BELIEVING OR NOT BELIEVING IN UFOS: THATS THE QUESTION.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
1.
Voorwoord.
Er
bestaan UFO-onderzoekers, die geloven dat alle Ufomeldingen het resultaat
zijn van het creatieve brein of de verbeelding van de waarnemers. Dit zijn de
sceptici of nonbelievers. Als zij over ufos praten, dan denken ze bij voorbaat
dat alle ufos hallucinaties, zinsbegoochelingen, misinterpretaties, trucages,
vervalsingen, ed. van doodgewone, aardse origine zijn. Andere onderzoekers
daarentegen geloven dat alle ufos nuts and bolts- toestellen zijn; namelijk
buitenaardse ruimtetuigen, bestuurd door aliën wezens. Dit zijn dan weer de
believers.
De
waarheid ligt ergens in het midden. Waarschijnlijk gelden beide theorieën juist
voor een deel van alle meldingen, maar geen van beide geldt voor de totaliteit
van het fenomeen. Wat mij betreft, ik ben er van overtuigd dat wat de vele verklaringen
voor het gehele ufo-verschijnsel ook mogen zijn, het heel belangrijk is hoe
onze geest omgaat met de echte, onverklaarbare ufos
Je mag er hoedanook zeker
van zijn dat er meerdere oplossingen voor het complexe ufofenomeen bestaan, zo
dat elk zijn waarheid heeft. Iedereen probeert immers dit vreemd verschijnsel
in te bouwen in zijn eigen referentiekader, zijn eigen ervarings- en
leefwereld. Op deze wijze probeert hij/zij een voor hun aanvaardbare en logische
verklaring te vinden, zonder dat hun eigen visie en levensingesteldheid in
gevaar komt.
Toch
blijf ik als kritisch, neutraal en objectief onderzoeker ervan overtuigd dat
een aantal, specifieke ufomeldingen het resultaat zijn van een extern gebeuren
buiten de wil van de mensheid om, zeker niet altijd een product van de geest,
maar iets dat je werkelijk kan aanraken, kan voelen, dus iets tastbaars
Hoe we
deze gebeurtenissen interpreteren bepaalt de verscheidenheid aan voorgedragen
verklaringen. Zo geloof ik dat je het ufo-verschijnsel beter kan plaatsen bij
de paranormale wetenschappen en andere esoterische, aanverwanten fenomenen; het
is ook beter om ze op deze wijze bestuderen los van de experimentele methodologie,
die gebruikt wordt voor de exacte wetenschappen. Ufologie is verre van een
exacte wetenschap; volgens de sceptici is het zelfs geen wetenschap!
2. Voorstelling.
IK
vraag mij af of wij, ufo-onderzoekers, ongeacht onze visie, wel weten wat we
juist doen, wat we onderzoeken en waar we bezig mee zijn en vooral welk
resultaat wij willen bekomen. Beeld je even volgende situatie in, waar een
getuige een onderzoeker zijn waarneming van iets vreemds beschrijft. Enkel
door die waarneming concreet en eenvoudig voor te stellen, en enkel om die
redenen alleen, nemen sommigen van ons aan dat ufos ruimteschepen van andere
werelden zijn. Ik zoek een gemakkelijkere manier om een buitengewone herkomst
van ufos te beschrijven en dat vooral om mijn gedachtengang beter te kunnen stroomlijnen
Stel
je even voor dat de ufoloog die deze melding onderzoekt en na analyse van de
karakteristieken van deze vreemde melding besluit dat deze waarneming naar de
buitenaardse of misschien wel de paranormale oorsprong van ufos verwijst. Wat
hebben we dan? Gewoon maar één persoon meer, die in een buitengewone herkomst
van ufos gelooft! Met een wereldbevolking van 6 miljard aardbewoners, blijft
het nog een hele klus om meer mensen op een efficiënte wijze te overtuigen van
jouw waarheid over ufos. We hebben gewoon meer nodig dan een concrete beschrijving
om andere mensen van het bestaan van ufos te overtuigen! Wat? We hebben
concrete, tastbare bewijzen nodig om aan iedereen op een succesvolle wijze te
presenteren en hen zo te overtuigen van de echtheid van het ufoverschijnsel.
