NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    06-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klassieke Muziek

    Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2009

    CONCERTGEBOUW BRUGGE

    Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2008

    Op maandag 30 november is het weer zover... Hét jaarlijks ontmoetingsmoment voor professionelen actief in de klassieke muzieksector = componisten, musici, programmatoren, musicologen, docenten muziek, journalisten, uitgevers, studenten aan het conservatorium.... Meer info over het programma volgt later. Schrijf het alvast in uw agenda!

    De Staten Generaal van de Klassieke Muziek is dé dag om

    • collega's uit het veld te ontmoeten
    • ideeën op te doen voor het nieuwe seizoen
    • jouw plannen, projecten, programma's kenbaar te maken
    • een stand van zaken op te maken
    • na te denken over de toekomst
    • .....

    WANNEER? maandag 30 november 2009
    WAAR? Concertgebouw Brugge
    MEER INFO? INSCHRIJVINGEN? nog even geduld!


    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed om weten

    Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media


    voorzitter: De Coene, Philippe (sp·a)


    ondervoorzitter: Caron, Bart (Groen!)


    secretaris: Deckmyn, Johan (Vlaams Belang)


    vast lid:


    plaatsvervangend lid:


    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams componist, dirigent en pedagoog overleden

    Componist Julien Mestdagh overleden

    annelies focquaert

    Op 26 september overleed in Zwijnaarde dirigent en componist Julien Mestdagh. Geboren in Gent op 21 november 1922, studeerde hij piano, orgel en compositie aan het Gentse Conservatorium. Later gaf hij er zelf les als begeleider en leraar notenleer, contrapunt en fuga. Ook aan het Lemmensinstituut en aan de Conservatoria van Brussel en Rotterdam was hij verbonden als leraar in verschillende theoretische vakken. Als pedagoog maakte hij verschillende studiereizen in opdracht van het Ministerie van Nederlandse Cultuur. Bij de Koninklijke Opera van Gent was hij gedurende 20 jaar gastdirigent en bij Studio Steurbaut was hij artistiek directeur. Naast didactische werken schreef hij ook verschillende liederen, koorwerken, piano- en orgelmuziek en muziek voor orkest. Zijn Cantate op het Hooglied van Salomon werd in 1992 in Brugge gecreëerd.



    De Gentenaar Julien Mestdagh (°21/11/1922) is op 26 september overleden. Mestdagh is twintig jaar gastdirigent geweest in de opera en veertig jaar leraar aan het Gentse conservatorium. Eerst gaf hij daar notenleer en daarna contrapunt en fuga of m.a.w. de technieken van de compositieleer. Diezelfde cursus gaf hij later ook in Brussel en daar was Maria Cogen zijn assistente. Ze werd later zijn levensgezellin. Zelf heeft Mestdagh de dirigentencursus van Von Karajan gestudeerd in Salzburg. Hij is ook opnameleider geweest bij Studio Steurbaut, waarover hij sappige anekdotes kon vertellen, o.a. over hoe hij eens heeft meegemaakt dat Rudolf Werthen een bepaald stuk niet onder de knie kreeg. Hij wordt begraven op donderdag 1 oktober om 10 uur in de parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans in de Van Goethemstraat te Merelbeke-Flora.

    Op de eerste plaats was Julien Mestdagh echter componist. Zijn eerste compositieopdracht kwam in 1966 van het Festival van Vlaanderen, een werk voor orgel dat rechtstreeks op televisie werd gecreëerd door Gabriël Verschraegen in de Sint-Baafskathedraal. Zijn grootste werken zijn een cantate op het Hooglied van Salomon (in 1992 in Brugge gecreëerd bij de Jezuïeten – omdat het in Sint-Baafs niet door de beugel kon – door het Nationaal Orkest van België gedirigeerd door hemzelf en met o.a. Mireille Capelle als soliste) en een musical op een libretto van Raymond Cogen, de broer van Maria. Peter Ritzen wil al lang zijn pianoconcerto creëren met het BRTN-orkest, maar dat heeft hij dus bij leven alvast niet mogen meemaken.
    Maria Cogen, ook wel bekend als de directrice van de muziekacademie van Gentbrugge, creëerde in 1994 een sonate voor klavecimbel die haar levensgezel in opdracht van de Stadsconcerten had gecomponeerd. Het was naar zijn eigen zeggen “een atonale compositie, die echter toch voldoende melodische structuur bezit, opdat men een dissonant toch van een valse noot zou kunnen onderscheiden.”
    “Ik heb nog atonale gehoorvorming gegeven aan het conservatorium van Brussel,” ging Julien verder, toen ik hem bij hem thuis ging interviewen voor Het Laatste Nieuws, “en dat aanleunen bij een sfeer van tonaliteit is typisch voor mijn muziek. Sommigen zeggen dat ze een synthese is van Boulez en Stravinsky, maar ik geloof daar niet in. En ‘t klinkt zeker niet zoals mijn favoriete componisten Richard Strauss en Gustav Mahler. Anderen zeggen gewoon: ‘t is Mestdagh! En dat vind ik ook.”
    “Via improviseren kom ik tot een thema en daarop heb ik dan voortgewerkt. Tot ze af is. En een compositie is bij mij altijd àf. Ik laat ze pas liggen als ik er tevreden over ben. Aan deze sonate van 17 minuten heb ik anderhalve maand geschreven. Ze is bedoeld voor een kopie van een barokinstrument en niet voor een modern clavecimbel, zoals dat bij het concerto van Frank Martin, dat Maria vóór de pauze zal vertolken, wél het geval is. Dat concerto stelt ook veel meer de virtuositeit op de voorgrond, al zegt Maria dat mijn sonate ook zeer moeilijk is om uit te voeren. Maar virtuositeit om de virtuositeit, dat zegt me niets.”
    De sonate viel in mijn smaak. Maar is dat een criterium “in de smaak vallen”?
    “Het is geen doel op zich, maar het doet wel plezier, ja.”
    Maria Cogen bevestigde trouwens dat er een heel groot verschil is tussen iets graag uitvoeren en iets graag horen. “Er zijn dingen die ik heel graag speel, maar waarnaar ikzelf niet zou gaan luisteren.”
    Maar dat was dus zeker niet het geval met het werk van Julien Mestdagh. De vraag is nu of zijn werk na zijn dood nu ook wat meer geapprecieerd gaat worden in ruimere kring.


