NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 augustus 2010 Rochefort - Wellin GR 577
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als je kiest voor een GR zit je meestal wel goed, maar als je kiest voor GR 577 (Tour de la Famenne) zit je eigenlijk altijd goed. Vandaag stappen we van Rochefort naar Wellin (20 km), en het is een tocht om vingers en duimen van af te likken. Af en toe een stevige kuitenbijter, voortdurende afwisseling tussen bos en weide, en dat veelal over schitterende bospaadjes en bospaden, onverharde veldwegen en meer van dat leuks, en net voor halfweg Han-sur-Lesse als rustpunt. De TWQ bedraagt 71 %, maar belangrijker dan dat is de kwaliteit van de gevolgde onverharde wegen.
In Han heeft men het tracé licht gewijzigd: het loopt nu in de richting van de uitgang van de grot, zodat de Lesse een tijdje gevolgd kan worden na zijn ondergronds avontuur, en wat misschien nog belangrijker is voor de TTB-liefhebber: nu ook langs de stelplaats van de gezellige trammetjes die hier nog altijd de dienst uit maken. Ik heb trouwens de pech van mijn leven, want ik zie in de verte niet minder dan drie konvooien na elkaar de steile klim naar de ingang van de grot aanvatten, te ver voor een foto, maar dicht genoeg om te genieten van het gereutel van de motorrijtuigen, dat nostalgische herinneringen aan grootmoeders tuin weer tot leven wekt.

 

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3706 7:54 8:03 stipt (2117 - 58041)

Brussel-Zuid - Jemelle 2108 8:33 10:22 +2 (517)

Jemelle - Rochefort [29] 10:34 10:40 +5 (4576 - VDL Jonckheere Transit 2000, Wellin)

 

Wellin - Jemelle [29] 18:03 18:31 stipt (zie boven)

Jemelle - Brussel-Noord 2140 18:36 20:18 stipt (1346 - 61055)

Brussel-Noord - Halle 3691 20:27 20:54 stipt (989)

 

De commentaar:

 

Nu de NMBS wil doorgaan met het afschaffen van de kaart 50 % moeten we noodgedwongen opnieuw tijdens het weekend beginnen reizen: dat is immers één van de aangereikte alternatieven. Geloof noch dat wij meer tijdens het weekend gaan reizen (nu we eindelijk ook van de beter gestoffeerde weekdiensten gebruik kunnen maken!), noch dat het weekendbiljet een alternatief is voor de kaart 50 %.

 

Volgens ARI halen we de aansluiting in Brussel-Zuid ook nog met de L-trein van 8:06, maar nu we relatief laat vertrekken, komt het niet op een kwartiertje aan. Gemoedsrust is trouwens ook iets waard. (Ik heb ooit gelezen dat onderzoek uitwijst dat reizen met het OV zenuwslopender is dan de dagelijkse file, precies omdat de gevolgen van vertragingen en gemiste aansluitingen veel zwaarder zijn dan die van de file. Misschien laat de NMBS zich binnenkort sponsoren door de Gilde van de Zielenknijpers, al mogen we de laatste weken eindelijk opnieuw wat minder klagen.)

Deze IR bestaat uit een trek-en-duwstel van Liers dat in de week ingezet wordt in de IC's Liège - Quiévrain. Stuurstandrijtuig is ADx 58041, dat destijds, in de jaren 1980, zijn carrière begon in onderhoudspost Liers en daar recent is teruggekeerd, na omzwervingen in o.m. Châtelet en Kortrijk. Mogelijk vervangt het het in Buizingen gesloopte rijtuig, maar dat is speculatie. De rit verloopt stipt.

