Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 april 2012 Wanne

De gemeente Trois-Ponts heeft samen met het NGI een wandelkaart uitgegeven met in totaal 17 aangeduide wandelingen. Wij wagen ons vandaag aan nummer 8 (Promenade du Château de Wanne) en aan nummer 10 (Promenade des Petits Patelins), die we combineren tot een bruikbare acht, met aanlooproute van de N68 naar Spineux. Langs de N68 loopt lijn 42a van de TEC, en de halte Route de Wanne past perfect in ons kraam. Samen is dat 15.330 en 1.820 km wandelen. Ook de aanlooproute is de moeite waard, trouwens.

Het werd een van de mooiste en zwaarste uitstappen van de voorbije jaren. We hadden dan nog het geluk een deel van Liège - Bastogne - Liège in de gemakkelijke richting te lopen; we konden ons niet van de indruk ontdoen dat de ontwerpers van deze wielerwedstrijd toch niet helemaal van enig sadisme gespeend zijn. Met een drietal stevige en vrij lange hellingen kregen we trouwens ook ons deel van de koek. Enig minpunt: de bossen worden hier duchtig uitgedund. Hoewel, minpunt? We kregen net hierdoor prachtige panorama's te zien, die anders ongetwijfeld onzichtbaar waren gebleven.

Wanne zelf is trouwens een prachtig dorp, un petit patelin: mooie kerk, mooie kasteelhoeve en een heus museum. En in La Métairie kregen we lekkere koffie geserveerd, die we des te meer konden appreciëren, want het was dan wel een mooie, heiige lentedag, de niet eens zo felle wind maakte ons voortdurend duidelijk dat we ons daar nog niet te veel bij voor moesten stellen.

Foto's vind je hier.

En hier:

Goede Vrijdag in Wanne

 

 

La Baraine

 

 

Ruisseau de Bouyin

 

 

We staan weer buiten!

 

 

Wanne, Kerk en kasteel

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 +3 (433)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 9:57 11:00 +10 (1836 - 11830)

Liège-Guillemins - Trois-Ponts 115 11:18 12:11 +5 (3013 - 11708)

Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 12:40 12:48 +4 (ab7601-24, Mercedes Conecto, Satracom)


Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 18:26 18:35 +2 (ab7601-30, Mercedes Citaro LE, Satracom)

Trois-Ponts - Liège-Guillemins 118 18:49 19:42 +6 (3005 - 11706)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 542 20:00 20:54 stipt (1836 -11830)

Brussel-Noord - Halle 1592 21:19 21:37 stipt (966)

De commentaar:

We zijn ruim op tijd (wat is het rustig op Goede Vrijdag, die door de banken uitgeroepen is tot bank holiday, zij het met minder effect dan in de UK!). We nemen dus alweer niet de CR naar Dendermonde, maar de IR naar Antwerpen. Veel maakt het niet uit. Net voor Brussel-Zuid worden we opgehouden, vermoedelijk omdat de IC naar Knokke/Blankenberge eerst nog buiten moet, en we rijden zo goed als tegelijk met de CR Brussel-Zuid binnen.

In Brussel-Zuid blijven de aankondigingsborden gevrijwaard van al te veel treinen in vertraging. Toch staat een duo in het rood: IC 1708 Quiévrain - Saint-Ghislain en CR 3659 Braine-le-Comte - Leuven. Het een zal wel met het ander te maken hebben. 's Avonds kijk ik even op railtime of er wat gebeurd is, maar ze houden het zedig bij een exploitatie-incident. In werkelijkheid is de IC in Braine-le-Comte zo een 400 m te laat gestopt, en daar was al lang geen perron meer. Terugrijden, dus, en dan gaat er al snel een kwartier verloren.

Onze eigen 508 staat zonder vertraging aangekondigd, maar helemaal waar is dat niet. We zullen uiteindelijk Brussel-Zuid buiten rijden met 6 minuten vertraging, en tot Brussel-Centraal komen we nog 2 keer tot stilstand: elf minuten is het bilan bij vertrek uit Brussel-Noord. Veel gaat daar niet meer af: in Liège-Guillemins hebben we nog altijd 10 minuten vertraging. De IC 1708 staat ondertussen al in Ans, maar we krijgen voorrang.  Geen probleem dus voor de aansluiting naar Luxemburg, die we de laatste maanden al vaker dan ons lief is, gemist hebben, zij het dan twee uur vroeger. Het is prettig om te zien dat ook de overstappers van de 1708 hun aansluiting nog halen.

De IR 115 vertrekt met 2 minuutjes vertraging, maar één station verder is die al weggevlakt. Het lijkt een kommerloze rit te zullen worden, tot we tussen Rivage en Aywaille tot stilstand komen - het ging al een tijdje traag. De TBG kondigt een technische storing aan, en weet meteen dat we 5 à 6 minuten vertraging zullen oplopen. Het is me een raadsel wat daar gebeurd is. Gestoord sein (A247), problemen met de omschakeling aar 25 kV? Wie het weet mag nu zijn vinger omhoog steken.

In Aywaille vertrekt de bus van lijn 42a net op het moment dat de trein tot stilstand komt. We zijn dan wel geen gegadigden vandaag, maar daar hebben die 4 overstappers (2 + 1 + 1) geen boodschap aan. Zelf zou ik wat gedecideerder achter de bus aan gegaan zijn, maar zij leggen zich mak neer bij hun lot. Zelfs als Aribus het licht op groen gezet had - wat niet denkbeeldig is, omdat de vertraging zo recent is ontstaan, en misschien niet ingegeven is - verdient de buschauffeur voor vandaag geen loon. Klanten op die manier in de kou laten staan: het lijkt wel op pesterij. In Trois-Ponts zien we hem terug. Tijd voor een babbeltje met een collega is er te over!