    Musica Gandaviae: Organa, Artifices

    Musica Gandaviae: Organa, Artifices
    Type: album
    Formaat: cd
    Componist(en): Julien Mestdagh
    Adolph d'Hulst
    Gabriël Verschraegen
    Lucien Goethals
    Uitvoerder(s): Frank Heye

    Frank Heye aan het orgel van het Augustijnerklooster St. Stefanuskerk, de Onze-Lieve-Vrouw Sint Pieterskerk, en de Sint Jacobskerk
    Label(s): Senzanome
    Labelcode: 5411499 90052
    Copyrightdatum: 11.2007
    Beschikbaarheid: ter inzage in het Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak)
    Plaatsingsnummer: 001699
    Barcode: 0100000016992

    Info

    Orgelmuziek van Gentse componisten

    Track-info

    1-4. d'Hulst Adolph: Orgelsymfonie in e
    5-8. Verschraegen Gabriël: Sonata Da Chiesa
    9. Goethals Lucien: Klankstructuren
    10. Mestdagh Julien: Passacaglia en fuga in e op. 25


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renaat Veremans

    Concert in de kijker : Stabat Mater van Renaat Veremans

     

    Op 25 oktober zal de Chorale Caecilia in Berchem het Stabat Mater van Renaat Veremans uitvoeren.
    Paul Dinneweth, die het werk zal dirigeren, schreef hierover:


    Zijn eerste lessen kreeg Renaat Veremans [1894>1969] van zijn vader. Hij studeerde verder aan het Lemmensinstituut te Mechelen en componeerde in die periode zijn beroemdste lied Vlaanderen, bekroond in de wedstrijd van de Maatschappij voor Taal en Volk. Later studeerde hij nog aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen, waar onder meer Oscar Depuydt, Arthur Meulemans, Aloïs de Smedt en August de Boeck zijn leraren waren.

    Het grootste deel van zijn leven was Veremans werkzaam te Antwerpen, respectievelijk als organist aan de St.-Pauluskerk (1914-1927), als operadirigent (1921-1943) en als docent notenleer aan het Conservatorium (1928-1959), waar hij honderden jonge Vlaamse musici vormde. Van 1943 tot 1952 was hij directeur van het Conservatorium te Brugge, waar hij het Renaat Veremans-koor oprichtte en het Brugse muziekleven een nieuwe impuls gaf.
    Hij overleed in juni 1969, slechts enkele dagen na het 32e Vlaams Nationaal Zangfeest, waar hij nog uitvoerig gehuldigd werd.

    Als componist van ruim 400 liederen, missen, motetten, psalmen en koorwerken, oratoria, drie symfonische gedichten, vier concerti, acht cantaten, vier opera’s, twee operettes, film- en toneelmuziek, beheerste hij de meest uiteenlopende genres. Zijn melodische vinding is het product van een spontane, impulsieve en emotionele natuur, van een persoonlijkheid die steeds zichzelf blijft. Respect voor de traditie was het credo van zijn creativiteit: “Musik als Ausdruck” heeft de toondichter dan ook steeds als zijn devies gekozen. Hij bleef afkerig van iedere neiging tot modernisme of atonaliteit. Spontaneïteit in de melodie en rijke harmonische kleuren (een chromatisch verglijdende tonaliteit) zijn de hoofdlijnen in zijn oeuvre. Ook zijn werkzaamheid als dirigent, gecombineerd met zijn bewondering voor het oeuvre van August De Boeck, hebben ongetwijfeld zijn inzicht in de orkestrale muziek beïnvloed.

    Het Stabat Mater, voltooid op 31 december 1964, straalt een diepe geloofsbelevenis uit, in een sfeer van eenvoud en wijding. Aan de basis ligt het beroemde dertiende-eeuwse gedicht van de Franciscaan Jacopone da Todi, dat de grote smart bezingt van een moeder die de marteldood van haar zoon moet meemaken. De tekst lag eveneens aan de basis van een gregoriaanse sequentia en heeft talrijke componisten geïnspireerd tot dikwijls aangrijpende composities. Ook Veremans’ voorliefde voor het Stabat Mater van Antonin Dvořák zal een invloed hebben uitgeoefend, wat hem echter niet belette om deze tekst op een eigen wijze te verklanken.

