campers,4x4,motoren
Inhoud blog
  • Vivium ?
  • and now for something completely different...
  • Wat hebbewe daar voor nodig ( Piet )
  • Euh, dan maar zelf bouwen ?
  • OVERLANDERS

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    een zelfbouw camper van en voor de actieve 60 plusser
    07-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een blog, op SeniorenNet; een nieuw begin? Eigenlijk niet, meer een vervolg. Ik heb , of moet ik zeggen , had, een blog op een ander netwerk, over hetzelfde onderwerp.
    Maar daar draaide alles meer om geld, zoals steeds vaker gebeurd in onze huidige maatschappij. Lastig voor een wat rebelse zestigplusser ( 62 ) zoals ik. Een oude mei '68-er. Met een uitgesproken eigen mening en rechtvaardigheidsgevoel. En soms "bizar" volgens mijn Franstalige lieve mooie vriendin.
    En iedereen wordt wel eens aangeraden om zijn plaats te kennen. Bon . Kijken of dat hier is.
    Dus, goede morgen allemaal, ( dagallemaal zou reclame zijn ) even uitleggen wat de bedoeling is.
    Veel mensen denken of dromen wel eens van reizen, vrij reizen zonder te moeten, in de loop van onze levens zijn er tal van praktische bezwaren die daar een stokje voor steken. En wanneer men voldoende ervaring heeft en tijd zijn er weer andere obstakels die het uit de dagelijkse sleur of gezapig leventje stappen moeilijk maakt.
    Een mobilhome of camper, rondzwerven, nieuwe horizonten, ontmoetingen ervaringen... .Tsja...maar wat kost dat, en zelf iets bouwen of verbouwen zal betaalbaarder zijn, kan dat , hoe begin je daar aan.
    Simpel, je begint er aan, of zoals mijn 89 jarige moeder nog steeds zegt: Je kan neer zetten en je handen gebruiken .

    Even voorstellen; een man, bouwjaar'49, gezond van lijf en leden, technische opleiding en levenslange knutselaar, leergierig, die een zetel ziet als iets waar men in plaats neemt voor de aanvang van de laatste eeuwige reis. Drietalig en een doorzetter. Cursus bedrijfsbeheer met attest in 2008 en vrachtwagenrijbewijs C<7,5 T,  theorie en praktijk op 4 dagen in 2009. Nooit te oud om te leren dus en als ik dat kan, lukt dat voor iedereen.

    Ik ben de bouw van mijn 4x4 camper gestart zo'n vier jaar geleden , had toen nog wel wat anders te doen en daardoor is de eindfase, het proefrijden nu pas begonnen.
    Men spreekt wel eens van een "expeditievoertuig" maar die benaming vind ik wat overdreven. Het gaat dus om een soort mobilhome met alle comfort, wat iets anders is dan luxe, die in staat is om ook te rijden waar de weg eindigt, voor wie erg weinig obstakels of ondergronden een echt probleem vormen. Het gebruikte chassis en mechaniek, met aanpassingen, is dat van de bekende Unimog 404, vele mannelijke collega's hebben in legerdienst nog met dat voertuig leren rijden .
    Het idee was om bewoonbaar te zijn voor langere tijd, met alle nodige voorzieningen, bij temperaturen van -20 tot +50. Toch compact ivb met brandstof verbruik en toegankelijkheid van kleine wegen, bvb overzetten van rivieren in dunbevolkte streken, oog voor het milieu, zo veel mogelijk onafhankelijk van stopcontacten en andere voorzieningen op campings ed. En om het leuk te maken, eigenhandig zelf bouwen, van koplamp tot achterlicht EN volgens de richtlijnen en wetgevingen voor verkeer en veiligheid die via de EG worden gedicteerd en in dit land van kracht zijn of worden.

    A peace of cake? Nou, niet echt maar 't valt wel mee....

    07-02-2011, 00:00 geschreven door Guidorenko

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (34 Stemmen)
    Tags:4x4,avontuurlijk reizen,Unimog,camper,mobilhome,zelfbouw,
    11-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERLANDERS

    Over het land reizen met voertuigen, van omgebouwde bestelwagen tot bijna onbetaalbare, door constructeurs vervaardigde twintig tonners. Meestal buiten West-Europa, velen dromen er van, weinigen doen het ook daadwerkelijk. Zo'n camper, ook wel expeditievoertuig genoemd, kost een pak geld, ver reizen kost tijd, soms heb je één van de twee, zelden beiden.











    11-02-2011, 12:02 geschreven door Guidorenko

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Euh, dan maar zelf bouwen ?

    Tsja, zelf bouwen, kan dat.

