NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    13-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leraar muziek gezocht!

    Beste,

    Voor het programma "De jeugd van tegenwoordig" waar we een 20 tal jongeren terugsturen naar een school uit de jaren '50 zijn we op zoek naar een leerkracht muziek (koor) Tijdens de opnames 3 tot en met 24 augustus leven en krijgen ze les volgens de normen en waarden van de jaren '50.

    Voor de lessen muziek zoeken we dus nog een leerkracht.

    Indien u interesse heeft of meer info wil, mail of bel gerust.

    U mag deze mail steeds doorsturen naar eventueel geinteresseerde.

    Snel reageren is wel de boodschap daar de selecties nog maar een week lopen.

     

    Vriendelijke groeten,

    Cheeru Mampaey

    0477 93 11 75

    Kanakna Productions NV

    Stationsstraat 26

    B-1702 GROOT-BIJGAARDEN

    www.kanakna.com


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jozef De Beenhouwer !

    Huldeconcert Jozef De Beenhouwer



    Datum zondag 5 oktober 2008
    Aanvang 15u00
    Activiteit Huldeconcert Jozef De Beenhouwer
    recital met Jozef De Beenhouwer en sopraan Christel De Meulder. Werken van Peter Benoit, Lodewijk Mortelmans, Marinus De Jong, Schumann en Hugo Wolf. Voor het concert zal een korte laudatio zijn zijdens MR Max Wildiers en Schepen voor Cultuur Philippe Heylen.
    Lokatie AMUZ
    Gemeente Antwerpen
    Organisatie Marnixring Max Wildiers
    Meer info 03/321 58 06


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orgelconcert!

    Orgelrecital Frank Heye - 'Gentse meesters'

    Datum dinsdag 22 juli 2008
    Aanvang 22u00
    Activiteit Orgelrecital Frank Heye - 'Gentse meesters'
    Orgelrecital rond 'Gentse meesters' door Frank Heye op het Anneessens-orgel van de Sint-Coletakerk. Er wordt werk uitgevoerd van Adolf D'Hulst, Gabriël Verschraegen, Omer Van Puyvelde, Lucien Goethals en Norbert Rosseau. Tevens is er een creatie van een fuga van Lieven Duvosel.

    Foto


    Gratis toegang

    Let op: dit is een 'Concert op de late avond' (programma n.a.v. Gentse Feesten). Aanvang: 22.00 u

    Lokatie Sint-Coletakerk, Sint-Coletastraat
    Gemeente Gent
    Organisatie stuurgroep Van Peteghemorgel
    Meer info www.stuurgroepvanpeteghemorgel.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polyfonie zingen: warm aanbevolen!

    POLYFONIEWEEKEND ORLANDUS LASSUS
    Brugge - 7 tot 9 november 2008
    Amateurkoorzangers uit verschillende koren in Vlaanderen krijgen de unieke kans om samen met professionele muzikanten enkele motetten van Orlandus Lassus in te studeren. Wie zich wil verdiepen in historische uitvoeringspraktijken of gewoon graag een weekendje musiceert, mag deze cursus zeker niet missen.

    De klemtoon van dit weekend ligt vooral op de uitvoeringspraktijk: hoe moet je dergelijk werk te benaderen? Wat zijn de verschillende invalshoeken?
    Professionelen, zowel koordirigenten als instrumentalisten,  begeleiden de zangers tijdens deze zoektocht naar de authentieke uitvoering van deze motetten. Musicoloog Simon Van Damme geeft toelichting over leven en werk van de componist, zijn omgeving en tijdgenoten.

    Docenten:
    Ignace Thevelein, dirigent en Marnix De Cat, zanger

    Instrumentisten (onder voorbehoud):
    Marleen Leichner, cornetto - Simen Van Mechelen, trombone - Adam Woolf, trombone - Dirk Decoene, trombone - An Van Laethem, barokviool - Thomas Baeté, gamba - Romina Lischka, gamba - Sonia Arbouche, gamba

    Op het einde van het weekend wordt een toonmoment gehouden, waarbij de deelnemers aantonen wat ze geleerd hebben over de verschillende apecten van het zingen van muziek uit deze stijlperiode.

    Het weekend staat open voor koordirigenten wie zich willen bijscholen in uitvoeringspraktijk, maar ook voor koorzangers en leerlingen van muziekacademies die zich willen bijscholen in oude muziek.

    Het Polyfonieweekend is een intiatief van Opera de Dunis vzw in samenwerking met Koor&Stem vzw.

    Inlichtingen en inschrijvingen

    Opera de Dunis vzw
    Opera de Dunis vzw
    Sint-Jacobshuys
    Moerstraat 26
    8000 Brugge
    gsm: (0)486-574348
    www.operadedunis.com   &  www.koorenstem.be
    e-mail: chris@operadedunis.com
    Coördinatie:  Chris Castelein
    Artistieke leiding: Ignace Thevelein


    23-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vic Nees!
    Vlaamse jongeren zingen Vic Nees


     
    In het kader van Europa Cantat Junior 5, Nevers (12-20 juli) stelt Koor&Stem Gent een Vlaams jeugdkoor samen. Dit jeugdkoor zal in Nevers een aantal prestigieuze concerten brengen met muziek van Vlaamse componisten.

    Hoofdmoot op het programma is Vic Nees, De zee is een orkest, voor kinderkoor en vierhandig klavier. Dit werk is gecomponeerd in 2000, in opdracht van de Vlaamse Federatie van Jonge Koren, ter gelegenheid van de jaarlijkse Koordagen voor kinderen te Wetteren. Het is tekstueel en muzikaal ook uitermate geschikt voor uitvoering met jeugd. Het omvat vier delen, op teksten van de dichter Armand Van Assche (1940-1990): 1. De zee is een orkest; 2. Een goochelaar; 3. Zwanen en 4. Er springen...
    De internationale presentatie valt samen met de uitgave bij Carusverlag van De zee is een orkest, in drie talen, Nederlands, Duits en Engels.

    De jongerengroep  is samengesteld uit jonge zangers van Artemis, Maaseik, dir. Guido Beckers, Sjaloom, Waregem, dir. Marleen Annemans, Innamorati di Musica, Geraardsbergen, dir. Marc Van den Borre, en Jeugdkoor Hemelsdaele, Brugge, dir. Els Bode. Een 60-koppige delegatie neemt deel aan EC-Junior en brengt de demonstratieconcerten in Nevers. Pianisten zijn Maaike De Zitter en Koen Evens.

    Het geheel staat onder leiding van Marleen Annemans, die tevens een atelier leidt op EC Junior, met als titel 'Music from the Northern Sea Shores', werken van o.m. V. Nees, K. Bikkembergs, A. Laporte, E. Budai, J.L. Mertens, H. Badings, G. Holst en  Ch. Fox.

    De koren bereiden de concerten individueel voor en komen regelmatig samen voor gemeenschappelijke repetities.
    In de aanloop naar Nevers worden in Vlaanderen concerten gegeven met hetzelfde programma met deelname van de voltallige koren. In het najaar staan eveneens een aantal concerten in Vlaanderen op stapel.