    Ik heb het werk gekozen op aandringen van Oscar Van Aerden en Magda Veremans, de schoonzoon en laatste nog in levende zijnde dochter van de componist. Oscar Van Aerden bezit het handschrift van de directiepartituur en toen ik dit bij hem thuis mocht doorlezen, viel mij meteen op dat dit een waardevol werk was, helemaal in die typische Vlaams-romantische stijl en uitvoerbaar door een (goed) amateurkoor. Voor mij kan deze compositie gerust de vergelijking doorstaan met het koorwerk van César Franck of Antonin Dvorak. Veremans gebruikt heel wat harmonische kleur naast een steeds zingbare melodische stemvoering. Bij de start van het repetitieproces konden we beschikken over partituren van CeBeDeM, helaas in een niet altijd makkelijk leesbaar kopie-handschrift (in een digitaal tijdperk!) en met toch nog enkele duidelijke fouten. Daar kwam enige weerstand op vanuit het koor. Ook de typische harmonische wendingen van Veremans liggen voor het koor niet altijd voor de hand. Toch denk ik dat de meeste zangers ondertussen gewonnen zijn voor deze compositie, met zijn steeds wisselende stemmingen, tonaliteiten, tempi en solistische interventies. Een zeer mooie passage is het Fac me tecum pie flere, waar de dames met de tenor-solo dialogeren. Een heel feestelijk Alleluia sluit, een tikkeltje triomfalistisch, deze compositie af.

    Om budgettaire redenen en omdat het werk een bredere uitvoerbaarheid zou krijgen, vroegen we aan Peter Van de Velde om een transcriptie voor orgel en strijkers te maken (oorspronkelijk is het opgevat voor tenor-solo, koor en orkest). De Chorale Caecilia is verheugd en vereerd om deze mooie compositie eindelijk, na 45 jaar, voor de eerste maal tot klinken te kunnen brengen.

    Op hetzelfde concert kan u overigens ook een transcriptie door Geert Vanderstraeten horen van twee Rückertliederen van Gustav Mahler, naast de versie voor kamerorkest van het Requiem van Duruflé.

    Paul Dinneweth, met dank aan Oscar Van Aerden.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Canvas doet zijn plicht ....

    Canvas viert Vlaamse componisten

    hugo sledsens (producer VRT-televisie)

    In 2009 komen we niet alleen veel muziek van Haydn, Händel en Mendelssohn tegen. Er zijn ‘toevallig’ ook heel wat Vlaamse jubilarissen uit de twintigste eeuw te herdenken. Of laat ons zeggen: twintig jaar geleden zag de VRT het nog als haar opdracht om actieve initiatieven te nemen ten gunste van Vlaamse componisten. Wie toen zestig of zeventig was, wordt er dit jaar tachtig of negentig. Canvas Klassiek zag de kans om hen in oktober en november te eren met uitzendingen die we nog in ons archief hebben liggen. Opvallend veel van de jubilarissen komen uit de Antwerpse hoek. Toevallig is er een rode draad in deze werken: bezinning, oorlog en hunkering naar vrede, rouw en dood. De uitzendingen beginnen telkens om 12u00.

    Uitzenddatum: 25/10/09
    Ouderdomsdeken is August Verbesselt, die 90 wordt in oktober. Van hem zenden we Ares en Irene uit. Een werk dat de Vlaamse televisie zelf nog creëerde in 1989. Deze compositie voor koor en orkest is, zoals alle rijpe werken van Verbesselt, knap georkestreerd, en in navolging van Schönberg, gebouwd op een reeks van twaalf tonen. De inhoud gaat over de eeuwige en uitzichtloze strijd tussen oorlog en vrede, tussen goed en kwaad. Opmerkelijk is de behandeling van het koor. Dat laat overwegend onverstaanbare kreten horen. Geleidelijk worden woorden als ‘Morte’ en ‘Pace’ verstaanbaar. Op het einde horen we het Bach- koraal Ermuntere dich, mein schwacher Geist. Een poging van Verbesselt om een hoopvol perspectief te creëren. Tevens een groet van de dodecafonist aan de door hem hoog geachte contrapuntmeester, Johann Sebastian Bach. Het BRT- Filharmonisch orkest en – koor staan onder leiding van Silveer van den Broeck.

    Er zijn ook twee tachtigjarigen. Frédéric Devreese en Frits Celis :

    Uitzenddatum: 25/10/09
    Frédéric Devreese componeerde het ballet Gemini in 1980 voor de tiende verjaardag van het Ballet van Vlaanderen. Repetitieve elementen spelen een belangrijke rol. We horen de oorspronkelijke versie voor twee piano's, gespeeld door André De Groote en Robert Groslot. We zien de choreografie van Marc Bogaerts, zoals ze toen gecreëerd werd in de Opera van Gent. Met dansers als Tom Van Cauwenbergh, Karin Heyninck, Koen Onzia en Rudi van den Berghe. Het scenario werd geschreven door Chris Yperman. Er zijn drie grote scènes: De dans van de tweelingen, De Verleiding en Het gevecht. De tweeling heeft het moeilijk om zijn eigen identiteit te vinden. Pas als de ene zijn spiegelbeeld ontmoet, is hij volledig. Sterft één van de tweelingen, dan sterft automatisch ook de andere.

    Uitzenddatum: 08/11/09
    Frits Celis gebruikte voor Preludio e Narrazione het gedicht De ouders van Anton van Wilderode. Van Wilderode inspireerde zich op zijn beurt op ‘Het treurende ouderpaar’, het dubbelmonument van Käthe Kollwitz, nu te zien op het Duits soldatenkerkhof van Vladslo. Kollwitz wilde niet alleen haar eigen zoon herdenken. Die sneuvelde in 1914 als een van de allereerste aan het Ijzerfront. Het gebaar van machteloosheid dat door haar beelden uitgedrukt wordt geldt als een eerbewijs aan allen die de dood vinden in zinloze slachtingen als die aan de Ijzer. De muziek van Celis beschrijft de tragische zoektocht van de ouders naar het graf van hun gesneuvelde zoon. We horen de sopraansolo van Jacqueline van Quaille. Fernand Terby begeleidt met het BRT-Filharmonisch orkest. Raf Verpooten maakte een filmische evocatie. De soldatenkerkhoven uit de Eerste Wereldoorlog spelen hierin een grote rol.
    Dit programma krijgt een heruitzending op 11 november om 20u40 op Canvas+.

