NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    15-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzikaal weekend

    Dit weekend was een schitterend weekend op vlak van muzikaal genot.

    Zaterdagavond vierde het Gentse koor DULCISONA zijn 25-jarig bestaan.
    Een bomvolle H. Kruiskerk (Westveld) luisterde ademloos naar a capella koorwerken van o.a. Vic Nees, Sisask, Mendelssohn..... en naar barokke meesterwerkjes met instrumentale begeleiding van o.a. Buxtehude, een betwijfelde Vivaldi en anderen.
    Marjan Steyaert leidde het geheel op een gedreven, enthousiaste en enthousiasmerende manier.
    Een avond van hoogstaande muziek in een dito uitvoering.
    Laat Dulcisona op deze manier nog maar enkele jaren verdergaan.
    Vic Nees was speciaal gekomen om zijn 'Haec est praeclarum vas' te beluisteren en was zichtbaar zeer tevreden. Met reden, want Dulcisona is een parel aan de Vlaamse korenkroon.


    Dulcisona3













    Zondagnamiddag woonden we in de Catharinakerk van Sinaai een historische uitvoering bij van Godelieve van Edgar Tinel.
    Godelieve is een muziekdrama dat zowat 3,5 uren duurt en is geschreven voor groot koor, orkest en soli. Sinds 1965 werd het niet meer uitgevoerd.
    Paul Van Gulick dirigeerde Nederlandse koren en solisten.
    Vreselijk dat Nederlanders bij ons Tinel moeten komen uitvoeren omdat wij het zelf niet doen.
    Anderzijds een genoegen om te zien hoe buitenlanders genieten van Vlaamse muziek.
    Het werk had iets korter gemogen. Soms neigt de compositie wat naar langdradigheid.
    Maar het is absoluut een fantastisch werk. Degelijke orkestpartijen en heerlijke koorbladzijden. De solistische gedeeltes zijn soms wat lang.
    We herkennen invloeden van Wagner, Mendelssohn, Schumann en Benoit. Toch is het een zeer persoonlijk werk met typische Tinelklanken.
    De uitvoering was indrukwekkend. De damessolisten waren zeer goed. De mannelijke solisten blonken niet altijd uit door een mooie klank.
    Het orkest begeleidde sterk met soms wat slordigheden en onvolkomenheden bij enkele strijkers.
    Het koor overtuigde niet altijd. Bij tutti geen probleem, maar bij vlugge fugatische inzetten ging het nogal eens mis: onduidelijk, naast de toon en rommelig. De inzetten waren bovendien niet altijd zuiver of toonvast. Eerste tenoren gingen geregeld de mist in. De dames leden aan een zin om glissando's te maken. De sopranen hadden last van de frequente (zeer) hoge noten.
    Maar we blijven het fantastisch vinden dat Nederlanders zich de grote moeite getroosten om zo een werk in te studeren en met zoveel enthousiasme te brengen.
    Hopelijk komen Catharina en Franciscus ook nog aan bod. En wie weet wat nog allemaal.
    Dank en proficiat ook aan Jo De Vos en zijn Tinelcomité!  
    We merkten musicoloog Luc Leytens en politica Nelly Maes op. We hadden meer koryfeeën uit de Vlaamse cultuurwereld verwacht....

         


    Graag nog weekends van dit soort, aub!


    14-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emiel Hullebroeck
    Zaterdag 21 november 2009

    Hulde aan het graf van Emiel Hullebroeck

    Afspraak om 10.30 uur aan de ingang van
    het kerkhof van Gentbrugge (naast de kerk).

     
    Het bestuur en de leden van het Emiel Hullebroeckkoor van het V.V.V.G. doen een warme oproep om
    deel te nemen aan de jaarlijkse hulde aan het graf van Emiel Hullebroeck.
     
    Daarna gaan we samen naar de opening van de Kunst & Hobby Tentoonstelling van het V.V.V.G in
    het Dienstencentrum te Gentbrugge.
     
    Breng als het kan een bloempje of een ruiker mee!
     



    Neem ook eens een kijkje op onze webstek http://blog.seniorennet.be/hullebroeckkoor.
    Wij mochten reeds meer dan 20.000 bezoekers verwelkomen.
     
    Namens het Emiel Hullebroeckkoor,
     
    Cecile Deflo - Hendrik Swinnen - Jan Driesen - Claire Van Moffaert


    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edgar Tinel en Godelieve

    Op de website van Resonant maakt men uitgebreid reclame voor de opvoering van Tinels Godelieve.
    Omdat we het niet beter kunnen zeggen, nemen we hun aankondiging graag over.

    Muziekdrama over Heilige Godelieve

    Tinel.jpg

    De Stichting Edgar Tinel heeft haar schouders gezet onder de heruitvoering van Tinels Godelieve. Op zondag 15 november zal Tinels muziekdrama rond de Gistelse heilige weerklinken in de Sint-Catharinakerk van Sinaai, de geboorteplaats van Edgar Tinel in het Land van Waas.

