DIT IS EEN VOLLEDIG ARTIKEL, DAT LOS STAAT VAN DE VOORGAANDE DELEN " NA 60 JAAR UFO-ONDERZOEK : NOG STEEDS ANGST VOOR DE WAARHEID ".
1.
VOORWOORD.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Aan
de hand van tienduizenden verslagen van mensen, die beweerden dat buitenaardse
wezens onze planeet bezoeken en een aantal uitverkoren personen aan boord
nemen van hun ruimteschip om op hen een aantal medische en
voorplantingsexperimenten uit te voeren, komen we in een nieuw raadselachtig
item van de ufologie terecht.
Door
de ontvoerde slachtoffers en sommige onderzoekers zijn dit realistische
rapporten, gebaseerd op levensechte ervaringen. Volgens de seculiere wetenschap
en de sceptici groeide dit verschijnsel, ondanks het ongelofelijk karakter van de overtuiging
en volgens hen ook bij gebrek aan geloofwaardig, ondersteunend bewijs, snel uit
tot een echte mythische cultuur. Als je weet dat volgens een enquête, eind
jaren 90 uitgevoerd in de U.S.A., meer dan 33% van de Amerikanen gelooft dar
buitenaardse wezens onze aarde bezoeken in de ufos, dan is de echte basis voor
een grote discussie gelegd.
Niettemin
blijft het een zeer moeilijk te vatten verhaal
- Harige wezens; humanoïde,
mensachtige ufonauten of de algemeen bekende grijze wezens de Greys - met
grote, zwarte ogen bezoeken onze planeet in hun vliegende schotels. Het is
een vaststaand feit dat actueel ufologen al duizenden goed gedocumenteerde,
gedetailleerde verslagen verzamelden over ufos, die op Aarde landen, waaruit
inzittenden stappen en terug in verdwenen. Meer en meer handelen deze rapporten over mensen, die
beweren door deze aliëns één of zelfs meerdere malen ontvoerd te zijn geweest,
aan boord gebracht van het ruimteschip, waar ze onderworpen werden aan een
medisch onderzoek, om daarna terug op de plaats van hun ontvoering afgezet te
worden. Als je bij deze rapporten de overtuiging voegt van sommige ufologen dat
in 1947 in Roswell, New-Mexico, USA een vliegende schotel met buitenaardsen
neerstortten en door de Amerikaanse overheid geborgen werd zowel het toestel
als de wezens wordt het verhaal nog fantastischer, maar daardoor ook
ongeloofwaardiger. Er zouden zelfs geheime ontmoetingen plaats hebben gevonden
met de buitenaardse wezens op de mysterieuze plaats Area 51
Dit
alles klinkt misschien ook voor jou als een sciencefiction story, maar
niettemin blijven vele slachtoffers en onderzoekers overtuigd van de realiteit
van deze ontvoeringen. Volgens het wetenschappelijk establishment en de
sceptici berust dit geloof in ufos en buitenaardsen louter op speculaties,
fantasie, bedrog en niet gerechtvaardigde besluitenvorming uit twijfelachtige
bewijzen en getuigenissen. En met deze denkwijze over deze ervaringen is de
welles-nietes polemiek tussen believers, kritisch onderzoekers en sceptici een
feit
2.
WELKE
BESCHRIJVINGEN VAN ALIËNS VINDEN WE ZOAL TERUG?
De
beschrijvingen van deze bijzondere ufo-inzittenden of ufonauten variëren nogal
en omvatten ook doorzichtige of transparante entiteiten ( soms zelfs met
zichtbaar skelet ); grote, logge gloeiende mannen met slechts één oog in het
midden van hun voorhoofd; vriendelijke Venusianen (cf. Adamsky) met lang
blond krullend haar; kleine elf-achtige mensjes, slechts een paar tientallen
centimeter groot. Maar meer dan 4/5 of 80% van de verslagen handelen over de
greys of grijze grijze wezens van 1,20 m à 1,50 m grootte met een groot, kaal
hoofd, lange armen en grote schuine, zwarte ogen
Daar
een kleine 20 % van deze typerende
beschrijvingen zo vreemd en zo absurd
klinken, ja tot het geloofwaardigheid te verliezen. Slechts een klein aantal,
geduldige onderzoekers waagden een inspanning, zetten alle vrees op zij om al
deze idolate, maar toch zo verschillende relazen te verzamelen, te analyseren
en te bestuderen.
Volgens
sommige onderzoekers zijn vooral de kinderen de beste getuigen en vele
ufo-landingen zijn dan ook het beste en volledigste gedocumenteerd door
verslagen van waarnemingen door kinderen. Ik hoor de sceptici onder jullie al
luidop denken dat de hoofdreden hiervan ligt aan de fantasierijke en creatieve
verbeelding van de kindergeest, die onbewust geïndoctrineerd werd door de sciencefiction strips, tekenfilms en PC- en andere games. De
believers reageren daarop dat het net komt door het maagdelijk, openminded
denken van kinderen dat ze het ideaal medium vormen voor contactlegging met
ufos en met de ufonauten. Vele ufo-ontvoerden bezeren immers dat het eerste
contact al plaatsvond in hun prille jeugd 4 à 5 jaar oud dat ze door de
buitenaardsen een eerste maal ontvoerd werden en later nog voor opvolging.
3.
WIE
ZIET ER UFOS?
Volgens
de sceptici zijn het meestal onbetrouwbare en ongeloofwaardige personen, die
ufos en ufonauten zien. Als je weet dat niet alleen kinderen maar ook
politiemensen, dokters, notarissen, advocaten, astronomen, piloten en andere
notabele burgers, ja zelfs meerdere astronauten ontmoetingen met ufos en hun inzittenden rapporteren, dan is enige
twijfel bij de voorgaande stellingname van de sceptici wel op zijn plaats.