Overweeg
even een tweede situatie, waarin een getuige jou een waarneming meldt, waarbij
hij een ruimteschip zag en aliën wezens ontmoette. Laat ons even overdrijven en
onszelf het beste bewijsmateriaal geven dat mogelijk is. Je beschikt over een
video-opname van 10 uur van deze ontmoeting: visuele beelden en een
audio-opname van een gesprek tussen de getuige en de aliëns en jezelf. De
aliëns gaven informatie vrij, die nagecheckt en geverifieerd kan worden in de vele archieven in de musea,
verspreid over de wereld. Verder beschik je ook nog over een reeks fotos van
de aliëns en hun ruimteschip. In de videobeelden vind je fragmenten terug
waaruit op ondubbelzinnige wijze blijkt dat deze niet-aardse wezens
niet-menselijke activiteiten verrichtten
Je beschikt tevens over
magnetometingen, die duidelijk aantonen dat op het tijdstip van de ufomelding
(= het verschijnen van het buitenaardse ruimteschip) zich sterke storingen
voordeden in het magnetisch veld. Positieve signalen op een draagbare radar,
film en warmte invloeden bevestigen eveneens deze gebeurtenis. En last but not
least beschik je nog over een paar nog werkende onderdelen van het
aandrijvingsmechanisme van het ruimteschip; de getuige als gift aangeboden door
de aliëns!
WOW!
En wat nu! Deze melding klinkt als muziek in de oren; dat is het soort bewijs,
waarvan elke onderzoeker believer, neutrale onderzoeker en nonbeliever
droomt
Dit is het ideaal bewijsmateriaal dat we nodig hebben on op
onweerlegbare manier de echtheid van ufos aan te tonen, in de betekenis van
buitenaardse ruimteschepen dan. Als je zon bewijzen kon verzamelen, dan is je
broodje gebakken, niet alleen binnen de ufowereld, maar ook ver daar buiten. Je
collegas zouden naar jou opkijken en je prijzen voor jouw groot werk. Zelfs de
wetenschap zou je roemen met het resultaat van jouw onderzoek, omdat je één van
de grootste mysteries op aarde oploste. Je kan boeken schrijven, lezingen
geven, uitnodigingen voor tv-optreden en zelfs filmvoorstellen verwachten en
aanvaarden
Vergeet het, want denk je echt dat alles zo een sneltreinvaart zou
volgen? Denk je echt dat actueel dergelijke positieve reacties zouden volgen op
jouw uniek onderzoeksresultaat, indien je dergelijk bewijsmateriaal aan de
wereld zou leveren? Utopia, ja..
3. Wordt bewijs zomaar aanvaard?
Eerst
en vooral dien je op te tornen tegen de eindeloze tweestrijd tussen de
verschillende onderzoekers en hun tegengestelde standpunten onderling, of het
nu de conventionele, seculiere onderzoekers zijn of de onderzoekers van
esoterische wetenschappen. Ze zouden onmiddellijk jouw methodologie, jouw
werkwijze, jouw integriteit en tevens jouw eerlijkheid in vraag stellen. Zoek
jij geen media-aandacht, mannetje? Of erkenning? Of misschien we financieel
winstbejag? Ten tweede, eens je het bewijsmateriaal verspreidde over een groter
publiek, mag je je eraan verwachten dat je de rest van je leven jezelf zou
moeten verdedigen tegen beschuldigingen van vervalsingen, van fraude, van
trucages, van leugens. Opgepast, deze beschuldigingen zouden niet alleen geuit
worden door het wetenschappelijk, materialistisch establishment, wiens
instituten actueel een strijdbare houding aannemen tegen alle uitdagingen, die
de actuele wetenschappelijke axiomas en dogmas in gevaar brengen, te
bestempelen als larie en apekool
Ze zouden er alles aandoen om jou te
verhinderen om jouw bevindingen te publiceren in hun wetenschappelijke
tijdschriften. Ook de media zouden onder impuls van het establishment hun
uiterste best doen om jouw te breken; om jou als ongeloofwaardig en
onbetrouwbaar af te schilderen en zelfs belachelijk te maken
Bijkomend
zou jij als onderzoeker zeker geconfronteerd worden met de expertises van de
zogenaamde collega-onderzoekers, die wel artikels, boeken schrijven; uren voor
hun PC zitten om het internet af te schuimen, maar veldonderzoek laat hen koud
of géén tijd daarvoor
Samen met bepaalde wetenschappers zoeken ze naar een
drogreden, een minuscuul detailtje in de getuigenis om jouw onderzoek om jouw
bewijskracht onder uit te halen. Fel overdreven vind je? Zo zouden ze zeggen
gezien de getuige toevallig een paar pintjes gedronken had op een feestje of dat hij een bepaald medicijn
slikte voor een griepje, dat hij niet helder van geest was en hallucineerde. De
videobeelden en de fotos waren maar trucages en vervalsingen
Ze zouden
verklaren dat je deze getuige, verslaafd aan alcohol, een alcoholist dus of een
verslaafde aan medicijnen, toch niet ernstig kan nemen, gezien zijn
waarnemingsvermogen niet 100% was, misschien waren het wel waanbeelden. Stel je
slechts één vraagje, zou een rechter indien deze persoon getuige was van een
moord of een auto-ongeluk zijn getuigenis ernstig nemen en geloven?
