Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
05-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 oktober 2010 (Taviet - Crupet GR 575)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De oktobermaand is begonnen en dus kun je in de Ardennen maar beter geen everzwijn, hert of wandelaar zijn, want de dolle meuten trekken weer door het bos. Eerlijk gezegd, in vergelijking met enkele jaren geleden is de kans dat je nog eens onverwacht in een klopjacht terechtkomt een stuk kleiner, want op het internet vind je meer en meer kalenders met de datums van de gekende klopjachten. Het wordt de hoogste tijd dat het Waals Gewest al die gegevens eens samenbrengt op één website. Venijnig detail: meestal lijken de opstellers van de kalenders zelf niet zeker van hun zaak: vaak luidt het: voor zover we weten, of: voorlopige kalender, en nog: aanpassingen mogelijk. Ook voor de wandeling van vandaag heb ik ijverig op het internet gespeurd, en zelfs de gemeente Assesse aangeschreven. Alles lijkt oké, we zouden de tocht van Taviet naar Crupet zonder al te veel jagershinder moeten kunnen afleggen. Dat is net geen 17 km, en af en toe duiken we toch het bos in, maar het lijkt erop dat wij het enige wild zijn, en voor oude knollen als wij trekken de jagers de neus op.

Het is een mooie tocht door een mooi stukje Naamse Condroz, met afwisselend bos en akkers. Ondanks de bewolkte luchten is de zichtbaarheid goed, en we kunnen volop genieten van vergezichten waarin hier en daar een kerkje met dorp op een heuvel opduikt. Spontin is een aangenaam rustpunt en eindpunt Crupet behoort tot het selecte gezelschap van de mooiste Waalse dorpen. De TWQ bedraagt 70 %.

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3659 9:29 9:49 +1 (220)

Brussel-Zuid - Dinant 2410/2510 10:03 11:46 +1 (440)

Dinant - Taviet [43/1] 12:17 12:30 stipt (ab5632-64 - Penning - Mercedes O.405)

Crupet - Yvoir [128a] 17:57 18:10 stipt (5581-14 - Latour - Van Hool Linea)

Yvoir - Brussel-Noord 2539/2439 18:21 19:48 +7 (440)

Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 +1 (655)

De commentaar:

We maken er een echte namiddagwandeling van, omdat dit toevallig het best uitkomt met de redelijk schaarse bediening van dit bij uitstek landelijke gebied dat nochtans in een driehoekje van steden (Dinant, Ciney, Yvoir) ligt.

De CR's van de reeks 36xx volgen een wat afwijkende reisweg langs lijn 96 A, en meestal is het dan ook tussen Vorst-Zuid en Brussel-Zuid dat de zaken wat haperen. Ook vandaag is het de hele weg proberen om niet te vroeg te rijden, maar uiteindelijk wordt het falen in de eindspurt: dat resulteert in een verwaarloosbare minuut vertraging. We hebben ondertussen volop gekeken naar de nieuwe NMBS-uniformen, maar voor we ze ook goedkeuren zal het nog even wennen worden. Het oranje is er net iets te veel aan, al zal Strelli daar wel anders over oordelen.

De IC naar Liers/Dinant bestaat uit 2 breaks. Ook deze rit verloopt zonder problemen. In Brussel-Noord zien we even een schim van een verdwaalde 4150. In Namur staat een 13 met een goederentrein te wachten: die zal tot Dinant achter ons aan rijden. Zoals wel meer mag deze IC onderweg niet slenteren, en de minuut vertraging, opgelopen tussen Namur en Jambes, houdt stand.

De aansluiting met de bus van lijn 43/1 is niet echt goed, maar dat geeft ons de tijd om de bokes aan te spreken. Deze lijn verbindt Ciney met Dinant, en er zijn wel wat reizigers. Het is mogelijk één van die lijnen die met wat extra bediening, lees ritten, wat potentieel heeft, maar het ziet ernaaruit dat de TEC eerder zal afbouwen dan investeren. Begrijpe wie kan. Het is een wat oudere, maar zeer comfortabele Mercedesbus. Dinant geraakt hij niet uit zonder vertraging, maar die is snel ingelopen, eenmaal buiten het stadje van de saxofoon.

