documenten, informatica- en verbindingssystemen of andere militaire
voorwerpen;
3° het beschermen van het geheim dat, krachtens de internationale
verbintenissen van Belgieš of teneinde de onschendbaarheid van het
nationaal grondgebied en de vervulling van de opdrachten van de
strijdkrachten te verzekeren, verbonden is met de militaire installaties,
wapens, munitie, uitrusting, met de plannen, geschriften, documenten
of andere militaire voorwerpen, met de militaire inlichtingen en
verbindingen, alsook met de militaire informatica- en verbindingssystemen
of die systemen die de Minister van Landsverdediging
beheert;
4° het uitvoeren van de veiligheidsonderzoeken die hem overeenkomstig
de richtlijnen van het Ministerieel Comite´ worden toevertrouwd
19-03-2010
Militair Personeel van de Rijkswacht - - Personnel Militaire de la Gendarmerie
Personnel Militaire de la Gendarmerie
…..En outre, en exécution de la décision du Conseil des Ministres du 23 mai 1986, un nombre de 400 miliciens qui en auront exprimé le désir seront, annuellement et à partir de 1987, mis en service à la gendarmerie.
Ces 400 miliciens feront partie du contingent lequel est, en exécution de l’article 63 des lois sur la milice coordonnées le 30 avril 1962, réparti entre les unités de l’armée d’après les résultats de la sélection. Après une période de formation dans l’armée ces miliciens seront mis en service à la gendarmerie.
Il y avait 2 sortes de breloques : une en argent et une seconde en version « or »
« L’argentée » était destiné aux soldats et sous-officiers, tandis que la dorée pour les officiers.
Finalement ce fut « l’argentée » qui fut portée. Celle en « or » est resté à l’état de prototype.
La photo montre 2 breloques en version « argentée», de 2 générations différentes
Je recherche encore la version dorée.
&
& &
Militair Personeel van de Rijkswacht
Er waren 2 borsthangers : de ene was een « zilvere » versie de 2de was een “gouden” versie.
In uitvoering van de beslissing van de Regeringsraad van 23 mei 1986, zullen bovendien vanaf 1987 jaarlijks 400 dienstplichtigen, die hiertoe de wens zullen uitgedrukt hebben, in dienst gesteld worden bij de rijkswacht
Deze 400 dienstplichtigen zullen deel uitmaken van het contingent dat, in uitvoering van artikel 63 van de op 30 april 1962 gecoördineerde dienstplichtwetten, volgens de uitslagen van de selectie bij de legereenheden ingedeeld wordt. Na een periode van onderricht in het leger zullen deze dienstplichtigen in dienst gesteld worden bij de rijkswacht.
Er waren 2 borsthangers : een zilvere en een goudkleurige.
De zilvere was bestemd voor de soldaten en de onder-officieren.
Uiteindelijk werd de « zilvere « gedragen de « gouden » bleef een prototype.
Hier op de foto, heb je 2 verschillende « zilvere » versies, maar ik zoek nog de « gouden « versie….
17-03-2010
Police des Chemins de Fer - Spoorwegpoltiie
POLICE des CHEMINS de FER
Le 1er avril 2001 naissait l'actuelle Police des chemins de fer en tant que service de police fédérale de la police intégrée structurée à deux niveaux. La brigade Métro de l'ancienne gendarmerie a été rattachée à la Police des chemins de fer le 1er août 2001.
Logo
L’insigne montre la silhouette du train de l’avenir.
Les deux lignes courbes indiquent une volonté de rendre un service de qualité tant aux voyageurs qu'aux sociétés de transport avec lesquels la Police des chemins de fer a une relation privilégiée.
L’ensemble, blanc sur fond bleu, exprime le dynamisme de cette unité de terrain de la Police fédérale.
Pour qu’il soit clair pour les voyageurs en train qu’il s’agit des membres de la Police des chemins de fer, sur une bande jaune figurent les mots “POLICE DES CHEMINS DE FER - SPOORWEGPOLITIE”.
Le port de cet insigne est réservé aux membres de la Police des chemins de fer.
