|
De wandeling. In 2002 bracht Natuurpunt een handige wandelgids uit met 30 wandelingen, uiteraard allemaal in en om hun natuurgebieden. We "trokken" de rode wandeling in Zelem, door de vallei van de Zwarte Beek, maar gelukkig had ik bij de voorbereiding een ingeving: Natuurpunt wil dan wel natuur conserveren, maar voor de rest zijn ze alles behalve behoudend. En ja hoor, de rode wandeling die ik op het net vond - en die we vandaag afstapten - verschilde zo goed als volledig van de oorspronkelijke rode tocht in het boekje. Wij wandelden 10.56 km, maar daar is de aanlooproute uit Zelem 2 keer inbegrepen. Aanlooproute die wij uittekenden van de halte Zelem Thibautstraat, maar je zou evengoed kunnenvertrekken aan de Kerk of het vroegere station, alle drie halten van dezelfde buslijn. Op de kaartjes is de aanlooproute (en de eindroute) duidelijk te herkennen: routeyou of NGI.
Maar genoeg uitweiding over hoe de tocht van vandaag door ons vorm gegeven werd. 64% van het traject liep over onverharde, rustige wegen, vaak in wat er nog resteert van de herfstige schaduwen van de bomen. Het werd dus echt een topwandeling met een TWQ van 64%, al zagen we de Zwarte Beek zelf niet zo vaak: we kruisten ze tweemaal en voor de rest zagen we af en toe langere delen van de vallei waarin we de beek konden vermoeden. Natuur was het hoofdingrediënt, de Loboshoeve zo ongeveer het enige vermeldenswaardige bouwwerk onderweg, al was die grotendeels aan het oog onttrokken. Wij quoteerden 18.5/20 en dat zegt hopelijk alles over deze wandeling, die trouwens zo goed als vlekkeloos bewegwijzerd is met rode driehoekjes. Dat vind je o.m. terug in de fotoreeks.
 Molenstraat heet het hier.
 De Zwarte Beek, niet zwart…
Het weer. Geleidelijk meer en meer bewolkt, maar de zon wist haar kansen toch gaaf te houden. Wel fris (12°) en soms winderig (3bf). De stafkaarten. 25/5-6 Diest (2017) Hoe we er geraakten. Zelem wordt bediend door buslijn 35 op uurbasis. Die verbindt Diest met Houthalen, maar Diest is nu eenmaal gemakkelijker te bereiken uit Halle, één keer per uur zelfs overstapvrij. Spijtig genoeg zijn de overstaptijden tussen de IC Quiévrain - Tongeren enorm: voor de heenreis kozen we de rechtstreekse trein, voor de terugreis vielen we toch terug op een verbinding met 2 overstappen. Even droomden we van een snelle overstap (3 minuten) in Diest op de rechtstreekse IC, maar erg veel vertrouwen hadden we daar niet in. Een beetje geschiedenis. Op 1 juli 1865 opende de Grand Central Belge het baanvak Diest - Hasselt. Zelem (Zeelhem, vandaar later de telegrafische afkorting GZH) kreeg zijn station tussen Diest en Schulen; later kreeg de lijn Leuven - Aarschot - Hasselt het nummer 35; in de jaren 1880 was dat nog tabel 12 (Antwerpen/Brussel - Hasselt, Aachen en Köln; bij de "rationalisatie" van de bediening verdwenen heel wat kleinere, tussenliggende stations en Zelem kon de dans niet ontspringen: op 29 september 1957 werd de bediening van het station definitief gestopt.
 Uit het spoorboekje van 1892, dat geldig was van 1 mei tot… 31 mei. Zelem als dwerg tussen een hele reeks reuzen…
De vervangingsbus werd opgesplitst in 3 delen: 35a (Leuven - Aarschot/Haacht), 35b (Aarschot - Zichem/Scherpenheuvel - Diest) en 35c (Diest - Tessenderlo - Hasselt). Het is die laatste die ons vandaag interesseert. Deze lijn 35c zou het betrekkelijk lang volhouden. Pas in 2003 wordt lijn 35c gereduceerd tot een schooldienst en verschijnt lijn 92 Diest - Lummen - Heusden. Dat is het moment waarop Lummen (Frederickxstraat) tot knooppunt wordt van het busverkeer in de ruime regio, met onderlinge aansluitingen. Een belbus (735) zorgde voor de rest. Zelfs de invoering van de basisbereikbaarheid heeft daar weinig aan veranderd: de huidige lijn 35 (Diest - Zelem - Lummen - Houthalen) is rechtstreeks afgeleid van lijn 92 en de schooldiensten heten voortaan 352 en 356, voor ritten tussen Heusden en Diest, langs alternatieve reiswegen. De flexbus Limburg-West zorgt voor aanvullende reismogelijkheden.
