Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
25-10-2008
Juan de la Cruz
De Spaanse heilige, dichter en kerkleraar Johannes van het Kruis, werd geboren als Juan de Yepes in Fontiveros, op 24 juni 1542 en stierf op 14 december 1591 in Úbeda. Hij is de heilige van de dichters. Zijn bekendste gedicht is Het geestelijk Hooglied.
Acties zijn woorden in beweging. Woorden zijn gedachten die tot uitdrukking zijn gebracht. Gedachten zijn gevormde ideeën. Ideeën zijn samengekomen energieën. Energieën zijn losgelaten krachten. Krachten zijn bestaande elementen. Elementen zijn deeltjes van God, porties van het Al, de grondstof van alles.
---------------
Luister naar je gevoelens. Luister naar je hoogste gedachten. Luister naar je ervaring. wanneer een van deze afwijkt van wat je leraren je vertellen of van wat je leest in boeken, vergeet dan de woorden. Woorden zijn de minst betrouwbare verspreiders van waarheid.
(uit: Een ongewoon gesprek met God van Neale D.Walsch)
Het dorp heeft een carillon gekregen. Naar aanleiding van deze gewichtige gebeurtenis laat de onderwijzer zijn leerlingen een opstel schrijven. Jantje schrijft het volgende: "Op zondag werden onze nieuwe klokken gewijd. Meneer pastoor en meneer de burgemeester hielden een prachtige toespraak. Daarna werden ze opgehangen. Sindsdien is het een stuk gezelliger in ons dorp." (bron onbekend)
George Eliot was het pseudoniem van de Engelse schrijfster Mary Ann Evans, die leefde van 22 november 1819 tot 22 december 1880. Zij schreef onder een mannennaam om de kansen op publicatie te vergroten.
Men moet doodarm zijn geweest om te weten, hoe heerlijk het kan zijn iets weg te geven. George Eliot
Het heelal is vol van wonderlijke ideeën; waar ideeën zijn, moet ook een denker leven. Albert Roderich
Wie van verdriet de haren uit zijn hoofd trekt, ervaart dat de smart van kaalhoofdigen er niet minder om is. Cicero
Begrafenisplechtigheden dienen om de levenden reden te geven zichzelf geluk te wensen. Thomas Wilson
Tolerantie is een vorm van egoïsme om aan te tonen hoe ruimdenkend je wel bent. Gerrit Komrij
Logisch denken leidt tot onberispelijk taalgebruik. Goed taalgebruik dwingt tot logisch denken. Multatuli
Een boer liet de dorpspastoor zijn korenveld zien, vol wuivend goudgeel graan. "Wat vindt u ervan ? Dat heb ik toch maar mooi gedaan, dat alles er zo goed bij staat", zei de boer. "Dat is niet jouw verdienste, maar alleen te danken aan Gods genade", antwoordde de pastoor. Bij het aardappelveld aangekomen, zei de boer: "Maar wat dan te denken van dit veld; u zult toch moeten erkennen dat ik hier mooi werk heb verricht!" Maar opnieuw antwoordde de pastoor: "Zonder God zou dit alles niet mogelijk zijn. Dank Hem daarom te allen tijde!" Tenslotte kwamen ze aan bij een derde veld. Dit veld lag braak en stond vol onkruid. "Kijk nu toch eens naar dat veld", zei de boer tegen de pastoor, "daar heeft God het werk alleen gedaan!" Bron onbekend
Uit:Verhalen van levenskunst van Stephan de Jong. ISBN 90 435 0980 9 (Zie ook: 1-7-'08)
soms heel even breekt eeuwigheid heen door de tijd
het kan zomaar gebeuren
het licht in de morgen de zon op een bloem de lach van een kind een hand op je schouder een merel die zingt
het kan zomaar gebeuren dit zien
soms plots heel even grensoverstijgend
dit zien van de ziel
Oeke Kruythof
Oeke Kruythof (1938) treedt sinds 1991 met haar gedichten naar buiten bij diverse gelegenheden. Ook schrijft zij haar gedichten in tijdschriften en dichtbundels. Deze 'woordvensters op mijn innerlijke werkelijkheid', zoals ze haar gedichten noemt gaan meestal over intermenselijke relaties, religie, natuur of kinderen.
van Theo Krabbe met Wim-Jan Bouman, sjamanistisch healer en teacher.