SPOORWEGPOLITIE
Op 1 april 2001 zag de huidige Spoorwegpolitie het levenslicht als federale politiedienst binnen de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus. De metrobrigade van de voormalige rijkswacht werd op 1 augustus 2001 toegevoegd aan de Spoorwegpolitie.
Logo
Het insigne toont het silhouet van de trein van de toekomst.
De twee gebogen lijnen duiden een wil aan om een kwaliteitsservice te leveren aan zowel de treinreizigers als aan de vervoermaatschappijen waarmee de Spoorwegpolitie een bevoorrechte relatie onderhoudt.
Het geheel, wit op een blauwe achtergrond, drukt het dynamisme van deze terrein-eenheid van de Federale Politie uit.
Opdat het voor elke treinreiziger duidelijk zou zijn dat het hier gaat om leden van de Spoorwegpolitie, werden de woorden "POLICE DES CHEMINS DE FER - SPOORWEGPOLITIE" op een gele band aangebracht.
Het dragen van dit insigne is voorbehouden aan de leden van de Spoorwegpolitie.
16-03-2010
La Police de la navigation - - De Scheepvaartpolitie
La Police de la navigation
Histoire et organisation
La Police de la Navigation ( SPN) est née de l’ancienne police maritime. Lors de la réforme des services de police, les brigades portuaires de l’ancienne gendarmerie et leurs territoires ont été transférés le 1er janvier 2001 à la Police de la navigation.
Grâce à cette unification des services de police, une gestion policière intégrée et cohérente peut être exercée dans les installations portuaires et sur les voies navigables.
La Police de la navigation comporte 5 sections, : Antwerpen, Oostende, Gent, Zeebrugge et Liège.
Actuellement, la police de la navigation compte près de 400 membres du personnel.
Matériel spécifique
En plus du matéiel policier classique, la police de la navigation dispose de :
- Différents types de bateaux
- Un détecteur de drogues
- Un cargo scanner mobile à rayons X
- Un side scan sonar( détection sous-marine)
- Un bio radar
- Plus d’autres moyens techniques.
Missions
La police de la navigation est chargée de la fonction de police dans les ports maritimes et les principaux ports de plaisance, sur les voies navigables intérieures ainsi que sur l’ensemble des eaux relevant de la juridiction belge.
La Police de la navigation assure la fonction de police sur son domaine de compétence spécifique.
Missions principales :
- contrôle du respect des lois et règlements sur et autour de l’eau qu’à bord des bateaux
- Contrôle frontalier
- Police judiciaire à bord des bateaux
- Saisie de bateaux
- Police administrative dans le cadre de la police de la navigation.
- Appui spécialisé aux tiers
La Police de la navigation est active dans les domaines énumérés ci-après :
- Immigration illégale et traite des êtres humains
- Drogues
- Pollution
- Vols
- Terrorisme
- Sécurité routière
=((()))=
De Scheepvaartpolitie
Geschiedenis en organisatie
De Scheepvaartpolitie ( SPN) is ontstaan uit de vroegere zeevaartpolitie. Door de politiehervorming werden de havenbrigades van de vroegere rijkswacht en hun territorium op 1 januari 2001 aan de Scheepvaartpolitie toegevoegd.
Dankzij het samenvoegen van deze politiediensten kan een geïntegreerd en éénduidig politiebeleid worden gevoerd in de havens en op de waterwegen.
Structuur en personneel
De Scheepvaartpolitie bestaat uit :
- 5 secties, Antwerpen, Oostende, Gent, Zeebrugge en Liège.
- uit een technisch steunteam ( Technical Support Team of TST ) en uit
- een federale dienst
De scheepvaartpolitie telt momenteel bijna 400 personeelsleden
Specifiek material
Behalve over het klassieke politiemateriaal beschikt de Scheepvaartpolitie tevens over :
- verschillende types vaartuigen
- Drugdetectietoestel
- Opdrachten
De Scheepvaartpolitie verzekert de politie in de zeehavens en in de belangrijkste plezierhavens, op de binnenvaartwegen en alle wateren die onder de Belgische juridictie vallen.