    Concertenreeks
    ma 14 juli, NEVERS (F), Conservatoire, 20.30u.
    wo 17 juli, Stad in Bourgondië (F), met culturele uitstap
    za 11 oktober,  BRUGGE, Sint-Jacobskerk, 20u.
    zo 12 oktober, GERAARDSBERGEN,  Kerk Sint-Jozefsinstituut, Kleine Karmelietenstraat, 11u.

    Gemeenschappelijk programma:
    J. Leavitt, Festival Sanctus              
    B. Chilcott, Spell of safekeeping                 
    V. Nees, De zee is een orkest     
    K. Bikkembergs, Klacht van een treurwilg             
    M.J. Ayers, Speaking of music                        

    Contactpersoon: marleen moortgat
    Email: marleen.moortgat@koorenstem.be
    Telefoon: 09 220 24 84


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse feestdag..... !


    11-juliviering Kortrijk

    Datum donderdag 10 juli 2008
    Aanvang 18u00
    Activiteit 11-juliviering Kortrijk
    Programma
    18.00 uur muzikale verwelkoming op de Grote Markt met jeugdmuziekkapel KSA Hanske de Krijger

    18.30 uur vertrek optocht naar de Groeningekouter

    19.00 uur plechtigheid aan het Groeningemonument met toespraken en samenzang
    Lokatie Grote Markt en Groenekouter
    Gemeente Kortrijk
    Organisatie Guldensporencomité Kortrijk
    Meer info www.kortrijk.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezelle gezongen ....

    Gezelle Gezongen

    Datum vrijdag 4 juli 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Gezelle Gezongen
    Programma Ba-Sta! Met Bart Vandekerkhove – bariton – en Stan Driesen – piano – , is een nieuw duo dat de rijke dichtkunst van Guido Gezelle muzikaal vertaalt! ‘Gezelle gezongen’ bestaat uit een bundeling thema-concerten waar natuur, godsdienst en taalspeelsheid, de drie pijlers van Gezelles gedichten, centraal staan.
    De voorstelling biedt een overzicht van liederen in diverse stijlen gebaseerd op de gedichten van Guido Gezelle. Klassieke componisten worden naadloos verenigd met hedendaags werk. Dit biedt een ideale mix voor een ontspannend en sfeervol concert. Ieder gedicht wordt creatief benaderd en de eigentijdse toets is de spreekwoordelijke kers op de taart.
    Lokatie Kapel Cultuurpunt Altena, Antwerpsesteenweg 7
    Gemeente Kontich
    Organisatie Gemeente Kontich
    Meer info www.kontich.be 03/450.78.39


    22-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezelle gezongen ....

    Gezelle Gezongen

    Datum vrijdag 11 juli 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Gezelle Gezongen
    Programma Ba-Sta! Met Bart Vandekerkhove – bariton – en Stan Driesen – piano – , is een nieuw duo dat de rijke dichtkunst van Guido Gezelle muzikaal vertaalt! ‘Gezelle gezongen’ bestaat uit een bundeling thema-concerten waar natuur, godsdienst en taalspeelsheid, de drie pijlers van Gezelles gedichten, centraal staan.
    De voorstelling biedt een overzicht van liederen in diverse stijlen gebaseerd op de gedichten van Guido Gezelle. Klassieke componisten worden naadloos verenigd met hedendaags werk. Dit biedt een ideale mix voor een ontspannend en sfeervol concert. Ieder gedicht wordt creatief benaderd en de eigentijdse toets is de spreekwoordelijke kers op de taart.
    Lokatie Colibrantzaal, Deensestraat
    Gemeente Lier
    Organisatie Stad Lier
    Meer info www.lier.be 03/800.05.51


    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te beluisteren waard!
    PAS VERSCHENEN!
    Flor Alpaerts, Orkestwerken
    Bestelnummer: ETCETERA KTC 4025

     

    Capriccio, Pallieter, James Ensor Suite

    Uitvoerders: Guido de Neve, viool; Vlaams Radio Orkest o.l.v. Michel Tabachnik

     

    Pallieter van Felix Timmermans inspireerde Flor Alpaerts tot een van zijn schitterendste werken. Pallieters vitaliteit, humor en natuurverbondenheid worden briljant weerspiegeld in het symfonische gedicht. Als contrast hiermee staat de ironische James Ensorsuite dat de geboorte van het expressionisme in de Vlaamse muziek markeert. Twee markante werken uit de Vlaamse muziek uit de jaren 20 van de vorige eeuw, omkaderd door een zomeridylle, een romance voor viool en orkest en tenslotte een opgewekt Capriccio van de oudere Alpaerts.

    bron: Klara


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liederen van Lodewijk Mortelmans op CD



    Een warm aanbevolen CD!




    Perels - Hendrickje Van Kerckhove - Christel Kessels

    Uitvoerders
    Hendrickje Van Kerckhove, sopraan; Christel Kessels

    Label
    Senzanome 5411499 92022

    Programma
    Lodewijk Mortelmans: Als de Ziele luistert - Hoe schoon de Morgendauw - Perels - Kindje, wat ben je toch zacht - 't Is de Mandel - Lied van Mignon - Doornroosje - Wierook - Wiegeliedje - 't Meezeken - Meidag - Maagdeke Mei - Hoe leutig - Het jonge Jaar - Oh mocht ik - 't Groeit een Blomken - Kerkhofblomme - O Kind O Kind - Wiegeleidje - 't Avondt

    Klara's oordeel      
    Een subtiele en intimistische CD, met de spontane, krachtige stem van Hendrickje Van Kerkchove en de smaakvolle begeleiding van Christel Kessels

    Lodewijk Mortelmans was een schitterend liedcomponist. Vooral door de gedichten van Guido Gezelle werd hij bijzonder geïnspireerd. Zelf schreef hij ooit n.a.v. zijn eerste reeks Gezelle-liederen in 1910 dat hij in gedichten op zoek ging naar “waarachtigheid van expressie en poëtische sfeer, in een afgewerkte, perfecte vorm…” Hij wilde niet zozeer de woorden op muziek zetten, maar de sfeer van het gedicht muzikaal vertalen. En dat gebeurde met elegante zanglijnen en uitgewerkte, originele pianopartijen die het louter begeleiden ver overschrijden.

    Birgit Van Cleemput

    Bron: Klara


    10-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jozef De Beenhouwer, pianist
    Pianist Jozef De Beenhouwer is een fenomeen.

    Hij is niet alleen een schitterende solist en begeleider op zijn piano.
    Hij heeft zijn talenten maximaal ten dienste van de Vlaamse muziek gesteld. Benoit, Mortelmans, De Jong, Van Hoof, ...... hebben voor hem geen geheimen wat pianocomposities betreft.

    Hij verdient het dus zeker om eens in de bloemetjes gezet te worden.
    Daarom bevelen we onderstaand concert warm aan.

