Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    28-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vrolijkheid in ons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Abraham Eliazer van Collem werd op 13 oktober 1858 geboren in Rotterdam en overleed op 3 november 1933 in Heemstede.
    Zijn gedichten waren vaak joods religieus, filosofisch en socialistisch.
    Hij was een aardige, rustige man, vol humor, die niet streefde naar roem of bekendheid maar als doel had het bewustwordingsproces van bestaand onrecht en de komst van een betere toekomst bij het ‘proletariaat’ op gang te brengen.





    God is een vrolijkheid in ons,
    een lach, een rust, een nimmer uit te doven
    zekerheid dat Hij omheen ons is.
    God is het zijn, het voelen dat wij zijn,
    een zijn van bomen, bergen en het licht,
    van wolken, sterren, eeuw’ge nachtzee.

    God is het woord waarin wij zeggen,
    zee en aarde, diepte, hoogte en afgronden.
    God is de atmosfeer waarin het Al,
    waarvan wij woorden maken,
    staat geschreven.

                                                    A.van Collem

    28-06-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie heeft de waarheid?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Simon Blackburn (1944)  is hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Cambridge. Daarvoor bekleedde hij een leerstoel aan de Universiteit van North Carolina.

    Van 1984 tot 1990 was hij redacteur van het filosofietijdschrift Mind.

    Hij is de schrijver van de boeken: Denk! Filosofie en de grote vragen van het leven, Goed leven, en van Spreading the World, The Oxford Dictionary of philosophy, Ruling Passions en Truth.

     



    Wie heeft de waarheid in pacht ?

     

    Zaterdag 8 april jl. vond de vijfde Nacht van de Filosofie plaats in Felix Meritis in Amsterdam.

    Het onderwerp was ‘Op zoek naar de waarheid’.

    Eregast was hoogleraar filosofie aan de universiteit van Cambridge , Simon Blackburn.

    Deze besprak de twee waarheidskampen in de filosofie. Het ene kamp van de absolutisten en het andere van de relativisten. De absolutisten, waarvan Plato de stamvader is, hechten veel waarde aan de waarheid, objectiviteit en redelijkheid. In onze tijd is Iris Murdoch daar een voorbeeld van.

    De relativisten hebben als stamvader de Griekse sofisten Georgias en Protagoras. Zij hechten veel waarde aan tolerantie. Zij geloven niet in een objectieve, absolute waarheid. Een eigentijdse relativist is Richard Rorty. Geen van beide kampen, zegt prof. Blackburn, heeft de waarheid in pacht.

    Relativisme is even erg als dogmatisme. Beide gaan het gesprek met de ander uit de weg.

    Dogmatisten willen niets weten van andere meningen en relativisten zeggen: Ieder zijn mening.

    Beiden maken het gesprek onmogelijk.

    Relativisme vindt hij gemakzuchtig en irritant en hij lichtte dat toe met de volgende anekdote:

     

    ‘Een vriend van mij ging naar een forum over ethiek. In het panel zaten vertegenwoordigers van de grote godsdiensten. Eerst sprak een boeddhist over verlichting en manieren om je begeerten tot rust te brengen. De Panelleden reageerden met: “Wauw! Geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. Vervolgens sprak de hindoe over reïncarnatie. En iedereen zei:”Geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. Dat ging zo verder, tot een priester aan het woord kwam en sprak over Jezus, de verlossing en het eeuwig leven. En  weer zei iedereen: “Wauw, geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. De priester sloeg op de tafel en schreeuwde: “Nee, het gaat er niet om of het voor mij werkt. Het is het ware woord van de levende God en als jullie er niet in geloven, zijn jullie allemaal veroordeeld tot de hel”. En iedereen zei: “Wauw, geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is dat goed”.

     

    Blackburn vindt dat het mogelijk is om tolerantie waardevol te vinden en tegelijkertijd de relativistische gedachte te verwerpen dat waarheid een puur persoonlijke kwestie zou zijn, een kwestie van smaak.

     

       (Uit het dagblad Trouw, naar een interview van Sjoerd de Jong, adjunct        hoofdredacteur van de NRC, met Simon Blackburn)






    21-06-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    16-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tuin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Johan Willem Frederik Werumeus Buning werd op 4 mei 1891 in Velp geboren en overleed op 16 november 1958 in Amsterdam.
    Jobs, zoals hij daar genoemd werd, was journalist en werd, aangemoedigd en geïnspireerd door zijn vriend A. Roland Holst, die hij in 1913 leerde kennen, tot het schrijven van gedichten.
    Van zijn omvangrijke oeuvre verscheen de laatste bundel 'Winter-Aconiet' postuum in 1961.





