Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
26-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 september 2013 Sint-Pieters-Rode - Aarschot GR Hageland

Het zou me niet verbazen mocht het aantal believers in weerspreuken dezer dagen met enkele honderdtallen zijn aangegroeid. Want zeg nu zelf, beter op tijd dan het Sint-Michielszomertje van dit jaar kun je nauwelijks zijn, zelfs niet bij de NMBS, De Lijn of de TEC. Sint-Michiel was zelfs enkele dagen te vroeg, wat laat vermoeden dat hij ook banden heeft met De Lijn. Eigenlijk vieren we hem namelijk op 29 september en we genieten nu toch al enkele dagen van bijzonder aangenaam nazomerweer, ideaal wandelweer, met behoorlijk wat zon en zeer aangename temperaturen. We laten er dus geen gras over groeien, en trekken snel na de vorige wandeling opnieuw de wandelschoenen aan, voor een 17 km lange tocht langs de Streek-GR Hageland. We stappen van Sint-Pieters-Rode, waar we eerder in het jaar aankwamen, naar Aarschot. De TWQ bedraagt 74 %, en jongens (en meisjes), wat ligt er tussen Leuven en Aarschot nog een aangenaam wandelgebied! In feite stappen we zowat van natuurgebied naar natuurgebied, en dat meestal langs voet- en veldwegen, nu eens met de nadruk op bos, dan weer op fruitplantages, waar de activiteit in deze tijd van het jaar een plotse piek bereikt. Absoluut aan te raden, voor wie een tocht niet te veraf wil maken en voor wie er zeker van is dat hij voldoende discipline heeft om onderweg geen appelen, peren of druiven te plukken.

Alle foto's.

De Wijngaardberg, gewoon wat het is: een berg(je) vol wijngaarden tegen de zuiderflank

De Moedermeule, molen annex restaurant, al zie je dat laatste hier niet zo

Bereikbaar?

Sint-Pieters-Rode is voor ons het makkelijkst te bereiken met lijn 310 Leuven - Aarschot, die met een uurdienst rijdt. De terugkeermogelijkheden uit Aarschot (we verlaten de GR op een tiental minuten van het station) zijn talrijk.

De verplaatsing.

Halle - Brussel-Zuid                   3909     10:09 10:19      stipt      840

Brussel-Zuid - Leuven                1709     10:31 10:57      +4        2712 - 51045

Leuven - Sint-Pieters-Rode         [310]    11:42 12:08      stipt      ab4526

 

Aarschot - Leuven                     2487     17:14 17:26      stipt      778

Leuven - Brussel-Noord             0539     17:37 17:54      +5        1865 - 11816

Brussel-Noord - Halle                 3739     17:53 18:14      +17      553

ab4526, Jonckheere Transit 2000, stelplaats Tielt, dat laatste met het nodige voorbehoud

De belevenissen.

Wie de bovenstaande verbinding grondig bestudeert, zal wel besluiten dat we ooit al beter geïnspireerd waren, vooral als je weet dat we bij een uurdienst zelden reserve inbouwen. Hier hangt dan ook een verhaaltje aan vast. Het schaamrood stijgt me naar de wangen als ik moet toegeven dat we de verplaatsing van thuis naar Halle Station vaak met de auto doen. Daar is een goede reden voor: De Lijn gunt ons zowat de hele dag een halfuurverbinding, en wie daar niet mee kan leven, moet leren fietsen, maar iets voor 17:00 hebben we plots alleen nog recht op een uurdienst. Wie de aansluitingen trein/bus in Halle kent, weet dat zo een uurdienst weinig aantrekkelijk is. 's Morgens zouden we dus perfect met de bus naar Halle kunnen rijden, maar 's avonds zouden we al te vaak enkele kwartieren van onze kostbare tijd moeten offeren op het altaar van de eigenaardigheden van het openbaar vervoer bij ons en in de ruime omtrek. En dus…

Maar donderdag is marktdag in Halle. En alles wordt stilaan klaargezet voor de bouw van het zwembad en andere dingen, zoals een nieuw wooncomplex in het Nederhem, die maken dat Halle op zwart zaad zit en met rasse schreden meedingt naar een ereplaats op het schavot van vuilste, slechtst onderhouden, groen- en bloemloze stad, waar je bovendien sinds kort voor alles en nog wat moet betalen. Het aantal parkeerplaatsen in de buurt van het station is sowieso al nipt berekend (wat wij niet doen, want we calculeren een vol kwartier in van parkeerplaats tot perron), maar vandaag is het zover: voor het eerst vinden we geen plaatsje en we moeten met lede ogen vaststellen dat we de IR van 9:45 niet kunnen halen - tenzij we fout parkeren, anders wel een sport waar Halle wél hoog in scoort - en vandaar dat we met een geïmproviseerde verbinding naar Sint-Pieters-Rode sporen en bussen.