De verbinding.
| Halle - Diest |
1708 (IC FHS) |
09:26 10:34 |
stipt |
76112 (FHS) - 73203 (FHS) |
M7 |
controle: J |
| Diest - Zelem |
[35] (Houthalen) |
11:31 11:40 |
+3 |
ab2937 |
VDL Bus&Car Citea LF-181E |
Winterslag |
| - |
|
|
|
|
|
|
| Zelem - Diest |
[35] (Diest) |
15:19 15:28 |
+3 |
ab4012-04 |
Scania Citywide LE |
De Valk |
| Diest - Leuven |
2637 (IC FN) |
15:50 16:12 |
+1 |
561 (FHS) |
mr96 |
controle: J |
| Leuven - Brussel-Noord |
3637 (IC FGSP) |
16:20 16:37 |
+2 |
76061 (FML) - 73147 (FML) |
M7 |
controle: J |
| Brussel-Noord - Halle |
1938 (IC FTY) |
17:01 17:24 |
+3 |
1888 (NK) - 61052 (FBMZ) |
M6 |
controle: J |
En wat we beleefden. IC 1708 zal het erg behoorlijk doen. Dat we stipt in Diest aankomen, maakt trouwens niet veel uit. We hebben 57 minuten overstaptijd. Eigenlijk hadden we gerekend op een koffie in Wim's Clubs (in het station) maar die maakten de brug en we ondervonden aan den lijve hoe ver het centrum van Diest van het station ligt: geen koffie dus.
De aansluitende bus is een geleed exemplaar. De app van De Lijn voorziet een lange omleiding en we komen inderdaad 3 minuten te laat in Zelem aan. Er is auditieve halte-aanduiding in de bus, maar die krijgt de vervanghalten niet verwerkt. Op het scherm worden die halten wel keurig weergegeven.
Mochten we nog gedacht hebben dat we met de rechtstreekse IC mee konden, dan had de voormiddagrit alle hoop op een supersnelle en handige aansluiting de kop ingedrukt. En inderdaad, ook deze bus rijdt met 3 minuten vertraging; als we het station van Diest naderen, zien we de IC aanzetten. Waarom de chauffeur van de bus op een bepaald moment trouwens aan een van de vervanghalten blijft staan omdat hij een beetje te vroeg rijdt, is ons niet duidelijk. Niet dat het voor de aansluiting iets zou hebben uitgemaakt.
En dus hebben we uitzicht op een verbinding met 3 treinen: IC 2637, IC 3637 en misschien wel P8572, die ondanks de brugdag toch rijdt. Die 3637 rijdt trouwens met 3 AB-rijtuigen; dat is gewoonweg een scheefgetrokken situatie. Maar 3 minuten (alweer) in Brussel-Noord zijn onvoldoende. Dan zouden we normaal gezien de S naar Braine-le-Comte kunnen nemen, maar die heeft veel vertraging en dus wordt het de IC naar Tournai. Er zijn trouwens wel meer flink uit de kluiten gewassen vertragingen: in Lichtervelde heeft een defecte trein stilgestaan en dat heeft gevolgen voor de omgeleide IC's naar Eupen - beperkt tot Welkenraedt en naar Liège-Guillemins - beperkt tot Landen. Ook zijn er vandalen aan het werk geweest tussen Ath en Leuze, en dat zorgt voor een fikse vertraging voor de IC naar Dendermonde; de IC naar Mons (het vervolg op een Tournai - Luchthaven) is zelfs helemaal afgeschaft. Ook vandaag horen we hoe een tbg een ouder koppel uit de nood helpt met de nieuwe tarieven en de app. (In Halle staat een infosessie gepland in het station…) En de tbg van de IC1938 kan andermaal 4 reizigers naar tweede sturen. Eerlijk, ik heb medelijden met de tbg's die beleefd moeten blijven en zodra ze eerste klas betreden als voornaamste opdracht hebben de veelal profiteurs naar tweede te sturen. Ik hoop maar dat de onderwijsbesparingen van Demir geen invloed zullen hebben op de cursus uit de lucht vallen, cursus die de meeste fraudeurs blijkbaar met verve gevolgd hebben. Er is trouwens ook iets fout met het terugkeerbeleid - maar daar gaat Demir niet over - want nauwelijks is de tbg verdwenen of een aantal weggestuurden keert terug. En zelfs als er geen S-trein in de weg zit, slaagt deze IC 1938 er nog in 3 minuten vertraging bij elkaar te rijden tussen Zuid en Halle…
De treinlectuur. Dorothy L. SAYERS, Unnatural death. Ik heb hier al eerder de lof gezongen van deze misdaadauteur en wat eigen speurwerk op het net, liet me nog toe recentelijk romans met Lord Peter Wimsey in de hoofdrol op de kop te tikken. Dit is er één van. Frederik Willem DAEM, Tekens van leven.
 Ik schreef hier al over de administratieve last als je 2 dode bomen in een natuurgebied wil vellen. Ik kreeg mijn aanvraag - in het kader van de vereenvoudiging- terug, omdat ik voor de situatieschets een deel van het kadastraal plan van de Vlaamse Gemeenschap had gedownload en in photoshop had bewerkt met de gevraagde gegevens: groene stippen voor de 2 bomen en in een duidelijk lettertype de afstanden tot buren, de straat en ons eigen woonhuis. Maar dat was buiten de waard gerekend: de situering moest met een pdf doorgestuurd worden. Ik dacht het slim te spelen door het psd-bestand op te slaan als pdf, maar dan kreeg ik de melding dat ik niets aan de aanvraag veranderd had… Ik schetste dan maar de toestand in een kinderlijke tekening, die wel duidelijk verschilde (niet qua inhoud!) van de eerst ingediende.
Uitgedrukt… Vol, leeg, kapot, bedorven… of onderwegen. Dat onderwegen duidt aan dat het niet lang meer zal duren voor iets vol, leeg, kapot, bedorven is. Bijna altijd met een negatieve bijklank.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|