Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 juli 2009 (Aywaille - Stoumont GR 571)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We stappen ondertussen voor de derde keer GR 571 (vroeger ook GRA genoemd, waarbij de A stond voor Amblève), en echt: er komt geen sleet op deze route. Vandaag stappen we van Aywaille naar Stoumont, zowat 22 kilometer, en kort samen te vatten: 3 beklimmingen, en je bent er. Eerst moet je uit Aywaille weg, dan uit Remouchamps en ten slotte volgt ook nog een klim van de Amblève weg naar Ville-au-Bois, een wat onwezenlijk groepje huizen, dat je bereikt na een lange klim langs de Chefna, een beek die qua naambekendheid onderdoet voor de Ninglinspo, maar zich net zo aanlokkelijk naar de vallei van de Amblève stort. Het is een zwaar traject, elke klim is alweer wat steiler en langer dan de vorige, maar je wordt ruimschoots beloond voor de moeite. Les Fonds de Quarreux liggen halfweg en hier vind je de Amblève echt wel op zijn mooist, ondanks de lage waterstand in deze niet zo natte zomer. De lange bostrajecten, het eindje langs de Amblève en de klim langs de Ruisseau de Chefna staan borg voor een TWQ van 58 %. Intuïtief zou ik voor meer gegaan zijn, en dat bewijst vooral dat ook de verharde wegen er over het algemeen mogen zijn, ook al volg je een tijdje de N633, vandaag gelukkig niet al te druk.

Hoe gingen en kwamen we?

Halle - Brussel-Zuid 3106 7:19 7:29 +7 (ms 369)
Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 7:57 9:00 + 6 (1340 en 11807)
Liège-Guillemins - Aywaille 9:18 9:48 stipt (3020 en 11615)

Stoumont - Trois-Ponts bus 42a 18:22 18:38 -6 (ab 7601-24)
Trois-Ponts - Liège-Guillemins 118 18:49 19:42 +2 (3004 en 11619)
Liège-Guillemins - Brussel-Noord 542 20:00 20:54 stipt (1330 en 11818)
Brussel-Noord - Halle 1592 21:17 21:36 +3 (ms 617)

Eigenlijk waren we voor de CR van 7:23 gegaan, maar er is vertraging op lijn 94, en dus kunnen we nog makkelijk met IR 3106 mee. Ondanks een vrij vlotte rit tussen Halle en Brussel maken we nog een minuut vertraging bij, zodat we uiteindelijk 7 minuten later dan voorzien in Brussel-Zuid aankomen. Ik weet niet of een actie van de federale politie tegen "krakers" (eigenlijk zijn het sans papiers) er voor iets tussen zit, maar ik heb toch wel mijn twijfels daarover. 's Avonds zullen we merken dat het gebouw dat bezet was, pal langs de NZV ligt en misschien was het wel verantwoord om het treinverkeer in de koker 5/6 stil te leggen. Het gebouw ziet er vakkundig gesloopt uit. Zo'n 30 jaar geleden maakten we er hier altijd een spelletje van welke thermoskannen op de vensterbank zouden staan. Wie kon raden hoeveel zwarte en hoeveel witte er stonden, won. Vandaag wordt er geen koffie meer geschonken, en al zeker geen klare meer.
Ook met IC 506 gaat het niet zo vlot: spoor 14 wordt te lang bezet door een P-trein; een TBG sluit alle deuren van het lange M4-stel manueel; ik vraag me af waarom dat zo nodig moet. Zo komt de IC naar Eupen al te laat aan het perron. We vertrekken met 6 minuten vertraging uit Brussel-Zuid, maar de NZV bewijst eens te meer dat ze wel altijd een flessenhals zal blijven: in Brussel-Noord is de vertraging al opgelopen tot 13 minuten. In Leuven zijn het er nog 10, en Liège-Guillemins rijden we binnen met 6 minuten vertraging. Mijn vertragingsstatistieken krijgen opnieuw een klap. Bij vertrek heeft de 506 nog 3 minuten, maar ik zal 's avonds via railtime zien dat de vertraging tussen Liège en Verviers uitloopt tot meer dan 10 minuten.
Met IR 113 gaat het dan naar Aywaille, en dat is voor het eerst vandaag wel een vlotte, stipte rit. In een van de coupés is het ijskoud: de Eurofima's hebben volgens mij altijd nukken gehad op dat vlak. Gelukkig is het coupé ernaast vrij en daar is het een heel stuk behaaglijker. In Aywaille is ondertussen een doorgang onder de sporen gemaakt: handig en veilig voor wie er gebruik wil van maken. Waar is de tijd dat je hier in de wachtzaal opgesloten bleef, tot een zaalwachter je kwam bevrijden en je veilig naar de overkant loodste?

Voor de terugrit hebben we niet gemikt op een bus naar Aywaille, want daar is geen aansluiting met de treinen naar Liège op dit uur van de dag. (Wel met de bus trouwens, vanuit Comblain-au-Pont). Maar we maken het ons makkelijk en kiezen voor een bus naar Trois-Ponts. Die is al 2 minuten te vroeg in Stoumont, maar in Trois-Ponts is de voorsprong al opgelopen tot 6 minuten. We zijn dan ook de enige reizigers op dit mooie traject dat ook langs Coo komt, en onder een imposante viaduct van lijn 42 door gaat.

In Trois-Ponts is het op dit uur al akelig rustig. Zonder de toeristen zou dat nog erger zijn; we hebben hier een taak in het bereikbaar houden van deze mooie regio! Rijtuig 11619 rijdt nog altijd rond in zijn Memlinguitvoering en is wat aftands. Maar nostalgici denken wellicht met veel plezier terug aan deze treinen, en ruilen ze met even veel plezier voor een heel stel M6. De rit verloopt rustig en we lopen ook nog 2 minuten vertraging in. Toch opvallend dat we geen controle krijgen op een traject van 53 minuten.
De rit van Liège naar Brussel verloopt vlot en stipt. Het is genieten van de mooie wolkenhemel, de restjes van een aangename zomerdag.
En van Brussel naar Halle gaat het op dit moment van de dag met één klassiek motorstel. Enkele zitjes van de vaal geworden purperen zetels zijn vervangen, wat nog meer accentueert hoe snel deze stof veroudert. In Halle vraagt de TBG nog hoe het geweest is, en krijgen zowaar te horen dat zijn ouders in Poulseur wonen, en dat hij er nog die avond naartoe rijdt: serendipiteit in een milde vorm... Maar ik zou pas de dag daarna vertrekken, en met de trein...

31-07-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!