De IR naar LLN rijdt stipt, en met het verdwijnen van de laatste klassieke stellen is een ritje in eerste klasse van de vierledige stellen voorlopig een mooi alternatief, zo lang het nog duurt. (Tiens, wat zou de invloed zijn van het invoeren van de Desiro's op het aantal reizigers dat nog voor eerste klasse kiest? Want ik kan me toch wel voorstellen dat de NMBS nu een bepaalde grens overschreden heeft, die onvermijdelijk in een verkleining van het aandeel eersteklasreizigers zal resulteren. Misschien een vraagje voor de Commissie Verkeer?)

In Brussel-Zuid lijkt er lang geen vuiltje aan de lucht, maar van het ene moment op het andere noteert IC1709 8 minuten vertraging. Dat wordt afwegen of de IC naar Tongeren geen betere optie is; we stappen zelfs naar het desbetreffende perron, maar horen dan de IC naar Liège aankondigen, met de positie van de eersteklasrijtuigen, in het midden en achteraan. Dat zal achteraf vooraan en in het midden blijken te zijn, foutieve informatie die wel vaker voorkomt, maar de keuze voor de 1709 is de juiste: we vertrekken dan wel met 7 minuten vertraging, maar we zullen de hele weg voor de andere IC blijven, en zelfs met maar 4 minuten vertraging in Leuven aankomen.

Rechtover het station ligt nog altijd een café dat ronduit afficheert dat rokers er toegelaten zijn. Asbakken voltooien de prent, of nee, dat doet het selecte publiek van marginalen dat zich hier ook voor een koopjesprijs kan komen bezatten. Gelukkig kunnen we onze koffie elders drinken; we zouden er trouwens niet aan denken om een voet in dat hellehol te zetten.

De bus van lijn 310 vertrekt aan het station. Bussen verdwijnen hier sneller van de schermen dan ze komen aan rijden, maar met onze bus zit het snor. We stappen uit bij de halte Horst.

Eigenlijk zitten we dus een vol uur achter op onze planning, maar uiteindelijk zullen we Aarschot toch op het voorziene uur bereiken, ondanks een tussenstop in de Moedermeule van Gelrode. De L-trein naar Leuven rijdt met 2 gemoderniseerde stellen - de kans dat je nog een bordeaux stel vindt, is klein geworden. In onze buurt zit een jongedame met bagage. Je verwacht niet meteen controle op het korte stukje tot Leuven, maar de tbg doet zijn werk. En hoe! "Je zit in eerste klasse, juffrouw, met een tweedeklasbiljet. Ik zal je een klasverhoging aanrekenen." Wat hij ook prompt doet. Het meisje betaalt braaf. Spijtig genoeg zie je dit zelden bij de echte profiteurs; die worden meestal alleen maar weggestuurd, vaak nadat ze het grootste deel van de reis in eerste klas gezeten hebben. Ik vrees dat dit niet de trend wordt, en dat de NMBS zichzelf verder belachelijk zal laten maken bij gebrek aan durf en doorzettingsvermogen, niet in de eerste plaats van de tbg's maar van de NMBS zelf.

De trein naar Oostende bevat een overtallig eersteklasrijtuig, wat het aantal op 3 brengt. Mogelijk was het gedeclasseerd, ik heb het niet geverifieerd. We zien hoe een achttal instapt dat duidelijk voor ambiance wil zorgen. Dat heb je soms met reizigers die gratis reizen, en die al te vaak niet beseffen dat andere reizigers die 54 % extra betalen om rustig te zitten. Maar zoals wel vaker, zakt het geluidsniveau vrij snel. Vijf studenten - duidelijk groentjes - staan opeengepakt op het platform. Wie zal hen ooit eens diets maken dat achteraan in de trein zo een 400 lege zitplaatsen op hen wachten?

