NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    30-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem Kersters

    10 jaren geleden stierf de Vlaamse componist Willem Kersters.
    Hij componeerde cantates, symfonieën, liederen, koorwerken.....
    Wij bevelen graag volgend boek aan:

    De suggestie van scheppen - Leven en werk van Willem Kersters
    Tom Janssens, Veerle Bosmans, Bob De Nys
    Korte inhoud: Het bijzonder veelzijdige oeuvre van de Antwerpse componist Willem Kersters (1929-1998) is exemplarisch voor de modernistische vertwijfeling van de naoorlogse Vlaamse muziek. Tot in de jaren 1980 zou hij zijn schrijfstijl voortdurend verrijken en bevragen, tot hij in enkele sleutelwerken tot een ‘synthese’ kwam van zijn zoektocht. Achteraf bekeken vormt Kersters’ muziek een uniek oeuvre dat – los van alle internationale ontwikkelingen of modieuze trends – op en binnen zichzelf een muzikaal universum construeerde. Deze monografie en oeuvrecatalogus (184 p.) wil een eerste aanzet zijn tot een herwaardering van deze componist en zijn fascinerende muziek.

    Uitgeverij: KVAB
    Referentie: ANZ 510

    Prijs: 19.5 Euro

    TE BESTELLEN VIA:  www.anz.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoofprijs

    De Jef Van Hoofprijs voor compositie 2010

    Deze prijs kan u € 1500 opleveren en eeuwige roem. De opdracht is een werk voor solostrijkinstrument. De stopdatum is 31 juni 2009.



    “DE CRANS” vzwJEF VAN HOOF FONDS JEF VAN HOOF PRIJS VOOR COMPOSITIE 2010  Reglement   Om de nagedachtenis te eren van haar stichter, Meester JEF VAN HOOF, en ter aanmoediging van de Vlaamse toondichters in het domein van de klassieke hedendaagse muziek, werd in 1968 door “de Crans” vzw de JEF VAN HOOF PRIJS in het leven geroepen. Deze driejaarlijkse compositieprijs bestaat uit een geldprijs van 1500 € (vijftienhonderd Euro) en wordt voor de veertiende maal uitgeloofd om in 2010 te worden uitgereikt, ditmaal voor een werk voor solostrijkinstrument (viool, altviool, violoncel of contrabas) met een duur van minimum 8 en maximum 15 minuten. 

    Over de toekenning van de Prijs wordt beslist door een vakjury, onder het erevoorzitterschap van Ernest Van der Eyken, waarvan de leden worden aangeduid door het bestuur van de VZW “de Crans”. Voor deze sessie is de jury samengesteld uit de componisten Wim Henderickx, Luc Van Hove en Marc Verhaegen. 
     

    Aan deze prijs kan worden deelgenomen door alle Vlaamse componisten (d.w.z. die zich bekennen als behorend tot de Vlaamse gemeenschap in België) waar zij ook wonen en ongeacht hun leeftijd. De leden van de jury mogen niet aan de wedstrijd deelnemen.

    Het staat de deelnemers vrij om zelf te bepalen of hun werk uit één of meerdere delen zal bestaan. De compositie mag nog niet in het openbaar uitgevoerd of uitgegeven zijn.
     

    De manuscripten moeten duidelijk en leesbaar geschreven of geprint zijn en dienen uiterlijk op 30 juni 2009 in vier exemplaren toe te komen op het adres van Luc Leytens, Cogels Osylei 72, B-2600 Berchem-Antwerpen. De inzendingen gebeuren anoniem. Dit wil zeggen dat de partituren geen auteursnaam, doch enkel een kenspreuk mogen vermelden en dat ze moeten vergezeld zijn van een gesloten omslag die op de buitenzijde enkel dezelfde kenspreuk draagt. In die omslag worden de naam, het adres en het telefoonnummer van de deelnemer vermeld, alsook een ondertekende verklaring dat het werk van zijn/haar hand is en nog niet werd gepubliceerd of in het openbaar uitgevoerd.
    De deelnemer van wie het werk bekroond wordt, behoudt het eigendomsrecht. De JEF VAN HOOF PRIJS wordt niet gesplitst en kan slechts eenmaal aan een zelfde persoon worden toegekend. Wel heeft de jury het recht om, indien hij van oordeel is dat de inzendingen niet beantwoorden aan voldoende kwaliteitsnormen, de prijs niet toe te kennen. De beslissingen van de jury zijn onherroepelijk en er wordt niet over gecorrespondeerd. 