Op haar specifiek terrein verzekert de Scheepvaartpolitie de politiezorg.
Voornaamste opdrachten :
- Toezicht op de naleving van de wetten en reglementen op en rond het water en aan boord van vaartuigen.
- Grenscontrole
- Gerechterlijke politie aan boord van vaartuigen.
- Beslag op schepen
- Bestuurlijke politie in het raam van de politie te water.
- Gespecialiseerde steun aan derden.
De Scheevaartpolitie is actief op de hieronder opgesomde domeinen,
- Illegale immigratie en mesenhandel
- Drugs
- Milieuverontreiniging
- Diefstallen
- Terrorisme
- Verkeersveiligheid
15-03-2010
Personnel Médical de la Gendarmerie - - Medisch Personeel van de Rijkswacht
Personnel Médical de la Gendarmerie
Cet insigne a été créé dans les années 80’ par le service médical du 3e Groupe mobile à Charleroi. Il était conçu pour ceux qui avaient obtenu le brevet de l’aide médicale urgente. Le badge n’a cependant pas été autorisé à être porté et ne l’a donc jamais été !
-((()))-
Medisch Personeel van de Rijkswacht
Deze badge werd ontworpen in de jaren 80’door de medische dienst van de 3e Mobile Groep gelegen in Charleroi. Deze badge was bedoeld voor degenen die geslaagd waren in de cursus “dringende medische hulp”. Doch kreeg men geen vergunning en werd de badge nooit gedragen.
13-03-2010
3e Mobiele Groepering 3ième Groupement Mobile
3e Mobiele Groepering
Er zijn 4 mobiele groepen :
de 1ste te Gent
de 2de te Antwerpen
de 3de te Charleroi
de 4de te Liège
De voertuigen van de mobiele groepen waren donker blauw
&
3ième Groupement Mobile
3ème Groupe Mobile
Il y a 4 groupes mobiles :
le 1er à Gent
le 2ème à Antwerpen
le 3ème à Charlmeroi
le 4ème à Liège
- Les véhicules des groupes mobiles étaient restés en bleu foncé.
11-03-2010
Mars van het Mobiel Legioen - Marche de la Légion Mobile
Mars van het Mobiel Legioen
Marche de la Légion Mobile
09-03-2010
Het Mobiel Legioen - - La Legion Mobile
Het Mobiel Legioen
De 5e en 6e mobiele groepen *zijn gestationneerd te Brussel. Samen met het speciaal interventieeskadron vormen ze het Mobiel Legioen.
Elk van die mobiele groepen bestaat uit een infanterieeskadron, een eskadron te paard en een verkenningseskadron.
Het Mobiel Legioen wordt bevolen door een kolonel en maakt de algemene reserve van het commando uit.
*De mobiele groep is een sterk gestructureerde rijkswacht eenheid die degelijk is uitgerust met materieel, wapens en transmissiemiddelen.
-((()))-
La Legion Mobile
Les 5ème et 6ème groupes mobiles** sont stationnés à Bruxelles. Avec lescadron spécial dintervention, ils forment la Légion Mobile. Chacun de ces groupes est constitué dun escadron dinfanterie, dun escadron de cavalerie et dun escadron de reconnaissance. La Légion Mobile est commandée par un colonel et constitue la réserve générale.
** Le groupe mobile est une unité de gendarmerie fort bien structuré, bien équipé en matériel, armes et moyens de transmission
Quelqu'un connaitrerait-il la signification de cette étoile ? Cette étoile était elle vraiment fixée sur cette breloque ? Je peux lire votre réaction par email
&
Hondenbrigade
Kent er iemand de betekenis van deze ster ? Was deze ster wel op dit borstkenteken voorzien ? Voor een reactie,gelieve me een mailtje te sturen
27-02-2010
K9 - Dienst hondensteun - Service d'appui canin
K9
Dienst hondensteun
-
Service d'appui canin
Historiek
De Dienst hondensteun werd opgericht in 1968 bij de Speciale school van de toenmalige Rijkswacht. Zij stond in voor de opleiding van de honden en geleiders die werden ingezet bij de Rijkswacht.