Deze IC naar Luxemburg bestaat uit 2 ms 96, en waarschijnlijk louter toevallig hangen de stellen zoals ze jaren aan een stuk op deze dienst gereden hebben: met de eersteklasafdelingen kant Vorst. We gaan helemaal achteraan zitten. Er zijn weinig IC's waarvan de bezetting zo drastisch kan schommelen als die van de IC J. Vandaag valt het reuze mee. We krijgen wat rustige medereizigers, en ook in tweede klasse valt het allemaal mee. We gaan 2 keer op tegenspoor: tussen Y. Josaphat en Brussel-Luxemburg en tussen Namur en Naninne. Ik vraag me wel eens af hoe lang het geleden zou zijn dat treinen tussen Brussel en Luxemburg de hele reis nog eens afgelegd hebben zonder dat er ergens gewerkt wordt. Ik kan het me niet herinneren. De aangepaste dienstregeling werpt haar vruchten af: de maximale vertraging bedraagt 6 minuten (in Brusel-Schuman), waarvan 3 het gevolg zijn van een te laat vertrek in Brussel-Zuid.

 

De aansluitende bus van lijn 29 komt om 10:36 aangereden: dat is precies het moment waarop de ondertussen aangekomen IC naar Brussel zou moeten vertrekken. Maar klantvriendelijke duistere krachten zorgen ervoor dat vier overstappende reizigers hun trein toch nog halen. De NMBS heeft in de voorbije jaren zo vaak met haar dienstregelingen geschoven, dat de TEC niet langer volgt; daardoor is een wel erg nipte aansluiting van 5 minuten overgebleven… Dat voorspelt weinig goeds voor vanavond. Wijzelf vertrekken 5 minuten later dan voorzien naar Wellin, met enkele vaste klanten, een reeks gezinnen voor Han, allemaal met B-Dagtrips, en 2 stappers, wij dus. In Rochefort stappen we uit aan de halte Trou Maulin, vlak bij de brug over de Lhomme, waar de GR de hoofdweg kruist.

 

's Avonds is het bang afwachten of de bus uit Wellin wel op tijd in Jemelle zal geraken. Normaal gezien moet de heenrit om 18:02 eindigen, maar de bus is er al om 17:57. Dat valt mee. Maar de chauffeur doet teken dat hij eerst nog een ommetje maakt; ik vermoed dat dit langs de stelplaats is. Tegen 18:05 is hij terug, met 2 minuten vertraging dus, maar de dienstregeling schijnt zelfs een trage tractor op de bochtige weg aan te kunnen. In Han staan de laatste B-Dagtrippers te wachten; het instappen gaat snel, dit illustreert hoe belangrijk voorverkoop van biljetten is. Dat de TEC dit nog altijd niet echt stimuleert, in tegenstelling tot de confraters van De Lijn, is spijtig. Enfin, we komen uiteindelijk nog 2 minuten te vroeg in Jemelle aan.

 

De IC bestaat deze keer uit 5 M6. Het gaat over tegenspoor tussen Jemelle en Marloie, maar de loop van deze trein is snel samengevat: stipt of te vroeg van begin tot einde. Het is vrij warm in het rijtuig; het duurt tot bijna in Brussel voor we doorhebben dat enkele rijen zitjes verder de airco wel volop werkt: dat zorgt voor een opvallend temperatuurverschil binnen één afdeling. Goed om weten!

 

In Brussel-Noord staan niet minder dan 4 treinen met een vertraging van 6 tot 10 minuten aangekondigd. Hoe men dat op een zaterdagavond klaarspeelt, is me een raadsel. Eén ervan is de IR naar Gent, de andere de IC naar Charleroi. Als onze L-trein naar Braine-le-Comte binnenrijdt, vraagt een meisje in het Engels of dat de trein naar Ghent is. Ik moet haar teleurstellen: die is ondertussen verspoord (schitterend woord, vind ik dat nog altijd) naar spoor 9. Pas dan merk ik dat ze met 2 zijn, en met een ongelooflijke reeks koffers en tassen. Ik begrijp haar diepe zucht. Tot overmaat van ramp staat de IR naar Gent al vertrekkensklaar. Die halen ze nooit meer.