    De uitvoerders zijn een Belgisch-Nederlandse groep van solisten, koren en orkest onder leiding van Paul Gulick. De instrumentale partijen werden uit de directiepartituur samengesteld door Nikolay Sukach, dirigent in Chernihiv (Oekraïne). Een tweede concert zal plaatsvinden in Gistel op zaterdagavond 21 november en in het begin van 2010 zullen ook in Nederland nog vier concerten worden georganiseerd.

    Tinel vertelde in zijn muziekdrama het levensverhaal van de Heilige Godelieve. Haar grimmige verhaal, op tekst gezet door Hilda Ram, gaat als volgt: een mooi jong meisje van Franse adellijke afkomst, geboren in 1049 in het kasteel van Londefort bij Boulogne-sur-Mer, weldoenster van de armen en de zieken, wordt uitgehuwelijkt aan een ruwe echtgenoot, graaf Bertholf van Gistel in West-Vlaanderen. Godelieves schoonmoeder en echtgenoot maken haar het leven zo zuur dat de jonge echtgenote weer naar haar ouders vlucht, maar na ingrepen van kerkelijke en rechterlijke machten wordt de graaf verplicht om zijn echtgenote opnieuw in huis te nemen en haar voortaan ‘met zachtheid’ te behandelen. Zijn gekrenkte mannelijke trots brengt hem ertoe om zijn vrouw in juli 1070 te laten vermoorden. Wroeging krijgt hij later: hij eindigt zijn leven in een klooster.

    In zes opeenvolgende taferelen wordt Godelieves huwelijksdag geschetst, haar aankomst in de sombere burcht van Gistel en kennismaking met haar draak van een schoonmoeder, haar leven in Gistel temidden van de armen, haar vlucht, terugkeer en dramatische dood, om te eindigen met Bertholfs berouw en een hemelse lofzang op Godelieve. Tinel werkt niet met leidmotieven, zoals Wagner zou gedaan hebben, maar met persoonsmotieven - thema’s gebonden aan een bepaald persoon - zodat muziek en beeld elkaar versterken en een grotere herkenbaarheid krijgen. Tinel begon met de schets van Godelieve op 4 oktober 1892 en voltooide het werk op 17 februari 1894. Drie jaar later werd het uitgegeven bij Breitkopf & Härtel, met een Franse en Duitse vertaling. Godelieve werd gecreëerd bij de opening van de Wereldtentoonstelling in Brussel op 22 juli 1897, maar door de slechte akoestiek van de enorme zaal werd het een flop. Critici verweten Tinel ook dat hij het werk in het Frans had laten uitvoeren en liberale kranten wensten geen reclame te maken voor katholieke werken. Pas in 1901 kon het werk in het Nederlands uitgevoerd worden, en wel in Leuven.

    Godelieve kon, ondanks verschillende internationale uitvoeringen, nooit het succes van Franciscus evenaren, iets wat Tinel erg bitter stemde. "On s'en repentira plus tard quand on comprendra Godelieve et qu'on saura qu'elle vaut mille fois Franciscus... Godelieve ne sera appréciée que de longues années après ma mort. C'est ce que j'ai fait de mieux." Hopelijk zal de uitvoering van 15 november tegemoet komen aan Tinels verzuchtingen. In elk geval alvast een dikke pluim voor de Stichting Edgar Tinel, die de middelen en de mensen vond om deze partituur weer tot leven te wekken.

    Een zeer uitgebreide achtergrond van het werk - met korte inhoud, personages en ontstaansgeschiedenis - vindt u op de website van de Tinelconcerten, waar u ook online kaarten kan bestellen.

    ► Sinaai, Sint-Catharinakerk - 15/11/2009 - 15:00

    ► Gistel - 21/11/2009 - 19:30

    Edgar Tinel - Godelieve

    Toonkunstkoor, Princenhage's Mannenkoor (Breda), Kamerkoor BonTon (Den Haag), JeroenBoschkoor (’s-Hertogenbosch)
    Tilburgs Begeleidingsorkest
    solisten: Mirjam Schreur, Florieke Beelen, Ton de Kort
    Kwartet Vocamabile (Bruno De Jonghe, dirigent)
    Paul van Gulick, dirigent
    info: website van de Tinelconcerten


    08-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edgar Tinel - Godelieve


    Beste allemaal,
     
    Op dinsdag 10 november, om 11.30 uur wordt er in het programma "Brede opklaringen" (KLARA) aandacht besteed aan Godelieve.
     