Weet
jij wat het woord SCEPSIS betekent? Wel scepsis staat voor TWIJFELZUCHT! Je mag er van uitgaan dat een fanatieke
scepticus onder het mom van de bestaande wetenschap alles in twijfel trekt wat
niet in zijn dogmatisch referentiekader past. In het boek WOORDENBOEK VAN DE
SCEPTICUS van Herman BOEL komen zon 400 definities, argumenten en kritische
artikels aanbod, gaande can acupunctuur tot zombies. Het is een vertaling van
The Skeptics Dictionary van Robert T. Carroll of waar Abraham zijn mosterd
haalde, in dit geval BOEL
Ik heb de indruk dat ze alle ideeën verwerpen welke niet binnen hun wetenschappelijke
controlevisie passen. Maar hoe kan je de getuigen niet vertrouwen als ze over
ufos en ufonauten praten, terwijl ze in het burgerlijk leven instaan voor jouw
veiligheid en verdediging? Hoe kan je hun gerapporteerde ervaringen gewoon
negeren en wegcijferen als fantasie of zelfs bedrog?
En
ja, over het ufofenomeen werden al duizenden boeken geschreven en toch bestaan
er niet zoveel objectieve, kritische en betekenisvolle studies over deze
bijzondere ontvoeringgevallen, die door alle partijen aanvaard worden. Kwam het
zien van ufos en ufonauten in de volksmond en de media vliegende schotels
en groene marsmannetjes genoemd al weinig geloofwaardig en betrouwbaar over
bij de media, de seculiere wetenschap en de sceptici, dan moet ik er zeker geen
tekening bij maken hoe deze over de specifieke ontvoeringervaringen denken
4. HOE KOMT HET DAT DE WETENSCHAP ZO
WEINIG BELANGSTELLING TOONT VOOR HET UFOFENOMEEN?
De
oorzaak ligt in het feit dat de ufologie nog steeds actief dient te strijden om
erkend, om aanvaard te worden als een ernstig studieonderwerp en niet als een
lucratieve bezigheidstherapie voor wat amateurs, fantasten en / of
aandachtzoekers. De scepticus Paul KURTA schrijft trouwens - de
ufologie is de mythologie van het ruimtevaarttijdperk. In plaats van Engelen en
Demonen
hebben wij nu de confrontatie met buitenaardse wezens. De ufologie is
een product van de creatieve verbeelding. Ze heeft een poëtische en een
existentiële functie. De ufologie is een uitdrukking van een hoger mysterie ---
onze hoop op een transcendente betekenis. De goden van de Olympus zijn
ruimtereizigers geworden, die ons door on ze dromen naar andere werelden
brengen. Nu zou het niet kunnen dat het verschil in de verhalen over
engelen, demonen, trollen, ufonauten, ed. hem enkel verschilt in het
referentiekader, waarin het slachtoffer zijn frustrerende en onbekende
ervaringen probeert een plaats te geven. Als ik bijvoorbeeld het woord auto
gebruik, dan denk jij beslist aan jouw eigen wagen, terwijl aan mijn Opel Astra
denk. De ervaring een toestel om je in te verplaatsen blijft voor elke
persoon hetzelfde, alleen het invullen en beschrijven zal variëren volgens onze
eigen leefwereld en eigen referentiekader. Nergens zal je een artikel, een boek
of een repliek van een scepticus vinden met opbouwende kritiek over ufologen,
of die wat positiefs over ufos durft te schrijven. Hun eigen gelijk hebben en
betweterij druipt er zo van af.
De
specifieke landingsrapporten en zeker de
ufo-ontvoeringrapporten klinken inderdaad zo absurd, zo weinig geloofwaardig,
soms zelfs belachelijke en / of idioot, dat je zelfs als objectieve, ernstige
en kritisch ingestelde onderzoeker niet staat te springen om de verslagen te
bestuderen. Deze vreemde relazen geven de sceptici alle munitie om gans het
ufo-verschijnsel als een fabeltje, een fantasie of louter als bedrog voor te
stellen. Je kan je dus wel voorstellen dat weinig ufologen staan te springen om
dit toch bizar, maar vreemd fenomeen te bestuderen. Ze vrezen dat als ze dit
studieonderwerp aanvatten, ze zelf als idioot, onbetrouwbaar en ongeloofwaardig
afgeschilderd te worden door de sceptici. De vrees dus om hun
eigengeloofwaardigheid en deze van de ufologie in het algemeen op het spel te
zetten en nog meer schade te berokkenen, weerhoudt de meeste ernstige
onderzoekers om dit onderwerp ernstig te onderzoeken en te bestuderen. Ze
lieten / laten dit item liever links liggen omdat ze uit ervaring weten op
welke slinkse en achterbakse wijze sommige sceptici bepaalde ufologen in de
media afmaakten door hen publiek belachelijk te maken of voor PIPO te
verslijten.
Niettemin
stel ik de laatste decennia en vooral sinds de opkomst van het internetgebruik
vast dat meer en meer ufologen en waarnemers nu publiek hun visie durven te
geven over dergelijke onderwerpen. Ze hebben lak aan de sceptici en op bepaalde
sites, gaan ze hen op dezelfde wijze
behandelen, zoals dat vroeger met hen gebeurde. Vroeger had een onderzoeker de
media nodig om zijn vaststellingen of de resultaten van zijn research bekent te
maken. De dag van vandaag kan je op verschillende sites en blog van het internet terecht om jouw mening op
een eerlijke manier te verwoorden. Met eerlijk bedoel ik vooral dat vroeger de
journalisten hun creatieve vrijheid in het verwoorden van een gesprek durfden
te gebruiken en je soms woorden in de mond te leggen, die je nooit uitgesproken
had. Door deze ontstane vrijheid van denken en handelen konden meer en meer
ufologen rapporten over deze bijzondere landingsgevallen en zelfs over de
ufo-ontvoeringgevallen terugvinden en zelfs publiceren op een eigen site.
Voorbeelden van dergelijke onderzoekers zijn Budd Hopkins, Dr. John Mack, Dr.
Jacob Saunders en nog anderen. Dr. John Mack, een Amerikaanse psychiater,
verbonden aan de beroemde Harvard Universiteit, waagde het zelfs om na zijn
studie van deze specifieke ervaringen de publieke uitspraak te doen dat deze
ontvoeringen levensechte ervaringen zijn.
