Dagboek en foto's
  • PSP les New York van Drevers
  • Photoshop nog eentje voor Halloween
  • Photoshop en PSP Halloween 31 oktober
  • Project mailgroep Photoshop thema Halloween.
  • PSP les Top Elegance van Edith Spigai
  • Photoshop les photo-effects shape-cluster
  • Photoshop les Mosaïcale L'îlot -Eilandje
  • Photoshop creatie met tube van Yokalicious
  • Photoshop E-cards Verjaardagen 30-39 jaar seniorennet.be
  • Photoshop Project thema Oldtimers
  • Photoshop Les Alisa van Mosaïcale
  • Photoshop video les manipulation backyard
  • Photoshop weekscrap 6 augustus Sweet Dreams
  • Photoshop en PSP scrap Summer Moment van Molemina 3x
  • Photoshop les animatie botsende bol van Oldy
  • PSP les 195 van Mieke
  • Photoshop mooie template aangepast en gevuld
  • PSP les Riet van Crealine-Linette
  • Photoshop scrap van Lily Fée voor medelid Hennie
  • Photoshop 3D met CS5 Repoussé gemaakt met CC2015
  • Photoshop lesje Marena van Mosaïcale voor Moederdag en eentje extra
  • PSP Top Weave van Nines
  • PSP les Zenyra van Fairymist

16-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project 64 mailgroep Photoshop met foto van reikend meisje
    project-64-reikend-meisje.jpg picture by Princess1944

Deze week was bovenstaande afbeelding een leuk onderwerp voor het project. Hiermee kan je vele kanten uit en er zijn 78 inzendingen binnen gekomen. Ik plaats hier graag 8 werkjes van de medeleden van de mailgroep.

Project-64-blog.jpg picture by Princess1944

64-Pinokio.jpg picture by Princess1944

16-05-2010, 12:16 geschreven door Princess

11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Londen deel 3

Zondag 2 mei.

map-Westminster-Abbey
         (1)
    John Adam Street

(2)          Westminster Abbey

(3)          National Portrait Gallery

Na het ontbijt gaan we op stap naar de Westminster Abbey.

In deze beroemde abdij liggen leden van het koningshuis begraven en vinden de kroningsplechtigheden en andere belangrijke gebeurtenissen plaats.

Het regent nog steeds en er staat een harde wind. Mijn paraplu waait stuk en ik krijg dan de paraplu van Arthur en hij doet zijn capuchon op zijn hoofd. We nemen de zij-ingang (Western Door) en de kerkdienst begint om 11.15 uur. De dienst  staat in het teken van de vijfde zondag na Pasen. We zijn vroeg, zodat we als eerste in de rij staan tot we plaats mogen nemen en we zitten op de eerste rang in het koor, waar het mannen- en jongenskoor plaats zal nemen, zodat we die goed kunnen zien.

koor
    Wij zitten aan de rechterkant naast het koor.

koor2

Het koor van Westminster Abbey is wereldwijd bekend als een van de beste koren van zijn soort. Het bestaat uit ongeveer 30 jongens (allen aanwezig is gewijd residentiële de Abdij Choir School ) en 12 professionele volwassen zangers (bekend als Lay vicarissen), het koor speelt een centrale rol, zowel in de dagelijkse koor diensten in de abdij en in de vele koninklijke en nationale gelegenheden die daar plaatsvinden.

Na de kerkdienst nemen we de metro naar huis (1 halte) en dan besluiten we om naar het museum The National Gallery te gaan bij Trafalgar Square.

We drinken even koffie bij de Nero om de hoek bij het appartement in de Strand Street en dan lopen we naar het museum, dat is dan niet zo ver.

We zijn van 13-15 uur in het museum en we nemen een rolstoel voor mij, zodat ik geen uren op mijn benen hoef te staan en Arthur dirigeert me handig door alle mooie zalen met werken van de bekendste schilders uit Europa en elk land heeft zijn eigen zaal. De collectie uit Nederland (o.a. De ABN-Amro zaal) en België is groot. We zien ook een schilderij van de Oude Kerk in Amsterdam, waar het gezin van mijn zoon lid van is. Jammer dat ik de naam van de schilder niet meer weet, want op de website hieronder zijn alle schilderijen op naam terug te vinden.

