NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wedstrijd

    Cultuurprijs van de provincie Oost-Vlaanderen 2009: nieuwe muziek

    De provincie Oost-Vlaanderen schrijft jaarlijks een prijs uit voor muziek, afwisselend voor nieuwe muziek en popmuziek. In 2009 is nieuwe muziek aan de beurt. De laureaat wint een geldbedrag van 5000 euro

    Wie kan inzenden ? Alle Oost-Vlaamse componisten of muzikanten kunnen werken inzenden die niet onder de noemer popmuziek vallen.

    Voor verdere info in verband met het reglement en het inschrijvingsformulier: www.oost-vlaanderen.be/cultuurprijzen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vacature

    Vacature Directeur CC Strombeek - Grimbergen

    Het cultuurcentrum Strombeek/Grimbergen is een van de belangrijkste culturele instellingen in de Vlaamse rand, en is door de Vlaamse Gemeenschap erkend als A-centrum. Het beheersorgaan, de “vzw Cultuurcentrum Strombeek/Grimbergen”, werft een directeur (m/v) aan die op 1 september 2009 zijn taak opneemt.

    Kandidaten die een diploma universitair of hoger onderwijs hebben behaald en over de vereiste ervaring beschikken kunnen vanaf nu solliciteren. Ten minste drie jaar relevante ervaring is nodig, in een leidinggevende of staffunctie, in de culturele sector. Wedde op directieniveau.

    De taakinhoud, het gevraagde profiel en de selectieprocedure zijn beschreven in een document, dat op eenvoudige aanvraag ursula.wijnants@ccstrombeek.be wordt toegestuurd.

     Bij uw sollicitatie voegt u een curriculum vitae, waarin u uw meest relevante competenties, kwalificaties en ervaring vermeldt. U maakt ons ook in een korte uiteenzetting (één bladzijde A4) duidelijk wat uw motieven zijn om te solliciteren en wat u zelf als uw belangrijkste opdrachten beschouwt, mocht u de job krijgen.

    U moet solliciteren via de post, gericht aan de heer voorzitter van de vzw Cultuurcentrum Strombeek, Gemeenteplein, 1853 Grimbergen”, of via mail: voorzitter@ccstrombeek.be. Uiterste datum voor toezending van de kandidaturen: vrijdag 10 april 2009


    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaming wint Nederlandse zangwedstrijd



    De Vlaming John Eeckeleers heeft afgelopen weekend de talentenjacht "Una voce particolare" gewonnen op de Nederlandse televisiezender NCRV. Hij overtuigde de jury met zijn vertolking van "E lucevan le stelle" uit de opera "Tosca" van Puccini.

    "Una voce particolare" ging op zoek naar klassieke stemmen. Eeckeleers hoopt dat zijn overwinning zijn carrière als zanger een boost zal geven, maar hij wil dit voorlopig blijven combineren met zijn job in de Brico in Lier.

    "Ik leef van dag tot dag", zegt hij in een reactie op Studio Brussel. "We zullen zien wat dit allemaal teweegbrengt. Ik hoop dat ik nu met mijn stem toch nog verder kan geraken."

    Eeckeleers koos nog maar twee jaar geleden voor klassieke zang en volgt zangles bij mezzosopraan Lucienne Van Deyck. Hij had nooit verwacht dat hij als Belg een Nederlands tv-programma kon winnen, maar toch bleef hij erin geloven.

    "Mijn grootste doel was op tv komen, maar het ligt in mijn karakter dat ik dan ook mijn reeks wil winnen. En zo kwam ik in de finale terecht", zegt hij.

    In de jury zat onder andere Marco Bakker, die niets dan lovende woorden had voor de prestatie van Eeckeleers. Hij kreeg een muzikaal weekend in een Europese stad naar keuze cadeau.

    U kunt de uitzending herbekijken op de website van de NCRV.


    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor !

    Korenmarathon Brugge                                                                               

    26 april
    Naar goede gewoonte organiseert het Concertgebouw jaarlijks een Opendeurdag. Deze zal dit jaar plaatsvinden op 26 april 2009, naar aanleiding van de Erfgoeddag met als thema ‘Uit Vriendschap’. Het Concertgebouw en Koor&Stem nodigen die dag ook alle Vlaamse koren uit voor een korenmarathon met toonmomenten en workshops o.l.v. Florian Heyerick en Luc Anthonis. Niet te missen!


    De Korenmarathon is een vriendschappelijke ontmoeting van verscheidene koren uit heel Vlaanderen, zowel jeugd- als volwassenenkoren. In de voormiddag zijn er diverse workshops. In de namiddag voorzien we korte toonmomenten waar de koren het beste van zichzelf kunnen geven. Het biedt de deelnemende koren een unieke gelegenheid hun eigen repertoire op het Concertgebouwpodium te brengen. De Korenmarathon wordt luisterrijk afgesloten met een concert met ‘Cantilene’ o.l.v. Luc Anthonis, Laureaat Jeugdkoren in Koor van het Jaar 2008.



    Tijdens de workshops werken de jeugdkoren samen met dirigent Luc Anthonis aan lichte muziek en  negro spiritualrepertoire. De volwassenenkoren worden gecoacht door dirigent Florian Heyerick. Zij werken aan fragmenten uit het ‘Utrecht’ Te Deum van Georg Friedrich Händel, een uniek vervolg op het festival 'Händel 09'. De Händelfragmenten zijn binnenkort in pdf-vorm terug te vinden op de website van het Concertgebouw. De fragmenten voor de jeugdkoren worden de dag zelf verdeeld aan de koorleden.



    Voor alle koren wordt er een broodjeslunch door het Concertgebouw aangeboden. Bovendien voorziet het Concertgebouw in een vergoeding  voor de  verplaatsingskosten (€100 per koor), zodat iedereen de kans heeft deel te nemen aan dit gastvrije evenement.


    De Korenmarathon maakt deel uit van de Opendeurdag van het Concertgebouw. De Opendeurdag laat alle bezoekers van 10-17uur een kijkje nemen achter de schermen van het Concertgebouw. Naast de Korenmarathon verrast ook het Spectra Ensemble met muzikale interventies. Gedurende de hele dag zijn er rondleidingen (laatste rondleiding om 14.30 uur) met bezoek aan de Concertzaal, waar de deelnemende koren aan het werk zijn. Verder zijn er workshops en tal van andere activiteiten die ook de jongsten op een plezierige manier laten kennismaken met het reilen en zeilen van het Concertgebouw. Ideaal voor een familie-uitstap dus!

    De Korenmarathon van 26 april 2009 wordt een warme muzikale ontmoeting van bijna zes uur onafgebroken musiceren, concerteren, luisteren en genieten. Uit vriendschap!

     


    Programma voor Koren

    10.00 tot 12.00u: Workshops

    • Volwassenenkoren onder leiding van Florian Heyerick: fragmenten uit het ‘Utrecht’ Te Deum van Händel


    • Jeugdkoren onder leiding van Luc Anthonis: lichte muziek en negro spirituals

    12.00 tot 13.00u:     Lunchpauze

    13.00 tot 15.00u:    Toonmomenten

    15.00 tot 15:45u:    Concert door jeugdkoor van het jaar 2008 ‘Cantilene’ o.l.v. Luc Anthonis

     

    Info & Inschrijving

    Inschrijvingen via info@concertgebouw.be of via Onthaal Concertgebouw op 050 47 69 99.

    Gelieve tijdig in te schrijven want het aantal inschrijvingen is beperkt! Bij uw inschrijving  graag vermelden hoeveel zangers per stem aanwezig zullen zijn.



    Contactpersoon: Dimitry Goethals
    Email: dimitry.goethals@koorenstem.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interesse voor een mooi en interessant concert?

