Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
25-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 augustus 2010 (Roetgen)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Uit het "Wandelboek Hoge Venen" van Julien van Remoortere, meer bepaald de uitgave uit 1993, hebben we vandaag de 2de wandeling gekozen: Fringshaus, het veengebied Vussheck. En toegegeven: misschien is dat boekje net te oud om nog bruikbaar te zijn. De paadjes waarover de auteur het heeft zijn vaak onzichtbaar, en daardoor werd het over enige afstand wat hij zelf noemt een bepaald avontuurlijk stuk weg. De wandeling is nog geen 7 km lang, en gezien de aard ervan is dat misschien ook wel genoeg. Halfweg wordt het dan weer wel een doodgewone boswandeling over goede wegen. De TWQ bedraagt 48 % en dat relatief lage cijfer valt te verklaren door een aanloopstrook langs een drukke weg en enkele verharde boswegen. We zijn nooit echte Hogevenenliefhebbers geweest, en ik vrees dat we dat ook na vandaag niet zullen geworden zijn.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3705 6:47 6:56 +8 (2718 - 61042)

Brussel-Zuid - Aachen Hbf 11 7:25 8:36 +50 (DB 4601)

Aachen - Fringshaus [SB63] 10:24 11:01 +8

 

Fringshaus - Aachen [SB63] 13:49 14:26 +1

Aachen Hbf - Liège-Guillemins 5035 14:30 15:24 stipt (256)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 486 15:41 16:27 +2 (1312 - 11829)

Brussel-Noord - Halle 3937 16:32 16:51 +3 (820)

 

De commentaar:

 

Het moest vandaag onze maidentrip worden met de ICE, en door de tunnel van Soumagne. Want eigenaardig genoeg loopt onze wandeling zo goed als volledig over Belgisch grondgebied, maar het beginpunt is alleen te bereiken via Duitsland. En het is vandaag voor ons vandaag wandeling 1302 en zoals je weet inspireert dat getal menig Vlaming tot agressiviteit: even Duitsland binnenvallen, dus, al trekken we ons gewoontegetrouw snel terug.

 

Eigenlijk dachten we met P7572 van 6:51 over genoeg reserve te beschikken voor de overstap, maar we zijn vroeg genoeg om IR 3705 te nemen, die met vertraging rijdt. Het spitsuur is nog niet eens echt begonnen, of het hele raderwerk begint al stil te vallen. Eerst moet een goederentrein met 2 26'en ervoor en een zware last staal erachter door. Op lijn 94 lijkt het dan weer de IC naar Schaarbeek te zijn die met vertraging rijdt, en in diens zog rijdt een L-trein voor lijn 26, ook met vertraging. Heus een frisse start vanmorgen, en niet alleen omdat de zomer vordert en de koude ochtenden ons de wacht aanzeggen.

De IR vertrekt met 6 minuten vertraging in Halle en komt in Brussel-Zuid aan met 8 minuten. Op de tv-schermen is er stilaan te weinig plaats door het grote aantal vertragingen. (Vanavond zullen we trouwens hetzelfde merken…) Al die treinen in vertraging zorgen er immers voor dat er voor treinen die vertrekkensklaar zijn geen plaats meer is onderaan de schermen. Blijkt dat er een defecte trein staat tussen Brussel-Centraal en Brussel-Noord.

De ICE staat zonder vertraging aangekondigd voor spoor 5A. Op spoor 5B staat de TGV voor Bordeaux-Saint-Jean al klaar. Dat betekent dus dat deze ICE niet in Vorst overnacht, maar in Schaarbeek. Eigenaardig genoeg staat de trein nog niet binnen. Het wordt stilaan duidelijk wat die defecte trein is. Het duurt tot na het vertrekuur voor we enige informatie krijgen: de trein vertrekt uitzonderlijk uit Brussel-Noord en we moeten de P-trein 7801 nemen van 7:42 tot Brussel-Noord (ja, ja, zo laat is het al!). De aankondigingen gebeuren alleen in het Nederlands en het Frans. Dat wordt bijzonder handig voor al die buitenlandse reizigers; eerst wordt die P-trein aangekondigd op spoor 6 (hetzelfde perron als de ICE), maar even later wordt dat spoor 4. De massa verplaatst zich, sommigen louter op intuïtie, want ook voor deze mededeling kan er geen woordje Engels of Duits af. Ik ontferm me over een Chinees of Japans koppel, dat stilaan wanhopig staat te staren en maar geen ai-sie-ie ileven ziet opdagen.