Op deze link vind je van alles over dit prachtige museum

1689-National-Gallery

In de museumwinkel koop ik een paraplu met een grote zonnebloem van Van Gogh erop.

Weer buiten maak ik een foto van het museum en het is droog en we lopen richting huis en vinden een gezellig Italiaans restaurant Bertorelli in de  37 St Martin’s Lane, waar we lang hebben gezeten en heerlijk gegeten. We nemen allebei calamari fritti als voorgerecht en Arthur neemt een gerecht met kip (paillard di pollo) en ik met gamba’s als hoofdgerecht. Dan nemen we samen een kaasschotel en ik nog een koffie amaretto.

We zijn thuis om half zeven en ik mag weer op de laptop van mijn zoon de rest van de avond doorbrengen, terwijl hij zit te lezen voor zijn werk.

Maandag 3 mei.

Het is een Bank Holiday, dus Arthur hoeft niet naar de universiteit, maar hij krijgt wel een telefoontje van zijn baas uit Nederland, dat hij een belangrijk rapport moet doornemen, dat hem per mail wordt toegestuurd, dat we het programma een beetje aanpassen. In de morgen gaan we dan samen naar Covent Garden en daarna gaat Arthur naar huis om zijn werk te doen en ik ga dan naar Harrods en zal me de rest van de dag wel alleen amuseren.

Het is gelukkig een droge dag en het is in Covent Garden erg gezellig met zijn markten, straatartiesten en leuke winkels. Hier ben ik in 2000 ook met mijn jongste zoon geweest. Arthur kende deze plek nog niet. Op het Piazza wordt het publiek vermaakt door een straatartiest op een hoge fiets met 1 wiel. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt.

1690-Covent-Garden
    Maar wel daarna van een zanger in de overdekte galerij en er is ook een antiekmarkt met veel zilveren voorwerpen. Die markt is alleen op maandag, dus dat was toeval, dat we die zagen.

We drinken samen nog koffie bij een Nero en het is half 12 en dan gaat Arthur naar huis en ik neem de metro naar Knightsbridge om naar Harrods te gaan.

1691-metro-Covent-Garden

Ik heb anderhalf uur in dat mooie warenhuis doorgebracht en heb genoten van een portie oesters (6 voor 19 pond) in de oyster bar en een glas champagne (11.50 pond) erbij. Ach je moet jezelf een keer verwennen he.

1692-oesterbar Harrods

1693-oesterbar-Harrods

Dan is het tijd om terug naar huis te gaan en neem de metro via South Kensington naar Embankment en loop nog een keer over de Golden Jubilee bridge om een foto te maken van London Eye.

1695-LondonEye

Om half vier vertrekken we met de metro naar het station St-Pancras, waar ik afscheid neem van Arthur en hem bedank voor de geweldige dagen samen en loop naar het perron voor de terugreis met de trein om 16.57 naar Brussel-Zuid.

Dan is mijn plaats in rijtuig 12 en ook nu is het in de eerste klasse erg stil.

Ik heb in Brussel een uur de tijd om over te stappen op de trein via Lier naar Neerpelt.

Hiermee is het einde gekomen aan dit verslag en ik ben weer een mooie herinnering rijker.

11-05-2010, 20:25 geschreven door Princess

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Londen deel 2

Zaterdag 1 mei

Om 10 uur is het droog en we gaan op pad. We lopen een kort stukje naar de grote straat Strand en nemen een Londense taxi – cab – naar de Borough Market. Je kan merken, dat de kantoren gesloten zijn, want het verkeer is een stuk rustiger in de stad.

Hier een plattegrond van de wijk Southwark ten zuiden van de Thames. Bij de rode A is de overdekte markt.