Geen
wonder dat de sceptici en het materialistisch, wetenschappelijk establishment
met alle middelen en trucjes probeerden om Dr. Mack in diskrediet te brengen en
zelfs probeerden om zijn academische titel en dus financiële steun af te nemen.
Gelukkig zijn deze fanatieke betweters daar niet in geslaagd, maar als je de
afbrekende kritiek van deze sceptici over Dr. John Mack leest in het vertaalde
Woordenboek voor de scepticus, dan pas besef je hoe egocentrisch en
narcistisch deze personen denken en handelen. Ik vraag me af of de vertaler van
de Engelse tekst zelf onderzoek gedaan heeft naar de beweegredenen en de
resultaten van Johns studie en verklaringen? Of heeft deze persoon de woorden
van de Amerikaanse scepticus gewoon vertaald en als papegaai nagepraat? Harde woorden vind jij misschien, maar als je
in hun artikels, hun commentaren, hun boeken openlijk en koudweg kan lezen, dat
John Mack zijn rapporten vrij kon publiceren en iedereen (lees vooral hen!) kon
trotseren door zijn academische vrijheid
en onder het recht van de privacy van zijn patiënten en laat het net dat
zijn dat ze hem wilden afnemen
In
het Woordenboek van de Scepticus van Herman Boel kan je pagina 332 letterlijk
lezen Hij ( = John Mack) bevond zich
in de positie waar elke bedrieger van droomt: liegen zonder ooit gepakt te
kunnen worden Heeft Boel deze tekst letterlijk uit de Engelse tekst vertaald en overgenomen, dan
vraag ik me af of na-aperij ook wetenschappelijk onderzoek is. Je vindt hier
dus een verdoken beschuldiging dat Dr. John Mack een leugenaar en een bedrieger
was
je kan tolerant, democratisch en vrijdenkend zijn, maar hoe narcistisch en
betweterig moet je zijn, dat je dergelijke, negatieve dingen over een persoon
durft te schrijven, die zich niet meer kan verdedigen. Als je verder leest dan
maken ze John Mack ook uit voor profiteur, die louter uit financieel winstbejag
handelde om zijn boeken te verkopen. Kan je uit dergelijke negatieve uitspraken
enig objectief, kritisch en wetenschappelijk onderzoek zien? Handelen ze als
volwassen onderzoekers, die opbouwende kritiek leveren? Als dat de enige en
echte wetenschappelijke methodologie van de scepticus is sorry, maar bij
dergelijke laag bij de grond handelswijze hou ik een bittere smaak aan over. Ik
kan daar echt niet de juiste woorden voor vinden, maar je kan je wel afvragen
wie in realiteit de echte leugenaars en bedriegers zijn
De
struisvogelpolitiek van het materialistische, seculier wetenschappelijk
establishment om in kop blijven in het zand te steken als het over ufos en ufonauten
gaat en het allemaal beschouwen als een doodgewoon aards gebeuren, is een
eenvoudige en veilige denkpiste. Het is gewoon het blijven volharden in eigen
boosheid om hun axiomas, hun stellingen, hun doctrines, ed. veilig te stellen.
Volgens de sceptische doctrine zelf verwijst hun algemene houding naar die van
twijfel en ter discussie stellen. Meestal verwijst het echter naar twijfel en
ongeloof in bovennatuurlijke en paranormale fenomenen. Hun negeren van het
bestaan van het ufofenomeen in zijn totaliteit heeft niet tot gevolg gehad dat
er geen ufowaarnemingen meer plaatsvonden en geen meldingen meer gebeuren. Integendeel,
het ufo-verschijnsel blijft gestadig verder groeien in zijn complexiteit; meer
een meer mensen raken overtuigd van de echtheid van ufos. Het internet met
Google vormt een gepast medium om informatie op te zoeken en tevens ufologen op
te zoeken, die willen luisteren naar hun ervaringen zonder deze vooraf als
onzin te beschouwen. Het enige wat de getuigen vragen is respect voor hun privacy,
de waarneming héél discreet te behandelen, want de wereld, hun omgeving, ja zelfs
hun familie en vrienden zijn vaak dermate gebrainwasht door de media en de
sceptici dat ze zelfs daar hun verhaal niet kwijt aan raken zonder het gevaar
belachelijk gemaakt te worden, of erger
Erg toch, niet, want geloof me vrij al
deze slachtoffers zijn geen gekken! Als zelfs de sceptici durven te schrijven
dat als deze personen zo geen bizarre verhalen zouden vertellen, ze best
geloofwaardig en betrouwbaar zijn, dan weet je dat dat gewone mensen zijn,
zoals jij en ik, die dergelijke ervaringen melden. Waarom kunnen deze vreemde ervaringen
niet ernstig onderzocht worden? Zelfs als later uit het onderzoek zou blijken
dat de ervaringen niet aan ET te wijten is, dan nog werden deze mensen
geholpen, niet?
5.
DE
REACTIE VAN DE WETENSCHAP?
Het
begon allemaal op 24 juni 1947 toen de Amerikaan Kenneth Arnold verklaarde dat
hij tijdens zijn vlucht in de buurt van Mount-Rainier negen vliegende
ruimtevaartuigen in de vorm van een halve maan had zien vliegen in een
onregelmatige formatie en tegen ongelofelijke snelheden. Ze deden hem denken
aan schotels, die over het water stuiteren. Zo werd de naam vliegende
schotels geboren, die de media gretig overnamen. In een paar weken tijd
volgden er in de USA honderden meldingen van mensen, die beweerden dat ze die
vliegende schotels gezien hadden. Je kan dit het best vergelijken met wat er
in 1989/1990 gebeurde in België na de waarneming van een driehoek boven Eupen
door twee rijkswachters. Deze melding kreeg veel aandacht van de media en na
deze melding liepen er bij de Brusselse, Franstalige UFO-groep SOBEPS honderden
meldingen binnen
of hoe de media een UFO-flap kunnen in de hand werken.