Deze
redenering om aan te tonen op welk niveau de ufologie en de andere esoterische
wetenschappen zich bevinden en tegen welke hypocrisie van de gevestigde, dogmatische
waarden ze dienen op te boksen. Je kan er behoorlijk zeker van zijn dat voor
hen alle actueel onderzochte en opgeslagen informatie over ufomeldingen
onvoldoende bewijskracht bezitten om hen, of om een groot deel van het publiek
en of de media te overtuigen van de echtheid van het ufofenomeen. Hun acties om
de ufologie en aanverwante wetenschappen belachelijk te maken, heeft zijn doel
wel bereikt ten opzichte van de grote massa
Bestaan er dan niet genoeg
authentieke, echte en betrouwbare radarbeelden, fotos, film- en video-opnames
van ufowaarnemingen? Wat doe je met de eindconclusies van de vele
internationale, officiële werkgropen, zoals GEPAN? BLUE BOOK, CONDON, MOD, ed.?
Ondanks de actueel massa opgeslagen data over ufos slagen de ufologen er niet in om het
scepticisme bij een aantal onderzoekers (= nonbelievers) en bij een aantal
wetenschappers weg te nemen. Het ontkenningsproces evolueert gewoon verder
Het
seculier, wetenschappelijk establishment zet zijn strijd tegen alle items, die
hun belief in hun axiomas, leerstellingen en dogmas in gevaar brengen. Het gezegde Wat baat den uil een bril, als
hij niet zien en wil is hier zeker van toepassing
4. Wat verstaan we onder wetenschap?
Wat
is wetenschap eigenlijk? Wetenschap is niet meer of niet minder dan een manier
om dingen, activiteiten, gebeurtenissen, ed. te meten en door een vooraf
opgezette filter te jagen om de echtheid te testen en te bevestigen. Stel dat
je een man vol zand- en rots korrels van verschillende dikte hebt. Op de bodem
van die mand bevindt zich een filter, die sommige korrels doorlaat en anderen
tegenhoudt. In analogie met de wetenschap manier van denken en hun methodologie, bepaal je vooraf dat korrels
groter dan 1 mm vals zijn en dat al diegenen, die kleiner zijn, echt zijn. Ze
zetten dus een filter in van 1 mm, laten de echte zand- en rotskorrels door
en schakelen de valse en de frauduleuze uit. Maar wij hadden toch ALLEMAAL
zand- en rotskorrels, niet? Een te eenvoudige manier van denken?
Het
probleem is dat de wetenschap bepaalt dat er geen aangepaste filter voor de
omschrijving, de afmeting van ufos bestaat. De sceptici en nonbelievers
volgen dezelfde filter, hetzelfde denkpatroon. De filter is totaal gesloten en
dus kunnen volgens hen ufos niet echt bestaan! In vroegere en naïeve dagen van
de ufologie en nog steeds bij bepaalde believers, zetten deze ufo-onderzoekers
de filter totaal open: ALLE UFOMELDINGEN WAREN (ZIJN) ECHT! Als bleek dat een
aantal ufomeldingen trucages, vervalsingen, misinterpretaties en illusies
bleken te zijn, was de hilariteit groot in de media om zon lichtgelovigheid en
amateurisme
Door deze onkunde was het een gemakkelijke klus om alle onderzoek
onderuit te halen en de studie van ufos in het belachelijke te trekken. Gevolg
was / is dat het wetenschappelijk establishment nog meer afstand nam / neemt
van de ufologie uit angst om eveneens belachelijk en onprofessioneel over te
komen. Laat ons niet vergeten dat het wetenschappelijk onderzoek vaak afhangt
van financiële sponsering en dat een goede naam en faam héél belangrijk is om
die fondsen te verwerven.