    In het verleden werd de prijs toegekend aan:
    JEF MAES (1971), ROLAND CORIJN (1974), IVO CEULEMANS (1980), MARC VERHAEGEN (1983), WILFRIED WESTERLINCK (1986), BERNARD BAERT (1995), KOEN DEJONGHE (1998), RUDI TAS (2001) en STEFAN VAN PUYMBROECK (2004).                        


    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat en bedankt ANZ !

    ANZ redt graf Emile Wambach



    Het Schoonselhof is zowat de Père Lachaise van Antwerpen. Op het ereperk liggen heel wat prominenten begraven, waaronder politici, schrijvers en componisten. Maar dood is iedereen gelijk voor de wet en dus worden ieder jaar graven, waarvan niemand de concessie verlengt, verwijderd om plaats te maken voor nieuwe. Een jaar op voorhand wordt naast het graf een plakkaat geplaatst om familie en toevallige passanten te informeren dat de concessie vervallen is en binnen het jaar verlengd moet worden, zoniet verdwijnt het graf. Sinds bijna een jaar staat zo een bord bij het graf van Emile Wambach (1854-1924), componist, leerling van Peter Benoit, dirigent van de opera, kapelmeester van de kathedraal, directeur van het conservatorium,…
    Wambach componeerde o.a. een prachtig oratorium Blanchefloor, het schitterende koorwerk 'Salve Regina' (opgenomen in het Vlaams Romantisch Koorboek), orkestwerken, ....
    Emile Wambach speelde zondermeer een vooraanstaande rol in het Antwerpse muziekleven en hoewel van Waalse afkomst, was hij een groot verdediger van de Vlaamse School. Hij kreeg dan ook een stadsbegrafenis en een prominente plaats op het Schoonselhof.

    85 jaar later weet niemand aan de Stad nog wie Emile Wambach is en ondanks oproepen van onder meer Prof. Guido Persoons heeft tot nog toe geen enkele instantie iets ondernomen. Aangezien de hernieuwingstermijn binnenkort verstrijkt, heeft het ANZ de koe bij de hoorns gevat en de concessie overgenomen zodat het graf ook de 50 volgende jaren te bewonderen zal zijn op het Schoonselhof.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans De Meyer

    Wij vernemen het overlijden van Frans DE MEYER (18 augustus 1922 - 26 september 2008).

     Frans was zoon van de Vlaamse bard Willem De Meyer, beheerder van de uitgeverij Roeland en deelgenoot van het ANZ.

    De afscheidsliturgie heeft plaats op zaterdag 4 oktober 2008 om 11 uur in de Xaveriuskerk, Collegelaan 32 te Borgerhout.

     

    Rouwadres: William Woodstraat 12, 2140 Borgerhout

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beiaardmuziek

    Brons voor Sint-Geertrui





    Resonant werkte mee aan een artistiek onderzoek naar historische beiaardmuziek. Dit onderzoek wordt op donderdag 2 oktober in schoonheid afgesloten met een concert in en rond de Sint-Geertruikerk.

    In 2003 verwierf het archief van de K.U.Leuven het tot dan toe ongekende ‘Beiaardboek van Frans De Prins, 1781’. De stukken in het De Prins-handschrift zijn ontleend aan het klavier-, dans- en volksmuziekrepertoire uit de achttiende eeuw. Van de 221 stukken zijn er 56 aangepast voor beiaard, maar het manuscript bevat geen authentieke beiaardmuziek. De vraag ‘hoe ga je als hedendaags beiaardier met deze muziek om?’ drong zich dan ook op. Ten einde deze vraag te beantwoorden, werd een onderzoeksproject opgestart door het beiaard-departement van het Lemmensinstituut i.s.m. de afdeling musicologie van de K.U.Leuven, binnen het onderzoeksplatform van het IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten). Ook Resonant en de Nederlandse Beiaardschool werkten mee. Het onderzoeksproject draagt de volgende titel: Onderzoek naar ontstaan, corpus, context en actuele uitvoeringspraktijk van de beiaardmuziek en gerelateerde klaviermuziek in de Zuidelijke Nederlanden in de achttiende eeuw.

