Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
20-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 juli 2009 (Steenhuize-Wijnhuize)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Frank had geleidelijk beter weer uit het westen voorspeld, en dus besloten we vandaag om de opklaringen een eindje tegemoet te gaan: Steenhuize-Wijnhuize, een van die tot de verbeelding sprekende plaatsnamen, zoals we er wel meer hebben in Vlaanderen. In de Wandelvogel van maart-april 1993 vond ik "Wandelen te Steenhuize, Sint-Lievens-Esse, Sint-Antelinks". En dat schetst meteen het hele opzet van de ontwerper: 3 dorpen met elkaar verbinden in een mooie lus van zo'n 14 km. Zo krijg je natuurlijk bijna automatisch veel bebouwing te slikken, maar het uitgestippelde parcours in zijn geheel verketteren, willen we zeker niet doen. Steenhuize en Sint-Lievens-Esse zijn rustige dorpen, en sommige van de gevolgde wegen mogen er echt zijn. Toch ligt de TWQ niet hoger dan 15 %, maar daarbij mogen we niet vergeten dat de wandeling werd ontworpen in een periode dat trage wegen vooral snelle verdwijners waren. Vandaag is de kentering ook in deze regio duidelijk, o.a. onder impuls van Natuurreservaten dat hier met het Duivenbos een interessant gebied heeft ontsloten.

Verplaatsing:
Halle - Geraardsbergen 1582 11:38 12:09 - stipt (ms 270)
Geraardsbergen - Steenhuize-Wijnhuize bus 49 12:41 12:59 - stipt (ab 4231)

Steenhuize-Wijnhuize - Geraardsbergen bus 49 17:20 17:38 - stipt (ab4239)
Geraardsbergen - Halle 1567 17:51 18:22 - stipt (ms 183)

Op weekdagen is deze verbinding dus eenvoudig, al is de dienstregeling van lijn 49 tussen Geraardsbergen en Herzele eerder pover. Tussen Herzele en Gent is er wel een uurdienst. Destijds reed hier een trammetje, waarvan in de omgeving nog duidelijke resten terug te vinden zijn; op ons parcours was het wat minder: een voetweg, een bomenrij die vroeger de tramlijn flankeerde, wat tot veldweg verworden bedding, meer is het niet.

De CR naar Geraardsbergen (1582) bestaat uit 3 klassieke stellen, waarvan 2 bordeaux: dat is een meevaller, al is de binnendeur van stel 270 wat nukkig, zoals alle oudjes dat af en toe wel eens zijn. In de trein zijn 83 plaatsen gereserveerd (en bezet) door een groep jongeren uit Gesves. Ongetwijfeld hebben die onderweg groepen Vlaamse jongeren gekruist op weg naar de Condroz. Het gras is altijd groener... Ze zijn op weg naar Lessen, en hebben van de Cel Groepsreizen dus een extra overstap in Geraardsbergen aangesmeerd gekregen. Het gaat inderdaad een tiental minuten sneller via Geraardsbergen, maar met zo'n omvangrijke groep kun je het aantal overstappen maar beter tot een minimum beperken.

De aansluiting met de bus is niet optimaal, maar dat geeft ons de kans om rustig onze boterhammetjes te verorberen, en te genieten van de relatieve drukte in en om het station.

Bus 4231 zal ons naar Steenhuize brengen. Het is een Van Hool A330K. De ontwerper van deze bussen heeft een bijzonder fantasierijke dag gehad. Het resultaat is dat er nauwelijks zitjes zijn waarvan je zegt: hier is het fijn zitten: in tegenrichting, te hoog, te laag, te smal... Jongens toch. Wel is er veel ruimte voor een rolstoel: die plegen dan ook massaal het OV te nemen. Ik weet dat het politiek niet correct is, en ook TreinTramBus en ongetwijfeld alle gehandicaptenverenigingen zijn tegen, maar ik blijf me afvragen of we niet beter speciale voorzieningen treffen voor andersvaliden die zich met het OV willen verplaatsen in de vorm van voortdurend beschikbaar alternatief vervoer. Een service die echt op maat is voor die mensen, zonder dat we daarvoor enkele duizenden bussen en trams moeten aanpassen en vaak tot voor iedereen onhandige dingen moeten ombouwen.

Voor de terugrit hebben we ab4239, precies hetzelfde type. In beide bussen vinden we plannetjes met de perronindeling van het Aalsterse busstation. De bussen hebben hier duidelijk een brede actieradius. Ook deze bus rijdt stipt, nauwelijks 3 minuten sneller dan de autorail in de jaren 1930.

CR1567 bestaat uit 4 klassieke stellen. Ook nu hangt er nog een wijnrode tussen: 183, en het spreekt vanzelf dat we hier voor kiezen. Of de biljetten die ik vanmorgen gekocht heb echt op mijn elektronische identiteitskaart staan, zullen we nooit weten. Vanmorgen noch vanavond is er controle geweest; het is brugdag voor iedereen...

20-07-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!