Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
28-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 juni 2012 (Halen)

Op het ogenblik dat ik dit schrijf, zit het kwik al een eind boven de dertig graden, en dat is niet meteen wat wij als goed wandelweer bestempelen. Dus wordt het vandaag een korte tocht die we vroeg genoeg beginnen, om al rond de middag te kunnen stoppen. We trekken naar Halen, waar we het Spoorwegpad volgen. Dit pad is 7.5 km lang en scoort niet zo slecht op de TWQ-schaal: 46 %, al is een groot deel daarvan op de rekening te schrijven van het gebetonneerde fietspad dat hier langs het tracé van de vroegere spoorlijn 22 loopt. Ik begrijp best dat fietsers dergelijke wegen enig vinden, maar als wandelaar kunnen ze me maar matig bekoren. Daar zijn ze net iets te weinig avontuurlijk voor. Het mooiste stukje trage weg vinden we dan ook tussen de Gete en de vroegere spoorlijn in, maar met 700 meter is dat niet echt lang. Een aardig tussendoortje dus, niet minder, maar zeker ook niet meer dan dat.

Echt fotogeniek was de wandeling niet, maar deze mag toch gezien worden: de vroeger spoorlijn 22, geflankeerd door enkele esdoorns, en een fraaie combinatie van klaproos en klokje.

Meer foto's vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/halen/ .

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +7 (218)

Brussel-Zuid - Diest 1507 8:36 9:36 +8 (1810 - 61033, op Hasselt)

Diest - Halen [299] 10:04 10:17 +4 (ab5497, Van Hool New A360, Beverlo??)

 

Halen - Diest [299] 11:52 12:05 +12 (ab4983, VDL-Jonckheere Transit 2000, Hasselt)

Diest - Brussel-Noord 1534 12:25 13:15 +12 (1890 - 61072, op Hasselt)

Brussel-Noord - Halle 3934 13:32 13:51 stipt (842)

 

De commentaar:

Halen is echt wel goed te bereiken uit Halle, en we hebben zelfs de keuze tussen een reisweg via Diest of Tienen, of zelfs Hasselt. Het wordt uiteindelijk Diest.

Ondanks de betrekkelijke rust (dat merk je vooral aan het aantal geparkeerde auto's) is het blijkbaar onmogelijk om treinen op tijd te laten rijden. Maar precies daardoor kunnen we nog mee met CR 3757, want die rijdt met 7 minuten vertraging. Vooraan (als eerste van drie) hangt ms 218, en dat wordt zonder enige aarzeling het onze. Het is het stel van mijn eerste min of meer geslaagde treinfoto - het moet ergens halfweg de jaren zeventig geweest zijn -  en daardoor zal ik dat stel, samen met de andere wijnrode klassiekjes, binnenkort met veel spijt zien verdwijnen. Maar ook die ouwe taaien rijden met vertraging, en tot Brussel-Zuid zal daar geen minuut af gaan. Opvallend toch hoe je altijd de indruk hebt dat er reserve zat zit als de trein op tijd is, en hoe moeilijk het is om enkele minuten vertraging in te lopen, als die eenmaal vertraging heeft. Toch verloopt de rit vlot.

In Brussel-Zuid staan enkele treinen fiks in het rood, ook de speciale treinen die de NMBS ingelegd heeft om het jonge geweld naar de kust te brengen. Wij moeten gelukkig de andere richting uit, en naar Werchter lijken de rondtrekkende benden in gespreide slagorde te trekken; dat levert dus geen problemen op.