    Ik denk dat het mogelijk is. Er komt een hoop bij kijken. Eerst en vooral is het op de weg brengen van een voertuig dat niet volledig door een erkende constructeur is vervaardigd na 04-2003 een stuk moeilijker geworden. Voor bijna alles wat je zou wijzigen aan een bestelwagen tot vrachtwagen heb je de goedkeuring, een attest nodig van de constructeur of de invoerder. Die mensen moeten daarvoor de verantwoordelijkheid op zich nemen voor een werkje of totale ombouw die de zelfbouwer heeft uitgevoerd, ongeacht of die erg bekwaam is en terdege vakkundig. Je voelt aan met je ellebogen dat daar weinig of niets van zal in huis komen, er valt ook niets aan te verdienen voor die mensen. Er is ook een groot verschil in regelgeving ivb met het vervoer van goederen of personen, die laatste categorie voertuigen is aan, begrijpelijk, strengere normen onderworpen.  Een bestelwagen die er hetzelfde uitziet als een minibus, kan technisch toch aardig verschillen.

    Maar, voertuigen die met bouwjaren ouder zijn dan 04-2003, vallen voor veel reglementeringen onder de regelgeving die in dat constructiejaar van kracht was. Begrijpelijk, die voertuigen zijn in het verkeer gebracht zoals het toen hoorde, zij bollen nog, eventueel met verbeteringen aangebracht in de loop der tijd, niets gebied om ze van de weg te halen, zolang ze voldoen aan het criterium van de technische controle. Dat schept een hoop mogelijkheden, maar het idee heeft ook zijn beperkingen. Hoe verder we van 2003 geraken , nu 2011, hoe moeilijker het wordt om nog degelijk materiaal te vinden, roestvrij of betaalbaar herstelbaar, onderdelen enz. En, niet vergeten, de milieu beschermende maatregelen die oudere motoren in het verdomhoekje plaatst. Je campertje is klaar, je wil naar de mooie natuur, alleen , ter plaatse mag je er niet in omdat je motortje niet de juiste, nieuwe Euro-norm heeft. Ik heb er hier weinig zin in om de eindeloze discussie over het wat-is-meer-of-minder schadelijk voor het milieu te voeren, sorry, te weinig tijd en te weinig plaats. Is een ouder voertuig dat 10.000 km per jaar bolt schadelijker dan een nieuwe wagen die er jaarlijks 50.000 aflegt, een oude 2400cc schadelijker dan een nieuw 6000 of 8000 cc van een vrachtwagen, of for that mater, een houtkachel waar alles dat van dichtbij of ver iets met hout te maken heeft, al of niet behandeld en geverfd. Verdomme, ik had gezegd me niet in te laten met die discussie. Mijn devies; diesel gebruik je met verstand, mannen weten waarom. Dat heb ik ergens gepikt geloof ik.

    Nou heb ik wat verstand van techniek, moet wel na meer dan 45 jaar ervaring. Maar er zijn mensen die misschien wat minder all-rounder zijn, maar dan weer ergens een vriend of kennis hebben die een bepaalde leemte kan opvullen. Dus, wanneer mijn verhaal je interresseert, niet opgeven, het kan van pas komen.
    Ik heb al wat mobilhomes herstelt, wagens omgebouwd, andere motoren ingebouwd, versnellingsbakken, dat soort dingen, carrosserieke hier, opbouwke daar, kwestie van 't oefenen.














    11-02-2011, 12:41 geschreven door Guidorenko

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat hebbewe daar voor nodig ( Piet )

    Een ruimte om rustig te kunnen werken, een atelier, door de jaren heen redelijk uitgerust met een paar machines, een pak gereedschap en twee handjes, een niet aflatende zoektocht naar oplossingen een paar hersenkronkels die zich vastbijten in problemen zoals een pitbul. Ik kan 't niet laten.

    Ik ben vertrokken van het standpunt dat het niet teveel mocht kosten, dus zeker alles zelf doen. Een voertuig met capaciteiten in het terrein, niet te groot of overdreven motorvermogen, bouwjaar speelde geen rol, zolang er nog maar voldoende betaalbare onderdelen voor te krijgen waren. 4x4, ik krijg maar niet genoeg van die techniek, rij al meer dan dertig jaar met dat soort dingen, op mijn eigen, bescheiden manier.
    De basis dus, het chassis met cabine, het bakske daarachter maak ik zelf wel.
    Op mijn zoektocht vond ik , eenzaam en verlaten, onze vriend. Opzij gezet door de laatste eigenaar wegens te-weinig-tijd. De eerste aanblik deed mijn hartje wat pijn, hij, weggezakt in de weidegrond, een nog ouder broertje op de rug.
    De koop was vlug gesloten, de motor was geblokkeerd door de jaren werkloos zijn.
    Ik heb hem 32 km naar huis getrokken met een trekstang, achter mijn Ferozake, op een vroege, warme zomeravond, een vriend aan zijn stuur, bedankt Wim.