    Uitzenddatum: 04/10/09
    Ook Willem Kersters werd tachtig jaar geleden geboren. Maar hij overleed al in 1998. Van hem horen we zijn Tweede Symfonie. In 1961 werd hij tweede laureaat in de Koningin Elisabethwedstrijd voor compositie met het ballet De triomf van de geest. Twee jaar later won hij met zijn Tweede Symfonie de compositieprijs van de stad Trieste. Deze bekroningen maakten van hem een componist met internationale allure. De Tweede Symfonie is gebouwd op twee twaalftoon reeksen. Ze sluit bij Kersters een periode af van streng serieel denken, al blijkt dat nergens uit het klankresultaat. De symfonie heeft een onweerstaanbare emotionele zeggingskracht. Hans Rotman leidt het BRTN-Filharmonisch orkest. Uitvoering en opname vonden plaats in de Brusselse Magdalenazaal.

    Uitzenddatum: 08/11/09
    Er is ook nog Marinus de Jong [1891>1984]. De Hollandse Antwerpenaar, die 25 jaar geleden overleed, speelde als pianist, componist en theoreticus een opmerkelijke rol in het Conservatorium van Antwerpen. Pianist Jozef De Beenhouwer is een leerling van Lode Backx, die zelf nog gevormd werd door Marinus de Jong. De Beenhouwer speelt in het Antwerpse Delbekehuis de nocturne Schemeravond op Esschenhof opus 53 uit 1945 en de ballade Ex vita mea opus 3, uit 1917.

    Uitzenddatum: 22/11/09
    Tenslotte leiden al deze herdenkingen ons op weg naar het portret van Wim Henderickx. Deze vruchtbare Antwerpse componist van nog geen vijftig voelt zich als ‘een oosterling verdwaald in het Westen’. Wim Henderickx was een leerling van Willem Kersters aan het Antwerps Conservatorium, waar hij nu zelf een analyse- en compositieklas leidt. Hij leeft zich tot nog toe vooral uit in orkestwerk, kamermuziek en werken voor het muziektheater.

     


    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CD

    CD De nieuwe oogst 3

    Veel amateurkoren kampen bij de mannenstemmen met een tekort aan tenoren en bassen die bovendien geen uitgesproken hoge of lage stem hebben. Een baritonpartij kan daar soelaas bieden. De categorie gelijke stemmen bleef ook bestaan.
    Het resultaat van die wedstrijden is al sinds 2005 te beluisteren op De Nieuwe Oogst cd’s. De derde cd is beschikbaar vanaf eind september met daarop het werk van de laureaten Dirk Blockeel en Martin Slootmaekers aangevuld met composities van de juryleden Kurt Bikkembergs, Jean-Paul Byloo en Annelies Van Parijs en ander werk uit de catalogus van Euprint. Al deze werken kan men consulteren in de bib van Koor&Stem.

    De cd is vanaf eind september te verkrijgen bij Eurpint aan 15 euro. Wil je meteen ook de partituren van de derde editie aanschaffen, betaal je voor het totaalpakket mét cd 50 euro. Via de website van Euprint kan je ook deeltjes van de partituren downloaden ter inzage.


    28-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Bijloke

    Yves Rosseel verlaat De Bijloke

    Muziekcentrum De Bijloke (logo 2008)
    Yves Rosseel, sinds 10 jaar de directeur van Muziekcentrum De Bijloke Gent, verlaat de organisatie vanaf april 2010.

    Onder leiding van Yves Rosseel werd De Bijloke uitgebouwd tot één van de belangrijkste muziekhuizen in Vlaanderen. Hij begeleidde met succes de restauratie van het historische complex van zalen van waaruit het muziekcentrum opereert, evenals de oprichting van een nieuwbouw met moderne voorzieningen voor publiek en artiesten. Hij bouwde bruggen naar andere grote spelers uit het brede culturele en maatschappelijke veld in Gent en daarbuiten en wist tevens een gediversifieerde publiekswerking uit te bouwen, met bijzondere aandacht voor jongeren, minderheidsgroepen en economisch zwakkeren.

    De democratische ticketprijs die De Bijloke hanteert was een gevolg van zijn visie op cultuur als basisrecht - een aanpak die zich vertaalde in een jaarlijks toenemend aantal bezoekers. Rosseel was ook de inspirator voor verscheidene discipline-overschrijdende producties zoals Foi en Origine van de hand van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, en hij lanceerde ook verscheidene jonge uitvoerders en ensembles die nu een toonaangevende rol spelen in het Vlaamse en internationale muzieklandschap.

    Rosseel kijkt met voldoening terug op de afgelopen tien jaar, maar zegt nu toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Tot 1 april 2010 blijft hij nog in functie bij De Bijloke.


    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beiaard

    Het Leuvense Groot Begijnhof krijgt een beiaard van 45 klokken

    DSC01596.JPG

    Voortaan telt Leuven vier zingende torens.

    De K.U. Leuven heeft haar tweede beiaard. Het nieuwe instrument is een uitbreiding van het automatisch klokkenspel van 16 klokjes, dat sinds 1998 in de dakruiter van de Sint-Jan-de-Doperkerk hangt. Voortaan klinkt in de straatjes van het Groot Begijnhof volwaardige beiaardmuziek, gespeeld op 45 klokken door middel van een stokkenklavier.