    Groeten
           
    Jo De Vos


    07-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godelieve van Edgar Tinel
    'Uit in Vlaanderen' meldt:

    Godelieve Muziekdrama Edgar Tinel

    Op zondag 15 november 2009 om 15 uur in de St.Catharinakerk SINAAI en Zaterdag 21 november 2009 om 19u30 in de Onze-Lieve-Vrouwkerk GISTEL
    Dirigent Paul van Gulick
    solisten: Mirjam Schreurs, Florieke Beelen, Ton de Kort en het kwartet Vocamabile o.l.v. Bruno De Jonghe
    Toonkunstkoor Breda, Princenhage's Mannekoor Breda, JeroenBoschkoor 's-Hertogenbosch en kamerkoor BonTon Den Haag

    Waar St.Catharinakerk, Dries, 9112 Sinaai-Waas (Sint-Niklaas)
    Wanneer

    zo 15/11/09 om 15:00

    Organisator Tinelcomité Sinaai en Stichting Edgar Tinel VZW
    Prijs € 20


    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pianomuziek van Jef Tinel op het net

    Beste muziekliefhebber

    vandaag hebben we enkele jeugdherinneringen van Jef Tinel (voor piano) beschikbaar gesteld op deze site.
    Open de partituur en geniet van de mooie muziek.
    Warm aanbevolen!


    31-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Vlaamse componisten in KLARA's TOP 75

    Twee Vlaamse componisten drongen door in de top-75 van KLARA.
    Peter Benoit werd 32ste met zijn 3de Fantasie voor piano.



    August De Boeck werd 8ste met de Dahomeaanse Rhapsodie.



    Zie hieronder de top 10:

    De top tien van Klara's Top 75

    1. Johann Sebastian Bach - Mattheuspassie BWV 244 - Wir setzen uns mit Thränen nieder
    2. Johann Sebastian Bach-  Suite voor cello solo BWV1007 - prelude
    3. Johann Sebastian Bach - Mattheuspassie BWV 244- Erbarme dich
    4. Gregorio Miserere Allegri - Miserere
    5. Giovanni Battista Pergolesi - Stabat mater
    6. Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem - Lacrimosa
    7. Henry Purcell - Dido and Aenaes - When I am laid in earth
    8. August De Boeck - Dahomeese rapsodie
    9. Wolfgang Amadeus Mozart - Klarinetconcerto - Adagio
    10. Samuel Barber - Adagio voor strijkers 


    30-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stabat mater
    Het SVM meldt:

    STABAT MATER

    Antwerpen, Sint-Carolus Borromeuskerk - 29/11/2009 - 15:00
    Ekeren, Sint-Lambertuskerk - 30/11/2009 - 20:30
    Frank Agsteribbe - Stabat Mater (creatie)
    Vocaal Ensemble Cantando
    Orkest La Passione
    Luc Anthonis, dirigent
    info: website van de C-koren
    tickets: 03 290 52 66


    25-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vaganten
    In 2009 staan Herwig en Paul "Vagant",  2 van de oorspronkelijke leden van de Antwerpse kleinkunstgroep "De Vaganten" samen 50 jaar op het podium.

    Het concert dat Marnixring Max Wildiers op dinsdag 10 november organiseert ter gelegenheid van 50 jaar  Vaganten, is nu reeds uitverkocht.  (400  plaatsen).

    Daar de vraag naar kaarten blijft komen, hebben we beslist een bijkomend concert te organiseren op

                   
    Woensdag 11 november om 15 uur.    
    (is een vrije dag)

    Met liedjes als "Heer Halewijn”, “Dinska Bronska”, “Galgenlied” behoren zij tot de (bijna vergeten) groep van volbloed kleinkunst-artiesten.   Hun Vlaamse betrokkenheid kwam o.a. tot uiting in liedjes zoals “Brussel” en “Hier is ons vaderland”, beide op tekst van Anton van Wilderode.

    Menig Zangfeest, IJzerbedevaart en 11-Juliviering werd door “de Vaganten” muzikaal opgeluisterd.

    Dit alles is voor Marnixring Max Wildiers een grondige reden om een huldeconcert met De Vaganten te organiseren.

    Meer informatie op : www.devaganten.be

    Plaats : Ter Elst, Ter Elststraat te 2650 Edegem.
    Kaarten : 15 euro//pp

    Boek nu uw kaarten, ofwel door te antwoorden op deze mail, ofwel via het ANZ-secretariaat (doch enkel tijdens kantooruren  03/237.93.92).

    In bijlage vindt u nog bijkomende informatie.  (PDF); Info over de vaganten: www.devaganten.be



    Met vlaamse groeten,


    Paul Doevenspeck
    Onder-Voorzitter Marnixring Max Wildiers


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schitterend concert ter ere van Chris Dubois