     

     

    Een morgen ben ik zeer vroeg opgestaan

    en zie de bloemen, halmen, grassen staan
    in een zo helder eigenaardig licht
    of zij daar nog niet lang alleen zo staan
    maar iemand juist van hen was heengegaan,

    zoals men een gezelschap binnentreedt
    in stilte, en weet dat er gesproken is
    maar niemand wil zeggen wat het was.


    Het is of er een engel op dit gras

    getreden is en juist verdwenen is

    zodat nog alles  luistert naar zijn tred

    en halmen, grassen staan nog in gebed.

    16-06-2006, 16:48 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iets en Niets



    Er wordt tegenwoordig veel gepraat en geschreven over ‘Ietsisme’.

    Zonder een bepaalde religie aan te hangen, gelooft een ietsist dat er meer is tussen hemel en aarde dan de zintuigen kunnen waarnemen. Een kracht of energie die invloed op het leven heeft. Het is een vorm van religieuze vrijzinnigheid of religieuze onkerkelijkheid las ik ergens op internet.

    S.W. Couwenberg, hoofdredacteur van het blad Civis Mundi en oud hoogleraar staats- en bestuursrecht omschrijft het zo: ’Achter de verschijnselen gaat in dat besef een mysterieuze werkelijkheid schuil die verwijst naar iets dat buiten en boven de zichtbare werkelijkheid uitgaat.’

    Uit een opiniepeiling in het dagblad Trouw van oktober 2004, bleek dat 40% van de Nederlanders gerekend konden  worden tot ‘Ietsist’.  Waarschijnlijk is dat aantal intussen nog wel wat toegenomen.

     

      

    Het volgende las ik in het tijdschrift Mens en Tijd nr. 13 van mei 2006

     
    Niets is meer dan iets

    ‘Wanneer men beseft dat het geloofsdenken niet in staat is adequaat over God te spreken, moet men ook gaan inzien dat allerlei beelden van God ook niet voldoen. Het beeld van God als Iemand die dingen wil of mensen vergeeft is net zo min adequaat als allerlei dogmatische uitspraken over God. Het zijn steeds ideeën en verbeeldingen van mensen.

    Het zijn mystici geweest die dit steeds hebben ingezien

    Voor hen zijn begrippen en beelden met betrekking tot God hoogstens verwijzingen, maar nooit passende omschrijvingen of adequate beeldende weergaven. Men kan slechts spreken van een noch begripsmatig, noch beeldend weer te geven Mysterie. Men kan dat ook als Niets aanduiden, dat wil zeggen een niet-iets.  Maar dit Niets is niet niets, maar de Grond van al wat er is.

    Niets is derhalve meer dan iets.’
    R.M. Nepveu
    (godsdienstwetenschapper en actief op rel. humanistisch terrein)


    07-06-2006, 19:51 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    25-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sprookjes, mythen en sagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    De Heer C.J.C. Vlaardingerbroek is voorganger in de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB,
    verzorgt tevens lezingen, en  verleent diensten bij doop- en geboortefeesten, huwelijken/verbintenissen en uitvaarten (ctc@conno.info).




     

    Op een van onze lezingenavonden sprak dhr. Conno Vlaardingerbroek over De waarheid in de mythe, sprookjes, fabels en legenden.

     

    In het verhaal gaat het, volgens de spreker, om de boodschap en niet om de boodschapper.

    Er zijn geïnspireerde boeken, die vaak een bron van ellende en geweld zijn, maar ook andere verhalen zoals mythen, sprookjes, fabels en legenden, kunnen ons inspireren. Een sprookje roept meestal iets heel anders op dan een geïnspireerd verhaal. Het geeft een plezieriger gevoel.

    Veel sprookjes blijken gebaseerd te zijn op heel oude verhalen, zoals we die herkennen in ‘De mythe van Kreta’. Een Indiaas verhaal, waarin we treffende overeenkomsten met de verhalen over Assepoester en Sneeuwwitje vinden en dat al veel ouder is dan de ons bekende sprookjes, blijkt van het sprookje een voorloper te zijn.

    Een geïnspireerd verhaal of geopenbaard verhaal wordt vaak in geloof opgetekend. Het is een heilsboodschap. Het heeft een heel ander effect bijvoorbeeld dan het sprookje. Het ideaal dringt zich op en het botst met het bevrijdende element dat zich in het sprookje bevindt.