Voor 's avonds staat een rit langs één van de varianten van lijn 128a op het programma. Deze buslijn moest destijds de afgeschafte lijn 128 Ciney - Yvoir vervangen, en het moet gezegd: in veel gevallen probeerde de NMBS de miserie van de afschaffing zo goed mogelijk op te vangen, door het inleggen van allerlei varianten die het OV inderdaad dichter bij de bevolking brachten. Lang werd trouwens frequent, vroeg en laat, op weekdagen en tijdens weekends gereden, en de gemetselde wachthokjes die je her en der langs de weg aantreft, wijzen er ook op dat men probeerde om het de nieuwe busgebruikers zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ondanks de varianten is men er niet in geslaagd het centrum(metje) van Crupet zelf te bedienen. We stappen dan ook naar de wat akelige halte Chapelle Saint-Roch. Van de gestoffeerde dienstregeling is spijtig genoeg niet veel meer over: die heeft de jaren 1980 niet overleefd. Toch staat nog een aboriginal op de bus te wachten: voor hem zal zich verplaatsen waarschijnlijk voortdurend rijmen op zich behelpen. (Oh ja, voor wie het nog niet door mocht hebben: lijn 128 is de ondertussen door het TSP uitgebate lijn van de Bocq.)

De bus is een aftandse Van Hool. Zijn vering heeft het lang geleden opgegeven. Eenmaal ingestapt valt op dat de bus geen niveauverschillen meer heeft: het is een zeldzaamheid geworden, nu men alle mogelijke toeren uithaalt om het instappen gemakkelijker te maken. Niet dat de reizigers eenmaal in de bus niet meer struikelen, vallen of naast de zitjes terechtkomen. We rijden opnieuw stipt, ondanks een omlegging in Yvoir.

Het stationnetje van Yvoir is nog net niet tot rust gekomen. Personeel maakt zich wel op voor de tocht naar huis, zelfs met de fiets in deze toch niet erg fietsvriendelijke regio. We zitten buiten te genieten van de avond: een P-trein uit Namur brengt nog een dertigtal reizigers mee, een leeg stel M6 keert uit Dinant  terug naar Namur, Ronet dus. Onze IC heeft zes minuten vertraging; vermoedelijk heeft hij gewacht op aansluiting van de L uit Libramont - Bertrix, die - zo blijkt achteraf - met 8 minuten vertraging in Dinant is aangekomen. Erg vind ik dat niet, omdat een vertraging van dit slag meestal geheel ingelopen is bij aankomst in Brussel. Maar vandaag loopt het anders: het koppelen in Namur neemt veel tijd in beslag, alhoewel het stel uit Liers klaar staat, en onderweg gaat er geen minuut van de vertraging af. Brussel-Noord bereiken we met voldoende vertraging om onze aansluiting met de IR naar Quévy te missen.

Dat betekent dat we 24 minuten later dan voorzien thuis zullen komen, met de CR naar Geraardsbergen. Vier stellen rijden op dit moment nog naar Geraardsbergen. Helemaal achteraan hangt stel 655: deze keer kan ik wel zitten. (Zie 23 september.) Het valt nu nog meer op dan enkele dagen geleden hoe mooi de stof van een M6 kan zijn, als je er meer mee doet dan ze op een rudimentaire manier over een vormeloze zetel schuiven, zoals men dat in de M6 doet, ja toch? Eén minuut vertraging lijkt vandaag normaal te zijn, want ook deze trein zal ons één minuutje later (eigenlijk 25 minuten…) dan voorzien in Halle brengen. Mocht men in Dinant de aansluiting niet verzekerd hebben, dan zouden wij waarschijnlijk op tijd thuis geweest zijn, maar de overstappers in Dinant hadden meteen een vol uur aan hun broek. Het is altijd wikken en wegen, maar ongetwijfeld was het een logische beslissing. Ik vermoed trouwens dat de vertraging in Brussel niet echt veel meer met de aansluiting in Dinant te maken had.


Meer foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/taviet%20-%20crupet%20GR575/

05-10-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!