Geloof je in God?
Niet in God die boven ons staat, ons beoordeelt als goed of slecht en ons naar de hemel of de hel stuurt. Ik geloof wel dat er een energie is, die door iedereen en alles heen stroomt. Een wijsheid die we niet kunnen bevatten. In het sjamanisme noemen we die wijsheid of energie Grote Geest of Spirit. Een wijsheid die overzicht heeft over de kosmos, die inzicht heeft in wat er met ons allemaal gebeurt en die dat alles op de een of andere manier stuurt. Een wijsheid die ook weet heeft wat vanuit onze essentie het beste voor ons is in dit leven.
*********************
Sjamanisme is al meer dan 40.000 jaar oud en de oudste spiritualiteit op aarde. Het is gebaseerd op universele en natuurlijke waarheden en wetten Het is afgeleid van het Siberische woord Toengoezisch, en betekent: hij, of zij, die weet.Het gaat er van uit dat mensen, dieren, stenen, kristallen, rivieren, Moeder Aarde enz. bezield zijn en met onzichtbare krachten ons leven beïnvloeden en leert ons hoe wij in goede harmonie daarmee kunnen omgaan. Wij vinden het o.a. bij de indianen in Noord Amerika, de Aboriginals en de oude boeddhistische Tibetanen.
Huub Oosterhuis werd op 1 november 1933 geboren in Amsterdam. Hij is priester, theoloog en dichter en vooral bekend door zijn theologische boeken en liederen. Hij is de vader van de zangeres Trijntje Oosterhuis en de muzikant Tjeerd Oosterhuis.
Naar Prediker 3
Tijd van vloek en tijd van zegen tijd van droogte tijd van regen dag van oogsten, tijd van nood tijd van stenen, tijd van brood. Tijd van liefde, nacht van waken uur der waarheid, dag der dagen toekomst die gekomen is woord dat vol van stilte is.
Tijd van troosten, tijd van tranen tijd van mooi zijn, tijd van schamen tijd van jagen nu of nooit tijd van hopen dat nog ooit Tijd van zwijgen, zin vergeten nergens blijven, niemand weten. Tijd van kruipen, angst en spijt zee van tijd en eenzaamheid.
Wie aan dit bestaan verloren nieuw begin heeft afgezworen wie het houdt bij wat hij heeft sterven zal hij ongeleefd. Tijd van leven om met velen brood en ademtocht te delen. Wie niet geeft om zelfbehoud leven vindt hij honderdvoud.
Wij staan aan de kust en zien een schip met volle zeilen dat uitvaart naar de blauwe oceaan. Hij is schitterend en vol kracht. Wij slaan hem gade, tot er uiteindelijk niets meer is dan een wit wolkje, daar waar de zee en de lucht samenkomen en in elkaar overgaan. Dan zegt iemand naast ons, "Kijk ! Hij is weg!" Hij is niet meer te zien. Zijn mast, romp en rondhout zijn nog net zo groot als toen hij bij ons weg ging, en hij is nog net zo goed in staat zijn levende lading naar zijn haven van bestemming te varen. Zijn kleiner geworden formaat zit in ons, niet in hem. En op precies hetzelfde moment waarop iemand naast ons zegt: "Kijk! Hij is weg!", zijn er aan de andere kant ogen die hem zien komen, andere stemmen die de blijde roep overnemen: "Kijk! Daar komt hij!"
En dat is sterven....... (Uit: De Nienduur - zomer 2007)
Naast het vlakke gladde meer blauw en roze als een maansteen staat het rechte bos van riet, elke halm een groene speer, elke speer staat slank alleen met een dunne vernis van licht. Licht en schaduw bewegen niet.
In de bergen hangen zware violet gekleurde wolken.
Niets verraadt de gele schare vogels, die het riet bevolken.
Dat splijt met een verblindend licht de hemel open en slaat dicht met een donderende slag... Als in een donkre smederij spatten uit het rieten bos vonkenregens vogels los een zwerm van duizend vurige vlerken stuift geel omhoog in 't sombere zwerk en een ziedend hoog gezang breekt vrij.