    Huldeconcert Jozef De Beenhouwer



    Datum zondag 5 oktober 2008
    Aanvang 15u00
    Activiteit Huldeconcert Jozef De Beenhouwer
    Programma recital met Jozef De Beenhouwer en sopraan Christel De Meulder. Werken van Peter Benoit, Lodewijk Mortelmans, Marinus De Jong, Schumann en Hugo Wolf. Voor het concert zal een korte laudatio zijn zijdens MR Max Wildiers en Schepen voor Cultuur Philippe Heylen.
    Lokatie AMUZ
    Gemeente Antwerpen
    Organisatie Marnixring Max Wildiers
    Meer info 03/321 58 06


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor van het Jaar
    Om de 2 jaar organiseert de koorfederatie Koor en Stem de wedstrijd 'Koor van het Jaar'.

    Telkens een hoogstandje van het Vlaamse koorgebeuren.
    De eerste selecties hebben reeds plaats gehad.
    Nu volgen nog de halve finale en de finale zelf.
    Koor en Stem, Canvas, Klara en uiteraard de koren zetten hun beste beentje voor.

    U kijkt en luistert toch ook?! 

    Koor van het Jaar EDITIE 08-09


    Halve finalisten
    Uitzonderlijk veel kinder- en jeugdkoren bewezen tijdens de audities  in het Conservatorium van Gent dat de Vlaamse koorwereld boordevol dynamiek zit! Tien koren haalden de halve finale en mogen zich tijdens het weekend van 8 & 9 november in Studio 4 van Flagey tonen aan hun supporters, hun collega's, het grote publiek én de tv-camera's van Canvas.

     



    Categorie kinderkoren
    Kinderkoor Waelrant Borgerhout o.l.v. Marleen Deboo

    Categorie jeugdkoren
    Cantilene Ekeren o.l.v. Luc Anthonis
    Eufonia Torhout o.l.v. Jos Decloedt
    Furiakanti Wondelgem o.l.v. Steve De Veirman
    Lirica Genk o.l.v. Jos Venken
    Vocaal ensemble Caloroso Wommelgem o.l.v. Inge Sykora
    Jeugdkoor Waelrant Borgerhout o.l.v. Marleen De Boo

    Categorie volwassenenkoren
    Camerata Aetas Nova Leuven o.l.v. Dieter Staelens
    Dulcisona Sint-Amandsberg o.l.v. Marian Steyaert
    Just Music Neerpelt o.l.v. Karin Lauwers

    Halve finale: zaterdag 8 november;
    Finale: zondag 9 november 2008;
    telkens in Studio 4 van Flagey te Brussel.

    Maximum 6 koren zullen tijdens de finale van zaterdag 29 november 2008 strijden


    Jury
    Voor de jurering van de wedstrijd Koor van het Jaar mag Koor&Stem telkens beroep doen op ervaren koordirigenten en zangers die ook geregeld in het buitenland actief zijn. Johan Duijck was bereid om als voorzitter de wedstrijd in goede banen te leiden.  De nieuwe dirigent van het Vlaams Radiokoor, Bo Holten, en de juryvoorzitter van Koor van het Jaar in Nederland, Gilles Michels, maken eveneens deel uit van de jury.

    (bron: Koor en Stem)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlamingen in het buitenland

    Vlaamse musici zijn niet altijd (of is het "altijd niet"?) sant in eigen land. Vlaamse dirigenten krijgen niet gauw de kans om aan het hoofd te komen van een Vlaams orkest, in een Vlaams operahuis of van het radiokoor.
    Gelukkig worden onze talenten in het buitenland meer op prijs gesteld.
    Bewijs daarvan: onderstaand bericht.

     

    Jan Raes wordt algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam





    10.06.2008

    Vlamingen liggen blijkbaar goed in de markt in Nederland: Lieven Bertels coördineert het muziekprogramma van het Holland Festival, Tino Haenen is de splinternieuwe directeur van het Muziekgebouw aan 'tIJ en nu wordt Jan Raes de opvolger van Jan Willem Loot, die elf jaar zakelijk directeur was van het toporkest Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam.

    Jan Raes kent het Nederlandse orkestleven heel goed.  Sinds 2003 leidt hij immers het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ook al een orkest van eerste categorie, artistiek geleid door topdirigent Valéry Gergiev. Raes begon zijn carrière als fluitist in De Filharmonie te  Antwerpen en was zestien jaar docent en lid van de artistieke opleidingsraad muziek en de departementsraad van het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Hij kwam in 2000 als crisismanager terug naar het Antwerpse orkest. Raes laat met het Rotterdams Philharmonisch Orkest een organisatie na zonder problemen artistiek geleid door topdirigent Mariss Janssons. Op 1 december begint hij aan zijn nieuwe job. Zelf vindt hij het nog te vroeg om nu al een visie te ontwikkelen want er volgen immers eerst gesprekken met de dirigent, het stichtingsbestuur en de musici.

    Jan Raes zal nog het Gergiev Festival leiden in Rotterdam en er de nieuwe chef-dirigent introduceren: Yannick Nézet-Séguin, die Valéry Gergiev opvolgt, vooraleer naar zijn nieuwe job over te stappen.

     (bron: Muziekcentrum Vlaanderen)


    09-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Benoit

    Eén van de grootste Vlaamse componisten met nationale en internationale uitstraling is zeker Peter Benoit (1834-1901).
    Een eenvoudige West-Vlaming die in Brussel opgeleid werd, de Internationale Prijs van Rome won en zo in Frankrijk en Duitsland terecht kwam.
    Hij componeerde symfonische gedichten voor fluit en orkest en voor piano en orkest. Hij componeerde religieuze werken zoals een Te Deum, een Hoogmis, een Requiem en Kerstcantate voor koren en orkest.  Muziek die volgens kenners kan concurreren met Brahms' Ein Deutsches Requiem.
    Nadien keerde hij zich tot de wereldse muziek. Naast werken voor piano, liederen, koormuziek en cantates (De Rubenscantate/ De Genius des Vaderlands) schreef hij grootse oratoria zoals De Oorlog, Lucifer, De Rijn en De Schelde.
    Groots, indrukwekkend, meeslepend, melodisch, breed........



    Voor liefhebbers van Benoit of voor wie zijn muziek wil leren kennen raden we o.a. deze CD 's aan.