De P-trein is opvallend weinig beklant, en dus is er plaats zat voor de reizigers en de personeelsleden van de ICE. De vertraging van de P-trein zal uiteindelijk oplopen tot 15 minuten in Brussel-Noord, maar ondertussen maken we ons al geen zorgen meer. De ICE staat nl. tussen Kapellekerk en Zuid stil. Dat is blijkbaar de plaats waar hij in nood is geraakt. Waarom hij niet naar Brussel-Zuid komt en terug moet rijden naar Brussel-Noord is me niet duidelijk: zou het kunnen dat er problemen zijn in de stuurpost kant Vorst? In Brussel-Noord horen we dat men ook nog een tweede P-trein als alternatief voor de ICE heeft geënterd.

Enfin, uiteindelijk komt de ICE er toch aanrijden. Het verdict zal luiden: +46 bij vertrek in Brussel-Noord, +50 bij aankomst in Aachen. Dat alle reizigers gratis koffie krijgen om het leed van de aanzienlijke vertraging enigszins te verlichten, zal ons een magere troost zijn: die zouden we in eerste klasse sowieso gekregen hebben.

Blijkbaar is er niet alleen een technisch defect geweest: rijtuig 37 lijkt wel het toneel geweest te zijn van een wild drinkgelag. Tussen 2 zitjes staan zelfs 3 halfvolle glazen rode wijn. Dat die in Liège-Guillemins nog altijd niet gekanteld zijn pleit voor het knappe rijgedrag van stel 4601, maar niet voor de ijver van het Duitse personeel: het zal tot voorbij Liège duren voor de meeste rommel is opgeruimd. Kranten en ander inpakpapier zijn gratis voorhanden. (Voor alle duidelijkheid: het zou me verbazen mocht het treinpersoneel moeten instaan voor het opruimen van de trein. Dat ze het toch doen, pleit dus eerder in hun voordeel.)

Maar het was ons te doen om de ICE, en dat is een fijne trein: comfort zoals we het al lang niet meer verwachten, keurige controle (al kent de arme man waarschijnlijk alleen maar Duits), en zoals gezegd: rustig rijgedrag. De tunnel van Soumagne is natuurlijk - zoals alle tunnels - een ramp voor wie van landschappen houdt: het Land van Herve ben je voorbij voor je het goed merkt. De gewonnen tijd is echter zo aanzienlijk dat je je enigszins kunt verzoenen met de mollenrit.

 

Maar tijdswinst is natuurlijk een relatief begrip als je met 50 minuten vertraging rijdt. Dat is meer dan voldoende om de aansluitende bus te zien vertrekken. Gelukkig rijdt SB 63 (de National-Park Linie) elk uur. We hebben ruimschoots de tijd om een biljet Aachen - Hergenrath te kopen, en een 4Fahrten-Ticket voor de bus. In Aachen staan evenveel ticketautomaten als in alle Brusselse stations samen, en ik slaag er inderdaad in om een biljet naar Hergenrath te vinden, maar dan alleen heen-en-terug en in tweede klasse. Dat laatste is op zich niet zo erg - vanaf Hergenrath zullen we onze RailPass gebruiken -, maar ik zie het toch liever anders. Naar de loketten dus maar, maar ik word al eerder aangesproken door een charmante DB-bediende die me wegwijs maakt aan de automaat: blijkt dat een AIXpress-ticket de enige optie is, en dat is altijd heen en terug en tweede klasse. Zowel mijn Visakaart als mijn bankkaart blijken onleesbaar te zijn, en ik moet dus maar wat munten bovenhalen om de toch wel hoge som van €9.40 te betalen voor een onnozele grensoverschrijding van een zestal km.

De bus die ons naar Roetgen Fringshaus brengt is een gelede Mercedes van DB. De 50 zitplaatsen zijn allemaal ingenomen, behalve 2 die 2 oudere dames voor (nee, niet met) hun trekkarretje hebben ingenomen. We schuiven het spul gedecideerd opzij, en zo zullen we toch kunnen zitten. In Roetgen loopt de bus zo goed als leeg: blijkbaar is Roetgen Post een overstappunt, o.a. naar Monschau. We rijden ook langs het oude Belgische station van Roetgen, dat er nog net uitziet als 30 jaar geleden, toen we hier met GTF langsreden.

