Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valkenswaard - Hamont (GR561)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

GR561 (het Kempen-Maaspad) verbindt Diest met Maastricht langs een uitstulping met Valkenswaard als noordelijkste punt. Wij stappen vandaag van Valkenswaard naar Hamont, iets meer dan 20 km. Het is - misschien verrassend - een onvervalste boswandeling, met een hoog TWQ (68 %), want bijna altijd loop je over onverharde boswegen en boswegjes. De ontwerpers hebben geopteerd voor een tracé met veel hoeken en kanten, en dat is wijs, want ook lange rechte stukken bospad kunnen na een tijdje vervelen. Dat is vandaag zeker niet het geval. Bovendien ligt de Achelse Kluis (met trappistenbrouwerij en verbruikszaal) erg strategisch, halfweg het traject, en ook pal op de Nederlands-Belgische grens. Op Nederlands grondgebied loop je bijna voortdurend door het Leenderbos, in Belgisch-Limburg nemen Beverbeekse en Haarterheide het over. Kluts daar af en toe nog eens een ven tussen, en je hebt een aantrekkelijke daguitstap.

 

Voor de spoorweghistorici: net buiten Valkenswaard kruisen we de historische lijn Hasselt - Eindhoven; Valkenswaard was een tussenstation. De heropening van de lijn Hasselt - Eindhoven lijkt me niet eens een slecht idee, al zal dan ook het mooie paadje dat op de bedding van de oude lijn ligt, moeten verdwijnen. De kans dat dit gebeurt is zo goed als nul; Hamont staat er dan misschien weer beter voor: over de wederindienstneming van de lijn Neerpelt - Hamont - Weert wordt al een tijdje gepraat, al zijn er wel meer van deze plannen die plots van het ene moment op het andere in de prullenmand verdwijnen. Overigens zou het voor ons vandaag heel wat gescheeld hebben, mochten we zowel heen- als terugreis volledig per trein hebben kunnen afleggen.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3906 7:09 7:19 +7 (2626 - 61005)

Brussel-Zuid - Herentals 3407 7:37 8:39 +2 (2719 - 61037)

Herentals - Lommel 3208 8:45 9:17 stipt (4173)

Lommel - Luyksgestel buurtbus 472 9:28 9:xx??

Luyksgestel - Valkenswaard 172 9:55 10:24 stipt

 

Hamont - Hasselt [48] 17:20 18:31 +3 (3866)

Hasselt - Brussel-Noord 1541 19:11 20:20 stipt (556)

Brussel-Noord - Halle 3941 20:32 20:51 +1 (828)

 

De commentaar:

 

Grensoverschrijdend verkeer is vaak een probleem, en sinds de rechtstreekse verbinding Neerpelt - Valkenswaard weggesnoeid is, ligt dat laatste stadje zeker niet dichterbij. Het wordt dan ook een wat moeizame tocht, die alles bij elkaar toch vrij vlot verloopt.

We gaan eigenlijk voor de IR3105 van 7:19 in Halle, maar tegenwoordig heb je veel kans dat je de vroegere trein nog kunt nemen. IR 3906 is met 7 minuten aangekondigd, en dat klopt perfect. Het gaat vrij vlot tot Brussel-Zuid, zodat de vertraging niet aangroeit. Blijkbaar is de toestand met de overtallige eersteklasrijtuigen in dit M6-stel ook genormaliseerd.

In Brussel-Zuid wordt het afwachten met hoeveel vertraging de IC naar Turnhout zal vertrekken. Ze houden het een tijdje op 5 minuten, maar uiteindelijk zullen het er 9 zijn; dat zou wel eens genoeg kunnen zijn om onze aansluiting in Lier in het rijk van de illusies te doen belanden. Maar alles bij elkaar loopt het vrij vlot: in Mechelen is de vertraging al tot 5 minuten geslonken. Vanaf Duffel gaat het echter weer traag - Lier komt uiteindelijk in zicht met een 7-tal minuten vertraging. Met een overstaptijd van 8 minuten is dat een van die typische situaties waarin je knopen moet doorhakken. Toch in Lier overstappen, en erop rekenen dat men de IR naar Neerpelt zoals voorzien achter onze IC laat aantuffen, of maar meteen doorrijden tot Herentals. Op die momenten zou je rechtstreeks met de TBG moeten kunnen communiceren, maar meer dan wat aankondigingen hebben we van hem nog niet gehoord. Tot plots net voor Lier de mededeling volgt dat reizigers voor Mol en Neerpelt beter kunnen blijven zitten tot Herentals en daar overstappen, op hetzelfde spoor. Kijk, dat verdient nu de prijs voor de meest efficiënte aankondiging van het jaar. Ik heb het niet zo voor ellenlange opsommingen van stations waar de trein halt houdt of van aansluitingen in overstapstations, maar hier heb je echt iets aan. Tussen Lier en Herentals krijgen we dan toch controle, en ik feliciteer de TBG oprecht met zijn initiatief.

