God weer een nieuwe maand en daarbij een overzicht van de laatste weken angstig zou ik zeggen .. . de media ? ? hoe sterk . . ; ? ? en dan de Media met grote "M" waar is God in die Media . . . . Is God dan toch zichtbaar ? ? In de catechismus hebben wij dat toch geleerd met het antwoord op de vraag Waar is God ? en dan moesten we aframmelen God is in de hemel op de aarde en op alle plaatsen . . . . Waarom dan terug de vraag Waar is God in de media ? ? ? ? verwijderd , verzwegen , belasterd ,getergd , onzichtbaar gemaakt door de mist van de misbruik . De sensatie heeft de voorrang nu , moord oorlog , corruptie , geweld, verkrachting , sex ! ! ! gewild verzwijgen van het recht ,waar is geweldloos en verdraagzaamheid . . . en dan ook de laksheid van ons zelf wij maken niet de tijd om te zien waar " Hij "dan wel is , waar wij Hem wel zien . . . kijk mee en zoek de liefde van de geest en het woord , en Zijn beeld zal u overal terug vinden ! !
" De dag van het kind " Waarom "de dag " van het kind ? ? ? is het kind dan niet waard om iedere dag waardig te zijn ? Ergens ver in mij verlang ik , nog eens kind te zijn . waarom ? wel dat koel zijn van ons , en dat berekend zijn die spontaniteit is weg , die kinderlijke vreugde , missen wij, die echte straling in hun ogen die spreekt van, graag zien, En bij ons is het vragend en beangstigd dof ; daarom is het zo schoon tussen kinderen te zijn , echt te zijn . . .
Het was in de tijd van de dieven en snoodaards dat het gebeurde .in 1828 een zekere Amadeus en zijn vrouw hadden een herberg waar handelaars en kooplui konden overnachten ; Margerietje het nichtje van de waard hielp bij het werk ; Maar zo als dat vroeger meer gebeurde ging het kinderloos koppel , als leken in het cistecienserabij van Villers Zij schonken hun goederen aan de abdij in ruil voor hun levens onderhoud , ook Margerietje zou van zin zijn geweest . in een klooster te gaan ; Maar . . . De herbergier die zinnes was zijn doening te sluiten , werdop zekeren dag; door zo gezegde pelgrims ,aangesproken en verzocht hen nog één maal te laten slapen . . . . deze stemde toe ,en verzocht Margerietje om nog een fles wijn te halen in de Ridderstraat . . . . . toen ze weer thuis kwam vond zij haar voogden vermoord. . . . Roofmoord ! ! Om het meisje de mond te snoeren en , één van hen nog andere zaken veronderstelde . . . namen ze haar mee in een huis aan de Keizerberg . . . Daar de maagd weigerde op zijn voorstel in te gaan werd ze ook gedood en de snodaards ze wierpen haar in de Dijle . . . . Volgens de legende zonk het meisje niet in het water maar dreef stroomopwaarts naar Leuven , hier werd ze opgevist en de waarheid kwam aan het licht . . . . ze werd op gebaard in St Pieter kerk en vereerd , dat Meisje dat "fier " haar maagdelijkheid had verdedigd . . Zo heeft mijn grootvader ook een ehte "Pieterman " steeds verteld . . . .
De Dijle , ja eigenaardig in Duffel wonen aan de Nete ; van de ballonkes stoet genieten en toch dwaalden mijn gedachte naar een andere folklore in mijn geboorte stad Leuven , daar ook bracht het water , kracht en weldaad in de stad , het schijnt dat er het beste bier word gebrouwd . Uit het heilige water van de Dijle. . of dat met het water heeft te maken weet ik niet maar veel verhalen doen daar de ronde . . . ; ; ; ; ;.