5. Een oplossing?
Een
oplossing zou volgens mij kunnen zijn dat we een soort filter uitbouwen,
waardoor we alle fraudes, vervalsingen, vergissingen, misinterpretaties, ed.
kunnen uitsluiten bij een melding. Hoe? Ik denk dat wij om een goede, zuivere
en correcte filter te bouwen, nauwer samen dienen te werken met de getuigen
zelf en dit op een open-minded basis. We kunnen enkel de waarheid achterhalen
als wij de getuige de kans geven om te bewijzen wat echt is in zijn eigen
woorden. Dit vertrouwen dat wij aan de getuige schenken, impliceert dat hij
ons iets teruggeeft. Hij geeft ons het recht om zijn bevindingen, zijn
verklaringen te onderzoeken, te toetsen aan soortgelijke cases en te analyseren
om zo aan te tonen wat echt is, wat foutief is en wat confabulatie (= Het vertellen van
verzonnen gebeurtenissen of overdrijving van echte gebeurtenissen. Een risico
bij mensen die door een noodsituatie in paniek zijn geraakt) of
zelf frauduleus of vals is. Het laat ons toe om alle mogelijke karakteristieken
en parameters van een ufomelding terug te vinden en te reconstrueren. Hier
verschilt de werkwijze van ons onderzoek grondig met de wetenschappelijke
methodologie. De wetenschap zegt Ik zet hier een slagboom, ik bepaal de grens
en indien je er door geraakt, dan pas zal ik jou geloven. Als het over ufos
gaat, bepalen ze testen zonder rekening te houden met de redelijkheid en de
haalbaarheid. Zo vragen ze bijvoorbeeld het recht, de mogelijkheid om de
gerapporteerd ufomeldingen vooraf te voorspellen en te reproduceren in
experimentele vorm
Voor spontane paranormale verschijnselen, zoals
klopgeesten, ed en zoals ufos, is deze situatie niet realiseerbaar. Dat is één
van de hoofdredenen, waarom de wetenschap ufos en andere esoterische
verschijnselen formeel verwerpt en ontkent.
Deze benadering gebruik ik om aan te tonen
dat het seculier en materialistisch
wetenschappelijk establishment actueel faalt om alle aspecten van de ons
omringende wereld te verklaren met al hun axiomas, hun dogmas en hun terminologie
Door het vooraf verwerpen, negeren en ontkennen van degelijke data en / of
bewijs uit de para-wetenschappen, het bestaan van de echtheid van dergelijke vreemde
fenomenen, onthoudt de wetenschap zich van de mogelijk om vitale kennis te verwerven.
6. Onze opdracht?
Wat kunnen wij, ufo-onderzoekers, hier
verder aan verhelpen? Wij dienen bewijsmateriaal van alle ufomeldingen te
verzamelen, niet alleen wat er gebeurde, maar ook onder welke omstandigheden ze
zich manifesteerden. We dienen zoveel mogelijke factoren en karakteristieken
van de waarneming te verzamelen en op te slaan. Dit proces kan evenzeer
inhouden dat wij de getuige de mogelijkheid bieden om bepaalde aspecten van zijn
waarneming te bewijzen, indien het fenomeen zo werkt. Daarna zoeken we relaties
of overeenkomsten met zoveel mogelijk ander bewijsmateriaal of soortgelijke
gebeurtenissen. Door gelijkenissen of raakvlakken met andere vreemde waarnemingen
of paranormale fenomenen of natuurverschijnselen te zoeken, kan je al snel specifieke
oplossingen en/of verklaringen vinden of uitsluiten. Door deze methode van
deductie kom je uiteindelijk bij een plausibele, aanvaardbare verklaring,
eventueel dat het om een echte ufo gaat. Voor specifieke cases kan je het
scheermes van OCKHAM gebruiken om een verklaring te vinden. Het scheermes van Ockham is een term die je vaak terugvindt bij
de wetenschap. Het gaat erom dat wanneer een bepaald iets, zoals een fenomeen,
een verschijnsel of een ufo, moet worden
verklaard, dat je steeds moet trachten de meest economische of zuinige
verklaring te vinden. Dit is meestal de verklaring die het dichts aansluit bij
de reeds bestaande wetenschappelijke kennis, bijvoorbeeld uit de natuurkunde,
de scheikunde, de evolutietheorie, de meteorologie, ed.
