Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
13-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 september 2009 (Balen - Leopoldsburg)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerder stapten we Libramont - Bertrix (D'une gare à l'autre), vandaag doen we een Vlaamse variant, van Balen naar Leopoldsburg. Beide parcours zijn in hetzelfde bedje ziek, maar vandaag is de toestand veel ernstiger: het duurt een tijdje voor we echt de natuur in trekken, en het laatste deel door pure, oninteressante bewoning in Leopoldsburg is oninteressant. Maar wat daar tussen ligt, is wel de moeite waard: een afwisseling van bos en weiden, door een gebied dat door allerlei waterlopen bevloeid wordt, dat is wat we zoeken. Dat de TWQ ondanks het minder prettige begin en einde toch nog 54 % bedraagt, pleit voor de kwaliteit van het middenstuk.

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3706 7:54 8:03 +11 (342)
Brussel-Zuid - Hasselt 1507 8:30 9:55 +3 (2743 - 61036)
Hasselt - Balen 4431 10:10 10:42 +1 (4172)

Leopoldsburg - Mol 4435 14:35 14:47 stipt (4135)
Mol - Antwerpen-Centraal 3235 14:57 15:51 +4 (4171)
Antwerpen-Centraal - Brussel-Noord 9244 16:03 16:36 stipt (2340 - 50 84 1070 361)
Brussel-Noord - Halle 3737 afgeschaft
Brussel-Noord - Halle 1938 17:12 17:30 +1 (2141 - 58044)

De commentaar:

Eerst even een tarifaire eigenaardigheid: alhoewel we Leopoldsburg 's morgens voorbijrijden, kost een biljet Halle - Balen minder dan een biljet Halle - Leopoldsburg. Nu, ik noem dat een eigenaardigheidje, maar eigenlijk is het pure logica. De afstand wordt ongetwijfeld via Mol berekend, en dan ligt Leopoldsburg natuurlijk verder van Halle dan Balen.

IR 3706 wordt al meteen met  9 minuten vertraging aangekondigd. Het had me al benieuwd of de ontsporing van gisteren nog voor vertraging zou zorgen, maar dit kan even goed een vertraging zijn als gevolg van de voor dit weekend geplande werken op lijn 96. Uiteindelijk zal deze trein - die opnieuw uit breaks bestaat; blijkbaar heeft men de TD-stellen alleen tijdens de toeristische periode gebruikt - met 7 minuten vertraging vertrekken. Terwijl de trein op perron 4 binnen staat, rijden op spoor 2 twee locs van reeks 55 (TVM) door. Die moeten blijkbaar dringend naar Brussel, want onze reizigerstrein moet in Lot deze lege locs laten voorgaan. Wie bedenkt zoiets? Feit is dat we Brussel-Zuid met 11 minuten vertraging bereiken. Ik begin me stilaan af te vragen hoeveel vertragingen er zo per dag ontstaan omdat men eigenlijk niet doet wat logisch is. Toppunt is dat we zelfs even over lijn 96N gaan; er is ons niks gepasseerd, dat had dus even goed vanaf Halle gekund.
Een probleem is die vertraging natuurlijk niet, want we hebben een ruime aansluiting. We hebben immers gekozen voor een reisweg via Hasselt, ook al om Herentals te vermijden, waar alles misschien toch nog niet zo vlot gaat. Van M6-rijtuig 61036 zijn de 4 (!) deuren buiten dienst. Dat wordt dus instappen in tweede klas en doorschuiven. Ik denk onwillekeurig terug aan de tijd toen de buitendeuren van eerste klasse wel open waren, maar die tussen eerste en tweede klas op slot gedaan werden. Toen was er minder misbruik (al zal dat in de eerste plaats wel aan de mentaliteit gelegen hebben), maar er was ook veel minder heen-en-weergeloop van de ene kant van de trein naar de andere.
In Landen is het wat wachten op de trein uit Genk, maar meer dan 3 minuten vertraging kost het ons niet. In Hasselt staat de motorwagen naar Mol (en niet naar Antwerpen door de problemen in Herentals) al te wachten. De TBG checkt het elektronische biljet van mijn vrouw, en toont nogal wat verbazing over het traject Zone Halle - Balen. Maar het klopt dus perfect, en meteen weten ook wij dat het systeem werkt. De rit verloopt voorspoedig: in Balen hebben we 1 minuutje vertraging, maar daar malen we niet om.