Eind de jaren 60 verhuisde de opleiding van honden naar het mobiel legioen te Brussel, waarna het in de loop van de jaren 70 terechtkwam in Sint-Joris-Weert.
In de jaren die daarop volgden wisselde de dienst nog tweemaal van locatie (Militair domein van Leopoldsburg, Leuven) om uiteindelijk in 2004 definitief terecht te komen op het Militair domein van Neerhespen.
Historique
Le Service dappui canin a été créé en 1968 au sein de lEcole spéciale de lex-Gendarmerie afin dassurer la formation des chiens et maîtres-chiens de la Gendarmerie.
Fin des années 60, le service de formation canine a déménagé à la légion mobile à Bruxelles pour ensuite se retrouver dans le courant des années 70 à Sint Joris-Weert.
Dans les années qui ont suivi, le service a encore changé deux fois de localisation (Domaine militaire de Bourg-Léopold, Louvain) pour finalement en 2004, sinstaller définitivement au Domaine militaire de Neerhespen.
PS : la breloque en haut à droite est une copie/contrefaçon
het borstkenteken boven rechts, is een kopij/namaak
26-02-2010
Moniteur TIR - - SCHIETmonitor (2)
Tout porte à croire qu'il s'agirait d'une contrefaçon. - Aurait elle été commandée par la gendarmerie ?
Alles wijst erop dat deze een replica zou zijn. - Werd deze op vraag van de rijkswacht gemaakt ?
25-02-2010
Moniteur TIR - - SCHIETmonitor
Moniteur TIR - - SCHIETmonitor
Argent : Instructeur de tir
Bronze : Moniteur de tir
Or : Professeur de tir
==> <==
Zilver : schietonderrichter
Brons : schietmonitor
Goud : Meester
(er zouden er maar slechts enkele van afgeleverd geweest zijn (maar 2 à 3).Ze werd afgeleverd aan degenen die de initiële cursus hebben gevolgd bij SASSIA in Parijs. (dient te worden bevesdigd...)
21-02-2010
POSA
POSA
En 1985, l'ESI est complété par des unités décentralisées, les pelotons POSA (Protection, Observation, Soutien, Arrestation), créés à Bruxelles, Gent, Antwerpen, Charleroi et Liège. Chaque POSA couvre deux provinces, sauf celle du Brabant, alors unitaire, qui dépend de Bruxelles.
En 1995, tous les POSA sont rendus dépendants fonctionnellement de l'ESI et le recrutement, la sélection et la formation des unités sont rendus communs.
PS :Insigne avec le dernier logo de la gendarmerie : celle de gauche a les lettres et son contour dorés, celle de droite par contre est argentée.
= = =
In 1985, wordt het SIE aangevuld door gedecentraliseerde eenheden : de vier posa pelotons (Protectie, Observatie, Steun en Arrestatie):
Elk POSA-team omvat twee provincies, met uitzondering van Brabant, dat van Brussel afhangt
In 1995, werden alle POSA-teams functioneel afhankelijk gemaak van het SIE en de werving, selectie en opleiding van de eenheden worden gemeenschappelijk gemaakt.
PS :met het laatste logo van de rijkswacht : het linker met goudkleurige letters & rand
Het rechter kenteken is zilverkleurig
19-02-2010
DIANE - ESI/SIE - CGSU - DSU....
DIANE - ESI/SIE - CGSU - DSU....
Historique
Création en 1972 du " Groupe Diane "(1972-1974).
En 1972, suite à la sanglante conclusion de la prise d’otages des Jeux Olympiques de Munich, le gouvernement donne l'ordre à la gendarmerie de créer une unité « apte à faire face à ce genre de situation ». La brigade Diane (du nom de la déesse romaine de la chasse) est mise sur pied au sein de la Légion mobile.
Plus tard rebaptisé ESI (1974-1998).
En 1974, l'unité est rebaptisée Escadron Spécial d'Intervention ou ESI. En 1976, l'unité est complétée par une unité d’observation, officialisée en 1980.