Mijn hart werd plotseling wit en heet, 't was of ik zelf werd omgesmeed. Ik heb het angstig ondergaan ik kwam er sterk en nieuw vandaan.
Anne van der Meiden, (1929), geboren in Enschede, studeerde theologie en communicatiewetenschappen. Na functies in bedrijfsleven en diverse organisaties (reclame, PR en publiciteit) werkzaam als wetenschappelijk medewerker en hoogleraar communicatiewetenschappen en public relations In 1994 gepensioneerd. Gaat nog regelmatig voor in zondagse diensten en huwelijksdiensten. Schreef zon dertig boeken en rondde onlangs de grootste klus van zijn leven af: de vertaling van de complete bijbel in het Twents. Al zestig jaar amateur schilder, aquarel en olie, een oude familietraditie.(zie:www.annevandermeiden.nl)
In de dood kun je niet wonen
18 mei jl. was er in de Biologische Boerderij Het Exoo in Enter, nabij mijn woonplaats Rijssen, een door onze geloofsgemeenschap georganiseerde lezing door Prof. Dr. Anne van der Meiden over zijn laatste boek: In de dood kun je niet wonen. Hier volgt een samenvatting van een met hem gehouden interview over dit onderwerp:
De plek waar de mensen wonen geeft aan hoe je denkt over het leven en de dood, je gevoelens zijn daardoor in beslag genomen. Je kunt het vergelijken met de zwamvlok van een paddenstoel. Je staat daarboven in de wereld zoals je gemaakt bent, maar daaronder zit de zwamvlok die je voedt. Dat is o.a. de grond waar je op geboren bent. Men zei vroeger altijd: Hoe lichter de grond, hoe lichter het geloof. Hoe zwaarder de grond te bewerken is, hoe zwaarder het geloof. Langs de kusten hebben we veel mensen die zwaar in de leer zijn omdat ze vroeger permanent in de gevaren van de zee zaten.
In het denken over leven en dood speelt ook de streektaal een grote rol, evenals de religieuze opvattingen die vergroeid zijn door de eeuwen heen in de verschillende gebieden. Er is zoiets als het geloof van Saksers, Friezen en Zeeuwen. De Zeeuwen gaan anders om met de voorzienigheid dan de Twentenaren bijvoorbeeld. De beleving is totaal verschillend. Uit déze contreien is nog nooit een dogmaticus voortgekomen. Daar hebben we hier een hekel aan. De vraag is hoe komt dat nou. Prof. Waterink, oorspronkelijk uit Hardenberg, zegt :
De beleving van de dood houdt verband met de cultuur van de mensen, met de grond, met de manier waarop ze met elkaar omgaan in gewoon sociaal verband, dat drukt een stempel op de aard van de rituelen die bij de dood gebruikt worden. Door ergens te wonen zijn we al een klein beetje gepredisponeerd om op een bepaalde manier over de dood te denken en met de dood om te gaan.
Rijssen heeft nog wel een bepaalde traditie van dogmatici, die eigenlijk niet past bij de grondsoort. Import dominees hebben hierbij een grote invloed gehad. Maar een andere invloed komt van de z.g. Groninger school, een theologische stroming uit de 18e, 19e eeuw. Dat waren gemoedelijke predikanten die in Rijssen verrechtst zijn in de leer onder invloed van rondreizende predikers. Die stroming heeft de kans gekregen zich te ontwikkelen, hier, maar ook nog een beetje in Enter (naburig dorp). Eigenlijk was men in Twente katholiek, en dan goed, òf men was vrijzinnig protestant. In de jeugd van prof. v.d. Meiden waren er zon 10 vrijzinnige predikanten in Enschede. Als je orthodox begraven wilde worden was daar een godsdienstonderwijzer voor.
Er zijn ook begrafenisrituelen ontstaan, die van plaats tot plaats totaal anders kunnen zijn. De invloed van de schoolmeester was daarin heel groot. In de grote steden ging de aanzegger rond in een zwart pak met hoge hoed met een lint er aan en belde overal aan in de buurt, liet de kaart zien en ging dan weer verder, maar in een dorp was het aanzeggen, dus het langs de deuren gaan om te vertellen dat iemand was overleden, de taak van een vrijwilliger of van kinderen.