    Peter Benoitherdenking - liedrecital rond Jef Van Hoof en Frits Celis

    Datum maandag 30 maart 2009
    Aanvang 20u00
    Activiteit Peter Benoitherdenking - liedrecital rond Jef Van Hoof en Frits Celis
    Tijdens de jaarlijkse Peter Benoitherdenking in de Blauwe Zaal van deSingel brengen Liesbeth Devos (sopraan) en Lucas Blondeel (piano) een liedrecital waarin ze focussen op twee componisten: Jef Van Hoof die vijftig jaar geleden stierf en Frits Celis die dit jaar tachtig wordt.

    Programma
    Lodewijk Mortelmans – Hoe schoon de morgendauw
    Lodewijk Mortelmans – Als de Ziele luistert
    Jef Van Hoof – Wals nr. 3 (piano-solo)
    Jef Van Hoof – 't Is stille
    Jef Van Hoof – Slaaplied
    Jef Van Hoof – Aanroepinge
    Jef Van Hoof – Nanoen in huis
    Jef Van Hoof – Lentestemming
    Emmanuel Durlet – Chrysanten (piano-solo)
    Frits Celis – Drei Lieder op. 17 (Am Soldatenfriedhof - Zimmerblumen - Herbstklage)
    Frits Celis – De geestelijke Bruiloft op. 4 (De geestelijke bruiloft - Van roos en vogel - De gulden zomer - De bronzen herfst)
    Lokatie deSingel
    Gemeente Antwerpen
    Organisatie Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen
    Meer info 03/248.28.28


    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hullebroeckkoor en het zangfeest

    Het Emiel Hullebroeckkoor was met een grote delegatie aanwezig op het voorbije zangfeest.
    En ze genoten ervan.
    Als bewijs daarvan deze getuigenis vanuit het koor:

    72ste Vlaams Nationaal Zangfeest




    EEN HART VOOR VLAANDEREN 

    Het 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest van zondag 15 februari 2009 (de dag na Sint-Valentijn) was een voltreffer van formaat.  Een nokvolle Lotto Arena, gelegen vlak naast het Sportpaleis,  zorgde voor de sfeer van de grote dagen.  De keuze voor deze zaal en voor een vroegere datum bleek een juiste keuze.


     

    Het Emiel Hullebroeckkoor was zoals steeds aanwezig met een sterke delegatie.

     

     

    De samenzang onder leiding van Peter Leys, kleinzoon van Jef Tinel, verliep vlekkeloos.  Al is het natuurlijk nodig de dirigent in het oog te houden en niet enkel het programmaboekje.  De vele verwijzingstekens in een paar liederen bleken ook voor velen een haast niet te nemen hinderpaal.  Niet iedereen studeerde notenleer.


     

    Ook de geleidelijke vernieuwing van het repertorium was een meevaller.  Wij hebben naast onze traditionele liederen ook veel mooie hedendaagse liederen.  Ze werden door jong en oud geestdriftig meegezongen. 

    Erik Stoffelen, voorzitter van het ANZ was ook in een begenadigde oratorische dag.  Dank je Erik voor de bezielde en aan duidelijkheid niets te wensen overlatende toespraak.  En nu afrekenen op 7 juni.

     


    Dit zangfeest stond ook in het teken van de hulde aan Peter Benoit (die 175 jaar geleden werd geboren) en van Jef Van Hoof (die 50 jaar geleden stierf).  "Hun betekenis voor het Vlaamse muziekleven in nauwelijks te onderschatten, en zonder hen zou er wellicht nooit een zangfeest geweest zijn" zoals Paul Cordy schrijft in de Inleiding van het programmaboekje.

    Hoe konden we beter hulde brengen aan deze twee Vlaamse meesters dan door hun liederen te zingen. En dat deden we met o.a. Groeninghe van Jef Van Hoof en Beiaardlied van Peter Benoit.  De mooiste hulde werd echter gebracht door de Vlaamse sopraan, afkomstig uit Ronse en aktief bij de BBC Singers en The Londen Voices: Ann De Renais.  Zij vertolkte voor ons 't Is Stille en Ik heb u lief  Jef Van Hoof en Spinnewiel van Peter Benoit.  Ann De Renais vertelde er zelfs bij dat het verhaal de ronde doet dan Peter Benoit het componeerde in het bos in het Ronsense dat men sindsdien het Muziekbos is gaan noemen.  Legende of waarheid ?  Dat heeft  geen belang...  het is een mooi verhaal!

    Zoals steeds werd besloten met het zingen van de Nationale Liederen.  Ik krijgt er steeds een krop van in de keel en moet noodgedwongen telkens enkele verzen overslaan...  Maar, daar doen we het voor: de batterijen opladen om de strijd verder te zetten voor een onafhankelijk Vlaanderen en waarom zou de ontroering ook niet mogen toeslaan de dag na Sint-Valentijn...  want "Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief".

    "Wanneer zal Vlaanderen,
    de profetische woorden van Jozef Simons indachtig?!

    Toegrijpen, om zonder aarzeling,
    het onzalig belgisch 'voorlopig Bewind' dat na al sinds
    1830 tot en met Van Rompuy ongestraft blijft duren,
    metterdaad naar huis te sturen!
    En aan het prinsenvolk der oude Nederlanden
    onverwijld te geven waar het recht op heeft,
    namelijk:
    Een eigen Vlaams gelaat.
    In een eigen Vlaamse hoofdstad
    In het hart van Europa.
    En met een kloppend hart voor Vlaanderen!"

    (Uit de verwelkoming door Anton Aldi)

    Tot volgend jaar op zondag 28 februari 2010 op het 73ste Vlaams Nationaal Zangfeest.


    pb


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T' Andernaken

    Vocaal ensemble T’Andernaken uit Halle (Vl. Brabant) werft nieuwe stemmen aan



    T’ Andernaken is een gemengd vocaal ensemble van ongeveer 20 zingende leden.



    Op het repertoire staan profane en religieuze koorwerken uit alle stijlperiodes, met of zonder begeleiding.

    Het laatste zomerconcert stond in het teken van de romantiek: Edgar Tinel, Gabriel Fauré en Felix Mendelssohn.

    Tijdens het recentste kerstconcert bracht het ensemble o.a. een Europese kerstliederensuite in een bewerking van Juliaan Wilmots met orgeltussenspelen van Jos Mertens.

    Op 6 juni staat een concert met renaissancemuziek van Dowland, Lassus, Tye, Weelkes, Farmer, Hendrik VIII, J. de Mantua, M. da Rivaflecha, P. Passereau, …op het programma.

    Al wie een behoorlijke stem heeft, van muziek en een hartelijke vriendschappelijke sfeer houdt, is welkom op de wekelijkse repetities op vrijdagavond van 20.15 tot 22.30 uur in de Servaiszaal van de muziekacademie van Halle (naast de basiliek).  



    Neem contact met peter@tandernaken.be (dirigent: Peter Leys) of renaat@tandernaken.be (voorzitter: Renaat Uyttersprot) en voel je meteen welkom!

    Meer informatie op www.tandernaken.be .



    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vic Nees

    Creatie van het Requiem van Vic Nees

    Vic Nees (150x150)

    Vandaag vond de creatie van het Requiem van Vic Nees plaats. En dit op zijn verjaardag. Hij legde er de laatste hand aan in 2008, 50 jaar na het verschijnen van zijn eerste koorwerk.

    Het Requiem van Vic Nees  is niet te vergelijken met de vele voorbeelden gekend uit het verleden. Dit is een Requiem  voor de doden, maar ook een Requiem van de Verrijzenis en het Licht. Een positief en hoopvol Requiem waarin volgens Vic Nees een Dies Irae, een Lacrimosa en een Libera me niet thuishoren.  Het werk groeit naar een climax  toe in het  In Paradisum dat eindigt met een indrukwekkend pianissimo. Talrijke tekstuitbeeldingen zullen de aandachtige luisteraar niet ontgaan zoals het verschijnen van het eeuwige licht, het lux perpetua, boven een geïmiteerd klokkengelui.