Tegelijk met onze L-trein komt ook de IC naar Charleroi aangereden. De logica eist dat die IC eerst vertrekt, en dan pas gevolgd wordt door onze L-trein, maar deze keer zijn het klantonvriendelijke duistere krachten, die blijkbaar liever één trein met fikse vertraging zien, dan 2 treinen met een wat kleinere. Wie doorheeft hoe de vertragingsstatistieken berekend worden, zal wel begrijpen waarom. En ook waarom vertragingen van 20 minuten en meer stilaan ook een vaste stek gekregen hebben op de tv-schermpjes… We vertrekken dus eerst. In Brussel-Zuid komen we aan op spoor 21, waar de IC naar Charleroi-Sud al lang gepasseerd had moeten zijn. De aankondiging op het scherm is ondubbelzinnig correct, maar onze vrouwelijke TBG wordt belaagd door specimina van alle ras en kunne, alsof ze zelf verantwoordelijk is voor alles wat er fout gaat bij de NMBS, in dit specifieke geval de vertraging van een trein en de gewijzigde volgorde waarin de treinen komen aanrijden. Ze heeft zelfs moeite om een aantal "klanten" ervan te overtuigen dat dit niet de IC naar Charleroi is, maar ze houdt het en zich staande, en we vertrekken op tijd.

De TBG begint meteen aan haar controle en voorbij Vorst-Zuid krijgen we de mededeling te horen dat de reizigers voor Charleroi beter kunnen doorreizen tot Halle. Volgt nog een volledige dienstregeling voor de terugreis, wat niet zal verhinderen dat de meesten een uur later dan voorzien in Charleroi zullen aankomen. Er zijn dus toch nog verdwaalde reizigers ingestapt in Brussel-Zuid. In Halle ontferm ik me over een tiental reizigers: hoe moeten die anders de weg vinden in dit station waar je bijna nooit personeel vindt, laat staan op een zaterdagavond?

Maar kom, ik veronderstel dat wij al blij mogen zijn dat wíj weer een vlekkeloze dag achter de rug hebben. Het is ongetwijfeld één van de mooiste wandelingen van het jaar, op een bijna heldere zomerdag bij temperaturen die nog net aangenaam waren. Ik mag niet in een oude kwaal vervallen die ertoe leidde dat ik kankerde over álle treinen met vertraging… Vreemd toch dat ik daar zo'n 20 jaar lang compleet van genezen geweest ben, gewoon omdat er veel minder treinen in vertraging reden. Maar de kwaal komt weer om de hoek piepen, ik herken de symptomen.


Voor foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/rochefort%20-%20wellin%20GR%20577/

21-08-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 augustus 2010 (Bohan)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op een ondertussen alweer verouderde wandelkaart van Vresse-sur-Semois tekenden we een parcours uit in Bohan langs wandeling 48 en delen van de wandelingen 49 en 50. De kaart is nog niet eens zo oud (1997), maar de Grote Veranderaar heeft ook hier weer toegeslagen, en dus volgen we wat vandaag op een 10 jaar jongere kaart figureert als de wandeling van de Chêne à l'Image (een piepklein Onze-Lieve-Vrouwebeeld) en die van de Tiru. Meestal maakt het in een streek als deze weinig uit wat je nu precies volgt, en dus hebben we ook vandaag genoten van een doodgewone, aangename zomerdag, zonder hoge temperaturen en een frisse, maar stevige boswandeling. De TWQ bedraagt 67 %: alleen op het einde volgen we (te) lang een onfris ruikende asfaltweg, maar als geheel is de tocht zeker geslaagd. De combinatie van wandelingen levert een wandeling op van iets minder dan 9 km.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:05 +1 (2129 - 51033)

Brussel-Zuid - Libramont 91 7:33 9:46 +1 (2005 - 61 85 1090 247)

Libramont - Menuchenet [8] 9:57 10:29 stipt (ab4568 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

Menuchenet - Bohan [43] 10:35 11:21 +3 (ab4572 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

 

Bohan - Menuchenet [43] 16:40 17:26 stipt (ab4571 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

Menuchenet - Libramont [8]  17:27 17:58 +4 (ab4163 - Jonckheere S2000 T van Menuchenet)

Libramont - Brussel-Noord 2140 18:12 20:18 stipt (519)

Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 +8 (916)

 

De commentaar:

 

Het wordt vandaag onze eerste verkenning van het compleet gereorganiseerde busnet in de Semoisvallei, dat op 1 december 2009 het licht zag. Veel hangt samen met de samensmelting van bestaande stelplaatsen (Bouillon, Alle en Maissin) en de bouw van een compleet nieuw depot in Menuchenet, dat nu als draaischijf fungeert voor de bediening van een erg ruime regio, met lijn 8 Libramont - Bouillon als hoofdlijn. Het moet gezegd: het is allemaal iets eenvoudiger dan vroeger, en de ritten naar Alle-sur-Semois zijn nu meestal bevrijd van hun tijdrovende ommetje via Bohan (langs Vresse en Membre). Alleen lijn 9 uit Beauraing lijkt dat nog te doen. Lang was dat onze aanvoerrit, maar vandaag proberen we het dus anders.