In de rituelen zat veel bijgeloof. De boze geesten moesten om de tuin geleid worden. Ging iemand b.v. normaal via de achterkant het huis uit, dan moest hij als hij overleden was door de voordeur naar buiten. Zeven keer om de kerk lopen was om de geesten op een dwaalspoor te brengen. Er zijn dus allerlei dingen gemixt: volkscultuur, volksreligie, en de aard van de mensen. Dit leverde een product op waar we nu nog midden in zitten.
In de dood kun je niet wonen. De dood op zichzelf is niets. Je kunt er niet in wonen in de zin van verblijven. Er is geen mogelijkheid om mens te zijn. Dat is het wrede van de dood. Vroeger werd geleerd dat de dood de straf op de zonde is. Dat hoor je niet veel meer, maar er zijn er altijd nog die dat zo zeggen. En bij de begrafenis mocht niet gesproken worden over de dode. Dit was niet alleen bij de protestanten zo, maar ook bij de katholieken. Er komen steeds meer modernere vormen van beleving voor. Mensen die rouwen gaan nu b.v. vaak voor een tijd op reis, dat kon vroeger niet. Vroeger ging het hele gezin gewoon door. Maar er zijn meer vormen van troost. Je hebt ook de troost van de vervanging. Vooral in vroeger tijd werd een later geboren kind nog wel eens als een vervanging voor een gestorven kind gezien. Men gaf het dan ook vaak de naam van het overleden kind.
Als men b.v. een boerderij en een groot gezin had en de vrouw stierf, werd er vaak snel weer getrouwd om de overledene te vervangen.
Dit was dan gewoon nodig. Tegenwoordig wordt het gemis vaak vervangen door uit te gaan of veel vrijwilligerswerk te doen.
Sommigen leggen zich dezelfde discipline op als in het leven. Het is op de agenda werken, op het uur. Bijvoorbeeld rouwen van 5 tot 6 uur. Zon uur kan beleefd worden als veel meer dan een uur.
Anderen zijn zo sterk dat zij het dagelijkse leven weer snel opvatten. Wij relativeren meer tegenwoordig, vroeger was het 6 weken rouwen en men droeg een zwarte band om de arm.Dit was een duidelijk blijk van sociaal meeleven. Tegenwoordig kun je veel meer kanten op om de rouw te verwerken. Er kan tegenwoordig ook humor zijn bij de begrafenis. Daar was vroeger geen sprake van. Het is ook zo dat hoe ouder men is hoe gemoedelijker men er mee omgaat.
De vercommercialisering van de attributen, bij de huidige begrafenissen, baart v.d.Meiden wel enige zorgen. Inhoudelijk gaat alles prima, maar de attributen die gebruikt kunnen worden, worden object van handel.
En het zijn er vele. Je weet soms niet wat je ziet en wat je allemaal kunt laten doen. Het wordt steeds vrijer en de invloed van de kerken is aanzienlijk afgenomen. Bij de rouwdienst voor katholieken, zeker in Twente, moet er steeds eenechte pastoor aanwezig zijn en een mis gevierd worden, maar bij protestanten kan dat ook een ouderling doen.
Protestanten komen bij elkaar en bouwen een eigen ritueel op.
De kerk moet facilitair zijn, maar niet de hele dienst willen regelen. De familie moet dit doen, het is als het ware al het begin van het rouwen. Hoe vrijer ze daarin kunnen zijn, hoe beter de verwerking.
Antonius Otto Hermannus (Toon) Tellegen werd geboren in Den Briel op 18 november 1941. Zijn vader was huisarts en ook Toon studeerde geneeskunde in Utrecht. Hij schreef verhalen voor volwassenen, maar werd vooral bekend door zijn kinderboeken en dierengedichten.
Zomer
De zon schijnt, de hemel bloeit.
Mensen kijken omhoog, gaan op hun tenen staan, klimmen op elkaars schouders en plukken god.
