Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
10-02-2009
spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
Een ander groepje die reeds hun gezicht schilderde ging tewerk met een spiegel en papier en schaar. Nauwkeurig kijken hoeveel kiezen, hoektanden en snijtanden. Daarna knippen en kleven. Misschien zijn er al nieuwe tanden bij... ook deze werden op papier aangebracht.
Deze week werken we in onze klas rond de tanden. Jaap de krokodil leert ons heel wat. Vandaag ging hij samen met ons op ontdekking in onze mond en die van de juf. Wat een verschil... We benoemden de verschillende soorten tanden alsook hun functie. Daarna zelfstandig aan het werk. Een groepje schilderde hun gezicht klaar... zonder mond. Deze werd gemaakt met papier.
Joepie, op woensdag 11/02 trekken we met onze klas naar de bibliotheek. We brengen onze boeken terug en mogen er elk terug ééntje uitlenen. Graag kleuters op woensdag afhalen in de centrumschool om 12.10 (in de gang)
Als kers op de taart deden we een zoekspel in de nabije omgeving van onze wijkschool met foto's. We werkten per 2 en gingen op zoek naar dezelfde afbeelding alsook op de foto. Zo kwamen we tot de ontdekking dat er overal wel cijfers en letters te vinden zijn nl. nummerplaten van auto's, straatnamen op bordjes, huisnummers, reclameplaten,... Wil jij meer zien van deze activiteit, kijk dan zeker en vast bij favorieten: zoekspel rond cijfers en letters.
Onze rakkers maakten een heuse leesrups van woorden en afbeeldingen aan elkaar. Visueel gedetailleerd kijken naar verschillen in letters en afbeeldingen waren van belang. Concentratie stond natuurlijk ook op de 1ste rij.
Onze rakkers leerden ook een nieuwe werkvorm kennen... contractwerk. Zelfstandig aan het werk gaan en plannen staan hier centraal. Met pictogrammen werden de opdrachten aan de kleuters voorgesteld. Het contractwerk bestaat uit moetjes en magjes. Daarna zelf aan de slag!
We werkten ook met verf en de tamponeertechniek. Stroken knippen, omvormen tot onze naam, goooien met de getalbeelddobbelsteen en dan maar verfkleuren kiezen. Creatief aan het werk gaan daarna toveren! Is dit mijn naam of een andere letter? Of ken jij de eerste letter van je naam? Ken jij daar nog afbeeldingen van? Kan je ze tekenen?
Onze rakkers werkten met een legende. Zo leerden ze het verschil tussen letters en cijfers. Ze gingen op zoek in tijdschriften, kranten en onze letter -en cijferschuiven van in de schrijfhoek. Elkeen had een andere legende...
Tot nu toe gebruikten onze rakkers steeds de drukletters om hun naam te tekenen... vanaf nu proberen we het in kleine leesletters, zoals in het 1ste leerjaar. Elkeen kwam aan bod en vormde zijn naam om mbv stempels tot leesletters. Heel wat zoekwerk!
Het leek wel of we een tijdje niets deden in onze klas... toch niet hoor. Onze rakkers hebben de voorbije weken al heel wat bijgeleerd. We zijn al een tijdje bezig rond cijfers en letters. Onze rakkers leerden wat cijfers en letters zijn. Wat is een alfabet? Van wat heb je er 10 en van wat 26? Heel wat nieuwe informatie...
Op donderdagnamiddag 19/2 trekken we door de Dilbeekse straten. We verkleden ons in... en trekken erop uit. We vertrekken vanuit de wijkschool richting centrumschool. We pikken onze andere vriendjes op en stappen door de straten. Plezier verzekerd!
Klaar is kees? Neen hoor dan maar vertellen hoe het vogelhuisje eruit zag en hoeveel vogeltjes getekend. Ken je de naam nog van de vogeltjes. Inoefenen maar
De juf bracht in het hoekje van het blad een getalbeeld aan evenveel wintervogeltjes mochten erbij getekend worden. Waarheidsgetrouw tekenen was van belang vogeltjes die echt bestaan, die we in de winter zien. We probeerden zoveel mogelijk details te tekenen oa het aantal juiste poten, tenen, kleur. Ook de vetbollen, pindasnoeren, hoorden erbij
We konden er de laatste tijd haast niet naastkijken! De winter was en is nog steeds in ons land. Onze rakkers werkten hier in de klas uitvoerig rond. Zij maakten met de sneeuw fantastische sneeuwpoppen. Zij gingen aan het werk met verschillende groottes van cirkels, schijven om sneeuwpoppen op papier te maken. Zo leerden zij omgaan met verhoudingen. Ze hielden ook even halt hoe de dieren zich in de winter gedragen of al dan niet aanpassen. We vergeleken met onszelf. Via prentjes, boeken, verhaaltjes van de juf kwamen ze tot de constatie dat sommige dieren een wintervacht kregen, een winterslaap/winterrust deden, een verenpak kregen, wegtrekken, We bekeken de wintervogeltjes van dichterbij. Heel wat nieuwe woorden voor onze rakkers. Ze maakten kennis met de koolmees, het roodborstje, de pimpelmees, de merel, de mus,