Uiteindelijk komen we in Trois-Ponts aan met 5 minuten vertraging: daar staan de bussen wel mooi op aansluiting te wachten. Coo, op rustige dagen altijd goed om één minuut vertraging in te lopen, ziet vandaag enkele tientallen reizigers uitstappen. Het Belgische pretpark concentreert zich na de droeve winterdagen opnieuw in enkele vaste stekken.

De chauffeur van onze bus verandert pas op het allerlaatste nippertje zijn film. Ongetwijfeld smaakt het zelf gerolde sigaretje beter in eenzaamheid, al zullen de walmen wel in de bus blijven hangen. We vertrekken ook vier minuten te laat. Even denk ik al dat het weer zo een chauffeur is die bewust te laat vertrekt om dan snel te kunnen doorrijden, maar in dit geval ligt de verklaring elders: de bus wacht op de aansluiting van lijn 745, en er zijn inderdaad enkele overstappende reizigers.

Laat er geen twijfel over bestaan: Wanne had eigenlijk ons vertrekpunt moeten zijn, maar daar komt alleen een minimale schooldienst (753). We moesten dus op zoek naar een alternatief, en dat vonden we in lijn 42a, met een heel eind buiten Trois-Ponts, ter hoogte van de oude watermolen van Rochelinval, een halte Route de Wanne. Een wegwijzer leert ons dat Wanne 4 km ver ligt, en dat doet me denken aan een tijd dat mensen inderdaad kilometers ver reden naar een bushalte of meer nog, naar een treinstation, de rijken in hun protserige koetsen, de boeren met paard en kar. (Je merkt het: ik heb een paar oude prentbriefkaarten over Wanne gevonden op het internet, en zo iets blijft niet zonder gevolgen…) Hier staat wel een bushokje, en dat is meer dan we van de meeste halten in het eigen Halle kunnen zeggen…

De terugreis verloopt analoog: we rekenen op de laatste bus van lijn 42a tussen Gouvy en Trois-Ponts, en die heeft zelfs nog een achttal reizigers mee. Met een kleine vertraging deponeert die ons aan het in snel tempo verloederende station van Trois-Ponts. Dat is het trieste lot van alle stations waar loketten gesloten worden.

Ik heb maar een minuscuul gsm'etje, maar onlangs heb ik geleerd om zelfs daarmee te internetten. Dat leert me dat IR 118 met 9 minuten vertraging rijdt. Dat stond trouwens ook vermeld in de werfinfo van Infrabel, maar ik vond het niet terug in de dienstregeling die de NMBS-site me suggereerde. Veel zou het trouwens niet uitgemaakt hebben: IR 4017 komt ons tegemoet gereden met een tiental minuten vertraging, en stipt vertrekken zat er voor ons dus toch niet in. Dat komt ervan als je op een lichtzinnige manier spoorlijnen enkelsporig maakt.

Twee dronkenmannen met vrijkaarten zullen tot Aywaille de rust van het eersteklasrijtuig verstoren, met luid gepraat en nog luider bellen. We gaan zo ver mogelijk van hen af zitten, maar zelfs dan is het gebral nog storend. Hoeveel lekker bier wordt dagelijks gerecycleerd in de magen van slokoppen die alles behalve met verstand drinken?

Het ziet er even naar uit dat onze trein nog net binnen de vijfminutengrens Liège zal bereiken (thuis check ik het even: Railtime houdt het inderdaad op 5 minuten), maar ik heb het allemaal live kunnen volgen: Trois-Ponts +9, Coo +9 (met alweer veel Plopsalanders), Aywaille +7, Rivage +7, Poulseur +6, Angleur +6, Liège-Guillemins +6. In Aywaille staat de indrukwekkende P-trein Brussel-Zuid - Gouvy te wachten.

De IC naar Oostende houdt het helemaal stipt. Een gezin bekijkt een filmpje op een of ander elektronisch spul. Zelfs in deze ruime I11 is dat storend, maar het is een kenmerk des tijds: zolang ze zelf niet gestoord worden, beseffen de meesten niet eens meer dat ze zelf wel eens anderen zouden kunnen storen. Dat geldt voor treinen, bussen, maar ook voor wachtzalen in ziekenhuizen, bij tandartsen en dokters, zelfs in parken. En dan heb ik het nog niet over de agressiviteit van luidruchtige radio', tv's en tuinmateriaal in woonbuurten.

In Leuven kunnen we woordelijk volgen wat zich op het schermpje afspeelt - we staan er dan ook 7 minuten stil. Gelukkig is het dan nog maar een boogscheut naar Brussel-Noord.

Vijfentwintig minuten overstaptijd richting Halle: we maken het niet zo vaak meer mee. Maar een van de CR's naar Braine-le-Comte valt uit na de avondspits, en dus is het wachten op de CR naar Geraardsbergen. Die bestaat uit een klassiek tweeledig stel, en dat is meer dan voldoende. Tussen Brussel-Zuid en de vertakking Ruisbroek krijgen we de vage illusie dat we in een HST zitten, niet omdat het zo snel gaat, maar omdat we over lijn 96 N sporen. Als je moe bent, raak je wel eens verward in de wereld tussen droom en werkelijkheid.

 

 

06-04-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!