Voor de terugrit hebben we ook voor Hasselt geopteerd, maar we stappen een flink pak sneller dan voorzien, en kunnen dus via Mol.
Er rijdt ondertussen een andere motorwagen tussen Hasselt en Mol, maar de rit verloopt alweer stipt. Onze IR naar Antwerpen bestaat uit 3 mw 41. Er wordt immers tijdelijk niet gekoppeld in Mol. Echt stipt rijdt de trein niet, maar vanaf Lier lijkt alles in orde te komen. Maar ook nu is er een losse locomotief die bij de Y Drabstraat dringend voor ons naar lijn 27 moet. Het resultaat: alweer 4 minuten vertraging. Gelukkig is ook die geen probleem. We rijden door naar Antwerpen-Centraal omdat de IC uit Amsterdam de snelste verbinding zou moeten geven, en die stopt niet in Berchem.
Ze bestaan dus nog, Amsterdammers die ongeveer op tijd rijden: over 3 minuten vertraging wordt niet gepraat als het over de Beneluxtrein gaat, en in Brussel-Noord is die vertraging inderdaad helemaal verdwenen. De eersteklasrijtuigen zijn binnenlandse NS-rijtuigen, maar eenmaal ingestapt is er geen verschil. Voor mij is het mijn maidentrip met een loc van reeks 28. We krijgen een mededeling te horen over pickpockets die op deze verbinding tijdens het weekend actief zijn. Ik stel me een binnensmondse vloek voor van een gauwdief, die plots iedereen in verhoogde staat van alarm ziet, en dus veel minder kans maakt op een stevige buit.
In Brussel-Noord wacht ons een onaangename verrassing: de IR naar Quiévrain is afgeschaft, wegens een defect motorstel. Dan hebben de reizigers naar Amsterdam meer geluk: hun trein heeft maar een half uur vertraging. Het is de 1181 met een stel I6 en I10, dat sinds maandag ook op deze verbinding wordt ingezet.
In plaats van de IR naar Quiévrain wordt het dus de IC naar Moeskroen. De TBG heeft de bagageafdeling met een hangslot afgesloten, en een in Brussel-Zuid ingestapte collega moet op zoek naar het sleuteltje. Na een tijdje is ze terug, en ze begint meteen goedgemutst en joviaal aan haar controle. Even dacht ik dat we het traject Leopoldsburg - Halle zonder controle zouden afleggen, maar deze TBG doet haar werk. In Lot staat het sein zelfs op groen, we hebben ter compensatie al even stilgestaan net buiten Brussel-Zuid, en komen met 1 minuut vertraging in Halle aan. Of eigenlijk met 25 minuten vertraging, als we de IR naar Quiévrain mee in rekening brengen.

13-09-2009 om 20:54 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
11-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 september 2009 (Leignon - Taviet GR 575)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Twintig kilometer door de Condroz, er zijn slechtere manieren om je tijd door te brengen. We stappen vandaag van Leignon, met NMBS-halte, tot Taviet langs GR 575. Het is een bijzonder waardevolle tocht, met hier en daar misschien wat veel asfalt of beton (TWQ bedraagt 54 %), maar met een fijne afwisseling van weidse vergezichten en enkele van de betere veld- en boswegen. Een absolute aanrader, voor wie ongestoord wil stappen door de vrije natuur. Celles is een welkom rustpunt in de tweede helft van de wandeling, en wie dat wil kan helemaal tegen het einde ook nog de basiliek van Foy-Notre-Dame bezoeken (en een plaatselijke horecazaak met vriendelijke uitbater).

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 7574 7:51 8:01 stipt (2108 - 51503)
Brussel-Zuid - Ciney 2108 8:33 9:59 +4 (1331 - 61014)
Ciney - Leignon 5759 10:04 10:07 + 4 (169)

Taviet - Ciney bus 43/1 16:47 16:59 +6 (help!!! ik weet alleen dat het een Mercedes was, met nummerplaat YKC???)
Ciney - Namur 5787 17:09 17:42 stipt (648)
Namur - Brussel-Noord 2438 17:51 18:48 stipt (384)
Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:13 +3 (542)

