NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    20-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeiende concerten ...

    Melsele, cc Boerenpoort – 24/10/2008 – 20:30

    Clément D'Hooghe – Missa in honorem Sancti Pauli











    Oscar van Durme – Ave Maria
    Oscar van Durme – Tota pulchra es



    Arthur Wilford – Avondlied


    Edgar Tinel – Alleluia



    Antwerps Mannenkoor
    Peter Van de Velde, orgel

    info: 03 257 27 66

    tickets 03 253 04 35


    Antwerpen, Christus-Koningkerk – 26/10/2008 – 15:00
    Flor Peeters – Psalm 99, Jubilate Deo omnis terra



    Antwerps Mannenkoor
    Sebastiaan van Steenberge, orgel

    info: 03 257 27 66
    tickets 03 237 58 47

    www.musicareligiosa.nl / Radio 5 (747 AM of 1251 AM) – 26/10/2008 – 18:00-19:00
    Edgar Tinel – Kyrie uit Missa in honorem Beatae Mariae Virginis
    Edgar Tinel – Ouverture tot Katharina (fragment)
    Edgar Tinel – Bij 't wegkapelleken



    Juels Van Nuffel – Psalm 121
    Jules Van Nuffel – Psalm 136



    interview van Kees Schuurman met Annelies Focquaert


    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de purp'ren hei van Armand Preud'homme !

    Op de purp’ren hei…

    Operette in 3 bedrijven door het Kortrijks Lyrisch Toneel

    Tekst van Eugeen De Ridder
    Muziek van Armand Preud’homme
    In een regie van Rudy Dermaux

    In de Kortrijkse Stadsschouwburg  op

    ·         Zondag 5 oktober om 14.45 uur

    ·         Zondag 12 oktober om 14.45 uur

    ·         Zondag 2 november om 14.45 uur

    ·         Zondag 9 november om 14.45 uur

    Hallo

    Via deze weg wil ik je van harte uitnodigen naar één van de bovenvermelde voorstellingen met in de hoofdrol Myriam Courvreur (Annelie) en Dominique Maes (Erik). Wim Vancauwenberghe vertolkt de rol van Kobe. Naast Dominique en Wim zullen ook nog een aantal mensen van het Sint-Ceciliakoor van Deerlijk hun medewerking verlenen.

    Kaarten kunnen gekocht worden vanaf 1/09/2008 in de cultuurwinkel van Kortrijk maar je kan er ook via Wim Vancauwenberghe nu reeds reserveren. Stuur hiervoor gewoon een mailtje met vermelding van datum, aantal kaarten en welke prijscategorie. Je krijgt dan een verzoek om via overschrijving de kaarten te betalen.

    Je hebt keuze uit volgende kaarten:

    ·         Beneden en 1ste middenbalkon: 18,00 EUR

    ·         1ste zijbalkon en 2de middenbalkon: 16,00 EUR

    ·         2de zijbalkon en 3de balkon: 14,00 EUR

    Hopelijk mogen we je verwelkomen op één van de voorstellingen!!!!

    Wim Vancauwenberghe – Ververijstraat 4/201 - 8540 Deerlijk - 0477 34 06 55

     

    www.wimvancauwenberghe.be


    11-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeten romantische parels van eigen bodem!


    Het Festival van Vlaanderen Mechelen brengt vergeten Belgische romantische pareltjes

    Als het in de 19de eeuw regende in Parijs, dan druppelde het in Brussel. Dit bewijst het Festival van Vlaanderen met een concertreeks gewijd aan Franse én Belgische romantische componisten.

    Op zondag 12 oktober is het Franse ensemble Musique Oblique te gast in de Koninklijke Manufactuur De Wit. Zij spelen het prachtige Kwintet van César Franck en het Grand sextuor van François-Joseph Fétis, vader van het Conservatorium van Brussel. Deze werken balanceren voordurend tussen evenwicht en romantische uitdrukkingskracht. Daarnaast wordt ook het Molto Adagio van de jong overleden Waalse componist Guillaume Lekeu gespeeld. Het Vlaams Radio Koor onder de leiding van Bo Holten en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen sluiten de reeks Belgen in Parijs af op donderdag 16 oktober. Op het programma onder andere het Requiem dat Fétis en de Missa solemnis pro defunctis van François-Auguste Gevaert. Fétis componeerde dit requiem naar aanleiding van het overlijden te Oostende van de eerste Belgische koningin Louise-Marie, de echtgenote van Leopold I. Speciaal voor dit concert wordt een prachtige verlichting aangebracht, zodat de Sint-Romboutskathedraal op z’n mooist zal zijn. 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Originele concerten op originele plaatsen....

    Marc Michael De Smet componeert een portret van E.Dickinson

    In 27 a cappella songs schets Marc De Smet een portet van de legendarische Emily Dickinson. Lieve MH Jansen vertolkt deze liederen tijdens ten huize van een schare eminenties uit het Vlaams cultureel landschap.

    Lieve MH Jansen

    preparing for

    Emily Dickinson

    "I'm nobody!"

    A portrait in 27 songs

    Part one, the first 10 songs


    Nooit vertoond. Een sopraan die in haar dooie eentje haar publiek in 27 a cappella liederen het bijzondere leven en de unieke gedichten van Emily Dickinson leert kennen. Emily Dickinson, een 19de eeuwse Amerikaanse kluizenares die zo'n 1200 gedichten schreef, waarvan nog geen handvol bij leven gedrukt werden. Pas in de jaren '50 van de 20ste eeuw werd haar verzameld werk  - in zijn oorspronkelijke, excentrieke staat - vrijgegeven. Een poëtisch genie wachtte een slordige eeuw op (h)erkenning.

    Gedichten met een peilloze levensfilosofie en een nooit vertoonde verwoording. Splendid isolation resulteerde in dieptes en hoogtes waar weinig stervelingen vertoeven.

    De Vlaamse dichter Ivo Van Strijtem zit haar vlak op de huid in zijn subliem vertaalde bloemlezing.


    Marc Michael De Smet
    overtreedt alle poëtische mores door deze gedichten wel op muziek te zetten en wel te laten zingen.

    Zo ongewoon de gedichten zijn, zo ongebruikelijk is de verklanking: geen golvende piano, geen ruisende strijkers, geen kleurrijk orkest, nee: één stem, Emily, extatisch euforisch, elegisch, dramatisch.

    Dat palet aan emoties en diepzinnigheden doorleeft Lieve MH Jansen in haar one woman show. Deze acterende zangeres verovert haar personage strategisch, stapsgewijs.


    Part one biedt u de eerste 10 liederen en enkele wondere brieven. Laat u inwijden in het mysterie Emily Dickinson.


    Vrijdag 17 oktober 2008 om 20u: ten huize Maarten Van Ingelgem

    Arbeidstraat 23 te 9300 Aalst

    Componist/pianist Maarten Van Ingelgem speelt eigen werk.


