Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 september 2010 (Ligneuville - Mont GR56)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eigenlijk vertrouwen we vandaag blindelings op de weersverwachtingen én hopen we dat het weer zelf zich een beetje houdt aan de voorspellingen van Frank en andere weergoden. En dus lijkt een uitstap in het uiterste oosten van het land aangewezen. Het wordt een schijfje GR 56, van Ligneuville tot Mont via Malmedy. Vooral het gedeelte voorbij Malmedy, met een boeiende en mooie tocht langs de Tros Marets, na een stevige klim uit de vallei van de Warche, maakt van deze tocht een serieuze kanshebber om de mooiste en de zwaarste van het jaar te worden.

Het eerste deel van de tocht moet het vooral hebben van wat heiige vergezichten, het tweede deel is een onvervalste boswandeling met de voortdurende aanwezigheid van de Tros Marets als kruidige toemaat. We stappen in totaal net geen 19 km, maar daar is een verbindingsstrook van bijna 2 km op het einde inbegrepen. We moeten van de GR immers opnieuw in de bewoonde wereld geraken. De TWQ bedraagt 67 % - dat het cijfer niet nog veel hoger ligt, heeft veel te maken met de doortocht van Malmedy, waar op deze mooie herfstdag nog een gezellige drukte heerst.

Het weer heeft zich schitterend aan het scenario gehouden: van de cirrussluiers eerst tot de eerste cumulusjes, die we in de loop van de wandeling geleidelijk zagen groeien. Tijdens de busreis van Malmedy naar Verviers konden we in de verte een cumulonimbus incus zien, de koningin onder de wolken. En zoals koninginnen wel eens plegen te doen, kwam ze af en toe stevig uit de hoek. Later zou ik op Railtime lezen dat het verkeer tussen Rivage en Marloie onderbroken was door de weersomstandigheden. Wij hadden gelukkig geen last op dat vlak: de eerste regen in Liège, en dan wat buiige regen onderweg: altijd een prettige ervaring als de regen valt ná de wandeling.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 +5 (655)

Brussel-Zuid - Verviers-Central 506 7:57 9:25 +1 (1334 - 11804)

Verviers-Central - Ligneuville [395] 9:40 10:53 stipt (ab7531-16 - LIM-Collard-Lambert, Mercedes Citaro LE)

 

Mont - Malmedy [397] 16:47 17:14 stipt (ab6091-18 - LIM-Collard-Lambert, Van Hool A600)

Malmedy - Malmedy [395] 17:20 17:30 +2 (ab7531-10 LIM-Collard-Lambert, Van Hool New A600)

Malmedy - Verviers [294] 17:32 18:21 stipt (ab7551-11 Autobus F. Gohy & Cie, Mercedes Integro II)

Verviers-Central - Brussel-Noord 18:34 19:54 +14 (1359 - 11802)

Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 +2 (206)

 

De commentaar:

We hadden gemakkelijk IR3105 kunnen nemen, en die rijdt ook stipt, maar de trein rijdt vandaag met 1 break i.p.v. 3, en dat scheelt. En dus kiezen we voor de trein waar we ook op gemikt hadden: CR1556. IR3105 zit nl. vol; de platforms puilen uit, en instappen is eigenlijk niet meer mogelijk. Dat ook CR1556 wat voller dan normaal zit, zullen we erbij moeten nemen. En hoe! Voor één keer stappen we niet in het eerste stel in, maar in het tweede. Dat is stel 655, gemoderniseerd, en ondertussen al aan zijn tweede zetelovertrekje toe. Het gedurfde purper is verdwenen, en men heeft nu gebruik gemaakt van de stof die ook in de M6-rijtuigen gebruikt wordt. Ik moet toegeven: ze ziet er hier veel beter uit, en dat zal wel door de wat geprononceerdere vorm van de zetels komen. Niet dat ik me kan neervlijen: daarvoor zijn er net wat te veel reizigers met een tweedeklasbiljet in eerste komen zitten. Het was me nog nooit overkomen, maar ik heb de reis tot Brussel dus staande gemaakt. Niet dat dit op zich zo erg is, maar het is toch wraakroepend dat ik sta met een eersteklasbiljet, terwijl anderen zitten met een tweedeklasbiljet, dat ze vaak ook nog (bijna) volledig terugbetaald krijgen. Overigens hadden we zelf beter moeten uitkijken: in de 4 andere stellen bleek bij aankomst in Brussel nog wel plaats te zijn, maar door de stellen heenlopen is nu eenmaal niet eenvoudig, soms zelfs compleet onmogelijk.