"God is mooi", zeggen ze, "mooier dan ooit". Ze zetten hem in vazen op hun tafels en voor hun ramen,
en God bloeit en geurt een middag en een avond - dan leggen ze hem tussen de bladzijden van een schrift onder een ijzeren gewicht;
De dichter Cornelis Jan (Kees) Stip werd op 25 augustus 1913 geboren te Veenendaal en stierf op 27 juni 2001 te Winschoten. Hij studeerde klassieke talen aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. In veel van zijn gedichten heeft hij dieren als onderwerp. Hij bediende zich van veel pseudoniemen, maar
de bekendste was wel Trijntje Fop ontleend aan het boek Woutertje Pieterse van Multatuli.
Want menig mensenhart vergeet,
vervuld van eigen mijmerijen,
de nood van zelfs de meest nabijen
en alle tranen die wij schreien
zijn tranen om ons eigen leed.
---------------------------
De preek
Zaterdagavond in de pastorie.
De leeslamp bijt een kegel uit de nacht. Hier wordt weer eens het resultaat verwacht van sterke koffie en theologie.
Had ik, zo heeft hij menigmaal gedacht, maar wiskunde gekozen of chemie.
Daarbij is 1 + 2 tenminste 3.
Bij de drie-eenheid is dat niet van kracht.
Met schrijven, schrappen, schrijven, schrappen, schrijven moet er tenslotte toch iets overblijven waarmee hij, als hij in zijn kerkje staat, als daar vannacht de bliksem niet inslaat, met luider stemme, of het stond gedrukt, uitleggen mag wat God niet is gelukt.
Herman Hesse, een Duitstalig Zwitserse schrijver en dichter, werd op 2 juli 1877 geboren in Calw, Württemberg en stierf op 9 augustus 1962 in Mongagnola, Zwitserland. Zijn werk is veelal autobiografisch en gaat vaak over persoonlijke ontwikkeling en groei. Hij bestudeerde het Boeddhisme. Sidharta, een Indische vertelling, is wel zijn bekendste boek. In 1946 ontving hij de Nobelprijs voor de Literatuur.
Het geloof dat ik bedoel, is niet makkelijk onder woorden te brengen. Men zou het ongeveer zó kunnen uitdrukken: Ik geloof dat, ondanks de klaarblijkelijke onzin, het leven toch een zin heeft; ik leg mij erbij neer deze hoogste zin met het verstand niet te kunnen vatten; ik ben echter bereid hem te dienen, ook al zou ik mijzelf daarbij moeten opofferen.De stem van deze zin hoor ik in mijzelf, in de ogenblikken waarin ik werkelijk en helemaal levend en wakker ben. Wat het leven in deze ogenblikken van mij verlangt, wil ik trachten te verwerkelijken, ook als het tegen de gangbare mores en wetten in gaat. Dit geloof kan men op geen enkele wijze bevelen of zichzelf ertoe dwingen.
Als ik voor jou mag zijn een mens die luisteren kan naar alles wat je drukt, naar alles wat je draagt... Als ik voor jou mag zijn een mens die zoekt met jou naar alles wat mogelijk is, naar alles wat nog overblijft... als ik voor jou mag zijn een mens die zwijgen kan wanneer alleen de stilte zegt wat niet te zeggen is, dan dank ik jou om het vertrouwen dat je in mij stelt.
Dhr.Stephan de Jong hield voor onze vrijzinnige geloofsgemeenschap Aan de Regge een lezing over Christelijke spiritualiteit
Dhr. de Jong is predikant, auteur en verhalenverteller en ziet de
christelijke spiritualiteit als het gaan van een weg, waarbij innerlijke omgang met God gepaard gaat aan een aantal praktische wijsheidsthemas. Hij leerde ons vanavond de christelijke spiritualiteit kennen door ons veel wijsheidsverhalen te vertellen.
Het eerste verhaal was De Kaarsvlam van Selma Lagerlöff uit het boek Christus legenden. Hierin wordt een bruut, een gewelddadig man, een totaal ander mens na een kruistocht naar Jeruzalem. Hij slaagt er in zijn belofte, een kaars vanuit de heilige stad Jeruzalem brandend over te brengen naar de kerk in zijn woonstad Florence.