    Deze namiddag woonden we in de Mechelse St.-Romboutskathedraal het huldeconcert Chris Dubois bij. De 75-jarige organist-componist was zelf van de partij evenals componist-dirigent Vic Nees en dirigent Urbain Van Asch.
    We hoorden het Mechels kathedraalkoor, het Brugs Mannenkoor en het dameskoor Persephone onder de algemene leiding van Jan Van Bouwelen. Aan het orgel zat Peter Pieters.
    Het programma was een rijke aaneenschakeling van Magnificats en Mariamotetten van Chris Dubois, Staf Nees, Flor Peeters, Lode Van Dessel en Joseph Ryelandt.
    Tussendoor wisselden orgelstukken van Flor Peeters en Chris Dubois het koorgedeelte af.
    De orgelmuziek van Dubois klonk groots en majestatisch. Vooral zijn fantasie op 'Zingt Jubilate' trof ons diep. De vergelijking met Max Reger is zeker niet onterecht.
    De muziek werd ook bijzonder goed gebracht.
    Dat geldt ook voor de koren.
    De verenigde mannenstemmen waren soms wat zwakker, vooral in Van Dessels 'Tota pulchra es'. Maar globaal genomen was het toch zeer mooi. De damesstemen klonken zeer fijn en raak.
    De koormuziek -meestal met orgelbegeleiding- klonk zeer overtuigend. Peeters, Van Dessel en Dubois ademen de geest en de sfeer van het Lemmensinstituut en komen niet volledig los van Van Nuffel. Maar dit is eerder een compliment dan een verwijt. Staf Nees' muziek klinkt wat intiemer en bescheidener, maar niet minder mooi.
    Het Magnificat van Dubois is een indrukwekkend werk. Vol afwisseling en toch één groot feest.
    Mijn persoonlijke voorkeur ging vooral uit naar de indrukwekkende orgelfantasie op 'Zingt Jubilate' van Dubois, het ingetogen 'Sub tuum praesidium' van Peeters en het hemelse slotkoor uit het 'Maria-oratorium' van Ryelandt. Een schitterende apotheose van een fantastisch werk. Wat hoog gegrepen voor het koor op sommige plaatsen, maar toch behoorlijk verdedigd. Ryelandt kan hier niet wegsteken dat hij een leerling van Edgar Tinel was. Het gebrachte stuk roept herinneringen op aan de finale van Tinels oratorium 'Franciscus'.

    Kortom: een schitterend programma met uitsluitend Vlaamse muziek, goede uitvoerders van bij ons en een behoorlijk gevulde kathedraal.
    Wat wil een mens nog meer op een doorsnee zondagnamiddag?
    Nog meer van dat!


    21-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Componist Ivo Mortelmans 25 jaar overleden



    Ivo Mortelmans, geboren in Antwerpen op 19 mei 1901, was de tweede oudste zoon van de grote toondichter Lodewijk Mortelmans. Tegen diens zin verkoos hij ook zijn leven aan de muziek te wijden.

    Hij studeerde aan het conservatorium van Antwerpen bij o.a. Arthur De Hovre (orgel), Edward Verheyden (harmonie) en Lodewijk Mortelmans (contrapunt). Verder volgde hij privaatlessen bij Paul Gilson in contrapunt, fuga en orkestratie. Aan het Brussels conservatorium was hij een tijdje student bij Paulin Marchand.

    In 1931 werd hij leraar notenleer en in 1953 begon hij harmonie te doceren aan het Antwerps conservatorium. Dat deed hij tot zijn op rust stelling in 1966. Hij was tegelijk nog muziekleraar aan secundaire scholen en muziekacademies in Deurne, Mortsel en Berchem. In het Nederlandse Eindhoven was hij een tijd lang actief als leraar, directeur van een muziekschool en operadirigent.

    Op het liefhebbersterrein was hij jarenlang dirigent van koren (Sint – Joris) en fanfares. Hij zetelde in het bestuur van het VNZ (voorloper van ons ANZ) en was jurylid in de provinciale koortornooien. Hij was tevens muziekrecensent voor de Gazet Van Antwerpen en leidde het koor van de Vlaamse Opera.

    Omwille van zijn optredens als dirigent op Vlaams-Nationale zangavonden en zangfeesten voor en tijdens de tweede wereldoorlog werd hij in 1944 15 maanden geïnterneerd.
    Toen in de na-oorlogse periode zijn cantate ‘Antwerpens Glorie’ (tekst van Anton Van de Velde) zou uitgevoerd worden, rees dit op verzet van oudstrijdersgroeperingen en werd de opvoering afgelast.

    Ivo Mortelmans overleed in 1984 te Wenduine in alle bescheidenheid zoals hij steeds geleefd had. Hij was van nature zeer terughoudend en had een des te diepere en doortastendere religieuze aard. Zelf zei Mortelmans dat heel zijn leven van kindsbeen af door 3 factoren was beïnvloed: de muziek, de godsdienst en de natuur.

    De composities van Ivo Mortelmans volgen een strikte vormopvatting en geven blijk van een beschouwende mystiek, poëtische ingesteldheid en ingekeerdheid en weerspiegelen een aanhankelijkheid aan de natuur. Zijn muziek –logisch voor zijn afkomst en werkomgeving- kadert in de laat-romantiek zoals bij zijn jaargenoot Staf Nees en vele anderen. De eerste pianowerkjes ademen tevens invloed van Ravel en Debussy. Zijn werken getuigen van een zeer gedegen vakmanschap. Wat niet te verwonderen is als men zijn leraars bekijkt.