Borough-Market map

(1)          Tate Modern Art

(2)          St Paul’s Cathedral

(3)          Millennium Footbridge

Van deze link heb ik wat info overgenomen.

Borough market is een van de oudste markten van Londen. Al meer dan 250 jaar worden hier etenswaren verhandeld. De sfeer is nog altijd bijzonder en authentiek en dat heeft mede te maken met de ligging van de markt. Het grotendeels overdekte marktterrein ligt onder een spoorbrug vlakbij het grote station London Bridge. De setting zou zich prima lenen als filmdecor. Inmiddels is Borough marktet uitgegroeid tot een etenswarenmarkt die zijn weerga niet kent.

Borough-Market-van-Internet
    Foto van Internet

Ik heb echt van dit uitstapje genoten. Wat valt daar veel te zien en het is zo mooi uitgestald en produkten uit vele landen. Zoiets kennen we niet in ons landje. Veel restaurants doen hier dan ook hun inkopen. Deze markt is op donder-, vrij- en zaterdag open.

1667-Borough-Market

Hierboven produkten uit Frankrijk en hieronder uit Maleisië

1668-Borough-Market

1670-Borough-Market

De Joselito Paleta, de beste gedroogde ham in de wereld uit Spanje.

1671-Borough-Market

1672-meringues

Hele grote meringues!

Vanaf de markt lopen we richting de Thames en via de South Bank bereiken we het Tate Modern Art museum. Het is een half uur lopen en halverwege moet ik even op een bankje langs de rivier uitrusten vanwege een pijnlijke voet, maar het herstelt gelukkig snel. De toegang tot de museums is gratis en we gaan de collectie niet bekijken, maar naar de 7e verdieping om lekkere koffie te drinken en van het mooie uitzicht te genieten op de Thames en de City met de St Paul’s kathedraal aan de overkant. Op de foto’s hieronder de  Millennium Footbridge, die in het jaar 2000 is geopend, maar toen ik daar was met mijn jongste zoon konden we daar niet overheen, want was afgesloten vanwege een technisch probleem, dat de brug teveel zou trillen.

1673 milennium bridge-St Paul

1677-milennium-bridge-St-Paul

1676-in-Tate-Modern-Art-museum

Na de koffie gaan we de wandelbrug zonder trillingen over naar de overkant en lopen naar de St Paul’s van architect Wren.

1678-St-Paul

Het aluminium dek is vier meter breed. De acht hangkabels zijn gespannen om een kracht van 2000 ton te tillen; dit is genoeg om 5000 mensen tegelijkertijd op de brug te kunnen dragen.

Onverwachte trillingen van de brug zorgden ervoor dat de brug op 12 juni 2000 weer gesloten werd om aanpassingen te maken. De trillingen werden veroorzaakt door alle mensen die eroverheen wilden lopen (90.000 voetgangers op de eerste dag, met meer dan 2000 op hetzelfde moment). De brug lag die dag op de route van een liefdadigheidsloop. In het begin waren het nog kleine trillingen, maar toen alle mensen met de trillingen meeliepen, werd het steeds erger. De oorzaak lag in het feit dat de brug gevoelig was voor trillingen met een bepaalde frequentie waarbij het gewicht van de brug ook nog eens relatief laag is. Lichte trillingen werden in eerste instantie veroorzaakt doordat voetgangers in min of meer gelijke tred liepen. Door de trillingen gingen de voetgangers nog meer in gelijke tred lopen om juist tegen die trillingen in te stappen. Dit versterkte de trillingen weer verder.

Hierna kreeg de brug als bijnaam The Wobbly Bridge. Er is geprobeerd om het aantal mensen op de brug terug te dringen door mensen te laten wachten, maar dit leidde tot lange wachtrijen, en de trillingen verdwenen hierdoor niet. Het sluiten van de brug drie dagen na de opening leidde tot kritiek van publiek, omdat een ander millenniumproject (de Millennium Dome) ook al tegenslagen had gekend.