    Zaterdag 18 oktober 2008 om 20u: Bayt al-Andalus

    Sint-Hubertusstraat 93 te 2600 Antwerpen

    Klavecimbel intermezzi door Johan Laleman


    Zaterdag 25 oktober 2008 om 20u: ten huize Johan Laleman

    H.Werriestraat 82 te 1090 Brussel/Jette

    Klavecimbel intermezzi door Johan Laleman


    Zondag 26 oktober 2008 om 15u: ten huize Ivo Van Strijtem

    Lt. Jacopstraat 54  te 1750 Lennik

    Gitaarintermezzi door Jan Evenepoel


    Vrije bijdrage voor alle concerten.

    Reservatie gewenst: 055/30.40.26 of info@gc-aquarius.be


    10-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cello en piano

    Duo Besant-Vercruysse vertolkt Brossé en nog veel ander moois

    Donderdag 16 oktober om 20u

    Jonge goden!
    Coproductie KANTL / De Rode Pomp
    Raadzaal Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letterkunde KANTL
    Koningstraat 18 9000 Gent


    Wouter Vercruysse, cello, Alexander Besant, piano


    David Gresham: Sonata for violoncello and piano (1993.
    Ludwig van Beethoven: Sonate für Violoncello und Klavier (A-Dur) op. 69
    Dirk Brossé: La soledad de America Latina, (bewerking voor cello en piano) (2005)
    Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel
    Heitor Villa - Lobos: O canto del cisno negro 1944 (bewerking voor cello en piano).


    Het duo heeft dit weekend van 15 augustus een magnifieke internationale entree gemaakt in het centrum Rosario, van Johan Vriens, onder het genadige ook van de aanwezige Arvo Pärt, aan wie een héél weekend prachtige sacrale muziek was gewijd... Wouter had er een gesprek met de introverte meester, en doet hierna een kort verslag. Het sacraal festival had grote bijval, en in het bijzonder dit jonge duo, dat in zijn programma nog een toemaatje Pärt geeft.

    Dirk Brossé schreef zijn imposante werk ‘la soledad de America Latina' voor spreekstem, precolombiaanse instrumenten en orkest in 92. Wat je hier hoort, is uiteraard een bewerking. Het oorspornkelijke werk duurt 50 min., dit werk een 10 min.



    Spiegel im Spiegel is een kamermuziekwerk geschreven door Arvo Pärt in 1978, juist voor hij Estonia verliet en zich in in het Westen vestigde.
    Het stuk is geschreven in fa groot in 6/' maat.

    Zijn eerste lessen kreeg Heitor Villa-Lobos van zijn vader, die amateur was. Rond de eeuwwisseling was Villa-Lobos reeds een musicus van niveau geworden, die in zijn onderhoud voorzag door cellospel in het café. ‘O Canto del cisno negro' is oorspronkelijk een lied voor sopraan, harp en cello. Hier wordt een bewerking voor cello en piano gespeeld.


    Duo Alexander Besant en Wouter Vercruysse vonden elkaar in de kamermuziekklas van Marcel Lequeux. Onder de artistieke begeleiding van Filip Rathé te Gent en Muhiddin D. Demiriz te Brussel, studeerden ze verder. Ze kregen o.a. les van Claus-Christian Schuster (het Altenberg Trio Wien). Het duo behaalde zowel in het Brusselse als in het Gentse Conservatorium grote onderscheidingen voor kamermuziek. In 2006 behaalde Wouter Vercruysse in de klas van de Duitse celliste Judith Ermert het diploma Meester in Muziek met grote onderscheiding. Hij volgde meester-cursussen cello bij o.a. Yo-Yo Ma en Anner Bylsma en kamermuziek bij leden van het Altenberg Trio Wien en het Hagen Kwartet. Sinds 1997 krijgt hij van Armand Coeck een algemeen muziekonderricht, waaronder gitaar, improvisatie, compositie en kamermuziek. Bijzondere vermeldingen: 1ste Laureaat "Provinciale Wedstrijd De Valkaartprijs 1998" - Brugge, "Rotaryprijs 2000" - Kortrijk, 1ste Prijs "Axion Classics 2000, Nationale Wedstrijd voor Muziek en Woord" - Brussel, geselecteerd door "The Weill Music Institute at Carnegie Hall" (New York) voor "Tradition and Innovation: A Workshop with Yo-Yo Ma and the Silk Road Ensemble on Mentoring, Creating, and Communicating". Dat is dus niet niks. Hij speelde reeds veel concerten bij ons in Vlaanderen, trad met orkest op voor volle zalen. . In september 2006 trad Vercruysse op in de Seiji Ozawa Hall in Tanglewood, VS, en in Carnegie Hall New York aan de zijde van Yo-Yo Ma en diens Silk Road Ensemble. In 2007 gaf hij een concert met o.a. Kudsi Erguner in de Cité de la Musique, Parijs. Recent bracht auurk records zijn debuutalbum uit, de CD Nightbird, integraal gewijd aan de muziek van Armand Coeck. Aan de release was een succesvolle tournee doorheen Vlaanderen gekoppeld met als hoogtepunt een live optreden voor Klara in Izegem. Zijn jongste exploot was een concert in Rosario Muziekcentrum, tijdens een week sacrale muziek, gewijd aan de figuur van Arvo Pärt, met wie hij een leerzaam onderhoud had.



    Op 9-jarige leeftijd begon Alexander Besant, geboren te Ieper, met zijn pianostudies aan de academie van zijn geboortestad. Op 12-jarige leeftijd behaalde hij eerste prijzen in de pianowedstrijden "Kiwanis" te Torhout en "Cantabile" te Antwerpen. Eveneens werd hij laureaat in de het concours "André Modeste Grétry" te Luik. Later zou Alexander Besant ook nog de eerste prijs in "Axion Classics" (Dexia Bank, Brussel) wegkapen. Naar aanleiding van deze gerenommeerde wedstrijd mocht Alexander onder andere optreden in de Muntschouwburg te Brussel met het Orchestre Philharmonique Strauss de Belgique. Hij concerteerde ook verscheidene keren als solist met het Jeugd- en Muziekorkest van Antwerpen. Intussen had Besant de overstap naar het Conservatorium van Kortrijk gemaakt, waar hij het diploma Hogere Graad Piano met de grootste onderscheiding had behaald. Momenteel studeert hij aan het Conservatoire Royal de Bruxelles bij Dominique Cornil en Ser gei Leschenko.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vergeten parel van heerlijke Vlaamse koormuziek

    Vlaams Romantische Koormuziek

    Een compilatie van de mooiste romantische koormuziek van onze Vlaamse componisten (Meulemans, De Vocht, Van Hoof, Van Nuffel, Veremans, Tinel, Benoit, Vyverman,...)

