Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    12-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Marinus van den Berg werd in 1947 in Wijhe(Overijssel) geboren.
    Hij is nu pastor in het verpleeghuis Antonius IJsselmonde te Rotterdam en een veelgevraagd spreker op lezingen en symposiums.

     

    Handen

     

    Gelukkig is de mens die tot het einde toe

    handen mag voelen die goed doen.

     

    De hand die met aandacht wast.

    De hand die met zorg aankleedt.

    De hand die met liefde kamt.

    De hand die met tact aanraakt.

    De hand die met het hart troost.

     

    Geen mens kan leven zonder die hand,

    die teder is,

    die behoedt

    die beschermt
    en die bemoediging uitstraalt.

     

    Tot het einde toe

    verlangt de mens naar die hand,
    totdat er die andere Hand is,
    die alle wonden geneest,
    die alle pijn heelt,
    die alle tranen wist.

     

    Tot die tijd
    kunnen onze handen
    een voorproef zijn
    van die handen
    en handen en voeten
    geven aan de liefde
    die onmisbaar is.

     

                                                       Marinus van den Berg




    12-06-2008, 07:53 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Upanishad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Upanishad uit de Veda’s, de heilige schriften van de Hindoes

     

    Bewegende is het en onbeweeglijk. Ver is het en toch nabij. Het is binnen in alles en het is buiten dit alles. Maar wie alle wezens hier ziet als in het Zelf,en het Zelf weer in alle wezens, en voor wie alle wezens geworden zijn tot het eigen Zelf, welke waan, welk leed nog bevangt hem, die zo de eenheid aanschouwt? Het Zelf is overal, lichtend, zonder lichaam, heel smetteloos, zuiver, boven alles verheven, wijs, verstandig, alomvattend; alle dingen geeft het een plaats door de eeuwige tijdsruimten heen.

     

    04-06-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soefi-gedachte



    Een soefi-gedachte
    :


    Wij kunnen ons niet verontschuldigen voor negatief gedrag door te zeggen: 'Ik ben slechts als doorn geboren en niet als roos', want anders dan bij de plant is ons de gave verleend van de vrije wil om ons eerder als roos te ontwikkelen dan als doorn te blijven bestaan. Iedere onenigheid en alle misverstanden vallen weg op het moment dat onze geest nobel is geworden.
    Welk nut hebben religie, filosogie en mystiek wanneer deze niet die goddelijke geest doen ontwaken?
                                                    
    Inayat Khan
    Zie ook:Vrije wil en noodlot, 14-12-'06

    27-05-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stratenmaker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De stratenmaker

     

    De stratenmaker floot een vrolijk wijsje,
    hij werkte met plezier, op zijn gemak,
    want arbeidersvreugde kan er zijn, al heb je
    misschien geen één diploma op zak.

     

    De dominee bleef even met hem praten,

    hij had die dag zijn zieken weer bezocht,
    het leek hem zwaar, dat werken op de straten,
    en vroeg hem of dat werk bevallen mocht.

     

    De stratenmaker zei: ”je moet eens luisteren,”

    hij zei geen u, alleen gewoon maar jij,

    toch lag er heel veel wijsheid in verborgen
    in wat hij tot die dominee daar zei.

     

    “We werken allebei precies hetzelfde,
    jij met je mensen, en ik op de straat,
    steeds op je knieën en zelf achteruit gaan,
    zo krijgen we het beste resultaat.”

     

    De dominee had veel om na te denken,
    eerst op mijn knieën, elke dag maar weer,
    zelf achteruitgaan, dan pas komt er ruimte
    voor Jezus, die mijn Koning is en Heer.

     

    Nog mediterend ging hij weer naar huis toe,
    keek nog eens om, voor hij zijn deur ontsloot,
    de stratenmaker werkte rustig verder,
    terwijl hij weer opnieuw een wijsje floot.

     

                                (uit: kerkblad v.d. Gereformeerde Kerk Hattem)

    23-05-2008, 11:47 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is een zoeker?