    Een sprookje heeft een moraal, een weg naar zelfrealisatie.
    Een opgelegde ideologie is fataal voor het verhaal. Sprookjes nodigen uit. Ze zijn een verwijzing naar een les die waarheid bevat.

    Het verhaal is een symbool, niet de werkelijkheid. Sprookjes geven geen antwoord over het hiernamaals en over wie we zijn, een heilig boek wel. Verhalen uit de koran en bijbel nemen we daarom een stuk serieuzer.

    De mythe stamt uit Griekenland. Daar had men geen God van het woord, de logos. We kunnen ons afvragen of mensen goden Scheppen of  dat God de mens schept. Een mythe probeert hierop een antwoord te vinden; als dat er niet is, wordt het gecreëerd.

    Sagen zijn volksverhalen die gebaseerd zijn op persoonlijke gebeurtenissen.

    Legenden hebben vaak een moralistische inslag. Gaan vaak over een heilige of een heilig voorwerp. Veel legenden stammen uit de middeleeuwen.

    Fabels zijn veelal ook moraliserende, opvoedkundige verhalen, waarin dieren optreden.

    Conno Vlaardingerbroek heeft het meest met sprookjes.  Sprookjes zijn niet aan plaats en tijd gebonden. Een sprookje is een volksverhaal. Het woord komt van het Twentse woord: sproake, wat betekent: dat wat gezegd wordt.

    Het verhaal ‘Twee broeders’, dat stamt uit Egypte, zo’n 1300 v. Chr., is waarschijnlijk het eerste sprookje dat bekend is geworden. Sprookjes bevatten minder bewust godsdienstig of historisch materiaal, spelen zich af in een onbestemde tijd en lopen doorgaans goed af. De les is, volhouden, dan overwint het goede. Een kind kan zich er prima mee identificeren. De figuren zijn universeel. Vaak gaat het over een koning en een held en er zijn scherpe contrasten tussen realiteit en wat er gebeurt in het verhaal. Er is altijd sprake van een tegenstelling, een dualiteit: oost - west, goed – kwaad enz. Vergeving komt niet zo aan de orde, in dat opzicht is de leer van Jezus veel mooier. Vaak zijn er 3 mensen, 3 problemen, of/en 3 voorwerpen in het spel. De jongste, of zwakste van de drie, slaagt erin de problemen op te lossen. Een sprookje gaat over intuïtie en spreekt in symbolen. Er is ook een sprookje waarin we duidelijk overeenkomsten met het verhaal van Simson kunnen ontdekken.

    Veel sprookjes, zoals bijvoorbeeld dat van Sneeuwwitje, kunnen we interpreteren met de psychoanalyse van Jung. In Sneeuwwitje probeert de oudere, de moederfiguur, de jongere te dwarsbomen. Het eten van de appel wordt geïnterpreteerd als het verlies van de onschuld.
    De heer Vlaardingerbroek eindigt met de retorische vraag:
    Hoe zou de wereld eruit zien als we onze levensvisie ontlenen aan sprookjes en niet aan geïnspireerde verhalen?

    25-05-2006, 07:39 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdat zij uw goede werken mogen zien



    Opdat zij uw goede werken mogen zien

    Ik heb vergaderd
    Jij hebt vergaderd
    Hij heeft vergaderd
    Wij hebben vergaderd
      Zij hebben vergaderd

    't Heeft allemaal nogal wat tijd genomen
    en we zijn nog niet tot elkaar gekomen.

    Ik heb gesproken
    Jij hebt gesproken
    Hij heeft gesproken
    Wij hebben gesproken
    Zij hebben gesproken

    't Gaf allemaal niet veel, 't liep uit op vitten,
    terwijl er toch veel tijd in was gaan zitten.

    En in de tijd dat A nog aldoor praatte
    en B daarop het woord nog even vroeg,
    ging er een oude broeder door de straten
    en praatte met een meisje in een kroeg.
    En op 't moment dat de vergaad'ring sloot
    hielp hij een mens, hielp hij een mens in nood.

    Enny IJskes - Kooger (uit: Als glas in de zon)

     


     

    19-05-2006, 11:27 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een mysterie voor elk mens anders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een mysterie voor elk mens anders

     

    Ik stel zelf mijn geloofspakket samen naar eigen beeld en gelijkenis op grond van wat ik  relevant vind.

    Waarmee ik kan leven en sterven. Ik kleur de geloofswaarheden persoonlijk in. Zoals ik die ervaar.