    Het corpus van het project bestond uit lied- en speelmansboeken, klavier-handschriften en beiaardboeken uit de 18de eeuw. Dit corpus werd, wat de beiaard- en versteekboeken betreft, ingevoerd in RISM, het internationale naslagwerk bij uitstek voor het opsporen van melodische concordanties. Uit dit concordantieonderzoek blijkt vooral dat men dit repertoire in zijn geheel moet onderzoeken en kaderen binnen de context van de stedelijke muziekgeschiedschrijving (Urban musicology). Zo blijkt bijvoorbeeld uit een studie van de intekenlijsten op 18de eeuwse muziekuitgaven dat hier heel wat namen van beiaardiers in voorkomen. Op die manier kan men traceren hoe bepaalde werken in beiaardboeken verschenen na de aankoop van de desbetreffende partituur door de beiaardier. Vooral versterkt dit ook het beeld van de beiaardier als all round muzikant.

    Een belangrijk sleutelmoment in het onderzoeksproject was de vaststelling dat de ideale bron voor deze studie opnames uit de 18de eeuw zijn. Met name de muziek die op de trommel werd geplaatst die elk kwartier de beiaard als een grote muziekdoos tot klinken brengt, vormde een belangrijke factor in dit onderzoek. Zo blijkt dat de beiaardiers ernaar streefden om de muziek voor beiaardautomaat te laten klinken alsof zij zelf aan het spelen waren. Beiaardiers moesten de facto de muziek die zij op de trommel plaatsten zeer nauwkeurig noteren. Deze stukken werden verzameld in de zgn. versteekboeken. Een bijzonder interessante bron vormt het beiaardboek van de Antwerpse beiaardier Joannes De Gruytters dat ook bewaard is gebleven. Uit het concordantieonderzoek blijkt duidelijk dat dit boek een weerspiegeling is van het beiaard.

    De resultaten van dit project zijn gebundeld in Cahier 7 van de uitgaves van het IvOK. In het cahier licht Peter Strauven enkele relevante voorbeelden van het concordantieonderzoek toe en beschrijft Gilbert Huybens hoe het beiaardhandschrift van Frans De Prins is ontstaan binnen een actieve muzikantenfamilie. Zo plaatst ook Eugeen Schreurs het historische beiaardrepertoire in zijn stedelijke context. Jacques Maassen geeft een overzicht van de historische trommels en omschrijft verder het belang van deze speelwerken voor de uitvoering van historische beiaardmuziek. Carl Van Eyndhoven beschrijft ten slotte concrete voorbeelden van een vernieuwde uitvoeringspraxis. Als bijlage bij het cahier hoort ook een cd-opname die een aantal belangrijke inzichten van het onderzoek verklankt. Op de cd werden een aantal werken door verschillende musici op verschillende instrumenten opgenomen. Zo is achttiende-eeuwse muziek te horen op beiaard, orgel, klavecimbel en musette. C. Van Eyndhoven & P. Strauven (Eds.), Trillers, mordanten, schielijke loopen … Een artistieke reconstructie van de beiaardmuziek in de achttiende eeuw. Leuven, ACCO, 2008.

    Op donderdag 2 oktober 2008 worden alle bevindingen van het onderzoeksproject nog eens tot klinken gebracht in een wandelconcert in en rond de Sint-Geertruikerk in Leuven. Uitvoerders zijn onder meer Carl Van Eyndhoven en Jasper Stam op beiaard, Wannes Vander Hoeven en Peter Strauven op orgel, Jean-Pierre Van Hees op musette en Bart Naessens op klavecimbel. Jos Stroobants vertolkt enkele markante teksten uit de achttiende eeuw, samengebracht door Gilbert Huybens. Op het concert wordt het IvOK-cahier met de resultaten van het beiaard-onderzoeksproject voorgesteld.