Twee minuten voor het vertrekuur wordt omgeroepen dat de IC naar Tongeren van spoor 11 zal vertrekken in plaats van 14. Dat is op zich geen ramp, maar de dichtstbije trap naar spoor 11 is al een tijdje afgesloten, omdat er aan de overkappingen gewerkt wordt, blijkbaar. Zo wordt het nog spurten, opnieuw de trap van perron 14 op, en dan naar beneden langs de lange trap kant Vorst én opnieuw naar boven naar perron 11. Gelukkig heeft de trein wat vertraging, want dit is een parcours met hindernissen. De vertraging lijkt trouwens tussen de perken te blijven: we komen in Leuven aan met 4 minuutjes. Wat er dan misloopt, weet ik niet, maar uiteindelijk zullen we met 9 minuten vertraging vertrekken. In de stuurpost van de 1810 zit 4 man; dat weet ik omdat ik de treinbestuurder bij de frontwissel naar voren heb zien stappen met in zijn zog drie mannen, en omdat ik die drie ook heb zien uitstappen in Diest. Voor die allemaal eens al de knopjes en hendeltjes bediend hebben, sta je al gauw enkele minuten stil, natuurlijk. Grapje!

Gelukkig kunnen we De Tijd en De Standaard van gisteren nog lezen. Hoe ging dat weer van die treinen die altijd proper aan de dienst beginnen?

Op de aansluiting met bus 22 (4 minuten) hadden we niet eens gerekend, en dat blijkt een goede beslissing. Het wordt dus lijn 299. De chauffeur is me net iets te nurks om goed te zijn, en hij lijkt ook niet door te hebben dat ARIbus nonsens verkoopt. De bus van lijn 4171 van 7:27 heeft nog altijd geen toelating tot vertrek gekregen. (Dat is het tweede ARIbussysteem dat ik deze week heb zien falen: ook in Marbehan was het vastgelopen.) Na een drietal minuten vertrekken we dan toch, zonder groen controlecijfer, dat wel niet meer zal komen. Bij Van Hool lijken ze eindelijk ook ontdekt te hebben dat goed zittende en goed geplaatste zitjes belangrijk zijn. Maar we zitten voor het eerst sinds lang achteraan in de bus, en de airco doet het niet goed: het is hier uitgesproken muf, en dat komt ook door de flinke bezetting van de bus.

Voor de terugrit hebben we geluk: de horecazaken op de Markt in Halen zijn gesloten - en maar klagen! - maar we zien nog net de bus van lijn 299 die met 12 minuten vertraging rijdt. Als die niet meer groeit, kunnen we een uur vroeger thuis zijn, zonder extra inspanning. In deze bus doet de airco wel zijn werk, en dat is maar goed ook, want buiten lopen temperatuur en vochtigheid op.

In Diest krijgen we de bevestiging dat je tegenwoordig op elk moment van de dag met vertragingen geconfronteerd wordt. De speaker doet het zelfs vlot in een zin, want zowel de IC naar Blankenberge en Knokke als de IR naar Liège rijden met dezelfde vertraging. De aangekondigde negen minuten zijn een schot in de roos. Minder gelukkig is de aankondiging dat de eerste vijf rijtuigen naar Blankenberge rijden, en de laatste vijf naar Knokke: de trein rijdt namelijk met een gehalveerde samenstelling, en dat lijken ze in Diest nog niet te weten. Is dit weer zo een voorbeeld van gebrekkige communicatie tussen Infrabel en NMBS soms?

Gelukkig ziet Magnette tegen half 2013 de reorganisatie gebeuren. Toch raar: omdat de communicatie tussen Infrabel en de NMBS nergens op lijkt, wordt de Holding opgedoekt. Het lijkt wat op een schoonmoedermop, met de Holding voor alle duidelijkheid in de rol van de schoonmoeder. Omdat het niet langer botert tussen man en vrouw, wordt de schoonmoeder uitgeschakeld. Niet dat de oplossing van Digneffe beter zou zijn. Voor mij (en voor Digneffe) is dé oplossing dat je de hele santenkraam onder de leiding van de socialistische vakbond stelt, en aan het hoofd van de te creëren filiaaltjes (zeven?) favoriete syndicalisten zet, liefst van eigen strekking.