    Uitvoerders:

    ANZ-koor o.l.v. Juliaan Wilmots

    Uitgave: ANZ

    Referentie: ANZ 006

    Prijs: 15 Euro

          

    Titel Componist
    1 Hymne aan de schoonheid
    Arthur Meulemans
    2 O ‘t ruischen van het ranke riet
    Lodewijk De Vocht
    3 Het wasser te nacht
    Florimond van Duyse
    4 Onder de linde
    Jef Van Hoof
    5 Al op de purpre heide
    Arthur Verhoeven
    6 Stilte heerscht nu
    Emiel Hullebroeck
    7 Goede nacht
    Edward Blaes
    8 Dis al
    Flor Peeters
    9 Schoone nacht
    Renaat Veremans
    10 Adore te
    François Auguste Gevaert
    11 De mei is daar
    Herman Meulemans
    12 Ave Maria
    Joseph Ryelandt
    13 O gloriosa virginum
    Oscar Van Durme
    14 De drie koningen
    Jacques Opsomer
    15 Sub tuum praesidium
    Jules Van Nuffel
    16 O sacrum convivium
    Jules Vyverman
    17 Bi ‘t wegkapelleken
    Edgar Tinel
    18 Ave verum
    Peter Benoit

    Te bestellen via:  www.anz.be


    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorcomponist Raymond Schroyens, 75 !



    Componist Raymond Schroyens 75 ! Een portret.


    Op 14 maart werd de Vlaamse componist Raymond Schroyens 75. Hij is vandaag nog steeds springlevend en actief als componist. Een portret van de jarige.

    Op 14 maart 1933 werd Raymond Schroyens in Mechelen geboren. Zijn eerste contacten met de muziekwereld dateren van in 1942. Als negenjarige knaap zong hij in het befaamde St.-Romboutskoor en kwam hij al meteen in contact met twee reuzen uit die tijd: dirigent Mgr. Jules Van Nuffel en organist Flor Peeters. Die ervaringen bij Van Nuffel waren voor Raymond Schroyens bepalend voor zijn verdere muzikale loopbaan. In 1950 startte Schroyens zijn studies aan het Lemmensinstituut in Mechelen. Daar kwam hij weer terecht bij Van Nuffel, maar ook bij Staf Nees en Marinus de Jong. Vanaf 1954 zocht hij in het Antwerpse conservatorium Flor Peeters op voor zijn orgelstudies.

    Schroyens startte zijn professionele carrière in Dearborn (Michigan, VS) als kapelmester aan de St.-Alfonsuskerk. Hij verbleef daar van 1958 tot 1960. Van 1963 tot 1993 was hij verbonden aan de klassieke muziekzender van de BRT (Radio 3). Als klavecinist was hij van 1962 tot 1972 verbonden aan het Concertino J.B. Loeillet te Mechelen. Aan het Brusselse conservatorium doceerde hij klavecimbel (1970-1993) en in Mechelen onderwees hij van 1975 tot 1988 klavecimbel aan het Stedelijk Conservatorium. Hij zetelde in verschillende besturen en organisaties als muzikaal adviseur. We vermelden als voorbeelden het Festival van Vlaanderen – Mechelen, Ars Organi Mechelen en de Vlaamse Federatie van Jonge Koren in Gent. En zo zijn we bij de koorwereld terechtgekomen.

    Behalve werken voor orgel, piano en klavecimbel componeert Schroyens hoofdzakelijk voor de menselijke stem, al dan niet met instrumentale begeleiding. De vroegste composities van Raymond Schroyens zijn een resultaat van een grote bewondering voor Van Nuffel, Peeters en de barokmuziek. We treffen uit die periode liedbewerkingen, koorcomposities en basso-continuo-uitwerkingen aan. Die muziek is gekenmerkt door modaliteit en dat kenmerk zal blijvend zijn. Hij tracht bij het componeren voor koor zo te schrijven dat de zingende muziek evengoed het hart als de ziel van de uitvoerders kan beroeren, wars van ingewikkelde of voor hen niet te vatten technieken. Simpeler gezegd: geen aartsmoeilijk of lelijk dissonant werk afleveren.

    Net zoals zijn iets jongere vriend en stadsgenoot Vic Nees kwam hij onder de invloed van de vernieuwende Duitse koorstijl van Hugo Distler, Willi Träder, Karl Marx en Ernst Pepping. Bij hen leerde hij vooral lineair schrijven. Zoals bij de grote polyfonisten was er bij hen de drang om iedere stem een gelijkwaardig en boeiend melodisch verloop mee te geven. Zijn eerste fase van compositorisch koordenken vertrok dus vanuit een Rooms-katholieke ‘kathedraaltraditie’ (voornamelijk de Mechelse) en evolueerde vervolgens naar een Luthers-protestantse cantorij-esthetiek. De dimensies werden kleiner, de innerlijke drift minder exuberant en apologetisch, het spel van motieven en imitaties belangrijker. Naarmate de jaren verstreken kwam er een sensualisme van klankkleuren te voorschijn en werd het beeld tegelijkertijd meer homofoon. Andere invloeden kwamen erbij, bijvoorbeeld Engelse. Namen opsommen van componisten die zijn wegwijzers en hoefsmeden kunnen geweest zijn is moeilijk, maar de lijst gaat van Perotinus tot Penderecki, schat ik.

    Kenmerkend in zijn koormuziek is eveneens de correcte behandeling van het woordaccent. Een beklemtoonde lettergreep wordt ook muzikaal onderstreept. Metrum en prosodie van de tekst bepalen het ritme van de muziek. In dit verband vroegen we hem naar zijn visie op volksmuziek en Vlaamse volksliederen in het bijzonder. Vergeten we niet dat hij talrijke volksliederen bewerkte. We verwijzen hier naar de bundel (uitgeverij De Monte) ‘Als de kerels te gare zijn’ met 10 liedzettingen voor gemengd koor. Hij componeerde zelf ook nieuwe volksliederen zoals ‘Ik ben door de sneeuw’, ‘Tel uw herinneringen’, ‘Voorbij de zon en de wind’, ‘Toen God de dingen maakte’ en ‘Treurige kerstleis’. In dit verband citeren we graag de jarige toondichter: “Het goede volkslied geniet mijn absoluut respect, het Vlaamse maakt daar allerminst uitzondering op. Voor elk volk betekent het eigen volkslied een weerspiegeling van zijn aard en geschiedenis. Bij ons is die aard veelal mystiek gericht, religieus gebonden, vaak contemplatief. De geschiedenis heeft de Vlaming met onderdrukking, berusting en cynisme gebrandmerkt. Dat weerkaatst zich in zijn gezelschapsliederen. Onze oudste volksliederen zijn voortgekomen uit de kerkzang, het latere Gregoriaans. Ze zijn niet zelden beschouwend en wat nostalgisch van aard, wat echter de nonsensachtige vrolijkheid bij sommige onder hen uitsluit noch misprijst. Door mijn opleiding in o.m. de religieuze muziek ben ik steeds nauw verbonden geweest met de lyriek en de uitstralingskracht van het volkslied, zowel van inheemse als van buitenlandse. Daardoor heb ik niet weinig volksliederen bewerkt of verwerkt in eigen composities. Ik deed dat gewoon omdat ik er zin in had, ofwel omdat men er mij om vroeg. Meestal het eerste, bijvoorbeeld in ‘Winterwijding’.”

