NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kathedraalconcert

    Muziek in de Kathedraal: Van Nuffel, Tinel en Vyverman

    Datum woensdag 29 april 2009
    Aanvang 20u15
    Activiteit Muziek in de Kathedraal: Van Nuffel, Tinel en Vyverman
    programma:
    Jules Van Nuffel – Statuit ei Dominus
    Jacques-Nicolas Lemmens – Laudate Dominum de coelis
    Edgar Tinel – Sonate in sol klein, voor orgel
    Jules Van Nuffel – Cantica ad laudes vespertinas
    Edgar Tinel – ‘t Pardoent
    Edgar Tinel – Heer, mijn hert is boos
    Jules Van Nuffel – Pater noster
    Aloys Desmet – Homo quidam
    Jules Van Nuffel – Tria cantica eucharistica
    Jules Vyverman – Psalmus 130: Domine non est exaltatum
    Jules Van Nuffel – Psalm VI: Domine, ne in furore tuo arguas me
    uitvoerders:
    Koor van het Lemmensinstituut & Kathedraalkoor Mechelen o.l.v. Kurt Bikkembergs - Peter Pieters orgel
    Lokatie Sint-Romboutskathedraal
    Gemeente Mechelen
    Organisatie Festival van Vlaanderen-Mechelen
    Meer info www.festival.be/mechelen 015/26 23 41


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse zangavond

    Vlaams-nationale Zangavond

    Datum zaterdag 9 mei 2009
    Aanvang 19u00
    Activiteit Vlaams-nationale Zangavond
    Met muzikale medewerking van onder meer Jan Janssens (accordeon), Tantris en Vlier. Toegang 5,00 euro
    Lokatie Gemeentelijke Sporthal, Stationsstraat 19
    Gemeente Landegem
    Organisatie Vlaams Genootschap Groot-Nevele
    Meer info 09/371.62.68 michel.roelens@skynet.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.L.Vrouw van Vlaanderen

    Viering O.L.Vrouw van Vlaanderen



    Datum zondag 10 mei 2009
    Aanvang 16u00
    Activiteit Viering O.L.Vrouw van Vlaanderen
    Jaarlijkse mariale vespers ter ere van O.L.Vrouw van Vlaanderen bij het gekroonde beeld (J.B.De Cuyper) dat haar naam draagt en waarvoor het lied Liefde gaf u duizend namen (A.Cuppens - L.De Vocht) werd gecomponeerd.



    Onze traditionele Vlaamse Marialiederen worden gezongen. Persoonlijke gebedsintenties en noveenkaarsen van andere Maria-oorden zijn welkom.







    Lokatie



    Kerk St Barbaracollege, Savaanstraat 33 Gent, te bereiken met tram1 van het St Pietersstation
    Gemeente Gent
    Organisatie Beschermcomité O.L.Vrouw van Vlaanderen
    Meer info 016/47.28.02 kris_lauwers@telenet.be 09/222.47.98 hdgi@kerknet.b


    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jonge ster aan het firmament....
     
    Korneel Bernolet
    Korneel Bernolet
    Geboortedatum: 14.07.1989, Brugge

     


    Korneel Bernolet begon zijn muziekstudies op zesjarige leeftijd aan de academie van Veurne. Hij studeerde er met de grootste onderscheiding af voor piano (bij Paul Clement) en slagwerk (Jean-Marc Gesquiere), naast begeleidingspraktijk en kamermuziek.
    Voor verschillende disciplines behaalde hij de zilveren en gouden stadsmedaille. Verder volgde hij er orgel en muziektheorie, en bekwaamt hij zich momenteel nog in zang (bij Karolien en Griet De Meyer).
    Vanaf september 2007 studeert hij klavecimbel (Ewald Demeyere), compositie (Wim Henderickx) en muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.

    Koordirectie volgt hij er bij Geert Hendrix en Luc Anthonis, stemtechnisch wordt hij verder gecoached door Anne Cambier.
    Korneel is actief in de koorwereld als korist, repetitor en dirigent. Hij is begeleider bij verscheidene koren en zanger in het Octopus Kamerkoor (o.l.v. Bart Van Reyn).

    Als organist-titularis is hij verbonden aan de Sint-Pieterskerk te Koksijde.
    Aan de academies van Veurne en Tielt is hij respectievelijk piano- en barokbegeleider.
    Meer en meer legt Korneel zich toe op het continuospel, zowel op orgel als op klavecimbel. Zo werkte hij samen met Muziektheater Transparant, het Octopus Barokorkest... Daarnaast wordt regelmatig een beroep gedaan op zijn expertise als professioneel (muziek)typograaf.

    Ook als componist laat Korneel van zich horen. Op zijn zestiende werd hij door SABAM erkend als componist. Verschillende werken van hem werden nationaal en internationaal bekroond op compositiewedstrijden, getuige hiervan onder meer de creatie van het houtblaaskwartet FUN FOR FOUR (2002) door het Emanon Ensemble in het Brugse Concertgebouw in kader van het Aquarius Compositieproject. NOX (2004) voor klarinet, altsaxofoon en piano werd door het Gentse Thelema Trio geselecteerd voor uitvoeringen in binnen- en buitenland, waarna het werk op hun eerste full-CD verscheen in april 2007.
    In februari 2006 werd Korneel door het VerDi-genootschap genomineerd voor de titel 'Jonge componist van het jaar 2006'. Op het finaleconcert van de Nederlandse wedstrijd 'Op weg naar...' dirigeerde hij in Utrecht-Vredenburg [NL] de orkestratie van zijn werk WIJL DE WOLVEN WAKEN (2007) met het Nederlands Blazers Ensemble. In het voorjaar van 2008 behaalde hij met EN WERD HET WATER WAARIN HIJ VERDRONKEN WAS (2005/07) een eerste prijs op de wedstrijd Dexia Classics, waarbij het werk werd gecreëerd door het Ensemble ON o.l.v. Gilles Gobert in de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel.
    Met het koorwerk BOEM-paukeslag (2008, op tekst Paul van Ostaijen) wint hij de compositieprijs 2009-vocale muziek van de provincie West-Vlaanderen. Dit werk is in het voorjaar van 2009 gecreëerd door het Waregemse koor Laidos. Zijn composities werden tot dusver uitgevoerd op concertpodia in de Benelux, de Verenigde Staten van Amerika, Japan en Peru.