Dat het af en toe ook vlot kan gaan tussen Halle en Brussel-Zuid wordt vanmorgen bewezen: de trein vertrekt met net geen 2 minuten vertraging in Halle en rijdt toch stipt Brussel-Zuid binnen. In Brussel-Zuid kunnen we meteen weer horen dat de Amsterdammer afgeschaft is. Het blijft een zorgenkind. We zien ook de IC naar Maastricht vertrekken. Blijkbaar heeft men de inzet van het materieel op deze verbinding gereorganiseerd. Er wordt nu gewerkt met rijtuigstellen van telkens 6 (dacht ik) rijtuigen: 1 A, 4B en 1 BX. Deze trein bestaat uit 2 van dergelijke stellen, maar meestal rijdt men met een stel.
De IC naar Luxemburg wordt opnieuw gehinderd vanaf Groenendaal. We komen in Ottignies aan met 7 minuten vertraging. Echt veel gaat van deze vertraging niet meer af: in Namur is het nog altijd 6 minuten, maar in Ciney is ze al geslonken tot 4 minuten. Mijn vrouw heeft haar biljet vandaag op haar identiteitskaart staan: van het gezicht van de TBG kan ik niet afleiden of hij er in geslaagd is het biljet op te roepen, maar hij laat ons ongemoeid: vermoedelijk is alles dus in orde.
In Ciney is er als vanouds een mooie aansluiting op hetzelfde perron. We rijden uiteraard in het kielzog van de IC, en even op dubbel geel, zodat we onze 4 minuten vertraging houden.

De terugrit is wat eigenaardig: buslijn 43/1 van Dinant naar Ciney verbindt dan wel 2 belangrijke spoorwegstations, maar aansluitingen zijn er eigenlijk nergens. Bovendien is het een schooldag (iets waar we voor onze verplaatsingen nog wat moeten aan wennen) en de rittijd is 5 minuten langer dan op vakantiedagen. Het resultaat is dat de aankomst voorzien is om 16:59; met een IC om 17:01 is de aansluiting nauwelijks haalbaar. We opteren dan ook meteen voor de L-trein van 17:09, en dat is een juiste inschatting.
De bus komt aangereden met 8 minuten vertraging, maar in Ciney is dat nog maar 6 minuten, zodat we de aansluiting met de L-trein moeiteloos halen. De bus draagt geen nummer; ik ken alleen de eerste drie letters van zijn nummerplaat (YKC) en weet dat het een Mercedes is. Help!
De L-trein neemt o.a. ook een 30-tal scholieren mee. Ook dat is een gezicht waar we nog even moeten aan wennen. Deze TBG bevestigt wel dat hij het biljet van mijn vrouw terug kan vinden, al foetert hij op zijn Ibistoestel, dat net voordien problemen had gehad met het afleveren van een biljet. Het is eens wat anders, al deze tussenliggende halten vanuit een gemoderniseerd klassiek stel. Lang geleden had je van hier uit een overstapvrije verbinding met Brussel (en de kust!) omdat dit stel dan aan de semi-directe trein uit Jemelle of Arlon gekoppeld werd (eigenlijk omgekeerd, want de omnibus reed eerst), maar vandaag moeten we overstappen op de IC.
Het stel uit Dinant staat al klaar; even later voelen we de zachte tok van de koppeling met het deel uit Liers. Het treintje is vrij druk, maar toch doet de TBG zijn ronde. Zoals wel meer gebeurt denkt ook hij eerst dat mijn vrouw, die hem haar identiteitskaart aanreikt, zonder biljet reist. De reflex om meteen aan een elektronisch biljet te denken is er nog niet.De trein rijdt wonderwel stipt; we rijden Brussel-Noord precies op tijd binnen.
De IR naar Quévy rijdt met 2 minuten vertraging door de NZV en dat is ook de vertraging bij vertrek uit Brussel-Zuid. En ik vrees voor eentonigheid, maar in Lot krijgen we opnieuw dubbel geel. Afremmen dus, en bijna even klassiek, opnieuw optrekken vanaf het volgende sein. In plaats van vertraging in te lopen, komt er op die manier opnieuw een minuutje bij. Ben ik geobsedeerd door dit sein, of hebben anderen dit ook al gemerkt? En waarom merkt niemand dit die er iets aan kan doen?
De TBG heeft een stagiaire op sleeptouw: met een nettreinkaart en een elektronisch biljet krijgt ze waar voor haar geld. De TBG heeft trouwens geen moeite met het biljet van mijn vrouw, ook al moet het blijkbaar nog gedownload worden. Maar hij weet duidelijk van wanten, want hij voegt eraan toe: "Kijk, nu weten we alles, zelfs de voornaam van mevrouw..."