Het
feit dat een hoog percentage waarnemingen van ufos en ufonauten (cf. the
Greys) in vrij hoge mate overeenstemmen met de standardbeschrijvingen is voor
sommige onderzoekers het bewijs dat de waarnemers echte ervaringen meemaakten.
De sceptici daarentegen beweren dat de getuigen dezelfde dingen zien en
beschrijven om geloofwaardig over te komen bij de onderzoekers. Volgens hen is
het zeker dat de waarnemers zien wat ze zien om primo te voldoen aan hun eigen
verwachtingen, die gebaseerd zijn op de bekende, stereotypes en secundo om dus
eveneens te voldoen aan de verwachtingen van de onderzoekers. De sceptici gaan
zelfs zover, dat als je het uit dit perspectief bekijkt, je volgens hen de
ufowaarnemingen en de buitenaardsen het beste kan vergelijken met het zien van
Sinterklaas
Ik
krijg meer en meer de indruk dat de hypocrisie en betweterij bij de fanatieke
sceptici de bovenhand haalt. Voor de
metaalachtige, zilvergrijze daglichtschotels of de nachtelijke lichten kan ik hun nog enigszins
begrijpen, want de onderzoekers kunnen +/- 90% van alle meldingen verklaren als
misinterpretaties van bekende natuurlijke of artificiële objecten, zoals
weerballons, vliegtuigen, Thaïse ballons, ed of voor ons nog onbekende
natuurfenomenen, zoals bolbliksems, ST.Elmusvuur, aardbevingslichten, plasmas,
ed.
Deze
uitleg gaat echter niet meer op voor de close encounters en als je over
ufonauten, humanoïden of ufo-ontvoeringen spreekt; verkeerde interpretaties
gelden niet in deze gevallen. Alle landing- en ontvoeringgevallen als
speculaties, fantasie, bedrog en ongegronde gevolgtrekkingen van twijfelachtige
bewijzen en getuigenis verklaren, zoals de sceptici en het wetenschappelijk
establishment dit doet, is even gek als beweren dat de Amerikanen nooit op de
maan landden of dat zwarte gaten in de ruimte niet bestaan
Al deze
getuigenverhalen negeren, zoals de sceptici doen, is volgens mijn persoonlijke
mening te enggeestig; is onderzoek doen met oogkleppen op en zelfs laag bij de
grond als je door dit negeren je eigen gelijk probeert te halen. Niettemin dien
je als onderzoeker terughoudend en kritisch te zijn in je research naar
dergelijke, delicate studieonderwerpen, zolang je objectief en openminded van
geest werkt zonder de sceptische oogkleppen op. Er van uit gaan dat alles op
aardse wijze te verklaren valt en alle bewijzen en getuigenissen in die optie
verdraaien is geen wetenschappelijke methodologie...
De
gevolgen van het steeds maar blijven negeren van deze ufo-ervaringen lijkt mij
gevaarlijk en het risico bestaat dat je met het badwater ook de baby wegkiept
Is het enkel grootheidswaanzin en narcisme, die verhinderen dat de fanatieke
sceptici en de seculiere, materialistische wetenschappers weigeren om het
ufofenomeen in al zijn facetten ernstig te nemen? Of is het gewoon onkunde en
twijfelzucht over alles en nog wat, dat hun eigen leefwereldje in gevaar kan
brengen? Immers voor hen blijft het absoluut onmogelijk en ondenkbaar dat ufos
en buitenaardsen ons luchtruim zouden kunnen schenden. Ze willen we geloven in
het bestaan van intelligent leven in de onbegrensde kosmos, maar neen, die
kunnen door die onoverbrugbare afstanden onmogelijk tot bij ons geraken. Maar
als je A zegt, moet je ook B durven zeggen
Als je ervan uit gaat dat er nog
intelligent leven buiten onze planeet bestaat, dien je er ook rekening mee te
houden dat die vroeg of laat verleden, heden en toekomst over de
mogelijkheid beschikken om onze aarde te bezoeken!
Nee,
zij schrijven al die getuigenissen liever toe aan fantay proned people of
mensen met een rijke , creatieve verbeelding. Maar als die getuigen toch zon
rijke fantasie bezitten, waarom beschrijven ze dan veelal dezelfde objecten,
dezelfde wezens en dezelfde ervaringen?
6. WAAROM DIEN JE TOCH ALTIJD KRITISCH,
OPENMINDED EN OBJECTIEF DERGELIJKE ERVARINGEN TE ONDERZOEKEN?
Ondanks
het feit dat dat ik mij vrank en vrij over dit bizar item van het ufofenomeen
durf uit te spreken, moet ik objectief gezien toegeven dat ook ik het moeilijk
heb om al deze vreemde getuigenissen als echte ervaringen te zien. De hamvraag
blijft niettemin waarom blijven mensen dergelijke ervaringen melden?, zelfs
met de angst om belachelijk gemaakt te worden of voor gek verklaard. Nochtans
zit deze vrees er bij de getuigen diep in, want meestal vragen de melders van
ufowaarnemingen om hun melding discreet te behandelen en hun identiteit niet
bekend te maken of vrij te geven. Ze durven in veel gevallen hun verhaal zelfs
niet kwijt aan familie, kennissen en vrienden! Je ziet welk goed werk de
sceptici en de media geleverd hebben om het ufofenomeen zo belachelijk en gek
mogelijk voor te stellen! Maar dien je als onderzoeker niet open te staan om
mensen hun relaas te laten doen; hen een beetje houvast te geven bij deze
vreemde ervaringen, die ze melden, zodat ze niet alleen staan in hun ervaringen
en hun zoektocht naar de waarheid achter deze gebeurtenissen? Hen vooraf voor
gek of niet goed bij het verstand zijn, als bedriegers of leugenaars uitmaken,
is zeker geen positieve methode om deze slachtoffers van een bizarre ervaring
te helpen! Bij het gerecht is iemand onschuldig, tot het tegendeel bewezen
wordt! Zijn wij als onderzoeker niet verplicht bij deze mensen dezelfde logica
toe te passen? Indien later na een grondig onderzoek en analyse zou blijken dat
deze ervaringen het resultaat zouden zijn van elektromagnetische pollutie of
andere soorten stralingen, zoals GSM-masten, hoogspanningslijnen,
energielijnen, onderaardse stromen, rivieren, ed. dan nog heeft de studie ervan
een positief resultaat opgeleverd, als je daarmee de slachtoffers kan helpen. De
vraag blijft dan nog wel bestaan waarom de getuigen dezelfde objecten, dezelfde
wezens en dezelfde ervaringen beschrijven? Als het fantasiebeelden zijn waarom
bestaat er dan geen grotere diversiteit? Maar als uit onderzoek zou blijken dat
slechts één van de vele tienduizenden ufo-ontvoeringen echt blijkt te zijn,
zoals de getuige beschreef, hebben wij dan geen probleem?
