Het gebeurt
niet zo vaak dat we na het stappen van een GR min of meer ontgoocheld thuis
komen, zeker niet in het Waalse landsgedeelte, maar vandaag is dat toch wel in
enige mate het geval. Eerst en vooral is het oorspronkelijke parcours over zo
een 5 kilometer grondig gewijzigd. De reden is niet zo meteen duidelijk, maar
misschien heeft men het verstandig geacht te kiezen voor een tracé langs de
lelijke, maar niet zo gevaarlijke N93 boven een stuk wandelen langs de iets
mooiere, maar veel gevaarlijkere N904. Kiezen tussen de pest en de cholera,
kom. Ten tweede wordt over deze wijziging met geen woord gerept op de website
van de SGR, en toch is dit geen recente omlegging: dat merk je aan de toestand
van de bewegwijzering. En ten derde is de bewegwijzering zelf, zeker rond het
Fort van Émines dringend aan vernieuwing toe: je loopt er een tijdje
vertrouwend op beschrijving en kaart uit de topogids, en dat gebeurt zelden bij
een GR.
GR412 is de
Sentier des Terrils, en die komen we vandaag maar mondjesmaat tegen. In de
plaats daarvan krijgen we toch wel mooie stroken bos, en we passeren langs
enkele prachtige kasteelhoeven. Lang geleden stapten we hier trouwens ook al
langs een grote lusvormige wandeling Châteaux du nord namurois, die kaderde in
een reeks uitgezette, bewegwijzerde wandelingen van de toeristische dienst van
de provincie Namur. Ik heb er een tijdje geleden nog eens naar geïnformeerd,
maar men heeft de bewegwijzering opgegeven, en de boekjes - uit het
pre-pc-tijdperk - zijn niet langer te verkrijgen. Spijtig, want deze wandelingen
volgden vaak mooie wegen, al moet gezegd dat ze nogal eens samenvielen met de
GR's. Vandaag is het omgekeerde het geval: de GR loopt lang over het oudere pad
van de Noord-Naamse kastelen.
Hoogtepunt
is vandaag de tocht door het domein van de kasteelhoeve van La Falize. Je moet
er wel een minderwaardige strook bij nemen: blijkbaar bestaat er geen goede
aanloop, maar in het domein zelf is het volop genieten van aangename wegen, van
de Houyoux en vooral van de schitterende kasteelhoeve. Het gebeurt zelden dat
je zo een prachtstuk zo dicht kunt naderen.
Onze tocht
van Franière naar Vedrin is iets meer dan 18 km lang; de TWQ bedraagt 44 %, en
gezien het tegenvallende deel halfweg, valt dit nog best mee!
De
verplaatsing:
Halle -
Mons 3730 9:17 9:51 stipt (2715 - 61044 FSR)
Mons -
Franière 3831 10:00 11:02 stipt (839)
Vedrin -
Namur 17:08 17:19 stipt (ab 5581-45, Mercedes Citaro LE, van Autobus Latour)
Namur -
Brussel-Noord 2438 17:51 18:49 +1 (328)
Brussel-Noord
- Halle 3740 18:53 19:14 +11 (534)
De
commentaar:
Eerst dit:
toen we nog allebei een halveprijskaart hadden, zou deze reis ons 13 minder
hebben gekost. Toegegeven, ik hou dan geen rekening met de kosten van de kaart
- dat is de houding van de automobilist, die ook alleen maar zijn brandstof
rekent; maar we wisten sowieso dat we die kosten er elk jaar opnieuw uit
haalden. En ook nog toegegeven: in tweede klasse zou het verschil maar 8.60 bedragen.
Maar het
lijkt me toch te gek dat we voor onze vorige uitstap (heen Liège, terug
Libramont - ik had mijn Railpass toen veiligheidshalve zelfs tot Vielsalm
ingevuld) niet meer betaalden dan voor ons reisje van vandaag.
En het lijkt
me even gek dat wij als zeer regelmatige reizigers voor deze afstanden geen
enkel voordeel meer hebben t.o.v. occasionele treinklanten.
En dan de
reis zelf: doordat de IR Tournai - Jambes wegens de eeuwigdurende werken op
lijn 130 tussen Namur en Tamines als omnibus rijdt, hebben wij een tamelijk
eenvoudige reis voor de boeg. (Elk nadeel
heb zijn voordeel
) We kiezen voor een overstap in Mons; Charleroi-Sud had
ook gekund, maar dat kostte ons een extra overstap in Brussel-Zuid.