De trein zet ons met 5 minuten vertraging in Brussel-Zuid af. In Halle was hij al vertrokken met 3 minuten, tussen Vorst en Brussel liep het niet zo vlot als gewenst. Er lijkt trouwens wel een en ander aan de hand in deze ochtendspits: ik vang wat op over een stroomonderbreking in Antwerpen. Hopelijk hebben de 'Ollanders de Schelde weer niet gesloten.

 

Toch rijdt IC 506 vrij vlot door de NZV-verbinding: Zuid +3 - Centraal + 5 - Noord +5, het kan slechter. In Leuven blijven er nog 4 minuten vertraging over, vanaf Liège-Guillemins rijdt de IC zelfs op tijd. Vlak voor Liège worden de aansluitingen aangekondigd, ook die van 9:08 naar Quiévrain. Eigenlijk probeert de TBG reizigers dus een onreglementaire reisweg aan te smeren…

Vanaf Olne gaat het op tegenspoor: er wordt gewerkt aan 2 tunnels, die van Pont en Vaux en die van Halinsart. We staan zelfs even volledig stil om een L-trein uit Verviers door te laten, maar toch blijft de vertraging beperkt tot 1 minuut. De dienstregeling is hier voor de werken verruimd, en dat loont.

In Verviers wordt nog altijd aangekondigd dat de aansluitende bussen voor het station vertrekken. De geest van IC-IR waart nog steeds door het oude lakenstadje, en eigenlijk zou dat overal een evidentie moeten zijn. Zoals meestal gaat de bus pas net voor het vertrek open. Twee dames moeten naar Stavelot: dat zal op dit moment niet kunnen zonder overstap aan de Route de Wavreumont, net buiten Malmedy. De chauffeur beweert dat het geen officiële overstap is, maar hij zal zijn collega verwittigen. Onze bus komt inderdaad officieel om 10:25 aan, de bus van lijn 745 naar Stavelot en Trois-Ponts moet er vertrekken om 10:24. Je vraagt je toch af wie zo iets uitdoktert. We rijden tot Malmedy met zo'n 5 minuten vertraging, maar de chauffeur maakt zich weinig zorgen: met een vijftal gsm-gesprekken - nee, niet handenvrij - houdt hij er een gezapig tempo op na. Vanaf Malmedy Gare rijdt hij zelfs gewoon op tijd, en we bereiken Ligneuville dan ook stipt.

 

's Avonds zouden we liefst van al de bus uit Mont van 18:07 nemen, maar ook daar heeft de TEC-Liège-Verviers voor een ridicule toestand gezorgd. De bus van lijn 397, die een grote lus beschrijft, komt één minuut na het vertrek van de laatste bus naar Verviers aan in Malmedy. Begrijpe wie kan. Je zou kunnen zeggen dat er een aansluiting is op de Place Albert I, maar wie de toestand een beetje kent weet dat door eenrichtingsverkeer de inplantingen van deze halte erg ver uit elkaar liggen, en erger: dat de chauffeurs absoluut geen zicht hebben op het komen en gaan van de bussen. Het zal dus de vroegere bus worden, wat de planning voor ons wat krapper maakt. De Ferme Libert zal het vandaag zonder ons bezoekje moeten stellen.