    Het leven een zoektocht

    'Wat is een zoeker? Hij (m/v) die niet over een arsenaal van geloofszekerheden beschikt, maar met vallen en opstaan tracht iets van het naar zijn veronderstelling achter leven, dood en kosmos verscholen mysterie gewaar te worden. Hij zoekt het niet in kerk en bijbel alleen of hoofdzakelijk, maar snuffelt hier en daar, vermoedende dat het mysterie zich altijd en overal openbaart, al is het dan als 'godsdienst' door de kerken ingekapseld. De zoeker zal gewaar worden, dat de waarheid of wat daarvoor moet doorgaan, niet toebehoort aan een of andere groep, al wil men dat wel eens zo doen voorkomen.
    Zo'n zoeker zal zich niet op zijn gemak voelen in min of meer dogmatische groeperingen, omdat hij een geloofsbelijdenis, mocht hij deze al willen of kunnen onderschrijven, toch weer zal relativeren, m.a.w. in relatie brengen tot zijn opvattingen.
    De zoeker is altijd een individualist, ook al kan hij zich in een bepaald collectief goed thuis voelen; daardoor zal hij ook binnen een kring van gelijkgezinden kritisch ingesteld zijn en wat hij daar te horen krijgt 'vertalen'naar wat hem acceptabel voorkomt.
               
    A.de Leeuw (gedeelte uit:Het leven een zoektocht)
    (uit Mens en Tijd nr.17, Religieus Humanistische Verkenningen)

    18-05-2008, 08:05 geschreven door Postduif

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    11-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinksteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Deze hymne  is geschreven door een schrijver uit de 11e eeuw. Vóór de lezing van de Thora wordt het in de synagoge gezongen op het Wekenfeest, Sjavoeot en Pinksteren





    Al vulden we met inkt de zeeën
    en werden pennen de halmen gras,
    al was de wereld perkament alom
    en ieder schrijver van zijn vak:
    om Gods liefde op te schrijven
    had de oceaan geen inkt zoveel,
    en zou het perkament niet reiken
    al spande het de hemelen rond.

    11-05-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Henk Fedder  leefde van 1890-1979

     

     

    Joodsch Kind

     

    Zij wacht hem elken avond aan den trein

    het meisje met d’on-arisch zwarte haren,
    met oogen, die verstrakken in een staren
    of vader gauw de tunnel door zal zijn.

     

    Forensen schuif’len langs de binnendeur
    en schieten van de trap in daag’lijksch jachten,
    het donk’re kind kan enkel staan en wachten
    vlakbij het hokje van den conducteur.

     

    Dan zwaait een mannenarm een verren groet,
    op ’t klein gezicht bloeit plotseling herkennen,
    ze moet op slag hard naar haar vader rennen,
    hij bukt zich laag en zoent haar smallen toet.

     

    Nu gaan zij samen door den laten dag,
    de man gebogen en van zorg gebeten,
    het ratelstemmetje wil graag weten
    waarom ze nog niet naar het zwembad mag…

     

    O Heer, ik heb vandaag een bede maar:
    Elk Joodsch gezin wordt haast vaneengereten,
    Laat de Gestapo deze twee vergeten,
    Laat die in Jezus’ naam toch bij elkaar.

     

    Henk Fedder

    Uit:Geuzenliedboek 1940-1945

     

     

    04-05-2008, 13:47 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eens was er...........

    Chassidische vertelling

    Eens was er een rabbijn die wonderen deed. Een kinderloze vrouw ging naar hem toe om hem te vragen dat zij vruchtbaar zou worden. Zij trof hem niet thuis, hij was elders. Maar toen zij daar aan kwam, was hij alweer in een volgende stad. De vrouw was arm en moest te voet gaan. En telkens als ze ergens aan kwam, was hij juist daar vertrokken. Maar eindelijk, na weken zwerven, vond zij hem. De rabbijn was getroffen door haar grote geloof. Hij zegende haar en een jaar later was zij moeder.

    Dit hoorde een andere vrouw, die in dezelfde omstandigheden verkeerde. Haar moeilijkheden om de heilige man te vinden waren even groot, maar toen ze hem tenslotte vond, gaf hij haar de zegen niet en zij bleef onvruchtbaar.

    Zijn leerlingen vroegen hem wat daarvan de reden was. De rabbijn antwoordde toen: “De tweede kende het verhaal. De eerste niet.”

    29-04-2008, 11:20 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    21-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoekende
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Emmanuel Levinas, Joods-Frans filosoof, werd op 12 januari 1906 te Kovno in Litouwen geboren. Hij overleed op 25 december 1995 in Parijs.
    In de tweede wereldoorlog bracht hij 4 jaar in een krijgsgevangenkamp door.
    Zijn ouders en broers overleefden deze oorlog niet.