De IR naar
Quévy rijdt stipt. De TBG horen we alleen even bij het binnenrijden van Jurbise
(in beide landstalen, ten behoeve van de Vlamingen die naar Pairi Daiza
trekken) en net voor Mons, om aan te kondigen dat je maar best niet achteraan
in de trein moet zitten als je naar Frameries en vooral Genly moet. In dat
laatste geval is er voor de laatste vijf rijtuigen geen plaats aan het perron,
inclusief het eersteklasrijtuig. Hoe dat dan moet als je toevallig daar zit, is
niet zo evident.
Ook de IR
naar Jambes is stipt. Veel valt er over deze reis niet te vertellen. Sinds ik
hier de laatste keer geweest ben, is de referentiesnelheid tussen Tamines en
Charleroi verhoogd van 100 naar 120. Al die werken leveren dan toch iets op, al
is de tijdswinst voor de treinen te verwaarlozen. Alweer een lijn met 2 referentiesnelheden.
(Taalkundige vraag: is het dan nog een referentiesnelheid?) Lang geleden voerde
men de referentiesnelheid in voor de volledige lijn, en werd voor de rest met
permanente vertragingszones gewerkt. Concreet in dit geval: groen-gele borden
met een 10 erop tussen Namur en Tamines. Hier heeft men de groene borden met
witte cijfers met de 10 gewoon laten staan.
In Tamines ligt
een kraaknieuwe spoorlijn naar het zuiden. Ik zie te laat of het om een grondig
vernieuwde lijn 150 gaat, dan wel om een compleet nieuwe verbinding. Verrassend
dat ik daar ondanks de moderne communicatiemedia nog niets over gelezen heb.
De
terugreis is al even eenvoudig. Het stadsnet van Namur strekt zich ver uit, tot
de omliggende dorpen. Dat hebben we vandaag al gemerkt aan het eindpunt van
lijn 9, dat midden de gele koolzaadvelden ligt, maar ook Vedrin is niet meteen
veel meer dan een stevig dorp. Toch heeft lijn 24 hier een halfuurbediening, en
wat prettig is om merken: daar komt ook volk op af. Ik verwachtte dat de bus
voor het station (perron E) zou eindigen, maar we rijden het busstation binnen.
De bus vertrekt namelijk meteen opnieuw op lijn 142a. Superefficiënt, dat wel.
IC 2438 lijkt
ook op tijd te zullen rijden. Het treingedeelte uit Dinant rijdt dan wel met 2
minuten vertraging binnen, de koppeling met het deel uit Liers verloopt vlot,
en we vertrekken op tijd. Opvallend hoe je hier de onervaren van de ervaren
reizigers kunt scheiden: de eerste bestormen meteen het deel uit Dinant, dat al
wat beter gevuld aankomt, en dus nog beter gevuld wordt, de laatste wachten
rustig op de aankomst van het minder drukke tweede deel. Wij zitten helemaal
achteraan.
Om het leed
van de brand in Etterbeek (door de Walen onveranderlijk als Eterbeek uitgesproken)
wat te lenigen, stopt deze trein ook in dat station. Wat het onmiddellijke
voordeel daarvan is, is me niet duidelijk. Opvallend: de aankondigers op het
perron geven het niet-aangepaste vertrekuur op in Brussel-Luxemburg (38 i.p.v.
39) en Brussel-Schuman (41 i.p.v. 42).
In
Brussel-Noord staat een vijftal treinen met een vrij grote vertraging
aangekondigd. We komen net te laat om nog mee te rijden met een CR naar Braine-le-Comte
met een dik kwartier; ook een IC naar Gent en één naar Charleroi staan nog met
vertragingen van meer dan 10 minuten geafficheerd. Voor de IR naar Quévy houdt
men het voorlopig bij 5 minuten. Maar ik vermoed dat deze trein gehinderd is
door zowat alle andere treinen in vertraging (en dat ook verderop nog zal
worden) en het gaat niet echt vlot: Brussel-Noord +7, Brussel-Centraal +9,
Brussel-Zuid +9 (ondanks 4 minuten stilstand) en uiteindelijk +11 in Halle. Die
vertraging zal trouwens nog verder oplopen, omdat men die CR naar
Braine-le-Comte koppig voor de IR laat rijden.
Het is nog
opvallend warm; het weer spoedt zich met rasse schreden de zomer in. Al zullen
we dit vroeg of laat wel weer moeten compenseren. Maar de volksmond wil:
"Wat we gehad hebben, hebben we gehad." En wij hebben het dus vandaag
gehad: al bij al probleemloze treinverbindingen en een bijwijlen bijzonder
aangename tocht langs een zeer wisselvallige GR.
Foto's van
de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/franiere%20-%20vedrin/
18-04-2011 om 00:00
geschreven door overweg13
|