Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april 2011 (Lommel - Hechtel GR564)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De topogids van GR 564 (Kempen - Condroz) dateert al van 1993. Het wordt tegenwoordig door de GR-paden tegen een extra lage gunstprijs verkocht. Het boekje ziet er dan ook gedateerd uit, met zijn zwart-wit foto's en zijn antieke kaarten. Erger is dat ook de GR zelf wat opfrissing zou kunnen gebruiken. We vertrekken thuis met de wetenschap dat de doortocht van het Pijnven grondig gewijzigd (en verlengd) is - daar dient de website van de GR o.a. voor. Maar we worden nog geconfronteerd met minstens één andere belangrijke wijziging (in de buurt van Locht). Tot overmaat van ramp loopt het soms ook fout met de bewegwijzering: daar zorgen o.m. grondige boomkappingen voor (bij het naderen van de Kiefhoek) en in dit landje kunnen wegjes nog altijd verdwijnen onder hangars (bij het naderen van de N73 in Hechtel). Tot daar de negatieve kanten van de wandeling, die zo'n 22.5 km lang is, en een TWQ haalt van 58 %.

Toch is het nog altijd een aangename GR, die alleen eens een grondige vernieuwing en een nieuwe topogids nodig heeft. Zeker wie houdt van tochten door kurkdroge naaldbossen over wegjes in alle maten en formaten, komt nog best aan zijn trekken. De laatste 5 km zijn dan weer niet echt interessant meer, maar dat is Vlaanderen. Het zal nog een jarenlange inspanning vergen om door de heropening van verdwenen wegen en wegjes opnieuw tot een acceptabel net van mooie wandelwegen te komen. Nu moet je al te vaak door gebieden die al hun charme verloren hebben.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +3 (636)

Brussel-Zuid - Antwerpen-Berchem 4508 9:28 10:08 stipt (2733 - 61008 FCL)

Antwerpen-Berchem - Lommel 3210 10:19 11:17 +3 (4185)

 

Hechtel - Hasselt [18a] 17:51 18:28 (ab4422-35, Van Hool New A360H, Melotte & Cie)

Hasselt - Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (430)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 stipt (2734 - 61047 FSR)

 

De commentaar:

 

Het voordeel van stappen in Vlaanderen is dat je niet voortdurend rekening moet houden met alternatieven, voor als het verkeerd loopt. Niet dat treinen en bussen hier stipter rijden (vooral bussen rijden zich hier veel regelmatiger vast dan in Wallonië), maar het is meestal gewoon een kwestie van alles een uurtje te verschuiven. Meestal lukt dat niet, door de graatmagere busdiensten van de TEC.

De aangewezen verbinding van Halle naar Lommel loopt via Lier, maar het kan ook via Antwerpen-Berchem zonder tijdverlies. En dat wordt het dus.

Van Halle Naar Brussel-Zuid gaat het met de CR naar Leuven die met enkele minuten vertraging rijdt. Het is de laatste CR van de ochtendspits met 2 stellen, en dat is geen overbodige luxe, want deze trein is goed beklant. Vooral Ruisbroek lijkt als halte in de lift te zitten. Wij krijgen geen controle; laat ons mild zijn: de TBG zal het zo druk gehad hebben met het aanmaken van biljetten dat hij zelfs niet vooraan in de trein geraakt is.

De IC naar Essen heeft niet te veel vertraging en dus kiezen we maar voor die reisweg. Voorbij Mechelen komt de TBG langs. In totaal worden drie reizigers naar tweede gestuurd. Ik vind de opmerking van de TBG tekenend voor wat eerste klasse bij de NMBS geworden is: "This is first class. It's written on the door." Blijkbaar is dat het enige verschil met tweede geworden. Zonder dat ze zich daar echt bewust van is, legt ze de vinger op de wonde. Tussen Mechelen en Berchem gaan de laatste 3 minuten vertraging er aan: we stoppen stipt in Berchem.

