Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 september 2013 Zelem - Viversel GR5

We stappen vandaag langs GR5 (Vlaams deel) van Zelem tot Viversel. Dat is 15 km GR en een aanlooproute van bijna 700 meter, en het moet gezegd: de Vlaamse GR's van vandaag en van verleden week verwennen hun stappers met aangename paadjes door bos en akkers. En zeggen dat GR 5 haar carrière begon als fietsroute, in het verlengde van de Waalse GR5, omdat men vond dat Vlaanderen zich niet leende tot langeafstandswandelpaden. We fietsten ooit zelfs nog een deel van Essen naar Lier, toen de NMBS nog fietsen verhuurde die je in een willekeurig station mocht inleveren. Hoogtepunten van vandaag zijn de Duizendjarige Eik, die terecht een speciale vermelding krijgt op de topografische kaart, en wat verder de Willekesberg, die ons na een lange afdaling in het centrum van Lummen brengt. Daarna verwatert de kwaliteit enigszins, met als triest diepteput de laatste kilometers die ons door een gebied voeren dat niet geschikt is als wandelgebied, met veel bebouwing, veel verkeer en industrie langs een drukke weg. Het moet overigens gezegd dat twee autowegen (we stappen in de buurt van het klaverblad van Lummen) en het circuit van Zolder voor veel kabaal zorgen, en dat over langere afstand. De TWQ bedraagt 52 %, en al bij al kijken we toch terug op een aangename tocht door een gebied waar de natuur nog niet al zijn rechten heeft ingeleverd.

De Duizendjarige Eik van Lummen

Terugkijken op Lummen

Bereikbaar?

Je moet tegenwoordig al goed zoeken om in Vlaanderen nog een regio te vinden die niet min of meer vlot bereikbaar is met het openbaar vervoer. Onze eindhalte van de heenweg (Zelem Station) verraadt dat de bus hier ooit is ingelegd als vervangingsdienst voor het bij wijze van proef schrappen van veel tussenhalten op interprovinciale lijnen, zoals lijn 35 er terecht een mag genoemd worden. Lijn 92 is dan ook grotendeels een relict van de vroegere vervangingslijn 35c. Er is nog wel een lijn 35c overgebleven, maar dat is niet meer dan een allegaartje aan schooldiensten, en De Lijn-Limburg slaagt er maar niet in om een coherente nummering in te voeren voor al haar lijnen.

De terugrit ligt op lijn 23, een nummer dat de buslijn bij haar ontstaan halfweg de jaren 1950 kreeg. Vandaag genieten we van een vrij strikte uurdienst, wat voor ons type reizigers volstaat.

De verplaatsing.

Halle - Brussel-Zuid                   3908     09:09 09:19      stipt      830

Brussel-Zuid - Diest                   1508     09:36 10:37      +32      1873 - 61033

Diest - Zelem                            [92]      12:00 12:10      +2        ab4423-26

 

Viversel - Hasselt                      [23]      16:41 17:06      -5         ab5251

Hasselt - Brussel-Noord             1539     17:09 18:15      +2        1834 - 61036

Brussel-Noord - Halle                 3140     18:20 18:41      +6        330

ab4423-26, Jonckheere Transit 2000, Reizen De Valk

ab5251, Van Hool New AG300, stelplaats Hasselt

De belevenissen.

IR3908 is een trein die al enkele jaren om versterking smeekt, maar men houdt het nog altijd bij een vierledig stel. Nu de hogeschoolstudenten opnieuw van de partij zijn, is dat ruim onvoldoende. (In de zomerperiode ligt het zwaartepunt dan weer tussen Brussel en Ottignies, met dank aan de vele Walibi-fanaten.) En dan laat het aantal senioren dat van deze eerste trein na 9:00 nog beperkt te zijn. Maar de rit verloopt volgens het boekje.In Brussel-Zuid zien we loc 2003 met de IC uit Luxemburg aankomen. Opvallend: een 77 zal de hele trein, loc en rijtuigen, richting Vorst slepen. Zo amechtig kunnen deze prachtige en krachtige locs toch ook niet geworden zijn, dat ze dit laatste klusje niet zelf zouden kunnen klaren?