    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scala

    Milk Inc. bouwt feestje met Scala en Silvy De Bie

     

    Milk Inc. heeft in het Sportpaleis van Antwerpen het eerste concert gegeven in een reeks van zes. De dance-act zette de zaal in vuur en vlam met nieuwe en oude hits.

    Milk Inc. opende meteen de "Blackout"-show met de klassieker "Take us back in time".
     Linda Mertens kreeg op het podium even later het gezelschap van Scala. Het meisjeskoor bracht samen met een springende frontman Regi "I fail". Daarna werd Mertens door Scala begeleid op "Sleepwalker" en "Land of the living".

    Ook hartsvriendin en Sylver-zangeres Silvy De Bie was van de partij. Zij zong met Mertens "I don't care". Het ervaren tweetal amuseerde zich kostelijk en en riep "everybody scream". Het publiek schreeuwde zich hees.

    Tussendoor peperde Regi de show met een medley van onder meer "Afflito" van Fiocco en "No good" van The Prodigy. Het visuele aspect werd deze keer letterlijk rond "BLACKout" opgebouwd. Aan het publiek werd ook op voorhand gevraagd geen witte kleding te dragen.


    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan te bevelen concert



    Sint-Michielsconcert - 450 jaar Bisdom Mechelen

    Datum dinsdag 29 september 2009
    Aanvang 19u30
    Activiteit Sint-Michielsconcert - 450 jaar Bisdom Mechelen
    programma:
    August De Boeck – Fidelis namque
    Emiel Wambach – Justorum animae
    Jules Van Nuffel – Veni sponsa Christi
    Lodewijk De Vocht – Prelude en Fuga (orgelsolo)
    Staf Nees – Virgo parens
    Vic Nees – Signum magnum

    Uitvoerders:
    Capella Sanctorum Michaelis et Gudulae o.l.v. Inge Feyen
    Schola Cathedralis Bruxellensis o.l.v. Herbert Beirens
    Thibault Boudart, beiaard
    Jozef Sluys & Xavier Deprez, orgel
    Isabelle Acheroy, Olivier Berten & Elisabeth Guinand, zang

    toegang gratis
    Lokatie Sint-Michiels- & Sint-Goedelekathedraal
    Gemeente Brussel
    Organisatie Bisdom Mechelen
    Meer info www.cathedralestmichel.be



    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Paul Byloo 60

    Jean-Paul Byloo werd geboren in Veurne in 1949.
    Na zijn humaniorastudies te Veurne studeerde hij aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent, waar hij de eerste prijzen notenleer (klas Gaston Van Damme), piano (klas Abel Matthys), harmonie (klas Jeanne Vignery), contrapunt (klas Roland Coryn) en fuga (klas Gery Bruneel) behaalde.
    Byloo studeerde koordirectie aan de Kurt Thomasstichting in Den Haag en moderne compositietechnieken bij Lucien Goethals.
    Hij besloot zijn muziekstudies aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel met een eerste prijs met onderscheiding voor compositie in de klas van André Laporte.
    Cantabile
    Van 1972 tot 1982 was Byloo leraar notenleer en piano aan de Stedelijke Muziekacademie van Veurne. Byloo dirigeerde het Beauvarlet Kamerkoor uit Nieuwpoort (1975-1985) en de Cantores Servadie uit Diepenbeek (1985-1988).
    Sedert 1982 is Byloo directeur van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Geel en leraar notenleer aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel.
    Sinds 1992 doceert hij vormanalyse en instrumentatie aan het Brusselse Conservatorium.
    Momenteel woont hij in Geel.

    Het werk van Byloo werd bekroond in compositiewedstrijden van o.a. Sabam, Cantabile, de Provincies West-Vlaanderen en Antwerpen en de Koninklijke Academie.
    Zijn composities werden in première gebracht op het Festival van Vlaanderen, Ars Musica Brussel, de Nacht van Radio 3 en de Belgisch-Nederlandse Muziekdagen.
    Byloo componeerde plichtwerken voor belangrijke muziekwedstrijden en kreeg talrijke compositie-opdrachten van vooraanstaande solisten, kamermuziekgroepen en orkesten.

    De nieuwe oogst. Nationale koorcompositie 2005Talrijke eenvoudige koorwerken en liedbewerkingen werden uitgegeven door ANZ Antwerpen en door uitgeverij De Noteboom.
    Er werden opnames gemaakt van koor-, kamer- en orkestwerken door de VRT.

    De werken van Byloo werden uitgevoerd in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Hongarije.

    Ad multos annos!


    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!

    Muziekfestival Neerpelt krijgt een prijs

    Het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt krijgt de Prijs van de Europese burger. Die prijs wordt uitgereikt door het Europees Parlement aan 37 personen en verenigingen die zich inzetten voor meer Europese integratie en samenwerking.

    "Het festival doet al sinds 1953 verwoede pogingen om de grensoverschrijdende contacten te bevorderen tussen de jeugd", zegt bestuurslid Leon Houben. "Daarom heeft Europees parlementslid Ivo Belet (CD&V) ons voorgedragen voor de prijs. Personen krijgen een medaille, verenigingen een gedenkplaat."

    De officiële overhandiging van de gedenkplaat volgt volgende week woensdag in het Hubertus-theater in Neerpelt. Eerder kreeg ook de federatie van het Oud Limburgs Schuttersfeest al de onderscheiding.


    22-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessante activiteiten

    Marnixring Max Wildiers organiseert een literaire avond met Katelijne van der Hallen, ter gelegenheid van de presentatie van haar nieuwe dichtbundel “Woordzang”, met CD.