    In de gedachtegang van Levinas word je een heilige door je te laten aanspreken door het appèl van de andere mens in al diens weerloosheid.

    “De Ander”, zegt Levinas, ”kan en mag door mij niet gebruikt worden voor eigen doeleinden en is nooit ongewild te integreren voor mijn eigen doeleinden”.



    Zoekende

    'Tegen mensen die God zoeken, zeg ik:
    ja, je zult hem vinden,
    maar bevrijdt eerst de slaven,
    kleedt de naakten, voedt de hongerigen.
    Laat de daklozen binnenkomen in je huis.
    Dat de mensen elkaar onderling niet helpen,
    dat is de doodzonde!
    De mens die vraagt: God, waar bent U?
    weet dat het antwoord van God
    er niet in bestaat mij te antwoorden,
    maar mij terug te sturen naar de Ander,
    ook al is hij een stoorzender
    en bij uitstek ongewenst,
    de dakloze, die je tapijt bevuilt.'

                         
    Emmanuel Levinas


    21-04-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    13-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jarig!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Vandaag 3 jaar!

    Iedere volmaaktheid gaat in dit leven met een zekere onvolmaaktheid gepaard, en in al onze bespiegelingen blijft een duistere plek.
                                       
                             Thomas a Kempis

    13-04-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het wereldoordeel van onze tijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     



    Jakob Lorber werd geboren op 22 juli 1800 in het dorp Kaniza in het tegenwoordige Sovenië. Hij was een mysticus die, naar eigen zeggen, door goddelijke inspiratie gedreven, een groot aantal boeken schreef over Jezus en zijn leer en over de kinderjaren van Jezus. Hij stierf op 24 augustus 1864 in Graz.


                                             

    Het grote wereldoordeel van onze tijd
        (Profetieën van Jezus voor onze tijd)   

                                                                                                   
    “Juist het niet begrijpen van profetische geschriften is voor de mens een stimulans voor zijn geest en toont hem wat hem aan ware levensvoltooiing nog ontbreekt. Wat zouden jullie nu zeggen wanneer ik jullie zou vertellen dat over ongeveer 2000 jaar van nu af gerekend, de mensen in die tijd grote kunstmatige ogen zullen uitvinden en fabriceren, waarmee ze in de grote diepten van de sterrenhemel zullen kijken en een totaal andere berekening zullen maken dan de oude Egyptenaren?!
    Ja, de mensen zullen ijzeren wegen aanleggen en met vuur en stoom in ijzeren wagens voort rijden, bijna zo snel als een afgeschoten pijl door de lucht vliegt. Zij zullen elkaar met ijzeren vuurwapens bestrijden en zullen hun brieven door de bliksem over de hele wereld zenden; en hun schepen zullen zich zonder zeilen en roeispanen, door de kracht van het vuur, voortbewegen en de grote wereldzee zo vlug en gemakkelijk bevaren als een adelaar door de lucht vliegt. En ze zullen duizend en nog eens duizend dingen bewerkstelligen, waar jullie je nu geen voorstelling van kunnen maken. En zie, dat alles kan door jullie nu nog niet worden begrepen…”

                                                              
                               Jakob Lorber
    (uit: het Grote Johannes Evangelie)

     

     

    08-04-2008, 15:20 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    29-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat was
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Wat was
    (voor Henri Grijmans)

    lees nog eens wat
    bijv. dit landschap:

    velden met sneeuw
    waarin een weg onzichtbaar
    verloren in het wit.

    wie hier zoekt, zoekt
    vergeefs, want sneeuw
    wist sporen uit.

    ongeveer zoals iemand na
    een voorbije liefde
    toedekt wat eens bloeide.


    een masker van een dode
    lijkt het, een afdruk
    van wat was:

    een landschap dat
    onleesbaar is geworden.

    Henne J. Neppelenbroek
    (zie ook: 16-1-'08)

    29-03-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaten van James A. Long
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  


    James A. Long werd geboren op 27 augustus 1898 in York, Pennsylvania.
    Hij stierf op 18 juli 1971. In 1935 werd hij lid van het Theosofisch Genootschap, waarvan hij in 1951 voorzitter werd.
    Als brug tussen de theosofie en het publiek, richtte hij het tijdschrift
    Sunrise op.