    Voor orkest componeerde hij ‘Lentehymne’, Paasnocturne’, Kerstballade, ‘Koning Winters dood’ en de suite ‘Het dorp’. Dit laatste werk werd in 1939 gecreëerd door het orkest van het NIR o.l.v. Franz André. Maar net zoals zijn sprookjesopera’s ‘De krekel en de mier’ en ‘Antwerpens Glorie’, de cantates ‘Vlaanderens klokken’ en ‘De 4 seizoenen’ en het Lutgardisoratorium worden deze werken nooit nog uitgevoerd zodat de muziekliefhebber van vandaag geen voorstelling heeft van de klank en welluidendheid van deze werken. Dat geldt ook voor zijn openluchtspelen, opera, kamermuziekwerken en composities voor piano en orgel. Voor de in het Indische Florea spelende film ‘Amorira’ componeerde Mortelmans de muziek.

    Net zoals zijn vader was Ivo Mortelmans erg aangetrokken door de menselijke stem. Vandaar de talrijke werken voor koor en liederen.

    Via oude opnames –die dan zelden of nooit nog ten gehore gebracht worden- kunnen we vaststellen dat zijn koorwerken (vb. 4 adagioliederen op teksten van Timmermans) zeer innig, intiem en gedragen zijn. Ze weerspiegelen duidelijk de sfeer van de tekst en de gemoedsgesteldheid van de dichter. In het Vlaams Romantisch Koorboek werd ‘Gelijk de anemoon’ voor 4-stemmig gemengd koor opgenomen. Het werkje begint rustig gaande en beschrijft een anemoon die langzaam, nog zwaar van dauw en nacht wacht op de dageraad. Wanneer het licht met zijn trage gloed vermeld wordt, wordt de muziek langzaam aan wat sterker en meer bewogen. En zo komen we bij de figuur die met de anemoon vergeleken wordt. Het is de kleine maagd Maria die even nederig en klein als de anemoon het wonder van de Heer heeft volbracht. De muziek neemt een vlucht in de hoogte en gaat crescendo bij de woorden ‘zo rijst Gij op….’  Om dan in het tweede gedeelte weer te dalen, verzachten en vertragen bij de nieuwe verwijzing naar de nacht en de anemoon. De tekst van Albe wordt in dat koorwerk dus zeer getrouw gevolgd en uitgebeeld. De mineurtoonaard versterkt de gedragen, intieme en duistere sfeer van de verdreven nacht en gaat dan eventjes over naar de majeurtoonaard als hij verwijst naar de maagd ‘zo rijst Gij op … voor Zijn aangezicht’. Het slot is dan uiteraard weer mineur bij de nieuwe verwijzing naar de anemoon en de nacht. De aanwijzingstekens voor de uitvoering (crescendo, decrescendo, mezzopiano, mezzoforte, ritenuto, .. zijn bewust gekozen om de voordracht van de tekst perfect mogelijk te maken. In de laatste maten krijgen we een hemiool op ‘zijn wonder hebt volbracht’. Deze natuurlijke verbreding van de muziek, nog versterkt door een modulatie, laat duidelijk zien wat het belangrijkste van heel dit gedicht en koorwerk is: het wonder dat de Heer heeft laten verrichten door de Heilige maagd. Typisch romantisch is de wisselende stemming via modulaties.

    Talrijk zijn de bewerkingen voor koor van volksliederen.

    Hij schreef enkele zeer religieus doorvoelde missen: ‘Missa Jesu bone Pastor’, Missa Gregoriana’, ‘Missa dona nobis pacem’, Missa Benedicamus Domino’ en ‘Missa Deo gratias’. Op zijn opuslijst staan ook heel wat motetten (o.a. voor vrouwenkoor en orgel). Twee ervan (‘Te carioribus vocibus’ en ‘Beata es, Virgo’), geschreven in 1959, zijn uitgegeven door Euprint en te bekijken op de site van Euprint/collectio cathedralis.

    De liedcyclus ‘3 erotische gezangen’ ( ‘Uw anker’, ‘Uittocht’ en ‘Uw laatste’) klinkt eveneens zeer intimistisch en gesloten. Eerder zwaarmoedig. Men kenmerkt zijn liederen vaak met de term stemmingslyrisme als men verwijst naar ‘Elegische vreugden’ en ‘Reninca-liederen’.

    Volkser van toon en opgewekter klinken zijn liederen ‘Een lied van de zee’, ‘Te Hasselt langs de baan’, het geestdriftige ‘Zingend volk’ en het strijdlustige ‘Kom in ’t vendel’. 

    Met zijn composities won hij verschillende prijzen bij het VNZ en het Davidsfonds en de Prijs Henri Fester.

    Tot slot citeren we Hugo Heughebaert over Mortelmans’ muziek: “Zijn voornaamste kenmerken zijn: oprechtheid en zuiverheid in de poëtische verklanking, harmonische rijkdom en expressieve verwoording. Hij weert uit zijn scheppingen elk vooropgezet ‘isme’. Hij is noch voor noch tegen een bepaalde stroming, strekking of stijl in de muziek, maar gebruikt oordeelkundig en geniaal de middelen waarover hij beschikt”.



     

     

    Zeer recentelijk verscheen de CD ‘O sacrum convivium’.