Weet
je dat zelfs de sceptici durven toe te geven dat de getuigenissen vaak, ja
zelfs altijd gemaakt werden door redelijk normale mensen zonder bijkomende
motieven. Ze durven zelfs de verklaren dat als hun verhalen niet zo bizar en
vreemd klonken, het zelfs onfatsoenlijk zou zijn om hen te wantrouwen
En toch,
begrijpen wie kan, waarom worden de ervaringen van dezelfde personen dan niet
ernstig genomen en beter onderzocht door de wetenschap en zelfs door de
sceptici?
7.
WELKE
UFOLOGEN HIELDEN / HOUDEN ZICH MET DEZE BIJZONDERE UFO-ERVARINGEN BEZIG?
Je
kan de inspanningen bijna op je hand tellen, die gekwalificeerde ufologen
leverden om deze ontvoeringervaringen uit de massa ufo-rapporten te selecteren
en te bestuderen. Aimé MICHEL en Jacques VALLEE (nu USA) uit Frankrijk; Gordon
CREIGHTON, later Charles BOWEN, Hilary EVANS en Jenny RANDLES uit
Groot-Brittannië; in de USA hat je Coral en Jim LORENZEN, Ivan SANDERSON, John
KEEL, Budd HOPKINS, Jacobs SAUNDERS en Dr. John MACK; in Nederland had je Hans
VAN KAMPEN met zijn boek De Gezanten van Hyperion en de therapeute Hilda
MUSCH: zijn de ufologen, die als pioniers het onbekende land van de vreemde
ervaringen probeerden te doorgronden. Ze zetten hun goede naam, hun faam en
geloofwaardigheid op het spel om in de woestijn van de ufologie de over
ontvoeringen en het buitenaards karakter van het ufofenomeen te debatteren
Zonder
veel publiciteit te maken en op een stille manier verzamelde de Amerikaanse
onderzoekster Isabelle DAVIS van NICAP de sporen van de humanoïde ufonauten.
Ironisch gezien waren de eerste reacties van NICAP om deze ontvoeringgevallen
gewoon te negeren en er verder geen aandacht aan te besteden. Omdat ze al meer
dan 12 jaar strijd leverden tegen de media, tegen de wetenschap en vooral tegen
de sceptici om de geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van de ufo-getuigen
te bewijzen, leek het hen beter om alle landingsgevallen gewoon te verwerpen.
Verhalen over vreemde, grijze wezens met grote schuine zwarte ogen en / of
absurde humanoïden, die mensen ontvoerden om medische en
voortplantingsexperimenten op uit te voeren, leek van het goede teveel en
pasten niet in hun kader om de geloofwaardigheid van de ufologie te laten
erkennen.
Uit
schrik om belachelijk gemaakt te worden, naïef, ongeloofwaardig en
onbetrouwbaar over te komen duizenden landings- en ontvoeringgevallen bestaan.
Misschien net omdat veel van deze bijzondere gevallen het populair lijken te
bevestigen dat ufos vliegende schotels zijn, het product van een
buitenaardse spits-technologische super-beschaving uit de ruimte lijken te
bevestigen, laten sommige onderzoekers nog ruimte om ze te aanvaarden
Actueel,
als je heel voorzichtig en kritisch slachtoffers van ontvoeringen door aliëns
ondervraagt, eventueel door gebruikt te maken van regressieve hypnose, de leugendetector, ed., zoals thans
bij de huidige meldingen gebeurt, lijkt het er sterk op dat ufos een echt
subjectief verschijnsel zijn, dat deel uitmaakt van een groter geheel van
psychische fenomenen. Misschien speelt de sociologische achtergrond van de
getuigen één rol. Maar het is feit dat een getuige, wanneer hij een vreemde
waarneming meldt, er direct aan toevoegt primo om zijn melding in alle
discretie te behandelen en secundo dar hij / zij niets gedronken heeft, noch
gerookt, noch specifieke medicatie slikt.. Hoe zou het toch komen dat mensen,
die hulp zoeken zo op hun hoede zijn en zelfs angst hebben om hun ervaring te
melden. Indien dit de wens was van de sceptici, dan hebben ze hun doel bereikt.
Maar hebben wij niet de morele plicht om dergelijke slachtoffers op zijn
minst hulp aan te bieden, in eerste instantie hun relaas ernstig te nemen en
proberen een voor iedereen aanvaardbare verklaring te vinden? Enkel dan creëert
je als onderzoeker een win-winsituatie!
8.
HOE
GEDRAGEN UFONAUTEN ZICH?
Bij
de meeste landingsgevallen lijken de ufo-entiteiten zich aals idioten te
gedragen, dieren of breinloze robotten van één of andere soort. Bij de
ufo-ontvoeringen reageren de wezens of de Greys dan weer alert, doelbewust en doelgericht, meestal als
gevoelloze onderzoekers, die een specifiek experiment uitvoeren met en op hun
labo-dier, de mens. Vele ontvoerden beklemtonen tijdens de beschrijving van hun
ervaring(en), dat ze de indruk hadden dat de entiteiten deel uitmaakten van een
groter geheel en dat ze meestal een complementair deel leken te zijn van een
grotere levensvorm.