Ondertussen is in Brussel-Centraal een trein vertrokken zonder tbg en met open deuren, en is er een seinstoring op de lijn naar de kust. De infoschermen krijgen er een flinke blos van, maar op die manier halen we een onmogelijke aansluiting met de IR naar Quévy. Veertien minuten vertraging worden ons deel bij aankomst in Halle, en dat is niet eens zo veel meer dan de 11 waarmee we in Brussel-Noord vertrokken. Meer: we zijn vroeger terug dan voorzien, zeker nu ook de L-trein nog wat vertraging laat optekenen.

Op naar de auto; we zijn al bijna halfweg naar huis, maar hij staat er nog. Op donderdag nemen we voortaan de bus, dat staat vast. En voor de stad Halle en Infrabel wacht een immense opdracht: hoe bouw je een zwembad zonder dat je autorijdende treinreizigers helemaal de al overbezette autoweg op jaagt? Ik heb zo wel een idee: laat de NMBS de stopplaatsen tussen Halle en Edingen heropenen, neem ze op in het GEN, en je hebt meteen enkele honderden parkeerplaatsen in Halle minder nodig. De reacties van de plaatselijke politici (Halle, Pepingen) op mijn suggesties in die zin zijn op zijn minst lauw te noemen…  

26-09-2013 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
24-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 september 2013 Fronville

We hebben nog één wandeling ten zuiden van Samber en Maas op het programma staan en dan geven we dit mooie stuk vaderland opnieuw in de wrede klauwen van Vlaamse en 'Ollandse jagers. We combineren drie wandelingen uit de wandelkaart Barvaux-Bomal-Durbuy-Grandhan-Wéris (NGI in samenwerking met Maison du Tourisme "Pays d'Ourthe et Aisne") tot een lusje van 9 km. Vertrekpunt is Fronville, dat nog net bereikbaar is met de TEC, de wandelingen zijn de nummers 26 - 27 - 28, resp. La Passerelle, Rahet en Monteuville. De hoofdrol wordt gespeeld door de Ourthe, die we tot twee maal toe oversteken langs voetbrugjes, en dat alles in een prachtig kader met uitgebreide vergezichten in een erg aantrekkelijk deel van de Famenne, en met 2 bijzonder rustige dorpen (Fronville en Deulin) in een bescheiden bijrol. De TWQ bedraagt 70 %, en we genieten van een van die legendarische nazomerdagen, met veel zon en erg aangename temperaturen. Onnodig te zeggen dat dit een eerste herfstige voltreffer is geworden.

Foto's vind je hier.

Hoe moeten we er geraken?

Eigenlijk dachten we oorspronkelijk uit Melreux-Hotton te voet naar Fronville te stappen, meer dan 2 km langs een onaangename hoofdweg, en dat vooral omdat de 3 lijnen die Fronville bedienen (11/5, 12/1 en 162a/3) weinig bruikbaar zouden kunnen zijn: dergelijke lange, ingewikkelde lijnnummers wijzen immers vaak op school- of marktdiensten. Maar bij nadere beschouwing leek het toch mogelijk om met deze lijnen Fronville Église te bereiken. Niet dat de dienstregelingen veel soeps zijn. Ik vraag me zelfs af of de gebruikte lijnen niet de kroon spannen als het gaat om totaal onzinnige en onbruikbare openbare busverbindingen, waar de TEC-NL een patent lijkt op te hebben. Lijn 162a/3 is een variant de vervangingslijn 162a, die hier een wat onwaarschijnlijke kronkelverbinding tussen Marloie en Melreux uitmaakt. Er rijdt welgeteld 1 bus per dag, en op woensdag niet eens in beide richtingen. Lijn 11/5 rijdt alleen op schooldagen, maar dan kun je je weer de vraag stellen wat de rol is van een rit halfweg de namiddag, op een ogenblik dat de scholiertjes en hun meesters nog volop aan het zwoegen zijn. Wat illustreren deze beide dienstregelingen mooi de angst van de TEC om al te veel aanpassingen aan hun diensten aan te brengen: bang als ze zijn dat een systeem dat absoluut niet functioneert, vervangen moet worden door een systeem dat evenmin werkt, en dat dus gedoemd is om te verdwijnen. Een complete tabula rasa lijkt de enige oplossing te zijn, liefst met wat (veel) extra centjes, maar voorlopig blijft de opgeruimde tafel vaak leeg achter…

Hoe geraakten we er?