    Hierop zingt de Capella Ss Michaelis et Gudulae, Brussels o.l.v. Kurt Bikkembergs met de organist Bart Jacobs religieuze muziek uit het romantische Vlaanderen. Naast orgelwerken van Lodewijk De Vocht en koorwerken van Staf Nees, August De Boeck, Jules Van Nuffel, Firmin Van de Velde en Emiel Wambach staan de 2 hoger vernoemde  motetten voor de Heilige Maagd Maria (voor vrouwenkoor en orgel) van Ivo Mortelmans op deze CD én de Missa Jesu bone pastor.


    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDGAR TINEL - GODELIEVE


    Historische uitvoering van Edgar Tinels oratorium Godelieve:




    zondag 15 november om 15 uur in de kerk van Sinaai!
    zaterdag 21 november om 19.30 uur in de O.L.Vrouwkerk van Gistel.



    Toegang 20 euro (vvk: 18 euro).
    Besteladres: Jo De Vos: devosjo@skynet.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ere wie ere toekomt
    Langs deze weg willen we de site van het muziekcentrum Vlaanderen feliciteren en bedanken voor hun interessante info waaruit we al vaak overgenomen hebben.

    Hun archief is een mijn van informatie over Vlaamse musici.
    Niet voor niets hebben we een link naar hun site gemaakt.

    Ere dus wie ere toekomt!


    Peter Leys


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flemish Music
    New downloads: Flemish music: piano; organ; choir, songs .....
    Free downloads!

    Peter_Leys


    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastian Bradt 30 !

    Sebastian Bradt

    Bradt studeerde fagot bij Wim Van Volsem aan de Kunsthumaniora voor Muziek en Dans,Gent.
    Hij heeft een uitgesproken voorkeur voor het 20ste eeuwse repertoire en probeert allerhande alternatieve speelwijzen uit op dit instrument.
    Pianostudie deed hij bij Sabine Haenebalcke.
    Hij schreef zich in aan het Conservatorium van Gent voor compositie en orkestratie bij Lucien Posman en later bij Luc Brewaeys.
    Voorts volgde hij lessen en cursussen bij Dirk Brossé, Frank Nuyts, Claude Coppens en dr.Godfried-Willem Raes.
    Zijn Proefschrift Analyse 1 beha,delde Nacht - Stilte (1981van Luc Van Hove.
    In 2000 maakte Bradt de overstap naar de klas Algoritmische Kompositie en Eksperimentele Muziek van dr.Godfried-Willem Raes, sedertdien vaste mentor.
    In 2003 studeerde hij met onderscheiding af aan het Conservatorium als 'Meester in de Muziek'. 
    Als lid van het M&M ensemble en in opdracht van Stichting LOGOS schreef hij arrangementen van bestaande muziekstukken voor het Automaton Orchestra met als doel het exploreren van de sonore mogelijkheden van muzikale robots.
    In 2006 werd hij parttime medewerker van Stichting Logos als komponist, arrangeur, recycler - perfomer, technikus, zaalverantwoordelijke, Pr - contactman etc.

    Studaxe Studaxe (2008)
    21ste eeuw / hedendaags
    Player Piano
    Bradtpack 2006 Bradtpack 2006 (2006)
    20ste eeuw
    Machine Orchestra Machine Orchestra (2005)
    21ste eeuw / hedendaags


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hans Sluijs 40 !
     
    Hans Sluijs

     

    Na muziekacademiestudies studeerde Hans Sluijs aan de conservatoria van Antwerpen en Tilburg(Nl.), bij de heer Jacques de Tiege (piano).
    Daarna volgde hij tevens privélessen bij Steven Kemper, Lode Backx, Wonmi Kim en Jean-Paul vanden Driessche.
    Zijn repertorium is erg uitgebreid en omvat werken van de barok tot heden. In november 2002 werd zijn tweede werk, het strijkkwartet 'Weerspiegelingen', gecreëerd en bekroond met de 'Prijs van de stad Harelbeke' op de compositiewedstrijd van de Muizelhuisconcerten.
    Hans Sluijs won in 2005 de Sabam-prijs met zijn "I Quattro Elementi", het plichtwerk voor de halve finale van de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd, sessie viool.
    Als pianist ligt zijn zwaartepunt in het romantische klavierrepertoire; hij speelt geregeld concerten in Belgie en Nederland, en is te horen op festivals in Italië(Pianorama Firenze, Araba Fenice Collescipoli..) en Duitsland (Neckargemundfestival).


    Beperkte werkenlijst:
    op.1 vier portretten (voor piano),
    op.2 Weerspiegelingen (voor strijkkwartet)
    op.3 I quattro elementi (trilogie voor viool en piano)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walter Hus 50 !