    De creatie vond plaats op 8 maart om 11.OO uur in de O.L.V.-kapel van het Elzenveld in de Lange Gasthuisstraat 45, Antwerpen. Het werk wordt daarna in verschillende steden uitgevoerd door het Gents Madrigaalkoor, dir. Johan Duijck, Hilde Coppé, sopraan en Ludwig Van Gijseghem, tenor.

    Geplande uitvoeringen 


     

     

    Grimbergen, 19 maart 2009, 20.15 uur
    Abdijkerk, Kerkplein 1, 1850 Grimbergen
    Requiem van Vic Nees (première)
    Requiem van Herbert Howells

    info

    kaarten: €14 (€12,5 reductie)
    verkoop: tickets@ccstrombeek.be
    www.ccstrombeek.be, tel +32.2.2630343
    organisatie: CC Strombeek

     


    Drongen, 20 maart 2009
    , 20.00 uur
    Heilige Gerulphuskerk, Drongenplein
    Requiem van Vic Nees (première)
    Requiem van Herbert Howells


    info

    kaarten:  VVK €12, kassa €14
    verkoop:  09 227 46 49 of 09 226 52 26
    organisatie: www.oorverblindend.be

     

     

    Leuven, 9 mei 2009, 19.30 uur
    Sint Pieterskerk, Grote Markt
    Requiem van Vic Nees
    Super flumina Babylonis  Jules Van Nuffel
    Super Flumina Babylonis  Jean Marie Plum

    info
    kaarten: op uitnodiging
    organisatie: Stad Leuven































    Het werk wordt uitgegeven bij www.anniebank.com


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Jef Van Hoof....

    JEF VAN HOOF

     


     

    Een paar weken geleden zongen we met enkele duizenden in de Lotto-Arenahal het krachtige strijdlied ‘Groeninghe’ en de prachtige hymne ‘Daar is maar één land’. En we luisterden ingetogen naar Ann De Renais in twee kunstliederen van Jef Van Hoof.

    Daarmee herdacht het ANZ de 50ste sterfdag van deze legendarische toondichter.

    Het was een merkwaardig toeval dat tijdens hetzelfde zangfeest de 175ste geboortedag van die andere Vlaamse geniale componist Peter Benoit werd herdacht. Beide figuren zijn immers enorm volksverbonden musici geweest. Ze hadden allebei een enorme voorliefde voor het eigen volkslied. Ze dirigeerden met een bezielend enthousiasme de massa en schreven met een groot hart voor die zingende massa. Beiden engageerden zich met hun kunst in de ontvoogdingsstrijd van ons volk. Benoit streed voor de oprichting van een Vlaams Conservatorium in Antwerpen en Van Hoof was een tijdlang directeur van diezelfde muziekschool. Zowel Van Hoof als Benoit hebben strijdvaardige liederen en andere opzwepende muziekstukken geschreven. Benoit hanteerde daarvoor massakoren en grote orkesten. Van Hoof bespeelde ook de massa zangers maar dan graag begeleid door vurige kopers. Kopers waren voor van Hoof ‘de ziel’ van het orkest. Van Hoof formuleerde het soms nog plastischer….

    Naast de uitbundige en opzwepende stukken schreven beide toondichters schitterende symfonische werken (Benoit: fluitconcerto, pianoconcerto, ouvertures; Van Hoof: 6 symfonieën, symfonische suites), strijkkwartetten, kamermuziekwerken, pianomuziek, missen, motetten, koorwerken en liederen.

    Van Hoof heeft steeds met een grote bewondering en zelfs verering opgekeken naar Benoit, net zoals veel generatiegenoten en jongere componisten opkeken naar Van Hoof. Van Hoof baseerde zijn pedagogische principes op die van Benoit wat bijvoorbeeld de rol van het volkslied betrof. Beide componisten hadden hun werkterrein in Antwerpen aan de Schelde en allebei kregen ze een graf op het ereperk van het Schoonselhof.

    Benoit én Van Hoof waren en zijn figuren die tot de verbeelding spreken: het waren artiesten met de uiterlijke kenmerken van een romantische artiest: baard, lange haren, kapmantel en hoed, boude uitspraken, vurige begeesterende uitstraling….

     



    In deze bijlage willen we graag iets dieper ingaan op de figuur van Jef Van Hoof.

    Hij werd op 8 mei 1886 geboren in de Belegstraat 5 in Antwerpen. Als zoon van een koster speelde hij al zeer vroeg orgel en verving hij zijn vader aan het kerkorgel. In 1916 volgde hij zijn vader officieel op als koster.

    Een groot collegestudent was hij niet. Daarvoor was hij te zeer gebeten door de muziekmicrobe.

    Zo belandde hij aan het Antwerps Conservatorium bij Jozef Callaerts en Arthur De Hovre voor orgelstudie, bij Lodewijk Mortelmans voor harmonie en contrapunt en bij Paul Gilson voor compositie. Geef toe, je kan het slechter treffen!

    Jef Van Hoof begon al vroeg te componeren. Zo ontstond zijn zeer bekend, innig en ontroerend ’t Is stille (op tekst van Gezelle) al in 1903.

    In 1909 schreef het Algemeen Nederlands Verbond een wedstrijd uit voor een nieuw lied. Op tekst van (alweer) Gezelle schreef Van Hoof dan zijn immens populair geworden ‘Groeninghe’. Met deze ‘Vlaamse Marseillaise’ was zijn naam meteen gemaakt. Van Hoof werd hét symbool van de Vlaamse weerbaarheid. Geen Guldensporenviering en later geen zangfeest of IJzerbedevaart waar dit lied niet met gloed en geestdrift werd en wordt gezongen. Tijdens zijn leven vaak onder leiding van de toondichter zelf.

    In 1911 ontving hij de ‘Prijs van Rome’ voor zijn cantate ‘Tycho Brahé’ en een eerste prijs in een wedstrijd van de Koninklijke Maatschappij ‘De Grote Harmonie van Brussel’ voor zijn ‘Landelijke stemming’.

    Conservatoriumdirecteur Jan Blockx zwaaide uitbundig met lof en prees Van Hoof als waardige leerling van de muziekschool en volgeling van Benoit. Hij voorspelde hem een schitterende toekomst als nationaal componist. Profetische woorden, zoals later zou blijken.

    Als musicus vocht Van Hoof tijdens de eerste wereldoorlog mee voor de vervlaamsing van de Gentse universiteit. Hij componeerde daarvoor het strijdlied ‘Oproep’. Dit leverde hem in 1918 een celstraf van 7 maanden op.




    Daarna ging hij gewoon verder met zijn muzikaal engagement. Hij richtte het koor ‘Kunst en Vermaak’ (1920) op en werd leraar harmonie aan de Mechelse beiaardschool (1925) bij Jef Denijn. In 1933 stichtte hij samen met de Vlaamse bard Willem Demeyer de Vlaams-Nationale Zangfeesten waarvan we op 15 februari j.l. de 72ste editie mochten beleven. Aanvankelijk was Jef Van Hoof de enige dirigent en componist die aan bod mocht komen. Node moest Van Hoof aanvaarden dat ook andere componisten verschenen aan het firmament van de Vlaamse volksmuziek. Andere belangrijke Vlaamse toondichters verwierven immers ook een plaats als dirigent en componist op het zangfeestpodium. En dat het niet zomaar de minsten waren blijkt uit de opsomming van enkele namen van medewerkers aan de zangfeesten: Karel Candael, Lodewijk Mortelmans, Emiel Hullebroeck, Lieven Duvosel, Arthur Meulemans, Jef Tinel, Ivo Mortelmans, Renaat Veremans, Maurits Veremans, Armand Preud’homme, Gaston Feremans, Wies Pée, Jos Mertens, Hendrik Diels, Lode Dieltiens, Léonce Gras, Michaël Scheck, Juliaan Wilmots, Ludo Claesen, ….