Trillingen zoals deze waren al eerder bij andere bruggen geconstateerd. Na analyse werd het probleem verholpen door Tuned mass dampers aan te brengen om de horizontale en verticale bewegingen onder controle te houden. Dit duurde van mei 2001 tot januari 2002 en kostte £ 5 miljoen. Na een testperiode werd de brug succesvol heropend op 22 februari 2002.

Arthur heeft bedacht om met de bus en daarna met de metro naar Kensington te gaan en we wachten bij een halte tegenover de St Paul’s op bus 11 en rijden door straten met belangrijke gebouwen en stappen uit vlakbij metrostation Temple vanwaar we onze reis vervolgen naar het station High Street/Kensington

1680-bus-11

Uitzicht uit bus 11 op de St Paul’s Churchyard

De Kensigton High Street is een mooie winkelstraat en ik heb een krultang nodig voor mijn haren, want ik heb geen krultang die op 120 volt werkt en mijn haar is wel uit model gegaan door al die regen van gisteren. Vandaag is het prima weer om een stad te verkennen. We vinden een winkel van Boots en ik ben daar ook geslaagd voor slechts Pond 12.70. We zoeken ook een restaurantje voor de lunch en we besluiten bij een Thais restaurant te eten en dat heeft goed gesmaakt.

Arthur weet nog een leuk plekje om te bekijken en dat is een daktuin van de president van Barkers warenhuis op nummer 99 Kensington High Street, maar de ingang is in de Derby Street.

map Kensington High Street
    We krijgen een folder en zodoende heb ik ook de website gevonden.

Klik eens op de Gallery en The Gardens voor leuke foto’s. Het is een ideale plek voor party’s, maar dat zal zeer kostbaar zijn.

Roof Gardens

Foto van Internet van de Spaanse tuin van het Alhambra in Granada. Rechts de torenspits van de St. Mary Abbots, een parochiekerk in Victoriaans-Gotische stijl in de Church Street.

Deze kerk is zeker een bezoekje waard heb ik nu gelezen op Internet, dat staat een volgende keer op het programma.

St_Mary_Abbots_Church&ei=WEPpS6KKFZKWOOOLiO0K&sa=X&oi
    =translate&ct=result&resnum=10&ved=0CGUQ7gEwCQ&prev=/
    search%3Fq%3Dst%2Bmary%2Babbots%2Bchurch%2Bkensington%26hl%3Dnl%26prmd%3Dm

1681-daktuin

1683-daktuin

1685-daktuin

1684-daktuin

Dan halen we nog een paar boodschappen zoals brood en kaas bij Mark & Spencer en gaan we terug met de metro naar huis in de John Adam Street en we zijn om 16 uur thuis en dan gaat Arthur nog even weg om zaken te regelen en ik mag op zijn laptop mijn post doornemen.

Om 17 uur komt er een harde regenbui van een half uur, maar Arthur was toen net ergens binnen gelukkig. Hij heeft ook alvast de kaartjes voor de musical Chicago opgehaald, die we vanavond gaan zien. We eten thuis een klein hapje en dan begint het weer te regenen en het stopt ook niet meer de komende dag, dus we hebben vandaag verder wel geboft met het weer.

We nemen een taxi van Strand naar het Cambridge theater in de wijk West End bij de rode A op de map.

Cambridge-Theatre

(1)          John Adam Street appartement

We hebben nog tijd om koffie te drinken bij Nero, die tegenover het theater zit. Er zijn veel van deze koffiezaken en we vinden allebei de cappuccino daar erg lekker.

Ik maak een foto van het theater in de deuropening van Nero.

1687-Cambridge-Theatre

Chicago The Musical is gebaseerd op het toneelstuk van Chicago Tribune-verslaggever Maurine Dallas Watkins uit 1926 en vertelt het verhaal van Roxie Hart, een danseresje dat haar minnaar vermoordt. Vervolgens slaagt ze er niet alleen in om met de hulp van showbizz-advocaat Billy Flynn een gevangenisstraf te ontlopen, maar ze gebruikt haar proces ook om zich samen met een ander moordzuchtig danseresje, Velma Kelly, naar de top van de showbizz-wereld op te werken.