    Walter Hus (1959) is naast componist vooral uitvoerend pianist en improvisator.
    Vanaf zijn 10de trad hij op als concertpianist in binnen- en buitenland, vanaf 1979 als pianist-improvisator.
    Hus speelde in het Belgisch Pianokwartet en was verbonden aan Maximalist!, een muzikale groepering opgericht in 1984 die het midden hield tussen pop, rock, klassiek en avant-garde. De muzikant-componisten die zich in deze beweging verenigden (o.a. Vermeersch, Sleichim, De Mey en Hus), hadden elkaar een jaar voordien ontmoet in het kader van de eerste choreografie van Anne Teresa de Keersmaeker (Rosas danst Rosas.) Hun imago werd sterk bepaald door invloeden uit de populaire cultuur, een illustratie van een geestesgesteldheid zonder dat die hun muziek daarmee zonder meer buiten het klassieke veld plaatste. De muziek lijkt zich voornamelijk te situeren in het kader van de New Simplicity, gegroeid uit de minimal music. Een hoge graad aan repetitiviteit, een microscopisch gevarieerde ritmiek en dynamiek, de eenvoudige manipulatie en transformatie van motieven, een beperkte harmonische organisatie en zeer gelimiteerd uitgangsmateriaal zijn hiervan de belangrijkste kenmerken. Dit resulteerde meestal in muziek met een hoge consonantiegraad en directe toegankelijkheid. Daarnaast was vooral het functionele en disciplineoverschrijdende aspect bepalend voor Maximalist!: een opvallend groot percentage van de muziek die dit collectief schreef, is conceptueel verbonden met andere kunsten zoals dans, theater en film. Dit geldt ook voor de muziek van Hus na Maximalist!.
    Naast muziek voor modeshows (bvb. Five to Five voor Yamamoto ('84)), choreografieën (bvb. Muurwerk ('85) en Hic et Nunc ('91) voor Roxane Huilmand, en Devouring Muses ('97) voor Irène Stamou) en films (The Pillow Book van Greenaway en Suite 16 van Deruddere), zijn verscheidene van zijn composities tot stand gekomen in samenwerking met hedendaagse dichters of toneelschrijvers (zoals Stefan Hertmans (Francesco's paradox), Peter Verhelst (One day they appeared), Jan Decorte (Meneer, de zot en tkint) en Jan Lauwers van de Needcompany (Orfeo) ).
    Sinds '96 is Walter Hus werkzaam bij Limelight in Kortrijk, waar op dat moment het verfrissende festival en cd-label Happy New Ears werd opgericht.
    Momenteel werkt hij aan een cyclus van 24 preludes en fuga's voor verschillende instrumentaties.

    Walter Hus


    17-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse pianomuziek op het net

    Vandaag plaatsten we enkele stukken voor piano van Jef TINEL op deze site.
    Het gaat om 2 suites voor de jeugd: 'Uit het leven van een jongentje' en 'Uit een kinderleven'.
    Daarnaast is er een reeks van 3 stukken: 'Dorpskermis', 'Elfendans' en 'Voorbij'.
    Ten slotte (voor deze keer) zijn er 2 aparte stukjes: 'Landelijke dans' en 'In de kerk'.
    Het zijn stuk voor stuk zeer stemmige, verhalende en sfeervolle composities van een man die zelf virtuoos pianist en organist was.



    Hopelijk passeren er pianisten langs deze site en nemen ze deze stukjes op in hun repertoire.
    Als ze het ons laten weten, komen we graag luisteren.
    Kijk en ontdek!
    Meer dan de moeite waard.....



    Het zijn onuitgegeven stukken. Dit is dus de eerste publicatie.
    Het zijn kopieën van de -zeer duidelijke- handschriften van de toondichter.
    Een primeur, dus!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transit festival en Vlaamse muziek

    Transit Festival 2009, 23-25 oktober, uw actuele kijk op de muziek van de 21ste eeuw

    Het Transit Festival, te Leuven mixt interessant buitenlandse wereldcreaties met nieuwe creaties van componisten uit Vlaanderen.