In
1954 kennen wij de eerste, wereldwijde ufo-golf met vele landingsgevallen in
Frankrijk, Italië en Zuid-Amerika. De eerst Belgische foto van een UFO dateert
eveneens van 1954, werd boven namen gefotografeerd en komt dus ook overeen met
deze periode, net als de waarneming van ufos boven Lotenhulle in 1955.
De
Franse schrijver Jacques VALLEE verzamelde 200 rapporten over landingsgevallen
van 1954 en bestudeerde deze heel systematisch. In 8 van de 200 gevallen of 4%
verklaarden de getuigen dat de ufonauten kleien mannen of reuzen waren,
volledig of deels bedekt met haren. Bij meer dan 75% van de gevallen,
verklaarden de getuigen dat ze verlamd waren en totaal machteloos om zich te
bewegen in de aanwezigheid van de wezens. Nog ongeloofwaardiger en
merkwaardiger klinkt de vaststelling dat het aantal fysische (= medische)
implicaties van deze nabije ontmoetingen op de getuigen nauwelijks of nooit
ernstig genomen werden en verder grondig bestudeerd, ondanks het feit dat er
duizenden gevallen bestaan van mensen, die beweren dat ufonauten hen
ontvoerden..
Ook
in 1954 werelden er al veel grijsachtige, niet menselijke BEMS ( = Big Eyes
Monsters, Grote Insectogige monsters) gesignaleerd. In zijn boek Pasport to
Magonia somt VALLEE honderden landingsgevallen op, gespreid over een periode
van de laatste eeuwen op. Inderdaad, dit soort gebeurtenissen lijkt zich al
heel lang voort te doen, eerst héél onopvallend. Blijkbaar speelden deze
bijzondere ontmoetingen met vreemde entiteiten zich doorheen de ganse
geschiedenis van de mensheid af. Vele geschriften en legenden uit de Oudheid
lijken dit alleen maar te bevestigen. Alleen evolueert de beschrijving van de
vreemde entiteiten voor het tijdskader, waarin de gebeurtenissen plaatsvinden.
Zo evolueert de benaming, die de slachtoffers aan deze wezens geven van goden,
dwergen, engelen, demonen, in ons ruimtetijdperk spreken de ontvoerden over buitenaardsen
Andere
wereldwijde ufo-flaps situeerden zich in 1896/1897, in 1905 en 1909 door de
waarneming van vreemde, zeppelinachtige luchtschepen. Door de analyse van deze
historische gevallen kwam één van de karakteristieken van de ufos aan het
licht. De ufo-onderzoekers stelden vast dat de inzittenden van deze
luchtschepen ordinaire spullen verzamelden tijdens hun aardse vlucht en die
later op de landingsplaats achterlieten zoals het uitwerpen van dagbladen,
schoenen en zelfs geschilde aardappelen. Deze doodgewone, alledaagse dingen
werden aangetroffen na het doorkruisen van ons luchtruim door deze vreemde
luchtschepen, net alsof ze wilden aantonen, dat ze maar van onze planeet
afkomstig waren
Toen ook al deze geruchten de ronde over geheime uitvinders,
die testvluchten uitvoerenden met experimentele toestellen. Ook deze geruchten
waren wereldwijd verspreid.
Het
probleem bij deze historische relazen is dat de auteurs niet altijd alle
details of karakteristieken van de waarneming weergaven. Waarom? Ofwel hebben
ze er gewoon niet aan gedacht om alle details te vermelden of niet alle details
opgemerkt; ofwel lieten ze doelbewust sommige details weg om de
geloofwaardigheid van hun artikel niet aan te tasten. De dag van vandaag laten ook de moderne journalisten
wel een fantastische details van de actuele ufo-rapporten weg of omschrijven
die in hun terminologie of interpretatie, gewoon voor de geloofwaardigheid van
hun artikel, ofwel om hun getuigen niet in diskrediet te brengen of erger nog
om die belachelijk te maken. Kan jij je voorstellen dat zelfs bij de melding
van doodgewoon, vreemd lichtfenomeen de waarnemer ons vraagt om primo hun
identiteit niet te onthullen en secundo de ufomelding in alle discretie te
behandelen. Gewoon uit vrees om belachelijk gemaakt te worden of voor gek
versleten, stellen ze deze eisen, zelfs in 2011! Het ridiculisering- en
debunkingproces van de media, de wetenschap en de sceptici heeft blijkbaar zijn
doel niet gemist.
Tijdens
de oorlog had je ook meldingen van foo-fighters of lichten , die de
vliegtuigen begeleiden. Beide partijen dachten dat het om een geheim wapen van
de anderen ging. Onlangs kwam nog aan
het licht dat Wiston Churchill vroeg om een ufomelding geheim te houden. Onmiddellijk
na Wereldoorlog II was er spraken van het zien van Ghost Rockets, dan vooral
boven Scandinavië, maar ze werden ook boven andere Europese landen gezien. De
Amerikanen en de Engelsen hebben er zelfs onderzoek naar verricht, maar tot
heden weten we nog niet wat dergelijke objecten waren. Eén hypothese was wel
dat het om Sovjet-Russische testen ging
In
het najaar van 1965 manifesteerde zich een ander grote ufo-golf, vooral boven
Mexico en de rest van de wereld. Mexicaanse kranten brachten verslag uit van 3
vrouwen van een zuidelijke voorstad van Mexico-City, die beweerden een groep
wezens met gloeiende ogen van tenminste 3 m grootte, ontmoet te hebben. Deze
vreemde wezens hadden geen zichtbare neus of mond. De drie vrouwen bleven de
vreemde wezens niet lang bekijken, want in volle paniek holden ze naar de
politie. Later werd in Brazillë ook een paar maal een vreemd wezen gezien. Het
zou er zelfs gevangen genomen zijn
Eind
1989 begin 1990 deed zich in België één van de beroemdste Ufo-flap voor,
namelijk de waarneming van de onbekende driehoekvorm. Na de eerste waarneming
nabij Eupen door twee rijkswachters en de grote media-aandacht volgden er nog
honderden waarneming. Zelfs de Belgische luchtmacht raakte er bij betrokken,
zond een paar keer een paar F16s de lucht in na een waarneming
Tot op heden verklaren
de mensen van de luchtmacht dat deze waarneming nog steeds onbekend is!