    Of wij Christus, Boeddha of Allah, Brahma, Vishnu of Siva, Tao, Elohim of Jehova aanbidden, instinctief erkennen wij dat de godheid onze bron en oorsprong is en, naar wij hopen, onze uiteindelijke bestemming.
    -----------
    Wanneer wij eenmaal inzien dat het godsbegrip bij ons allen verschilt, maar dat het wezen van de godheid hetzelfde is en dat de goddelijke essentie woont in het hart van al wat leeft, dan hebben wij de basis gelegd waarop een brug van broederschap kan worden gebouwd, die de mens uit de duisternis van vroegere eeuwen kan voeren naar het licht van de toekomst.
                                                James A. Long

    29-03-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De opstanding


    Kurt Marti is een Zwiterse dominee en dichter

    en bekend om zijn rake uitspraken.

     

    Jullie vragen

    hoe is de opstanding der doden?

    Ik weet het niet.

     

    Jullie vragen

    wanneer is de opstanding der doden?

    Ik weet het niet.

     

    Jullie vragen

    komt er een opstanding der doden?
    Ik weet het niet.

     

    Jullie vragen
    komt er geen opstanding der doden?

    Ik weet het niet.

     

    Ik weet alleen waarnaar jullie niet vragen:
    de opstanding van hen die leven.

     

    Ik weet alleen waartoe Hij ons oproept:
    tot opstanding vandaag en nu.

                                        

                                     Kurt Marti

     

    Ik wens mijn lezers een goede Paas!

                                       Postduif

     

    20-03-2008, 17:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    14-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet meer bang zijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Guus Kuijer, geboren op 1 augustus 1942 te Amsterdam, begon in 1973 boeken te schrijven voor volwassenen, maar werd vooral bekend door zijn kinderboeken, waarvoor hij vaak is bekroond. In veel van zijn boeken en ook in Het boek van alle dingen, waaruit dit fragment komt, gaat het over ‘niet meer bang zijn’ en ‘hoe doe je dat’ .

    "Wacht zei mevrouw Van Amersfoort". Ze stond op. "Misschien heb ik iets voor je". Ze draaide zich om naar een van de boekenkasten. "Wat wil je later worden eigenlijk?", vroeg ze. "Gelukkig", zei Thomas. "Ik word later gelukkig". Mevrouw Van Amersfoort wilde al een boek uit de kast trekken, maar ze draaide zich verrast om. Ze keek Thomas lachend aan en zei: "dat is een verdomd goed idee. en weet je waar gelukkig mee begint? Met niet meer bang zijn".
                                                                 Guus Kuijer

    14-03-2008, 12:16 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb de hele winter niet geweten......




    De dichter Paul Verbruggen werd geboren op10 september 1891  in Boom en overleed op 17 juni 1966 in Deurne. Hij hield veel van de natuur, die hij zag als het symbool van Gods schepping.

    Autodidact wat talen betrof, kende hij Frans, Duits, Engels, Spaans, enkele Scandinavische talen, Grieks en Latijn. Een van zijn vrienden was dichter Paul van Ostaijen.



    Ik heb de hele winter niet geweten

    dat er van U,
    diep in dit dode woud
    ergens wat goud bedolven lag.
    Met lege hand en hart
    en tot geen offerande klaar
    trad ik in ‘t bos en vond
    Uw eerste krokus in de zon.
    Hij stond zo schitterend
    op het donkergroene mos,
    zo enig licht tussen het koude naakte hout,
    en iets wat ik de ganse winter was vergeten,
    ging weer aan ’t smeulen
    met een teedre gloed.
    Zo stond ik lang,
    gelukkig en verenigd
    met die kleine krokus in de zon,
    en wist opeens
    hoe diep de kleinste dingen leven
    en zei heel simpel: God, hoe mooi!

                                                                         Paul Verbruggen

    05-03-2008, 15:41 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik wil alleen maar aardig zijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Verslag  van een lezing die dhr. Roelof Tichelaar uit Hoogeveen hield voor de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap ‘Aan de Regge’ op 24 januari j.l.
    Hij sprak over: Ik wil alleen maar aardig zijn.

     

    Dhr. Tichelaar heeft een praktijk voor psychische, pastorale en spirituele hulpverlening en naast zijn lezingen schrijft hij boeken die  daarmee te maken hebben. Deze avond is zijn onderwerp ‘Ik wil alleen maar aardig zijn’, daar kwamen velen op af want, zegt dhr. Tichelaar, dit onderwerp raakt iedereen.