En 1985, l'ESI est complété par des unités décentralisées, les pelotons POSA (Protection, Observation, Soutien, Arrestation).
créés à Bruxelles, Gand, Anvers, Charleroi et Liège. Chaque POSA couvre deux provinces, sauf celle du Brabant, alors unitaire, qui dépend de Bruxelles.
En 1992, l'équipe d'identification des victimes de désatres (DVI = Disaster Victim Identification ) et le POSA de Bruxelles rejoignent l'ESI.
puis, en 1995, tous les POSA sont rendus dépendants fonctionnellement de l'ESI et le recrutement, la sélection et la formation des unités sont rendus communs.
Aujourd'hui DSU(direction des unités spéciales)
L'ensemble est dirigé par la Direction des Unités Spéciales (Directie Speciale Eenheden ou DSU), renommée CGSU lors de la réforme des polices. L'ESI est renommée Unités spéciales.
L'effectif total actuel des Unités spéciales est d'environ 500 policiers. Le recrutement se fait parmi les policiers selon des critères physiques et psychologiques sévères.
Les hommes de la CGSU sont entraînés pour réagir à toutes sortes de situations : prises d'otages, attentats, détournements d'avions, arrestations, appui aux autres services de police lors de perquisition, etc...
§ §
§
§ § §
Historiek
Creatie in 1972 van de groep « Diane »( 1972 - 1974 )
Na de gijzeling van Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen in München, die op een bloedbad was uitgedraaid, geeft de regering aan de rijkswacht opdracht om een eenheid op te richten "die aan dit soort situaties het hoofd kan bieden". Binnen het Mobiel Legioen wordt de Brigade Diane opgericht, dit gebeurd op 6 december 1972. De naam van de groepering komt van de Godin van de jacht, Diane.
Later omgedoopt naar SIE(1974-1998).
In 1974 werd de eenheid omgedoopt naar SIE wat staat voor Speciaal Interventie Escadron
In 1976 wordt er een Observatieteam toegevoegd aan het SIE. Overigens krijgt het observatiedeel pas in 1980 een eigen officiële status. In 1978 werd er nog een specialistische groep toegevoegd aan het SIE: onderhandelaars.
Al deze specialisaties zorgden ervoor dat het aantal klussen wat bij het SIE terrecht kwam niet misselijk was. Al snel werd het teveel voor het SIE, de werkdruk werd te hoog en daarom =>werden in 1985 de POSA-teams opgericht : Gent, Antwerpen, Charleroi en Liège. In den beginne was er een vijfde POSA in Brussel.
In 1992 wordt dit POSA-team toegevoegd aan het SIE net als het DVI (= Disaster Victim Identification).
Vandaag DSU
Sinds de reorganisatie van 2001 bestaan SIE & POSA nog, niet onder de oude “officiële” namen men schaart deze eenheden nu onder DSU.
Het actueel effectief bestaat in ‘t total uit ongeveer 500 politiemensen. De recrutering gebeurt via de politiekorpsen, op basis van physieke en strenge psychologische criteria
De mensen van CGSU worden getraind om op alle soort situaties te reageren : gijzeling, fort chabrol, vliegtuig kaping, arrestaties, aanvallen, steun aan politiediensten voor huiszoekingen, enz.
De centrale eenheden, de speciale eenheden zijn gehuisvest te Brussel en bestaan uit enkele gespecialiseerde diensten:
Observatie-eenheid Interventie-eenheid Technische-eenheid Andere speciale diensten waaronder de explosievenhondenbegeleiders en hun honden en het DVI
PS :
la breloque de droite, serait une contrefaçon
het rechter kenteken zou namaak zijn !
18-02-2010
Sectie PUMA
Sectie PUMA
behoorde aan het pers van de 'Sectie Puma 1° en 2°echelon'
96th DET. MAINT HELI MED
het '96° Detachement Maintenance Medium Helicopter' BRASCHAAT
Het 96e zat wel degelijk in Brasschaat . Het kenteken werd ontworpen door die mensen zelf en werd geproduceerd .
Het werd echter verboden, door de commandant, om het te dragen .