Je hoort het ook wel eens het spaarzaamheidsbeginsel noemen. Dit betekent
echter niet dat een eenvoudige verklaring beter is dan een meer complexe. Dan
zou je immers aanvaarden dat het creationisme voor het ontstaan van de aarde
een eenvoudiger en dus betere verklaring zou zijn dan de mechanismen zoals
bekend uit de evolutietheorie van Darwin. Het gaat erom dat je de meeste
geloofwaardige (op basis van de kennis die we nu hebben) verkiest bovenop een
buitenissige, die vaak heel wat veronderstellingen vergt. De term is gebaseerd
op de uitspraak Pluralitas non est ponenda sine neccesitate (Men hoeft geen
zaken toe te voegen zonder noodzaak) van de Engelse filosoof (en Franciscaan)
William of Ockham. Het is evident dat ufologen
enkel in hun opzet kunnen slagen om alle data en factoren van een melding te
verzamelen,
indien de getuigen bereid zijn om in
volle vertrouwen en in partnership samen te werken met de onderzoeker(s). De
getuigen brengen ons een bron van gegevens bij; wij de bereidheid om deze
gegevens na analyse in een wereldwijde databank (vb MUFON-databank) op te
slaan. Het vergelijken van deze data kan ons toelaten om de puzzel van het
ufofenomeen uiteindelijk op te lossen. De conventionele wetenschap heeft de
moeilijke opdracht om een aantal compromissen te sluiten. Eén van hun wetten,
dat elk experiment door iedereen met dezelfde uitrusting onder dezelfde
omstandigheden dient te kunnen nagebootst te worden met hetzelfde vooraf
bepaald resultaat, kan je noch op de parawetenschappen, noch op ufologie of
andere esoterische items toepassen. Zo tonen studies van de parawetenschappen aan
dat de geestestoestand van de onderzoeker en de getuige een onvervalste
parameter vormt voor het spontaan optreden van specifieke verschijnselen. Om
deze bewering een kans te geven zichzelf te bevestigen, daar we alle factoren
van deze specifieke verschijnselen nog niet kennen, verplichten ons om
open-minded te werken. Indien je als onderzoeker dergelijke openheid en
vertrouwen schenkt aan de getuigen, mag je je aan de nodige kritiek verwachten
van de media, van bepaalde ufo-onderzoekers en zeker van de wetenschappelijke
wereld.
7. Besluit.
Ik
besef dat deze denkpiste een stap is op glad ijs, maar na meer dan 60 jaar
staan we nog niet verder in het zoeken naar een degelijke oplossing voor het ufo-raadsel.
De te volgen procedure en methodologie hangt volledig af van het wederzijds begrip
en vertrouwen tussen onderzoeker(s) en getuigen. Begin je aan je onderzoek met
een voorafgaande ontkenning en negering van de echtheid van sommige ufomeldingen,
dan werk je in de optiek ALLE MELDINGEN ZIJN VERKLAARBAAR. Je staat niet
meer open voor de wereld rondom jou, maar staart je blind op axiomas,
definities, dogmas
Niet alle meldingen zijn ufos, maar niet alle ufos zijn natuurverschijnselen,
illusies, trucages, hoaxes, ed.
Bestaat
er volgens jou, net zoals bij de visie van de seculiere, materialistische wetenschap en de sceptici, echt niets meer
tussen aarde en hemel dan we zien, dan
we denken? Vaak is het een kwestie van ergens in te geloven, ergens op te
hopen, om tot een positief resultaat te komen. SEEING IS BELIEVING, deze
uitdrukking is perfect van toepassing op de ufologie en andere esoterische en
aanverwante fenomenen. In afwachting kan enkel een gezonde en positieve
samenwerking met de getuigen van ufos en andere vreemde verschijnselen ons op
de weg naar de waarheid leiden..
Operatie van een aliën wezen (= vervalsing)
Foto van Belgische Driehoek 1989 / 1990
Ufo's boven Washington, USA
|