In
Zuid-Amerika was er vanaf 1992 ook sprake van de Chupacabra of geitenzuiger dat
is
een wezen dat door getuigen wordt omschreven met twee rode ogen, twee gaten
voor neusgaten, een mond met tanden uitstekende boven en naar beneden en zou
worden bedekt met zwarte haren. Volgens
sommige lijkt het op een vleermuis of op de vermeende alien uit de Roswellincident . Het maakt deel uit van de
populaire cultuur in heel Latijns-Amerika, inclusief Mexico en het eiland Puerto-Rico. Het dier voedde zich door het zuigen
van het bloed van boerderijdieren, zoals geiten of koeien door het maken van een
perfect rond gat in de nek en door het
raken van de kleine hersenen doodde het het dier zonder geen pijn. Het kreeg
daarom ook de naam geitenzuiger.
Begin 1996, Varginha, Brazilië. Over een periode van
verschillende weken worden minstens twee, misschien wel zes, buitenaardse
wezens gevangenen genomen of gedood en overgedragen aan de Amerikaanse
overheid. Mogelijk is er ook een ufo gecrasht. Ooggetuigen
beschrijven de buitenaardse wezens als mensachtigen, met een lengte van 90 tot
120 centimeter. Ze hebben een donkerbruine, haarloze huid, grote driehoekige
hoofden met daarop drie korte hoorns en gigantische rode ogen die verticaal
ovaal zijn. Op 20 januari 1996 nemen
militaire strijdkrachten in Brazilië twee buitenaardse levende wezens gevangen.
De 'vangst' gebeurde in de nabijheid van Varginha, State of Minas Gerais,
centraal Brazilië. Dit feitelijk gegeven wordt aanzien als één van de meest
gewichtige zaken ooit die in dit land, en waarschijnlijk de hele wereld, dat geregistreerd
werd. De militaire autoriteiten trachten alle details van deze bergingsoperatie
geheim te houden, maar dankzij het speurwerk van Dr. Ubiraja Franco Rodrigues
en Vitorio Paccaccini, die in de omgeving woont en een respectvol en toegewijde
onderzoekers is, lekte er toch informatie uit naar de ufologen.
Zoals je zelf kan lezen, duiken
periodiek nog wel eens vreemde verhalen op, die een eigen leven gaan leiden,
zeker als de media er alle aandacht aan besteden
Je begrijpt dus zelf wel dat
je als ernstige, objectieve en kritische onderzoeker echt met open geest
onderzoek dient te verrichten naar deze verhalen en echt op je hoede blijven.
De vraag blijft, waarom blijven mensen dergelijke bizarre verhalen vertellen?
9. HOE REAGEREN OP DERGELIJKE VERHALEN?
De
meeste ufologen negeerden decennia lang dergelijke rapporten door ze niet te
publiceren in hun tijdschriften, of ze probeerden ze weg te cijferen als
speculatieve onzin vaak vreemder dan de originele rapporten. Bepaalde
ufo-onderzoekers gingen zelfs zo ver om in de originele ufo-rapporten, waarin
spraken was van abnormaal grote ufonauten, deze weer te geven als kleine,
groene mannen. Dit aspect van de manipulatie van ufo-verslagen door aanpassing
of wijziging van de inhoud van de melding in functie van de verklaring, de
theorie of de visie, die een ufoloog aan een bepaalde waarneming wenst te
geven, bewijst dat de objectiviteit, eerlijkheid, realiteitszin en fairplay
tegenover de waarnemer en zijn getuigenis vaak ver te zoeken is, maar wel een
noodzaak bij de studie van het ufofenomeen. Uit ervaring weet ik dat dit nog
altijd een actueel probleem is! Bij een specifieke case, die wij mede
onderzochten, spraken de getuigen over een ovaalvormig object met een boord van
een tiental lichten. Een sceptische mede-onderzoeker, die de stelling aanneemt
het zal wel een vliegtuig zijn , want het licht op de landingsroute voor de
luchthaven voor vliegtuigen vermindert het aantal lichten tot een tweetal
Onze
onderzoeker van BUFON een ingenieur op rust met jaren onderzoekservaring -
had een afwijking vastgesteld in het elektromagnetisch veld tijdens het
tijdstip van de waarneming, met zijn zelfgebouwde meetinstrumenten. Om deze
afwijking weg te toveren probeert hij nu onze onderzoeker bij zijn mede,
sceptische collegas als onbetrouwbaar te laten overkomen, gezien hij niet al
zijn vragen over de meetinstrumenten zou beantwoord hebben
( Misschien snapte
hij wel niet de uitleg van een ingenieur, niet?) Al bij al het maakt het
samenwerken tussen collegas met een andere visie en die een ander doe
nastreven dan een objectief onderzoek en niet gemakkelijker op.
Zo
kan ik nog bladzijden schrijven over onderzoekers, die deze vreemde
ontvoeringgevallen bestuderen en anderen, die proberen deze belachelijk te
maken of voor nonsens te verklaren
Het onderwerp is actueel bespreekbaarder
geworden en met het internet is er de ruimte om zijn ervaringen anoniem te
slijten, veel ruimer geworden. De slachtoffers kunnen zich zelf groeperen via
sommige sites en onderling over gedachten wisselen over hun vaak pijnlijke
ervaringen. Gedeelde smart is halve smart
De
sceptici vergelijken de ontvoerden met de mystici uit vroegere eeuwen, want
beiden geloven dat ze iets ervaren hebben, dat aan anderen ontzegd wordt; ze
zijn zogenaamd uitverkoren. Het enige bewijs van hun ervaring is hun geloof dat
het gebeurde en het relaas dat ze er aan geven: dat is de stelling van de
sceptici
Volgens
deze twijfelaars is het feit dat mystieke ervaringen, net zoals de ontvoeringverhalen,
op overeenkomstige manieren wordt beschreven door de mystici in verschillende
lande en tijdsperioden, geen bewijs voor de echtheid van hun ervaringen.