 

P7512 is een aangename P-trein: de rit verloopt vlot en we arriveren zo goed als stipt in Brussel-Zuid. De rust in het rijtuig is opvallend (typisch voor veel P-treinen) en je merkt hoe sommige reizigers op elkaar ingespeeld geraakt zijn: hij leest zijn krant, zij houdt een laatste dutje, met de voetjes lekker warm onder zijn billen. Eigenlijk hadden we ook nog wel wat later gekund, maar niets is zo zielig als al meteen met je eerste trein de hele dag de mist te zien ingaan…

 

Het is alweer van verleden jaar geleden dat we deze 2107, sorry 91, nog namen en de trein blijft even aantrekkelijk, ook al heeft ook hier iemand zijn terrein op het vasttapijt afgebakend, hopelijk met koffie. Wat meteen opvalt is dat het aantal reizigers in eerste klasse hoger ligt dan tot verleden jaar, al kan dat ook puur toeval zijn. Ook het aantal gereserveerde plaatsen is opmerkelijk hoog. In Brussel-Noord stapt een Antwerps trio in, met een gezamenlijke leeftijd van ver boven de 200 jaar. Het begint met een overzicht van de binnenlandse pers: de 2 dames lezen de interessantste stukken uit hun kranten aan elkaar voor. We hebben zelf 2 kranten mee, en ik kan deze extra service maar matig appreciëren. Daarna volgt het regionaal nieuws, afgewisseld met wat roddelnieuwtjes. Het duurt tot Jemelle tot het drietal besluit om het wat rustiger aan te doen, maar dan maakt het voor ons nog nauwelijks wat uit.

De trein rijdt volgens het klassiek geworden scenario: tussen Brussel en Ottignies loopt hij vertraging op; vanaf La Hulpe zitten we duidelijk achter een stoptrein aan, en de aanwezige vertragingszones n.a.v. de GEN-werken maken de vertraging alleen maar wat groter. Ottignies +5, Gembloux +4, Namur +6, Ciney +4, Marloie +3, Jemelle +2 en Libramont +1. Ook voorbij Ottignies zijn er trouwens nogal wat zones waar gewerkt wordt: Chastre (ter hoogte van de resten van de oude trambrug), Gembloux (dat begint op de eeuwigheid te lijken), Saint-Denis-Bovesse (nieuwe, verhoogde perrons), en ook nog tussen Hatrival en Libramont, waar we op tegenspoor rijden.

 

Maar we komen dus tijdig aan in Libramont, en we maken ons op voor 2 busritten van in totaal bijna 60 km. Lijn 8 is aangepast en versneld: het wat zinloze omrijden langs Bertrix Station is geschrapt, en we rijden Bertrix dan ook langs een snellere invalsweg binnen. De kermis staat in Bertrix, en dus kan de halte Place niet bediend worden. Het lijkt erop alsof de chauffeur wat aarzelt: misschien verwacht hij dat er toch nog een reiziger komt aangespurt. Maar nee. Op het laatste stuk wordt wat van de vertraging ingelopen, zodat het al snel duidelijk wordt dat Menuchenet op tijd gehaald zal worden. Het is een proper ding geworden, met behoorlijk wat bussen, een wasinstallatie en een sfeervol gebouw. Drie busperrons werden aangelegd (en een uitstapperron), die de nummers 1 tot 3 kregen, en allemaal dezelfde lijnaanduidingen. Het is wat gokken, waar je de bus moet nemen. In de gedetailleerde dienstregeling die je van infotec kunt halen, staan de 3 halten trouwens netjes onder elkaar vermeld. Opvallende vaststelling: als toilet komt alleen het naastliggende bos in aanmerking.

