Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 oktober 2011 Geluwe - Aalbeke GR5A

Nu de dagen toch wel spectaculair korten, is het zaak om nog snel enkele langere wandelingen af te werken. Vandaag staat het vervolg van de tocht langs GR5A Zillebeke - Geluwe op het programma, en dat wordt Geluwe - Aalbeke, zo een 19 km lang. De Leie is hier een tijdje onze leidraad, voor en na Menen. De TWQ van dit parcours bedraagt 39 %, de jaagpaden langs de gekanaliseerde Leie inbegrepen. Een beeld van de tocht in 4 punten:

1. Net voor Menen volg je een stuk dat ongetwijfeld de kans heeft om te worden uitgeroepen tot lelijkste stukje GR van België.

2. Na Menen volg je lange tijd de Leie: de bewegwijzering is hier bijzonder schaars. Ook al is er weinig kans op verdwalen, de stapper houdt van een bevestiging nu en dan. Even dachten we dat we een parcours weg van het jaagpad moesten volgen, maar de bewegwijzering was er even onbestaande.

3. Ten opzichte van de topogids is er een wijziging die begint net voor het Samijnbos en loopt tot het Potijzer. Dat is ongetwijfeld een verbetering: het wordt meteen het sterkste deel van het hele traject.

4. Blijkbaar heeft de Waalse ziekte zich nu ook naar Vlaanderen verspreid: ook hier talrijke wegwijzers die weggegomd zijn met grijze verf, soms om er een nieuw baken meteen onder te zetten. Ik kan wel aannemen dat men de mensen die de bakens uitzetten bepaalde normen oplegt, maar dit vind ik overdreven én verwarrend.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3907 8:09 8:19 +7 (1824 - 61008)

Brussel-Zuid - Menen 2330 8:41 10:02 +2 (389 - 428 vanaf Kortrijk)

Menen - Geluwe [84] 10:33 10:41 stipt (ab3630 - Van Hool A600 - Geluwe)

 

Aalbeke - Moeskroen [83] 17:14 17:27 +12 (ab5503-05 - Jonckheere Transit 2000 - De Laere, Popelier & Desmet Partners)

Moeskroen - Halle 3117 18:03 19:17 stipt (381)

 

De commentaar:

Zoals steeds weer begint onze dag met een grondige blik op Railtime: er zou een storing zijn tussen Doornik en Leuze (nog maar eens - het is een taaie), maar onze geplande 3106 lijkt de dans ontsprongen. Edoch, net voor we vertrekken, loopt het mis: er is nog een storing, deze keer in Edingen, en de vertragingen op lijn 94 zien er plots heel vettig uit. We hebben niet al te veel reserve ingecalculeerd, en het ziet er niet goed uit voor onze aansluiting in Brussel-Zuid, maar we slagen er nog in de 3907 te halen. Die vertrekt met 4 minuten vertraging, maar tussen Lot en Ruisbroek staan we bijna stil - Brussel-Zuid halen we met 7 minuten vertraging. We krijgen zelfs controle, en wat meer is: het eerste schuifje van onze opdracht is succesvol afgewerkt.

De kans is zelfs groot dat we ook met de voorziene 3106 de aansluiting met de IC naar Poperinge gehaald zouden hebben, want die rijdt ook met 6 minuten vertraging. Omdat er maar een stel naar Poperinge rijdt (389) moeten we wel vooraan instappen. Wie rekent op een warme weldoende gloed bij het betreden van ons coupé, is er aan voor de moeite: er is geen verwarming, en naarmate de mist wat dichter wordt, en de reis wat langer duurt, schuiven we naar de middengang op, al is dat een eerder symbolische vluchtpoging. Gelukkig valt het mee met de vertraging: in Kortrijk blijven er nog drie minuten over, en net voor het binnenrijden van de Leiestad krijgen we van een joviale TBG te horen dat het eerste stel voor herstelling van de verwarming niet verder rijdt, en dat het tweede deel de taak zal overnemen. Je zou denken dat zo iets extra vertraging oplevert, omdat dat eerste stel tenslotte eerst uit de voeten moet geraken, maar - zeker ook omdat we vertrekken voor de IC naar Oostende, die op aansluiting gewacht heeft van de IC uit Leuven, die op dit uur beperkt is tot Kortrijk- blijven we met maar 3 minuten rijden.

In Menen hebben we een ruime overstap: alle bussen komen daar rond het half uur langs, terwijl de treinen rond het volle uur passeren. Dat is ook zo voor de belbus, zodat we opnieuw aangewezen zijn op lijn 83, die we nemen tot Geluwe Stelplaats. Er zijn behoorlijk wat reizigers, maar we rijden stipt van begin tot einde - de rit duurt dan ook maar 7 minuten.

 

Voor de terugkeer hebben we nogal wat mogelijkheden. Aalbeke heeft in 1984 zijn station verloren, en nu wordt het dus bussen naar Kortrijk of Moeskroen. Dat laatste heeft de voorkeur omdat we dan een overstapvrije verbinding naar Halle hebben. In Aalbeke is de halte Centrum verplaatst: het centrum is inderdaad onbereikbaar. Gelukkig is de mededeling op de website van De Lijn in dit geval duidelijk. Ik ben de laatste twee jaar ervaringsdeskundige geworden op het vlak van omleggingen en weet nu vooral dat het op velerlei manieren fout kan lopen. Maar in dit geval loopt het zo goed dat we zelfs nog de bus van 17:14 kunnen nemen i.p.v. die van 17:34. Achteraf bekeken is dat ook niet slecht: de bus volgt een omlegging langs smalle straatjes en ondanks de rijstijl van de chauffeur die rallypiloten hem zouden benijden, groeit de vertraging nog van 6 naar 12 minuten. Even hopen we op een half uurtje winst (met overstap in Edingen, weliswaar) mar de IC naar Schaarbeek vertrekt stipt: het wordt dus toch de 3117.

Het wordt een geschiedenisloze rit tot Halle. Als blogschrijver zou je er moedeloos van worden, maar als NMBS-fan doet het deugd dat je af en toe ook eens positief kan eindigen, ook al maakt één trekgans de herfst niet…

 

Foto's van de wandeling:

 

http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/geluwe%20-%20aalbeke%20GR5A%20Zuid/

 

Maar bekijk alvast deze al eens:

 

 

Erg landelijk was de tocht , op de doortocht van Menen na: Ten Nieuwenhove is gemoderniseerd, maar gelukkig is deze mooie herinnering aan vroeger gebleven.

 

voor Menen

 

en na Menen

 



ms 365 met IC 2311 Poperinge - Dendermonde, lijn 69 kp 14.8, tussen Wervik en Menen. Het zijn de 2 stellen van onze heenreis die terugkeren - achteraan hangt dus de warme 428…

17-10-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!