    Met enige terechte fierheid verwijst Raymond Schroyens naar de groep jonge toondichters die een 40-tal jaren geleden in navolging van eerbiedwaardige voorbeelden en onder toezicht van geëerde specialisten nieuwe eigentijdse volksliederen trachtten te schrijven. Er ontstonden toen enkele zeer verdienstelijke nieuwe volksliederen die –helaas té weinig- in het repertoire van nationale volksliederen terechtkwamen. We denken hier naast Schroyens ook aan componisten als Vic Nees, Paul Schollaert, Hans Dirken, Stan Van Vaerenbergh, Ward De Beer ….. van wie enkele liederen prijken in de bekende rode bundel ‘Lied om Lied’. Wat zijn de kenmerken van een goed volkslied, vroegen we hem dan. “Een goed volkslied bestrijkt volgens mij een beperkte melodische uitgestrektheid, het liefst binnen het octaaf en in het medium van de stem. Het gebruikt zelden grote, laat staan buitenissige toonafstanden en zeker geen intellectuele toonveranderingen of modulaties. Niets in een zuiver volkslied is tegennatuurlijk, de modulatie niet, de uitgestrektheid niet, de toonaard niet en de tekst niet. Het metrum en het ritme passen zich spontaan aan de woorden aan, zonder tegendraadse ingrepen.” En een koorbewerking van een volkslied? “Een passende koorbewerking van zo een lied volgt dezelfde premissen: de toonaard (modaal/tonaal) zij met respect en goede smaak toegepast. De stembewegingen wezen sierlijk en natuurlijk. Een zachte harmonische dissonant hier en daar kan pit geven aan het toonbeeld.” Het strikt volgen van het woord- en zinsaccent leidt soms tot heel wat maatwisselingen.

    Harmonisch schrijft Raymond Schroyens in een vrije tonaliteit. Hij baseert zich enerzijds op de oude kerkmodi maar verrijkt die met welgekozen dissonanten. In ‘Nunc dimittis’ wordt het geheel doorweven met gregoriaanse citaten. We moeten toegeven dat de koormuziek van Schroyens niet altijd gemakkelijk uit te voeren is voor een doorsnee koor. Hij richt zich naar eigen zeggen tot de getrainde amateurs of de toegeeflijke professionals. Vaak hoor je beweren dat het Nederlands in vergelijking met andere talen een uiterst moeilijk zingbare taal is. Raymond Schroyens kan als geen ander vergelijken en nuanceert deze visie. Volgens hem is het Nederlands even zingbaar als het Italiaans, Frans, Duits of Engels. Je moet als componist uiteraard rekening houden met het klankvermogen van de taal, maar dat geldt voor alle talen. Weg dus met die ongerijmde vooroordelen. Raymond Schroyens verblijft vaak in de States. Volgens hem is er ginder zeker interesse voor de Vlaamse muziek maar de promotie ervoor vanwege de officiële Belgische kanalen is te beperkt of onbestaande.

    Ondanks de 75 jaren zijn de dagen van Raymond Schroyens nog zeer gevuld. Hij speelt nog geregeld Bach, Händel, Scarlatti, …., componeert met korte tussenpozen, schrijft gedichten, teksten, e-mails. Hij leest graag, ergert zich aan sport, windt zich op aan politiek, verkneukelt zich in lichte handarbeid en kijkt dagelijks DVD’s uit eigen ruime collectie. Hij is bezig aan de compositie van een liedcyclus, aan een kamermuziekwerk en straks aan een koorcompositie.” Het moge hem nog vele jaren voor de wind gaan!


    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul Steegmans

    Koordag rond 'Kinderwereld' van Paul Steegmans

     

    Hasselt - Muziekconservatorium - zondag 12 oktober 2008

    Paul Steegmans schreef een schitterende bundel met liedjes voor kinderen : Kinderwereld.  Kinderen kunnen onder begeleiding van de docenten Lut Goetschalckx, Claudine Martens en Mieke Ketelslegers kennismaken met deze bundel. De dag wordt afgesloten met een kort toonmoment waarbij de liederen uitgevoerd worden. 



    Workshop

    Tijdens de dag wordt er in verschillende ateliers gewerkt rond de liederen van de bundel Kinderwereld van Paul Steegmans.
    De kinderen worden volgens leeftijd ingedeeld in groepen en leren op ieders niveau liederen uit deze bundel aan. Tussen de repetitiemomenten  door zullen deze liederen op een speelse manier scenisch uitgebouwd worden door middel van dans en beweging. Er werd rond de inhoud van de liederen ook een kleur- en tekenwedstrijd uitgeschreven. Koren ontnvangen bij de inschrijving dit boekje met tekeningen. Alle deelnemende kinderen kunnen meedingen voor een prijs.

    Toonmoment

    De dag wordt afgesloten met een toonmoment voor de ouders, grootouders, broers, zussen en alle geïnteresseerden.
    De liederen zullen dan voorgesteld worden met de aangeleerde bewegingen én de tekeningen van de kinderen worden dan geprojecteerd op groot scherm. Uiteraard zal hier ook de prijsuitreiking van de tekenwedstrijd plaatsvinden. Componist Paul Steegmans zal ook nog voor een extra nieuw lied zorgen dat kan toegevoegd worden aan deze bundel kinderliederen. Voor de begeleiding tijdens dit "mini concert"  kunnen we rekenen op de medewerking van Paul Steegmans (piano), Hugo Severi (klarinet), Daniël Ten Haaf (viool) en Tony Appermont (contrabas). Het Jong Kathedraalkoor zal ook aanwezig zijn om de liederen te ondersteunen. 

    Iedere deelnemer ontvangt bij aanvang van de cursus een leuke verrassing en een originele liedbundel (inbegrepen in het inschrijvinggeld).

    De kinderen brengen 's middags best hun eigen lunchpakket mee, voor een vieruurtje wordt er wel gezorgd.

    Uitgeverij Euprint zal die dag ook een partiturenstand voorzien met uitgaven voor kinder- en jeugdkoor. Deze dag is daarom niet alleen interessant voor de kinderen van het koor, maar is ook een ideale ontmoetingsplaats voor de dirigenten om nieuw repertoire te leren kennen, om contacten te leggen met collega-dirigenten, enz...