    Maar een open cabine, met canvas voorziene portierkes... enfin, nen Unimog 404 uit '68, ex- Belgisch leger, neen , niet echt meer van deze tijd, ik zit graag warm, uit de wind, droog...
    Dus een andere cabine, dat werd een deel van een Range-Rover '92, in die tijd al voorzien van elektrische ramen, centrale vergrendeling en nog een hele mik-mak.

    En we hebben graag een dieselmotor, dus die geblokkeerde benzine moest ook vervangen, ik vond een D24 TIC Audi-VW, zelfde afmetingen, zelfde maximum toerental , moest lukken.

    Past dat allemaal op en bij elkaar ? Euh, neen. Kon ik het passend maken ? Euh, ja.
    Sommige foto's zijn nogal donker... het heeft ook een tijdje geduurd voor het wat lichter werd .








    11-02-2011, 13:16 geschreven door Guidorenko

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.and now for something completely different...

    Eén van de prangende vragen die de grijze ik-heb-het-op-tv-gezien muizen bezighoud deze dagen ; HOORT EEN 4x4 THUIS IN DE STAD.

    Het antwoord is NEEN, net zo min als een hele hoop andere dingen die er toch zijn en of wonen.

    Tenzij u geen tweede (stads)wagen heeft en toch iets moet vervoeren dat te zwaar is voor te voet of de fiets, u er niet mee in de tram of op de bus kan, en ik heb het niet over uw schoonmoeder, die verplaatst zich hopelijk nog zelf en in de tegenovergestelde richting van wat uw doel is.
    En je mag de stad natuurlijk ook in met een 4x4 als het veertien dagen sneeuwt en vriest, de banen nauwelijks berijdbaar zijn omdat men wel een strooiplan heeft maar geen... zout.

    En een tweede iets meer open deur intrappen; mag een dom blondje achter het stuur van een 4x4 de stad in. Weer is het antwoord, NEEN, net zo min als achter het stuur van een straaljager, olietanker, buldozer, bus, tram.... .
    Ha ja, tram. Dat is gek. Iedereen die in zijn apejaren ook buiten de vakanties wel eens aan 't school dacht, bij mij gebeurde dat zelden, weet dat het raakvlak tussen een cirkel en een rechte(lijn) een PUNT is. Nou heeft zo'n tram cirkelvormige stalen, dus onvervormbare wielen die de rechte lijn van de rails raken. Een contact met zijn wegoppervlak ter grootte van een PUNT. Wrijvingoppervlakte bij remmen; zero, nul, nada, nougabollen.
    Onze verdomde 4x4 daarentegen heeft lagedrukbanden van een fatsoenlijk breedte, uit rubber die, door het gewicht van de wagen, zorgen voor een raakvlak van zo'n ( 250 a 300 cm2 ) x 4, en dan hebben we het over rubber op asfalt, klinkers, beton enz.
    Die tram moet remmen en die schaatst rustig verder op zijn voor hem gereserveerde ijzers. DAAROM krijgt dat ding van vele tonnen ijzer overal voorrang, men probeert hem zoveel mogelijk geruisloos te maken en hij beweegt zich voort in stadskernen waar zelfs geen enkel ander voertuig(je) mag komen. Tussen de schoolkinderen waarvan al jaren geweten is dat ze ook geen remmen hebben.
    Maar niemand haalt het in zijn hoofd om via belachelijke tv programma's van pipo's die de gaten tussen de reklameblokken moeten opvullen, de grijzemuizen massa te bewegen tot gemor en petities tegen die , in musea thuis horende ondingen.
    Maar de 4x4, die"killer"die moet verdwijnen.

    Ik heb ooit gezegd tegen iemand die wel eens opriep om 4x4 bandjes leeg te laten; ik bouw zo'n 4x4 om ergens rustig te kunnen uitblazen, waar geen kortzichtige, ik-heb-de-klok-horen-luiden-maar-wist-zelfs-niet-dat-er-een-klepel-was sufferds rondlopen, die met hun fikken niet van andermans spullen kunnen blijven.

    11-02-2011, 15:11 geschreven door Guidorenko

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)
    21-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivium ?

    Leven en laten leven.....

    21-02-2011, 20:51 geschreven door Guidorenko

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Archief per week
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!