 

Voor de terugrit zitten we in een stokoude Setra, met dito chauffeur. Nu ja, niet echt stok, maar al lang niet meer piep. Als hij op tijd blijft rijden, kunnen we nog net de voorziene IR naar Liège nemen, en aldus de in de ochtend opgelopen vertraging goedmaken. De aansluiting missen zou trouwens 2 uur extra verlies betekenen, want die IR rijdt nog altijd volgens een onzalige 2-uurdienst. De hele rit verloopt vrij aardig, maar toch met zowat voortdurend 2 à 3 minuten vertraging. Gelukkig zit er op het eind wat reserve in de dienstregeling. We hebben 3 minuten om het hele station te doorkruisen, want de IR vertrekt van spoor 9, het verste perron. Veel scheelt het niet, maar we halen de trein nog net. Oef!

 

Ik heb zelfs nog de tijd om aan de TBG te vragen of we nu al in eerste mogen zitten, vermits we dat vanaf Hergenrath toch kunnen doen met onze RailPass. Dat is geen probleem. Er zit wel een bijzonder atypisch publiek in eerste vandaag: een Brits fietsend echtpaar, twee Franstalige snaken met veel rugzakken, een Roma-achtige moeder met dochter, en een toren bagage op het platform (de bagage) en een oudere dame waar we dan maar naast gaan zitten. Ze vraagt ons meteen welke taal we spreken: ze spreekt jammer genoeg ook Nederlands, en ze is van plan om dat tot in Liège vol te houden: weduwe van een beroepsmilitair, slecht ziend, op weg naar Aalst, drietalig. Ze stelt evenveel vragen over onze achtergrond.

Ik reken er eigenlijk op dat we na de controle een rustiger plekje kunnen innemen, maar de TBG is blijkbaar ruimdenkend: niemand wordt naar tweede gestuurd. Als die allemaal eersteklasbiljetten hebben, dan is deze trein modern.

Niet dus! Anders dan de ICE is hij wel proper, maar schriller kan het contrast niet zijn. Hij rijdt wel stipt, tot Liège, met een bezettingsgraad die in eerste minstens het dubbele van in tweede bedraagt. In Liège help ik het besje nog van de trein, en ze verzekert ons dat iemand van de NMBS haar daar komt oppikken om haar naar de volgende trein te brengen.

 

Sinds maandag rijden de IC's Brussel-Maastricht opnieuw, en dat scheelt voor ons wel wat in aansluitingstijd. De trein bestaat uit 12 rijtuigen I11, maar alleen de eerste zes zijn toegankelijk. De meeste reizigers van daarnet staan nu ook op het perron te wachten. Als ze nu opnieuw in eerste gaan zitten, dan zullen ze wel in regel zijn. Anders verdient de TBG van IR 5035 een flinke blaam. Ik wil nog aannemen dat het vrouwtje (niet de TBG) in Aachen door stationspersoneel in de trein geholpen is, en dat ze haar in eerste hebben laten plaatsnemen, maar de andere gevallen zijn wraakroepend. Zoals verwacht duikt niemand nog op in het enige geopende eersteklasrijtuig, dat zo'n twintig reizigers herbergt. Opvallend hoe de reizigersaantallen voor deze aangename verbinding in stijgende lijn gaan.

 

De trein rijdt met een kleine vertraging, maar toch halen we moeiteloos de aansluiting van 5 minuten met de IR naar Binche. Dat zou eigenlijk een stel M6 moeten zijn, maar in de plaats daarvan komen 2 gemoderniseerde stellen en een vierledig stel aan rijden. Dat is het gevolg van een ongelooflijke raid op 4 treinen in La Louvière-Sud, tijdens het voorbije weekend. Het lijkt op een goed opgezette wraakactie: tientallen gesneuvelde ramen, leeggespoten brandblussers. Vast staat dat vele tientallen reizigers in de komende weken hier het slachtoffer van zullen zijn, want zoveel schade herstel je niet in enkele dagen, laat staan dat je voldoende reservematerieel vindt om de beschadigde treinen te vervangen. Maar de laatste rit van vandaag verloopt voorspoedig: we bereiken Halle met een verwaarloosbare vertraging. Toegegeven, vandaag was de wandeling meer dan anders het excuus voor een wat andere trein- en busuitstap. We zullen alleszins met gemengde gevoelens op onze eerste ICE-trip terugkijken.

 

25-08-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!