    Ik kan niet veel beginnen met wat door de eeuwen heen als de enige waarheid wordt aangemerkt.

    Dat betreft vooral het god-zijn van Jezus en alles wat men daarmee verbonden heeft en daaruit heeft opgemaakt.

    Ik weet van de dood weinig en ik weet niets van wat ik na de dood moet of mag verwachten.

    Maar is dat zo erg? Ik zal wel zien… of  niet… Wat heb je aan een zekerheid die geen zekerheid is!

    Het mysterie van de dood onttrekt zich aan onze waarneming.

    Waarom mag ik niet gewoon verwachten zonder al die stellige uitspraken?

    Alles wat wij over het geloof zeggen is vaak een verlengstuk van onze behoeften en verlangens.

    Maar het is een mysterie: voor elk mens anders.

                                                                           Dr.J. Buitkamp,

              Vrijzinnig predikant, theoloog, classicus en historicus.

                                                          (uit: Vrijzinnig Maandblad)

    ------------

    'Let niet op de persoon van de leraar,
    maar op zijn boodschap.
    Let niet op de letterlijke betekenis van zijn woorden,
    maar op de diepere betekenis.
    Luister niet met je oordelende geest,
    maar met je wijsheidsgeest.
    Overweeg alles en neem alleen dat aan
    waarvoor je zelf verantwoordelijkheid kunt nemen'
                                                                  
    Boeddha

    14-05-2006, 16:08 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Oorlogsjaar 1941

    Het carillon

    Ik zag de mensen in de straten,
    hun armoe en hun grauw gezicht, -
    toen streek er over de gelaten
    een luisteren, een vleug van licht.

    Want boven in de klokketoren
    na ’t donker-bronzen urenslaan
    ving, over heel de stad te horen,
    de beiaardier te spelen aan.

    Valerius : - een statig zingen
    waarin de zware klok bewoog,
    doorstrooid van lichter sprankelingen,
    ‘Wij slaan het oog tot U omhoog.’

    En één tussen de naamloos velen,
    gedrongen aan de huizenkant
    stond ik te luistr’ren naar dit spelen
    dat zong van mijn geschonden land.

    Dit sprakeloze samenkomen
    en Hollands licht over de stad –
    Nooit heb ik wat ons werd ontnomen
    zo bitter, bitter liefgehad.

     

    Ida Gerhardt (zie voor I.G ook.:Pasen)

     




    ------------

    Adriaen Valerius werd tussen 1570 en 1575 in Middelburg geboren en overleed in Veere op 27 januari 1625. Hij was notaris en later burgemeester van Veere. Hij schreef ook geuzenliederen, die na zijn dood, met een aantal andere door hem bewerkte liederen, werden uitgegeven als de Nederlandtsche Gedenck-clanck. Ze staan bekend als
    de z.g. ‘vaderlandse liederen’.

     

    O Heer, die daar des hemels tente spreidt

    en wat op aard is hebt alleen bereid,
    het schuimig, woedig meer kondt maken stille
    en alles doet naar uwen lieven wille,
    wij slaan het oog
    tot U omhoog,
    die ons in angst en nood
    verlossenkondt
    tot aller stond,
    ja zelfs ook van de dood.

     

    Als gij, o vrome ,dikwijls hebt gesmaakt,
    vermaakt u nu vrij, dat ’t uw harte raakt!
    Looft God den Heer met zingen ende spelen
    en roept vrij uit tezaam met luider kelen:

    ‘Had ons de Heer
    - Hem zij de eer -
    alzo niet bijgestaan,
    wij waren lang
    - ons was zo bang -
    al in den druk vergaan!’

                                     
    Adriaen Valerius (uit: Liedboek voor de Kerken)

     

     

                                      

     

     

     

     

     

                   

     

     

    02-05-2006, 07:40 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele uitspraken van Alan Watts
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alan Wilson Watts werd op 6 januari 1915 geboren in het stadje Chislehurst in Kent, Engeland.

    In 1938 ging hij naar de V.S., waar hij op 16 november 1973 in Californië stierf.

    Hij was autodidact en vooral in de jaren 60 bekend als filosoof, schrijver, spreker en expert op het gebied van oosterse filosofieën en denkwijzen.

                                                              

    * * *
    Laten we ons het universum voorstellen als een gigantische rorschachvlek, waarvan de werkelijke betekenis niet in woorden is uit te drukken. Op deze vlek projecteren we de fantasieën van onze persoonlijkheid, doelstellingen, geschiedenis, religie, wetgeving, wetenschap en evolutie en zelfs ons primaire overlevingsinstinct. En deze projectie maakt op haar beurt deel uit van het gebeuren.