Hoewel de meeste vertragingen in de nasleep van de ochtendspits stilaan weggewerkt zijn, rijdt de IC naar Tongeren toch nog met 8 minuten - volgens de elektronische info. In werkelijkheid zullen we 11 minuten vertraging optekenen bij vertrek in Brussel-Zuid. In Leuven zijn dat er al 12, maar we kijken nog altijd uit naar een ruime aansluiting trein/bus die nog altijd niet in het gedrang komt. Edoch, in Rotselaar heeft het noodlot andermaal toegeslagen: gestoorde overwegen. Het wordt snel duidelijk dat we net als de laatste keer - maar toen droegen we zelf schuld - een uur later dan voorzien aan onze tocht zullen beginnen. in Aarschot komen we aan met 27 minuten, als we opnieuw aanzetten is het half uur vol gemaakt - rare beeldspraak, ik weet het. Als we dan ook nog op tegenspoor gaan tot Testelt, kunnen we zeker zijn: dat wordt koffie in Diest, dat we met 32 minuten vertraging bereiken. Voor deze stationsetablissementen is de twijfelachtige stiptheid van de NMBS een onuitputtelijke bron van inkomsten.

Onderweg horen we een gesprek tussen drie tb's. Het gaat o.a. over dat sp.a-voorstel om fietsen voortaan gratis op de trein te laten. Ze verwoorden perfect mijn eigen standpunt: fietsen horen niet op de trein; de huidige prijs beperkt hun aantal nog, behalve onbegrijpelijker wijze voor de nieuwe kwaal van de plooifietsen, maar als fietsen ooit gratis mee kunnen, rijden er nog minder treinen stipt dan nu al het geval is. Ik zie zelf veel meer heil in een stevig uitgewerkt net van huurfietsen aan alle stations. Maar de sp.a wil duidelijk nog even scoren, 2014 komt akelig dicht bij.

De bus van lijn 92 zet ons met 2 minuten vertraging af bij de halte Zelem Station. Meteen kunnen we ons een idee vormen van de vroegere stationsomgeving. Het is een kort ritje zonder geschiedenis en met een tiental reizigers.

Stevig doorstappen en ingekorte oponthouden maken dat we toch met de voorziene bus terugkunnen. Dat we in de laatste kilometer 4 taveernes e.d. passeren die allemaal dicht blijken te zijn helpt onze zaak. Een gelede bus met enkele minuten vertraging zal ons naar Hasselt brengen. De chauffeur houdt er de vaart in, en met een gelede bus is dat nog minder prettig dan met een standaardbus. Uiteindelijk komen we 5 minuten vroeger dan voorzien bij het station aan, al moet gezegd dat vooral de buitensporige reserve in de dienstregeling tussen de voorvoorlaatste en het station aan de basis ligt van die ruime voorsprong.

Die is alleszins meegnomen: de IC naar Knokke/Blankenberge staat nog binnen ons bereik; ik kan zelfs nog even naar de staart van de trein om het locnummer te noteren. Volgt een rit die een hel is voor deze blogschrijver: er gebeurt niets. We vertrekken zelfs op tijd in Leuven. Toch het vermelden waard: sinds vanmorgen hebben we 163 km treinkilometer afgelegd zonder enige controle. De tbg beperkt zich tot het omroepen van voor ons overbodige info, telkens geïntroduceerd door een op een gsm lijkend afwijkend muziekje. Of wordt dat nu standaard in M6-rijtuigen?

In Brussel-Noord staan nog altijd veel treinen in het rood. Maar onze IR naar Kortrijk/Geraardsbergen rijdt vrij stipt door de NZV, zij het met 2 breaks i.p.v. 3. Dat zie je aan de wanhopige blikken van reizigers die anders in het laatste stel instappen, en nu de hele trein aan hun ogen voorbij zien glijden. En voor de rest, wat dacht je? We volgen de gewone planning: bijna stilstaan in Vorst, en wachten tot de L naar Geraardsbergen uit de voeten is, en idem dito bij het binnenrijden van Halle. Eindresultaat: zes minuten vertraging. (En op het ogenblik dat we trappen opklimmen, rijdt de IR naar Quévy binnen, met een half uur vertraging. We mogen dus niet klagen….) Er is duidelijk iets structureels fout met deze beide treinen naar Geraardsbergen. Ik vraag me af of ze niet gewoon beter hun volgorde kunnen omkeren? De IR is vaak de stiptste van beide, en misschien is het zelfs een kans om de reizigers tussen Brussel en Edingen wat evenwichtiger te verdelen. Al kan ik me voorstellen dat men liever de totaal nieuwe treindienst voor 2015 afwacht. Hopelijk gaan dergelijke draken van dienstregelingen er dan uit, al vermoed ik dat er dan wel andere in de plaats komen…

ab4423-26 staat ruim op tijd klaar voor het station van Diest

ab3664: De Lijn probeert extra inkomsten uit reclame te halen - omdat het aantal ramen beperkt is, experimenteert men nu met publiciteit op het dak van de bussen

ab4420-31, in Viversel op lijn 34 - de lijnfilm is toch wel iets te discreet, maar hij laat zich gelukkig wel goed fotograferen

 

           

 

30-09-2013 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!