    Docenten: Lut Goetschalckx, Claudine Martens en Mieke Ketelslegers

    Locatie : Muziekconservatorium, Kunstlaan 12, Hasselt

    Dagindeling :

    zondag 12 oktober 2008

    10-11 uur: zangateliers

    11-12 uur: bewegingsatelier

    12-12.45 uur: zangateliers

    12.45 uur: pic nic, ieder brengt zijn eigen lunchpakket mee

    13.30-14.30 uur: zangateliers

    14.30-15.30 uur: bewegingsatelier

    15.30 - 16.15 uur; vieruurtje en generale repetitie met de muzikanten

    16.15 uur: mini concert

    17 uur: einde

    Contactpersoon: Goedele Schepers
    Email: limburg@koorenstem.be
    Telefoon: 089 36 13 93


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naast de film, de musical ook een cantate: DAENS

    Octaaf Boone - Daenscantate

    De Aalsterse componist Octaaf Boone (1923-2002), leerling van Gaston Feremans, was vooral actief in de lichte muziek, maar in 1993 schreef hij zijn klassiek meesterwerk: de Daenscantate. Julien Librecht schreef het libretto als een Grieks drama. Niet het hele levensverhaal, maar de gemoedstoestand van Daens tijdens 5 cruciale momenten in zijn leven staat centraal. Deze dubbel-cd is een live-opname van een uitvoering op 3 juli 2007 in de Sint-Cordulakerk in Schoten.
    Uitvoerders:
    Kamerorkest Divertimento, Harmonie Amicitia, Gemengd Koor Alamire, Mannenkoor De Welgezinden, Koor Cantate, Wilfried Haesen en Hugo Janssens (spreekstem), Johan Uytterschaut (basbariton) o.l.v. William Spittael

    Uitgave: FVV

    Referentie: ANZ 099

    Prijs: 16 Euro

    Bestel via: www.anz.be
          

    Titel Componist
    1 Ouverture (8:40)
    Octaaf Boone
    2 Deel 1 Rerum Novarum - Het duel (19:43)
    Julien Librecht / Octaaf Boone
    3 Intermezzo (1:46)
    Octaaf Boone
    4 Deel 2 De confrontatie (21:56)
    Julien Librecht / Octaaf Boone
    5 Deel 3 Rome (11:58)
    Julien Librecht / Octaaf Boone
    6 Intermezzo (1:47)
    Octaaf Boone
    7 Deel 4 Degradatie (16:56)
    Julien Librecht / Octaaf Boone
    8 Intermezzo (1:40)
    Octaaf Boone
    9 Deel 5 De laatste ronde (24:41)
    Julien Librecht / Octaaf Boone


    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duo Profundo en Vlaamse muziek.....

    Jan Van Landeghem getokkeld en gefloten

    Vrijdag 3 oktober om 20 u vertolkt Duo Profundo een gemengd internationaal Vlaams programma met o.m.werk van M. Giuliani , M. De Jong, A. Verbesselt, L. Vanheel, A. Yaguë, T.Takemitsu en J. Van Landeghem. Deze Rode Pomp - productie gaat door in de  Sint Vincent Cultuurkapel - Sint Antoniuskaai 9 - Gent ( dicht bij de Lievekaai )

    Duo Profundo (Geert Claessens, gitaar, Steven de Backere, fluit).

    Werk van :
    M. Giuliani (°1781 - 1829) :Sonate in A
    Marinus de Jong (°1891-+1984) * Suite
    August Verbesselt (°1919) : Iberia
    L. Vanheel(°1938) : Improvisata e Allegro
    A. Yaguë (°1947) : Confidencial nr. 2
    T.Takemitsu (°1930-+1996): Towards the sea
    Jan Van Landeghem (°1954): Tres Danzas Festivas

    reservatie: rodepomp-reservaties@pandora.be  



    Marinus de Jong is geboren te Oosterhout in 1891, en gestorven te Ekeren in1984 ?
    De Jong studeerde o.a. aan het Koninklijk conservatorium van Antwerpen, waar hij piano studeerde bij Emile Bosquet en fuga bij Lodewijk Mortelmans. Hij was leraar aan het Lemmensinstituut te Mechelen en tot 1965 docent aan het Antwerpse conservatorium in piano, contrapunt en fuga. Als pianist maakte Marinus de Jong verscheidene succesvolle kunstreizen, oa in 1920 door de USA. Niettegenstaande de vele concerten en zijn drukke pedagogische activiteit was Marinus de Jong een uiterst vruchtbaar componist, die zowat alle genres beoefende. De suite op. 127 werd gecomponeerd in 1967 en steekt in een barok kleedje : dansen zoals de allemande, courente en gigue, waarin hij een oud vlaams volkslied gebruikt, terwijl in de aria dan weer een gregoriaanse melodie weerklinkt.



    August Verbesselt werd geboren in Klein-Willebroek in 1919. Zijn geboortedorp kende niet erg veel muzikale activiteiten, maar de lokale jazzpianist en harmonie waren voldoende om Verbesselts muzikale belangstelling op te wekken. Verbesselt studeerde dwarsfluit en waagde zich aan enkele composities. Als achttienjarige stapte hij naar het Antwerpse conservatorium, waar hij harmonie studeerde bij Lode Ontrop en contrapunt en fuga bij Karel Candael. Daarnaast behaalde hij het hoger diploma voor fluit bij Louis Stoefs. Verbesselt was overigens de eerste leerling die zo'n hoger diploma voor fluit behaalde (nota bene met een derde deel van zijn eigen fluitconcerto); zijn voorgangers waren allemaal pianisten en violisten. Na zijn studies kon hij al snel aan de slag als solo-fluitist in het orkest van de Vlaamse Opera, een positie die hij bijna veertig jaar zou bezetten. Vanaf 1955 werd Verbesselt leraar harmonie aan het Antwerpse conservatorium. In de jaren 1960, na lang ijveren voor de invoer van vakken als Analyse en Vormleer, werd hij ook van deze leergangen titularis. Verbesselt wordt door zijn vroegere leerlingen (waaronder Jan Pieter Biesemans, Alain Craens en Wilfried Westerlinck) geprezen als pedagoog en componist. In 1965 werd Verbesselt benoemd tot directeur van de muziekschool van Niel. In 2005 heeft De Rode Pompe en orkestwerk vanhem gebracht in de Bijloke, op het Feest van de Vrienden van De Rode Pomp.



    Leon Vanheel studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. J. Fontaine, J. Decadt en W. Kersters zijn de leermeesters. Vanheel schreef vooral kamermuziek en vocale werken. Momenteel is hij directeur van de Academie voor Muziek, Woord en Dans te Genk.
    In het eerste deel van Improvisata e Allegro, het stuk dat in dit concert wordt gespeeld, wordt een kernmotief enerzijds en een dromerige melodische lijn anderzijds tegenover elkaar geplaatst. De instrumenten worden tot hun uitersten gedreven. Daarbij ontstaat een quasi redetwist tussen de hoge solist en de eerder nederige gitaar. Ook in het allegro dient zich een sterke contrastwerking aan. Een dansend motief in de fluit wordt sober begeleid door de gitaar. Het geheel krijgt een zenuwachtig karakter door een versnellingsprocédé dat op zijn beurt wordt afgebroken door langgerokken trillers en gebroken akkoorden. Hierop volgt een ingetogen middendeel dat een schakel vormt naar het initiële allegro waarin dezelfde elementen uit het begin opnieuw te voorschijn komen.