    * * *
    Voortdurend leven in de verwachting dat de hemel op komst is, is leven in de hel van opperste frustratie. Het ik leeft op de omtrek van de cirkel rond het ware Zelf en frustreert zichzelf met nutteloze zoektochten op die perifere lijn. Het koninkrijk der hemelen is te vinden in het centrum.

    * * *
    Derhalve is het aanvaarden van het feit dat alles komt en gaat een absolute voorwaarde voor vrijheid.

    26-04-2006, 15:18 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wetenschap is ook geloof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    G.Vertogen is oud-hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.


    De Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen wil dit jaar lezingen en discussies houden over het onderwerp ‘God’. Men hoopt hiermee een antwoord te krijgen op de vraag of geloof en wetenschap elkaar te allen tijde uitsluiten, of soms kunnen samengaan. Vertogen schreef hierover een artikel in het dagblad Trouw: ‘Wetenschap is ook geloof, net als God’. 
    Daarin las ik o.a.het volgende :

    Waarom iets is, is een vraag die ons al sinds mensenheugenis kwelt. Volgens de natuurwetenschap is dit raadsel opgelost met de oerknal. Toeval heeft onze kosmos als oerknal verwekt uit niets. Er was toeval en strijd om het bestaan met overleven van de sterkste. Maar de vraag wordt ook beantwoord, op een andere manier, nl. met de twee scheppingsverhalen uit het bijbelboek Genesis, waarin alles wat bestaat toegeschreven wordt aan God.

    De KNAW impliceert dat wetenschap gepaard gaat met zinnig denken en geloof niet. Maar de wetenschap kan niet ontkennen dat geen zinnig mens iets gelooft, tenzij hij eerst denkt dat het geloofwaardig is.

    Verschijnselen vormen onze wereld. Wij scheppen ze niet, maar ze doen zich aan ons voor. Hun manifestatie is onverklaarbaar. Een natuurwetenschappelijke theorie beschrijft reproduceerbare verschijnselen op grond van een aantal wetten. Dit zijn onbewezen stellingen die al dan niet voor geloofwaardig gehouden worden. Natuurwetenschap is ten diepste gegrond op niet weten, dus op geloof. Het verhaal van de oerknal, evenals het ontstaan van de mens uit de oersoep via de evolutie, is niet met experimenten te reproduceren. Het is niet mogelijk een wetenschappelijke status te verlenen aan het toeschrijven van de menswording door natuurlijke selectie, mutatie en een voldoende lange tijdsduur, omdat ze niet experimenteel toegankelijk is. Ook het argument van gevonden fossielen snijdt geen hout, want de fossielen vertellen geen verhaal aan de mens, maar de mens vertelt een verhaal over de fossielen.

    De conclusie is onontkoombaar: ook het wetenschappelijke scheppingsverhaal is een geloofsverhaal’. Er valt niet te bewijzen dat God al dan niet bestaat. ‘Wie om een bewijs van Gods bestaan vraagt, bewijst daarmee alleen dat hij niet gelooft.
    Het enige waarop valt te wijzen is dat mensen ervaringen hebben opgedaan die ze duiden in aannames als een ‘theorie van alles’ of God. God is een keuze, net als een theorie van alles’.

    21-04-2006, 19:25 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    16-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Ida Gerhardt werd op 11 mei 1905 in Gorcum geboren en overleed in Warnsveld op 15 augustus 1997. In haar gedichten speelt het Hollandse landschap, en speciaal het rivierenlandschap, waar zij haar jeugd doorbracht, een grote rol. 






    Pasen

    Een diep verdriet dat ons is aangedaan
    kan soms, na bittere tranen, onverwacht gelenigd zijn.
    Ik kwam langs Zalk gegaan,
    op Paasmorgen, zéér vroeg nog op den dag.
    Waar onderdijks een stukje moestuin lag
    met boerse rijtjes primula verfraaid,
    zag ik, zondags getooid, een kindje staan.
    Het wees en wees en keek mij stralend aan.
    De prille regen had het 's nachts gedaan:
    daar stond zijn doopnaam,
    in sterkers gezaaid.

      Ida Gerhardt (uit Verzamelde Gedichten)

    16-04-2006, 08:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    15-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerherstel voor het Koninkrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Samenvatting van het artikel: Eerherstel voor het Koninkrijk, door de Leidse nieuwtestamenticus H.J. de Jonge in  H.N.Magazine, 26 april 1997.




