Zo was het een paar jaar geleden . . . . bij mij begon de kersttijd rond Pasen . Dan werden de gedachten uitgewerkt en de onderdelen gemaakt , alles genummerd zo dat in de maand december de montage verliep op de korts mogelijke tijd , hier ben ik bezig aan de konstuktie van het torentje , nu was het zo dat ik ieder jaar een andere uitvoering maakte , Ja en alles één mans werk ik maakte alles zelf en was eigenlijk " eigenzinnig " het moest van mij zijn voor de andere . . . . geven is krijgen . een moeilijk te verstane werkelijkheid . .
Het was uit een winters Salzburg dat ik na het zien van een beeldhouwwerk, ik de gedachte opnam en een kleine omwenteling meebracht ik zou eens afwijken van de traditionele kerststal en eens iets nieuws brengen , ik tekende een metergroot kersttriptiek met als hoofdmotief het kerst gebeuren Maria Jozef het kindje en de onafscheidbare os en ezel , de twee zij vleugels waren links de herders en rechts de drie koningen , de figuren werden geïnspireerd door tekeningen van Rubens en Durer . . . de middeschijf een houten Oregon plaat van één meter doormeter en zes cm dikte de zijvleugels maakte ik draaibaar en in verloop van tijd werden zij in beweging gebracht door sensoren en sloten zij het hoofdpaneel . . . . Flaterend noemde men in de pers het geheel als "Uniek " in onze streken ; ; ; hier een foto van het triptiek in gebouwd in een kleine kapel . . . later meer details . . ../. die tijd had duffal er een torentje bij ! ! !
Nog even verder kerstdromen ; ; ; ; de tijd als peternog jonger was . . .. en zo bleef mijn triptiek een paar jaren het omwerkte motief voor de stallen , de materie deed zijn werken verwierf heel wat bekijks en bewondering en steeds ging mijn fantasie verder en werden alle technieken aangesproken om het geheel zo aantrekkelijk mogelijk te maken door muziek en de verlichting op elkaar in te spelen en zo de bezoekers op te nemen in een feeërieke belevenis . . . . .