    Het belang van deze zangfeesten en van het daartoe opgerichte VNZ (nu ANZ) in de Vlaamse beweging en in de Vlaamse koor-, lied- en muziekgeschiedenis kan nauwelijks overschat worden. Van Hoof heeft daar dus een uiterst belangrijke mijlpaal gevestigd waarop vandaag nog steeds voortgebouwd wordt.

    In 1936 werd Van Hoof aangesteld tot leraar harmonie in het Antwerps Conservatorium.

    Hij werd in 1942 bevorderd tot directeur van het conservatorium als opvolger van Flor Alpaerts. Uit getuigenissen blijkt dat hij een echte bezorgde vader voor zijn leerlingen was en net zoals Benoit teruggreep naar het volkslied. Hij voerde weliswaar nieuwe leergangen in (slagwerk en euritmiek) en wijzigde hier en daar elementen in de leerstof maar steeds in de geest van de stichter van de ‘muziekschool’. Hij leverde in volle oorlogsperiode vaak valse getuigschriften af om jongeren te vrijwaren tegen verplichte tewerkstelling in Duitsland. Maar toch werd hij afgezet in 1944 en vloog hij weer de cel in. Na een jaar kwam hij vrij. Het conservatorium bleef dicht voor hem. De beiaardschool in Mechelen daarentegen werd zijn nieuwe thuis.




    Op 24 april 1959 overleed hij in zijn ‘Spokenhof’ met naast zich de onvoltooide zesde symfonie.

    Naast zijn drukke bezigheden als leraar, directeur en dirigent componeerde hij een  aanzienlijk aantal en zeer uiteenlopende werken.

    Laten we beginnen met zijn werken voor de menselijke stem.

    Zo zijn er eerst en vooral de kunst- en volksliederen (‘Ik wist niet’; ‘De vriezeman’; ‘Nanoen in huis’; ‘Lentestemming’; ‘Slaapliedje’; ‘Marialiedeken’; ‘Suja nu’; ‘Nachtdeun’; …..), strijdliederen en geëngageerde liederen (‘Groeninghe’; ‘Daar is maar één Vlaanderen’; ‘Goedendag’; ‘Vaandellied’; ‘Trouw aan Vlaanderen’; ‘O kruis van den IJzer of Bedevaartlied’; ….), kinderliederen (‘Mijn jeugd is als een tuil van rozen’; Van den koekoek en den ezel’; …) en godsdienstige liederen (‘Marieliedeken’; ‘Kerstlied’;…).

    Bij de liederen is het opmerkenswaard dat hij zelden de harde strijdlustige toon van Groeninghe aanslaat. Meestal spreekt er uit zijn liederen een diepe verinnerlijking en elegisch karakter. Zijn kinderliederen zijn prachtig afgestemd op de kinderen qua toon en sfeer. De muziek respecteert altijd de tekst. De muziek eerbiedigt de prosodie en metrum. Muziek en woord zijn één. Ze vormen een ‘monoliet’ zou Robert Herberigs later zeggen. Lodewijk De Vocht formuleerde het bijbels als hij zei: Eerst was er het woord en dan pas de muziek. Op dat punt zat Van Hoof dus in goed gezelschap. Zijn liedkunst werd doorheen zijn carrière steeds rijper en meer geïnspireerd. Geen wonder dat hij in 1958 als eerste de Lodewijk Mortelmansprijs ontving.

    Een merkwaardig genre dat Van Hoof ook beoefende is de lyrische voordracht. Dat zijn liederen voor spreekstem met begeleiding. Bijvoorbeeld ‘Spinnelied’; ‘Idylle’ en ‘Jacob van Artevelde’.

    Hij gebruikte teksten van o.m. G. Gezelle, P. De Mont, B. Peleman, A. Rodenbach, W. Gijssels, J. Van Nijlen; G. Ritschl, L. De Schutter R. De Clercq en E. Denhaene.




    Daarnaast componeerde Van Hoof een hele reeks koorwerken. Hij schreef missen voor mannenkoor en orgel en voor gemengd koor, koorwerken voor gemengde stemmen (bv. ‘Onder de linde’ zie Vlaams Romantisch koorboek; Drinkebroerslied; bewerkingen van 10 oude volksliederen; bewerkingen van 10 Geuzenliederen; …), motetten (‘Tota pulchra es, Maria’; ‘Klaar bloed en louter wonden’; ‘Marialiedeken’; …) werken voor gelijkstemmige koren (‘Psalm’; 6 Dietsce liederen; ‘Strijdkreet’; ‘Hangt ‘nen truisch’; …).

    Bij de koorwerken van Van Hoof is het opvallend hoe subtiel de grens is tussen eenstemmige liederen en koorliederen. Hij hanteerde vooral een verticale (homofone) schrijfwijze waardoor de verstaanbaarheid van de tekst zeer goed tot zijn recht komt. De klemtoon ligt op de melodiestem. De andere stemmen begeleiden.

    Van Hoof op zijn best treffen we wellicht aan in zijn ‘Missa De Deo’ uit 1937. Een indrukwekkende compositie voor gemengd koor en kopers die triomfen oogstte in Aken maar in eigen land pas in 1966 (7 jaren na de dood van de componist) voor het eerst werd uitgevoerd. In 1949 ontstond zijn Te Deum voor dezelfde bezetting. Een zeer expressief en afwisselende compositie.

    En zo zijn we bij de muziek voor kopers beland, hét instrument van Van Hoof. In navolging van zijn leermeester Paul Gilson wilde hij de kopermuziek in Vlaanderen veredelen. Denken we maar aan de oproepen voor kopers en de ritmische symfonietta. Tot aan zijn dood leidde hij een eigen koperensemble bestaande uit 5 trompetten, 5 bazuinen en slagwerk. Hoorns gebruikte hij niet in zijn ensemble omdat die in zijn ogen te weinig viriel waren en meer aansloten bij de houtblazers.

    Verder componeerde Van Hoof ook intieme strijkkwartetten, kamermuziek (vb. ‘Suite voor 3 fagotten’ waarin het luimige volkslied van Pierlala verwerkt wordt), toneel- en filmmuziek (‘De vertraagde film’; ‘Jonker Lichthart’;…), de opera Meivuur, orgelmuziek (‘Rist van 6 kleine stukken’ uit 1903). Over dit orgelwerk schreef Wies Pee dat het technisch zeer goed uitgewerkt is en een schoolvoorbeeld van harmonie en melodie kan zijn. Hij plaatste ze meteen op dezelfde hoogte als orgelwerkjes van Sweelinck, Frescobaldi, Pachelbel, Buxtehude en Bach.

    Verder nog pianowerken (‘3 walsen’, ‘Morgenwandeling’..) en beiaardcomposities,

    Een bijzondere vermelding verdienen zeker nog de 5 symfonieën en een onvoltooide zesde symfonie. Deze werken zijn zeer klassiek van opbouw met de 4 delen (allegro, adagio, scherzo en allegro). De orkestratie is telkens zeer verfijnd en technisch perfect. Ze klinken lyrisch, romantisch en toch ook zeer fris. De componist van Groeninghe is hier ver te zoeken. Zijn latere symfonieën tonen een gelouterde en tot rust gekomen (?) toondichter. Van dezelfde kwaliteit zijn de 2 symfonische suites en ouvertures (‘Perseus’; ‘Willem De Zwijger; ‘Herinneringsouverture’ met daarin allerlei nationale hymnen verwerkt; …)  en een massa bewerkingen en begeleidingen bij liederen voor orkest, fanfare en koperensemble.

    Musicologen prijzen Van Hoof als eminent leerling van Gilson. Hij combineerde het romantsiche volksverbonden idealisme van Benoit met de technische beheersing van Gilson. Hij kan ook als classicistisch componist gezien worden omdat hij de klassieke vormen (symfonie; strijkkwartet, ….) trouw respecteerde en in zijn orgelwerk refereerde aan de grote klassiekers. Hij was dus zeker geen vernieuwer (behalve misschien qua kopermuziek), maar hij verwerkte de traditie tot een persoonlijke klassieke stijl. Zijn werken zijn alle boeiend om te beluisteren, pittig en voornaam.