Halle - Brussel-Zuid                   3706     07:45 07:55      stipt      1850 - 61049

Brussel-Zuid - Marloie                2108     08:33 10:16      stipt      1360 - 61011

Marloie - Fronville                      [162a/3]11:00 11:27     +4        ab4562

Fronville - Melreux                     [11/5]   14:26 14:30      -3         ab4564

Mlreux-Hotton - Liège-G.                        5585     14:41 15:38      +6        628

Liège-Guillemins - Brussel-Noord            0538     16:00 16:54      +2        1924 - 11816

Brussel-Noord - Halle                 3687     17:03 17:30      +5        08045

ab4562 en ab4564, allebei Jonckheere Transit 2000, vermoedelijk van stelplaats Manhay, omdat doorgereden wordt op lijn11 naar Manhay - maar zeker ben ik absoluut niet…

En wat beleefden we?

Vandaag is er een kabeldiefstal geweest tussen Roux en Marchienne-au-Pont (het hoeven niet altijd boze rangeerders uit de buurt te zijn die de boel platleggen), maar wij rijden naar Brussel-Zuid alsof het spitsuur afgeschaft is. We komen dan ook stipt aan in Brussel-Zuid, waar de vele rode meldingen op de infoschermen ons meteen weer bij de realiteit brengen.

Toch lijkt het lot ons vandaag gunstig gezind te zijn: de 2108 komt amper 3 minuten te vroeg aan het perron, en toch vertrekken we maar met 1 minuut vertraging. Het gaat zelfs bijzonder vlot door de NZV, maar net buiten Brussel-Noord loopt het fout: in Brussel-Schuman klokken we af op +7. Maar het kan nog erger: in Brussel-Luxemburg staan we naast de 3907, die ons deze keer onderweg niet zal ophouden: we gaan hem voorbij en komen ei zo na stipt in Ottignies aan. Wel sneu voor al die reizigers tussen Etterbeek en Ottignies die in dat laatste station op een vlotte overstap op de IC gerekend hadden. Zelf zitten we voor één keer boven in de dubbeldekker: we zien nog net hoe een viertal Chinezen (of Japanners) met veel koffers voor het benedendek kiezen, en de rust is ook iets waard. De rest van de rit verloopt als een fluitje van een cent. Het enkelsporige vak tussen Namur en Ciney is nu opgeschoven voorbij Naninne, en dat maakt dat we Ciney binnenrijden over een van die schotse en scheve wissels in een bocht tegen de toegelaten snelheid van 20 km/u. Zelfs dat veroorzaakt geen vertraging. We hebben voor een keer een ruime overstap in Marloie, en net dan rijdt de trein prachtig op tijd.

Het stationsbuffet van Marloie is een doorgedreven sixties- of seventiesoefening in groen en oranje. Niet meteen mijn ding, maar de ijle atmosfeer wordt hier wat opgeleukt door de nog aanwezige ramen van nog een vroeger tijdperk. En de koffie smaakt lekker.

Tussen Marloie en Marche heeft de bus van lijn 162a/3 nog wat reizigers mee. Het allegaartje van buslijnen tussen het overstapstation en Marche-en-Famenne maakt dat klanten hier een best bruikbare busverbinding aangeboden krijgen. Maar voorbij Marche is het rijk voor ons alleen.

Voor de terugrit gebruiken we dus een bus van 11/5, die hier op dat moment een heen-en-weertje maakt tussen Melreux en Noiseux. Dergelijke rit is in mijn ogen al even zinloos als die van de voormiddag, maar wij kunnen er toch maar mooi mee naar Melreux. Onderweg zal blijken dat het alternatief met de benenwagen (cliché, ik weet het) inderdaad weinig interessant zou geweest zijn.