     

    Het stellen van grenzen heeft alles te maken met het jezelf kunnen zijn en dat is een van de geestelijke opdrachten hier op aarde. We zeggen allemaal wel eens ja als we nee bedoelen, maar liefdevolle grenzen zijn altijd beter dan grenzenloze liefde. Bij een burnout worden we tot stilstand gebracht. We zijn onze grenzen voorbij gegaan en die moeten we opnieuw gaan stellen. Het is geen vrijblijvende zaak, maar een heilige opdracht. We hebben er vaak behoefte aan om bevestigd te worden, dit heeft alles te maken met hoe je tegen jezelf aankijkt. Dikwijls zit er een diepe pijn achter verborgen. Als je jezelf niet de moeite waard vindt, kun je ook geen respect verwachten.

    De geest, ons eigenlijke ik, mag je niet ontkennen en met voeten laten treden. Dit mogen we met recht ‘zonde’ noemen.

    De naaste is niet belangrijker dan wij zelf. We moeten de weg van het evenwicht kiezen, de balans. Schuldgevoel en angst kunnen erg in de weg staan. Het geweten kan ons er toe bewegen een offer te brengen.

    Dat geweten wordt gevormd door de goddelijke vonk die in ons is, maar ook door wat ons geleerd is. Er is een menselijk en een goddelijk geweten. Er is meer nodig dan het aangeleerde geweten. We moeten ons openstellen voor de weg van de Geest . In de geest vinden we de verbinding met God weer terug. Hij straalt liefde en wijsheid uit. Elke keer moeten we weer een beroep doen op eigen innerlijke weg.

    We mogen onze eigen weg gaan, maar dat gaat gepaard met tegenkrachten die ons op een dwaalspoor kunnen brengen.

    De normen en waarden van onze maatschappij hebben veel invloed op ons en kunnen ons in de weg staan. De tijdgeest creëert verwachtingspatronen. Het kan zijn dat je dan offers moet brengen, maar een zuiver offer is er een in een sfeer van vrijheid en liefde.

    We moeten niet de schijn ophouden, maar open zijn en ons kwetsbaar durven opstellen. Diep één zijn; eenvoud is een deugd. We mogen leren echt te zijn, niet terughoudend. Als je verstopt zit achter een masker, loop je het risico niet de mensen te ontmoeten die je in dit leven nodig hebt. Aanvaard ook de donkere kant van jezelf en bestrijd jezelf niet. Er mogen emoties zijn, maar ook hier moeten we onze grenzen stellen. Wat staan we toe? We moeten leren ze te beheersen.

    Er zijn verschillende valkuilen zoals het niet gekwetst willen worden. Dan bepaalt de angst je leven. Durf te voorschijn te komen. Agressie is per definitie verkeerd, maar we kunnen ook te snel met vergeving klaar staan. Zolang het mes van de vijand nog in je rug steekt, kun je niet vergeven. Agressie is een stuwende kracht, bedoeld om het heilige in ons te beschermen. Soms moeten we onze innerlijke tempel met deze vuurkracht reinigen, maar vooral spirituele mensen hebben moeite met deze kracht. Irritatie kunnen we ook zien als een waardevol signaal dat ons wat te vertellen heeft. We zullen ons moeten verzoenen met die krachten in ons zelf en grenzen stellen aan ons eigen ego.

    Bij de opvoeding van kinderen hoort, naast liefde, ook discipline en het stellen van grenzen.  Kinderen hebben grenzen nodig en hebben recht op correctie. Ze moeten leren omgaan met ‘nee’, maar het is wijs te laten zien waarom iets niet mag. Ouders moeten in hun autoriteit staan zonder autoritair te wezen. Ook moeten kinderen grenzen stellen naar de ouders toe. Volwassen kinderen proberen vaak, door het ’eren’ van hun ouders, een ‘inhaalslag’ te maken voor de liefde die ze als kind hebben moeten missen. Soms is het beter vader en moeder te eren door maar weg te blijven en grenzen te stellen.

    In de partnerrelatie moeten de mannelijke en vrouwelijke kracht in onszelf in evenwicht zijn. Communicatie is hier erg belangrijk. Spreek je uit, anders gaat iets woekeren. Politieke correctheid kan heel ondermijnend zijn met als gevolg een te ver doorgevoerde tolerantie.