De halve trein biedt gelukkig voldoende capaciteit, maar dat zal bij de terugreis wel anders zijn. Met de drukte van de schoolreizen erbovenop belooft dat hommeles. Ongelooflijk toch hoe vaak je zo een Knokke/Blankenberge in gehalveerde samenstelling rond ziet rijden. Veel nieuwer dan de 1890 van vandaag kan materieel nochtans niet zijn. Zal wel aan die oudere M6 liggen…

In de benedenverdieping van ons rijtuig zit ook al een zestal personeelsleden die waarschijnlijk naar Brussel trekken om daar terugkerend de P-treinen te bemannen. Hun aantal groeit trouwens nog in Aarschot. Voeg daar nog twee Chinezen (of Japanners) en een Spaanse matrone met drie huwbare dochters bij, en je zult begrijpen dat we tussen Leuven en Brussel niet bepaald in een stilterijtuig zaten. Voor alle duidelijkheid: de NMBS'ers waren wél rustig.

Door de vertraging is de IC naar Blankenberge nog meer dan anders een exploitatieprobleem in Leuven. We worden dan ook over de oude 36 geleid tot Herent om de kruising met de tegenligger naar Tongeren te vermijden. In Brussel-Noord is de vertraging al opgelopen tot 12 minuten, en later zullen we de trein ook nog in Brussel-Zuid zien vertrekken, nu al met 14 minuten vertraging. Opzoekingswerk in railtime leert ons dat een seinstoring (in Hasselt?) voor de initiële vertraging gezorgd heeft.

We hebben in het Noordstation snel aansluiting met de IR naar Binche. Het is al een tijdje geleden dat we nog eens de geneugten van een vierledig stel hebben mogen smaken. Het is er nog niet echt warm op: hoge temperaturen buiten manifesteren zich meestal pas later op de dag ook in de treinen, en de zon heeft nog niet echt uitbundig geschenen. Een struise kerel is er toch in geslaagd een van de schuifraampjes te ver door te schuiven, en daar dienen ze eigenlijk niet voor. We vertrekken vrijwel op tijd, ondanks veel versporingen en enkele fikse vertragingen. Zou een defect vierledig stel op spoor 11 daar voor iets tussen zitten. Het staat er in elk geval wat verweesd bij. En ja hoor, het wordt ons vandaag toch nog gegund: deze trein zal ons zelfs 2 minuten te vroeg in Halle brengen. Uiteindelijk zijn we geen vol uur, maar toch nog altijd een goede vijftig minuten vroeger dan voorzien terug. Thuis kan ik op de radarbeelden al de explosie van een enorme onweerswolk boven Noord-Frankrijk waarnemen. Bij de NS maken ze zich misschien al opnieuw op voor het naderend onheil: daar schaffen ze nu al treinen af wanneer zwaar weer gemeld wordt. Om zeker te zijn dat er hinder voor de reiziger komt?

 

 

28-06-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
26-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 juni 2012 Anlier

Dat ik moeilijk afstand kan doen van mijn oudere wandelboeken zal ondertussen wel enigszins bekend zijn. Vandaag kiezen we een wandeling van het Groot Wandelboek Ardennen van Julien van Remoortere, uit 1988. Het wordt wandeling 91, Anlier, het fraaiste deel van het grootste woud van België. Waarom deze wandeling uit latere versies van het GWA verdween, is me niet duidelijk: het blijft zelfs nu, na bijna een kwarteeuw, nog altijd een topper. Een afwisselende boswandeling, met korte aan- en uitloop, en verwaarloosbare stukjes N40, al zal die doodgereden vos over dat laatste wel anders denken. De TWQ bedraagt dan ook 73%. Zelfs de beschrijving is overeind gebleven, al hebben de vermelde banken en picknicktafels de tand des tijds duidelijk niet overleefd. Die beschrijvingen waren destijds trouwens welgekomen: de kaartjes - zeker ook die van de VVV's - waren vaak amateuristisch, om niet te zeggen onbruikbaar, en toen kwam daar plots ene Julien van Remoortere, de man die zijn volk leerde stappen en …kijken.

Foto's van de wandeling vind je hier.

