vergeten....mooi niet
Inhoud blog
  • 14 Luisteren
  • 13. Een fabelachtig geheugen
  • 12. Namen en gezichten
  • 11. Ezelsbruggetjes voor namen.
  • 10. Namen onthouden.

    Zoeken in blog



    Hoe wij onze hersenen kunnen trainen
    01-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord

    Het is al weer even geleden dat dit blog bewerkt is.

    In de tussentijd is er van alles gebeurd.  Dit is dus een herziene versie van het eerder verschenen blog.

    Dit blog is bedoeld om u te helpen bij het onthouden van alles wat er toe doet zonder steeds uw agenda te moeten raadplegen.

    Het plan is om met behulp van boeken een oefenschema op te zetten.

    Daarna kan dan aan een gericht doel gewerkt worden.

    In de boeken staan veel goede tips en massa's oefeningen, maar ook veel nuttige wenken.
    Ze zijn vrij oud, maar om te beginnen zijn ze goed.

    Verder zijn er verscheidene wetenschappelijke boeken die kunnen zorgen voor enig inzicht.
    Ik zal er hier een paar noemen.

    • “Een ijzeren geheugen” door Gerhard Reichel
      Hierin staan oefeningen om beter te onthouden. 
      De oefeningen zijn heel uitgebreid en duidelijk beschreven.

    • “De geheugenbijbel” door Gary Small.
      Met niet alleen oefeningen, maar ook talrijke andere tips om de hersenen in goede conditie te houden.

    • “Hoe wij denken, leren en vergeten” door Frederic Fester
      Dit boek geeft ons inzicht in de processen die zich in onze hersenen afspelen.

    • “Lijfboek van het menselijk brein” met daarin veel uitleg over de werking van de hersenen, bewustzijn en denkvermogen en beïnvloeding door o.a. medicamenten.

    Hiermee kunnen we een eind komen.
    Daarna kunnen we kijken welke nieuwe ontdekkingen er gedaan zijn.

    Ikzelf ga de oefeningen ook doen, zodat ik weet waar ik het over heb.

    Daardoor zal er iedere week een nieuw blog komen.

    Ik hoop dat er deze keer veel mensen mee doen en een reactie achter laten.

    Een fijne week.

    Repelientje

    01-02-2023, 11:59 geschreven door Repelientje  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:geheugenboeken
    26-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 Luisteren
    Luisteren.
    Een van de voorwaarden voor een goed geheugen is dat u goed kunt luisteren.
    Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het niet.
    Op enkele scholen wordt het luisteren zelfs systematisch geoefend. 
    Het is gebleken dat de capaciteit van de leerlingen voor het opnemen van de stof in korte tijd daardoor verdubbelde.
    Gerard Reichel geeft ons twaalf grondregels om actief te luisteren 
    1. Verhoog uw innerlijke bereidheid om werkelijk te willen luisteren. Daartoe wordt van u energie en concentratie vereist.
    2. Stel van tijd tot tijd een vraag. Nieuwsgierigheid verhoogt uw belangstelling.
    3.  Vraag om nadere uitleg. Schrik er niet voor terug de spreker om concrete voorbeelden te vragen. Schroom niet u vreemde woorden en vaktermen uit te laten leggen.
    4.  Kijk de spreker aan. Gelaatsuitdrukkingen en gebaren verstrekken nadere informatie over hetgeen hij belangrijk en wezenlijk vindt.
    5. Tracht de stof onmiddellijk te integreren in door u bekende verbanden'
    6. Scheid hoofdzaken van bijzaken.
    7. Profiteer van opmerkingen als: "U zult u herinneren"; "zeer belangrijk is:" "ten eerste, ten tweede, ten derde".
    8. Probeer door het maken van aantekeningen de structuur en de opbouw van het gehoorde vast te houden.
    9. Let goed op visualisaties (schoolbord, overheadprojecties enz.). 
    10. Let goed op literatuurverwijzingen en vraag ernaar. 
    11. Praat tijdens de pauzes of na afloop van de voordracht met andere deelnemers. Discussieer met hen over opengebleven vragen.
    12. Lees van tijd tot tijd uw notities nog even door en overtuig u ervan of de rode draad en de samenhang nog zichtbaar zijn.
    Zo, dat is dus hard werken tijdens zo'n lezing. Maar wat hebben we er aan in de dagelijkse omgang?
    Laten we even nagaan wat er achter de genoemde punten schuil gaat.
    • De bereidheid om te luisteren houd in dat u interesse dient te tonen.
    • Gebruik niet alleen uw gehoor, maar ook uw andere zintuigen.
    • Let op dat u geconcentreerd blijft.
    En zijn dat nu niet juist de componenten die u tijdens een gesprek ook nodig heeft.
     