    Dirigent Daniel Sternefeld die de symfonieën van Van Hoof dirigeerde voor de BRT getuigde dat de muziek en de mens Van Hoof één zijn: stoer, oprecht, eenvoudig en gezond. Hij verwees naar de invloed van Gilson qua kleur en kracht met een gezonde voorliefde voor kopers.




    We eindigen deze bijdrage met de woorden van August Corbet: hij vulde oude vaten met nieuwe wijn; gaf blijk van eerbied voor de technische verworvenheden van het voorgeslacht en verrijkte ze volgens zijn eigen  beleving van het tijdsgebeuren met een oorspronkelijke kleur en een soms gedurfde klank welke nochtans nooit afbreuk deed aan de gevestigde en algemeen geaccepteerde vormentaal.



    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoof (1886 - 1959)


    JEF VAN HOOF

    50 jaar geleden stierf Jef Van Hoof.
    Deze markante figuur uit het Vlaams muziekleven zal voor altijd herinnerd worden als de grote dirigent van de massa op de zangfeesten en IJzerbedevaarten. Hij was bovendien één van de oprichters van het Vlaams Nationaal Zangfeest in 1933 (samen met Willem Demeyer).
    In Vlaamse kringen blijft hij populair als de toondichter van het schitterende strijdlied 'Groeninghe', ook wel de 'Vlaamse Marseillaise' genoemd. Dit krachtige strijdlied ontstond precies 100 jaar geleden in 1909 naar aanleiding van een compositiewedstrijd van het Algemeen Nederlands Verbond.



    Ook het lied 'Daar is maar één Vlaanderen' blijft een topper in het repertoire.
    Daarnaast schreef hij motetten, missen, kamermuzuek, symfonieën, opera's, koorwerken en liederen.
    Hij was een laatromanticus met een grote achting voor Benoit.
    Zijn kopermuziek is echter uniek in zijn soort. Merkwaardig is ook zijn Te Deum en de Missa de Deo voor koor en kopers.
    En vergeten we zeker zijn belang niet als beiaardcomponist.
    Behalve als musicus genoot hij van een sterke reputatie van een volleerd vloeker die geen scheldwoord uit de weg ging. Ook zijn hoed en kapmantel werden legendarisch.
    Zijn vlaamsgezindheid kostte hem zijn vrijheid zowel na de eerste als na de tweede  wereldoorlog. In 1944 verloor hij zelfs zijn functie als directeur van het Vlaams Conservatorium van Antwerpen.



    Jef Van Hoof werd begraven op het Schoonselhof te Antwerpen. Het ontwerp van zijn graf is van de bekende zanger Renaat Verbruggen.

    wp6a9cc934_0f.jpg

    Jef Van Hoof werd volledig terecht herdacht en geëerd op het voorbije 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest.

    Hieronder krijgt u een ietwat uitgebreidere beschrijving van zijn leven en werk.




    Componist en dirigent Jef Van Hoof studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen, waar hij onder meer les genoot bij Jozef Huybrechts, Lodewijk Mortelmans en Paul Gilson. Als teken van rouw voor zijn, in 1903, overleden moeder bleef hij steeds zwarte kledij met witte boord dragen. Zijn strijdlied Groeninghe, op tekst van Guido Gezelle, werd in 1909 bekroond door het Algemeen Nederlands Verbond en met de cantate Tycho Brahe behaalde hij in 1911 de tweede Prijs van Rome. In 1916 volgde hij zijn vader op als organist van de Sint-Michielskerk te Antwerpen. Andere bekroningen volgden, zoals de Prijs van de Provincie Antwerpen voor zijn Eerste symfonie in A (1957) en de Compositieprijs Lodewijk Mortelmans (1958).
    In 1925 werd Van Hoof leraar harmonie aan de Beiaardschool te Mechelen en in 1936 aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen, waarvan hij van 1942 tot 1944 directeur was. In 1938 stichtte hij de Vlaamse Nationale Zangfeesten, wat hem, samen met de talrijke Vlaamsnationaal-geïnspireerde composities (veel strijdliederen) een extra-muzikale reputatie verleende die de algemene erkenning van zijn zuiver muzikale verdienste lange tijd in de weg heeft gestaan. Als componist was hij een (chronologisch late) postromanticus met een groot melodisch vermogen, een sterk chromatische neiging en een grote beheersing van de klassieke vormen - geen vernieuwer, wel een musicus met een voortreffelijk métier.
    Van Hoof componeerde naast een massa liederen, zoals het "Kerelslied" en "Daar is maar één Vlaanderen en het is Diets", zes symfonieën (de laatste onvoltooid), symfonische gedichten, religieuze muziek waaronder vier missen, koorwerk, drie opera's, toneelmuziek (o.m. voor het tweede bedrijf van "De vertraagde film van Teirlinck", kamermuziek, stukken voor beiaard en voor piano.

    (Jef Van Hoof en beiaardier Staf Nees)


    28-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verplicht te kijken !!!!

    Vlaamse muziek op Canvas: Requiem van François-Auguste Gevaert


    Het is ondertussen al weer een tijd geleden dat de Requiemmissen van François-Joseph Fétis en François-Auguste Gevaert werden uitgevoerd tijdens het Festival van Vlaanderen-Mechelen. Op 16 oktober vorig jaar stonden het Vlaams Radio Koor en De Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen onder leiding van Bo Holten garant voor een majestueuze uitvoering van beide werken.

    Op 2 november vorig jaar werd op Canvas Klassiek al het Requiem van François-Joseph Fétis uitgezonden, met heel wat enthousiaste reacties als gevolg. Hopelijk kan de uitzending op 29 maart op een even grote schare fans rekenen.
     

    Praktisch

    29 maart 2009 - 12u-13u - Canvas Klassiek op Canvas
     

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Benoit herdacht

    Op 30 maart 2009 om 20 uur vindt de jaarlijkse Peter Benoitherdenking plaats in de Blauwe Zaal van deSingel.
    Liesbeth Devos en Lucas Blondeel eren met hun liedrecital twee componisten: Jef Van Hoof stierf vijftig jaar geleden, Frits Celis wordt dit jaar tachtig.


    P. Benoit          J. Van Hoof    E. Durlet            F. Celis

    Programma


    o Lodewijk Mortelmans – Hoe schoon de morgendauw
    o Lodewijk Mortelmans – Als de Ziele luistert
    o Jef Van Hoof – Wals nr. 3 (piano-solo)
    o Jef Van Hoof – 't Is stille
    o Jef Van Hoof – Slaaplied
    o Jef Van Hoof – Aanroepinge
    o Jef Van Hoof – Nanoen in huis
    o Jef Van Hoof – Lentestemming
    o Emmanuel Durlet – Chrysanten (piano-solo)
    o Frits Celis – Drei Lieder op. 17 (Am Soldatenfriedhof - Zimmerblumen - Herbstklage)
    o Frits Celis – De geestelijke Bruiloft op. 4 (De geestelijke bruiloft - Van roos en vogel - De gulden zomer - De bronzen herfst)

    Liesbeth Devos, sopraan
    Lucas Blondeel, piano

     


    Praktisch

    o 30 maart 2009 - 20u00 - deSingel, Blauwe Zaal
    o info en tickets: 03/248.28.28  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over art

    Over Art

    9 mei 2009 - Lemmensinstituut
    Over Art is een interdisciplinair project dat samenwerking - op nationaal en lokaal vlak - binnen de amateurkunstensector wil stimuleren. Koor&Stem reikt inspirerende muziek en teksten aan, ondersteunt en begeleidt, in samenwerking met Creatief Schrijven, Vlamo, Muziekmozaïek en het Forum voor Amateurkunsten. Op de Over Art-happening van 9 mei stellen we drie producties voor waarmee lokale verenigingen, koren en harmonie-orkesten aan de slag kunnen. Toonmomenten worden afgewisseld met verschillende workshops. Op die manier kunnen zangers en instrumentalisten afwisselend actief en passief kennis maken met het repertoire.