Maar geniet al maar van het mooie Anlier:

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +4 (639)

Brussel-Zuid - Arlon 2109 9:33 12:17 stipt (511)

Arlon - Anlier [56] 12:53 13:49 stipt (ab5632-71, Mercedes O 405, Transports Penning)

 

Anlier - Habay-la-Neuve [56] 17:02 17:10 stipt (ab5632-49, Mercedes Conecto, Transports Penning)

Habay-la-Neuve - Marbehan [28] 17:59 18:15 stipt (ab5632-42, Mercedes Conecto, Transports Penning)

Marbehan - Brussel-Noord 4640 18:27 20:42 stipt (514)

Brussel-Noord - Halle 3742 20:53 21:14 +8 (1823, 61024, op FSR)

De commentaar:

Even hebben we aan de Telbus gedacht, de Waalse variant van de belbus, en ik ben ervan overtuigd dat we vroeg of laat op deze dienst beroep zullen moeten doen, maar de TEC slaagt er zoals altijd in om bijzonder summiere informatie aan te reiken, en erger: de Telbus biedt absoluut niet de frequenties en de mogelijkheden die onze belbussen nog altijd geven, ondanks de besparingen bij De Lijn, waarmee we een derde niet bekeken tv-net en hoogdringende (dixit Crevits) wegenwerken moeten betalen.

Lijn 56 Arlon - Neufchâteau - Libramont is niet meteen de best gestoffeerde lijn, ondanks de drie relatief belangrijke stadjes op het parcours. Daar zijn de tussenliggende dorpjes net iets te talrijk en onbeduidend voor. Het is ook geen lijn die kan bogen op een rijke geschiedenis: voor de Tweede Wereldoorlog moest Anlier het zelfs helemaal zonder bus stellen. Pas in de tweede helft van de jaren 1940 kwam er een lijn 300 Arlon - Neufchâteau, die blijkbaar paste in de reeks aanvullende buslijnen die de NMBS geleidelijk invoerde in gebieden waar de NMVB en de trein afwezig gebleven waren. Deze lijn 300 was eigenlijk lijn 410 in embryonale vorm. Tot een eind in de jaren 1970 vind je deze laatste aanvullende buslijn terug in de spoorboekjes van de NMBS, en het moet gezegd: met een aanvaardbare bediening. Wanneer de lijn in handen kwam van de NMVB heb ik niet teruggevonden. In eerste instantie werd het nummer 410 (en de betrekkelijk goede bediening) behouden, maar het verhaal van de NMVB en later de TEC is er natuurlijk een geweest van langzame tot snelle afbouw. Vandaag hebben we niet zo heel veel keuze meer, en dan hebben we nog geluk dat we kunnen profiteren van de laatste schooldagen. Vanaf volgende week is Anlier al helemaal niet meer te bereiken met het openbaar vervoer, en is het weer wachten tot september. Onnodig te zeggen dat de bezetting uiterst mager is. Eén senior rijdt mee tot Viville, en dan hebben we de bus voor ons alleen. Behalve op woensdag (en op examendagen) is de enige voor de heenreis bruikbare bus die uit Arlon om 12:53. Die neemt dus een wel erg ruime aansluiting van de IC uit Brussel, maar dat is meegenomen. Dan hoeven we ons tenminste niet constant zorgen te maken over de aansluiting.

De CR naar Leuven heeft het vooral moeilijk om niet te vroeg te rijden. Tot Ruisbroek: daar proberen onderwijzers en -eressen de laatste dagen van het schooljaar te vullen met een uitstapje. De in obligate fluovestjes gestoken pummeltjes zijn buitengewoon gedisciplineerd en het duurt even voor ze allemaal ingestapt zijn. Toch is dat niet de reden van de 4 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid. Het is de IC naar Oostende, voor drie vierden gereserveerd, die met vertraging buitenrijdt, en dat houdt ons op.