    Peter Benoit - Hoogmis
    Franz Liszt noemde Peter Benoit (1843-1901) wel eens "de Rubens van de muziek". Zeker bij het horen van deze imposante Hoogmis krijg je automatisch de schilderijen van Rubens voor ogen. Overgedimensioneerd volgens de hedendaagse kritiek. Wat men echter vergeet, is dat Benoit moest roeien met de riemen die hij had. Het niveau van de Vlaamse musici en zangers was toen beperkt en kwantiteit moest het gebrek aan kwaliteit opvangen. In die omstandigheden mag je gerust spreken van een huzarenstuk. Deze opname van het BRTN Filharmonisch Koor en Orkest o.l.v. Alexander Rahbari is dan ook een aanrader.
    Peter Benoit - Rubenscantate
    Historische opname van de uitvoering van de Rubenscantate op de Grote Markt van Antwerpen in 1958 o.l.v. Lodewijk De Vocht




    92026 - In Flanders' Fields Vol. 26 (2 cd's) - Peter Benoit (1834-1901)

    92026 - In Flanders' Fields Vol. 26 (2 cd's) - Peter Benoit (1834-1901)

     

    De liedcyclus "De Liefde in het Leven" (1870) bevat een aantal van de bekendste liederen van Peter Benoit. De twee andere cycli (1872) zijn autobiografisch: "Uit Henri?tte's Album" met de voor die tijd ongewoon modern klinkende 'Afscheidssonata'I en "Liefdedrama", een schrijnend menselijk document, geschreven in een geavanceerde toonspraak en met een sterke innerlijke bezieling. Een onbekende Benoit, maar alleszins een absoluut hoogtepunt in zijn oeuvre.

    xml:namespace prefix = v />xml:namespace prefix = w />1. De Liefde in het Leven (tekst: Emanuel Hiel )
    2. Uit Henriette's Album - Vijf stukken voor piano
    3.
    Liefdedrama - Vijf liederen naar William Shakespeare
    4.
    Postludium : Aan Zee (tekst: Eugeen van Oye)

    Werner van Mechelen, bass-baritone
    Jozef De Beenhouwer, piano

    Perskritiek:
    ...
    "Dit is van het beste wat Benoit naliet (...) Ook in dit opzicht zijn deze CD's een voltreffer. Van De Beenhouwer weten wij al lang hoe trefzeker hij Benoit aanvoelt (...) In Werner Van Mechelen vond hij een partner met dezelfde afiniteit en dat is zo zeldzaam geworden dat het een speciale vermelding verdient (...) Deze uitgave is zonder meer het discografisch hoogtepunt van het afgelopen Benoitjaar."

    (Luc Leytens in 'Kaderblad Jeugd en Muziek-Vlaanderen' nr 212 - pagina 28 - december 2001)


    ..."deze romantische muziek behoort tot het beste van ons klassiek muziekpatrimonium"

    (FH in Gazet van Antwerpen dd zaterdag, 22 juni 2002)

     


     BENOIT: Piano Concerto / Flute Concerto



     

     

    BENOIT: Piano Concerto / Flute Concerto



    Peter Benoit

       Flute Concerto (Symphonic Tale), Op. 43a
    1. I. Preludium: Will - O' - The - Wisps: Scherzo vivace 
    1. II. Melancholie: Andante
    1. III. Finale: Will - O' - The - Wisps Dance: Allegro vivace
      Le Roi des aulnes (The King of the Alders): Overture
    1. Le Roi des aulnes (The King of the Alders): Overture
      Piano Concerto (Symphonic Tale), Op. 43b
    1. I. Ballad - The Ruins Of Harelbeke Castle: Molto Moderato
    1. II. Song Of The Bard: Larghetto
    1. III. Fantastic Hunt In The Night: Molto animato




    Alle cd's

    Klik op een titel voor meer informatie.

    Getoond: 41 - 50 van 55 gevonden items.

    Pagina: 1  2  3  4  5  6 


    Total Playing Time: 00:56:44


    Romantic Orchestral Music by Flemish Composers, Vol. 1

     

          

     


     
     

    Romantic Orchestral Music by Flemish Composers, Vol. 1


    Peter Benoit

      De Pacificatie van Gent: Suite
    1. I. Overture
    1. II. Love Scene Between Anna and Joris
    1. III. William The Silent, Prince of Orange
    1. IV. The Duke of Alba's Entry into Brussels 
    1. V. The Festival of the Pacification 

    Lodewijk Mortelmans

      Elegie I. In Memoriam
    1. Adagio
      Elegie II. Hartverheffing, "Exultation"
    1. Adagio

    Lodewijk de Vocht

      Cello Concerto in D minor
    1. I. Allegro deciso 
    1. II. Lento
    1. III. Allegro vivace - Presto 

    Total Playing Time: 01:12:49


    03-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangfeest 2009 !
    Nieuwe datum en locatie Vlaams Nationaal Zangfeest
    Het Vlaams Nationaal Zangfeest verhuist vanaf volgend jaar naar een andere locatie: de Lotto Arena. Deze nieuwe zaal, vlak naast het Sportpaleis, biedt plaats aan 6.000 personen, is een pak gezelliger (wat de sfeer zeker ten goede zal komen) en biedt bovendien heel wat meer comfort voor het publiek. Meteen wordt ook gekozen voor een nieuwe datum: 15 februari 2009. Hiermee willen we niet langer de concurrentie aangaan met het mooie lenteweer en de vele communiefeesten en buitenactiviteiten in april. Ook de verkeerschaos die telkens gepaard ging met de 10 mijl van Antwerpen, behoort hiermee tot het verleden. De regieploeg is er alvast klaar voor om er opnieuw een mooi Zangfeest van te maken. Noteer nu reeds in uw agenda: 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest zondag 15 februari 2009 Lotto Arena Antwerpen.

    Zangfeest 2008: Gebed voor het Vaderland en Nationale Lieder

    Meer info: www.anz.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anton Van Wilderode
    Vlaanderen herdenkt Anton van Wilderode



    In dit Anton van Wilderode-jaar wordt de dichter uitgebreid herdacht en gevierd, ook muzikaal. Om te beginnen is er op zondag 11 mei de jaarlijkse literaire wandeltocht langs het Anton van Wilderodepad in Moerbeke-Waas (start om 14.00 uur aan het gemeentehuis). Op vrijdag 6 juni om 20.00 uur opent de Internationale Vriendenkring Anton van Wilderode in kasteel Cortewalle in Beveren een retrospectieve tentoonstelling met kunstwerken in verband met de dichter. De opening wordt opgeluisterd door sopraan Cristel De Meulder die liederen zingt van Jan Van Landeghem en Ernest Van der Eyken op teksten van van Wilderode. Uiteraard worden ook gedichten voorgelezen. De tentoonstelling loopt tot 15 juni.



    Op zondag 15 juni is er om 10.30 uur een herdenkingsmis in de Collegekerk van Sint-Niklaas opgeluisterd door het mannenkoor Gaudeamus uit Sinaai. Gedichten van Van Wilderode worden gebracht door Hildegard Coupé (nichtje) en Ann Van Goethem. Dit is een organisatie van onder meer Davidsfonds, Marnixring en VVB. Zaterdag 28 juni is er de jaarlijkse herdenkingsavond van het Herdenkingscomité AvW met een eucharistieviering (18u00), toespraak en voordracht bij het graf (19u30) en aansluitend (20u00) verzameling rond het huis van de dichter met onthulling van een bas-reliëf en uitreiking van de herdenkingsprijs. De Koninklijke Academie voor Nederlandse taal- en letterkunde organiseert een herdenking op woensdag 9 juli om 15.00 uur in het Kasteel van Beauvoorde.