    Hij vervolmaakte zich op cursussen, stages en masterclasses onder meer bij Frans Van Beveren (piano); Piet Swerts en Gwendolyn Sommereyns (compositie); prof. Allen Cadwallader (Schenkeriaanse muziekanalyse); en Daan Admiraal, Jos Van der Sijde en Georg Grün (koor- en orkestdirectie).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polyfonie

    Paul Van Nevel in de kijker op Canvas

    paul van nevel for web

    Tijdens de week van 13 april zet Canvas Paul Van Nevel in de kijker. Paul Van Nevel is een internationaal gelauwerd specialist in middeleeuwse en renaissancemuziek en oprichter van het Huelgas Ensemble. Met zijn ensemble geeft hij al meer dan 35 jaar eigenzinnige concerten, wars van elke commerciële toegeving.

    Woensdag 15 april op Canvas+
    Portret: Paul Van Nevel – 20.35u
    Portret (uit de reeks 'Rubriek 700' van 2001) van één van de meest flamboyante pioniers van de oude muziek in Vlaanderen: dirigent Paul Van Nevel (°1946). Van Nevel haalt al decennialang in diverse Europese bibliotheken onbekende partituren van onder het stof vandaan. Vaak pareltjes van veelal Vlaamse polyfonisten, vastgelegd in een uitgebreide discografie (met veelbekroonde CD’s). Van Nevel probeert naar eigen zeggen zoveel mogelijk in de huid van de componist te kruipen. We volgen hem in deze uitzending naar Frans-Vlaanderen. Deze streek, aan de bron van de Leie, is de bakermat van veel componisten van polyfone muziek (de zogenaamde “franco-flamands”), en de dirigent legt uit hoe hij bijvoorbeeld de keuze van een tempo afleidt uit dit landschap, dat vrij ongerept is gebleven. Van Nevel wijdt zijn leven dan wel aan de kunst van de polyfonie, maar vergeet daarbij de kunst van het leven niet. Notoir liefhebber van een goed glas wijn annex sigaar, is deze Bourgondiër ook een groot poëziefanaat. Via Slauerhoff leerde hij als jonge man de ‘fado’ kennen, wat hem naar Lissabon bracht, naar eigen zeggen ‘de ontdekking van zijn leven’. In deze stad van de ‘saudade’ volgen we Paul Van Nevel naar een fadokroeg. Met getuigenissen van o.a. Jef Geeraerts, Geert Van Istendael en Philippe Herreweghe.

    Aansluitend:
    Documentaire: De melancholie van de polyfonisten – 21.05 u.
    Paul Van Nevel is onze grootste autoriteit in de Renaissance-muziek. Snuffelend in bibliotheken ontdekt hij steeds vergeten componisten en partituren. Maar hij wil ook de originele manuscripten zien, omdat die inspirerend werken op zijn interpretaties. In dit programma leidt Paul Van Nevel ons binnen in de muziekwereld van de 15de en de 16de eeuw door zich te verplaatsen in het concrete leven van de mens tijdens de Renaissance. Of beter gezegd tijdens de herfsttij de Middeleeuwen. Een tijd waarin de tijd trager was, en het leven korter. Toen de dood veel meer tussen de levenden was. Van Nevel neemt ons mee naar Frans-Vlaanderen voor een aanschouwelijke vergelijking van de polyfonie met het landschap: zoals de zachte heuvels en valleien elkaar eindeloos opvolgen, zo bouwen de stemmen met het imitatieve inzetten een eindeloos meerstemmig landschap op.

    Zondag 19 april in op Canvas in ‘Canvas Klassiek’
    Concert met het Huelgas Ensemble onder leiding van Paul Van Nevel- 12u
    Het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel zingt de Lamentationes Hieremiae prophetae van Orlandus Lassus (1532-1594). Daarna voert het Huelgas Ensemble drie werken van Cipriano de Rore (1516-1565)  uit: Dissimulare etiam sperasti (een tekst uit de Aeneis van Vergilius over de dood van Dido), het madrigaal  Se ben il duol, en het motet  Ave Regina Caelorum, drie werken van Cipriano de Rore. Opgenomen in de Abdijkerk in Grimbergen in 2006, i.s.m. het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant. 

    Aansluitend:
    Documentaire: De melancholie van de polyfonisten – 12.40 u.
    Paul Van Nevel is onze grootste autoriteit in de Renaissance-muziek. Snuffelend in bibliotheken ontdekt hij steeds vergeten componisten en partituren. Maar hij wil ook de originele manuscripten zien, omdat die inspirerend werken op zijn interpretaties. In dit programma leidt Paul Van Nevel ons binnen in de muziekwereld van de 15de en de 16de eeuw door zich te verplaatsen in het concrete leven van de mens tijdens de Renaissance. Of beter gezegd tijdens de herfsttij de Middeleeuwen. Een tijd waarin de tijd trager was, en het leven korter. Toen de dood veel meer tussen de levenden was. Van Nevel neemt ons mee naar Frans-Vlaanderen voor een aanschouwelijke vergelijking van de polyfonie met het landschap: zoals de zachte heuvels en valleien elkaar eindeloos opvolgen, zo bouwen de stemmen met het imitatieve inzetten een eindeloos meerstemmig landschap op.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoof in concert (2)

    Concert Jef Van Hoof & Ludwig Van Beethoven

    Datum zaterdag 27 juni 2009
    Aanvang 20u00
    programma:
    Ouverture met kopers - Jef Van Hoof
    Liederen - Jef Van Hoof
    Zesde Symfonie (Onvoltooide) - Jef Van Hoof
    Vijfde Pianoconcerto (Keizersconcert) - Ludwig Van Beethoven

    Uitvoerders:
    Orkest: La Passione o.l.v. Geert Hendrix
    Piano: Els Vrints
    Sopraan: Danny van Hoof
    Lokatie Carolus Borromeuskerk
    Gemeente Antwerpen
    Organisatie Marnixring Lieven Gevaert
    Meer info www.beethovenvanhoof.be - info@beethovenvanhoof.be



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoof in concert (1)

    Herdenkingsconcert Jef Van Hoof



    Datum vrijdag 1 mei 2009
    Aanvang 20u15
    programma:
    Jef Van Hoof - Missa de Sanctis
    August De Boeck - Trois Pièces

    uitvoerders:
    Antwerps Mannenkoor en Peter Van de Velde (orgel)
    Lokatie Sint-Michielskerk
    Gemeente Antwerpen
    Meer info www.orgelproms.be - 03 257 27 66


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse kathedraalmuziek!