    Meeschrijven.
    Bij het toehoren van voordrachten en wat dies meer zij, komt daarbij nog het meeschrijven.
    Dat is al genoemd en u heeft onderhand ook wel door waarom dat een toevoeging is aan het luisteren. 
    U moet daarbij wel een paar aspecten in gedachten houden.
    • U moet een goed formaat papier meenemen.
      Een papiertje dat u toevallig in uw zak had is niet goed om notities op te maken.
    • Onoverzichtelijke en ongeordende notities zonder enige structuur zijn ook niet bevorderlijk bij de latere uitwerking.
    • U zult niet alles letterlijk kunnen opschrijven en tegelijk goed kunnen luisteren. Noteer in plaats daarvan opbouw en indeling van de lezing zodat u een geraamte heeft dat u met uw overige aantekeningen kunt invullen.
    • Werk uw notities zo snel mogelijk uit .
    • Formuleer uit uw notities de kerngedachten en ga bij uzelf na wat u daarover in het verleden ook al gehoord, gelezen of beleefd heeft.
    Zo past u het nieuwe materiaal in uw geheugen-netwerk in.
     
    Een fijne week.

    26-04-2023, 00:00 geschreven door Repelientje  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:lezingen, gesprekken
    19-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13. Een fabelachtig geheugen

    Een fabelachtig geheugen.

    Laten we eens op een rijtje zetten wat mensen met een fabelachtig geheugen doen.

    1. Ze zijn waakzaam en nemen alles zorgvuldig in zich op.
      Dat wil zeggen dat je iets bewust ondergaat. Het is alsof u het onderwerp moet natekenen. We hebben dat al veelvuldig geoefend.

    2. Ze concentreren alle aandacht op het nu.
      Je houd je dan gedurende een bepaalde periode intensief met één ding bezig.
      Hoewel het multitasken tegenwoordig een must blijkt te zijn, gaat dit ten koste van de kwaliteit van het werk waar we mee bezig zijn. Ons brein kan nu eenmaal niet twee dingen tegelijk bedenken.
      Enkele tips ter verhoging van uw concentratie:
    • Deel uw tijd deugdelijk in. De hoeveelheid te verrichten taken dreigt u vaak te overweldigen. Toch is het aan te raden de ene taak na de andere aan te pakken.
    • Scheid de werkfasen van de uitrust fasen.
      Moeilijke taken kunt u in deeltaken splitsen. Na iedere deeltaak neemt u even pauze en verwent u zichzelf .
    • Ontdoe u van storende invloeden
      – achtergrond lawaai;
      - zoekers en de telefoon;
      – slechte verlichting of verkeerde temperatuur.
    • Richt een vaste werkplaats in. U moet er voor zorgen dat u niet steeds moet beslissen waar u uw werk gaat doen. U loopt dan de kans dat u eerst honderd andere dingen gaat doen.
    • Neem niet te veel hooi op uw vork. Dat houdt in dat u een realistische kijk heeft op uw kunnen. Wie teveel hooi op zijn vork neemt, verliest na een tijdje de moed.
    • Zorg voor afwisseling in uw bezigheden en taken. 
    • U presteert beter als u niet te lange tijd achtereen aan een probleem werkt.
      Ikzelf heb vaak ondervonden dat een probleem na een onderbreking snel was opgelost.

    Ze zijn gemotiveerd.
    Een motivatie kan van alles zijn.

    • Brood op de plank. Hoewel geld meestal geen echte motivatie is, kan het wel motiveren als men er een behoefte mee wil bevredigen.
    • Bij het spelen van een wedstrijd kan de motivatie een grote rol spelen. Dat ligt aan de win kans die men zich al dan niet geeft.
    • Om een beter geheugen te krijgen zou uw motivatie kunnen zijn:

    – kleinigheden beter te onthouden;
    – afgesproken data beter na te komen;
    – problemen sneller te kunnen oplossen;
    – zekerder van uzelf te worden.

    Ze zijn enthousiast.

    Enthousiasme zorgt voor juist dat beetje extra dat nodig is om succes te hebben.
    De meesten van ons zitten echter in een tredmolen en kunnen daarvoor niet echt enthousiasme opbrengen. Wat is dan een manier om toch te blijven doorgaan?

    Succes. Als u kunt inzien dat wat u doet, op de een of andere manier ertoe bijdraagt dat, waaraan u werkt succesvol is, zult u er met plezier aan werken.
    Zo las ik eens over een metselaar die aan een wolkenkrabber gewerkt had en vol trots tegen zijn zoon zei: “Kijk, dat heeft pappa gebouwd. Mooi he?”

    Veel plezier.

    19-04-2023, 00:00 geschreven door Repelientje  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12. Namen en gezichten

    12. Namen en gezichten.

    We hebben het in de voorgaande blogs al over gehad: U dient belangstelling te hebben wilt u succes in het leven hebben en dat geldt zeker voor het onthouden van gezichten en de daarbij behorende namen.

    Gerard Reichel stelt dan ook voor om een nieuwe hobby te ontwikkelen:

    Serieuze belangstelling koesteren voor anderen.”
    Uw geheugen voor namen wordt dan meteen vijf keer zo goed.

    In de vorige blogs hebben we namen min of meer geïsoleerd beschouwd, maar het gaat er om naam en persoon stevig met elkaar te verbinden.

