Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
27-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart 2012 Èthe - Grandcourt (Gaumeroute)

Een van de aangenaamste langeafstandswandelpaden in ons land is zeker de Gaumeroute, naar analogie met de GR-paden bewegwijzerd met geel-witte merktekens die overal op bomen en palen en gebouwen zijn aangebracht. We hadden de volledige tocht van 140 km al eens eerder gestapt, maar toen Roularta op het goede idee kwam om de wandelgids in 2009 opnieuw uit te brengen, aarzelden we niet: kopen, en de interessante tocht nog eens lopen. Als je het boekje koopt, heb je er meteen een mini-encyclopedie over de Gaume bij, want de nadruk ligt meer op de achtergrond dan op de wegbeschrijving. De gids suggereert 6 tochten van telkens dik 20 km (de langste is 27 km lang) maar dat is met het openbaar vervoer niet haalbaar. Zo is het startpunt, het sportcomplex van Rabais (Virton), nauwelijks te bereiken met de schaarse streekbussen, en dus opteren we voor Èthe als startpunt, dat eigenlijk goed bediend wordt. Het wordt een korte tocht (iets meer dan 8 km) tot Grandcourt, en dat vooral in functie van de opsplitsing van de rest van de route. Wie als wandelaar niet van de Gaume houdt, moet dringend op bezinning (in Orval bijvoorbeeld), want het is toch wel een ideale wandelregio met rustige, pittoreske dorpen, in een erg heuvelend landschap (met af en toe eens even een echte kuitenbijter) en met bossen die er in de lente bijzonder uitnodigend bij liggen: de vink fluit een musettedeuntje, de specht slaat een roffel op zijn slagwerk, de mees geeft het ritme aan en op de achtergrond zorgt een kettingzaag voor een allesvernietigende technodreun. Alleen de mens is er dus te veel aan… De TWQ bedraagt 36 %, wat niet bijster veel is, maar het landschap en de rust zijn zo indrukwekkend, dat het nauwelijks iets uitmaakt.

Alle foto's hier.

 

Wandelen in de Gaume is altijd weer goed voor enkele prachtige boswegen, zoals deze in het Jeune Bois.

 

 

Al kan het uitzicht snel wisselen:

 

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3905 6:09 6:19 +1 (1812 - 61005)

Brussel-Zuid - Arlon 2106 6:33 9:17 +5 (2007 - 11619)

Arlon - Èthe [19] 9:27 10:07 stipt (ab4478 - VDL-Jonckheere Transit 2000, stelplaats Arlon)

 

Grandcourt - Virton [167a] 13:58 14:20 +5 (ab5632-63 - Mercedes O.405, Transports Penning)

Virton - Libramont 5985 14:28 15:08 +3 (4184)

Libramont - Brussel-Luxemburg 2137 15:15 17:06 stipt (519)

Brussel-Luxemburg - Halle 12487 17:19 17:46 +4 (922)

 

De commentaar:

Als de morgenstond inderdaad goud in de mond heeft, dan zijn we vandaag dus schatrijk. Echt nodig was het wel niet, maar dat uurtje vroeger bood meteen uitzicht op noodoplossingen, mocht er wat verkeerd gaan, en ik geef toe, ik had iets gelezen over de bijzondere samenstelling van E2106, en die sprak me wel aan.

De IR uit Binche rijdt met een te verwaarlozen vertraging. De trein is samengesteld uit 8 M6-rijtuigen, met een 18 voor- en achteraan. Dat is alleen maar nodig omdat het stel (zoals de andere M6-stellen op deze verbinding) geen stuurstandrijtuig heeft. En dus wordt een tweede locomotief ingeschakeld, om een zogenaamde frontwissel te vermijden. Ik vraag me trouwens af of dit in Louvain-la-Neuve wel tot de mogelijkheden behoort? Pendelaars van dit vroege uur moeten dan wel vroeg uit hun nest, je hebt tenminste de garantie op een zitplaats.

In Brussel-Zuid staat de 2106 naar Luxemburg al klaar. En inderdaad, de trein is wel bijzonder fantasierijk samengesteld. Vooraan hangt de 2007, dan volgen 2 M6-B, 1 I6-A, 1 I6-B en 2 I10-B. Geef toe, een heel palet. Die 11619 ziet er binnenin nog net uit als in de tijd van Memling, nee, niet de Vlaamse primitief, wel een EC-trein tussen Oostende en Köln, die me destijds zoveel reisplezier bezorgde dat ik hem vaker nam dan nodig. Zelfs nu ziet het rijtuig er nog altijd vele keren warmer uit dan de ijsgekoelde vehikels die men tegenwoordig op de sporen zet. Het echte beleven bestaat er natuurlijk in alleen in zo een ouderwets coupé te zitten, en dat zal ons ook lukken, op het deel Brussel-Luxemburg - Namur na. Als ik voorbij Namur even door het rijtuig kuier, merk ik trouwens dat we echt van geluk mogen spreken: in alle coupés zitten reizigers van diverse pluimage samen - een opvallend hoog aantal laptops zorgt voor enige solidariteit.