    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse creaties

    Acht creaties van jonge Vlaamse componisten op Transit New Music Festival 2008

    Transit festival 2008

    TRANSIT kiest consequent voor creatie en voor vernieuwende muziek uit de jonge 21ste eeuw. Het festival heeft een uitgesproken internationaal podium waar ook steevast Vlaamse ensembles en componisten vertoeven. Op het openingsconcert brengt Spectra Ensemble uitsluitend muziek van jonge Vlaamse componisten. Er worden dan ook over de 2 dagen heen 8 creaties van jonge Vlaamse componisten gebracht. 

    Trio Scordatura focust op componisten die vandaag in ‘just intonation’ schrijven wat grote gevolgen heeft voor de muziekinstrumenten, de notatie en het muzikale voorstellingsvermogen. Champ d’Action doorprikt bestaande opvattingen over lichamelijkheid van klank, muziektechnologie en esthetiek in een verfrissend programma met nieuw en experimenteel werk van Walter Zimmermann, Peter Ablinger, Maarten Buyl en Niels Rønsholdt. Tijdens het concert van Arne Deforce, Yutaka Oya en Richard Barrett staat de (on)mogelijkheid van communicatie centraal. Het Arditti kwartet biedt een nieuwe lezing van enkele verbluffende werken die eerder in 2008 gecreëerd werden en voegt daar de creatie van het elektrisch gitaarkwintet van Stefan Van Eycken aan toe.

    Op het slotconcert maakt The New York New Music Ensemble zijn Belgisch debuut met een dwarsdoorsnede van uitgesproken nieuwe muziek van de jongere generatie componisten uit de USA.

    Volgende creaties van Vlaamse componisten zijn er te beluisteren: Mattijs Van Damme: Natural Surfaces, Kris De Baerdemacker:  Music for 14 players, Daan Janssens: Etude scénographique, Luc Brewaeys:  Cardhu, Tim Mariën:  Quick Transit, Maarten Buyl: Speedcore Drifting, Stefan Van Eycken:  In defence of the wind beneath the door en Annelies Van Parys:  Fragrances.

    TRANSIT loopt van 24 tot 26 oktober - STUK, Leuven.

    Info & tickets: www.transitfestival.be


    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEMU
    Nadat SEMU de koren, muziekmaatschappijen en muziekscholen in de gordijnen heeft gejaagd is het vandaag de beurt aan de dagscholen.....

    'Klein klein kleutertje' kost geld
    emd; , De Standaard, 26/09/2008, p.14, 213w.
    Scholen in heel België moeten voortaan betalen als ze teksten en partituren van kinderliedjes verdelen onder hun leerlingen.
    "Zijn liedjes brachten amper iets op"
    Het Belang van Limburg, 26/09/2008, p.5, 511w.
    Open VLD is niet te spreken over de nieuwe muziekbelasting die SEMU aan de scholen vraagt. De partij wil dat de Vlaamse ministers van Cultuur en van Onderwijs ingrijpen. David Davidse, zoon van Nonkel Bob, is het daarmee niet eens.
    Is de stoomboot van de Sint nu publiek domein of niet?
    Het Belang van Limburg, 26/09/2008, p.79, 228w.
    Deze gewichtige vraag omtrent 'Zie ginds komt de stoomboot' is blijkbaar een discussiepunt tussen de onderwijsnetten en de muziekuitgevers. De vraag is eigenlijk: wat is publiek domein?
    Scholen moeten betalen voor 'Klein klein kleutertje'
    STEFAN; VANDERSTRAETEN; , Het Laatste Nieuws, 26/09/2008, p.14, 81w.
    Scholen die kinderen kopietjes geven met liedjesteksten, moeten voortaan betalen aan SEMU, de beheersvennootschap van muziekuitgevers. 
    Katholieke scholen verbolgen over belasting op liedjesteksten
    kh; , De Morgen, 26/09/2008, p.13, 413w.
    Het katholieke net is niet te spreken over een rondzendbrief van Semu, de vereniging die de auteursrechten van muziekuitgevers behartigt.