11-09-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 september 2009 (Herbeumont)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het kan nog korter dan eergisteren: "Wandelen door de mooiste landschappen van België" is een kijkboek, eerder dan een wandelboek, maar de voorgestelde wandelingen mogen er zijn. Vandaag stappen we in Herbeumont (of is het Orgéo?) langs oude leisteengroeven. Het pad is niet eens 7 kilometer lang, en de busdiensten op lijn 163a zijn karig, het valt dus af te wachten hoe we de tijd vullen. Er zit alvast wat extra lectuur in de rugzak. "The Adventures of Huckleberry Finn" voor mij, en "De Engelenmaker" voor mijn vrouw. Maar het wordt achteraf een goed gevulde uitstap, zonder lectuur.
De wandeling bestaat eigenlijk uit 2 delen: een eerste deel voert ons door een majestueus bos, een klim en een afdaling, het tweede deel loopt over de bedding van de opgeheven spoorlijn 163 naar Muno, en is zo goed als vlak. De TWQ bedraagt 76 %, de overige 24 % gaat het over de N 884, die gelukkig minder druk is dan het smalle straatje waar wij wonen. Sluikverkeer kan een slok op een borrel schelen.
De wandeling vertrekt aan het museum van de leisteen en eindigt ook daar. Daar lijkt zo tegen 10 uur al veel beweging te zijn, en als we tegen de middag terugkeren, ontvouwt zich een schitterend schouwspel. Schitterend, letterlijk dan, want een 15-tal Rolls-Royces en Bentleys staat te glanzen in de zon. Als autohater zou ik het nooit voor mogelijk geacht hebben dat ik die dingen ooit zou fotograferen, maar ze zijn inderdaad wondermooi. De Sedan Castle Rally is blijkbaar een organisatie van een club RR-fans, en die zijn vandaag neergestreken in het museum om er het middagmaal te nuttigen en de mijn te bezoeken. Dat laatste kan ook individueel, en dat doen we dan ook. Achteraf blijkt dit meer dan een middel om de tijd door te brengen: het is een unieke belevenis, enkele tientallen meters onder de grond (138 treden). En de verhalen over het keiharde en zware werk plaatsen ook onze huidige tijd met al zijn uitwassen in een bepaald perspectief.
Kortom, met de wandeling, het museumbezoek, en de pint achteraf, zijn de 5 uur die ons door de TEC gegund waren, zo voorbij.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 3905 6:09 6:19 +2 (840)
Brussel-Zuid - Libramont 2106 6:33 8:43 +3 (504)
Libramont - Bertrix 6080 8:51 8:59 +4 (4162)
Bertrix - Orgéo bus 163a 9:22 9:39 +2 (ab5561-48 - Jonckheere Transit 2000 van Transports Lambin)

Orgéo - Bertrix bus 163a 14:37 14:54 +2 (ab5561-49 - zelfde type, zelfde uitbater)
Bertrix - Libramont 5985 15:01 15:09 stipt (4110)
Libramont - Brussel-Noord 2137 15:15 17:18 +1 (505)
Brussel-Noord - Halle 8574 17:28 17:46 +6 (2122 - 51012)

De commentaar:

Veel keuze hebben we niet vandaag. Ofwel is het vroeg vertrekken, ofwel laat terugkeren. We kiezen voor het eerste.
Zelfs op dit vroege uur zie ik het sein in Halle pas op dubbel geel springen als de IR de tunnel van Halle al uit rijdt. Niet te verbazen dat kleine vertragingen zich zo geleidelijk opstapelen tot een fikse vertraging. Maar het valt nog mee: +3 in Halle, +2 bij aankomst in Brussel-Zuid. De koffie in Sam's Café, om mee te nemen in de volgende trein, komt niet in het gedrang.
Net zoals de vorige keer staan 2 ms 96 klaar, en wordt een derde dat uit de NZV komt, toegevoegd. Vermoedelijk is dat de 2126 die meteen terugkeert. Zes minuten is dan blijkbaar net iets te weinig, want opnieuw vertrekt IC 2106 met 3 minuten vertraging. Vanaf Gembloux rijdt de trein op tijd, en dat tot Jemelle. Tussen Mirwart en Hatrival gaat het op tegenspoor, en het duurt even voor de sectie na de doortocht van de 2130 vrijkomt; uiteindelijk bereiken we Libramont 3 minuten later dan voorzien.
Het valt op dat de L-trein naar Dinant bijna uitsluitend overstappende reizigers heeft; in de namiddag zullen we het omgekeerde zien: bijna iedereen van de L-trein stapt dan over op de IC. Vanmorgen stapt ook een drietal TB's van Bertrix over, die met gemak de eerste klasse innemen. Van de strafbanken zijn nog 2 zitjes ingenomen door de apparatuur van de TBG, en we vertikken het om tegen de blinde wand in sch...blauw aan te kijken: in tweede klasse dus maar, waar het trouwens veel rustiger is op dit moment. Gelukkig duurt dit reisje maar 8 minuten, maar dit is toch een behoorlijk scheve toestand, dacht ik. Het binnenrijden van Bertrix wordt wat uitgesteld: zo komen toch nog met 4 minuten vertraging aan. Daar constateert mijn vrouw dat op een affiche met de geldigheidsperioden van het seniorenbiljet een koppel senioren in eerste klasse van een gemoderniseerd klassiek stel heeft plaatsgenomen. Bedrieglijke reclame of gewoon een terugkerend fenomeen?