    Muzikale Rozen - Huldeboek Anton van Wilderode
    Korte inhoud: Anton van Wilderode (1918-1998) is zonder twijfel één van onze grootste dichters. Het is dan ook geen toeval dat heel wat componisten inspiratie vinden in zijn poëzie. Alom bekend is zijn 'Lied van mijn land' op muziek van Ignace De Sutter, wellicht de mooiste hymne aan Vlaanderen ooit geschreven. Niet alleen onze grote romantische componisten (Jef Van Hoof, Gaston Feremans,…) schreven muziek op zijn teksten, ook vandaag nog maken jonge componisten (Jan Van Landeghem, Erika Budaï,…) dankbaar gebruik van zijn werk. Bekend zijn ook de vertolkingen van kleinkunstgroepen als De Vaganten en De Elegasten. De mooiste liedjes werden verzameld in dit 288 pagina's dikke en prachtig uitgegeven boek met in totaal meer dan 60 partituren van 34 verschillende componisten en met zowel koorwerken als sololiederen, zowel volkse liedjes als kunstliederen.

    Uitgeverij: Stichting Mens en Kultuur

    Dit boek is te bestellen via www.anz.be


    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt!

    Langs deze weg bedanken we iedereen die gisteren aanwezig was op ons concert.



    Het schip van de basiliek was goed gevuld.

    De organist Wouter Dekoninck en harpiste Vinciane Degroote leverden puik werk.
    De solisten Sieglinde Baeyens en Charles-Emile Vanderlinden kweten zich zeer goed van hun taak. Vooral de "Pie Jesu" uit Faurés Requiem door Sieglinde werd door de toehoorders zeer geapprecieerd.
    Moniuszko's "Ecce Lignum Crucis" door Charles-Emile en het koor was een aangename verrassing voor iedereen. 

    Het vocaal ensemble T'Andernaken zong met overtuiging en beheerste concentratie.



    De Mariahulde (Benoit, Tinel en Donizetti) was zeer mooi en treffend.
    Het tweede optreden (Servais, Janacek, Mendelssohn, Fauré en Moniuszko) groeide naar een climax.
    Het Gregoriaans van de heren o.l.v. Vik De Vis was stijlvol en stemmig.
    Ondanks een paar foutjes (ongelijkheden bij enkele inzetten in de 'offertoire' en het 'in paradisum' -te wijten aan vermoeidheid? aan verstrooidheid? aan een onduidelijke directie?- kende het Requiem een mooie uitvoering. Begeleid door een krachtig steunend orgel bracht het koor de gepaste stemming en sfeer in de basiliek.
    Naar verluidt moesten enkele toehoorders zelfs naar een zakdoek grijpen uit ontroering.



    Ook het bisnummer (het overgekende "Tollite hostias" van Saint-Saëns) werd zeer gesmaakt en bracht een opgewekte apotheose na een zwaar concert.
    Over de gezellige receptie zullen we het hier niet hebben.

    Nogmaals proficiat aan alle uitvoerders en hartelijk bedankt aan alle toehoorders.

    Tegen 27 december hopen we een sfeervol kerstconcert klaar te hebben.
    Daarover leest u later meer op deze site.

     www.tandernaken.be


     


    18-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Media vita: koorconcert door T'Andernaken op zaterdag 24 mei 2008

    Voor ons concert van 24 mei a.s. in de Halse basiliek hebben we gegrasduind in het repertoire van de 19de eeuw.

    We vertoeven immers nog wat in de sfeer van de Servaisfestiviteiten van vorig jaar.




    Ofschoon we een klein ensemble zijn hebben we toch een aantal werken uit de romantiek gevonden die haalbaar zijn voor ons. Niet alle composities uit de romantiek vereisen een massakoor of een podiumvullend orkest.

     



    Wat willen we u die avond aanbieden?

     

    Een feestelijke orgelintro door Wouter Dekoninck brengt ons meteen in de juiste sfeer. Wouter koos voor Mendelssohn. Ook wij brengen een werkje van deze componist.

     

    Wij beginnen met een kleine Mariahulde.

    Dat past in de meimaand en aan de voet van het Mariabeeld in de basiliek.




    We zingen Benoits Ave Maria en 3 Mariamotetten voor koor en orgel van Edgar Tinel. Peter Benoit (1834-1901) was een oudere tijdgenoot van Tinel (1854-1912). Beiden studeerden aan het Brussels conservatorium. Benoit begon als religieus componist, werkte in Parijs bij Offenbach en eindigde in Antwerpen als Vlaams-nationalistische oratoriumspecialist. Tinel begon in Sinaai als Vlaamsgezinde componist om in de gunst van Benoit te komen maar keerde zich nadien onder Brusselse invloed tot de religieuze muziek. Elkaars spiegelbeeld dus. Benoit bouwde de Antwerpse muziekschool om tot Vlaams Conservatorium. Tinel werd directeur van het Brussels conservatorium en van de Diocesane Muziekschool (Lemmens-Instituut). Benoit was logeman en Tinel was kapelmeester van het Belgische hof en raadgever van de paus inzake kerkmuziek.




    Ons eerste optreden van de avond beëindigen we met het Ave Maria van Gaetano Donizetti (1797-1848). Deze Italiaanse operacomponist wordt als voorloper van Verdi geprezen. Hij vestigde zich in Frankrijk en werd er geestesziek. Hopelijk overkomt ons niet dezelfde kwaal na het zingen van het werkje voor koor, orgel en sopraansolo.

     



    Harpiste Vinciane Degroote speelt een intermezzo van Fauré. Zo wordt de link gelegd naar de rest van de avond.

     

    Ons tweede optreden is op dezelfde manier als het eerste opgebouwd.

    We beginnen bescheiden met O salutaris hostia van Franz Servais (zoon van de Halse Adrien) die in Rusland geboren werd in 1846 en in Asnières overleed in 1901. Krek hetzelfde jaar als Benoit! Net zoals Benoit en Tinel behaalde hij de Prijs van Rome. Evenals Benoit was hij een vriend van Liszt. Zoals voor beide Vlamingen was Brussel zijn muzikale bakermat.




    Van de Tsjech Leos Janacek zingen we het Graduale. Geloof het of geloof het niet: hij werd geboren in hetzelfde jaar als Edgar Tinel: 1854. Hij stierf in 1928. Janacek was dirigent, organist en uiteraard componist. Net zoals Benoit en Tinel was hij leraar aan zijn conservatorium. Naast Franse invloeden bleef hij trouw aan de lokale Slavische tradities. Een volksverbonden componist, dus, alweer zoals Benoit en Tinel. Maar ook de Franse invloed blijft hier doorklinken.




    Van Felix Mendelssohn (1809-1847) brengen we Wirf dein Anliegen auf den Herrn om daarna de stap naar Gabriel Fauré (1845-1924) te zetten. Hij was leerling van Saint-Saëns (1835-1921). Fauré zelf was leraar van o.a. Ravel en een begenadigd organist. We brengen de beroemde melodieuze Cantique de Racine, begeleid op het orgel. Als sluitstuk van ons tweede optreden zingen we het dramatische Ecce Lignum Crucis van de Poolse organist, dirigent en componist Stanislaw Moniuszco (1819-1872). Zoals Fauré, Janacek en Donizetti componeerde hij opera’s. Net zoals Benoit bij ons doorspekte hij zijn muziek met volkseigen elementen. Samen met Tinel lonkte hij al eens naar de Duitse muziek.