Vroeger reed lijn 397 van Malmedy via Botrange naar Eupen, maar die reisweg is opgeofferd voor de lijn 394 Sankt-Vith - Eupen. Zelfs de baas van het Hôtel de la Fagne, dat zijn naam aan een bushalte heeft geschonken, klaagt erover dat er geen bussen meer zijn van Malmedy naar de Venen. Maar de TEC blijft doof voor argumenten.

Onze bus rijdt bijna stipt: op dit moment is hij nog aardig gevuld met het jonge schoolvolkje, maar naarmate Longfaye, Xhoffraix, Mont en Bevercé bediend worden loopt de bus leeg. Alleen wij tweeën rijden het traject tot de terminus.

Daar moeten we overstappen op een bus van lijn 395, die dan wel met film Verviers rijdt, maar die ons alleen maar net buiten Malmedy zal brengen, naar de halte Route de Wavreumont, waar we moeten overstappen op lijn 294 Trois-Ponts - Verviers. We zijn met achten om de overstap te maken; het is niet meteen de handigste manier om in Verviers te raken. De laatste bus is erg comfortabel, de chauffeur de rust zelve. Dat wordt een aangename rit, met 2 gerealiseerde aansluitingen onderweg: één ter hoogte van het vroegere station van Sart-lez-Spa, één ter hoogte van Tiège (Charmille). Dat is dan wel weer goed geregeld.

 

In Verviers-Central ziet het er niet zo goed uit. De IC naar Eupen van 18:31 wordt met vertraging aangekondigd, schipperend tussen 10 en 15 minuten. Uiteindelijk worden het er nog meer. De L-trein naar Welkenraedt, die aansluiting krijgt van deze IC, staat rustig te wachten. Ik vraag me af wat men met deze L wil doen, waarvan de enige functie zo ongeveer is overstappende reizigers naar Verviers-Palais en Dolhain-Gileppe te brengen. Blijkbaar haalt het gezond verstand het van de strikte regels, want de L wacht op aansluiting.

Onze IC staat eerst zonder vertraging aangekondigd; dan wordt het 5 minuten, 10 minuten, 12 minuten, 15 minuten. Dat is meestal geen goed teken, want vaak is er dan wat met het materieel. Als de L naar Spa-Géronstère stipt komt aanrijden wordt die vrees nog groter. Ook nu vraag ik me af wat men met deze L-trein wil doen. Het sein staat op tijd open, maar de TBG lijkt toch op de aansluiting te wachten. Misverstandje? Uiteindelijk vertrekt de L toch. Onze IC heeft ondertussen 26 minuten vertraging: volgens de TBG wegens personen in het spoor. Even later klinkt de mededeling dat er problemen waren met de bovenleiding én personen in het spoor. En vanaf Leuven wordt de vertraging toegeschreven aan diverse exploitatieproblemen tussen Welkenraedt en Verviers. Achteraf consulteer ik Railtime, en daar is de reden de passe-partout  die we zo stilaan kennen: overbelasting van het verkeer. Ongelooflijk uit welk scala aan oorzaken de NMBS kan putten, en dat dag in, dag uit. Binnenkort komen de vallende bladeren daar ook nog eens bij, en dan de winterse toestanden.

We vertrekken uiteindelijk met 26 minuten vertraging, en die wordt wel stelselmatig afgebouwd: Liège-Guillemins +19 - Leuven +15 - Brussel-Noord +14. (Volgens Railtime zal de trein uiteindelijk Oostende bereiken met 9 minuten vertraging.)