    Muziek in de Kathedraal: Van Nuffel, Tinel en Vyverman

    Datum woensdag 29 april 2009
    Aanvang 20u15
    Activiteit Muziek in de Kathedraal: Van Nuffel, Tinel en Vyverman
    programma:
    werken van Jules Van Nuffel, Edgar Tinel en Jules Vyverman

    uitvoerders:
    Koor van het Lemmensinstituut & Kathedraalkoor Mechelen o.l.v. Kurt Bikkembergs - Peter Pieters orgel
    Lokatie Sint-Romboutskathedraal
    Gemeente Mechelen
    Organisatie Festival van Vlaanderen-Mechelen
    www.festival.be/mechelen


    04-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concertmis


    Concertmis Noël Goemanne

    Datum zondag 26 april 2009
    Aanvang 11u15
    Activiteit Concertmis Noël Goemanne
    Het Vocaal damesensemble Arabesk (Gent) o.l.v. Marc Van den Borre zingt de 'Missa Hosanna' van de Amerikaanse Vlaming Noël Goemanne.
    Lokatie Sint-Elisabeth-Begijnhofkerk, Rabot
    Gemeente Gent
    Organisatie Collegium Musicale gandavense
    Meer info collegiummusicalegandavense@gmail.com


    02-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul Beelaerts 60 !

    Paul Beelaerts werd in 1949 geboren te Oostende.
    Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Brussel waar hij eerste prijzen voor notenleer, muziekgeschiedenis en Engelse hoorn behaalde, naast hogere diploma's voor hobo en kamermuziek. Daarna volgde hij nog meestercursussen bij Heinz Holliger en Maurice Bourgue en een aanvullende studie van de barokhobo in samenwerking met Paul Dombrecht en Helmut Hucke. Hij werd eerste laureaat en behaalde de Europa Prijs van de Pro Civitate wedstrijd in 1971 en in 1973 werd hij laureaat van de Tenuto 73 wedstijd voor hobo.
    Als componist is hij volledig autodidact. Hij was gastcomponist op het ISCM-festival 1983 te Aarhus (DK). In 1977 behaalde hij nogmaals de Tenuto Prijs maar deze maal voor compositie, met het werk Permutaties op een thema van Martinu. In 1980 werd hem de Nausika-compositieprijs uitgereikt voor zijn Oppervlakkige Charleston. Dikwijls componeert hij in opdracht van ensembles en koren. Tegenwoordig doceert hij hobo en literatuur voor houtblazers aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en kamermuziek aan het Lemmensinstituut te Leuven. Daarnaast is hij ook medewerker aan het Aquarius-projekt (Conservatorium van Antwerpen).


    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passieconcert
    Beste  muziekliefhebber,


    graag brengen we het Passieconcert van het koor  Collegium de Dunis o.l.v. Ignace Thevelein onder uw aandacht.
    Op het  concert hoort u polyfonie voor de passietijd, met naast de ontroerende  lamentaties van Tallis en
    het  aangrijpend Crucifixus van Antonio  Lotti ook werk van Orlandus Lassus, Adriaan Willaert, William Byrd,  
    Clemens non Papa en Giovanni Palestrina.

    Tickets kunt u bestellen  bij Boekhandel Raaklijn, Sint-Jakobsstraat 7, Brugge  of per mail
    info@sint-jacobshuys.be
    en natuurlijk ook bij  de koorleden

    Van harte welkom!



    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wedstrijd

    Cultuurprijs van de provincie Oost-Vlaanderen 2009: nieuwe muziek

    De provincie Oost-Vlaanderen schrijft jaarlijks een prijs uit voor muziek, afwisselend voor nieuwe muziek en popmuziek. In 2009 is nieuwe muziek aan de beurt. De laureaat wint een geldbedrag van 5000 euro

    Wie kan inzenden ? Alle Oost-Vlaamse componisten of muzikanten kunnen werken inzenden die niet onder de noemer popmuziek vallen.

    Voor verdere info in verband met het reglement en het inschrijvingsformulier: www.oost-vlaanderen.be/cultuurprijzen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vacature

    Vacature Directeur CC Strombeek - Grimbergen

    Het cultuurcentrum Strombeek/Grimbergen is een van de belangrijkste culturele instellingen in de Vlaamse rand, en is door de Vlaamse Gemeenschap erkend als A-centrum. Het beheersorgaan, de “vzw Cultuurcentrum Strombeek/Grimbergen”, werft een directeur (m/v) aan die op 1 september 2009 zijn taak opneemt.

    Kandidaten die een diploma universitair of hoger onderwijs hebben behaald en over de vereiste ervaring beschikken kunnen vanaf nu solliciteren. Ten minste drie jaar relevante ervaring is nodig, in een leidinggevende of staffunctie, in de culturele sector. Wedde op directieniveau.

    De taakinhoud, het gevraagde profiel en de selectieprocedure zijn beschreven in een document, dat op eenvoudige aanvraag ursula.wijnants@ccstrombeek.be wordt toegestuurd.

     Bij uw sollicitatie voegt u een curriculum vitae, waarin u uw meest relevante competenties, kwalificaties en ervaring vermeldt. U maakt ons ook in een korte uiteenzetting (één bladzijde A4) duidelijk wat uw motieven zijn om te solliciteren en wat u zelf als uw belangrijkste opdrachten beschouwt, mocht u de job krijgen.