Détachement d’appui aérien - Het luchtsteun detachement
MELSBROEK
&
BRASCHAAT
En 1968, il est enfin décidé de procéder à l’acquisition d’une flotte propre. Cinq hélicoptères Alouette II rejoignent le patrimoine de la gendarmerie, au lieu des douze initialement prévus –
Curieusement, ils sont toujours confiés à l’Aviation Légère de Brasschaat, qui en assurera la maintenance (en collaboration avec certains mécaniciens gendarmes) mais aussi le pillotage. Ils garderont d’ailleurs une livrée militaire kaki jusqu’aux années 1990.
Cinq ans plus tard, en 1973, la gendarmerie enrichit sa flotte de trois hélicoptères Puma, d’une capacité de 16 hommes –
L’état-major rêve de construire dans tous le pays des postes autoroutiers dotés d’une piste d’atterrissage pour les Puma. En effet, cet appareil est alors utilisé pour la poursuite de bandits en tandem avec les véhicules rapides, bien entendu, mais aussi avec une Alouette: celle-ci repère les fuyards qui sont ensuite interceptés par l’équipe de gendarmes embarqués à bord du Puma.
A l’époque des Puma, la flotte se situe toujours à Brasschaat, où un équipage est en «stand by» entre le lever et le coucher du soleil, prêt à décoller en trente minutes.
Il est bien question de créer une base aérienne à Bruxelles, où le besoin d’un hélicoptère affecté au travail judiciaire se fait cruellement ressentir, mais le dossier traîne en longueur. Dans les casernes d’Etterbeek récemment acquises par la gendarmerie (Quartiers De Witte-De Haelen et Géruzet), aucun emplacement ne convient.
Il faudra finalement attendre 1993 pour qu’une unité d’appui aérien spécifique et autonome voit officiellement le jour
Elle s’installe à Melsbroek au sein du 15 Wing Transport Aérien, dans des locaux prêtés par la Défense puis dans des bâtiments spécialement construit pour elle en 1997. C’est la fin de près de 40 ans de collaboration avec l’Aviation légère. Peu à peu, les observateurs aériens deviennent des spécialistes attachés à l’unité, et non des gendarmes disséminés dans les unités territoriales que l’on fait venir à mesure des besoins. Et bien entendu, on commence la formation de pilotes gendarmes – près de deux ans d’une instruction rigoureuse,
Par Dr. Benoît Mihail, conservateur du Musée de la Police
In 1968 werd uiteindelijk besloten om een eigen luchtvloot aan te kopen. Vijf Alouette II helikopters worden toegevoegd aan het erfgoed van de rijkswacht, in plaats van de twaalf die oorspronkelijk gepland waren...
Vreemd genoeg zijn ze nog steeds toevertrouwd aan het Lichte Vliegwezen van Brasschaat, dat instaat voor het onderhoud (met de hulp van technici van de rijkswacht) en ook de piloten levert. Zij houden tot in de jaren negentig een militair kaki uniform
Vijf jaar later, in 1973, breidde de rijkswacht haar luchtvloot uit met drie Puma-helikopters, met een capaciteit van 16 man....
De staf droomt ervan langs de snelwegen over het ganse land verkeersposten te bouwen met landingsplaatsen voor de Puma. Deze zou dan ingezet worden voor de achtervolging van gangsters en dit in tandem met de snelle wagens. Daarbij zou ook een Alouette een rol spelen bij het opzoeken van de voortvluchtigen die daarna ingerekend worden door de ploeg rijkswachters aan boord van de Puma.
Tijdens de periode van de Puma bevindt de luchtvloot zich nog steeds in Brasschaat. Hier is de bemanning “stand by” van zonsopgang tot zonsondergang, klaar om op te stijgen binnen de 30 minuten.
Er is inderdaad sprake om een basis op te richten in de omgeving van Brussel omdat er een dringende noodzaak bestaat voor het gebruik van een helikopter voor juridisch werk, maar dit dossier wordt op de lange baan geschoven. In de pas verworven kazernes van de rijkswacht ( De Witte-De Haelen en Géruzet) is geen gepaste landingsplaats beschikbaar.