Voor het laatste schuifje zijn we aangewezen op motorwagens van reeks 41. Niet bepaald onze keuze, maar kom… De IR bestaat uit 2 motorwagens, waarvan de eerste de onze wordt, omdat die doorrijdt naar Neerpelt, en dus ook Lommel. Tussen Berchem en Lier ontspint zich een gesprek met 2 TBG's over wandelen. In dat gesprek valt ook de naam van een collega, die waarschijnlijk binnen de kortste keren op de hoogte zal zijn van het gesprek. Hallo, D.! We krijgen nog een waarschuwing mee over het hete weer in Limburg…

In Lier is het wachten op de IR uit Brussel, die dus ook de onze had kunnen zijn. Zo tekenen we 5 minuten vertraging op in Lier, en zelfs 8 in Herentals. Maar de ontkoppeling in Mol verloopt vlot, en uiteindelijk komen we in Lommel aan met 3 minuten vertraging.

 

Voor de terugrit uit Hechtel hebben we de keuze tussen een bus van lijn 18a en één van lijn 180. Die laatste is een snelbus, die inderdaad één volle minuut sneller is tussen Hechtel en Hasselt. Maar we hebben goed doorgestapt en slagen er nog makkelijk in om een bus van lijn 18a te nemen om 17:51. (In onze oorspronkelijke planning hadden we op 18:17 gerekend.) Toen we deze GR de eerste keer liepen, blonken de halteborden nog uit door hun nietszeggendheid. We kregen toen een opmerking van de chauffeur omdat we eigenlijk aan de verkeerde halte stonden te wachten. Maar dat blijkt nu de enige juiste te zijn. We vertrekken met 4 minuten vertraging, maar de bus komt stipt aan in Hasselt: veel volk heeft hij niet meer geladen onderweg.

Zo kunnen we nog makkelijk de IC naar Gent nemen, die trouwens met wat vertraging rijdt - als gevolg van de voorgaande rit. Met 5 minuten blijft de vertraging nog net binnen de norm. In Sint-Truiden is er nog altijd geen minuutje af, ook al omdat 4 fietsen en berijders mee moeten. Maar van Landen tot Leuven is er tijd zat, ondanks een vertragingszone bij km 50.6, en vanaf Leuven rijden we op tijd, en zelfs te vroeg. In Landen zien we nog IC 516 naar Eupen passeren: volgens Railtime is de vertraging van meer dan 20 minuten te wijten aan het drukke treinverkeer… Dat zal wel de reden zijn waarom men hem over de veel tragere lijn 36 gestuurd heeft. Hoe vaak zijn die meldingen eigenlijk fout? Nu, ik kan dat ook wel wat begrijpen, want soms is er inderdaad geen eenduidige oorzaak op te geven. Maar in dit geval ligt dat waarschijnlijk toch wel anders.

In Brussel-Noord kan ik me nog even storen aan het gedrag van een bende Walibisten die met IC 2439 mee gekomen zijn. Deuren gaan open en dicht, open en dicht, open en dicht. Moderne opvoeders spreken in dit geval waarschijnlijk van uitgelatenheid. Uitgelaten, ja, zoals honden…

De IR naar Quévy bestaat uit een lang stel M6. Plaats genoeg, dus. Hij: "Dat is hier eerste klasse." - Zij: "We gaan toch hier zitten." The same old story, altijd opnieuw… Maar ook deze trein zal stipt rijden, en dat is altijd meegenomen. Van de voorspelde hitte hebben we niet echt veel last gehad. Daar zijn de dagen nog net iets te kort voor…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/lommel%20-%20hechtel%20GR564/

21-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april 2011 (Franière - Vedrin GR 412)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt niet zo vaak dat we na het stappen van een GR min of meer ontgoocheld thuis komen, zeker niet in het Waalse landsgedeelte, maar vandaag is dat toch wel in enige mate het geval. Eerst en vooral is het oorspronkelijke parcours over zo een 5 kilometer grondig gewijzigd. De reden is niet zo meteen duidelijk, maar misschien heeft men het verstandig geacht te kiezen voor een tracé langs de lelijke, maar niet zo gevaarlijke N93 boven een stuk wandelen langs de iets mooiere, maar veel gevaarlijkere N904. Kiezen tussen de pest en de cholera, kom. Ten tweede wordt over deze wijziging met geen woord gerept op de website van de SGR, en toch is dit geen recente omlegging: dat merk je aan de toestand van de bewegwijzering. En ten derde is de bewegwijzering zelf, zeker rond het Fort van Émines dringend aan vernieuwing toe: je loopt er een tijdje vertrouwend op beschrijving en kaart uit de topogids, en dat gebeurt zelden bij een GR.