De aansluitende bus laat op zich wachten, al zien we hem wel staan. Blijkbaar hebben 2 chauffeurs die even later in hun eigen auto stappen, nog heel wat te vertellen aan onze chauffeur, en de rit vangt dan ook aan met 8 minuten vertraging. Voor ons wordt het de allereerste busrit langs Rochehaut (met schitterend uitzicht, ook uit de bus, op de Semois en het dorpje Frahan). De oude stelplaats van Alle-sur-Semois wordt nog altijd bediend, met een ritje heen en terug, en vanaf dan komen we op bekend terrein.

Het is ons al opgevallen dat zowel langs lijn 8 als langs lijn 43 nieuwe halteborden zijn aangebracht, maar je ziet dingen die je niet voor mogelijk houdt: op sommige plaatsen hangen zelfs nog rood-witte borden, op andere plaatsen staan nog palen van tijdelijke halten in afwachting van definitieve palen, en wat nog erger is: niet alle oude borden zijn vervangen, zodat je aan de Kerk van Bohan nog altijd in de waan gelaten wordt dat je daar lijn 9 (wat juist is) en lijn 45/2 kunt nemen. Van lijn 43 is geen sprake. Het is ongetwijfeld een uiting van het ongelooflijke geloof van de TEC-Luxembourg in het eigen succes dat ze dergelijke belangrijke vernieuwing aanpakken als een stel sloddervossen. Hoe bereik je nu een nieuw publiek als je de zaken zo aanpakt? De halte Bohan Kerk schittert trouwens ook door de afwezigheid van enige dienstregeling…

 

De terugreis zal op precies dezelfde manier verlopen. We hebben zelfs 2 medereizigers die 2 dagen voordien in Mogimont hun wagen hebben achtergelaten en langs de GR naar Bohan zijn gestapt. Ze hopen hun wagen nu terug te vinden, en dat lukt nog ook. We hebben in theorie maar 1 minuut aansluitingstijd, maar vooral tegen het einde van de rit lopen we uit op de dienstregeling. De bus van lijn 8 zal trouwens met 6 minuten vertraging langsrijden. Bouillon lijkt niet meteen een busvriendelijke stad te zijn. Ondanks een omleiding in Plainevaux doen we er toch nog 2 minuten vertraging af. Anders dan vroeger kunnen we nu vrij gerust zijn dat we de aansluiting met de trein moeiteloos zullen halen.

 

Die is trouwens precies op tijd. Opvallende verschijning in Libramont: P8600 naar Luxemburg, samengesteld uit 4 ms 96. Onze 2140 loopt alleen tussen Namur en Gembloux vertraging op, in het zog van een L-trein met vertraging. Maar vanaf Brussel-Luxemburg rijdt hij stipt, zodat we al kunnen speculeren op een aansluiting van 3 minuten met de IR naar Ath - Geraardsbergen.

Die staat zonder vertraging op de schermen, maar op perron 12 staat de IC naar Charleroi-Sud al aangekondigd. En inderdaad, even later blijkt de 3142 vertraging te hebben. Opzoekingswerk achteraf leert dat deze IR vanaf Vilvoorde met vertraging rijdt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij geslachtofferd werd om de IC stipt te laten rijden; hij moet zelfs wachten omdat de IC het spoor 12 nog bezet houdt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit geen praktische, weldoordachte oplossing was. We komen uiteindelijk 8 minuten later dan voorzien in Halle aan, en dat is de enige smet op een voor de rest fantastisch goed verlopen dag. Even later rijdt ook de IR naar Binche (onze voorziene aansluiting in Brussel-Noord) Halle binnen; hij rijdt wel op tijd.

19-08-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • kollebloem (Vic)
        op 16 juli 2014 Lennik - Neigem GR512
  • kollebloem (bartje)
        op 16 juli 2014 Lennik - Neigem GR512
  • Foto's (Reiziger)
        op ttb map 26 (deel 1)
  • Inhoud blog
  • 16 juli 2014 Lennik - Neigem GR512
  • ttb map 27 (deel1)
  • ttb map 27 (deel 2)
  • ttb map 26 (deel 1)
  • ttb map 26 (deel 2)

    Archief per week
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!