    Joy to the world' is een bundel kerstliederen bewerkt voor basiskoor samen met harmonie-orkest. De creatie van deze kerstsuite wordt verzorgd door het koor en het harmonie-orkest van het Lemmensinstituut. Met het tweede luik 'Ik heb de wereld rondgerezen' wil Koor&Stem de samenwerking tussen de koorwereld en folkgroepen in Vlaanderen een impuls geven. 15 liederen rond het thema reizen worden bewerkt voor basiskoor en folkensemble en uitgegeven door Koor&Stem. Het project wordt gecoördineerd door Herman Dewit en Mik Deboes. Met het derde project 'Overbruggen' wil Koor&Stem de brug slaan tussen de koorwereld en anders-validen. De componiste Hanne Deneire en acteur-tekstschrijver Dimitri Leue kregen de opdracht om samen een koorwerk te schrijven waarin zangers en andersvaliden actief betrokken worden.

    Koordirigenten kiezen vaak voor een programma dat past binnen de bezetting van hun eigen ensemble. Een groter werk uitvoeren met een ander koor of instrumentaal ensemble kan dan een nieuwe uitdaging betekenen.

    Over Art: cross-over in koor

    Over Art: cross-over in koor

    Koor&Stem geeft elk koor de kans om zelf een interdisciplinair project op touw te zetten. Koordirigenten kiezen vaak voor een programma dat past binnen de bezetting van hun eigen ensemble.  Een groter werk uitvoeren met een ander koor of instrumentaal ensemble kan dan een nieuwe uitdaging betekenen. Over-Art is een interdisciplinair project rond samenwerking op nationaal en lokaal vlak binnen de sector van de amateurkunsten.


    Het project richt zich tot lokale verenigingen uit verschillende disciplines van de amateurkunsten. Koor&Stem wil koorbesturen, dirigenten en zangers laten samenwerken met andere kunstdisciplines zodat er een artistieke wisselwerking kan ontstaan die zowel voor de koorwereld als voor andere disciplines bevruchtend is. Naast Over-Art kerst ontwikkelt Koor&Stem projecten rond koor&volksmuziek en koor&andersvaliden. Deze drie producties zullen op zaterdag 9 mei 2009 samen voorgesteld worden aan het publiek op de happening Over-Art. Voor de drie Over-Art projecten werden uitgaven gerealiseerd zodat lokale verenigingen de producties kunnen uitvoeren en na 9 mei 2009 in alle provincies minstens 1x  kunnen verwezenlijken.

    De koorprojecten

    Joy to the world - project voor koor en harmonieorkest
    Voor dit kerstproject werden componisten gecontacteerd om bewerkingen te schrijven van kerstliederen voor basiskoor en harmonie-orkest.
     

    Ik heb de wereld rondgerezen - project voor koor en volksmuziek
    Voor het volksmuziekproject werden componisten gecontacteerd om bewerkingen te schrijven van volksliederen voor basiskoor en volksmuziekensemble. De muziek werd gekozen in functie van het thema reizen.
     

    Overbruggen - project voor koor en andersvaliden
    Met het project ‘Overbruggen’ wil de organisatie Koor&Stem de koorwereld een instrument ter beschikking stellen om een creatieve samenwerking met andersvaliden op gang te brengen en zo een brug te slaan tussen twee op het eerste zicht totaal verschillende werelden.

    Happening Over Art, zaterdag 9 mei 2009

    Op de Over Art-dag stelt Koor&Stem de drie projecten voor. Toonmomenten worden afgewisseld met workshops. Op die manier kunnen zangers en instrumentalisten afwisselend actief en passief kennis maken met het repertoire.

    Programma 

    14.30u.: Onthaal + infobeurs

    15.00u.: Concert Overbruggen i.s.m. Caljenté en Gelijkgestemd o.l.v. An Meeusen

    16.00u.: Pauze + infobeurs

    16.30u.: Workshops, met keuze uit:

    1. Joy to the world voor instrumentale ensemble

    2. Joy to the world voor koren

    3. Ik heb de wereld rondgerezen voor folkensemble

    4. Ik heb de wereld rondgerezen voor koren

    5. Reisverhalen schrijven voor schrijvers

    6. Algemene infosessie over de organisatie van de Over Art projecten
      (voor koorbesturen)

    18.00u.: Pauze + infobeurs + broodjesmaaltijd

    19.30u.: Concert Ik heb de wereld rondgerezen i.s.m. kamerkoor Terpander o.l.v. Johan Van Bouwelen

    20.30u.: Pauze

    20.45u.: Concert Joy to the world i.s.m. koor en harmonieorkest van het Lemmensinstituut o.l.v. Johan Van Bouwelen


    Het einde is voorzien omstreeks 22.00u.

    Voor meer informatie over het project en de happening, neem contact op met Koor&Stem of mail naar projectcoördinator dimitry.goethals@koorenstem.be


    23-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.72ste Zangfeest



    Laat ons maar zeggen dat het goed was.
    Een bomvolle Lotto-Arena. De VRT spreekt van 5000 deelnemers.
    Er werd goed en veel gezongen.
    Koor en orkest presteerden puik.
    Het Kinderzangfeest kwam spontaan en sympathiek over. Er was hard aan gewerkt.
    De groep Alkuone bewoog keurig.
    De soliste Ann De Renais zong zoals steeds op wereldniveau. De liederen van Benoit en Van Hoof verdienen dat ook.
    Er was een schitterende sfeer, zoals in de beste dagen.
    Er zat 'schwung' in.
    De spreekbeurt van de voorzitter was krachtig en duidelijk en stak goed in elkaar. De toejuichingen van het publiek bewezen dat de boodschap overkwam.
    De jeugdmuziekkapellen brachten de gepaste sfeer.

    Kortom, het was een zeer goed zangfeest.
    De media-aandacht was gering maar de voldoening bij de deelnemers was des te groter.



    Nog meer van dat.

    Noteer alvast 28 februari 2010.
    Dan verzamelen we voor de 73ste keer.....

    Lotto Arena


    22-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korenproject

    Samen_Ensemble!

    7,8,14,15 maart 2009
    SAMEN_ENSEMBLE! is een taalgrensproject met als doel om Vlaamse en Waalse amateurkoren samen te brengen, georganiseerd door Koor&Stem 
in samenwerking met het Festival van Vlaanderen Brussel-Internationaal. Vier uitverkoren locaties op de Vlaams-Waalse taalgrens verwelkomen koren van beide zijden van de taalgrens.




    Met een gezamenlijk liedrepertoire komen we samen voor een totaalevenement, geleid door één dirigent, gestuwd door een goed getraind basiskoor en in het inspirerende gezelschap van Ishtar! Koren die willen meewerken zijn van harte welkom!


    
Gastensemble Ishtar brengt eigen nummers en levert daarnaast een voortdurende kleurrijke bijdrage aan het geheel.

 Liederen die alle koren tesamen zullen zingen: 
  

    • H. Waelrant, Als ick u vinde
    • P. Attaignant, Tourdion
    • T. Arbeau, Belle qui tiens ma vie

    • T. Susato, Cum Decore

    • Jos Mertens, Chanson du soir  (franse versie van het Avondliedje)

    • Anoniem, Vem kan segla förutan vind (Wie kan zeilen zonder wind)

    • Cekun Halay (éénstemmig Turks volksliedje)

    • Ishtar, nieuw geschreven Samen_Ensemble!- lied

    Samen_Ensemble!, onder impuls van cultuurminister Anciaux, wordt een spetterend evenement, open voor alle koren rond de taalgrens. een prachtig dagje uit voor elke "Belgische"(?) zangliefhebber!