Uiteindelijk wordt in 1993 een specifieke en autonome eenheid voor luchtsteun gecreëerd.
Die komt in Melsbroek bij de 15 Wing Luchtransport, in lokalen ter beschikking gesteld door Defensie. In 1997 worden speciale gebouwen voor deze eenheid opgericht en komt er een einde aan de samenwerking met het Lichte Vliegwezen die bijna 40 jaar duurde. Geleidelijk worden de luchtwaarnemers specialisten en niet langer rijkswachters van de territoriale eenheden verspreid over het grondgebied, die opgeroepen worden naargelang de behoeften. Er wordt nu ook begonnen met de opleiding van rijkswachters-piloten – eerst een opleiding van bijna twee jaar op Marchetti voor het brevet. En natuurlijk begint de opleiding van gendarmepiloten - bijna twee jaar van rigoureuze opleiding,....
Door Dr Benoît Mihail, conservator van het politiemuseum
Het Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven
Het Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven of VDNL.
ZAVENTEM. - Sinds de luchthaven bestaat, is de rijkswacht er altijd vertegenwoordigd geweest maar in het begin hing de dienst af van de rijkswachtbrigade van Zaventem.
In 1970 werd de onafhankelijke brigade "nationale luchthaven” opgericht. Het huidige Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven, VDNL, werd opgericht in 1974.
De nationale luchthaven van Zaventem, is de thuishaven van het
Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven (VDNL).
Eind 1997 telde men 250 personeelsleden. Het Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven werkt zoals een district dat 410 medewerkers (rijkswachters, voormalige leden van de luchthavenpolitie en burgerpersoneel waaronder psychologen en maatschappelijke assistenten) telt.
Het Veiligheidsdetachement van de Nationale Luchthaven telt drie secties: politiezorg, grenscontrole en de Bewakings- en Opsporingsbrigade, die problemen zoals de drugstrafiek, de mensenhandel, de georganiseerde criminaliteit en de milieuproblematiek aanpakt.
De rijkswacht van het VDNL patrouilleren in de luchthaven, en vragen je aan de grenscontrole je reispas.
Op 1 maart 1999 is de sectie basispolitiezorg van de eenheid versterkt met drieëndertig leden van de luchtvaartpolitie (zie Revue van de Rijkswacht, nr. 146). Het veiligheidsdetachement heeft dus de bevoegdheden van de luchtvaartpolitie overgenomen.
16-02-2010
Police des Transports - controledienst Wegverkeer en transport
Controledienst Wegverkeer en transport
Het kenteken is dit van de controledienst Wegverkeer en transport.
Dit was een dienst van het Ministerie van Verkeerswezen.
Zij droegen een donkergrijs uniform.
Nu dienst wegcontrole van het Bestuur van Vervoer te Land
De vermelding * Gie * is de immatriculatieweergave van de Rijkswacht voor 1970.
Het gaat hier dus vermoedelijk om een borsthanger gedragen door een "zwaantje" die bij het Ministerievan Verkeer de cursus zwaar vervoer gevolgd had. Ik vermoed in de beginjaren van vrachtwagencontroles,vandaar de Gie 7.
==========
Police des Transports
Il s'agit de l'Insigne de poche de la Police des Transports du Ministère des Communications, avant fusion des Polices, bien qu'ils n’ont pas été incorporés. Quelques motards (une vingtaine ?) de la PSR ont été en formation au Ministère, d’où le port de cette breloque qui a été toléré.
15-02-2010
(6) POLICE de la ROUTE - WEGPOLITIE
POLICE de la ROUTE - WEGPOLITIE
Aurait elle été commandée par la gendarmerie ou est ce une réplique ?
Werd deze op vraag van de rijkswacht gemaakt of is het een replica ?
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Ma reconnaissance à : David Yansenne I. Vancaelenberge A. Vlaemynck J. Debuf R. Duckaert L. Delcourt P. Coppens W. Peirs S. Degeyndt T. Corne J-L Haentjens W. Coremans F. Dauphin F. Strauch