    U moet solliciteren via de post, gericht aan de heer voorzitter van de vzw Cultuurcentrum Strombeek, Gemeenteplein, 1853 Grimbergen”, of via mail: voorzitter@ccstrombeek.be. Uiterste datum voor toezending van de kandidaturen: vrijdag 10 april 2009


    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaming wint Nederlandse zangwedstrijd



    De Vlaming John Eeckeleers heeft afgelopen weekend de talentenjacht "Una voce particolare" gewonnen op de Nederlandse televisiezender NCRV. Hij overtuigde de jury met zijn vertolking van "E lucevan le stelle" uit de opera "Tosca" van Puccini.

    "Una voce particolare" ging op zoek naar klassieke stemmen. Eeckeleers hoopt dat zijn overwinning zijn carrière als zanger een boost zal geven, maar hij wil dit voorlopig blijven combineren met zijn job in de Brico in Lier.

    "Ik leef van dag tot dag", zegt hij in een reactie op Studio Brussel. "We zullen zien wat dit allemaal teweegbrengt. Ik hoop dat ik nu met mijn stem toch nog verder kan geraken."

    Eeckeleers koos nog maar twee jaar geleden voor klassieke zang en volgt zangles bij mezzosopraan Lucienne Van Deyck. Hij had nooit verwacht dat hij als Belg een Nederlands tv-programma kon winnen, maar toch bleef hij erin geloven.

    "Mijn grootste doel was op tv komen, maar het ligt in mijn karakter dat ik dan ook mijn reeks wil winnen. En zo kwam ik in de finale terecht", zegt hij.

    In de jury zat onder andere Marco Bakker, die niets dan lovende woorden had voor de prestatie van Eeckeleers. Hij kreeg een muzikaal weekend in een Europese stad naar keuze cadeau.

    U kunt de uitzending herbekijken op de website van de NCRV.


    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor !

    Korenmarathon Brugge                                                                               

    26 april
    Naar goede gewoonte organiseert het Concertgebouw jaarlijks een Opendeurdag. Deze zal dit jaar plaatsvinden op 26 april 2009, naar aanleiding van de Erfgoeddag met als thema ‘Uit Vriendschap’. Het Concertgebouw en Koor&Stem nodigen die dag ook alle Vlaamse koren uit voor een korenmarathon met toonmomenten en workshops o.l.v. Florian Heyerick en Luc Anthonis. Niet te missen!


    De Korenmarathon is een vriendschappelijke ontmoeting van verscheidene koren uit heel Vlaanderen, zowel jeugd- als volwassenenkoren. In de voormiddag zijn er diverse workshops. In de namiddag voorzien we korte toonmomenten waar de koren het beste van zichzelf kunnen geven. Het biedt de deelnemende koren een unieke gelegenheid hun eigen repertoire op het Concertgebouwpodium te brengen. De Korenmarathon wordt luisterrijk afgesloten met een concert met ‘Cantilene’ o.l.v. Luc Anthonis, Laureaat Jeugdkoren in Koor van het Jaar 2008.



    Tijdens de workshops werken de jeugdkoren samen met dirigent Luc Anthonis aan lichte muziek en  negro spiritualrepertoire. De volwassenenkoren worden gecoacht door dirigent Florian Heyerick. Zij werken aan fragmenten uit het ‘Utrecht’ Te Deum van Georg Friedrich Händel, een uniek vervolg op het festival 'Händel 09'. De Händelfragmenten zijn binnenkort in pdf-vorm terug te vinden op de website van het Concertgebouw. De fragmenten voor de jeugdkoren worden de dag zelf verdeeld aan de koorleden.



    Voor alle koren wordt er een broodjeslunch door het Concertgebouw aangeboden. Bovendien voorziet het Concertgebouw in een vergoeding  voor de  verplaatsingskosten (€100 per koor), zodat iedereen de kans heeft deel te nemen aan dit gastvrije evenement.


    De Korenmarathon maakt deel uit van de Opendeurdag van het Concertgebouw. De Opendeurdag laat alle bezoekers van 10-17uur een kijkje nemen achter de schermen van het Concertgebouw. Naast de Korenmarathon verrast ook het Spectra Ensemble met muzikale interventies. Gedurende de hele dag zijn er rondleidingen (laatste rondleiding om 14.30 uur) met bezoek aan de Concertzaal, waar de deelnemende koren aan het werk zijn. Verder zijn er workshops en tal van andere activiteiten die ook de jongsten op een plezierige manier laten kennismaken met het reilen en zeilen van het Concertgebouw. Ideaal voor een familie-uitstap dus!

    De Korenmarathon van 26 april 2009 wordt een warme muzikale ontmoeting van bijna zes uur onafgebroken musiceren, concerteren, luisteren en genieten. Uit vriendschap!

     


    Programma voor Koren

    10.00 tot 12.00u: Workshops

    • Volwassenenkoren onder leiding van Florian Heyerick: fragmenten uit het ‘Utrecht’ Te Deum van Händel


    • Jeugdkoren onder leiding van Luc Anthonis: lichte muziek en negro spirituals

    12.00 tot 13.00u:     Lunchpauze

    13.00 tot 15.00u:    Toonmomenten

    15.00 tot 15:45u:    Concert door jeugdkoor van het jaar 2008 ‘Cantilene’ o.l.v. Luc Anthonis

     

    Info & Inschrijving

    Inschrijvingen via info@concertgebouw.be of via Onthaal Concertgebouw op 050 47 69 99.

    Gelieve tijdig in te schrijven want het aantal inschrijvingen is beperkt! Bij uw inschrijving  graag vermelden hoeveel zangers per stem aanwezig zullen zijn.



    Contactpersoon: Dimitry Goethals
    Email: dimitry.goethals@koorenstem.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interesse voor een mooi en interessant concert?

    Peter Benoitherdenking - liedrecital rond Jef Van Hoof en Frits Celis

    Datum maandag 30 maart 2009
    Aanvang 20u00
    Activiteit Peter Benoitherdenking - liedrecital rond Jef Van Hoof en Frits Celis
    Tijdens de jaarlijkse Peter Benoitherdenking in de Blauwe Zaal van deSingel brengen Liesbeth Devos (sopraan) en Lucas Blondeel (piano) een liedrecital waarin ze focussen op twee componisten: Jef Van Hoof die vijftig jaar geleden stierf en Frits Celis die dit jaar tachtig wordt.

