WILLY SLUITER.
Kunsthandel Sala.
Er zijn menschen, die dezen vaardigen teekenaar 't meest waardeeren in zijn meer pittoreske uitingen, in de voorstellingen van visschersschepen, van watervlakten in ‘t polderland, of van de Zuiderzee, omdat deze schilderijen "sympathieker" aandoen, dan de illustratieve schetsen uit de sport en badplaatssfeer.
Maar deze voorkeur berust zonder twijfel op een misvatting. Immers, juist in zulke uitingen blijft men het tekort van Sluiter's talent al te zeer gevoelen. Men behoeft slechts even een blik te slaan in 't achterzaaltje van dezen kunsthandel, waar een verrukkend teeder en klaar schilderijtje naar zulk een waterlandmotief door Gabriël te zien is om te weten, dat Sluiter als schilder nooit boven de vlakste middelmatigheid uitkomt. Ieder moet ten slotte naar zijn meest typische eigenschappen beoordeeld worden.
Sluiter toont zich hier 't meest zichzelf en dus ook het best in die handige, snelle pastelschetsen naar voetballers in volle actie, of naar de types der mondaine wereld, die hij soms op een groteske wijze karakteriseert. Hij is 't best b.v. in een met groote, snelle, scherpe lijnen getypeerden dandy, die snoevend, mal, mallotig zijn wereld beheerscht, of in de charge van vetgemeste O.W.ers, die met 't dédain van een pad op het minder welvarende menschdom neerzien.
Boven het moppige verheffen zich zulke charge's niet. Dit soort werk mist allen geestelijken achtergrond en blijft ontstellend banaal en koud. Het is in geenen deele tot de karikatuurkunst te rekenen, die als kunst, als geestelijke uiting, werkelijk meetelt.
Maar wat Sluiter in zulke krabbels zeggen wil, zegt hij volkomen. Een paar vrij groote pastelteekeningen naar ijzergieters schijnen op een andere, betere mogelijkheid van dit talent te wijzen. Men zou zich althans kunnen denken, dat Sluiter in deze richting iets bereiken kan wat boven zijn gewone werk uitkomt.
Trouwens, als zeer nuchter en zaakrijk portretteekenaar kan Sluiter soms nog wel eens verrassen. De tentoonstelling doet hem van deze zijde niet kennen. Het portret der jonge musicienne telt niet mee. Sluiter's werk rechtvaardigt zich het meest waar hij 't scherpst typeert. Hij is een, zoo niet; geestig, dan toch levendig causeur. Just Havelaar.
het Vaderland 11-09-1925
|