Een ruimte om rustig te kunnen werken, een atelier, door de jaren heen redelijk uitgerust met een paar machines, een pak gereedschap en twee handjes, een niet aflatende zoektocht naar oplossingen een paar hersenkronkels die zich vastbijten in problemen zoals een pitbul. Ik kan 't niet laten.
Ik ben vertrokken van het standpunt dat het niet teveel mocht kosten, dus zeker alles zelf doen. Een voertuig met capaciteiten in het terrein, niet te groot of overdreven motorvermogen, bouwjaar speelde geen rol, zolang er nog maar voldoende betaalbare onderdelen voor te krijgen waren. 4x4, ik krijg maar niet genoeg van die techniek, rij al meer dan dertig jaar met dat soort dingen, op mijn eigen, bescheiden manier.
De basis dus, het chassis met cabine, het bakske daarachter maak ik zelf wel.
Op mijn zoektocht vond ik , eenzaam en verlaten, onze vriend. Opzij gezet door de laatste eigenaar wegens te-weinig-tijd. De eerste aanblik deed mijn hartje wat pijn, hij, weggezakt in de weidegrond, een nog ouder broertje op de rug.
De koop was vlug gesloten, de motor was geblokkeerd door de jaren werkloos zijn.
Ik heb hem 32 km naar huis getrokken met een trekstang, achter mijn Ferozake, op een vroege, warme zomeravond, een vriend aan zijn stuur, bedankt Wim.
Maar een open cabine, met canvas voorziene portierkes... enfin, nen Unimog 404 uit '68, ex- Belgisch leger, neen , niet echt meer van deze tijd, ik zit graag warm, uit de wind, droog...
Dus een andere cabine, dat werd een deel van een Range-Rover '92, in die tijd al voorzien van elektrische ramen, centrale vergrendeling en nog een hele mik-mak.
En we hebben graag een dieselmotor, dus die geblokkeerde benzine moest ook vervangen, ik vond een D24 TIC Audi-VW, zelfde afmetingen, zelfde maximum toerental , moest lukken.
Past dat allemaal op en bij elkaar ? Euh, neen. Kon ik het passend maken ? Euh, ja.
Sommige foto's zijn nogal donker... het heeft ook een tijdje geduurd voor het wat lichter werd :-) .
|