    26-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams koorconcert

    Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe

    Datum vrijdag 17 oktober 2008
    Aanvang 20u15
    Activiteit Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe
    programma:
    Clément D'Hooghe - Missa in honorem Sancti Pauli
    Oscar Van Durme - Ave Maria
    Oscar Van Durme - Tota pulchra es
    Arthur Wilford - Avondlied
    Edgar Tinel - Sonate voor orgel
    Edgar Tinel - Alleluia

    uitvoerders:
    Antwerps Mannenkoor en Peter Van de Velde (orgel)
    Lokatie Dekanale kerk
    Gemeente Temse
    Organisatie Antwerps Mannenkoor
    Meer info 03/257.27.66 (info) 03/710.12.70 (kaarten)


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cantate van Jos Mertens !

    Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens

    Datum zaterdag 11 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens
    Programma FVV VLAAMS-BRABANT NODIGT UIT:
    ZATERDAG 11 OKTOBER 2008 – 20.00 uur
    Sint-Jan-Evangelistkerk Tervuren

    KRINGEN VAN TIJD

    LIBRETTO : JULIEN LIBRECHT - MUZIEK : JOS MERTENS

    DOOR KAMERORKEST DIVERTIMENTO EN MET DE MEDEWERKING VAN
    RACHEL FABRY SOPRAAN
    JOHAN UYTTERSCHAUT BASBARITON
    ANKE STEENBEKE PIANO
    HERMAN DE VILDER RECITANT
    EN HET KOOR: SINGHET SCONE UIT DILBEEK
    ALGEMENE LEIDING: WILLIAM SPITTAEL

    KAARTEN AAN :
    € 10,00 IN VVK DOOR OVERSCHRIJVING OP REK.FVV 434-7262969-01 VÓÓR 4 OKTOBER A.S.
    € 12,00 AAN DE KASSA
    Lokatie Sint-Jan-Evangelistkerk
    Gemeente Tervuren
    Organisatie FVV Vlaams-Brabant
    Meer info 02 252 17 00 - 02 767 55 93


    20-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zee is een orkest

     

    Datum zaterdag 11 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit De zee is een orkest
    programma:
    Vic Nees - De zee is een orkest

    J. Leavitt - Festival Sanctus
    Kurt Bikkembergs - Klacht van een treurwilg

    Bob Chilcott - Spell of safekeeping
    M.J. Ayers - Speaking of music

    uitvoerders:
    Artemis (Maaseik) o.l.v. Guido Beckers, Sjaloom (Waregem) o.l.v. Marleen Annemans, Hemelsdaele (Brugge) o.l.v. Els Bode, Innamorati di Musica (Geraardsbergen) o.l.v. Marc van den Borre, Maaike De Zitter en Koen Evens (piano). Algemene leiding: Marleen Annemans
    Lokatie Sint-Jacobskerk
    Gemeente Brugge
    Organisatie Koor & Stem Gent
    Meer info 09/220.24.84


    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Festival Emergence 2008


    CC Le  Fourquet, de schepen van cultuur Benoît  Schoonbroodt en het College van burgmeester en schepen organiseren 8 concerten met Belgische hedendaagse muziek in aanwezigheid van de componisten, onder de artistieke directie van Danielle Baas in samenwerking met de Academie van Sint-Agatha-Berchem.
    Volgende componisten werden opgenomen in de programmatie:  Piet Swerts, Wilfried Westerlinck,  Chris Christoffels,  Elias Gistelinck, Alain Craens, Jacqueline  Fontyn, Bart Vanhecke, Frédéric Devreese, Vincent Ghadimi, Raoul De Smet,
    4-18-25/10 – 8-9-22-29-30/11/2008
    9-30/11 : 14u -  elke zaterdag om 20h00
    Oude Kerk, Kerkplein 1082 Sint-Agatha-Berchem
    http://www.danbaas.be           www.lefourquet.be
    Tel : 02/469.36.75
    dan.baas@skynet.be   
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Componisten en Rene Declercq

    Woorden worden klanken 
     
    Liederen op gedichten van René De Clercq
    Hugo De Backer, André Van Ryckeghem
    Korte inhoud: Voor heel wat componisten was René De Clercq (1877-1932) een gedroomde tekstdichter. "Hij droeg het ritme in zich" aldus Emiel Hullebroeck en samen met hem 143 andere componisten die dankbaar gebruik maakten van zijn gedichten: Hemelhuis, De blauwvoet, Tineke van Heule, Moederke alleen, De gilde viert,... Het boek geeft een korte levensschets van al deze componisten en vertelt ons over hun relatie met de dichter. Er is een handige index van de in totaal 737 liederen, alsook een bibliografie en een discografie. Van 41 liederen werd de partituur opgenomen. Tot slot gaan de auteurs dieper in op de late roeping van De Clercq om als autodidact zelf muziek te schrijven op zijn gedichten.