    Programma

    • Inleiding door prof. Dirk De Geest (KUL)
    • Roel Dieltiens, cello
    • De dichteres licht haar literair werk toe
    • Beluisteren van enkele CD fragmenten
    • Uitgever L. Peeraer overhandigt de eerste exemplaren
    • Receptie met signeersessie

    Praktisch
    Plaats :Stadhuis Mortsel
    Inkom : gratis
    aanvang : 20u.00
     

     

    In 1990 hielden Paul en Herwig Vagant hun meer dan dertigjarige zangcarriere voor bekeken. Wie durfde toen denken dat ze na 14 jaar stilte hun aparte plaats in de wereld van het Nederlandstalige luisterlied opnieuw zouden innemen?

    In 2003 brachten De Vaganten hun eerste en tot nu toe enige CD uit. Daarvoor werden 17 best-of-te liedjes uit de lange carrière van de kleinkunstgroep geselecteerd. Eindelijk werden die unieke pareltjes uit onze Nederlandse literatuur zoals o.a. "Heer Halewijn", "Dinska Bronska", "Galgenlied" en ook hun eigen creaties zoals het "Lied van de dorpsidioot" en "Vrouwen voor de vrede" uit de vergeethoek gehaald. Het waren zeventien liedjes waarmee ze in historische kleinkunsttijden de "cultuurcentra van destijds" veroverden maar die toch steeds vergeten werden door de samenstellers van alle "ultieme cd-kleinkunstcollecties".

    In april 2004 vond de derde editie plaats van Houden Van in het Antwerpse Sportpaleis. Dat was voor Paul en Herwig het startsein om terug aan te knopen met hun vroegere Vagantenleven.

    Vandaag staan Paul Vagant en Herwig Vagant dus opnieuw op de planken. Alsof ze wel even met vakantie waren maar nooit echt zijn weggeweest. Ze beseffen beiden goed genoeg dat ze aan hun laatste rechte lijn begonnen zijn. Maar met nog altijd diezelfde diepe overtuiging en hetzelfde vakmanschap brengen ze hun programma met niet alleen een selectie van hun allermooiste liedjes maar ook met vele nieuwe songs waaronder het recht uit het hart geschreven nummer "De leste rechte lain". Het was hun eerste liedje in onvervalst Antwerps dialect ... maar ook niet hun laatste.

    Uiteraard hebben De Vaganten nu grijs (Paul) en minder haar (Herwig) maar hun stemmen stralen nog altijd diezelfde jonge warmte uit. Chris De Winter begeleidt de twee Vaganten reeds een paar jaar schitterend op basgitaar, Ierse fluit en dwarsfluit. Maar er is meer : vanaf 2009 doen Paul en Herwig ook een beroep op de (Wijnegemse) virtuoze violiste Veerle Dierckx.
    Dank zij de inbreng en het vakmanschap van Chris en Veerle klinken De Vaganten als nooit tevoren!

     


    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek digitaal

    Studiedag Muziek Digitaal: inschrijvingen geopend!

    Volledig programma online

    Muziek DigitaalOp 28 oktober 2009 organiseert Muziekcentrum Vlaanderen in de Beursschouwburg (Brussel) i.s.m. het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media de studiedag "Muziek Digitaal". De studiedag focust op muziek in het digitale tijdperk: hoe beïnvloedt de opkomst van digitale technologie de (re)productie, distributie en consumptie van muziek? Bekijk het volledig programma en schrijf je nu in!

    Meer dan twintig sprekers uit Vlaanderen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gaan in op thema’s als nieuwe inkomstenmodellen, auteursrecht in het digitale tijdperk, online promotie en marketing, de relatie tussen computergames en muziek, het profiel van eindgebruikers en het potentieel van mobiele digitale technologie voor de muzieksector. Doorheen de studiedag zullen ook jonge internetondernemers die werken rond muziek zichzelf voorstellen in de Startup Corner.

    De studiedag wordt afgesloten door een toespraak van Vlaams Minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege.

    Het volledige programma vind je op www.muziekdigitaal.be/programma

    Praktisch
    De studiedag vindt plaats op 28 oktober 2009 van 9u30-19u00 in de Beursschouwburg te Brussel. Inschrijven kan via www.muziekdigitaal.be/inschrijven. Het inschrijvingsgeld bedraagt 30 euro. Snel zijn is de boodschap, want het aantal plaatsen is beperkt!

    Meer info: www.muziekdigitaal.be


    17-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edgar Tinel

    Tinelcomité
    Sinaai
    Mevrouw,
    Mijnheer,
    Beste muziekliefhebber,
    Beste Tinel-fan,
    Beste vrienden,
     
     
     
    Het eerste grote werk van Tinel, dat we in het kader van het Tinelproject uitvoeren, is Godelieve.
    Op zondag 15 november om 3 uur wordt dit werk in de St.Catharinakerk van Sinaai uitgevoerd.
    In Gistel gebeurt dat op zaterdag 21 november om 19.30 u. In de lente van 2010 volgen nog
    uitvoeringen in Breda, Den Bosch en Gorinchem. 
    De uitvoeringen worden georganiseerd door de Stichting Edgar Tinel, het Tinelcomité en de
    Werkgroep 550 jaar St.-Godelieveprocessie Gistel.
     