Die vertraging kan ons niet echt schelen: ze verkort alleen de wachttijd in het toch niet erg gezellige Noordstation. De CR 1591 lijkt ook op een overbrengingsrit, want hij telt niet minder dan 4 stellen, 2 gerenoveerde, 2 oudjes. We stappen helemaal achteraan in stel 206. Tussen Ruisbroek en Lot ligt er een vertragingszone tot 60 km/u, en zo komen we uiteindelijk met 2 minuutjes vertraging aan in Halle. Net voor Halle krijgen we nog controle van een vriendelijke TBG. Petje af voor deze dame die de moed heeft om 4 stellen met erg gespreide bezetting door te lopen. Je ziet het, het kan nog, controle tussen Brussel en Halle.

in Halle is het alweer gestopt met regenen, maar we krijgen straks nog een toemaatje onder de vorm van een onweer met niet al te veel neerslag, maar wel met enkele stevige ontladingen. Je weet wel, die soort die je uiteindelijk toch doet opstaan om stekkers allerhande uit te trekken, net nadat de laatste indrukwekkende knal heeft weerklonken. Het weer heeft zich perfect aan zijn schema gehouden, en zelfs het openbaar vervoer had geen onnoemelijke problemen voor ons in petto. Al twijfel ik nog of ik uit principe toch geen deel van mijn centen terugvraag voor de ontbrekende zitplaats 's morgens. Maar meer dan enkele centen zal dat wel niet zijn, en liever had ik nog dat men de koe eens echt bij de horens vatte.

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/ligneuville%20-%20mont%20GR56/

23-09-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 september 2010 (Martelange)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eén van de oudste wandelkaarten die ik nog liggen heb, dateert van 1985: Martelange en omliggende dorpen. We hebben vandaag gekozen voor wandelingen 9 en 10 (uit die tijd!), samen goed voor iets meer dan 12 km. Ondertussen is het wandelingenplan in Martelange helemaal hertekend, maar we wagen het er toch maar op. Alleen hier en daar zullen we nog restanten van een rudimentaire bewegwijzering aantreffen, maar het kaartje - een opdruk op de topografische kaart - is tamelijk makkelijk te lezen, en met een recente kaart en de gps in de aanslag verloopt alles moeiteloos. Eén weg heeft zijn beste tijd gehad: hij loopt nog wel duidelijk afgetekend door het bos, maar lijkt opgegeven, door wandelaars en bosbeheer. Spijtig, want hij loopt langs een mooie bosbeek, de Kleppelbaach - volgens de kaart - die zich na een steile afdaling in de Sûre zal storten. Voor de rest volgen we 2 erg mooie trajecten: een met een smal pad dat ons tegen een heuvel (die Haart) opvoert, en een ander door het Forêt d'Anlier, dat zich opmaakt voor de grote slachtpartij die hier over enkele weken weer begint: mannen met gestrekt geweer, en hier en daar een kenau die ook mee op pad wil. Eigenaardig dat we hetzelfde adjectief gebruiken als het over penissen gaat. In het geval van de kenau zullen we het maar op penisnijd houden. Nog even: de TWQ bedraagt 70 %.

 

De resten van de vroegere tramlijn Arlon - Martelange (-Bastogne) zijn in het bos nog overduidelijk aanwezig: de typische bochten, hier wel erg uitgesproken, omdat het trammetje een stevig niveauverschil moest overbruggen. Wat wandelaars al zigzaggend doen, doen trammetjes al kronkelend. Zelfs vlak bij de stelplaats van Martelange zijn nog onmiskenbare resten van de oude tramlijn terug te vinden.

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3707 8:47 8:56 +2 (560)

Brussel-Zuid - Arlon 2109 9:33 12:17 +3 (516)

Arlon - Martelange [1011] 13:13 13:38 +3 (ab6081-25)

 

Martelange - Arlon [3] 17:23 17:56 stipt (ab4481)

Arlon - Arlon [80/1] 18:10 18:13 stipt (ab4476)

Arlon - Brussel-Noord 4640 18:26 20:51 stipt (520)

Brussel-Noord - Halle    3742 20:53 21:13 +3 (2702 - 61046)

De commentaar:

Je merkt het: in de tijd die je nodig hebt om het zuiden des lands te bereiken, kun je rustig heen en terug naar Parijs. Maar kom, als België ooit gesplitst zou worden, wonen wij plots in het zuiden van een land, dat nooit meer het mijne zal worden.