    Programma
    Lodewijk Mortelmans – Hoe schoon de morgendauw
    Lodewijk Mortelmans – Als de Ziele luistert
    Jef Van Hoof – Wals nr. 3 (piano-solo)
    Jef Van Hoof – 't Is stille
    Jef Van Hoof – Slaaplied
    Jef Van Hoof – Aanroepinge
    Jef Van Hoof – Nanoen in huis
    Jef Van Hoof – Lentestemming
    Emmanuel Durlet – Chrysanten (piano-solo)
    Frits Celis – Drei Lieder op. 17 (Am Soldatenfriedhof - Zimmerblumen - Herbstklage)
    Frits Celis – De geestelijke Bruiloft op. 4 (De geestelijke bruiloft - Van roos en vogel - De gulden zomer - De bronzen herfst)
    Lokatie deSingel
    Gemeente Antwerpen
    Organisatie Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen
    Meer info 03/248.28.28


    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hullebroeckkoor en het zangfeest

    Het Emiel Hullebroeckkoor was met een grote delegatie aanwezig op het voorbije zangfeest.
    En ze genoten ervan.
    Als bewijs daarvan deze getuigenis vanuit het koor:

    72ste Vlaams Nationaal Zangfeest




    EEN HART VOOR VLAANDEREN 

    Het 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest van zondag 15 februari 2009 (de dag na Sint-Valentijn) was een voltreffer van formaat.  Een nokvolle Lotto Arena, gelegen vlak naast het Sportpaleis,  zorgde voor de sfeer van de grote dagen.  De keuze voor deze zaal en voor een vroegere datum bleek een juiste keuze.


     

    Het Emiel Hullebroeckkoor was zoals steeds aanwezig met een sterke delegatie.

     

     

    De samenzang onder leiding van Peter Leys, kleinzoon van Jef Tinel, verliep vlekkeloos.  Al is het natuurlijk nodig de dirigent in het oog te houden en niet enkel het programmaboekje.  De vele verwijzingstekens in een paar liederen bleken ook voor velen een haast niet te nemen hinderpaal.  Niet iedereen studeerde notenleer.


     

    Ook de geleidelijke vernieuwing van het repertorium was een meevaller.  Wij hebben naast onze traditionele liederen ook veel mooie hedendaagse liederen.  Ze werden door jong en oud geestdriftig meegezongen. 

    Erik Stoffelen, voorzitter van het ANZ was ook in een begenadigde oratorische dag.  Dank je Erik voor de bezielde en aan duidelijkheid niets te wensen overlatende toespraak.  En nu afrekenen op 7 juni.

     


    Dit zangfeest stond ook in het teken van de hulde aan Peter Benoit (die 175 jaar geleden werd geboren) en van Jef Van Hoof (die 50 jaar geleden stierf).  "Hun betekenis voor het Vlaamse muziekleven in nauwelijks te onderschatten, en zonder hen zou er wellicht nooit een zangfeest geweest zijn" zoals Paul Cordy schrijft in de Inleiding van het programmaboekje.

    Hoe konden we beter hulde brengen aan deze twee Vlaamse meesters dan door hun liederen te zingen. En dat deden we met o.a. Groeninghe van Jef Van Hoof en Beiaardlied van Peter Benoit.  De mooiste hulde werd echter gebracht door de Vlaamse sopraan, afkomstig uit Ronse en aktief bij de BBC Singers en The Londen Voices: Ann De Renais.  Zij vertolkte voor ons 't Is Stille en Ik heb u lief  Jef Van Hoof en Spinnewiel van Peter Benoit.  Ann De Renais vertelde er zelfs bij dat het verhaal de ronde doet dan Peter Benoit het componeerde in het bos in het Ronsense dat men sindsdien het Muziekbos is gaan noemen.  Legende of waarheid ?  Dat heeft  geen belang...  het is een mooi verhaal!

    Zoals steeds werd besloten met het zingen van de Nationale Liederen.  Ik krijgt er steeds een krop van in de keel en moet noodgedwongen telkens enkele verzen overslaan...  Maar, daar doen we het voor: de batterijen opladen om de strijd verder te zetten voor een onafhankelijk Vlaanderen en waarom zou de ontroering ook niet mogen toeslaan de dag na Sint-Valentijn...  want "Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief".

    "Wanneer zal Vlaanderen,
    de profetische woorden van Jozef Simons indachtig?!

    Toegrijpen, om zonder aarzeling,
    het onzalig belgisch 'voorlopig Bewind' dat na al sinds
    1830 tot en met Van Rompuy ongestraft blijft duren,
    metterdaad naar huis te sturen!
    En aan het prinsenvolk der oude Nederlanden
    onverwijld te geven waar het recht op heeft,
    namelijk:
    Een eigen Vlaams gelaat.
    In een eigen Vlaamse hoofdstad
    In het hart van Europa.
    En met een kloppend hart voor Vlaanderen!"

    (Uit de verwelkoming door Anton Aldi)

    Tot volgend jaar op zondag 28 februari 2010 op het 73ste Vlaams Nationaal Zangfeest.


    pb


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T' Andernaken

    Vocaal ensemble T’Andernaken uit Halle (Vl. Brabant) werft nieuwe stemmen aan



    T’ Andernaken is een gemengd vocaal ensemble van ongeveer 20 zingende leden.



    Op het repertoire staan profane en religieuze koorwerken uit alle stijlperiodes, met of zonder begeleiding.

    Het laatste zomerconcert stond in het teken van de romantiek: Edgar Tinel, Gabriel Fauré en Felix Mendelssohn.

    Tijdens het recentste kerstconcert bracht het ensemble o.a. een Europese kerstliederensuite in een bewerking van Juliaan Wilmots met orgeltussenspelen van Jos Mertens.

    Op 6 juni staat een concert met renaissancemuziek van Dowland, Lassus, Tye, Weelkes, Farmer, Hendrik VIII, J. de Mantua, M. da Rivaflecha, P. Passereau, …op het programma.