De sexy kostuums, uitdagende dansstijl, cabareteske teksten en het grote showelement, maken dat Chicago een van de meest spectaculaire en extravagante musicals aller tijden is. Wereldberoemd zijn de songs 'All That Jazz' en 'Cell Block Tango'.

Na afloop zit het verkeer helemaal vast, want alle theaters gaan uit en vele taxi’s staan in de file en er zijn ook veel fietsers met een karretje voor 2 personen, die zich aanbieden, maar we besluiten om in de regen naar huis te lopen en dat is nog een aardig eindje, maar ik heb dat gered.  Dit was weer een fijne dag!

11-05-2010, 20:15 geschreven door Princess

10-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reisverslag Londen mei 2010

Verslag 4-daagse reis naar Londen 30 april - 3 mei 2010

Foto’s staan ook in een album op de volgende link:

Vrijdag 30 april

Vandaag is het dan zover, dat ik mijn oudste zoon Arthur in Londen een bezoekje ga brengen. Hij moet daar een maand zijn voor zijn werk als hoogleraar aan de universiteit, waar hij lezingen geeft en onderzoeken doet naar o.a. het opwarmen van de aarde. Meestal verblijft hij in een hotel, maar deze keer heeft hij een appartement gehuurd en ik heb gevraagd of ik mag komen voor een lang weekend. Hij heeft maandag ook vrij vanwege een Bankholiday.

Het is de derde keer, dat ik Londen bezoek, de eerset keer in de jaren 80 en de tweede keer in het Millenniumjaar 2000 met mijn jongste zoon. De meeste toeristische attracties heb ik al gezien en nu ga ik eens andere plekken van Londen bekijken.

Het is Koninginnedag en ik kijk nog even naar de tv naar het bezoek van koningin Beatrix en haar familie aan Zeeland waar het helaas regent. In Belgisch Limburg blijft het de hele dag droog en het wordt vandaag ongeveer 12 graden en in Londen is hetzelfde weerbeeld.

Ik vertrek om 13.34 uur met de trein uit Neerpelt naar Brussel-Zuid, waar ik dan anderhalf uur de tijd heb om over te stappen op de Eurostar naar Londen. Een uur om over  te stappen zou voldoende zijn, maar met het tijdschema uit Neerpelt had ik geen keus. De Eurostar heeft een eigen terminal en het inchecken gebeurt hetzelfde als op een vliegveld en je gaat dan ook door de douane en de security, maar het is allemaal wel veel soepeler. De trein heeft 18 wagons, zodat het instappen heel snel verloopt zonder gedrang. Op mijn kaartje staat rijtuig 7 en plaats 43. Er zijn dus enkele rijtuigen voor de eerste klasse en daarbij staat een hostess je op te wachten.

station-Brussel-Zuid

Ik wil hierbij mijn vriendin Germaine bedanken voor haar hulp bij het kopen van de treinkaartjes bij het internationale loket in Hasselt, waar we samen nog de stad zijn ingegaan en gezellig op een terrasje in de zon hebben gezeten. Omdat zij bij de Spoorwegen heeft gewerkt, mag ze voor vrienden kaartjes met korting kopen en daar heb ik dan van kunnen profiteren en heb daarom kaartjes voor de eerste klasse gekocht en ben in totaal voor de reis €140 kwijt.

De trein vertrekt om 16.59 uur (precies op tijdschema) en ik ben van plaats gewisseld, want ik kan niet zo goed tegen achteruit rijden en er zijn genoeg vrije plaatsen, dat ik andersom kan zitten.

Eurostar

Onderweg wordt in de eerste klasse een maaltijd geserveerd en ik weet niet meer wat ik heb gegeten, maar er zat weinig smaak aan. Ik heb wel genoten van een glas champagne.

De reis gaat via Lille en Calais en de rit duurt  2 uur en 5 minuten en daarvan ben je 20 minuten in de Kanaaltunnel. Je komt in hartje Londen aan op het St-Pancras station.