    Het volgende werk dat wij zullen spelen is geschreven als eerbetoon aan de voormalige inwoners van drie Noord-Spaanse stadjes. Die stadjes werden van de kaart geveegd door de aanleg van een enorme stuwdam. De Irquiza-dam.



    Jan Van Landeghem, een van de actiefste en belangrijkste Belgische componisten, liet zich in deze Tres Danzas festivas (1987) inspireren door flamenco-artiesten die hij tijdens een verblijf in Spanje aan het werk zag op een bruiloftsfeest. In de fandango verwijst hij nadrukkelijk naar de improvisatorische flamencostijl. Zo herinnert het kleppenvibrato in de fluit aan de geëxalteerde zang van de flamencozanger, terwijl tremeli-en slagwerkeffecten de flamencogitaar illustreren. De folia is van oorsprong een Portugese vruchtbaarheidsdans. Boven een zich steeds herhalende bas ontwikkelen zich uiteenlopende variaties. De farandola stamt uit de Provence (Frankrijk) en werd eveneens met de vruchtbaarheidsriten in verband gebracht. Het is van de drie dansen de meest vreugdevolle. Van Landeghem verwerkt in dit deel een 16de eeuws Frans drinklied.



    Het Duo Profundo is opgericht in 1998 en bestaat uit Geert Claessens, topgitarist met een internationale carrière als concertgitarist, die talrijke gerenommeerde wedstrijden in binnen-en buitenland won waaronder een eerste prijs op het Internationale Gitaarconcours te Carpentras (Frankrijk), een eerste prijs op de Internationale Gitaarwedstrijd Manuel M. Ponce (Mexico), en een tweede prijs in de Derde Internationale Gitaarwedstrijd "Printemps de la Guitare 1992" van Brussel/Walcourt . De tweede man is Steven De Baecke, fluitist met een hoger diploma fluit aan Koninklijk Conservatorium te Brussel, free-lance fluitist in o.a. orkest van Vlaamse Opera en als kamermuziekspeler in diverse ensemble.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessant koorconcert!

    Vlaams Radio Koor zingt Gevaert en Fétis

    Datum donderdag 16 oktober 2008
    Aanvang 20u15
    Activiteit Vlaams Radio Koor zingt begeleid door de Kon. Muziekkapel van de Gidsen  : 
    Frans August Gevaert – Missa solemnis pro defunctis

    François-Joseph Fétis – Requiem


    Gratis inleiding door Jan Dewilde om 19u15 in de Dekenij

    toegangsprijs: 15,00 euro
    Lokatie Mechelen - Sint-Romboutskathedraal
    Organisatie Festival van Vlaanderen-Mechelen
    Meer info www.festival.be/mechelen


    30-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem Kersters

    10 jaren geleden stierf de Vlaamse componist Willem Kersters.
    Hij componeerde cantates, symfonieën, liederen, koorwerken.....
    Wij bevelen graag volgend boek aan:

    De suggestie van scheppen - Leven en werk van Willem Kersters
    Tom Janssens, Veerle Bosmans, Bob De Nys
    Korte inhoud: Het bijzonder veelzijdige oeuvre van de Antwerpse componist Willem Kersters (1929-1998) is exemplarisch voor de modernistische vertwijfeling van de naoorlogse Vlaamse muziek. Tot in de jaren 1980 zou hij zijn schrijfstijl voortdurend verrijken en bevragen, tot hij in enkele sleutelwerken tot een ‘synthese’ kwam van zijn zoektocht. Achteraf bekeken vormt Kersters’ muziek een uniek oeuvre dat – los van alle internationale ontwikkelingen of modieuze trends – op en binnen zichzelf een muzikaal universum construeerde. Deze monografie en oeuvrecatalogus (184 p.) wil een eerste aanzet zijn tot een herwaardering van deze componist en zijn fascinerende muziek.

    Uitgeverij: KVAB
    Referentie: ANZ 510

    Prijs: 19.5 Euro

    TE BESTELLEN VIA:  www.anz.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoofprijs

    De Jef Van Hoofprijs voor compositie 2010

    Deze prijs kan u € 1500 opleveren en eeuwige roem. De opdracht is een werk voor solostrijkinstrument. De stopdatum is 31 juni 2009.



    “DE CRANS” vzwJEF VAN HOOF FONDS JEF VAN HOOF PRIJS VOOR COMPOSITIE 2010  Reglement   Om de nagedachtenis te eren van haar stichter, Meester JEF VAN HOOF, en ter aanmoediging van de Vlaamse toondichters in het domein van de klassieke hedendaagse muziek, werd in 1968 door “de Crans” vzw de JEF VAN HOOF PRIJS in het leven geroepen. Deze driejaarlijkse compositieprijs bestaat uit een geldprijs van 1500 € (vijftienhonderd Euro) en wordt voor de veertiende maal uitgeloofd om in 2010 te worden uitgereikt, ditmaal voor een werk voor solostrijkinstrument (viool, altviool, violoncel of contrabas) met een duur van minimum 8 en maximum 15 minuten. 

    Over de toekenning van de Prijs wordt beslist door een vakjury, onder het erevoorzitterschap van Ernest Van der Eyken, waarvan de leden worden aangeduid door het bestuur van de VZW “de Crans”. Voor deze sessie is de jury samengesteld uit de componisten Wim Henderickx, Luc Van Hove en Marc Verhaegen. 
     

    Aan deze prijs kan worden deelgenomen door alle Vlaamse componisten (d.w.z. die zich bekennen als behorend tot de Vlaamse gemeenschap in België) waar zij ook wonen en ongeacht hun leeftijd. De leden van de jury mogen niet aan de wedstrijd deelnemen.

    Het staat de deelnemers vrij om zelf te bepalen of hun werk uit één of meerdere delen zal bestaan. De compositie mag nog niet in het openbaar uitgevoerd of uitgegeven zijn.
     

    De manuscripten moeten duidelijk en leesbaar geschreven of geprint zijn en dienen uiterlijk op 30 juni 2009 in vier exemplaren toe te komen op het adres van Luc Leytens, Cogels Osylei 72, B-2600 Berchem-Antwerpen. De inzendingen gebeuren anoniem. Dit wil zeggen dat de partituren geen auteursnaam, doch enkel een kenspreuk mogen vermelden en dat ze moeten vergezeld zijn van een gesloten omslag die op de buitenzijde enkel dezelfde kenspreuk draagt. In die omslag worden de naam, het adres en het telefoonnummer van de deelnemer vermeld, alsook een ondertekende verklaring dat het werk van zijn/haar hand is en nog niet werd gepubliceerd of in het openbaar uitgevoerd.
    De deelnemer van wie het werk bekroond wordt, behoudt het eigendomsrecht. De JEF VAN HOOF PRIJS wordt niet gesplitst en kan slechts eenmaal aan een zelfde persoon worden toegekend. Wel heeft de jury het recht om, indien hij van oordeel is dat de inzendingen niet beantwoorden aan voldoende kwaliteitsnormen, de prijs niet toe te kennen. De beslissingen van de jury zijn onherroepelijk en er wordt niet over gecorrespondeerd. 