    U zult daartoe een uiterlijk kenmerk van de persoon in verband moeten brengen met diens naam.
    Om u een gezicht goed in te prenten moet u een opmerkelijk kenmerk zien te vinden:

    Misschien de neus ( groot, klein, dik, scherp)

    zijn lippen ( dun, dik, bleek),

    de ogen( vriendelijk, streng, fonkelend),

    de wenkbrauwen ( borstelig, dik, dun,),

    het voorhoofd ( veel of weinig rimpels( hoog of laag),

    de kin ( vooruit staand, spits, met of zonder kuiltje),

    de mond (scheef, groot, klein, breed).

    Dat bijzondere kenmerk associeert u met de naam.

    Tegelijkertijd neemt u ook de totale indruk van de persoon ( houding, stem, gebaren) in u op.

    Het is dus uitermate belangrijk, u de gewoonte eigen te maken de mensen goed in u op te nemen, zodat u later deze nauwkeurig kunt omschrijven.

     

    12-04-2023, 00:00 geschreven door Repelientje  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11. Ezelsbruggetjes voor namen.

    Ezelsbruggetjes om namen te onthouden.

    Als we namen willen onthouden verzinnen we meestal wel een associatie bij de naam.
    In de boeken vond ik een aantal voorbeelden.

    Freek Schermer kan onthouden worden met beelden van een computerfreak die achter zijn beeldscherm zit.
    Mijnheer Emans zegt om de haverklap “eh….”
    Mevrouw Appelton heeft een rond, blozend gezicht dat u doet denken aan de vele appels die ze eet.

    Men kan die namen in groepen indelen.

    Groep 1. Weevers, Schoenmaker; Zoon; De Boer; Hamburg.
    Dit zijn eenvoudige concrete namen.
    Je kunt er een gemakkelijke voorstelling bij maken.

    Groep 2: Samengestelde namen: Wolfsbergen; Bronwasser;
    Namen die samengesteld zijn uit meerdere begrippen.
    Je associeert de twee begrippen. Bijvoorbeeld een berg met wolven of water uit een bron.

    Groep 3. Namen waarvan je een begrip kunt maken door een gedeelte weg te laten.
    Hilarius verkondigt heel veel larie; Strating maakt altijd de straat schoon;
    Bukman moet veel bukken omdat hij altijd alles laat vallen.

    Groep 4. Namen die afgeleid zijn van plaatsnamen.
    Van Veenendaal; Van Bruggen; Van Wageningen.
    Deze namen zijn te associëren met de plaats als u die kent of waarvan u zich een voorstelling kunt maken.

    Groep 5. De zogenaamde patroniemen. Deze namen zijn afgeleid van de voornaam van degene die voor het eerst de naam als familienaam heeft aangenomen.
    Jansen; Claassen; Hermans; Egberts.
    Je zou het niet zeggen, maar deze namen zijn heel moeilijk te onthouden.
    Grondig inprenten en voor jezelf herhalen wordt hier ten zeerste aangeraden.

    Groep 6. De veel voorkomende namen: Bos, Cohen; De jong; Meyer; De vries.
    Dit zijn ook heel moeilijke namen . Ze zijn moeilijk te associëren.
    Ook hierbij geldt dat u dubbel op moet letten. Spreek nooit mijnheer De Jong met De Vries aan of mijnheer Polak met Mijnheer Cohen.

    Groep 7. Van oorsprong buitenlandse namen.
    Chantepie, Creighton, Novakovà, Schrawangen
    Vaak is het moeilijk hierop associaties te bouwen.

    Soms kan men de eigenlijke naam niet gebruiken. Dan is het raadzaam om te zoeken naar een woord met overeenkomende klank. Ook kan men een lettergreep uit de naam gebruiken voor een voorstelling van de hele naam.

    Ook kan men goede resultaten bereiken door van de naam een rijmpje te maken.
    Enkele voorbeelden:

    Juffrouw Hilde is een wilde;
    Mijnheer Pieterman kan er geen mieter van;
    Bekker is niet lekker.

    Het spreekt vanzelf dat u de persoon waarop die rijmelarij betrekking heeft nooit vertelt waar u mee bezig bent. Het gaat er alleen maar om dat u grondig met de te onthouden naam bezig gaat.

    Probeer nu associatieve beelden te vormen bij de volgende namen:

    Mijnheer Erfftemeijer…
    Juffrouw Nieubuer….
    Mijnheer Strobbe…
    Mijnheer van Boeckeren…
    Mijnheer Smittje…..
    Juffrouw Overwater….
    Mevrouw Rijckmans…
    Mevrouw Paardebek…
    Mijnheer van Waerdinge…
    Mevrouw Toetenel..
    Mijnheer Lewin…
    Mijnheer Zwetsloot…
    Mijnheer Pruimeboom…
    Mevrouw Baert….
    Mijnheer Grassman….
    Mijnheer Quars….

    De volgende keer gaan we het hebben over personen en namen want wat heb je aan een naam zonder persoon…. In het bijzonder gaan we daarbij kijken naar gezichten.


    Veel plezier

    05-04-2023, 00:00 geschreven door Repelientje  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!