    Al wie een behoorlijke stem heeft, van muziek en een hartelijke vriendschappelijke sfeer houdt, is welkom op de wekelijkse repetities op vrijdagavond van 20.15 tot 22.30 uur in de Servaiszaal van de muziekacademie van Halle (naast de basiliek).  



    Neem contact met peter@tandernaken.be (dirigent: Peter Leys) of renaat@tandernaken.be (voorzitter: Renaat Uyttersprot) en voel je meteen welkom!

    Meer informatie op www.tandernaken.be .



    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vic Nees

    Creatie van het Requiem van Vic Nees

    Vic Nees (150x150)

    Vandaag vond de creatie van het Requiem van Vic Nees plaats. En dit op zijn verjaardag. Hij legde er de laatste hand aan in 2008, 50 jaar na het verschijnen van zijn eerste koorwerk.

    Het Requiem van Vic Nees  is niet te vergelijken met de vele voorbeelden gekend uit het verleden. Dit is een Requiem  voor de doden, maar ook een Requiem van de Verrijzenis en het Licht. Een positief en hoopvol Requiem waarin volgens Vic Nees een Dies Irae, een Lacrimosa en een Libera me niet thuishoren.  Het werk groeit naar een climax  toe in het  In Paradisum dat eindigt met een indrukwekkend pianissimo. Talrijke tekstuitbeeldingen zullen de aandachtige luisteraar niet ontgaan zoals het verschijnen van het eeuwige licht, het lux perpetua, boven een geïmiteerd klokkengelui.

    De creatie vond plaats op 8 maart om 11.OO uur in de O.L.V.-kapel van het Elzenveld in de Lange Gasthuisstraat 45, Antwerpen. Het werk wordt daarna in verschillende steden uitgevoerd door het Gents Madrigaalkoor, dir. Johan Duijck, Hilde Coppé, sopraan en Ludwig Van Gijseghem, tenor.

    Geplande uitvoeringen 


     

     

    Grimbergen, 19 maart 2009, 20.15 uur
    Abdijkerk, Kerkplein 1, 1850 Grimbergen
    Requiem van Vic Nees (première)
    Requiem van Herbert Howells

    info

    kaarten: €14 (€12,5 reductie)
    verkoop: tickets@ccstrombeek.be
    www.ccstrombeek.be, tel +32.2.2630343
    organisatie: CC Strombeek

     


    Drongen, 20 maart 2009
    , 20.00 uur
    Heilige Gerulphuskerk, Drongenplein
    Requiem van Vic Nees (première)
    Requiem van Herbert Howells


    info

    kaarten:  VVK €12, kassa €14
    verkoop:  09 227 46 49 of 09 226 52 26
    organisatie: www.oorverblindend.be

     

     

    Leuven, 9 mei 2009, 19.30 uur
    Sint Pieterskerk, Grote Markt
    Requiem van Vic Nees
    Super flumina Babylonis  Jules Van Nuffel
    Super Flumina Babylonis  Jean Marie Plum

    info
    kaarten: op uitnodiging
    organisatie: Stad Leuven































    Het werk wordt uitgegeven bij www.anniebank.com


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Jef Van Hoof....

    JEF VAN HOOF

     


     

    Een paar weken geleden zongen we met enkele duizenden in de Lotto-Arenahal het krachtige strijdlied ‘Groeninghe’ en de prachtige hymne ‘Daar is maar één land’. En we luisterden ingetogen naar Ann De Renais in twee kunstliederen van Jef Van Hoof.

    Daarmee herdacht het ANZ de 50ste sterfdag van deze legendarische toondichter.

    Het was een merkwaardig toeval dat tijdens hetzelfde zangfeest de 175ste geboortedag van die andere Vlaamse geniale componist Peter Benoit werd herdacht. Beide figuren zijn immers enorm volksverbonden musici geweest. Ze hadden allebei een enorme voorliefde voor het eigen volkslied. Ze dirigeerden met een bezielend enthousiasme de massa en schreven met een groot hart voor die zingende massa. Beiden engageerden zich met hun kunst in de ontvoogdingsstrijd van ons volk. Benoit streed voor de oprichting van een Vlaams Conservatorium in Antwerpen en Van Hoof was een tijdlang directeur van diezelfde muziekschool. Zowel Van Hoof als Benoit hebben strijdvaardige liederen en andere opzwepende muziekstukken geschreven. Benoit hanteerde daarvoor massakoren en grote orkesten. Van Hoof bespeelde ook de massa zangers maar dan graag begeleid door vurige kopers. Kopers waren voor van Hoof ‘de ziel’ van het orkest. Van Hoof formuleerde het soms nog plastischer….

    Naast de uitbundige en opzwepende stukken schreven beide toondichters schitterende symfonische werken (Benoit: fluitconcerto, pianoconcerto, ouvertures; Van Hoof: 6 symfonieën, symfonische suites), strijkkwartetten, kamermuziekwerken, pianomuziek, missen, motetten, koorwerken en liederen.

    Van Hoof heeft steeds met een grote bewondering en zelfs verering opgekeken naar Benoit, net zoals veel generatiegenoten en jongere componisten opkeken naar Van Hoof. Van Hoof baseerde zijn pedagogische principes op die van Benoit wat bijvoorbeeld de rol van het volkslied betrof. Beide componisten hadden hun werkterrein in Antwerpen aan de Schelde en allebei kregen ze een graf op het ereperk van het Schoonselhof.

    Benoit én Van Hoof waren en zijn figuren die tot de verbeelding spreken: het waren artiesten met de uiterlijke kenmerken van een romantische artiest: baard, lange haren, kapmantel en hoed, boude uitspraken, vurige begeesterende uitstraling….

     



    In deze bijlage willen we graag iets dieper ingaan op de figuur van Jef Van Hoof.

    Hij werd op 8 mei 1886 geboren in de Belegstraat 5 in Antwerpen. Als zoon van een koster speelde hij al zeer vroeg orgel en verving hij zijn vader aan het kerkorgel. In 1916 volgde hij zijn vader officieel op als koster.

    Een groot collegestudent was hij niet. Daarvoor was hij te zeer gebeten door de muziekmicrobe.