     

    Een derde intermezzo brengt onze stembanden wat tot rust en bereidt ons voor op de finale van de avond.

     

    De heren laten zich leiden door de geestdriftige hand van Vik De Vis in het Gregoriaanse Media Vita. ‘Temidden van het leven zijn we in de dood’.




    En zo komen we dan bij het ‘moment suprême’ van de avond. Het Requiem van Fauré. Iedereen treedt mee aan: het koor, de organist, de harpiste en de twee vocale solisten.

    Het werk werd geschreven in 1882.

    T’Andernaken voert het uit in 2008. Het blijft nog altijd even fris, hoopvol, vertroostend en ingetogen klinken als toen.

     



    Hopelijk kan u na het concert verkwikt naar huis terugkeren: deducant te angeli.

     

    Wij hopen u allen op 24 mei om 20.30 uur te mogen verwelkomen in de basiliek van Halle en wensen u nu al een aangename muzikale avond!




    Kaarten in vvk: 8 €; aan de kassa 9  (studenten/60+) of 10 €.
    Zie www.tandernaken.be



    13-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 Mariamotetten van Edgar Tinel

    Op zaterdag 24 mei 2008 brengen we in de basiliek van Halle met ons vocaal ensemble T' Andernaken en organist Wouter Dekoninck o.a. de 3 Mariamotetten voor gemengd koor en orgel van Edgar Tinel.



    Edgar Tinel leefde van 1854 tot 1912.
    Na conservatoriumstudies in Brussel reisde hij de wereld rond als gevierd concertpianist.
    Maar ook de compositie trok zijn aandacht.
    Al jong won hij de Prijs van Rome met zijn cantate "Klokke Roeland".
    Nadien richtte hij zich -onder impuls van Constance Teichman- meer op de religieuze muziek.
    Hij schreef grote oratoria rond heiligenlevens zoals van de heilige Godelieve, Katharina en Franciscus.
    Zijn mis voor koor (Missa in honorem Beatae Mariae Virginis de Lourdes) wordt als een meesterwerk van de vocale polyfonie beschouwd.



    Wij brengen zaterdag de 3 Mariamotetten, opus 31.
    De drie onderdelen zijn: Ave Maria, Regina Caeli en Ave Regina Caelorum.

    Het Ave Maria begint als het ware uit het niets en groeit geleidelijk aan open. Het orgel voegt zich als een bijkomende stem in nadat het koor reeds ingezet heeft.
    Na een in ware polyfoniestijl fugatische inzet (benedicta tu) blijft de rest van het stuk homofoon.
    De passage 'nunc et in hora mortis' is a capella en klinkt zeer innig. Als reminiscentie aan de inzet van het stuk herneemt het orgel de inzet van het koor waarna het koor het stuk afsluit met een plechtige 'Amen' en een triomfantelijke 'Alleluia'.
    Regina Caeli wordt ingezet met een allegro con moto intro van het orgel. Vanuit de diepte van het pedaal stijgt het voorspel steeds hoger totdat het koor feestelijk inzet. Koor en orgel dialogeren met grootse alleluia's.
    In 'quia quem meruisti' hernemen de bassen als het ware de orgelintro van het stuk. Fugatisch vanuit de diepe bassen komen alle stemmen op hun beurt bij in een groeiende en stijgende crescendo.
    'Ora pro nobis Deum' is a capella en zeer innig, ingetogen en intiem waarna een fugatische en triomfantelijke Alleluia het stuk afsluit.
    Ave Regina Caelorum begint rustig en ingetogen. In het middendeel ('gaude virgo gloriosa') wordt het sneller en meer animato.
    De laatste koorzin is een verwijzing naar de eerste met hetzelfde rustige andante-karakter. 9 maten orgelspel sluiten dit derde motet pianissimo af.



    De 3 motetten klinken zeer melodieus, afwisselend en gedreven. Voor de uitvoerders zijn ze echter een veeleisende karwei. De bassen moeten het diepste uit de kast halen van wat ze in huis hebben. De andere stemmen moeten tot zeer hoge tonen kunnen reiken.
    Het werk zit vol modulaties, tempo- en karakterwisselingen.
    Aandacht en technische beheersing zijn dus een must om deze koorwerken voortreffelijk uit te voeren.
    Hopelijk slagen we daarin.

    Een criticus uit Tinels tijd zei dat wie wil weten hoe een geleerd mens met goede smaak componeert naar Tinel moet kijken. Als hij niet schrijft zoals Palestrina, dan schrijft hij zoals Bach.
    Mooiere complimenten zijn ondenkbaar.
    Tinels zoon en biograaf Paul Tinel sprak bij zijn commentaar op dit opus 31 van een ontroerend tedere toon en een uitdrukking van een hartelijke ontboezeming.

    Een mooie en serene uitvoering van de 3 Mariamotetten vind je op de CD 'Edgar Tinel' door het Brussels kathedraalkoor o.l.v. Willem Ceuleers en organist Joris Lejeune.
    Op dezelfde CD staat ook de hoger vermelde mis, het Te Deum en orgelwerken van Edgar Tinel.
    Een aanrader.



    Meer info over ons concert: www.tandernaken.be


    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel: een Vlaams toondichter

    JEF TINEL : EEN GEËNGAGEERD MUSICUS IN DIENST VAN ZIJN VOLK

     

     

     

    Leven en werk

     

    Voor haar eindwerk kon Gaëlle Deldime enkele jaren geleden aan de faculteit musicologie van de ULB een beroep doen op heel wat archiefstukken (krantenartikels, brieven, partituren, recensies, programmabrochures, foto’s) die hoofdzakelijk in familiebezit zijn. Daarnaast kon ze gesprekken voeren met enkele naaste familieleden en vrienden van Tinel. Ze bracht dan ook heel wat informatie samen die nergens anders te vinden is en maakte op die manier een zeer interessante status quaestionis van alle biografische, bibliografische en discografische gegevens rond de figuur van Jef Tinel. De familie vroeg haar om vooral de nadruk te leggen op de muziek. De auteur verkoos echter zowel de daden als de muziek te belichten omdat ze vaststelde dat Tinel leefde voor zijn muziek en zijn ideeën in zijn muziek verwerkte. De scriptie bestaat uit een zestal grote onderdelen.

    We kunnen eerst een uitgebreide levensbeschrijving lezen. Daarin leren we o.a. dat hij geboren werd op 11 mei 1885 in het Waalse Lessen waar zijn vader Oscar onderwijzer was. Al vrij vlug (1891) keerde het gezin naar de thuisbasis in Maldegem terug omdat vader Tinel er koster – organist werd. Jef kreeg muziek – en orgellessen van zijn vader en kon als achtjarige knaap reeds zijn vader en andere organisten vervangen. Hij schreef toen ook al zijn eerste liederen. Na zijn studies aan het college van Eeklo trok hij naar de Normaalschool in St. – Niklaas om er onderwijzer en organist te worden. Van 1903 tot 1907 studeerde hij (o.a. samen met Arthur Meulemans)aan het ‘Lemmensgesticht’ in Mechelen waar hij laureaat orgel, harmonie, contrapunt en fuga werd. Zijn leraar was er o.a. zijn eigen oom Edgar Tinel. Jef Tinel zelf getuigde over zijn oom : » Ik zal u zelfs zeggen dat hij in den beginne mijn muzikale loopbaan niet bijster heeft aangemoedigd……Zijn onderwijs is wellicht te streng en te persoonlijk…..Zo was hij immers opvliegend, stijfhoofdig en fel autocratisch inzake onderwijs. Bij momenten kon hij ook heel zacht en mild zijn. » Nadien vervolmaakte hij zich nog in compositie bij Leo Moeremans in Gent (samen met o.a. Robert Herberigs) .

