Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 december 2009 (Sint-Margriete)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er is een tijd geweest dat wandelen beschouwd werd als een wat onnozel tijdverdrijf voor halfzachten, die niets beter te doen hadden. Een sport was het zeker niet, en een intellectuele bezigheid (toen nog van aanzien) kon je het ook al niet noemen. Toch begon de Federatie voor Toerisme in Oost-Vlaanderen erg vroeg met het uitgeven van kant-en-klare wandelboekjes. Zo een boekje heeft ons vandaag geïnspireerd tot een tocht in het Meetjesland.  Van de zeshoekige panelen is al lang geen sprake meer, maar het wegenpatroon is hier vrij simpel, en dus lopen we vlot de 10 km langs het Leopoldkanaal en de kreken. Het is een echte betonwandeling met een TWQ van nauwelijks 13 %, en dat is meteen ook de frustratie die je voelt in deze uitermate vlakke regio. De kreken met de meest pittoreske namen zijn er wel, maar je hebt nooit de indruk dat je er ook echt mee in contact komt: ze blijven altijd wat op een afstand, je loopt er nooit echt naast of tussendoor. Het is dus zeker geen topper, al compenseert het heldere, koude winterweer veel. De wandeling heet Meetjesland-Houtland nr 1; veel moeite om een wat wervender naam te bedenken deed men zo'n 30 jaar geleden niet.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +8 (2159 - 51503)

Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 529 8:05 8:36 +11 (1342 - 11812)

Gent-Sint-Pieters - Eeklo 759 9:42 10:16 +4 (4187)

Eeklo - Sint-Margriete belbus 95 10:30 10:56 +8 (ab2221-09  - Joost Sprinter Mercedes - Ferry Cars)

 

Sint-Margriete - Eeklo belbus 95 15:05 15:30 stipt (ab2221-15 - Joost Sprinter II Mercedes - Ferry Cars)

Eeklo - Gent-Sint-Pieters 785 15:42 16:20 stipt (4144)

Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 515 16:24 16:55 stipt (1347 - 11816)

Brussel-Zuid - Halle 8572 16:58 17:08 +8 (2122 - 51502)

 

En hier moet toch wel enig commentaar bij!

 

De ochtendspits loopt nu al enkele weken steevast in het honderd, en daarom doen we wat we van de (verstandige) automobilisten geleerd hebben: vroeger vertrekken, ruime marges inbouwen. Zeker nu we gebruik maken van de belbus van het Meetjesland. Ik hou er niet zo van om een bus te bestellen en hem dan achteraf te moeten afbellen. Ik weet trouwens niet of je dan meteen de bus van het volgende uur kunt vragen. En daarom vertrekken we dus net geen uur vroeger dan voorzien, om 7:51 i.p.v. 8:47.

Nu, de spits lijkt niet eens dramatisch slecht te lopen. Er zijn vertragingen, maar ze blijven toch wel binnen de perken. Zo vertrekt P 7574 met 6 minuten vertraging in Halle, maar met wat de Hallenaars "dasjteren" noemen, worden dat er uiteindelijk 8 in Brussel-Zuid. De aansluiting met de IC naar Knokke/Blankenberge komt dus niet in het gedrang, meer zelfs, we halen de IC naar Oostende van 8:05 nog, die met 12 minuten vertraging vertrekt uit Brussel-Zuid. In Gent-Sint-Pieters komen we aan met 11 minuten vertraging. De aansluiting naar Eeklo (die tot .45 mag wachten) is uiteraard vertrokken; we bouwen dus een variant op de buffertijd in: buffettijd, van bijna een vol uur.

In IC 529 worden we snel gecontroleerd en de TBG van dienst gaat vlot om met onze ID-kaartbiljetten. Ze weet ons ook nog te zeggen dat we in Gent goed moeten luisteren naar de aankondigingen, want dat er een probleem is tussen Gent en Eeklo. Dat had ik vanmorgen tot mijn verbijstering inderdaad ook gelezen: een ontspoorde goederentrein in Sleidinge, al leek dat me weinig waarschijnlijk. Toen we thuis vertrokken waren de problemen trouwens al opgelost.