    Uitgeverij: Stichting René De Clercq
    Referentie: ANZ 509

    Prijs: 15 Euro

    Te bestellen via www.anz.be


    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!

    Hasseltse beiaardier wint Fabiolawedstrijd
    Het Belang van Limburg, 16/09/2008, p.64, 232w.
    Hasselt De Hasseltse stadsbeiaardier Kenneth Theunissen heeft zondagnacht de zesde editie van de Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard in Mechelen gewonnen. Die wedstrijd is vergelijkbaar met de beter bekende Koningin Elisabethwedstrijd. "Dit is de moeilijkste en zwaarste beiaardwedstrijd, omdat elke laureaat een zéér uitgebreid repertorium moet kunnen voorleggen aan een internationaal samengestelde jury", zegt Kenneth Theunissen, die het in de finale haalde van één Japanse, één Amerikaanse ...


    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Duijck

    Componist-dirigent Guy Duijck overleden

    Op 26 juli overleed Guy Duijck, de vader van dirigent en pianist Johan Duijck. Hij werd geboren te Gent op 28 april 1927.
    Guy Duijck componeerde een behoorlijk aantal werken in een vrij toegankelijke stijl.

    Zijn studies deed hij vrijwel alle aan het Koninklijke Conservatorium te Gent. Hij studeerde daar hobo, althobo, kamermuziek, harmonieleer, muziekgeschiedenis en contrapunt. Daar waren zijn leraren harmonie bij Martin Lanssens en contrapunt bij Prosper Eechaute. Het studium van de fuga deed hij gedurende een negenjarig verblijf in Duitsland parallel aan het Koninklijk Conservatorium te Luik bij Josef Leroy. Ter gelijkertijd deed hij ook nog een studie voor compositie bij Francis de Bourguignon.

    In 1947 werd hij solo hoboïst bij de Koninklijke Muziekkapel van de Zeemacht te Oostende. Eveneens was hij ook hoboïst bij het orkest van de Opera van Gent en het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel. Ook als docent aan het Koninklijke Conservatorium in Gent was hij werkzam. In 1948 werd hij als docent voor hobo aan het conservatorium te Brugge benoemd.

    In 1951 werd hij dirigent van het muziekkorps van de 1e Infanteriebrigade, die in Duitsland gevestigd was en van de zestiende Pantserdivisie. In 1960 werd hij opvolger van Jos Hanniken als dirigent van de Muziekkapel van de Zeemacht in Oostende. In 1963 werd hij directeur van de stedelijke muziekacademie in Ronse. In 1968 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge.

    Guy Duyck was van 1963 tot 1992 ook directeur van de muziekacademie te Ronse. Hij was de zesde dirigent van de Koninklijke Harmonie "Ypriana", van 7 maart 1963 tot 15 november 1966. Voor zijn composities kreeg hij talrijke internationale en nationale prijzen en onderscheidingen.

    Guy Duyck componeerde kamermuziek, liederen en vooral marsen. Voor de Koninklijke Harmonie "Ypriana" schreef hij de mars ‘Ypriana’. Hij componeerde diverse suites van Vlaamse (soldaten)liederen van o.a. J. Tinel, M. Veremans, G. Feremans, A. Preud'homme, L. Dieltiens en J. Mertens voor koor en harmonie-orkest. 
    Hij schreef ook enkele andere vocale werken:

    • 1954 Avondbloemen, voor bariton en orkest
    • 1954 In het Atrium der Vestalinen, voor mezzosopraan en orkest
    • 1955 Wijding aan mijn Vader, voor mezzosopraan en orkest
    Er is ook een harmonieorkest naar Guy Duijck genoemd. Harmonieorkest Guy Duijck uit Evergem is actief sinds 1980. Het harmonieorkest speelt nog steeds in uitmuntendheidafdeling na een heel lange periode in ereafdeling.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creatie....

