campers,4x4,motoren
Inhoud blog
  • Vivium ?
  • and now for something completely different...
  • Wat hebbewe daar voor nodig ( Piet )
  • Euh, dan maar zelf bouwen ?
  • OVERLANDERS

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    een zelfbouw camper van en voor de actieve 60 plusser
    11-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.and now for something completely different...

    Eén van de prangende vragen die de grijze ik-heb-het-op-tv-gezien muizen bezighoud deze dagen ; HOORT EEN 4x4 THUIS IN DE STAD.

    Het antwoord is NEEN, net zo min als een hele hoop andere dingen die er toch zijn en of wonen.

    Tenzij u geen tweede (stads)wagen heeft en toch iets moet vervoeren dat te zwaar is voor te voet of de fiets, u er niet mee in de tram of op de bus kan, en ik heb het niet over uw schoonmoeder, die verplaatst zich hopelijk nog zelf en in de tegenovergestelde richting van wat uw doel is.
    En je mag de stad natuurlijk ook in met een 4x4 als het veertien dagen sneeuwt en vriest, de banen nauwelijks berijdbaar zijn omdat men wel een strooiplan heeft maar geen... zout.

    En een tweede iets meer open deur intrappen; mag een dom blondje achter het stuur van een 4x4 de stad in. Weer is het antwoord, NEEN, net zo min als achter het stuur van een straaljager, olietanker, buldozer, bus, tram.... .
    Ha ja, tram. Dat is gek. Iedereen die in zijn apejaren ook buiten de vakanties wel eens aan 't school dacht, bij mij gebeurde dat zelden, weet dat het raakvlak tussen een cirkel en een rechte(lijn) een PUNT is. Nou heeft zo'n tram cirkelvormige stalen, dus onvervormbare wielen die de rechte lijn van de rails raken. Een contact met zijn wegoppervlak ter grootte van een PUNT. Wrijvingoppervlakte bij remmen; zero, nul, nada, nougabollen.
    Onze verdomde 4x4 daarentegen heeft lagedrukbanden van een fatsoenlijk breedte, uit rubber die, door het gewicht van de wagen, zorgen voor een raakvlak van zo'n ( 250 a 300 cm2 ) x 4, en dan hebben we het over rubber op asfalt, klinkers, beton enz.
    Die tram moet remmen en die schaatst rustig verder op zijn voor hem gereserveerde ijzers. DAAROM krijgt dat ding van vele tonnen ijzer overal voorrang, men probeert hem zoveel mogelijk geruisloos te maken en hij beweegt zich voort in stadskernen waar zelfs geen enkel ander voertuig(je) mag komen. Tussen de schoolkinderen waarvan al jaren geweten is dat ze ook geen remmen hebben.
    Maar niemand haalt het in zijn hoofd om via belachelijke tv programma's van pipo's die de gaten tussen de reklameblokken moeten opvullen, de grijzemuizen massa te bewegen tot gemor en petities tegen die , in musea thuis horende ondingen.
    Maar de 4x4, die"killer"die moet verdwijnen.

    Ik heb ooit gezegd tegen iemand die wel eens opriep om 4x4 bandjes leeg te laten; ik bouw zo'n 4x4 om ergens rustig te kunnen uitblazen, waar geen kortzichtige, ik-heb-de-klok-horen-luiden-maar-wist-zelfs-niet-dat-er-een-klepel-was sufferds rondlopen, die met hun fikken niet van andermans spullen kunnen blijven.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!