Van de vertraging blijft overigens maar 2 minuten meer over in Herentals, dankzij de wel echt ruime dienstregeling van deze IC's vanaf Lier. De overstap op de IR naar Neerpelt is dan ook a piece of cake. We komen stipt in Lommel aan, waar het even wachten is op de Nederlandse buurtbus.

Je kunt hem nog het beste omschrijven als een belbus met een vaste dienstregeling. Besparen stond ook hier op het voorplan. In de bus lezen we trouwens dat het bijna afgelopen is met het goedkope openbaar vervoer in dit deel van Nederland. Wij kunnen nog mee met 2 dalurenkaartjes à €3.00 het stuk, die ook goed zijn voor de aansluitende bus naar Valkenswaard.

Vlak bij de loodsen van de Luykgestelse brandweer is een overstappunt ingericht. We mogen van de chauffeur gerust nog even in zijn bus blijven wachten; de andere bus is er nog niet. Daar kunnen sommige van onze chauffeurs, die maar liever de deuren tot het laatste moment gesloten houden, nog wat van leren.

De aansluitende bus is een echte bus. Voor ons Belgen valt het infoscherm nog het meest op. Achtereenvolgens verschijnt informatie over de eerstvolgende halte, de volgende halten, de aankomsttijd op het eindpunt (blijkbaar niet de theoretische tijd, maar wel de tijd in functie van de eventuele vertraging). Leuk allemaal, ook al omdat je tussendoor nog even naar jezelf kunt zwaaien omdat ook videobeelden van de bewakingscamera's op het scherm verschijnen. Een geraffineerde manier is dat, om je duidelijk te maken dat je in het oog gehouden wordt. We bereiken Valkenswaard precies op tijd.

 

Voor de terugrit is de planner van de TEC de enige die ons een (inderdaad snellere!) verbinding voorstelt met de belbus uit Hamont naar Neerpelt. De Lijn houdt het op een lange busreis met lijn 48 en overstap in Hasselt. Dat trekt ons wel aan, zo'n doorsnede van Limburg van noord naar zuid. De chauffeur heeft blijkbaar niet zoveel klanten die het hele traject afleggen: je hoort zijn verbazing! Bus 3866 is een Jonckheere Transit 2000, voor ons niet bepaald onbekend: zowat de helft van onze ritten thuis wordt met dergelijke bussen uitgevoerd. De chauffeur rijdt tamelijk gedecideerd, en dat is blijkbaar ook nodig om de voorziene rittijd aan te houden. Vooral in het tweede deel van de rit heeft de bus trouwens behoorlijk wat succes. Een kleine vertraging is het resultaat.

 

Van Hasselt naar Brussel kunnen we ook met een overstap in Leuven, maar de tijdswinst weegt niet op tegen het voordeel van een overstaploze terugrit, en dan nog in een comfortabele en rustige ms 96. Dat we wat langer moeten wachten in Hasselt nemen we er graag bij. De loketbediende licht even op als hij onze bestemming (Halle) hoort, en vraagt of we het moeten gaan splitsen. De brave man begrijpt evenmin als ik het belang van deze groteske kikkerpoel.

De rit verloopt zonder problemen; in Brussel-Noord lijkt het er zelfs op dat we nog meekunnen met de IR naar Geraardsbergen, maar in plaats van de duikbril staat de IC naar Charleroi al te wachten op spoor 12. De IR staat zonder vertraging aangekondigd op datzelfde spoor 12, maar dat kan natuurlijk niet. Hij zal uiteindelijk met 10 minuten vertraging vertrekken, en dat zal de aanleiding zijn voor het minuutje vertraging dat onze voorziene IR naar Binche zal oplopen tussen Vorst en Halle.

 

 

 

18-06-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!