    250 uitvoerders nemen deel: het Toonkunstkoor en het Princenhage's Mannenkoor uit Breda,
    het Kamerkoor BonTon uit Den Haag, het JeroenBoschkoor uit 's-Hertogenbosch en het Tilburgs
    Begeleidingsorkest, allen o.l.v. Paul van Gulick.
    Solisten zijn: Mirjam Schreur, Florieke Beelen, Ton de Kort en het Kwartet Vocamabile o.l.v.
    Bruno De Jonghe.
     
    Meer info volgt later. U kunt altijd terecht op www.tinelconcerten.eu



    We hopen u op deze uitzonderlijke concerten te ontmoeten. Het is een unieke kans om dit
    meesterwerk te kunnen beluisteren.
     
    Onze beste groeten,
     
     
                Jef Blommaert                                    Jo De Vos
                    Voorzitter                                            Secretaris




    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koordag

    De Dag van (jouw) Koor en (jouw) Stem


    De Dag van (jouw) Koor en (jouw) Stem is een mooie gelegenheid voor elke koorzanger die meer uit zijn stem wil halen, voor elke dirigent die meer uit zijn koor wil halen, voor iedereen die houdt van zingen...Koor&Stem West-Vlaanderen nodigt je op zaterdag 19 september graag uit in het Sint-Lodewijkscollege te Brugge voor een dag boordevol boeiende workshops.


    We voorzien 4 sessies van telkens anderhalf uur met keuze uit boeiende workshops:

    Workshops

    • WORKSHOP A - ‘hedendaagse zettingen van volksmuziek’ (Bart De Mylle),
    • WORKSHOP B - ‘eenvoudige meerstemmige liturgische liederen’ (Jos Bielen),
    • WORKSHOP C - ‘Gregoriaans vanuit het kwadraatschrift’ (Joachim Kelecom),
    • WORKSHOP D - ‘kennismaking en voorstelling van hedendaagse koormuziek’ (Ludo Claesen),
    • WORKSHOP E - ‘kennismaking met polyfonie’ (Ignace Thevelein),
    • WORKSHOP F - ‘spreekkoren’ (Sabine Haenebalcke),
    • WORKSHOP G - ‘mannenkoren’ (Jan Vuye),
    • WORKSHOP H - Engelse kerkmuziek - Margaret Rizza (Wim Verdonck). 
       

    Inschrijvingen


    Het aantal deelnemers per workshop is beperkt, vlug inschrijven is de boodschap!

    Sessie 1 (09.30u. tot 11.00u.): keuze uit A, B, C, D
    Sessie 2 (11.00u. tot 12.30u.): keuze uit A, B, C, D
    Sessie 3 (13.30u. tot 15.00u.): keuze uit E, F, G, H
    Sessie 4 (15.00u. tot 16.30u.): keuze uit E, F, G, H

    Per sessie kies je telkens 1 workshop uit die je wil bijwonen,zodat je op het einde van de dag 4 verschillende workshops hebt bijgewoond.

    Koor&Stem West-Vlaanderen. Chris Castelein, tel 0486/ 57 43 48, west-vlaanderen@koorenstem.be.
    Inschrijvingsformulier hier: www.sint-jacobshuys.be/koorstem-west-vlaanderen/inschrijvingsformulier-19/9.
    Prijs: €10 per persoon, broodje en koffie of frisdrank tijdens de middagpauze inbegrepen. Gelieve 10 € over te maken op rekening 775-5650212-80  van Koor&Stem West-Vlaanderen.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorwedstrijd

    Internationale Koorwedstrijd van Vlaanderen - Maasmechelen

    Van vrijdag 25 september tot zondag 27 september 2009 vindt de 10° Internationale Koorwedstrijd Vlaanderen-Maasmechelen plaats. Het openingsconcert wordt op vrijdagavond verzorgd door barokensemble Currende o.l.v. Erik Van Nevel, met werken van Henry Purcell. De koorwedstrijd loopt overdag op zaterdag en zondag. 15 topkoren wedijveren met elkaar om te schitteren in de schouwburg van het CC van Maasmechelen! Daarnaast zijn er avondconcerten met de wedstrijdkoren gepland en is er een programma voor de kids.



    Openingsconcert door barokensemble Currende
    Vrijdag 25 september, 20.015 uur, Sint-Pieterskerk (Leut)

    Koor, solisten en orkest brengen bijna uitsluitend sacraal werk. De solisten debiteren teksten op welsprekende wijze in de aparte taal van Shakespeare met prachtige melodieën. Zachte emotie en uitbundige lofzang maken dat in dit programma een heel klankkleurengamma geëvoceerd wordt d.m.v. koorwerk,hymnen en psalmen. Het orgel brengt solo enkele "voluntary's". Dit zijn improvisatorische klavierwerken waarin affect, versiering en toccata-achtige elementen met elkaar afwisselen.

    Wedstrijdzingen, met drie Vlaamse koren!
    zaterdag 26 en zondag 27 september van 10u00 tot 16u20

    De deelnemende koren zijn gemengde koren uit Tsjechië, Litouwen, Bulgarije, Duitsland, Denemarken, De Filippijnen en Vlaanderen en gelijkstemmige koren uit Hongarije, Belarus, Tsjechië, Zwitserland, Bulgarije en Vlaanderen (Vocaal Ensemble Reflection, Makeblijde en Vocaal Ensemble Cantando).
    De Internationale Koorwedstrijd van Vlaanderen-Maasmechelen richt zich door zijn strenge selectievoorwaarden vooral tot amateurkoren van een hoog kwalitatief niveau, maar ook nieuwkomers met goede vocale competenties worden bij de selectie zeer gewaardeerd.
    Juryleden zijn: Kurt Bikkembergs (Vlaanderen), Theodora Pavlovitch (Bulgarije), Enrique. Azurza (Baskenland), Lone Larsen (Zweden), Aarne Saluveer (Estland), Johan van Bouwelen (Vlaanderen) and AlexanderVujic (Servië).  

