District Antwerpen, afdeling Wegen en Verkeer. 05.06.06.
T.a.v.: Ir. Arch. B. Janssens.
Ik
wil u feliciteren met de afwerking van het zuidtraject
Bolivarplaats-Nationale Bank (NB). Het ziet er grandioos uit en er zijn
prachtige voet-/fietspaden en een snelle openbaar vervoerbaan. En we
zijn gelukkig met het vele groen dat de wegen siert.
Ik ben het grondig oneens met uw stellingname over het Transferium (dit is
een knooppunt van het openbaar vervoer, een plek waar verschillende
op- en afstapplaatsen van diverse tram- en buslijnen gecentraliseerd worden).
De bedoeling was toch om daar een plek te maken waar de weggebruikers
zich comfortabel en snel kunnen verplaatsen. DAT IS NU NIET HET GEVAL!
Het is compleet onjuist om van de Leien een autoweg te gaan maken en
eerst te zorgen voor een snelle doorstroming van het autoverkeer. Dat is en
blijft secundair.
Ik kan me in mijn Lancia tegen 10/15 maal de snelheid van een voetganger
verplaatsen. Méér hoeft niet en méér is verboden bij wet en onveilig.
Het is niet erg als ik twee minuten moet wachten bij een stoplicht om
schoolkinderen, ouderen, moeders met babys voorrang te verlenen.
Uw eerste opgave is toch dat voetgangers/fietsers de Leien in één keer
en veilig kunnen kruisen van Maria-Henriëttalei naar de Bourlastraat en
van de hoek NB naar de Lange Leemstraat, respectievelijk Mechelsesteenweg. Ik
daag u uit om met een kinderwagen, met een oudere of wat minder valide
persoon dit avontuur te ondernemen.
Er
dienen corridors op het wegdek aangestreept (voor fietsers rood
geschilderd) van A naar B, dus van de éne kant (paar) naar de andere kant (onpaar) van de Leien. Die banen dienen volledig door te lopen zonder onderbreking zodat de weggebruikers zien waar ze zich bevinden. Het
knipperlicht voor het openbaar vervoer is onveilig voor de voetganger
en moet aangevuld worden met een geluidssignaal, maar vooral de kruisingstijd
moet in minuten afgesteld worden en niet in seconden.
Het
groene licht voor mij als automobilist dient ingekort, zodat de
zwakkere weggebruiker iedere minuut een oversteekmogelijkheid krijgt en
niet zoals nu wanneer hij een bus/tram ziet naderen, gaat oversteken onder groot gevaar.
Vergeet toch niet dat de stad er eerst is voor de mensen en dat ik in mijn snelle auto voorrang dien te verlenen aan die mensen.
Onze overheid wil met alle middelen en terecht het autoverkeer in de steden terugdringen en de zwakke weggebruiker meer kansen geven. U kunt daaraan meewerken en dan zal het transferium een monument worden van progressief denken.
Met vriendelijke groet,
D. Lampaert.
Van Eycklei 13
B-2018 Antwerpen
|