Die 4 minuten zijn geen probleem omdat de aansluiting met lijn 163a erg ruim is. Het lijnnummer verraadt de oorsprong van deze lijn: lang geleden was het een vervangingingsbus voor spoorlijn 163, die we vandaag voor een stukje zullen volgen. Er bestaan trouwens ook nog lijnen 163b, 163c en 163d. Met die laatste ben je al aan de andere kant van het land, in Gouvy. De bus komt met 7 minuten vertraging voorgereden, maar aan het museum blijft daar maar 2 minuten van over.

De terugrit gebeurt met een andere chauffeur en een andere bus, van hetzelfde type, de bus dan. Aan de halte Gribomont Place wordt de bus tegengehouden door een controleur, die de chauffeur interpelleert over een verbroken aansluiting, eerder op de middag. Er ontspint zich voor de bus een gesprekje dat al snel enkele minuten duurt. Ik informeer toch maar even of we onze trein nog zullen halen, maar dat is voor geen van beiden een probleem. We komen weliswaar met 2 minuten vertraging in Bertrix aan, maar dat is inderdaad nog op tijd voor de L-trein naar Libramont, die op dit uur uit Arlon en Virton komt. De rit verloopt snel en stipt.
In de aansluitende IC neemt een TB het eerste stel voor zijn rekening. Hij doet dat enkele keren tot Brussel, en mag op die manier een voorbeeld zijn voor sommige van zijn collega's. Alleen tussen Brussel-Schuman en Brussel-Noord wordt een minuutje vertraging gemaakt.
In Ottignies zie ik trouwens de IC voor Liers/Dinant. Hij bevestigt een vermoeden dat ik vanmorgen al had: ook op deze verbinding zitten nu M6-en zoals op de Knokke/Blankenberge, met splitsing onderweg.
En nog even dit: op een bepaald moment ruik ik sigarettenrook uit de airco. Blijkt dat een snode reiziger inderdaad op het toilet is gaan roken, getuige een halve sigaret die ik daar later vind, en blijkbaar verspreidt de airco dus ook de geurtjes uit het toilet. Gelukkig was het maar sigarettenrook, zou ik zeggen, al gaat dat enigszins tegen mijn overtuiging in.
Van Brussel-Noord naar Halle mogen we gebruik maken van de P-trein naar Geraardsbergen. Het ziet er goed uit: stipt vertrokken in Brussel-Noord, "maar" 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid. Maar je raadt het al: dubbel geel onder  de brug van Lot, en uiteindelijk toch 6 minuten vertraging in Halle. Nu was er deze keer wel een aanwijsbare reden voor het oponthoud: door de kleine vertraging van P 8574 zou die het stipte vertrek van IR3716 in Halle in het gedrang brengen (de 8574 op spoor 3, de IR 3716 op spoor 4, met een onvermijdelijke kruising als gevolg), en dus is het de P-trein die moet bloeden. Hem binnennemen op spoor 5 is onmogelijk, door de achterop rijdende IC naar Quiévrain. Ik vermoed dat dit een dagelijks weerkerend gebeuren is, tenzij de P-trein normaal met meer vertraging rijdt...