    Praktisch


    data & locaties: 
         
    zaterdag 7 maart, Ronse: Textielfabriek UTEXBEL, Spinsterstraat, Ronse
    zondag 8 maart, Valmeer: Sint-Stefanuskerk, Grote straat, Valmeer (Riemst)
    zaterdag 14 maart, Mouscron: Centr'Expo, rue de Menin 475, Mouscron
    zondag 15 maart, Enghien: Eglise Saint-Nicolas, Place Pierre Delannoy, Enghien

    16.30u-18.00u  (koren worden een uur vroeger verwacht voor een repetitie)



    Gratis
 toegang

    
Alle koren die interesse hebben voor dit project en actief willen meewerken zijn van harte welkom! 
Informatie en inschrijving bij Koor&Stem, Erik Demarbaix.

    Projectwebsite

    www.samen-ensemble.be vanaf maandag 23/02 online!

    Contactpersoon: Erik Demarbaix
    Email: erik.demarbaix@koorenstem.be
    Telefoon: 03 237 96 43


    16-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Zangfeest en de Streekkrant


    Antwerpen -
    Het 72ste Vlaams-Nationaal Zangfeest heeft zondagmiddag voor een bijna uitverkochte Lotto Arena in Antwerpen hulde gebracht aan twee bekende namen uit de Vlaamse muziekgeschiedenis. Erik Stoffelen van het Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ) nam ook de huidige politieke situatie nog op de korrel.

    In de speech van Erik Stoffelen, de voorzitter van ANZ, werd in eerste instantie hulde gebracht aan Peter Benoit die 175 jaar geleden geboren werd en aan Jef Van Hoof die 50 jaar geleden stierf. Voor ANZ twee iconen van de Vlaamse muziekgeschiedenis. Van Hoof was ook diegene die het allereerste zangfeest heeft georganiseerd.

     Daarnaast hadden de organisatoren ook nog kritiek op een aantal gebeurtenissen van de voorbije weken. Het aartsbisdom Mechelen-Brussel werd op de korrel genomen omdat die een tweetalige promotiecampagne voerde. ANZ organiseerde zondag ook een omhaling voor een Vlaamse school in Komen die volgens ANZ niet wordt gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. Verder kregen zowel de federale als de Vlaamse regering een hoop kritiek te verwerken. (BEL)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Standaard en het Zangfeest

    CD&V kop van Jut op Vlaams- Nationaal Zangfeest

    ANTWERPEN - Op de 72ste editie van het Vlaams-Nationaal Zangfeest kregen de CD&V-kopstukken Herman Van Rompuy en Kris Peeters er stevig van langs.

    Erik Stoffelen, voorzitter van het organiserende ANZ, haalde in de openingsspeech van het Vlaams-Nationaal Zangfeest zondag zwaar uit naar de 'nieuwe oude' CD&V. 'De Vlaamse trommels hebben even dienst gedaan om de verkiezingen te winnen, maar het Belgische staatsmanschap heeft alweer geroepen. De Vlaamse vleugel van de CD&V is vleugellam', klonk het.

    Vooral het heropstarten van de communautaire dialoog en het uitblijven van de beloofde BHV-splitsing werden de CD&V-eminenties aangewreven. 'Inzake de zogenaamde communautaire dialoog maakt de Vlaamse regering met Kris Peeters op kop zich ronduit belachelijk. En Monsieur Van Rompuy, als inwoner van Sint-Genesius zou net u moeten beseffen dat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst moet worden, dat de grondwet toegepast moet worden. U bent dan wel niet de doodgraver van België, maar u wordt wel de doodgraver van CD&V. En Eric Van Rompuy, ooit in splitsings-T-shirt aanwezig op de Vlaamse Gordel, zal u uit broederliefde blijkbaar niet tegenhouden. Hij stak zijn Vlaams geweten in de diepvries.'

    Het Vlaams-Nationaal Zangfeest veranderde dit jaar van locatie - het Sportpaleis werd ingeruild voor de kleinere Lotto Arena - en tijdstip - van de drukke communieperiode eind april naar de Valentijnsweek - maar dat leverde niet meer bezoekers op. Net als vorig jaar woonden ongeveer 4.000 bezoekers het zangfestijn bij. (syd)


    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frits Celis 80 in 2009 !

    FRITS CELIS 80 !


     

     

    2009 wordt voor de Antwerpse componist – dirigent Frits Celis een feestjaar.

    Hij wordt immers dit jaar 80.

    Celis studeerde aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel en behaalde de diploma’s notenleer, harmonie, contrapunt, fuga, muziekgeschiedenis, harp en orkestdirectie.

    Hij begon zijn carrière als harpist van het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen.

    De meeste muziekliefhebers kennen Frits Celis wellicht als dirigent van datzelfde operahuis. Celis vervolmaakte zich immers na zijn conservatoriumstudies aan het Mozarteum in Salzburg en aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen als dirigent. In 1954 werd hij bovendien eerste laureaat van een wedstrijd voor dirigenten georganiseerd door de Brusselse Munt. Hij werd dan ook dirigent aan deze schouwburg. Van 1981 tot 1988 was hij eerste dirigent van de Vlaamse Opera in Antwerpen en Gent. Daarnaast trad hij herhaaldelijk op als gastdirigent  in Nederland, Frankrijk, Tsjechië, de VS, ….

    Als dirigent besteedde hij veel aandacht aan de muziek van eigen bodem. Daarvoor verleende SABAM hem in 1992 de Fuga-trofee.

    Daarnaast was hij nog professor aan het Antwerpse conservatorium in notenleer en transpositie.

    Wij willen in dit artikeltje echter vooral nadruk leggen op de componist Celis.

    De man schreef (en schrijft) een gigantisch oeuvre bijeen. Orkestwerken, kamermuziek, liederen en koorwerken.




    Zijn werk munt uit door een schilderend en beeldend karakter. Hij schrijft niet zomaar voor eigen plezier, hij wil dat zijn werk beluisterd wordt. Daarom wil hij toegankelijke muziek schrijven. Hij stelde vast dat cerebrale muziek als chaotisch en wanklank wordt ervaren door veel luisteraars. Daarom streeft Celis naar een vorm van toegankelijke muziek, zelfs al is ze vaak atonaal, met een lyrisch karakter en mooie samenklanken. Effecten en experimenten vermijdt hij omdat dit meestal maar tijdelijke verschijnselen zijn die geen boodschap hebben voor de luisteraars. Hij wil de kloof tussen toehoorder en hedendaagse componist overbruggen. Zonder echter naar commercialiteit te streven.

    Het is dan wellicht ook niet toevallig dat Frits Celis voor zijn vocale werken kiest voor gevestigde waarden in de Vlaamse en buitenlandse literatuur. We zien in zijn opuslijst werken op teksten van zowel Shakespeare als Gezelle, Nahon, Van Ostayen, Timmermans, Van Wilderode, Durnez, Buckinkx, Thoen, A.M.G. Schmidt….

    Voor kinderkoor schreef hij o.a. Herfst (met piano- of orkestbegeleiding); Letterphantasy; Let us be happy; Three little men; Rijmelarijtje en Slaap, slaap kindje slaap (met pianobegeleiding).

    Gelijkstemmige koren vinden in Celis’ werkenlijst o.a. Ballade en Mon ami.

    Voor de dameskoren onder ons schreef hij o.a. De meneer van hiernaast en Three Shakespeare Poems I.  De Shakespeare Poems II zijn geschreven voor mannenkoor en voor gemengd koor zijn er de Shakespeare Poems III.

    Nog voor gemengd koor componeerde Frits Celis o.a. Als een bries; De averulle en de blomme; De Meinacht mint de Nachtergaal en Drie koorstudies.

    We wensen Frits Celis nog vele gezonde en vruchtbare jaren toe!

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangfeest 2009
    Niet te missen !



    Programma

    Jef Van Hoof
    Componisten Jef Van Hoof (50 jaar geleden gestorven) en Peter Benoit (175 jaar geleden geboren) vormen de muzikale draad doorheen het programma.