Voor hij daar echter in slaagt dreigt de kaars vele keren, door verschillende omstandigheden, onderweg uit te doven, maar steeds blijft die als door een wonder branden. Dit verhaal zegt ons wat spiritualiteit is. Ieder mens zegt Stephan de Jong heeft een kaarsvlam in zijn leven meegekregen en draagt die bij zich. Die moeten we levend houden. Soms wordt die vlam weer op wonderlijke wijze aangewakkerd.
Met spiritualitas werd in de middeleeuwen het christelijke leven aangeduid, het geestelijke leven. Groei, verandering. Heilzame inzichten in de levensweg. We lezen het in de wijsheidsboeken zoals Spreuken en Prediker. Ook Jezus wordt gezien als een wijsheidsmeester. Zijn praktische aanwijzingen zijn de wijsheden uit het O.T., prikkelende aforismen, verhaaltjes en gelijkenissen.
Hij vertegenwoordigde een revolutionaire wijsheid, hij ging in tegen de prestatiedwang, wat we ook zien bij de andere wijzen.
We zien twee lijnen in de spiritualiteit: de praktische lijn en de filosofische. Spiritualiteit moet ook praktisch zijn.
Luther zei eens: Theologie die niet praktisch is, behoort tot de duivel.
Wat is nu christelijke spiritualiteit? Daar zijn enorm veel soorten in.
Je hebt protestanten en katholieken met daarin nog vele variaties.
De bekende schrijver Anselm Grün vatte de christelijke spiritualiteit als volgt samen: waaruit leef ik, hoe leef ik en waartoe leef ik.
Waaruit leef ik: Ieders bronnen zijn vervuild. Motieven zijn niet vaak zuiver. Je overwint dit niet door het te ontkennen, maar door het te accepteren. Ga ermee in gesprek. Accepteer wie je bent.
Hoe leef je?:Leef aandachtig, wees niet gewelddadig en ga zorgvuldig met mensen om, zodat ze kunnen worden wie ze zijn.
We onderscheiden twee sporen, een vreugdespoor en een verdriet- spoor. Het is even helend naar vreugde te kijken als naar verdriet. Grün nodigt ons uit een persoonlijke lofzang te schrijven:
Wat heb ik geschonken gekregen? Je zult merken dat je groeit. Rituelen kunnen daarbij helpen, zoals een kaarsje aansteken en bijbellezen. Zo herplant je weer de religiositeit in jezelf.
Door het zorgvuldig te doen, wordt je ook aandachtiger.
Waartoe leef ik ?:Spiritualiteit wordt vaak verbonden met levensvlucht, maar spiritualiteit hoort bij het gewone leven.
Het heeft alles te maken met je roeping, je plaats in het leven.
Maar hoe weet je wat je roeping is? Daarvoor kun je de volgende vraag stellen: Welke weg geeft je vrede energie(vuur) vrijheid?
Ieder mens heeft dingen in zijn leven meegemaaktdie niemand anders heeft meegemaakt. Besef dat je iets te bieden hebt wat een ander niet te bieden heeft. De opdracht is het woord te vinden en dat te laten klinken in je leven. Je kunt je ook voorstellen, zegt Grün dat het de laatste dag van je leven is. Wat wil je dan gedaan hebben? Ga dat dan doen. Smeed je wonden om tot parels. Je kunt hierdoor sterk worden (Hildegard von Bingen). Als dat lukt kan het heel vruchtbaar zijn, ook voor anderen.Je kunt ook de fascinatie van je kinderjaren zoeken. Daardoor kun je tot verrassende inzichten komen die je kunnen wijzen waar je roeping ligt. Voor Stephan de Jong zijn er zeven elementen die het belangrijkst zijn in de christelijke spiritualiteit.1. Zelfkennis
2. Weten waardevol te zijn. 3. Gul leven. 4. Wandelen met God. 5. Zinvol leven; zoek je roeping . 6. Vertrouwen en overgave en 7. Weerbaar zijn tegenover lijden en dood.
Houd het gezicht naar de zon gericht, dan valt de schaduw achter je.