09-09-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 september 2009 (Ligneuville)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Af en toe bouwen we ook bewuste wat kortere wandelingen in. De ervaring leert dat dit vaak ook tochten zijn die best meevallen. Vandaag is onze keuze gevallen op een wandeling uit "Groot Wandelboek Ardennen" van Julien van Remoortere, en wel in Ligneuville, mooie deelgemeente van Malmedy. Ze kreeg als titel "Wandelen langs de Boven-Amblève", maar van de Amblève valt er niet zo veel te zien. Toch is het een mooi traject, o.a. langs het gezellige Pont, deels door golvende weiden, deels langs imposante naaldbossen. De wandeling is net geen 9 km lang, en een groot gedeelte verloopt over verharde wegen. Dat verklaart de lage TWQ van 16 %.Het landschap en vandaag ook het mooie nazomerweer maken dat echter ruimschoots goed.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:34 +3 (239)

Brussel-Zuid - Verviers-Central 508 9:57 11:25 stipt (1339 - 11830)

Verviers-Central - Ligneuville [395] 11:40 12:53 +1 (ab7531-02 - LIM Collard-Lambert, Van Hool A600)

 

Ligneuville - Malmedy [395] 16:41 17:30 +3 (ab7531-10 - LIM Collard-Lambert, Van Hool new A600)

Malmedy - Verviers [294] 17:32 18:21 stipt (ab7551-10 - Autobus Gohy & Cie, Mercedes Integro II)

Verviers-Central - Brussel-Noord 541 18:34 19:54 stipt (1330 - 11811)

Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 +3 (606)

 

De commentaar:

We waren ruimschoots op tijd om de IR van 9:19 te nemen, maar die werd aangekondigd met 8 minuten vertraging. De hele ochtendspits moet trouwens een puinhoop geweest zijn: dat kon ik thuis al vaststellen op railtime, maar ook in de nasleep van de spits rijden nog veel treinen met vertraging. Het werd dus toch de CR van 9:23 waar we voor gekomen waren. Wijnrood treinstel 239 hangt vooraan, en we installeren ons in de knusse zetels van toen.

Ook in Brussel-Zuid kleuren de schermen nog rood, vooral de eerste "bladzijde", maar met de IC naar Eupen lijkt het voorlopig nog los te lopen. In Brussel-Zuid vertrekken we met 2 minuten vertraging, maar in Brussel-Centraal zijn dat er al 5, en in Brussel-Noord 7. Deze trein moet wel erg snel door de NZV, en als er dan nog wat treinen in vertraging in de weg zitten, is dit het resultaat. Maar zoals meestal kan deze vertraging geleidelijk afgebouwd worden: Leuven 6/5 - Liège-G. 3/1 - Verviers-C. 0 (ondanks een vertragingszone tussen Chênée en Olne). Ik heb altijd de indruk dat deze treinen in de richting Liège meer tijd nodig hebben (dus minder snel vertraging inlopen) dan in de andere. Maar dat kan eigenlijk toch alleen maar een indruk zijn? In Leuven en Liège worden de aansluitingen in de trein omgeroepen. Wat gebeurt er eigenlijk als de trein vertraging heeft? Want sommige van de aansluitende treinen vertrekken dan ongetwijfeld zonder op aansluiting te wachten.

Tussen Brussel en Leuven nemen NMBS'ers in onze onmiddellijke buurt plaats. De oudste beperkt zich tot korte, beleefde antwoordjes, de jongste vertelt het hele verhaal van zijn bouw: lening, problemen met de architect, met Ruimtelijke Ordening, enfin, met alles en nog wat. Wie weet hoezeer ik me betrokken voelde bij mijn eigen bouw, zo'n dertig jaar geleden, kan het enthousiasme begrijpen waarmee ik dit bijna eindeloze gesprek kan volgen. Gelukkig is het niet zo moeilijk om uit de klanken af te leiden dat de rust vanaf Leuven zal terugkeren.

 

In Verviers staat een handvol bussen zoals vanouds te wachten. Een achttal minuten voor vertrek mogen we ook instappen. Volgens de dienstregeling zouden we over moeten stappen in Malmedy, maar de chauffeur verzekert ons dat hij doorrijdt naar Reuland. Dat kun je anders niet afleiden uit zijn lijnfilm, die nog altijd Verviers Gare aanduidt. Even voor het vertrek wordt de film dan toch in de juiste positie gedraaid. In Malmedy rijden we nog even langs de Jost Garage, die vlakbij de oude spoorlijn ligt. De chauffeur pikt er een order op om in de namiddag een groep jongeren te vervoeren. De rit van Verviers naar Ligneuville duurt meer dan een uur, maar echt vervelend is ze nooit.  Dat merk je ook aan een Zwitserse passagier die het traject nauwkeurig volgt. Aan de bloeddoorlopen ogen te zien, is de uitdrukking "zo zat als een Zwitser" niet uit de lucht komen vallen, al zal het zwaartepunt van zijn esbattement wel op de vorige dag gelegen hebben.