    Zaterdagavond om 20u15 is er een multiculturele Muzaïek en soundmix for kids in het CC. Het koorweekend wordt afgesloten op zondagavond 19u met optreden van Combo SAWM, de wedstrijdkoren, proclamatie en bekendmaking van de laureaten.


    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Missen ....

    Beste muziekliefhebber,

    Graag willen we u uitnodigen op ons maandelijks Missa Festival van zondag 27 september.

    Musica Nova uit Boom onder leiding van Paul Dinneweth brengt ons de 'Missa in Honorem Sancti Joseph' van L. De Vocht

    Zoals steeds om 11.15u in de St- Elisabethkerk te Gent

    Allen van harte welkom

    Het Bestuur CMG

    Hierbij ook nog eens de volledige lijst met de verschillende data, uitvoerders en missen van het Missa Festival parcours van dit jaar

     

    25 oktober 2009
    Missa Brevis van T. De Leeuw
    Dulcisona (Gent)
    Dirigent Marian Steyaert

     

    22 november 2009
    Mass for four voices van W. Byrd
    Cantabile (Gent)
    Dirigent Andrew Wise

     

    13 december 2009
    Missa in Jazz van P. Schindler
    Vocaal ensemble Kalliope (Gent)
    Dirigent Sabine Haenebalcke

     

    24 januari 2010
    Nieuwjaarsconcert Collegium Musicale Gandavense
    Aperitiefconcert om 11u in zaal Parnassus (Oude Houtlei)

     

    28 februari 2010
    Missa 'Ancor che col partire' van P. De Monte
    Bladelin Ensemble (Brugge)
    Dirigent Patrick Beuckels

     

    28 maart 2010
    Messa a 4 voci da capella van C. Monteverdi
    Gemengd koor Cantate (Aarschot)
    Dirigent Tinneke Verlooy

     

    25 april 2010
    Missa Recollection van G. Feremans
    Vocaal Damesensemble Arabesk (Gent)
    Dirigent Marc Van den Borre

     

    30 mei 2010
    Missa Media vita A5 van N. Gombert
    El Grillo (Gent)
    Dirigent Inge Bollaert


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Witte

    75 jaar De Witte van Sichem

    Vandaag is het exact 75 jaar geleden dat de film De Witte, met Jef Bruyninckx, in première ging. Alhoewel er geen echt concrete cijfers voorhanden zijn, kunnnen we ervan uitgaan dat deze film meer toeschouwers lokte dan de offciële recordhouder "Loft".

    Vanaf 13 september kan je in het gemeentelijk museum van Duffel naar een tentoonstelling over de film De Witte en hoofdrolspeler Jef Bruyninckx. De productie van deze eerste Vlaamse succesfilm was puur pionierswerk, een vat vol sterke verhalen en prachtige anekdotes. Historicus Dirk Van Engeland schreef er een boek over: 'Voor altijd De Witte'.

    Vergeten we niet dat de muziek voor deze film geschreven werd door niemand minder dan Renaat Veremans.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEKKA

    Nekka vzw krijgt Visser Neerlandiaprijs


    Nekka, organisator van onder meer de Nekka-Nacht, Houden Van-Griffelrock en de Nekka-Wedstrijd krijgt dit jaar de Visser-Neerlandiaprijs. De vzw krijgt de prestigieuze cultuurprijs "voor de jarenlange inzet om het Nederlandstalige lied te ondersteunen en promoten."

    De prijs is genoemd naar de Nederlandse filosoof en jurist Herman L.A.Visser (1872-1943) en wordt sinds 1955 uitgereikt door het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) dat zijn nalatenschap beheert. Aan de prijs is een geldbedrag van 10.000 euro verbonden. De uitreiking vindt plaats op zaterdag 5 december 2009 tijdens de finale van de Nekka-Wedstrijd in de AB in Brussel.

    Naast Nekka vzw zijn de andere winnaars Gilde Samenspraak als taalproject van Gilde Nederland in Utrecht, de Stichting Cornelis Dopper uit Mussel en het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek vzw uit Antwerpen.

    Nekka vzw is bijzonder verheugd deze prijs te mogen ontvangen. Het betekent niet alleen een erkenning van de jarenlange inzet van de vele vrijwilligers die onze vereniging dragen, maar ook een welgekomen financiële steun. Het geld zal geïnvesteerd worden in de komende Nekka-wedstrijd en de ondersteuning en begeleiding van de finalisten. Op die manier hopen we, in navolging van onder meer Yevgueni, Buurman, Mira en Hannelore Bedert, opnieuw een jong talent de kans te geven door te groeien naar een professionele muziekcarrière.

    In totaal hebben zich 89 groepen via vi.be ingeschreven voor de zesde editie van de Nekka-wedstrijd. De preselecties vinden plaats op 26 en 27 september 2009 en dit op drie verschillende locaties: café Trefpunt (Gent) , podiumcafé Rood-Wit (Berchem) en de Club van de AB (Brussel). Hieruit stromen 12 groepen door naar de halve finales op 24 oktober 2009 in 30CC Leuven en op 31 oktober 2009 in Academie Hemiksem. Uiteindelijk strijden 6 groepen voor de overwinning op 5 december 2009 in de grote zaal van de AB in Brussel. De winnaar van de wedstrijd zal samen met centrale gast Raymond Van het Groenewoud op het podium van de volgende Nekka-Nacht staan.


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!