De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten trok fors aan de alarmbel. "De financiële situatie van veel lokale besturen wordt stilaan 'onhoudbaar' en de lokale besturen zullen op grote schaal personeel moeten afdanken of de belastingen moeten verhogen om het hoofd boven water te houden." Wij vroegen of er in onze regio ook belastingverhogingen en/of personeelsafdankingen op til zijn...
Schepen Luc Janssens (Open VLD)
"Voor wat betreft, de financiële situatie in Kapellen en de twee vragen, die u stelde, kan ik het volgende mee delen :
Zal Kapellen voor 2012 de gemeentelijke belastingen verhogen ? NEEN Zal er om financiële redenen gemeentelijk personeel moeten afgedankt worden ? NEEN
De financiële situatie in Kapellen is gezond. De dagdagelijkse werking van de gemeente wordt gefinancierd met ongeveer 23.000.000 Eur uitgaven en inkomsten. Jaarlijks wordt ongeveer voor een gemiddeld bedrag van 5.000.000 Eur bijkomend geïnvesteerd. Deze investeringen worden gefinancierd met eigen middelen en leningen.
De krijtlijnen van de jaarlijkse begrotingsoefening zijn de volgende :
- lage belastingen. Kapellen behoort met de 5 % aanvullende personenbelasting en de 700 opcentiemen onroerende voorheffing tot de absolute koplopers in Vlaanderen met lage belastingen. Bij dit alles wordt het garanderen van de dienstverlening aan de bevolking en dagdagelijkse taken van de gemeente met ruimte voor nieuwe initiatieven niet uit het oog verloren.
- studies van oa. VOKA het Vlaams Netwerk van Ondernemingen tonen aan dat Kapellen een van de meest bedrijfsvriendelijke gemeenten is van de Provincie Antwerpen en ook in Vlaanderen mee aan de leiding staat. Dit vindt oa. zijn oorsprong bij de lage onroerende voorheffing waarvan sprake, doch ook de afwezigheid van belastingen op het economisch leven, zoals belastingen op drijfkracht. Het gemeentebestuur vindt het creëren van een bedrijfsvriendelijk klimaat met werkgelegenheid binnen de eigen gemeente dan ook van zeer groot belang.
- Het hiervoor gestelde wordt mogelijk gemaakt door een verder zetting van een evenwichtig en voorzichtig financieel beleid volgens het goed huisvader-principe waarbij de structurele (jaarlijks weerkerende) uitgaven, oa. werkings- en personeelskosten, onder controle worden gehouden waardoor eveneens kan geanticipeerd worden op een daling van bepaalde inkomsten of de verhoging van een aantal kosten. Rekening houdende met hoger vermelde principe behoudt het gemeentebestuur voldoende financiële reserves, fondsen en andere financiële activa mbt investeringen.
Dit neemt niet weg dat het aanhouden van hierboven vermelde financiëel beleid de laatste jaren niet eenvoudig is geworden. Ik kan mij voorstellen dat gemeenten die onvoldoende geanticipeerd hebben op een toekomstige daling van de inkomsten (oa. dividenden intercommunales, verlaagde inkomsten personenbelasting omwille van de financiëel en economische crisis) hiervoor in 2012 de rekening betalen. Ook het gegeven dat de hogere overheid (oa. Vlaamse regering) haar engagementen en financiële beloftes niet nakomt ten overstaan van de Vlaamse gemeenten maakt het voor de meeste gemeenten niet gemakkelijk. Ik denk hierbij aan het feit dat gemeenten in het verleden door de Vlaamse overheid verplicht werden de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang volledig op zich te nemen, terwijl de subsidies van dezelfde hogere overheid de laatste jaren daalden. De gemeenten draaiden bijgevolg zelf op voor een groot deel van de kosten. "
Luc Janssens,
Schepen van financiën,
Gemeente Kapellen.
|