Zo vaak nemen we deze IC niet helemaal tot het laatste Belgische station, en dus loont het even de moeite om de werven en de vertragingszones onderweg op te sommen: 80 per uur in Genval, 60 in Rixensart, (nog een korte zone in Chastre), werken in Gembloux waar spoor 3 - het spoor naar Brussel - een meter diep uitgegraven is, enkelspoor tussen Namur en Naninne, lijnvak dat op meerdere vlakken tegelijk onder handen genomen wordt: de Maasbrug in Namur, de perrons in Jambes-Est, en spoorwerken allerhande; 40 in Haversin waar een onderbrugging gebouwd wordt die de overweg zal vervangen, en dan nog een flinke kluif tussen Libramont en Lavaux, waar de lijn op sommige plaatsen een volledige make-over krijgt. Alleen in Namur levert dat wat vertraging op: we moeten even wachten op IC4631 Luxemburg - Brussel-Zuid, zodat we met zes minuten vertraging vertrekken. Maar eenmaal vertrokken gaat het vlot naar Ciney, waar we de vertraging al tot 2 minuten gereduceerd hebben. Je voelt zo dat de minste hindernis op deze lijn op een vijftal plekken voor zware problemen kan zorgen. Maar we rijden vandaag onder een gunstig gesternte: Arlon komt precies op tijd in het zicht.

(In Ottignies kunnen we nog even genieten van een afschuwelijk lelijke break 335: de graffiti zijn weg, samen met de oorspronkelijke verf en een deel van de grondlaag. Break 367 ziet er nog net iets beter uit, al heeft men op een van de gereinigde flanken een piepklein nummer aangebracht. Gelukkig wil Turtelboom nu ook de kleine criminaliteit direct aanpakken en dus bestraffen, en zal het probleem van de graffiti over enkele weken van de baan, euh… het spoor zijn.)

Voor liefhebbers van Desiro's is de place to be nog altijd Stockem. Daar staat een mij onbekend aantal exemplaren gestald.

Zoals gezegd is de aansluiting in Arlon erg ruim, en dus hebben we tijd om wat rond te kijken. Zo zien we een oudere dame nog net tussen ons treinstel 511 en de perronrand verdwijnen. Het NMBS-personeel is alert, en ze komt er met de schrik van af. Ook opvallend: tussen 12:30 en 12:50 lijkt zowat elke lijn hier wel een vertrekkende bus te hebben. Een van de laatste is die van ons. Ik vraag voor alle zekerheid nog even of die wel naar Anlier gaat. Het is bijna niet te geloven, maar de chauffeur moet eerst even op zijn fiche kijken, en kan ons dan geruststellen. Het wordt een opvallend rustige rit tegen 30 à 40 km per uur. De chauffeur slaagt er op die manier in om aan zo goed als elke halte op de voorziene minuut te passeren. Dat zie je zelden. Tussen Habay en Anlier begint hij dan plots veel sneller te rijden: blijkbaar zitten er fantasietjes in de dienstregeling, want ook Anlier bereiken we op de geplande minuut.

Voor de terugkeer gaat het zonder al te veel omwegen via Habay en Marbehan. De eerste bus van lijn 56 die in aanmerking komt is die van 17:02, al zouden we met die van 17:42 precies dezelfde aansluiting in Habay kunnen halen. Wat een luxe: 2 bussen in 40 minuten tijd. Maar dan valt het doek over lijn 56. Het is hier al Transports Penning en Mercedes wat de klok slaat. We zitten niet eens alleen in de bus. Bij de halte Place de la Liberté staat een andere bus van lijn 56; de chauffeur wordt aangeklampt door drie stappers, die we in de loop van onze tocht zijn tegengekomen. Moet je in deze regio vooral doen: vertrekken zonder vooraf informatie over treinen en bussen in te winnen. Wat later zullen we ze in Habay in de Brasserie de la Place aantreffen, waar het ongehoord druk is.

Met lijn 28 gaat het snel naar Marbehan, waar we zo een 4 minuten vroeger dan voorzien aankomen. Deze lijn loopt bijna volledig parallel met lijn 162. We hadden net zo goed van Habay centrum naar Habay station kunnen stappen.