    Vanaf 1908 startte zijn carrière als organist, dirigent van koren en harmonieën en als muziekleraar.

    In 1924 publiceerde Alfons Moortgat voor het eerst werk van Jef Tinel, nl. het lied ‘O Blijft’. Moortgat schreef in zijn inleiding: “Ik beschouw het als een voorrecht dat ik deze begaafde leerling van E. Tinel in mijn bundel ‘Orgelmuziek’ voor ’t eerst aan het publiek heb mogen voorstellen als een moderne volgeling van Schumann voor het Vlaamse lied. In deze lof kan enige overdrijving zijn wanneer men hem toepast op zijn kunst in globo; maar zeker is het dat zijn beste liederen het intieme en gemoedelijke van Schumann nabijkomen. Ook de geestelijke liederen van zijn hand (…) hebben reeds de aandacht op hem gevestigd en Muziekwarande mag dan ook terecht schrijven dat hij er onder de jongeren ongetwijfeld de kroon spant.”

    Jef Tinel componeerde een ontelbaar aantal kunst - en volksliederen.  In februari 1922 schreef Moortgat reeds aan Tinel:” De kunst zit in het bloed, en geen wonder! Uw liederen zijn waarlijk een openbaring voor mij geweest.”  Ook Emiel Hullebroeck wist zijn liederen te waarderen :” Ik heb uw liederen gelezen en –rechtuit gesproken – daar steekt veel goed in.”  Hij raadde hem aan enkele liederen naar Arthur Wilford te sturen ter publicatie. Wilford verklaarde zich erg tevreden over zijn liederen en was bereid om er uit te geven (brief van januari 1923). Op 26 augustus 1926 schreef De Standaard over hem: We moeten terecht de aandacht trekken op het werk dat we van deze componist in de laatste tijden ter bespreking ontvingen. Er is daar iemand aan het woord die er zijn mag.”

    Op vraag van Hullebroeck (“Ik houd aan de naam Tinel op onze lijsten”) werd hij één van de eerste leden van de auteursvereniging NAVEA.

    Na een verblijf in Tielt (1929 – 1936) werd Tinel directeur van de muziekschool in Maldegem. Hij hechtte als pedagoog veel belang aan de rol van het lied in het muziekonderwijs: “ Men overlaadt de leerprogramma’s met allerlei vakken, maar voor het gezonde, ontspannende, opvoedende lied blijft er geen tijd…Van de juiste intonatie blijft niets over, vooral als men van in het lager onderwijs niet leert zingen en een soort liedcultus in ere houdt.” (Interview uit 1955) . Tinel bleef directeur tot aan de bevrijding in 1944. Gedurende 13 maanden werd hij geïnterneerd en uit Maldegem verbannen: hij was immers een tijd kapelmeester van het Verdinaso geweest, dirigeerde op de Ijzerbedevaart en componeerde Vlaamse strijd- en stapliederen (o.a. Wij zijn bereid). In 1953 werd hij van alle schuld gezuiverd. Hij vestigde zich in Gent en bespeelde het orgel van de Augustijnen. Hij dirigeerde nog op de Vlaams – Nationale Zangfeesten, Vlaamse liederavonden en Ijzerbedevaarten. Hij trad op in de radioconcerten van Willem De Meyer en werd gehuldigd voor zijn 70ste, 75ste, 80ste en 85ste verjaardag. Bij de jaarlijkse bijeenkomsten van kunstenaars op het kasteel van Beervelde bij gravin d’Hespel was Jef Tinel een graag geziene en gewaardeerde gast en kwam hij in contact met koningin Elisabeth. Voor de rest bleef het stil rond hem. Hij overleed in Gent op 25 mei 1972.

    Naast een uitgebreide biografie geeft Gaëlle Deldime een uiteenzetting over de muziek en de Vlaamse Beweging en publiceert ze de volledige opuslijst van liederen, koorwerken, religieuze muziek, volksliederen, toneelspelen, orgel- en pianomuziek, kamermuziek, muziek voor harmonieën en fanfares en symfonische stukken. Hieruit blijkt dat Tinel een gigantisch oeuvre bijeenschreef gaande van orkestsuites en cantates tot alle vormen van vocale muziek. Vooral zijn liederen, missen, motetten en profane koorwerken kenden enkele uitvoeringen.

    De analyse die Deldime van het werk maakt is jammer genoeg zeer kort en algemeen. Ze plaatst het werk in de laat - romantische stroming. Er zijn wel enkele nieuwe ‘sonoriteiten’ in zijn werk, maar hij was zeker geen vernieuwer en experimenteerde niet. Zijn harmonieën zijn eenvoudig en fris en plaatsen Tinel naast Van Hoof. Zijn werken zijn zeer evenwichtig gestructureerd met een duidelijke doorzichtige constructie. De muziek klinkt sober en vaak melancholisch en dromerig. Zijn orgelwerken en religieuze werken ademen de sfeer van het Lemmensinstituut.

    Tinel had een enorme bewondering voor Benoit, maar als componist bleef hij veel klassieker en classicistischer. Bach was voor hem de basis van de muziek. De muziek van Tinel combineert dan ook het sobere classicisme met de romantiek. Vandaar de gelijkenissen met Schumann.

    Het eindwerk beschrijft verder nog Tinel als geëngageerd musicus en somt alle (gekende) uitvoeringen van werken van de toondichter op.

     

    Koorcomponist

     

    Voor de koorliefhebber willen we toch in het kort enkele interessante koorwerken voorstellen. Hij schreef zowel voor mannenkoren als gemengde koren.