St-Pancras-station

Ik maak een foto in het station en de klok wijst 18.10 uur aan, het is een uur vroeger dan in België of  Nederland.

Arthur staat me bij de uitgang van het perron op te wachten en neemt de roll-on van me over en gaat voor mij een Oystercard kopen, een soort OV kaart voor de metro en de bus.

Hij is direct uit zijn werk naar het station gekomen.

metrokaart-kopen

Arthur is de 2e persoon van rechts op de foto.

We lopen van dit station (1) naar de metro en nemen de gele Circle Line, die een omweg maakt naar Embankment (2), maar dan hoeven we niet over te stappen.

metro

Dan is het 10 minuten lopen naar de flat in de Adam Street (3), die Arthur heeft gehuurd. Het is een buurt met kantoren en er is een klein park waar we langs lopen en daar is een wijnbodega en het is redelijk goed weer, dat er staan daar veel mensen buiten na te praten met elkaar met een glas wijn. Bij de rode A op de plattegrond hieronder is het appartement en dat is op de bovenste 4e verdieping, maar er is een lift.

map omgeving appartement

We zijn om 19 uur in de flat en Arthur heeft nog niet gegeten en neemt een flinke portie kant en klare salade uit de koelkast en ik pak mijn koffertje uit. Een kwartier later lopen we naar de overkant van de Thames om naar de London Eye te gaan, waar hij kaartjes heeft besteld voor 19.45 uur, dus dat kunnen  we prima halen, want het is 20 minuten lopen.

In 2000 heb ik met mijn jongste zoon 2 uur in de rij gestaan om een plekje in het reuzenrad te bemachtigen en vlak voor onze beurt was er een defect en ging het hele feest niet door en het was toen schitterend weer. Dat eerste jaar kwam dat wel vaker voor, maar nu zijn die kinderziektes voorbij.  Mijn andere zoon heeft dat onthouden en wil mij nu ermee verrassen.

We steken de in 2003 geopende wandelbrug over van de Golden Jubilee Bridges.

GoldenJubileeBridge afbeelding van Internet

De Golden Jubilee Bridges zijn 3 bruggen, in het midden voor de treinen en aan beide kanten een loopbrug van 315 meter.

uitzicht-van-Golden-Jubilee-Bridge

Midden op de brug hangt een bord aan de brugleuning met de bezienswaardigheden. We zien de Big Ben en de Houses of Parliament. In het midden op de achtergrond de Millbank Tower.

LondonEye

Hier zijn de gondels goed te zien. Het is geen kermisattractie, waarbij een reuzenrad in een hoog tempo ronddraait. De London Eye is 135m hoog en het duurt een half uur dat er een rondje mee is gemaakt, dus je kan rustig rond kijken en foto’s maken. De 32 gondels zijn groot en er gaan telkens 25 mensen in en dan heb je genoeg loopruimte en middenin is een bank als je even wilt zitten.

collage

In deze template 3 afbeeldingen vanuit het London Eye verwerkt. Rechts van het station Charing Cross heeft mijn zoon een appartement gehuurd. Rechtsboven is de gondel boven ons te zien.

zoon ArthurBoven mijn zoon met uitzicht richting Charing Cross.

Hieronder een close-up van de Big Ben en het is dus 19.45 uur.

Big-Ben

Houses-of-Parliament en Westminster Abbey

Rechtsachter de Houses of Parliament is de Westminster Abbey te zien.

flat-Adam Street naast Charing Cross

De rode pijl geeft aan waar de flat is waar we verblijven.

Telcom Tower 189m

We zien een zware regenbui op ons af komen. In het midden de 189 meter hoge Telecom Tower.

LondonEye-template

Bij het uitzicht naar links zien we de Big Ben en de gebouwen van het parlement en de gondel die voor ons zit. Nu zijn we op het hoogste punt. Ik heb het werkje met een masker gemaakt, waardoor de randen wazig zijn.

Daarna regent het zo hard, dat er geen foto’s meer gemaakt kunnen worden en het is blijven regenen tot de volgende morgen.