 

GR412 is de Sentier des Terrils, en die komen we vandaag maar mondjesmaat tegen. In de plaats daarvan krijgen we toch wel mooie stroken bos, en we passeren langs enkele prachtige kasteelhoeven. Lang geleden stapten we hier trouwens ook al langs een grote lusvormige wandeling Châteaux du nord namurois, die kaderde in een reeks uitgezette, bewegwijzerde wandelingen van de toeristische dienst van de provincie Namur. Ik heb er een tijdje geleden nog eens naar geïnformeerd, maar men heeft de bewegwijzering opgegeven, en de boekjes - uit het pre-pc-tijdperk - zijn niet langer te verkrijgen. Spijtig, want deze wandelingen volgden vaak mooie wegen, al moet gezegd dat ze nogal eens samenvielen met de GR's. Vandaag is het omgekeerde het geval: de GR loopt lang over het oudere pad van de Noord-Naamse kastelen.

Hoogtepunt is vandaag de tocht door het domein van de kasteelhoeve van La Falize. Je moet er wel een minderwaardige strook bij nemen: blijkbaar bestaat er geen goede aanloop, maar in het domein zelf is het volop genieten van aangename wegen, van de Houyoux en vooral van de schitterende kasteelhoeve. Het gebeurt zelden dat je zo een prachtstuk zo dicht kunt naderen.

Onze tocht van Franière naar Vedrin is iets meer dan 18 km lang; de TWQ bedraagt 44 %, en gezien het tegenvallende deel halfweg, valt dit nog best mee!

 

De verplaatsing:

Halle - Mons 3730 9:17 9:51 stipt (2715 - 61044 FSR)

Mons - Franière 3831 10:00 11:02 stipt (839)

 

Vedrin - Namur 17:08 17:19 stipt (ab 5581-45, Mercedes Citaro LE, van Autobus Latour)

Namur - Brussel-Noord 2438 17:51 18:49 +1 (328)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 +11 (534)

 

De commentaar:

 

Eerst dit: toen we nog allebei een halveprijskaart hadden, zou deze reis ons € 13 minder hebben gekost. Toegegeven, ik hou dan geen rekening met de kosten van de kaart - dat is de houding van de automobilist, die ook alleen maar zijn brandstof rekent; maar we wisten sowieso dat we die kosten er elk jaar opnieuw uit haalden. En ook nog toegegeven: in tweede klasse zou het verschil maar € 8.60 bedragen.

Maar het lijkt me toch te gek dat we voor onze vorige uitstap (heen Liège, terug Libramont - ik had mijn Railpass toen veiligheidshalve zelfs tot Vielsalm ingevuld) niet meer betaalden dan voor ons reisje van vandaag.

En het lijkt me even gek dat wij als zeer regelmatige reizigers voor deze afstanden geen enkel voordeel meer hebben t.o.v. occasionele treinklanten.

 

En dan de reis zelf: doordat de IR Tournai - Jambes wegens de eeuwigdurende werken op lijn 130 tussen Namur en Tamines als omnibus rijdt, hebben wij een tamelijk eenvoudige reis voor de boeg. (Elk nadeel heb zijn voordeel…) We kiezen voor een overstap in Mons; Charleroi-Sud had ook gekund, maar dat kostte ons een extra overstap in Brussel-Zuid.  

De IR naar Quévy rijdt stipt. De TBG horen we alleen even bij het binnenrijden van Jurbise (in beide landstalen, ten behoeve van de Vlamingen die naar Pairi Daiza trekken) en net voor Mons, om aan te kondigen dat je maar best niet achteraan in de trein moet zitten als je naar Frameries en vooral Genly moet. In dat laatste geval is er voor de laatste vijf rijtuigen geen plaats aan het perron, inclusief het eersteklasrijtuig. Hoe dat dan moet als je toevallig daar zit, is niet zo evident.