    In het nummer 3 van de jaargang 1999 van Even Aanzoemen gaven we een bespreking van de 6 Gezelleliederen voor gemengd koor. Een bundeltje dat zeer geschikt is voor het concertpodium of voor in eucharistievieringen. Het zijn 6 innige en intieme koorwerken met een serene devotie waarin ruimte gelaten wordt voor een eigen interpretatie. In nummer 3 van 2001 verscheen een korte bespreking van de Missa in honorem sacratissimi Sacramenti voor 4 – stemmig koor met orgelbegeleiding. Een zeer rijke en religieuze compositie waar koor en orgel perfect in elkaar verstrengeld zijn. Soberder maar niet minder muzikaal en rijk is de Missa Salve Regina (op Nederlandse tekst) voor 4 – stemmig koor en orgel. Deze missen vallen op door hun tekstgetrouwe compositie. De muziek beeldt de tekstinhoud getrouw uit. Zo is het Kyrie telkens een nederig smeekgebed en biedt het Gloria plaats voor uitbundigheid. De muziek is zeer sfeervol en afwisselend. Tinel gebruikt geregeld fugatische figuren waardoor de muziek kan aanzwellen en indrukwekkend wordt, meteen gevolgd door een contrasterend pianissimo. Typisch zijn ook de leidmotieven: de tekst ‘miserere nobis’ in de Gloria en het Agnus Dei verwijzen duidelijk naar elkaar. Het bewijst de doordachte structuur van de werken. Deze missen passen perfect in de misvieringen. Het Gloria van de eerstgenoemde mis is ook georkestreerd, en kan zeker gebruikt worden tijdens een concert. Een pareltje van religieuze muziek is ‘O salutaris hostia’ voor 4 – stemmig koor en orgel: strofisch, eenvoudig en stemmig. Een eenvoudige melodie wordt ondersteund door een mooi ineengestrengelde polyfonie Het geheel vormt als het ware één grote boog van een op – en neergaande golf. ‘Keer dine oghen’ is een a - capellakoorwerk dat een zekere grandeur bezit. Het enkele keren weerkerend hoofdthema in een 5/2 – maat en de verbredende triolen geven het werk een plechtstatigheid en verhevenheid. Ook hier weer zijn er contrasten tussen verstilde innige passages en crescendo’s. Modulaties en maatwisselingen geven het werk een afwisselend karakter. Dit koorstuk is zeer beheerst en degelijk gestructureerd. Er is een soort omfalische structuur: het einde is een herinnering aan het beginthema. Elke stem heeft wel eens het hoofdthema en elke stem dient eens als begeleiding zodat het zowel voor de zangers als de toehoorders boeiend en afwisselend is. Het betere koor kan dit werk aan. Op het concertpodium verdient dit werk zeker en vast een plaats. Tinel bewerkte ook enkele kerstliederen (Het viel eens hemels dauwe; Stil nu ‘t kindje slapen wil; Herders, Hij is geboren; Maria die zoude; …) vol respect voor het karakter van de oorspronkelijke melodie.

    Bij de profane koorwerken is ‘Fantasia’ meer dan het vermelden waard. Op een tekst van Rodenbach bezingt Tinel een jongeling die naar de wolken kijkt en droomt. Zeer dromerig. Dit koorwerk is niet zo moeilijk van noten maar vraagt een sterke discipline van ademhaling,  concentratie en intonatie. Vaak komen lange begeleidingsnoten voor waardoor het gevaar van detoneren bestaat. Modulaties verrijken de harmonie en klankkleur. Hoewel ze zeer natuurlijk klinken, zijn ze niet altijd eenvoudig te zingen. Fantasia is een prachtig sfeerstuk dat ruimte biedt voor persoonlijke interpretatie. Het klinkt romantisch, maar door de flarden van droombeelden doet het ook wat impressionistisch aan.

    ‘Leg op mijn hart uw voorhoofd’ (tekst van Pol De Mont) is een doorgecomponeerd koorwerk van lange adem (lettterlijk en figuurlijk). Typisch voor de muziek van Tinel zijn de verschillende modulaties en wisselingen van tempo en karakter. Polyfone en homofone passages wisselen elkaar af en we treffen ook hier weer lange begeleidingsnoten aan. Het stuk wemelt van wijzigings – en herstellingstekens. Schitterend is de tekstuitbeelding; zo wordt de tekst ‘zo eindloos lang’ werkelijk zeer lang en langzaam wegstervend uitgebeeld waarna zeer contrasterend en levendig de nieuwe zin ‘Ik zoek die hemelse ogen’ wordt ingezet. We voelen in de muziek de opwinding en verrukking door wervelende vocalisen, versnellingen en crescendo’s. Het stuk eindigt weer verstild met een reminiscentie aan het begin van het werk.

     Met ‘Fijn liefje’, ‘En ’s avonds is het goed’ en ‘Truiken over ’t deurken’ bewees Tinel dat hij zelf volksliederen kon schrijven en bewerken voor koor. Pittig, fris, eenvoudig en toch muzikaal af.

    ‘Het meisje van Scheveningen’, ‘ Wel Annemarieke’ en ‘Rosemarie’ zijn prettige en eenvoudige bewerkingen van bestaande volksliederen. Ook hier weer dient en ondersteunt de bewerking de stijl en het karakter van het oorspronkelijke volkslied.

    Op tekst van René Declercq componeerde Tinel ‘Als ’t bruine veld’ voor 4-stemmig koor en strijkers. Voor de strijkers een aardig stuk muziek en tegelijk een rijke koorpartituur. Een wervelende en meeslepende beschrijving van het bruine veld dat openzwelt, de leeuwerik en de lachende zon. Via tekstherhalingen, een levendiger wordende melodie en opgedreven begeleiding bereikt de muziek een grootse climax.

    De meeste van deze vermelde en andere koorwerken zijn te raadplegen in de bibliotheek van het CVM. Via internet (http://icking-music-archive.sunsite.dk) kan je ook enkele van deze besproken koorwerken beluisteren en afdrukken. Via de redactie van EA kan je inzage krijgen in de partituren van alle werken van Tinel.

     

    Besluit

     

    Jef Tinel was een musicus die leefde van en vooral voor de muziek. Hij speelde orgel, componeerde, dirigeerde en gaf les. Zijn muziek weerspiegelt zijn engagement als gelovige en als Vlaming. Zijn muziek en hijzelf stonden ten dienste van de Kerk en de Vlaamse Beweging. Roem en rijkdom streefde hij niet na, enkel schoonheid, waardigheid en verhevenheid. Zijn werken bewijzen stuk voor stuk zijn natuurlijk talent en zijn grondige vakkennis opgedaan in Lemmens en bij Leo Moeremans. Maar wegens zijn naar rust zoekende natuur en bescheidenheid en wegens miskenning door de officiële instanties (na 1944) bleven de meeste van zijn werken onuitgegeven en onuitgevoerd. Daarom is het ook te betreuren dat het Vlaams  - Romantisch Koorboek geen werk van hem publiceerde. Hij zou er zeker op zijn plaats geweest zijn want veel van zijn koorwerken overtreffen in kwaliteit bepaalde wel gepubliceerde koorstukken. Componist Lieven Duvosel schreef in 1954 over de koorwerken van Tinel: ‘Het zijn pereltjes !’ In 1926 schreef Mgr. Van Nuffel aan Jef Tinel na het bekijken van enkele van zijn koorwerken : “ Er zijn er waarlijk zeer goede bij die –hoe eenvoudig ook – een fijn gevoel veropenbaren. Ik hoop dat u de gelegenheid zult vinden om er enige te laten drukken.” Hopelijk krijgt zijn werk nu toch nog de interesse en waardering die het verdient. Mogen het proefschrift van Gaëlle Deldime en dit artikel daartoe een eerste aanzet zijn.


    "De inhoud van deze pagina is beschikbaar onder CC-BY-SA/GFDL".


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!