Tot Jemelle rijdt de trein behoorlijk stipt. Zoals wel vaker valt me opnieuw de aanzetkracht van zo een 20'er op. Als die dingetjes - correctie: reuzinnen,  binnenkort buiten dienst gaan, dan is dat een echte verspilling.  De grote werf die tot voor enkele maanden tussen Haversin en Libramont geregeld voor wat vertraging zorgde, is nu opgeschoven naar de zuidelijke kant van Libramont. Tussen Libramont en kp 169 (Lavaux) gaan we dan ook op tegenspoor. En dat leidt onvermijdelijk tot vertraging: in Neufchâteau (waar de helft van de trein niet aan het perron stopt) al 7 minuten, maar er gaat nog wat af: Marbehan +6 en uiteindelijk Arlon +5. Het busstation ligt vlakbij, en dus is alles oké.

Lijn 19 verbindt Arlon met Virton via Saint-Léger en Èthe. De lijn mag bogen op een van de betere dienstregelingen in de regio, en ja, er zijn wat reizigers, die even de troosteloosheid van veel andere busverbindingen in het Luxemburgse doen vergeten.

 

Voor de terugrit maken we gebruik van een dorpenvariant van lijn 167a, al heel lang een alternatief voor spoorlijn 167 tussen Arlon en Virton. Er komt een oude, maar erg comfortabele Mercedesbus aangereden, met 7 minuten vertraging. Veel mag er niet fout meer gaan: met 8 minuten aansluitingstijd tussen bus en trein ziet het er zelfs naar uit dat we de geplande treinreis via Bertrix zullen moeten ruilen voor een verbinding via Athus en Arlon, een vol uur later thuis, of erger nog: dat we moeten wachten op de volgende trein naar Bertrix en Libramont: 2 uur later thuis. Ik ben zelf niet zo een voorstander van buschauffeurs die rijden als gekken, en alle verkeersregels aan hun banden lappen, maar deze rijdt echt als een trezebees. Tot overmaat van ramp staan we ook nog voor een gesloten overweg: de 1324 met een goederentrein waar maar geen eind lijkt aan te komen. Het mag een wonder heten dat we het station van Virton met maar 5 minuten vertraging bereiken. Nog net op tijd dus voor de voorziene reisweg.

Virton kan er soms angstwekkend desolaat bij liggen, maar vandaag is er toch wat beweging te bespeuren. Op spoor 1 wacht een vijftal reizigers op de trein uit Libramont, zelf kiezen we op spoor 3 met een 15-tal anderen voor het treintje naar Libramont. Nog even van ploeg wisselen - crew moet je tegenwoordig zeggen - en we kunnen ons opmaken voor een fijne tocht over een van de mooiste lijnen van het land. In Bertrix stappen nogal wat TB's en TBG's in. Voor die uitgepraat zijn met het personeel dat achterblijft op het perron rijden we alweer met 3 minuten vertraging. In Bertrix is men volop bezig met de bouw van onderdoorgangen. Telkens als we in Bertrix komen, lijkt het station weer een nieuwe stap gezet te hebben op weg naar een functioneel station.  Als dat maar goed afloopt…

Net als een tijdje geleden uit Namur, nemen we opnieuw IC2137, met zijn 3 ms 96. Deze samenstelling staat garant voor een rustige reis, tot Brussel-Luxemburg, waar we nog eens kunnen overstappen op een stoptrein naar Halle, net als in de beginperiode van de reizigersdienst op lijn 26. Die wordt wegens infrastructuurwerken een week lang lamgelegd tussen Evere en Etterbeek, en zoals Cruijff al wist: elk nadeel heb zijn voordeel. Voor ons zit er een week lang een vlotte aansluiting mét tijdswinst in, en daar profiteren we gretig van. De trein bestaat uit 2 duikbrillen, en ik had eigenlijk een stevige bezetting verwacht, maar de meeste klanten hebben blijkbaar andere mogelijkheden gezocht en gevonden.

In Halle is het even wachten op de kruising met de 1916, en zo komen we toch nog met 4 minuten vertraging aan. Maar dat is klein bier in vergelijking met de vertragingen van enkele andere treinen in de nasleep van een stroomonderbreking tussen Halle en Tubize, kort na de middag. Tiens, is dat nu de geijkte term voor een bovenleidingsbreuk (of ouder nog: catenabreuk)? Ach ja, nu de infantilisering zelfs het NOS-nieuws treft, kunnen wij niet achter blijven.    

 

Onze middagpauze hadden we strategisch gepland bij een overweg langs lijn 165, tussen de vroegere stations van Ruette en Signeulx, ter hoogte van de vroegere halte Saint-Remy. Ik had minstens op wat goederentreinen gerekend, op deze lijn waarvan de elektrificatie destijds voor wat opschudding had gezorgd, gezien het ongelooflijk hoge aantal goederentrein dat hier elke dag (én nacht) zou passeren, maar het werd niks. De crisis, nietwaar?

 

Wel op de afspraak waren de 2 L-treinen Libramont - Arlon en terug: eerst kwam L 5983 naar Libramont, en wat later L 5961 uit Libramont.

 

 

 

Ik werd ook nog verrast door een bus van lijn 167a, van Saint-Remy op weg naar Signeulx. Het is een bus die dezelfde variant volgt als onze bus van de terugreis.

 

En ik kon het - ondanks de foute zonnestand - niet laten om in Libramont IC 97 (Brussel-Zuid - Zürich) te fotograferen.

 



27-03-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!