    Dat de rehabilitatie van Jezus door God de oudste opvatting van Pasen is geweest, blijkt uit historisch onderzoek.
    Sinds de tweede eeuw voor Christus kwam bij bepaalde goepen joden de opvatting voor, dat rechtvaardigen die ten gevolge van hun trouw aan God de dood vonden, door God gerehabiliteerd werden ,doordat hij hen kort na hun dood in een nieuw leven in de hemel deed opstaan.
    Joodse volgelingen van Jezus waren overtuigd, dat hij de dood had gevonden als gevolg van zijn trouw aan God. Daarom waren ze er ook van overtuigd, dat God hem bij zich in de hemel had opgewekt en in het gelijk gesteld. Ze gingen er vanuit dat God Jezus niet in de dood kon hebben gelaten. De gedode werd door God opgewekt. Maar de ontferming van God strekte zich in zulke gevallen niet alleen uit over de vermoorde persoon, maar ook over degenen die met hem geestelijk nauw verbonden waren. God had wel redenen om kwaad op deze mensen te zijn, omdat ze hem in hun gedrag ongehoorzaam geweest waren, maar de dood van een vertegenwoordiger uit hun groep stilde Gods toorn. Dát is wat ook 'de verzoening' wordt genoemd. De eerste christenen hebben geloofd dat zij deelden in de gunst waartoe God door Jezus' dood bewogen was. maar in deze opvatting is Gods verzoening met Jezus' volgelingen een afgeleide van zijn ontferming over Jezus zelf en had een ondergeschikte plaats ten opzichte van de opstanding van Jezus.Gesanctioneerd was achteraf wat Jezus bij zijn leven had geleerd en gepredikt.
    Jezus' prediking is volgens velen, ook volgens de nieuwtestamenticus H.J. de Jonge, goed samengevat in Marcus 1:15: 'De tijd is gekomen. Het Koninkrijk van God breekt aan. Zuiver uw leven'. Volgens zijn volgelingen verdiende deze prediking van Jezus voortgezet te worden.

    Wie Pasen viert, onderschrijft daarmee Jezus' boodschap 'het koninkrijk van God breekt aan'. De vroegste geschiedenis van de kerk laat zien dat in het begin deze boodschap de hoofdzaak van de christelijke prediking was.

    15-04-2006, 07:47 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    13-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hieperdepiep hoera!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


             Mijn blog is vandaag 1 jaar!
           (en ik vind het nog steeds leuk)

    13-04-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagsluiting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    De schrijver Gerard Reve werd geboren als Gerard Kornelis van het Reve op 14 december 1923 in Amsterdam. Vanaf 1993 woonde hij in België in Machelen-aan-de-Leie. Hij overleed 8 april jl. op 82-jarige leeftijd in Zulte. Op 23-jarige leeftijd werd Reve bekend met zijn debuutroman ‘De avonden’ (1947). Hij was een controversieel figuur, bewonderd en verguisd, door zijn beschrijving van homoseksualiteit, religie en dood. Voor zijn werk kreeg hij verschillende prijzen. In 1998 werd hij Commandeur in Orde van de Nederlandse Leeuw. Zaterdag wordt hij begraven in zijn laatste woonplaats Machelen-aan-de-Leie.




    Dagsluiting

    Eigenlijk geloof ik niets
    en twijfel ik aan alles,
    zelfs aan U.

    Maar soms,
    wanneer ik denk dat gij waarachtig leeft,
    dan denk ik dat Gij liefde zijt en eenzaam
    en dat in zelfde wanhoop
    Gij mij zoekt,
    zoals ik U.

    -------------

    "De Dood is het mooiste onderwerp dat er bestaat, want hij laat de mens nooit in de steek; je kunt altijd op hem blijven rekenen."
                                                                             Gerard Reve

    11-04-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Geitenweitje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Jacqueline van der Waals werd op 26 juni 1868 geboren in Den Haag en overleed op 29 april 1922, op 54 jarige leeftijd,  in Amsterdam aan maagkanker. Haar onderwerpen waren vooral, de natuur, de verhouding tot God en de dood. Vaak gaan haar gedichten over haar twijfel en doodsaanvaarding. Pas na haar dood werden haar gedichten echt bekend.


     

     

    Het Geitenweitje

     

    Op het geitenweitje

    Staat het kleine geitje

    B ij de grote geit.