    George De Decker componeert 1000 jaar Waverse geschiedenis

    Ter gelegenheid van 1000 jaar Waver componeerde George De Decker een grote symfonische evocatie waarover hij hieronder verscholen meer toelichting geeft.


    STINSEN

    Ter gelegenheid van Waver 1000 jaar kreeg ik de opdracht van mijn gemeente om een compositie te schrijven voor het Vlaams-Brabants-Symfonie Orkest o.l.v. Rik Ghesquiere.


    Dit werk wordt gecreëerd in de kapel van Borgerstein

    op vrijdag 26 september 2008 om 20:00.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een aanrader....


    Capella di Voce - De nieuwe oogst - Koorcompositiewedstrijd 2007

    Hans Aerts (°1956), Yvan Vander Sanden (°1972) en Ludo Geloen (°1962) zijn de laureaten van de tweede Nationale Koorcompositiewedstrijd van Vocaal Ensemble Capella di Voce en muziekuitgeverij Euprint. Naast de gelauwerde creaties staat op de cd ook nieuw koorwerk van juryleden Roland Coryn, Jacqueline Fontyn, Luc Van Hove en Kurt Bikkembergs. De partituren zijn apart verkrijgbaar.
    Uitvoerders:
    Vocaal Ensemble Capella di Voce o.l.v. Kurt Bikkembergs



    Uitgave: Euprint - Sono

    Referentie: ANZ 147

    Prijs: 15 Euro

          

    Titel Componist
    1 Het was een mages uitvercoren - 2:40
    SATB
    volkslied / Jacqueline Fontyn
    2 Une prière intérieure - 5:24
    SATB
    Frans volkslied / Ludo Claesen
    3 Drie motetten - Ubi caritas - 4:07
    SSA
    Ludo Geloen
    4 Drie motetten - Media vita - 4:07
    SATB
    Ludo Geloen
    5 Drie motetten - In manus tuas - 4:33
    TTB
    Ludo Geloen
    6 Veritas mea - 2:36
    SATB
    Kurt Bikkembergs
    7 Christus factus est - 3:12
    Sebastiaan Van Steenberge
    8 Eternity - 1:20
    SATB
    William Blake / Martin Slootmaekers
    9 Uti var hage - 2:19
    SA
    Zweeds volkslied / Gwendolyn Sommereyns
    10 Carillon - 2:19
    SATB
    Maria Vasalis / Roland Coryn
    11 Avondgeluiden - 3:08
    SATB
    Paul van Ostaijen / Hans Aerts
    12 Herbst - 2:22
    SATB
    Rainer Maria Rilke / Kurt Bikkembergs
    13 Nacht-stilte - 5:55
    SATB
    Pieter C. Boutens / Luc Van Hove
    14 Two days in a life - 16 june 1904 - 2:10
    SATB
    James Joyce / Yvan Vander Sanden
    15 Two days in a life - 12 june 1923 - 3:12
    SATB
    Virginia Woolf / Yvan Vander Sanden

    Te bestellen via www.anz.be


    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen zingen!

    Zangavond Dichter en Geus

    Datum vrijdag 3 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Zangavond Dichter en Geus
    Om de twee jaar organiseert Mannenkoor Gaudeamus zijn befaamde zangavonden. Telkens goed voor meer dan 1.000 enthousiaste toehoorders en meezingers. Dit jaar zijn de avonden opgebouwd rond de derde en artistiek hoogstaande CD van het koor, die eind 2007 verscheen onder de titel "Dichter en Geus".
    Lokatie Stadsschouwburg
    Gemeente Sint-Niklaas
    Organisatie Mannenkoor Gaudeamus
    Meer info hedwig.buysrogge@skynet.be


    14-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer een Vlaming op een buitenlandse post....

    Xavier Vandamme wordt nieuwe directeur organisatie Oude Muziek Utrecht

    Xavier VandammeDe Organisatie Oude Muziek heeft de Belg Xavier Vandamme benoemd tot zijn nieuwe directeur. De organisatie richt onder meer het jaarlijkse Festival Oude Muziek in Utrecht in, ’s werelds grootste oude muziekfestival.