 

Ook de IR naar Jambes is stipt. Veel valt er over deze reis niet te vertellen. Sinds ik hier de laatste keer geweest ben, is de referentiesnelheid tussen Tamines en Charleroi verhoogd van 100 naar 120. Al die werken leveren dan toch iets op, al is de tijdswinst voor de treinen te verwaarlozen. Alweer een lijn met 2 referentiesnelheden. (Taalkundige vraag: is het dan nog een referentiesnelheid?) Lang geleden voerde men de referentiesnelheid in voor de volledige lijn, en werd voor de rest met permanente vertragingszones gewerkt. Concreet in dit geval: groen-gele borden met een 10 erop tussen Namur en Tamines. Hier heeft men de groene borden met witte cijfers met de 10 gewoon laten staan.

In Tamines ligt een kraaknieuwe spoorlijn naar het zuiden. Ik zie te laat of het om een grondig vernieuwde lijn 150 gaat, dan wel om een compleet nieuwe verbinding. Verrassend dat ik daar ondanks de moderne communicatiemedia nog niets over gelezen heb.

 

De terugreis is al even eenvoudig. Het stadsnet van Namur strekt zich ver uit, tot de omliggende dorpen. Dat hebben we vandaag al gemerkt aan het eindpunt van lijn 9, dat midden de gele koolzaadvelden ligt, maar ook Vedrin is niet meteen veel meer dan een stevig dorp. Toch heeft lijn 24 hier een halfuurbediening, en wat prettig is om merken: daar komt ook volk op af. Ik verwachtte dat de bus voor het station (perron E) zou eindigen, maar we rijden het busstation binnen. De bus vertrekt namelijk meteen opnieuw op lijn 142a. Superefficiënt, dat wel.

IC 2438 lijkt ook op tijd te zullen rijden. Het treingedeelte uit Dinant rijdt dan wel met 2 minuten vertraging binnen, de koppeling met het deel uit Liers verloopt vlot, en we vertrekken op tijd. Opvallend hoe je hier de onervaren van de ervaren reizigers kunt scheiden: de eerste bestormen meteen het deel uit Dinant, dat al wat beter gevuld aankomt, en dus nog beter gevuld wordt, de laatste wachten rustig op de aankomst van het minder drukke tweede deel. Wij zitten helemaal achteraan.

Om het leed van de brand in Etterbeek (door de Walen onveranderlijk als Eterbeek uitgesproken) wat te lenigen, stopt deze trein ook in dat station. Wat het onmiddellijke voordeel daarvan is, is me niet duidelijk. Opvallend: de aankondigers op het perron geven het niet-aangepaste vertrekuur op in Brussel-Luxemburg (38 i.p.v. 39) en Brussel-Schuman (41 i.p.v. 42).

In Brussel-Noord staat een vijftal treinen met een vrij grote vertraging aangekondigd. We komen net te laat om nog mee te rijden met een CR naar Braine-le-Comte met een dik kwartier; ook een IC naar Gent en één naar Charleroi staan nog met vertragingen van meer dan 10 minuten geafficheerd. Voor de IR naar Quévy houdt men het voorlopig bij 5 minuten. Maar ik vermoed dat deze trein gehinderd is door zowat alle andere treinen in vertraging (en dat ook verderop nog zal worden) en het gaat niet echt vlot: Brussel-Noord +7, Brussel-Centraal +9, Brussel-Zuid +9 (ondanks 4 minuten stilstand) en uiteindelijk +11 in Halle. Die vertraging zal trouwens nog verder oplopen, omdat men die CR naar Braine-le-Comte koppig voor de IR laat rijden.

 

Het is nog opvallend warm; het weer spoedt zich met rasse schreden de zomer in. Al zullen we dit vroeg of laat wel weer moeten compenseren. Maar de volksmond wil: "Wat we gehad hebben, hebben we gehad." En wij hebben het dus vandaag gehad: al bij al probleemloze treinverbindingen en een bijwijlen bijzonder aangename tocht langs een zeer wisselvallige GR.

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/franiere%20-%20vedrin/

18-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne
  • 7 maart 2024 - Veerle
  • 4 maart 2024 - Leuven - Sint-Joris-Weert (GR Dijleland)
  • 27 februari 2024 - Weerde

    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!