    Geiteke, wat moet je

    Met je fijne snoetje,

     Dat zo klaaglijk schreit?

     

    Met je bleke bekje?

    Geiteke, wat rek je,

    Trek je aan het touw?

    Snuffelende aan mijn mouwen….

    Met je lief vertrouwen

    In zo’n vreemde vrouw!

     

    In mijn handen stop je

    Nu je jonge kopje:

    Zeg, wat moet ik doen?….

    Op het geitenweitje

    Staat het kleine geitje,

     Als een wittigheidje

    In het prille groen.

     

     Jacqueline van der Waals, 1868-1922

    uit Gebroken Kleuren

    06-04-2006, 12:37 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    31-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie en haat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gerrit Manenschijn (1931) is theoloog, filosoof en ethicus. Hij verwierf bekendheid door zijn indringende studies over de filosofie en ethiek van Thomas Hobbes, Adam Smith, Immanuel Kant en John Rawls.

    Religie en haat
    De Amstelveense ethicus en theoloog Gerrit Manenschijn heeft een boek geschreven getiteld Religie en haat. Over religieus gemotiveerd terrorisme. Hij bestudeerde daarvoor de koran, de bijbel en de joodse tenach (het bijbelse Oude Testament). Sinds de 11e van den 9e 2001 heeft hij zich in dit onderwerp verdiept en vraagt hij zich af of in de islam meer explosief materiaal zit dan in andere religies.
    In zijn boek heeft hij ongeveer gelijke teksten over haat en vijandschap uit de koran en de bijbel naast elkaar geplaatst en daarmee komt hij tot de conclusie dat ze beide niet voor elkaar onderdoen.

    Naast de bijbeltekst van Psalm 3:8 bv. zet hij Sura 47 uit de koran.
    In Ps. 3:8 staat : Sta op, Heer, en red mij, God, sla mijn vijanden in het gezicht, breek de tanden van de wettelozen.
    In Sura 47: Wanneer u een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn, houwt dan in op hun nekken. En wanneer u onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in de boeien.

    Een ander voorbeeld, waarin de teksten wel heel erg op elkaar lijken, staat in het bijbelboek Deuteronomium 19: 21 en Sura 4 en 5.
    Deuteronomium 19:21
    : Heb geen medelijden en eis een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand.
    ( Exodus 21: 23 – 24: Dan geldt: een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem).
    In Sura 4 en 5 lezen we: Wie iets slechts doet, hem wordt vergolden wat hij heeft gedaan….. Leven om leven, oog om oog, neus om neus, oor om oor, tand om tand.

    Manenschijn is van mening dat elke wereldreligie wel iets van geweld in zich heeft. Er is echter een fundamenteel verschil.
    In het christendom is er niet alleen het gebod van de naastenliefde, maar ook de liefde tot de vijand.(Matthëus 5: 43) waarin staat: U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten. Maar ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, opdat u kinderen bent van uw Vader in de hemel.
    En deze vijandliefde, zegt Manenschijn, betekent het respecteren van de rechten van de vijand volgens de regel van de wet.
    Het is geen geweldloosheid, maar het hanteren van een conflictvermijdende strategie in een wereld die getekend wordt door oorlog en geweld.

    31-03-2006, 14:07 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is niet altijd wat het lijkt


    Het is niet altijd wat het lijkt

    Twee reizende engelen stopten om te overnachten in het huis van een rijke familie. De familie was niet zo beleefd en men liet de engelen overnachten in een koude kelder, in plaats van het gastenverblijf van hun landhuis. Toen ze hun bed opmaakten op de koude vloer, zag de oudste engel een gat in de muur en repareerde het. Toen de jongste engel dat zag, vroeg hij waarom hij dat deed. De andere engel antwoordde: “Het is niet altijd wat het lijkt”.

    De volgende dag vertrokken zij en ’s nachts vroegen ze logies bij het huis van een erg arme, maar gastvrije boer en zijn vrouw. Nadat ze het kleine beetje voedsel dat in huis was, met het echtpaar hadden gedeeld, mochten ze in hun bed slapen, opdat ze een goede nachtrust zouden hebben. Toen ze de volgende dag wakker werden, troffen de engelen de boer en zijn vrouw in tranen aan. De enige koe die ze hadden lag dood in de wei en dat was hun bron van inkomsten. De jongste engel was woedend en vroeg aan de oudere engel waarom hij dit had laten gebeuren. “De eerste man had alles en toch hielp je hem. Deze familie had weinig tot niets, maar was bereid alles te delen en toch laat je hun koe doodgaan”. De oudere engel antwoordde: “Het is niet altijd wat het lijkt. Toen we in de kelder van het landhuis waren, zag ik door het gat dat er goud verstopt lag. Omdat de eigenaar zo van hebzucht vervuld was en niets van zijn rijkdom wilde delen, heb ik het gat dichtgemaakt, zodat hij het goud nooit zal vinden.

