De Merksemse Bredabaan wordt opnieuw aangelegd vanaf de Minister Delbekelaan tot de Molenlei. Het college keurde vandaag het definitieve ontwerp goed. Het Merksemse districtsbestuur heeft toch nog enkele opmerking bij de plannen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het districtsbestuur van Merksem is verheugd dat de heraanleg van de Bredabaan in het voorjaar van 2012 van start gaat. Toch zijn er enkele punten waar extra aandacht aan geschonken moet worden.
- Op dit ogenblik is er nog geen financiering voorzien voor het plein dat aangelegd wordt bij het binnenrijden van Merksem aan de brug van het Sportpaleis, ter hoogte van de splitsing Minister Delbekelaan Frans de l Arbrelaan.
De kostprijs van dit onderdeel van de heraanleg wordt begroot op één miljoen euro. Het districtsbestuur vindt het uiterst belangrijk dat dit plein geen aparte of tijdelijke aanpak krijgt, maar mee in de heraanleg van de Bredabaan opgenomen blijft. Omdat de Frans de lArbrelaan een gewestweg is, rekent het bestuur op een financiële inbreng van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid.
- De heraanleg zal voor elke rijrichting in drie fases gebeuren en de werken zullen twee jaar duren. Deze termijn werd berekend zonder dat er rekening gehouden kon worden met onverwachte gebeurtenissen of situaties. Deze werken zullen ongetwijfeld de nodige hinder met zich meebrengen voor winkeliers, bewoners en de scholen in de omgeving. Daarom dringt het districtsbestuur er op aan dat alles in het werk wordt gesteld om de werken binnen de vooropgestelde termijn te realiseren.
- De Bredabaan wordt heraangelegd met een blik naar de toekomst. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) plande voorheen reeds dat de bruggen over het Albertkanaal versmald zouden worden en de brug over de Ijzerlaan zou zelfs afgebroken worden. In die context krijgt de Bredabaan dus een hele andere functie dan de huidige. Na de heraanleg zal de Bredabaan geen dienst meer doen als doorgangsroute, maar zal de capaciteit om het verkeer te geleiden veel beperkter zijn. Het is de bedoeling om op die manier de Bredabaan veel aangenamer te maken voor bewoners, winkelende mensen of passanten. Bovendien worden nieuwe toegangsmogelijkheden richting Antwerpen voorzien (Oosterweel, bretellen van Ekeren tot Wilrijk). Het districtsbestuur rekent er op dat de Vlaamse overheid de eerder voorziene maatregelen zo snel mogelijk uitvoert.
- Er wordt ook de nodige aandacht gevraagd om zo weinig mogelijk obstakels op de Bredabaan te voorzien, zodat mensen die minder mobiel of visueel gehandicapt zijn ook op een prettige manier gebruik kunnen maken van deze belangrijke winkelas.
- Tenslotte dankt het bestuur iedereen die op de één of andere manier wil meewerken aan een vlot verloop van de werken.
|