We zijn veel te vroeg in Halle omdat we ook nog wat andere bezigheden hebben, en dus nemen we de IR naar de Luchthaven van 8:47. Deze trein bestaat uit 3 ms 96, en zelfs dan is de bezetting bijna 100 %, ook in eerste klasse. Veel valt er over deze rit niet te vertellen: het loopt zoals gebruikelijk even stroef bij het naderen van Brussel-Zuid, en dat resulteert in 2 minuten vertraging.

 

IC 2109 komt keurig op tijd aan het perron. In de zomermaanden mijden we deze trein zo veel mogelijk, want het is een van de favorieten van allerhande jeugdgroepen. Ik heb niets tegen jeugdgroepen, zoals ik ook niets tegen onkruid heb - dat laatste noem ik trouwens het liefst gewoon kruid - maar te veel is te veel! Vandaag moeten we daar dus niet te veel van vrezen, al is een groep er toch nog in geslaagd om voor deze trein een reservering los te weken. (Dat is knap! Ik heb enkele weken geleden een aanvraag ingediend, en wacht nog altijd op antwoord.)

De vertraging in de NZV groeit gestaag: Brussel-Zuid +1, Brussel-Centraal +4, Brussel-Noord +9. Daar stapt nl. die groep in en de leden laten zich vergezellen door flink veel koffers. Het hoeven niet altijd rugzakken te zijn. En dan begint dus de langzame afbouw van de vertraging: Schuman +9, Brussel-Luxemburg +7, Ottignies +3, Gembloux +3, Namur +2, Ciney stipt, Marloie +4, Jemelle +7, Libramont +5, Marbehan +3, Arlon +3. Van Haversin tot Marloie gaat het over tegenspoor, en hier en daar liggen nog langere en kortere vertragingszones. De TBG's komen wel in eerste zitten, maar van nestelen is er deze keer geen sprake: ze doen erg regelmatig de ronde van de hele trein en zo hoort het.

Het gebeurt maar zelden dat we een van deze IC's zonder waakzaam oog op de klok nemen (de aansluitingen, weet je wel), maar vandaag kan het nauwelijks fout gaan: met 56 minuten overstaptijd zitten we safe. We hebben zelfs tijd om rustig onze boterhammetjes op te eten en een koffie te drinken in het stationsbuffet. Daar wordt uitgebreid gegeten én gerookt. Dat laatste weliswaar alleen aan de toog, maar het lijkt me toch niet wat de wet voorschrijft. Spijtig dat er geen gemakkelijk aan te schrijven aanspreekpunt is (een commissie Adriaenssens), want ik heb de indruk dat de gevolgen van nog maar eens een halfslachtige wetgeving en een gebrekkige controle  altijd maar duidelijker worden.

 

Het vertrekuur van de bus van lijn 1011 is vastgesteld op 13:13. Aribus heeft het nog altijd over 13:08. Tenslotte is de dienstregeling nog maar één jaar en enkele weken geleden gewijzigd. De bus komt bovendien nog 8 minuten later dan voorzien aangereden. Ondanks de rustige rit blijven er daar in Martelange maar 3 meer van over. Deze dienstregeling is duidelijk sneeuw- en winterhard. In de bus is nog zijn vroegere nummer te lezen: 9613-24. Hij komt dus min of meer uit dezelfde streek als wij.  Nu draagt hij het nummer 6081-25. Het is een uiterst comfortabel ding, met zonwerende ruiten, hoofdsteunen, (verplichte!) veiligheidsgordels en een chauffeur die blijkbaar niet merkt dat we een toch niet zo kleine rugzak binnensmokkelen. Een dame krijgt wel te horen dat ze voorzichtig moet zijn met haar trolley, want dat de bus nog 15 jaar mee moet.

