Wijdemeren, 6 juni 2006
Dankzij een snelle actie van de Stichting Kunstbezit 's-Graveland samen met burgemeester Don Bijl, kon de Stichting de hand leggen op een uniek schilderij van P.J.C. Gabriël.
Persbericht
Een uniek schilderij van P.J.C. Gabriël (1828-1903) in het gemeentehuis
De Stichting Kunstbezit 's-Graveland geeft met trots en blijdschap kennis van de komst van een nieuwe aanwinst in de kunstcollectie. Het is een gezicht op de afgebrande korenmolen De Lelie , die in de 19 de eeuw aan het Moleneind stond, schuin tegenover de Alambertszkade.
Tot op heden was alleen een afbeelding van de molen bekend op een reproductie van een schilderij van H.G. ten Hoet (1855-1928), afgebeeld in ‘De Onvergankelijke Kijk op Kortenhoef'. Klaas Spaan schreef er in zijn boek 'Zo zag ik mijn dorp' over. Prenten of schilderijen van de afgebrande molen waren tot op dit moment nog nooit getraceerd. Ook bij de Historische Kring ‘In de Gloriosa' is geen andere afbeelding bekend. Men mag dus gerust spreken van een uniek (kunst)historisch document.
Het was P.J.C. Gabriël, een van de topschilders van de Haagse School, die omstreeks 1880 de korenmolen schilderde op een stukje schilderslinnen, met vier punaises vastgepind in het deksel van zijn schilderskist. De punaisegaatjes zijn nog zichtbaar! Met fijne, maar losse toets wist hij de molen die in het zonlicht baadt, te vangen. Links de sloot die uitkwam bij de molen, op de achtergrond nog een streep helder water van de ‘stille plas'. Gabriël kwam vanaf 1875 in Kortenhoef om er het polderlandschap, de wolkenluchten en de molens te schilderen. Zijn topwerk ‘In de Maand July', een schilderij van één van de drie watermolens die in de omgeving van de huidige Vreelandseweg stonden, hangt nu in het Rijksmuseum.
De schilders die in het voetspoor van Gabriël naar Kortenhoef kwamen, konden de korenmolen en de molenaarswoning ernaast al niet meer schilderen. Door brand was hij omstreeks 1890 verloren gegaan.
De nieuwe aanwinst werd door Carole Denninger, kunsthistoricus en bestuurslid van de stichting, herkend in de catalogus van Sotheby's. Daar stond het werk alleen vermeld als ‘Molen in een polderlandschap'. Snelle actie was geboden want het budget van de stichting zou niet toereikend zijn om dit unieke werk op de veiling te kunnen kopen. Dankzij een bliksemactie van burgemeester Don Bijl zegde het Prins Bernhard Cultuurfonds een forse subsidie toe als het schilderij verworven zou worden. En zo kwam het werk, nog in originele staat met de stickers van Kunsthandel Sala achterop, in het bezit van de stichting.
Een voorzichtige reiniging door restaurator Rob Jacobs liet het schilderij in oude glorie herleven. Het zonlicht straalt ervan af, want Gabriël hield -in tegenstelling tot andere schilders van de Haagse School- wel van een zonnetje. Inmiddels is het schilderij verplaatst naar het gemeentehuis waar het de komende maanden in een vitrine in de receptieruimte voor iedereen te zien zal zijn.
Dan kan iedereen zien waaraan het Moleneind in Kortenhoef zijn naam te danken heeft!
Stichting Kunstbezit 's-Graveland
|