En dus vertrekt L 759 stipt uit Gent, we zijn net op tijd om de IC uit Brussel op spoor 12 te zien binnenrijden. Mochten we de voor de hand liggende treinen genomen hebben, dan zouden we dus inderdaad onze aansluiting van 6 minuten in Gent gemist hebben. Lang geleden zou die aansluiting in dit geval een certitude geweest zijn, maar tegenwoordig kan dat wachten dus niet meer. Ook niet in Gent-Dampoort, waar de trein uit Antwerpen komt aangereden op het ogenblik dat wij aanzetten! Foei, foei. In Gent is de overweg net over de Muidebrug gestoord: dat leidt tot 4 minuten vertraging. We krijgen opnieuw controle, en opnieuw loopt het vlot. We moeten zelfs onze reductiekaarten bovenhalen, wat we met veel plezier doen. Ik waardeer TBG's die hun werk doen. In Eeklo worden we nog uitgewuifd met de mededeling dat we 4 minuutjes vertraging hebben, en dat die veroorzaakt werden door een gestoorde overweg.

De belbus van het Meetjesland heeft 8 reizigers mee, wat de noodzaak aan basismobiliteit toch wel wat in de verf zet. Dat we uiteindelijk 8 minuten later dan voorzien in Sint-Margriete (eigenlijk nog Sint-Laureins Langeweg) aankomen, heeft te maken met 2 reizigers die niet komen opdagen: telkens belt de chauffeur naar de centrale. In het eerste geval lijkt het om een misverstand te gaan, het tweede is een duidelijk geval van nonchalance. De klant zit nog thuis. Ik hoop dat men hier op tijd paal en perk kan aan stellen: 3 keer niet komen opdagen zou schrapping moeten betekenen, eventueel gevolgd door een wachttijd, alvorens opnieuw gereserveerd kan worden. De politiek correcten steigeren nu ongetwijfeld bij deze gedachte, maar eigenlijk zijn wij de slachtoffers, niet omgekeerd.

 

In de namiddag loopt alles vlot: we zijn nu met 4, en krijgen er een omwegje langs de garage van Ferry Cars bovenop, want er komt een chauffeurswissel. Belbussen zijn erg gemoedelijke dingen: de vertrekkende chauffeur groet zijn klanten, de nieuwe doet dat evenzo. En wij antwoorden allemaal braaf.

 

De L naar Gent staat al klaar. Veel valt er over deze rit niet te vertellen: de controle gebeurt nog vlotter dan vanochtend. Tussen Gentbrugge en Gent wordt een dienststop ingelast voor het personeel van de wagenwerkplaats. Dat zal dus wel de reden zijn waarom deze trein een minuutje meer rittijd krijgt dan de andere. Maar de trein rijdt stipt, en dat levert ons nog een onverwachte aansluiting op met de IC naar Eupen van 16:24. Van spoor 1 naar spoor 12, het is net te doen, langs de tramperrons. De IC heeft maar een eersteklasrijtuig - dacht ik - dat dan ook gezellig vol zit. We moeten in een van de hoekjes gaan zitten, de minst goede plaatsen, want er is altijd wel iets dat kriept, klopt, schudt, waggelt zo net boven de bogies. De TBG komt ook hier langs. Na de controle vraag ik hem of er echt maar een eersteklasrijtuig in deze trein zit (ik denk al aan de toestand tussen Brussel en Liège) maar er lijkt er nog wel degelijk een tweede in te zitten. Alleen heeft men zitten knoeien met het stel, zodat je van achteren niet in dat tweede rijtuig kunt. Ik vermoed dat er dus een stuurstandrijtuig midden in dit rijtuigenstel zit.
Het binnenrijden van Brussel-Zuid gaat zonder enige hapering, zodat we zelfs nog 3 minuten te vroeg aankomen, en dat ondanks de vertragingszone in Pede, waar men al 3 keer dringende werken mét aanpassing van de dienstregeling uitvoert in 3 weken.

Zo halen we zelfs nog de P 8572 naar Geraardsbergen. Die zal met 5 minuten vertraging Brussel-Zuid uitrijden, maar in Halle zal die alweer tot 8 minuten aangegroeid zijn. Ik ken gelukkig de vaste stek van Spoorvreter in deze trein, zodat de reis al bij al te kort is om alles gezegd te krijgen. Maar dat doen we dan wel eens via onze respectievelijke blogs…

15-12-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!