L5585 bestaat uit 2 klassieke stellen; dat is duidelijk berekend op de terugrit uit Liège-Guillemins, tijdens de spits. Van stel 628 is de hele wand tussen bagageruimte en platform eerste klasse volgekliederd met onleesbare hiërogliefen. Sorry, geen hiërogliefen, want die droegen tenminste nog een boodschap. Deze met een vette, brede viltstift aangebrachte tekens hebben maar een doel: tonen hoezeer de auteur wel het schijt heeft aan de hele (spoorweg)maatschappij. En zeggen dat de wc vlak bij ligt. Het wordt één van die ritten zonder tbg; soms komt van heel ver het schrille geluid van zijn fluitje aangewaaid, maar met meneer of mevrouw zelf zullen we geen kennis kunnen maken. Bijna een uur in een stoptrein met instappende reizigers zonder controle. Geen controle, geen toepassing van de reglementering van het maakloon en meer van die dingen: de tbg's boren hun eigen werkgever elke dag een klein fortuin door de neus. Helemaal vooraan in deze trein blijft het erg rustig. In Méry krijgen we het gezelschap van een zwaar verkouden wandelaar. En wij maar denken dat wandelen gezond is. En nog dit: onderweg vallen ons gele mistbakens op. Ik weet niet waarom sommige mistbakens geel zouden zijn, maar ik waag een gokje: na Godinne is het duidelijk dat aankondigingsseinen anders aangekondigd moeten worden dan hoofdseinen, en dat geel valt wonderwel samen met het geel van de ronde bordjes die het aankondigingssein identificeren. Heb ik het juist, specialisten en professionals?

De trein rijdt de hele weg met om en bij de 6 minuten vertraging. Hopen op een snelle overstap op een van onze voorkeurstreinen (de echte direct Liège - Brussel van 16:41) is een ijdele activiteit, die we al snel opgeven. Het wordt dus nog maar eens de IC naar Oostende. We kiezen voor het eerste eersteklasrijtuig, want in het tweede zullen zo meteen opnieuw Oost-Aziaten opduiken - neen, niet die van vanmorgen - maar op het platform is het onaangenaam warm en in de reizigersruimte blijkt de airco het begeven te hebben. We zullen de reis dus toch maar in het gezelschap van de Chinezen maken, en achteraf bekeken valt het nog best mee.

Deze tbg controleert wel. Van de jongeman rechts van ons krijgt hij een warrig verhaal, over een nog niet ingevulde kaart en een aan de andere tbg gevraagde klasverhoging. De tbg zal er zijn collega over aanspreken, en maakt tussendoor nog een biljet voor de reiziger uit Méry, wat dus eigenlijk al in de stoptrein had moeten gebeuren. Even later komt een Duitstalige tbg zich bij de jongeman nestelen. Kijk, ik kan best begrijpen dat je een kennis of maat een reisje in eerste klasse gunt, maar als je bovendien ook nog toelaat dat hij zijn lijntje op de campuskaart blanco laat, dan vind ik het toch allemaal een brug te ver.

We komen 7 minuten te vroeg aan in Leuven - is de tb een roker? De tbg's alleszins. Het hele gedrag rond roken is in de voorbije decennia grondig gewijzigd, soms zelfs op een wat absurde manier. In de jaren 1950 en 1960 (en misschien zelfs later) werden chef-gardes beboet als ze op het perron in uniform rookten, vandaag staan ze rustig keuvelend op het perron, en als een of andere reiziger dan toch om wat extra zekerheid vraagt, krijgt die prompt de dampen van 2 rokers in de neusgaten geblazen.

De IR naar Quévy heeft vertraging, maar we besparen ons de perronswissel en opteren voor de L-trein naar Braine-le-Comte. Ontsnappen aan desiro's is er niet meer bij. In Brussel-Centraal stapt een clochardachtig type in, die naar Brussel-Zuid moet. Gelukkig duurt dat ritje niet lang, want hij verspreidt een niet zo frisse odeur. In Lot worden we ingehaald door de 3738 naar Quévy in vertraging. Zelf doet ons treinpersoneel gewaardeerde pogingen om de zes minuten vertraging waarmee we in Brussel-Noord vertrokken te doen krimpen, maar de kans is nu wel erg groot dat we achter de IR Halle zullen binnenrijden. Maar de schade blijft beperkt: 5 minuten vertraging worden ons deel, maar al bij al is onze dag schitterend verlopen.

 

 

24-09-2013 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!