Alle mooie en humoristische verhalen van deze avond en vele andere, kunt u lezen in zijn boek met wijsheidsverhalen:
Alfred C. Bronswijk, predikant, dichter, theoloog, schrijver en verteller, was predikant van de PKN (Protestantse Kerken Nederland) in Zwolle en werkt sinds 2004 als vrij schrijver en publicist
Als ik vandaag zou bidden
Als ik vandaag zou biden, dan bad ik om een flinke scheut humor, om een vrolijke blik, om een lach als een warme zomerzon, om een gezicht als een zonnebloem, om ogen vol tevredenheid, om oren die het goede willen verstaan, om een stem vol zang en dans, om de klop van een begrijpend hart, om meer dan voldoende geduld, om daadwerkelijke handen. om bereidwillige voeten, om met open geest mijn weg te gaan, om vooral een intens mens te zijn, die van het woord liefde vandaag een ècht werkwoord maakt.
Een man zat bij de kapper om zijn baard te laten trimmen en zich te laten knippen. De kapper begon met zijn werk en er ontstond een goed gesprek over diverse onderwerpen en actualiteiten. Uiteindelijk kwam het gesprek op het onderwerp God, en de kapper zei:" Ik geloof niet dat God bestaat". "Waarom zeg je dat?",vroeg de klant. "Wel", zei de kapper, "Je hoeft alleen de straat maar op te gaan, om je te realiseren dat God niet bestaat. Zeg mij, als God bestaat, zouden er dan zoveel zieke mensen zijn? Zoveel zwerfkinderen? Als God bestond, zou er niet zoveel lijden en zoveel pijn zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat een God zulke dingen zou toelaten". De klant dacht een ogenblik na, maar gaf geen antwoord, omdat hij geen discussie wilde beginnen. De kapper was klaar met knippen en scheren en de klant verliet de zaak. Buiten zag hij een haveloze man met lang vies haar en een onverzorgde baard. Hij zag er ongewassen en onverzorgd uit. De klant ging terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: "Weet je wat? Kappers bestaan niet!""Hoe kun je dat nou zeggen", zei de kapper verbaasd. "Ik ben hier toch kapper. Ik heb je zojuist geknipt en geschoren!""Nee", riep de klant, "kappers bestaan niet, want als ze wel zouden bestaan, dan liepen er geen mensen rond met vies lang haar en onverzorgde baarden, zoals die man daar buiten". Oh, maar kappers bestaan echt, maar die mensen komen gewoon niet bij me"."Precies", bevestigde de klant. "Dat is nou precies wat ik bedoel! God bestaat ook. Kijk het zit net zo. Omdat de mensen niet naar Hem toe gaan en Hem niet zoeken, daarom is er zoveel ellende op de wereld....". uit:Purmerkerkblad, 3 juni '08
Marinus van den Berg werd in 1947 in Wijhe(Overijssel) geboren. Hij is nu pastor in het verpleeghuis Antonius IJsselmonde te Rotterdam en een veelgevraagd spreker op lezingen en symposiums.
Handen
Gelukkig is de mens die tot het einde toe
handen mag voelen die goed doen.
De hand die met aandacht wast.
De hand die met zorg aankleedt.
De hand die met liefde kamt.
De hand die met tact aanraakt.
De hand die met het hart troost.
Geen mens kan leven zonder die hand,
die teder is,
die behoedt
die beschermt en die bemoediging uitstraalt.
Tot het einde toe
verlangt de mens naar die hand, totdat er die andere Hand is, die alle wonden geneest, die alle pijn heelt, die alle tranen wist.
Tot die tijd kunnen onze handen een voorproef zijn van die handen en handen en voeten geven aan de liefde die onmisbaar is.
Upanishad uit de Vedas, de heilige schriften van de Hindoes
Bewegende is het en onbeweeglijk. Ver is het en toch nabij. Het is binnen in alles en het is buiten dit alles. Maar wie alle wezens hier ziet als in het Zelf,en het Zelf weer in alle wezens, en voor wie alle wezens geworden zijn tot het eigen Zelf, welke waan, welk leed nog bevangt hem, die zo de eenheid aanschouwt? Het Zelf is overal, lichtend, zonder lichaam, heel smetteloos, zuiver, boven alles verheven, wijs, verstandig, alomvattend; alle dingen geeft het een plaats door de eeuwige tijdsruimten heen.