's Avonds is het allemaal wat ingewikkelder: de bus van lijn 3 rijdt maar tot de stelplaats in Aarlen; voor ons is het de eerste kennismaking met een site die inderdaad alle kenmerken behouden heeft van een oude NMVB-stelplaats. Lijn 3 is van het toeristische type: het is dan ook volop genieten van adembenemende vergezichten en pittoreske dorpjes als Nobressart. De bus rijdt behoorlijk op tijd, en de aansluiting aan de stelplaats is binnen. Gelukkig heeft de TEC voor één keer ook zelf ingezien dat de situatie hier vrij ingewikkeld is, en daarom heeft ze de halte met 3 verschillende inplantingen ook duidelijke bordjes met verschillende namen gegeven. (Bij de heenreis hadden we nog kunnen vaststellen dat 3 bordjes, waarvan 2 na elkaar gewoon als haltenaam Nationale 4 hadden, zonder verdere aanduiding.) Wij moeten een kwartiertje wachten in de Rue des Genêts. Misschien hadden we dit laatste stukje ook wel in een 20-tal minutente voet kunnen doen, maar het lukt ook met deze aansluiting.

In Arlon kunnen we nog eens een snelle trein naar Brussel nemen: de 4640 met alleen stops in Libramont, Namur en de Brusselse stations. Ook al gaat het niet echt veel sneller, het is een stuk aangenamer zonder dat voortdurend stoppen. In Arlon braakt de trein echt veel reizigers uit Luxemburg uit, maar verderop is de bezetting matig. Het wordt dan ook een rustige rit, met Henning Mankell op schoot, ideaal leesvoer, want niet te zwaar, zodat ik ook de loop van de trein nog gemakkelijk in het oog kan houden. Tussen Arlon en Libramont heeft de trein net genoeg rittijd. Tussen Libramont en Hatrival gaat het over tegenspoor. Dat zal ons niet beletten 5 minuten te vroeg in Namur aan te komen. Ook daar blijft de massa weg, ondanks de vertraging van de IC's uit Liers en Dinant. (Onderweg kruisen we IC's 2115, 2116 en 2117, en het moet gezegd, de ene heeft al wat meer vertraging dan de andere, maar allemaal hebben ze er…) Doordat de IC uit Liers/Dinant nu niet in onze voeten rijdt, gaat het wel erg snel naar Brussel: in Brussel-Luxemburg komen we zomaar even 9 minuten te vroeg aan; met 3 minuten stilstand erbovenop komen we dus aan 12 minuten. Dat is zelfs te veel voor het sigaartje van de TBG.

Ook het laatste deel van het traject verloopt goed, zodat we nog de IR naar Quévy kunnen halen (2 minuten overstaptijd). Die staat klaar, maar in Brussel-Zuid gebeurt er weer iets waarvan ik de zin niet meteen snap. Wij staan op spoor 14, de IC naar Oostende op spoor 15. Wij moeten om 21.04 vertrekken, de IC om 21:05. Toch zal de IC als eerste vertrekken. Het wordt helemaal onbegrijpelijk als we ook nog eens over lijn 96N gestuurd worden, want dan kruisen beide treinen elkaar niet eens. We vertrekken dus met 3 minuten vertraging, het is de IR naar Quévy blijkbaar niet gegund op tijd te rijden.

In Halle komen we op spoor 3 aan i.p.v. 5. En nu wordt alles duidelijk: Thijs is mee, en liever dan het hele laadtoestel naar spoor 5 te sleuren, zet men de trein op spoor 3. Dat mag ook wel, voor Thijs en zijn rolstoel, want hij is een trouwe klant. En misschien is dat ook wel de reden voor de verlengde stop in Brussel-Zuid. En misschien had alles dus toch wel zin!

Zin had ook deze verre uitstap naar een prachtige streek, op één van die zeldzame nazomerdagen waarop elke echte wandelaar recht zou moeten hebben. Wij hebben het onze vandaag verzilverd.

 

20-09-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!