    Ook een cliënt bij de therapeut moet zijn grenzen stellen en nooit blindelings adviezen opvolgen. De therapeut moet genoeg beroep doen op de verantwoordelijkheid van de cliënt.

    Heb oog en oor voor jezelf en blijf trouw aan jezelf. Wees echt.

    De geest in ons heeft liefdevolle aandacht in ons nodig om te kunnen groeien.                                                                                                                 

    23-02-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    16-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan een moeilijk vertrooster


    Aan een moeilijk vertrooster

    Je kunt wel gaan...je hoeft niet meer te komen!
    Je praat altijd van zwijgende berusten.
    Dat kan geen mens...dat doen alleen de bomen,
    die naakt en weerloos in de stormwind staan.

    Jij hebt een vrouw...jij kunt wel in je lot berusten.
    Mijn bed is leeg...ik ben ziek en alleen.
    Je zegt dat ik gehoorzaam heb te volgen,
    maar ging je zelf die kant gewillig heen?

    Je moet niet zo over Gods daden praten.
    Denk wat het is, ze stil te ondergaan;
    en voel je eens je hart van God verlaten,
    kom dan nog even bij mij aan.

    Misschien dat we elkaar dan beter kunnen vinden,
    dat je mijn schreien beter kunt verstaan.
    Misschien...gaan we dan samen zachtjes zingen:
    Wat God doet is toch welgedaan!

    Jaap Kroonenburg


    Er is weinig bekend over de dichter Jaap Kroonenburg (1901-1938) .
    Hij was een boerenknecht en autodidact uit Noord-Holland.
    Hij stierf aan een ernstige ziekte die hij al vanaf zijn jeugd had.





     

    16-02-2008, 07:56 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke God
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Vivekananda werd op 12 januari 1863 in Calcutta geboren en stierf op 4 juli 1902. Geboren als Narendranath Dutta, werd hij wereldberoemd onder de naam Swami Vivekananda. Hij was als kind al erg met het lot van armen en bedelaars begaan. Later  leerde hij zijn volgelingen om zieken en armen te helpen en tolerant te zijn voor andere religies, waarin hij zelf het voorbeeld gaf.

    Zijn grote leermeester was Sri Ramakrishna (zie ook: 6 aug. 2005).



    Een generalisering die met een persoonlijke God eindigt, kan nooit universeel zijn, want om de opvatting van een persoonlijke God te hebben, moeten wij vóór alles zeggen dat hij (of zij) dan volkomen barmhartig, volkomen goed is. Maar deze wereld geeft een vermenging te zien van goed en kwaad. Zo zult u altijd zien dat het idee van een persoonlijke God gepaard moet gaan met een persoonlijke duivel. Goed en kwaad behoren tot de wereld der betrekkelijkheid; wat voor de een goed is, kan voor de ander kwaad zijn. En omdat God boven alle betrekkelijkheid moet staan, is het idee van een persoonlijke God geen juiste generalisering.

                                                                                
                                                Vivekananda

    08-02-2008, 12:05 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoop die in ons is
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Václav Havel, werd geboren op 5 oktober 1935 in Praag

    Hij is een Tsjechisch schrijver en politicus en erelid van de Club van Rome. Hij werd vooral bekend als een vooraanstaande figuur in de strijd tegen het communistische regime en als de laatste president van Tsjechoslowaije.




    Hoop die in ons is

    Diep in onszelf dragen we hoop:
    als dat niet het geval is,
    is er geen hoop.
    Hoop is een kwaliteit van de ziel
    en hangt niet af
    van wat er in de wereld gebeurt.
    Hoop is niet voorspellen
    of vooruitzien.
    Het is een gerichtheid van de geest,
    een gerichtheid van het hart,
    voorbij de horizon verankerd.
    Hoop
    In deze diepe en krachtige betekenis
    is niet hetzelfde als vreugde
    omdat alles goed gaat
    of bereidheid je in te zetten
    voor wat succes heeft.
    Hoop is ergens voor werken
    omdat het goed is,
    niet alleen
    omdat het kans van slagen heeft.
    Hoop is niet hetzelfde als optimisme
    evenmin de overtuiging
    dat iets goed zal aflopen,
    wel de zekerheid dat iets zinvol is
    ondanks de afloop,
    het resultaat.
                            Václav Havel

    01-02-2008, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leonb
    blog.seniorennet.be/leonb


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!