    In het verleden werd de prijs toegekend aan:
    JEF MAES (1971), ROLAND CORIJN (1974), IVO CEULEMANS (1980), MARC VERHAEGEN (1983), WILFRIED WESTERLINCK (1986), BERNARD BAERT (1995), KOEN DEJONGHE (1998), RUDI TAS (2001) en STEFAN VAN PUYMBROECK (2004).                        


    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat en bedankt ANZ !

    ANZ redt graf Emile Wambach



    Het Schoonselhof is zowat de Père Lachaise van Antwerpen. Op het ereperk liggen heel wat prominenten begraven, waaronder politici, schrijvers en componisten. Maar dood is iedereen gelijk voor de wet en dus worden ieder jaar graven, waarvan niemand de concessie verlengt, verwijderd om plaats te maken voor nieuwe. Een jaar op voorhand wordt naast het graf een plakkaat geplaatst om familie en toevallige passanten te informeren dat de concessie vervallen is en binnen het jaar verlengd moet worden, zoniet verdwijnt het graf. Sinds bijna een jaar staat zo een bord bij het graf van Emile Wambach (1854-1924), componist, leerling van Peter Benoit, dirigent van de opera, kapelmeester van de kathedraal, directeur van het conservatorium,…
    Wambach componeerde o.a. een prachtig oratorium Blanchefloor, het schitterende koorwerk 'Salve Regina' (opgenomen in het Vlaams Romantisch Koorboek), orkestwerken, ....
    Emile Wambach speelde zondermeer een vooraanstaande rol in het Antwerpse muziekleven en hoewel van Waalse afkomst, was hij een groot verdediger van de Vlaamse School. Hij kreeg dan ook een stadsbegrafenis en een prominente plaats op het Schoonselhof.

    85 jaar later weet niemand aan de Stad nog wie Emile Wambach is en ondanks oproepen van onder meer Prof. Guido Persoons heeft tot nog toe geen enkele instantie iets ondernomen. Aangezien de hernieuwingstermijn binnenkort verstrijkt, heeft het ANZ de koe bij de hoorns gevat en de concessie overgenomen zodat het graf ook de 50 volgende jaren te bewonderen zal zijn op het Schoonselhof.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans De Meyer

    Wij vernemen het overlijden van Frans DE MEYER (18 augustus 1922 - 26 september 2008).

     Frans was zoon van de Vlaamse bard Willem De Meyer, beheerder van de uitgeverij Roeland en deelgenoot van het ANZ.

    De afscheidsliturgie heeft plaats op zaterdag 4 oktober 2008 om 11 uur in de Xaveriuskerk, Collegelaan 32 te Borgerhout.

     

    Rouwadres: William Woodstraat 12, 2140 Borgerhout

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beiaardmuziek

    Brons voor Sint-Geertrui





    Resonant werkte mee aan een artistiek onderzoek naar historische beiaardmuziek. Dit onderzoek wordt op donderdag 2 oktober in schoonheid afgesloten met een concert in en rond de Sint-Geertruikerk.

    In 2003 verwierf het archief van de K.U.Leuven het tot dan toe ongekende ‘Beiaardboek van Frans De Prins, 1781’. De stukken in het De Prins-handschrift zijn ontleend aan het klavier-, dans- en volksmuziekrepertoire uit de achttiende eeuw. Van de 221 stukken zijn er 56 aangepast voor beiaard, maar het manuscript bevat geen authentieke beiaardmuziek. De vraag ‘hoe ga je als hedendaags beiaardier met deze muziek om?’ drong zich dan ook op. Ten einde deze vraag te beantwoorden, werd een onderzoeksproject opgestart door het beiaard-departement van het Lemmensinstituut i.s.m. de afdeling musicologie van de K.U.Leuven, binnen het onderzoeksplatform van het IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten). Ook Resonant en de Nederlandse Beiaardschool werkten mee. Het onderzoeksproject draagt de volgende titel: Onderzoek naar ontstaan, corpus, context en actuele uitvoeringspraktijk van de beiaardmuziek en gerelateerde klaviermuziek in de Zuidelijke Nederlanden in de achttiende eeuw.

    Het corpus van het project bestond uit lied- en speelmansboeken, klavier-handschriften en beiaardboeken uit de 18de eeuw. Dit corpus werd, wat de beiaard- en versteekboeken betreft, ingevoerd in RISM, het internationale naslagwerk bij uitstek voor het opsporen van melodische concordanties. Uit dit concordantieonderzoek blijkt vooral dat men dit repertoire in zijn geheel moet onderzoeken en kaderen binnen de context van de stedelijke muziekgeschiedschrijving (Urban musicology). Zo blijkt bijvoorbeeld uit een studie van de intekenlijsten op 18de eeuwse muziekuitgaven dat hier heel wat namen van beiaardiers in voorkomen. Op die manier kan men traceren hoe bepaalde werken in beiaardboeken verschenen na de aankoop van de desbetreffende partituur door de beiaardier. Vooral versterkt dit ook het beeld van de beiaardier als all round muzikant.

    Een belangrijk sleutelmoment in het onderzoeksproject was de vaststelling dat de ideale bron voor deze studie opnames uit de 18de eeuw zijn. Met name de muziek die op de trommel werd geplaatst die elk kwartier de beiaard als een grote muziekdoos tot klinken brengt, vormde een belangrijke factor in dit onderzoek. Zo blijkt dat de beiaardiers ernaar streefden om de muziek voor beiaardautomaat te laten klinken alsof zij zelf aan het spelen waren. Beiaardiers moesten de facto de muziek die zij op de trommel plaatsten zeer nauwkeurig noteren. Deze stukken werden verzameld in de zgn. versteekboeken. Een bijzonder interessante bron vormt het beiaardboek van de Antwerpse beiaardier Joannes De Gruytters dat ook bewaard is gebleven. Uit het concordantieonderzoek blijkt duidelijk dat dit boek een weerspiegeling is van het beiaard.

    De resultaten van dit project zijn gebundeld in Cahier 7 van de uitgaves van het IvOK. In het cahier licht Peter Strauven enkele relevante voorbeelden van het concordantieonderzoek toe en beschrijft Gilbert Huybens hoe het beiaardhandschrift van Frans De Prins is ontstaan binnen een actieve muzikantenfamilie. Zo plaatst ook Eugeen Schreurs het historische beiaardrepertoire in zijn stedelijke context. Jacques Maassen geeft een overzicht van de historische trommels en omschrijft verder het belang van deze speelwerken voor de uitvoering van historische beiaardmuziek. Carl Van Eyndhoven beschrijft ten slotte concrete voorbeelden van een vernieuwde uitvoeringspraxis. Als bijlage bij het cahier hoort ook een cd-opname die een aantal belangrijke inzichten van het onderzoek verklankt. Op de cd werden een aantal werken door verschillende musici op verschillende instrumenten opgenomen. Zo is achttiende-eeuwse muziek te horen op beiaard, orgel, klavecimbel en musette. C. Van Eyndhoven & P. Strauven (Eds.), Trillers, mordanten, schielijke loopen … Een artistieke reconstructie van de beiaardmuziek in de achttiende eeuw. Leuven, ACCO, 2008.