    Het festival wordt op vrijdagavond door Ictus geopend. Voor dit concert, een ode aan Rogier Van der Weyden, lieten James Dillon en Brice Pauset zich inspireren door de meesterlijke werken van deze Vlaamse 15de eeuwse schilder.
    Op zaterdagnamiddag komen werken van Gianluca Ulivelli en Eric Sleichnim samen met een compostie van Olga Neuwirth op het programma. Dit alles gebracht door de virtuoze saxofonist Marcus Weiss.
    Daarna volgt een debat naar aanleiding van “10 jaar Transit”. Een debat over de functie, doelstellingen, strategie en resultaten van een festival voor hedendaagse muziek. Dit in samenwerking met het Muziekcentrum Vlaanderen.
    Tijdens het avondconcert brengt Frederik Croene, talentvol pianist van eigen bodem, nieuwe Vlaamse pianomuziek. Want, Transit gaf opdrachten aan componisten die de verscheidenheid van de nieuwe muziek in Vlaanderen illustreren. Bart Vanhecke bewijst met zijn werk hoe spannend een fantasierijk gebruik van formele systemen kan zijn, Paul Craenen volgt zijn fascinatie voor de relatie tussen klank en beweging en Mattijs Van Damme laat zijn persoonlijke muziek langzaam rijpen en doet dat op bedachtzame wijze.
    Zondag biedt dan een actuele kijk op de 21ste eeuw waarin nieuwe muziek vanuit verschillende ooghoeken wordt bekeken. Na de middag staat de nieuwe muziek voor en door kinderen centraal met een werk van Thomas Smetryns voor +/- 18 kinderstemmen, 2 tuba’s, stemvorken, schelpen en stenen. Daarna volgt een concert met Muziek voor 8 snaren waarin ondermeer creaties van Pieter Schuermans, Analia Llugdar en Laurie Radford. Het avondconcert illustreert de combinatie stem/piano, niet evident in de nieuwe muziek. Het romantische liedrepertoire uit de 19de eeuw is zo overweldigend, dat een componist die 21ste-eeuwse vocale muziek wil schrijven toch wel even aarzelt. TRANSIT overtuigde Chaya Czernowin en Claude Coppens om het wel te doen. Czernowin werkte samen met dichter/componist Wieland Hoban, die de muzikale dimensie van poëzie bespeelt. Claude Coppens vond inspiratie in een licht absurdistische, maatschappijkritische tekst van de Gentse schrijver Pjeroo Roobjee.

    Transit Festival 23-25 oktober 2009, Leuven


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe naam

    Collegium Instrumentale Brugense wordt Het Kamerorkest

    Een nieuwe naam, een verrassende look en een modern elan zorgen voor een hedendaagse oriëntatie bij het voormalige Collegium Instrumentale Brugense dat voortaan de naam ‘Het Kamerorkest’ draagt.

    Meer dan 35 jaar gidste stichter-dirigent Patrick Peire het voormalige Collegium Instrumentale Brugense langsheen bijzonder mooie projecten. Een zeer uitgebreide en gevarieerde discografie met meer dan veertig cd’s, die zowel gekende als minder gekende componisten en muziekwerken bevatten, getuigt van zijn creatieve en succesvolle loopbaan.
    De laatste jaren werd de klemtoon van het repertoire langzaam verschoven: muziek uit de vroege barok (17de eeuw) tot de periode van het classicisme (18de eeuw) werd meer en meer vervangen door muziek uit de romantische periode (19de eeuw) en hedendaagse muziek van de 20ste en 21ste eeuw. Composities voor strijkorkest van Mendelssohn, Tchaikovsky, Dvorák, Elgar en Suk behoren tot het gekende repertoire; in het moderne oeuvre liggen werken van Shostakovich, Britten, Barber, Rota en Piazzolla op de lessenaar.
    Daarnaast kleuren ook hedendaagse Vlaamse componisten als Jelle Tassijns, Filip Rathé, Lucien Posman, Jan Van der Roost en Rudi Tas de concertprogramma’s.
    In 2007 gaf Patrick Peire zijn dirigeerstokje door aan Ivan Meylemans, die als getalenteerde trombonist jarenlang verbonden was aan het Concertgebouw Amsterdam. Meylemans beschikte namelijk als dirigent over een benijdenswaardig palmares aan internationale prijzen.
    Samen met concertmeester Dirk Lippens leidt hij nu het orkest met vaste hand. Het Kamerorkest bestaat uit zestien strijkers en kan, indien de muziek het vereist, worden uitgebreid tot eenentwintig musici.

     Het Kamerorkest speelt jaarlijks enkele concerten in het Provinciaal Hof van Brugge. Deze concerten worden gesubsidieerd door de Provincie West-Vlaanderen en de Stad Brugge.
    Daarnaast zijn er verschillende voorstellingen in diverse steden in Vlaanderen. Bovendien was het orkest vaak te gast op prestigieuze festivals in Frankrijk (vb. 34ième Festival de Musique, Hardelot, 2007; Basilique St. Rémy, Reims, 2008) en Nederland (vb. Chamber Music Festival, Blaricum, 2008).
    Het Kamerorkest engageert zich vanaf het seizoen 2009–2010 voor een fonkelnieuw project dat de participatie van jongeren stimuleert tijdens concerten waar klassieke muziek wordt gespeeld.
    Hiervoor trekt Het Kamerorkest naar scholen waar men jongeren en hun ouders uitnodigt voor een muzikale ervaring waarbij de muzikale belevenis vóór en tijdens het concert centraal staat. Aan de hand van didactisch materiaal voor de lessen muzikale opvoeding, een kennismaking met de
    componist, dirigent of solist en muziekfragmenten die het concert uitvoerig illustreren, maken de leerlingen tijdens de lesuren op een speelse manier kennis met klassieke muziek en de uitvoeringspraktijk. Vervolgens ontdekken de jongeren de echte orkestdynamiek doordat ze tijdens de repetitie tussen de musici mogen plaatsnemen en de aanwijzingen van de dirigent tijdens het
    concert via projectie kunnen mee volgen.
    Dit project wordt tijdens het seizoen 2009–2010 voor het eerst gerealiseerd samen met het Lyceum in Ieper.


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!