    Vandamme is sinds 2004 verantwoordelijk voor de programmering oude muziek in het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) in Brussel. Hij is sinds enkele maanden ook assistent van algemeen directeur Paul Dujardin. Daarvóór was hij onder meer werkzaam aan de universiteit van Leuven, bij Musica, het Belgische impulscentrum voor muziek, als presentator en producer bij Klara, en als muziekrecensent.

    Xavier Vandamme: ‘Ik volg het Festival Oude Muziek al tien jaar, en ben altijd onder de indruk geweest van de manier waarop Utrecht zijn verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van de sector. Het is een state-of-the-art-festival, dat voluit gaat. Op dat lef wil ik graag voortbouwen. Utrecht moet een festival blijven zonder dogmatisme, dat het nadenken over repertoire en uitvoeringspraktijk maar ook contact met het publiek en interactie met andere kunstvormen stimuleert en kanaliseert.’

    Vandamme treedt begin mei aan. Tot dan blijft hij op post bij het Paleis voor Schone Kunsten, waar hij nog het oude muziekseizoen 2009-10 zal voorstellen. Hij blijft ook de assistent van Paul Dujardin voor de opvolging van lopende strategische dossiers.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kooratelier in Schepdaal met kerstmuziek ....


    Kooratelier Schepdaal
    De provinciale adeling Vlaams-Brabant  (Koor en Stem) voert een zeer actief beleid van ondersteuning bij de koren door het inrichten van koorateliers en korenontmoetingen. Op maandag 29 september 2008 organiseert zij een kooratelier in Schepdaal met als thema "Advent en Kerstliederen".



    Tijdens het kooratelier van maandag 29 september 2008 wordt aan de deelnemende koren een praktisch bruikbaar repertoire aangeboden voor de komende kerstperiode. Alle liederen zijn eenvoudig en onmiddellijk bruikbaar.

    Gastkoor is het Sint-Rumolduskoor van Schepdaal en docent is Hans Scholliers.
    Hans dirigeert het koor Basaltes uit Grimbergen en Viermaliks uit Mechelen en is tevens directeur van de muziekschool.

    Dit atelier staat open voor alle geïnteresseerde koren die op zoek zijn naar nieuw en passend kerstrepertoire!



    Contactpersoon: Mia De Smet-Niemegeers
    Telefoon: 016 25 93 94


    11-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monumentendag en muziek....

    Open Monumentendag Vlaanderen – Rijmenam

     
    logo OMD.jpg

    Op 14 september is het Open Monumentendag Vlaanderen met als thema: 20ste editie – 20ste eeuw. In Rijmenam echter staan de voltooide reconstructie- en restauratiewerken van de Sint-Martinuskerk en het orgel centraal.

    Het orgel werd oorspronkelijk gebouwd door de Brusselse orgelbouwer Joannes Smets in 1778. Na de Eerste Wereldoorlog waarbij de kerktoren gedynamiteerd werd, was het orgel voorwerp van grote verbouwingswerken waarbij de kast werd opgesplitst en van een zwelkast en vrijstaande speeltafel werd voorzien. Met de voltooide restauratiewerken door het bedrijf Pels-D’Hondt is het orgel terug in zijn oorspronkelijke staat gebracht. Daartoe moest ook het doksaal gereconstrueerd worden, al was dat bij de verbouwingswerken naar achter verplaatst. Op de Open Monumentendag zijn er speelmomenten voorzien om 11.30u, 14.00u en 16.00u en kunnen de voltooide restauratiewerken bekeken worden. Benjamin-Joseph Steens (1e organist van de Sint-Remigiusbasiliek in Reims) staat in voor de orgelbespeling en geeft ook een woordje uitleg. Interessant is ook dat, mede dankzij voorbereidend werk van Resonant, onder meer muziek uit het weinig gekende zeventiende-eeuwse klavierhandschrift van Vincentius della Faille zal gespeeld worden. Dit manuscript werd wellicht in 1625 samengesteld als studieboekje voor de nog jonge Vincentius die in 1653 in navolging van zijn vader heer van Rijmenam werd. Het handschrift zelf is verloren gegaan, maar in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium van Brussel wordt een afschrift door de bekende musicoloog Charles Van den Borren bewaard. De Open Monumentendag vormt een ideale gelegenheid om het handschrift van één van de voormalige heren van Rijmenam tot een klinkend resultaat te brengen.


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!