    Op donderdag 2 oktober 2008 worden alle bevindingen van het onderzoeksproject nog eens tot klinken gebracht in een wandelconcert in en rond de Sint-Geertruikerk in Leuven. Uitvoerders zijn onder meer Carl Van Eyndhoven en Jasper Stam op beiaard, Wannes Vander Hoeven en Peter Strauven op orgel, Jean-Pierre Van Hees op musette en Bart Naessens op klavecimbel. Jos Stroobants vertolkt enkele markante teksten uit de achttiende eeuw, samengebracht door Gilbert Huybens. Op het concert wordt het IvOK-cahier met de resultaten van het beiaard-onderzoeksproject voorgesteld.


    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse creaties

    Acht creaties van jonge Vlaamse componisten op Transit New Music Festival 2008

    Transit festival 2008

    TRANSIT kiest consequent voor creatie en voor vernieuwende muziek uit de jonge 21ste eeuw. Het festival heeft een uitgesproken internationaal podium waar ook steevast Vlaamse ensembles en componisten vertoeven. Op het openingsconcert brengt Spectra Ensemble uitsluitend muziek van jonge Vlaamse componisten. Er worden dan ook over de 2 dagen heen 8 creaties van jonge Vlaamse componisten gebracht. 

    Trio Scordatura focust op componisten die vandaag in ‘just intonation’ schrijven wat grote gevolgen heeft voor de muziekinstrumenten, de notatie en het muzikale voorstellingsvermogen. Champ d’Action doorprikt bestaande opvattingen over lichamelijkheid van klank, muziektechnologie en esthetiek in een verfrissend programma met nieuw en experimenteel werk van Walter Zimmermann, Peter Ablinger, Maarten Buyl en Niels Rønsholdt. Tijdens het concert van Arne Deforce, Yutaka Oya en Richard Barrett staat de (on)mogelijkheid van communicatie centraal. Het Arditti kwartet biedt een nieuwe lezing van enkele verbluffende werken die eerder in 2008 gecreëerd werden en voegt daar de creatie van het elektrisch gitaarkwintet van Stefan Van Eycken aan toe.

    Op het slotconcert maakt The New York New Music Ensemble zijn Belgisch debuut met een dwarsdoorsnede van uitgesproken nieuwe muziek van de jongere generatie componisten uit de USA.

    Volgende creaties van Vlaamse componisten zijn er te beluisteren: Mattijs Van Damme: Natural Surfaces, Kris De Baerdemacker:  Music for 14 players, Daan Janssens: Etude scénographique, Luc Brewaeys:  Cardhu, Tim Mariën:  Quick Transit, Maarten Buyl: Speedcore Drifting, Stefan Van Eycken:  In defence of the wind beneath the door en Annelies Van Parys:  Fragrances.

    TRANSIT loopt van 24 tot 26 oktober - STUK, Leuven.

    Info & tickets: www.transitfestival.be


    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEMU
    Nadat SEMU de koren, muziekmaatschappijen en muziekscholen in de gordijnen heeft gejaagd is het vandaag de beurt aan de dagscholen.....

    'Klein klein kleutertje' kost geld
    emd; , De Standaard, 26/09/2008, p.14, 213w.
    Scholen in heel België moeten voortaan betalen als ze teksten en partituren van kinderliedjes verdelen onder hun leerlingen.
    "Zijn liedjes brachten amper iets op"
    Het Belang van Limburg, 26/09/2008, p.5, 511w.
    Open VLD is niet te spreken over de nieuwe muziekbelasting die SEMU aan de scholen vraagt. De partij wil dat de Vlaamse ministers van Cultuur en van Onderwijs ingrijpen. David Davidse, zoon van Nonkel Bob, is het daarmee niet eens.
    Is de stoomboot van de Sint nu publiek domein of niet?
    Het Belang van Limburg, 26/09/2008, p.79, 228w.
    Deze gewichtige vraag omtrent 'Zie ginds komt de stoomboot' is blijkbaar een discussiepunt tussen de onderwijsnetten en de muziekuitgevers. De vraag is eigenlijk: wat is publiek domein?
    Scholen moeten betalen voor 'Klein klein kleutertje'
    STEFAN; VANDERSTRAETEN; , Het Laatste Nieuws, 26/09/2008, p.14, 81w.
    Scholen die kinderen kopietjes geven met liedjesteksten, moeten voortaan betalen aan SEMU, de beheersvennootschap van muziekuitgevers. 
    Katholieke scholen verbolgen over belasting op liedjesteksten
    kh; , De Morgen, 26/09/2008, p.13, 413w.
    Het katholieke net is niet te spreken over een rondzendbrief van Semu, de vereniging die de auteursrechten van muziekuitgevers behartigt.


    26-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams koorconcert

    Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe

    Datum vrijdag 17 oktober 2008
    Aanvang 20u15
    Activiteit Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe
    programma:
    Clément D'Hooghe - Missa in honorem Sancti Pauli
    Oscar Van Durme - Ave Maria
    Oscar Van Durme - Tota pulchra es
    Arthur Wilford - Avondlied
    Edgar Tinel - Sonate voor orgel
    Edgar Tinel - Alleluia

    uitvoerders:
    Antwerps Mannenkoor en Peter Van de Velde (orgel)
    Lokatie Dekanale kerk
    Gemeente Temse
    Organisatie Antwerps Mannenkoor
    Meer info 03/257.27.66 (info) 03/710.12.70 (kaarten)


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cantate van Jos Mertens !

    Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens

    Datum zaterdag 11 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens
    Programma FVV VLAAMS-BRABANT NODIGT UIT:
    ZATERDAG 11 OKTOBER 2008 – 20.00 uur
    Sint-Jan-Evangelistkerk Tervuren

    KRINGEN VAN TIJD

    LIBRETTO : JULIEN LIBRECHT - MUZIEK : JOS MERTENS

    DOOR KAMERORKEST DIVERTIMENTO EN MET DE MEDEWERKING VAN
    RACHEL FABRY SOPRAAN
    JOHAN UYTTERSCHAUT BASBARITON
    ANKE STEENBEKE PIANO
    HERMAN DE VILDER RECITANT
    EN HET KOOR: SINGHET SCONE UIT DILBEEK
    ALGEMENE LEIDING: WILLIAM SPITTAEL

    KAARTEN AAN :
    € 10,00 IN VVK DOOR OVERSCHRIJVING OP REK.FVV 434-7262969-01 VÓÓR 4 OKTOBER A.S.
    € 12,00 AAN DE KASSA
    Lokatie Sint-Jan-Evangelistkerk
    Gemeente Tervuren
    Organisatie FVV Vlaams-Brabant
    Meer info 02 252 17 00 - 02 767 55 93


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!