Volgens hen lijkt de overeenkomst eerder in de gelijkvormigheid van de menselijke
ervaring, namelijk elke cultuur kent geboorte, seks en dood
Volgens
de bronnen van de sceptici lijken deze ontvoeringen door ufonauten niet allee
op mystici, maar ook op de middeleeuwse kloosterlingen, die geloofden dat ze
verleid waren door de duivels en er seks meehadden; ook op de vrouwen uit het
oude Hellas, die dachten dat ze seks gehad hadden met dieren en op de vrouwen
in latere millennia, die geloofden dat er heksen waren. De therapeuten van de
ontvoerder van nu, zijn de priesters van toen, die de waanvoorstellingen niet
er discussie stelden, maar ze aanmoedigden, koesterden en ze deden er alles aan
om deze verhalen te laten aanvaarden. De sceptici vergeten er echter bij te
vermelden dat de historische slachtoffers van demonen en de heksen hun
bekentenis vaak via de folteringen van de toevallige wetenschappelijker en
kerkelijk inquisitie deden en vaak ook onschuldige kennissen tot lotgenoten
maakten en een gruwelijke dood door verdrinking of op de brandstapel stierven.
Gelukkig kan die inquisitie de huidige ontvoerden door ufonauten niet fysisch
veroordelen tot de dood, maar niettemin proberen ze deden personen psychisch
klein te krijgen
Ze stellen de ervaringen van deze personen dan ook voor als
waanideeën; als wishfull thinking; als bedrog; ja, zelfs als geïmplementeerde
verhalen door frauduleuze therapeuten of onderzoekers! Ze gaan zelfs nog verder
door te spreken over bepaalde, psychiatrische stoornissen, die gekenmerkt
worden door waanideeën. Je ziet zelf, alle middelen zijn goed voor hen om deze
bizarre ervaringen te vernietigen, door het wegnemen van de geloofwaardigheid
en betrouwbaarheid van getuigen en onderzoekers
De
littekens, die sommige slachtoffers verklaren opgelopen te hebben tijdens hun
ontvoering, en de implantaten, die bij sommige ontvoerden operatief verwijderd
werden, doen ze gewoon af als fysische letsels van gewone aardse ervaringen en
dingen. Ook de implantaten worden door de sceptici minachtend en op
systematische wijze verworpen als gewone aardse dingen
Als
je de houding en de reactie leest van de media, van de sceptici, van de
seculiere, materialistische wetenschap over ufos, over ufo-ontvoeringen en
andere esoterische onderwerpen, is het niet verwonderlijk dat alle getuigen
huiverig staan om tegenover de publieke inquisitie te staan met hun
waarneming en / of ervaring.
Het
doel van een sceptische onderzoeker blijft sowieso om een aardse, doodgewone
verklaring te vinden voor alle vreemde fenomenen en / of ervaringen en niet zo
zeer om een afdoende verklaring te vinden, aanvaardbaar voor alle partijen voor
de bizarre ervaring, zodat een win-winsituatie ontstaat voor iedereen.
Uiteindelijk wille ze enkel hun doctrines en axiomas als evangelie verkondigen
en laten erkennen door de grote massa. Ze verwerpen alles wat in strijd met hun
visie. De onderzoekers, die echt proberen om een logische verklaring te vinden
voor deze ervaringen, ongeacht de origine, en zo het slachtoffer te helpen,
zijn voor hen enkel fraudeurs en charlatans. Maar wie heeft in feite een
psychiatrische aandoening met waanideeën en een behandeling nodig: het
slachtoffer van een vreemde ontvoeringervaring en zijn onderzoeker / therapeut,
die de ontvoerder tracht te helpen of de gefrustreerde, sceptische onderzoeker,
die aan alles en nog wat twijfel?
10.
Besluit.
In
dit artikel heb ik misschien harde woorden gesproken over een scepticus, maar
lees het boek Woordenboek voor een Scepticus en je begrijpt best wat ik
bedoel. Ik heb persoonlijk niets tegen kritisch en objectief onderzoek, zolang
het met open geest gebeurt en niet dat je begint met een verklaring en alles
karakteristieken van een melding daarin doet passen, soms door het weglaten van
belangrijke details.
Ik
heb respect en begrip voor alle onderzoeker, ongeacht hun visie, zolang ze hun
onderzoek eerlijk en fair doen en aan opbouwende kritiek doen. De tijd dat de
believers en de kritische onderzoekers zich moesten laten kleineren en geen
verhaal konden halen via de geïndoctrineerde media is gelukkig voorbij. Via het
internet en diverse site en blogs kan iedereen nu zijn verhaal kwijt zonder
gevaar dat hij / zij belachelijk gemaakt wordt.
De
twijfelaars, die op alle mogelijke manieren proberen de hoop bij de gewone,
normale mensen weg te nemen, spelen in mijn ogen een vuil spel. Acupunctuur, een
Chinese manier om het lichaam en geest te genezen, bestaat al duizenden jaren
voor onze klassieke geneeskunde
Homeopathie breken zij af als een placebo-middel
of effect, terwijl zij vergeten te vermelden dat enkele eeuwen geleden, de artsen
de patiënten probeerden te genezen met middelen, gemaakt van kruiden
Zo kan ik
nog wel wat verder gaan, maar dit gewoon om aan te geven waarom ik liever als een
hoopvolle believer wil gezien worden dan een gefrustreerde, levenloze scepticus.
Toch
blijf ik hopen dat we vroeg of laat een gulden middenweg kunnen vinden,
waardoor we al deze vreemde, esoterische fenomenen Samen kunnen bestuderen,
analyseren en een voor iedereen logische, aanvaardbare oplossing te vinden.
Maar bestaat Utopia wel? Of is dat ook weer zon waanidee
SOORTEN UFO'S
UFO'S IN DE OUDHEID
PLAN VAN EEN VIMANA
VOORSTELLING VAN DE BERGING VAN UFO M
|