Maandag 13 februari.
Vanmorgen heeft de Movistar 3 mijl voorsprong op de ONE. De TWO was laatste, maar ligt nu 2 mijl voor op de Ericsson, die 23 mijl achter de leider ligt.
Vanmiddag ligt de ONE weer 5 mijl voor op de Movistar.Vanavond is het verschil 17 mijl met Movistar, dan de Pirates met 37 mijl en dan komt de Two met 41 mijl, die ook de Brasil heeft ingehaald.
Woensdag 15 februari.
Vanmorgen moet boot ONE nog 123 mijl afleggen naar Wellington. Voorsprong op Movistar is 32 mijl, Pirates 67 mijl, Brasil 105 mijl, TWO 112 mijl, Ericsson 175 mijl.
Zal de ONE in staat zijn de voorsprong op Movistar te behouden in de Cook Strait, waar bijna geen wind is. Bij boot ONE is teveel water aan boord geslagen.
Vanmiddag is de stand als volgt: ONE en Movistar liggen gelijk op 92 mijl afstand van de finish met windkracht 7 knopen, maar de snelheid van ONE is slechts 5,8 knopen en van Movistar 11,2 knopen. Het is nog spannend tussen Brasil en TWO, want het verschil is maar 3 mijl.
Links boven Cape Farewell. Leuk dat ik ook eens met een groepsreis in 2000 de Cook Strait heb overgestoken met een ferry van Wellington naar Picton op het Zuider-Eiland en we verbleven een paar nachten in Nelson.
Inmiddels is Cape Farewell, de kop van het Zuider Eiland gepasseerd.
Drie uur later is de stand gewijzigd: Movistar ligt op kop, nog 69 mijl tot de finish, ONE 1 mijl verschil, Pirates 17, Brasil 31, TWO 40 en Ericsson loopt goed in tot verschil van 69 mijl.
Elke drie uur verschijnt op de site de nieuwe positie van de boten. Bij 49 mijl voor de finish liggen ONE en Movistar nog steeds nek aan nek. Bij de andere boten is niet veel veranderd.
Om 21 uur onze tijd duurt het gevecht nog steeds voort tussen ONE en Movistar. Nog 30 mijl met weinig wind en de snelheid van beide is 6 knopen. Iedereen is verwonderd over het geheim van de ONE om nu ook bij weinig wind de Movistar bij te houden. Er wordt gedacht, dat er iets aan de zeilen is gedaan. In de baai van Wellington is het windstil, dus hoe dat moet aflopen? Om 24 uur is de afstand nog 19 mijl en de strijd is nog niet afgelopen.
Donderdag 16 februari.
Vanmorgen ben ik wakker om 6.30 uur en ik ga snel naar beneden om te weten wie er heeft gewonnen in Wellington. Op GMT tijd 0.10 (bij ons 2.10) heeft Movistar gewonnen met slechts 9 seconden verschil op de ABN/AMRO ONE.
Nog 19 mijl tot de finish en Movistar neemt de leiding over van de ONE.
Het was erg spannend tussen deze 2 boten de laatste dag, evenals tussen de laatste 2 boten in de race van ABN/AMRO TWO en Ericson, die de laatste mijlen ook maar 1 mijl verschil hebben. Movistar heeft al bekend gemaakt, dat zij de penalty nemen van 2 uur later starten op zondag voor leg4 om de boot te repareren, die teveel schade heeft opgelopen.
Hier komt boot TWO de bocht om in de haven van Melbourne
ABN/AMRO TWO komt om 6.04 uur GMT over de finish en Ericsson besluit om niet over de finish te gaan. Volgens de regels krijgen ze geen penalty van 2uur wachten bij de start als ze zich voor de finish terugtrekken. Vreemde regel. Ze willen hun boot ook laten repareren zonder penalty. Wellington is een pitstop, a.s. zondag is de start voor leg4.
Het nieuwe klassement is nu als volgt:
ABN/AMRO ONE 38.5 punten
ABN/AMRO TWO 28
Movistar 25
The Pirates of the Caribbean 21.5
Brasil 1 20.0
Ericsson Racing Team 16.5
Brunel 11.5
16-02-2006, 18:56 geschreven door Princess
|