    Zo belandde hij aan het Antwerps Conservatorium bij Jozef Callaerts en Arthur De Hovre voor orgelstudie, bij Lodewijk Mortelmans voor harmonie en contrapunt en bij Paul Gilson voor compositie. Geef toe, je kan het slechter treffen!

    Jef Van Hoof begon al vroeg te componeren. Zo ontstond zijn zeer bekend, innig en ontroerend ’t Is stille (op tekst van Gezelle) al in 1903.

    In 1909 schreef het Algemeen Nederlands Verbond een wedstrijd uit voor een nieuw lied. Op tekst van (alweer) Gezelle schreef Van Hoof dan zijn immens populair geworden ‘Groeninghe’. Met deze ‘Vlaamse Marseillaise’ was zijn naam meteen gemaakt. Van Hoof werd hét symbool van de Vlaamse weerbaarheid. Geen Guldensporenviering en later geen zangfeest of IJzerbedevaart waar dit lied niet met gloed en geestdrift werd en wordt gezongen. Tijdens zijn leven vaak onder leiding van de toondichter zelf.

    In 1911 ontving hij de ‘Prijs van Rome’ voor zijn cantate ‘Tycho Brahé’ en een eerste prijs in een wedstrijd van de Koninklijke Maatschappij ‘De Grote Harmonie van Brussel’ voor zijn ‘Landelijke stemming’.

    Conservatoriumdirecteur Jan Blockx zwaaide uitbundig met lof en prees Van Hoof als waardige leerling van de muziekschool en volgeling van Benoit. Hij voorspelde hem een schitterende toekomst als nationaal componist. Profetische woorden, zoals later zou blijken.

    Als musicus vocht Van Hoof tijdens de eerste wereldoorlog mee voor de vervlaamsing van de Gentse universiteit. Hij componeerde daarvoor het strijdlied ‘Oproep’. Dit leverde hem in 1918 een celstraf van 7 maanden op.




    Daarna ging hij gewoon verder met zijn muzikaal engagement. Hij richtte het koor ‘Kunst en Vermaak’ (1920) op en werd leraar harmonie aan de Mechelse beiaardschool (1925) bij Jef Denijn. In 1933 stichtte hij samen met de Vlaamse bard Willem Demeyer de Vlaams-Nationale Zangfeesten waarvan we op 15 februari j.l. de 72ste editie mochten beleven. Aanvankelijk was Jef Van Hoof de enige dirigent en componist die aan bod mocht komen. Node moest Van Hoof aanvaarden dat ook andere componisten verschenen aan het firmament van de Vlaamse volksmuziek. Andere belangrijke Vlaamse toondichters verwierven immers ook een plaats als dirigent en componist op het zangfeestpodium. En dat het niet zomaar de minsten waren blijkt uit de opsomming van enkele namen van medewerkers aan de zangfeesten: Karel Candael, Lodewijk Mortelmans, Emiel Hullebroeck, Lieven Duvosel, Arthur Meulemans, Jef Tinel, Ivo Mortelmans, Renaat Veremans, Maurits Veremans, Armand Preud’homme, Gaston Feremans, Wies Pée, Jos Mertens, Hendrik Diels, Lode Dieltiens, Léonce Gras, Michaël Scheck, Juliaan Wilmots, Ludo Claesen, ….




    Het belang van deze zangfeesten en van het daartoe opgerichte VNZ (nu ANZ) in de Vlaamse beweging en in de Vlaamse koor-, lied- en muziekgeschiedenis kan nauwelijks overschat worden. Van Hoof heeft daar dus een uiterst belangrijke mijlpaal gevestigd waarop vandaag nog steeds voortgebouwd wordt.

    In 1936 werd Van Hoof aangesteld tot leraar harmonie in het Antwerps Conservatorium.

    Hij werd in 1942 bevorderd tot directeur van het conservatorium als opvolger van Flor Alpaerts. Uit getuigenissen blijkt dat hij een echte bezorgde vader voor zijn leerlingen was en net zoals Benoit teruggreep naar het volkslied. Hij voerde weliswaar nieuwe leergangen in (slagwerk en euritmiek) en wijzigde hier en daar elementen in de leerstof maar steeds in de geest van de stichter van de ‘muziekschool’. Hij leverde in volle oorlogsperiode vaak valse getuigschriften af om jongeren te vrijwaren tegen verplichte tewerkstelling in Duitsland. Maar toch werd hij afgezet in 1944 en vloog hij weer de cel in. Na een jaar kwam hij vrij. Het conservatorium bleef dicht voor hem. De beiaardschool in Mechelen daarentegen werd zijn nieuwe thuis.




    Op 24 april 1959 overleed hij in zijn ‘Spokenhof’ met naast zich de onvoltooide zesde symfonie.

    Naast zijn drukke bezigheden als leraar, directeur en dirigent componeerde hij een  aanzienlijk aantal en zeer uiteenlopende werken.

    Laten we beginnen met zijn werken voor de menselijke stem.

    Zo zijn er eerst en vooral de kunst- en volksliederen (‘Ik wist niet’; ‘De vriezeman’; ‘Nanoen in huis’; ‘Lentestemming’; ‘Slaapliedje’; ‘Marialiedeken’; ‘Suja nu’; ‘Nachtdeun’; …..), strijdliederen en geëngageerde liederen (‘Groeninghe’; ‘Daar is maar één Vlaanderen’; ‘Goedendag’; ‘Vaandellied’; ‘Trouw aan Vlaanderen’; ‘O kruis van den IJzer of Bedevaartlied’; ….), kinderliederen (‘Mijn jeugd is als een tuil van rozen’; Van den koekoek en den ezel’; …) en godsdienstige liederen (‘Marieliedeken’; ‘Kerstlied’;…).