Dankzij de werken tussen Libramont en Marbehan stopt de snelle (?) IC 4640 nu in dat laatste station, en dat komt ons zeer goed uit. Hij wordt voorafgegaan door een Deense neus die als L-trein gereden heeft tot Marbehan, en een mooie aansluiting verzekert naar de 4640. Die laatste bestaat uit de ms 96 die vanmorgen vooraan hing in de 2109. Het is een prettig vooruitzicht: in een rustig motorstel met alleen stops in Neufchâteau (ja, ja!), Libramont en Namur naar Brussel. In Neufchâteau zien we zowaar een dozijn uitstappers. Binnenkort zal het behelpen zijn met de doorgetrokken L-trein, want 4640 zal tijdelijk sneuvelen onder de dictatuur van het zwarte driehoekje. Onbegrijpelijk dat de NMBS dergelijke interessante treinen schrapt in de vakantieperiode.

Op een kletterende ruzie tussen enkele marginalen, van wie de heen en weer gestuurde verwijten moeiteloos tot in eerste klas doordringen, blijft het rustig. Even dringt ook de vrouwelijke marginaal door tot de eerste klas, waar ze zich blijkbaar veilig waant. In Namur stapt het trio (want er is ook nog een derde speler, met een grotendeels stomme rol) uit en we kunnen verder genieten van een kommerloze reis. In Namur tekenen we bij vertrek nog 3 minuten vertraging op, maar Brussel-Luxemburg bereiken we 4 minuten te vroeg. Als reserve kan dat tellen.

Je begint al heimelijk te hopen dat de NMBS vandaag een 4 op 4 haalt, maar zelfs op dit avondlijke uur is dat niet vanzelfsprekend. Zoals wel vaker komt de IC naar Oostende voor de IR naar Quévy: als de IR ook maar even wat vertraging heeft, krijgt de IC voorrang, zelfs als die te vroeg rijdt. Ik ben er vrijwel zeker van dat te ruime dienstregelingen in bepaalde gevallen voor vertragingen zorgen in plaats van ze te vermijden. Feit is dat de IR uiteindelijk met 7 minuten vertraging vertrekt in Brussel-Noord, al is het mogelijk dat een tussenkomst van de rode Securail en het grijze preventieteam voor wat extra vertraging zorgt. In Halle komen we aan met 8 minuten vertraging: de statistieken maken opnieuw een slechte beurt. En ja,gezien de zeldzaamheid het vermelden waard: tussen Brussel en Halle komt er controle. Ik heb correct ingeschat dat 2 reizigers niet in eerste klas horen te zitten, en ze vallen uiteraard allebei uit de lucht. Misschien is die beeldspraak niet helemaal van toepassing in een dubbeldekker, want wat moet je dan met die 3 jongeren op het bovendek die blijkbaar niet eens een biljet hebben, en toch in eerste klas willen reizen?

We leven nu eenmaal in een maatschappij - voor mij al lang geen samenleving meer - waarin het schorremorrie het vaakst aan het langste einde trekt. Want morgen en overmorgen en overovermorgen zullen deze gasten opnieuw hetzelfde spel spelen en winnen. Ze winnen zelfs als er toevallig toch eens controle komt. En wie het spel eerlijk speelt, komt uiteindelijk tot de vaststelling dat hij stilaan tot een idioot unicum uitgroeit. Gelukkig is enkele uren doorstappen in een Ardens bos waar je alleen de nabijheid van herten en evers kunt vermoeden, nog altijd een werkzaam antidotum…

Ms 96 511 is zopas losgekoppeld van de 514, die naar Luxemburg door zal rijden.

Mooi voorbeeldje van TEC-info:

Hoeveel tijd en energie vraagt het om aan alle halten deze non-informatie te hangen? Zou men dan niet beter meteen voluit op correcte info inzetten?

Correcte info? Lijn 167b en de varianten zijn al meer dan een jaar geleden afgeschaft. Volgens het haltebord kun je hier nog altijd op deze bus wachten. Forever and ever…

 

Ab5632-02 passeert de halte Anlier Grand-Route. De scholieren zijn aan hun laatste schooldagen toe, en binnenkort zal ook de chauffeur van een verdiende vakantie kunnen genieten, want buiten de schooldagen rijdt hier niet echt veel meer.

 

 

26-06-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!