 

De terugrit 's avonds is wat ingewikkelder. Voor ons is het trouwens de eerste kennismaking met een nieuwe regeling, die o.a. overstappen voorziet in the middle of nowhere, bij de halte Malmedy Route de Wavreumont. Lijnen 395 en 294 geven daar in theorie een erg goede aansluiting, maar wat dat in de praktijk geeft, heb ik nog niet kunnen ondervinden.

Tot mijn verbazing komt de bus in Ligneuville aanrijden met als film Verviers Gare. Toch maar even vragen. We moeten wel degelijk overstappen aan de eerder vermelde halte, maar we kunnen rustig in de bus blijven tot we daar aankomen. Als ik het allemaal juist bekeken heb, betekent dat een stilstand van 27 minuten in Malmedy Gare. Maar ook nu rijden we tussendoor naar de Jost Garage. We krijgen er ook waar voor ons geld: de chauffeur sluit de hele bus hermetisch af, dakvensters inbegrepen, en haalt dan een soort mobiele carwash uit de garage. Drijfnat rijdt de bus terug naar de halte Malmedy Gare. Hij is er blijkbaar vrij gerust in dat we de aansluitende bus halen, want hij vertrekt 3 minuten te laat. Maar beide bussen komen inderdaad tegelijkertijd aan rijden, en we kunnen opgelucht ademhalen. De aansluiting bestaat niet alleen in theorie, ze werkt ook in de praktijk. Dat heb ik trouwens ook gemerkt aan een aantal reizigers dat instapt op weg naar de overstaphalte. De chauffeur van de firma Gohy & Cie is van het stipte type. We vertrekken dan wel met 2 minuten vertraging, maar die zijn snel ingelopen, en dan valt het op hoe de chauffeur bijna op de minuut nauwkeurig volgens de dienstregeling blijft rijden. De omstandigheden zijn hier dan ook volledig anders dan op vele Vlaamse (en Waalse) lijnen.

 

Van Verviers naar Brussel wordt het een van de rustigste ritten sinds lang: een goed lopende I11 (kan soms wel eens anders zijn) en alleen rustige medepassagiers, nauwelijks reizigers die het traject al wandelend willen afleggen. Alleen de S.I.V. heeft kuren. Hij wil ons per se op de mouw spelden dat we in Brussel-Centraal aankomen, lang voor Liège-Guillemins. Een TBG probeert het euvel te herstellen, en dat lukt ook even, net voor Leuven, maar daarna wordt het weer Brussel-Centraal.

 

Op dit uur rijdt een van beide CR's naar Braine-le-Comte al niet meer, en dus wordt het een aansluiting van 23 minuten met de CR naar Geraardsbergen. De trein bestaat uit 4 stellen, die blijkbaar morgenvroeg de terugweg naar Dendermonde zullen aanvatten. Even lijkt het erop dat we onder de brug van Lot opnieuw afremmen, maar de TB trekt meteen weer op: misschien is het sein toch nog net op tijd groen gesprongen. Steven (DH) had me trouwens al gewezen op de grijze ramen van Block 7 in Halle, en ik begin nu ook te vermoeden dat die dicht is, en dat de schuld dus niet langer in Halle ligt. Daar moest ik alleen even naar een sein stappen, om te merken dat Steven gelijk had: uit de lettertjes en de cijfertjes kun je afleiden dat de seinen nu bediend worden vanuit Block 1. Zeggen dat 20 jaar geleden het station van Halle nog 2 seinhuizen had, waarvan Block 8 ongetwijfeld het mooiste was, met zicht op sporen, bareel en kanaal, en op al de mensen die aan de voet van het seinhuis stonden te wachten tot de bareel eens openging. Het kan verkeren…

07-09-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne
  • 7 maart 2024 - Veerle
  • 4 maart 2024 - Leuven - Sint-Joris-Weert (GR Dijleland)
  • 27 februari 2024 - Weerde

    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!