    Bij de liederen is het opmerkenswaard dat hij zelden de harde strijdlustige toon van Groeninghe aanslaat. Meestal spreekt er uit zijn liederen een diepe verinnerlijking en elegisch karakter. Zijn kinderliederen zijn prachtig afgestemd op de kinderen qua toon en sfeer. De muziek respecteert altijd de tekst. De muziek eerbiedigt de prosodie en metrum. Muziek en woord zijn één. Ze vormen een ‘monoliet’ zou Robert Herberigs later zeggen. Lodewijk De Vocht formuleerde het bijbels als hij zei: Eerst was er het woord en dan pas de muziek. Op dat punt zat Van Hoof dus in goed gezelschap. Zijn liedkunst werd doorheen zijn carrière steeds rijper en meer geïnspireerd. Geen wonder dat hij in 1958 als eerste de Lodewijk Mortelmansprijs ontving.

    Een merkwaardig genre dat Van Hoof ook beoefende is de lyrische voordracht. Dat zijn liederen voor spreekstem met begeleiding. Bijvoorbeeld ‘Spinnelied’; ‘Idylle’ en ‘Jacob van Artevelde’.

    Hij gebruikte teksten van o.m. G. Gezelle, P. De Mont, B. Peleman, A. Rodenbach, W. Gijssels, J. Van Nijlen; G. Ritschl, L. De Schutter R. De Clercq en E. Denhaene.




    Daarnaast componeerde Van Hoof een hele reeks koorwerken. Hij schreef missen voor mannenkoor en orgel en voor gemengd koor, koorwerken voor gemengde stemmen (bv. ‘Onder de linde’ zie Vlaams Romantisch koorboek; Drinkebroerslied; bewerkingen van 10 oude volksliederen; bewerkingen van 10 Geuzenliederen; …), motetten (‘Tota pulchra es, Maria’; ‘Klaar bloed en louter wonden’; ‘Marialiedeken’; …) werken voor gelijkstemmige koren (‘Psalm’; 6 Dietsce liederen; ‘Strijdkreet’; ‘Hangt ‘nen truisch’; …).

    Bij de koorwerken van Van Hoof is het opvallend hoe subtiel de grens is tussen eenstemmige liederen en koorliederen. Hij hanteerde vooral een verticale (homofone) schrijfwijze waardoor de verstaanbaarheid van de tekst zeer goed tot zijn recht komt. De klemtoon ligt op de melodiestem. De andere stemmen begeleiden.

    Van Hoof op zijn best treffen we wellicht aan in zijn ‘Missa De Deo’ uit 1937. Een indrukwekkende compositie voor gemengd koor en kopers die triomfen oogstte in Aken maar in eigen land pas in 1966 (7 jaren na de dood van de componist) voor het eerst werd uitgevoerd. In 1949 ontstond zijn Te Deum voor dezelfde bezetting. Een zeer expressief en afwisselende compositie.

    En zo zijn we bij de muziek voor kopers beland, hét instrument van Van Hoof. In navolging van zijn leermeester Paul Gilson wilde hij de kopermuziek in Vlaanderen veredelen. Denken we maar aan de oproepen voor kopers en de ritmische symfonietta. Tot aan zijn dood leidde hij een eigen koperensemble bestaande uit 5 trompetten, 5 bazuinen en slagwerk. Hoorns gebruikte hij niet in zijn ensemble omdat die in zijn ogen te weinig viriel waren en meer aansloten bij de houtblazers.

    Verder componeerde Van Hoof ook intieme strijkkwartetten, kamermuziek (vb. ‘Suite voor 3 fagotten’ waarin het luimige volkslied van Pierlala verwerkt wordt), toneel- en filmmuziek (‘De vertraagde film’; ‘Jonker Lichthart’;…), de opera Meivuur, orgelmuziek (‘Rist van 6 kleine stukken’ uit 1903). Over dit orgelwerk schreef Wies Pee dat het technisch zeer goed uitgewerkt is en een schoolvoorbeeld van harmonie en melodie kan zijn. Hij plaatste ze meteen op dezelfde hoogte als orgelwerkjes van Sweelinck, Frescobaldi, Pachelbel, Buxtehude en Bach.

    Verder nog pianowerken (‘3 walsen’, ‘Morgenwandeling’..) en beiaardcomposities,

    Een bijzondere vermelding verdienen zeker nog de 5 symfonieën en een onvoltooide zesde symfonie. Deze werken zijn zeer klassiek van opbouw met de 4 delen (allegro, adagio, scherzo en allegro). De orkestratie is telkens zeer verfijnd en technisch perfect. Ze klinken lyrisch, romantisch en toch ook zeer fris. De componist van Groeninghe is hier ver te zoeken. Zijn latere symfonieën tonen een gelouterde en tot rust gekomen (?) toondichter. Van dezelfde kwaliteit zijn de 2 symfonische suites en ouvertures (‘Perseus’; ‘Willem De Zwijger; ‘Herinneringsouverture’ met daarin allerlei nationale hymnen verwerkt; …)  en een massa bewerkingen en begeleidingen bij liederen voor orkest, fanfare en koperensemble.

    Musicologen prijzen Van Hoof als eminent leerling van Gilson. Hij combineerde het romantsiche volksverbonden idealisme van Benoit met de technische beheersing van Gilson. Hij kan ook als classicistisch componist gezien worden omdat hij de klassieke vormen (symfonie; strijkkwartet, ….) trouw respecteerde en in zijn orgelwerk refereerde aan de grote klassiekers. Hij was dus zeker geen vernieuwer (behalve misschien qua kopermuziek), maar hij verwerkte de traditie tot een persoonlijke klassieke stijl. Zijn werken zijn alle boeiend om te beluisteren, pittig en voornaam.

    Dirigent Daniel Sternefeld die de symfonieën van Van Hoof dirigeerde voor de BRT getuigde dat de muziek en de mens Van Hoof één zijn: stoer, oprecht, eenvoudig en gezond. Hij verwees naar de invloed van Gilson qua kleur en kracht met een gezonde voorliefde voor kopers.




    We eindigen deze bijdrage met de woorden van August Corbet: hij vulde oude vaten met nieuwe wijn; gaf blijk van eerbied voor de technische verworvenheden van het voorgeslacht en verrijkte ze volgens zijn eigen  beleving van het tijdsgebeuren met een oorspronkelijke kleur en een soms gedurfde klank welke nochtans nooit afbreuk deed aan de gevestigde en algemeen geaccepteerde vormentaal.



    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!