    Toen we vannacht in het bed van de boer sliepen, kwam de engel des doods om de vrouw op te halen. In plaats daarvan gaf ik hem de koe. Het is niet altijd wat het lijkt”.

    25-03-2006, 07:29 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik weet iets goeds van jou!



     

    Ik weet iets goeds van jou

     

    Zou niet de wereld beter zijn
    als iedereen die ik ontmoet
    mij zeggen zou:
    ik weet iets goeds van jou?

    En dan spontaan
    mij deed wat goeds?

     

    En zou het niet geweldig zijn
    als onze handdruk zeggen zou
    -  van harte en oprecht gemeend - :
    zeg, jij en jij en jij en jij!

    Ik weet iets goeds van jou!

     

    Zou niet de wereld blijer zijn

    als men het goede oprecht prijzen zou?
    Want, werkelijk, bij al het kwaad
    is zoveel goeds in mij en jou.

     

    Zou het niet een faire houding zijn
    wanneer iedereen zo denken zou :
    jij weet een beetje goed van mij
    en ik, ik weet een beetje goed van jou!
     

    Georgia Highway

    16-03-2006, 16:07 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    12-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De regenboog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Menno Rougoor is vrijzinnig, vanwege de mogelijkheid voor iedereen om het geloof op zijn of haar eigen manier te beleven, zonder dogma’s. Hij is predikant en voorzitter van de Predikantenvereniging van de Vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB en docent aan de Theologische opleiding te Bilthoven in Nederland.


    Menno Rougoor houdt in zijn bijdrage in een boek van W.B.Drees,
    ‘Een beetje Geloven’ (1999), een pleidooi voor universele religie.
    Ik haal hier een paar gedeelten aan die mij de moeite waard lijken om nog eens nader te overdenken.

    Hij vergelijkt de eenheid van religies met de regenboog.
    Eén lichtstraal van de zon breekt zich tot zeven verschillende kleuren.
    ‘Het ene goddelijke licht breekt zich in onze werkelijkheid tot de kleurenrijkdom van diverse religies en levensbeschouwingen.
    Deze veelkleurigheid is een uitstraling van God als lichtbron.’
    Deze ‘religieuze regenboog’ is voor hem een ideaal.

    De pogingen die tot nu toe zijn gedaan om grote inzichten uit de diverse bestaande religies samen te brengen, hij denkt daarbij aan de bahaíreligie en de soefibeweging, bleven slechts ‘zeer marginale verschijnselen op de religieuze wereldkaart’. Aan de bestaande overvloed van religies hebben zij er alleen nog twee toegevoegd.
    Het gaat hem er ook niet om om een heel nieuwe wereldreligie te construeren met behulp van elementen uit de bestaande religies, maar dat de mens zich bewust openstelt en laat beïnvloeden door de inzichten van andere tradities.
    ‘De bijzondere kracht van het beeld van de regenboog is, dat het je in een flits doet beseffen hoe beperkt en relatief je eigen religieuze traditie is en je tegelijk ook doet verlangen om jezelf te verrijken met de schatten uit andere tradities.’
    In de loop van de wereldgeschiedenis zijn er af en toe heel bijzondere ‘lichtbrengers’ van de mensheid geweest zoals, achtereenvolgens: Krishna, Mozes,Boeddha, Lao-tse, Socrates, Christus, Mohammed.

    Van niemand zou de schrijver durven zeggen ‘Hij is het licht der wereld’. Zoals nu het licht van de zon zich breekt tot zeven verschillende kleuren, zo straalt er ook een gebroken goddelijk licht uit deze verschillende figuren.

    De heilige boeken van al de bijbehorende religies bieden evenveel, en weer heel andere waardevolle stof tot overdenking.

    12-03-2006, 08:01 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    08-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twentse weerspreuk



    Weerspreuk van Karel van de Kate:
    *********
        
    Wee as zich verbraand in meart,
    zit in 'n aander laand,
    of te kot bie 'n heard

    08-03-2006, 11:31 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    didi2
    blog.seniorennet.be/didi2


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!