    Het Zangfeest begint plechtig en eindigt groots met telkens een fragment uit de Rubenscantate, maar dé blikvanger wordt ongetwijfeld het optreden van Ann De Renais.
    Deze Vlaamse sopraan staat internationaal aan de top, maar is in eigen land quasi onbekend.
    Ann De Renais Ze begon haar carrière bij de a capella groep The Swingle Singers in London, waar ze nu nog altijd woont en deel uitmaakt van The BBC Singers en The London Voices. Als soliste zingt ze regelmatig in de grootste operahuizen en concertzalen (Milaan, Parijs, New York,…) en zong ze de soundtrack van de films van Harry Potter, Star Wars en The Lord of the Rings.
    Allemaal indrukwekkend en toch of misschien juist vanwege die internationale afstand heeft zij ook een grote voorliefde voor het Vlaamse kunstlied, getuige drie prachtige cd's met werken van Van Hoof en Benoit. Op het Zangfeest zingt ze de intimistische pareltjes ''t Is Stille' en 'Ik heb u lief' van Jef Van Hoof en het vrolijke 'Spinnelied' van Peter Benoit.


    Ook de dansers en vendeliers van Kunstgroep Alkuone uit Aalst behoren tot de wereldtop. Vroeger waren ze een vaste waarde op het Zangfeest, maar de vele buitenlandse tournees en opdrachten maakten dit niet meer mogelijk. In 2009 zullen ze nog eens van de partij zijn en dan nog in volle bezetting. Dit belooft.

    Brassband Scaldis en pianist Wim Berteloot zorgen voor de begeleiding van de samenzang en leden van tal van koren vormen samen het grote Zangfeestkoor. Dirigenten van dienst zijn Ivo Van Gils, Erwin Pallemans, Peter Leys en Iris Peters. De groep Rock & d'rover brengt enkele Brussel-liederen. De muziekkapel van de KSA van Geraardsbergen en van het VNJ verzorgen elk een optreden, alsook de Thebaanse trompetten van KSA Hanske de Krijger uit Oudenaarde. Hans Schoofs en Elke Heylen zijn de presentators van dienst. Anton Aldi zorgt zoals steeds voor enkele gevatte teksten. Regisseur is Paul Cordy.


    Kinderzangfeest

    Net als de vorige jaren, zijn kinderen van harte welkom op het Zangfeest. Speciaal voor hen is er een apart programma (doelgroep 3 tot 12 jaar) voorzien. Thema is (daags na Valentijn) 'verliefd zijn'. De kinderen worden gevraagd in een rood hemd of kleedje te komen. Er wordt verzameld in de inkomhal van de Lotto Arena. In een aparte zaal worden de kinderen in twee groepen onderverdeeld: zij die graag zingen en zij die liever springen en dansen. Onder professionele begeleiding worden de kinderen voorbereid op hun optreden: liedjes repeteren en eenvoudige danspasjes aanleren, attributen knutselen,...

    Halverwege het Zangfeest tonen de kinderen het resultaat aan het publiek. De enen zingen samen met het publiek:

    - ‘k Zag twee beren
    - Wil jij mijn vriendje zijn (Elly & Rikkert)
    - Ik ben verliefd (Gert & Samson)
    - Ik hou van u (Noordkaap)

    de anderen toveren het middenplein om tot een kleurrijk geheel. Op die manier beleven de kinderen een onvergetelijke dag.De kinderen kunnen zich nu reeds inschrijven en krijgen dan alle info toegestuurd. Wie wil, kan zelfs vooraf komen oefenen op de repetitiedag.

    Overzicht samenzangliederen

    Het publiek komt in de eerste plaats natuurlijk om te zingen en dus staan er heel wat klassieke samenzangliederen op het programma:

    - Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief (G. Antheunis/Th. Coopman)
    - Het lied der Vlamingen (P. Benoit/E. Hiel)
    - Vlaanderen (R. Veremans/W. Gijssels)
    - Lied van mijn Land (I. De Sutter/A. van Wilderode)
    - Daar is maar één Vlaanderen (J. Van Hoof/R. De Clercq)
    - Laat ons liefste samen varen (A. Preud'homme/B. Peleman)
    - Mijn zoetlief was een weverkijn (A. Preud'homme/T. van Brabant)
    - Roosmarijntje (A. Preud'homme/B. Peleman)
    - Schachtenliefde (J. Mertens/F. Geens)
    - Vlaanderen boven al (Fl. van Duyse/H. von Fallersleben)
    - Omdat ik Vlaming ben (M. Matthijssens/L. Lambrechts)
    - Wij zijn bereid (J. Tinel/R. Lammens)
    - De Blauwvoet (E. Hullebroeck/A. Rodenbach)
    - Groeninge (J. Van Hoof/G. Gezelle)
    - Beiaardlied (P. Benoit/J. De Geyter)
    - Gebed voor het Vaderland (G. Feremans - R. Pirijns)
    - Die stem van Suid-Afrika (M.L. de Villiers - C.J. Langenhoven)
    - Wilhelmus van Nassouwe (volkslied - M. van St. Aldegonde)
    - De Vlaamse Leeuw (K. Miry - H. Van Peene)

    Al deze liederen werden reeds gedigitaliseerd. U vindt de partituur op onze webstek. Waarom zou u niet van de gelegenheid gebruik maken om deze liederen reeds vooraf te oefenen in uw vereniging of familie- en vriendenkring?

    Verder staan er ook een aantal bekende kleinkunstliedjes op het programma:

    - Brussel (Liesbeth List)
    - Brussel (Johan Verminnen)
    - Brussel (De Vaganten)
    - Pieter Breughel in Brussel (Wannes Van De Velde)
    - Omdat ik Vlaming ben (Will Tura)
    - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben (Joost Nuissl)
    - Houden van (Miel Cools)
    - Ga met me mee (Bart Van den Bossche)


    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Urbain Van Asch en Gaston Feremans

    5de Gaston Feremansprijs aan Urbain Van Asch

    Begijnhofkerk - Mechelen - 8 februari 2009 - 14.30 u.

    Op zondag 8 februari 2009 is het exact 5 jaar geleden dat Marnixring Mechelen Gaston Feremans op feestelijke wijze geïnstalleerd werd.  De Marnixring viert dit 1ste lustrum met de plechtige uitreiking van de 5de Gaston Feremanspriijs aan Urbain Van Asch.


    Tijdens deze feestelijke zitting reikt de Marnixring  de 5-de Gaston Feremansprijs uit aan Urbain Van Asch die als  dirigent en musicus heel veel heeft bijgedragen aan de uitstraling van de Vlaamse koormuziek en de werken van Gaston Feremans in het bijzonder.

    Het programma is als volgt:

    • Verwelkoming, door Toon Pans, voorzitter Marnixring Gaston Feremans en Frank Nobels , schepen van Cultuur van de Stad Mechelen
    • Overzichtspresentatie “5 jaar Marnixring Gaston Feremans”
    • Plechtige uitreiking 5-de Gaston Feremansprijs aan dirigent Urbain Van Asch
    • Laudatio door Michaël Scheck, directeur  van het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek en ere-directeur van het Vlaams Conservatorium van Antwerpen
    • Afsluiting met het Gebed voor het Vaderland en De Leeuw van Vlaanderen
    • Receptie in Brasserie Het Anker

    De academische zitting wordt opgeluisterd met  muzikale intermezzo’s door het LustrumKoor, samengesteld uit oud-leden van diverse koren die ooit geleid werden door Urbain Van Asch (het  Onze-Lieve-Vrouwkoor Mechelen, de Mechelse Liedertafel en Viermaliks). Ze brengen koorwerken van ondermeer Gaston Feremans. De begeleiding wordt verzorgd door Wannes Vanderhoeven.

    De inkom is gratis, maar inschrijven is verplicht: antoon.pans@telenet.be


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!