In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal...?
SenNet Magazine Reactielijn
Inderdaad!
Dat blijkt niet alleen de conclusie in het artikelvan SenNet columnist Jan Schilsdie voorjou de weg op trok om te analyseren hoe wij ons gedragen achter ons autostuur. Naar de talloze reacties te oordelen lijk jij het (overwegend) met hem eens te zijn.
Ligt dat aan ons rijgedrag? Vraag was of ons rijgedrag er iets mee te maken heeft dat Vlaanderen (en België) veel meer doden en gewonden in het verkeer dan andere Europese landen. Herken jij wat Jan allemaal meemaakte in de auto? Ook al was dat voornamelijk in en rond Brussel? Hieronder in de blog kan je alle reacties lezen, becommentariëren of je waardering geven.
Politie met de vinger gewezen.
De politie krijgt er in sommige reacties flink van langs. Vooral het gebrek aan afdoend ingrijpen zit vele lezers hoog.
We beginnen dan ook met een reactie van eenpolitiecommissaris uit het Brusselse.
Reactie van Viktor M. Michaux, (Politiecommissaris, directeur verkeersdienst zone Schaarbeek - St Joost en Evere.) Joop Nuijten
Het Meiserplein is één van de drukste ingangspoorten van Brussel. Deze vertoont wel de eigenaardigheid dat zij méér verkeer versast dan menige grotere rotondes. Vandaar dat geen enkele technische firma de job wil aanpakkenom dit verkeersknooppunt aan te pakken.
Maar alleen al de naam verkeersknooppunt gebruiken, dan ben je al verkeerd bezig. Deze openbare ruimte gunt geen enkel comfort aan de voetgangers en de fietsers en blijft dus gevaarlijk voor de zwakke weggebruiker. De bussen en trams zijn buitenmaats van grootte: de tram lijkt eerder op een trein qua lengte en de dubbelgelede bussen zo lang dat zij elkander constant hinderen.
De taak van de politiemensen is daar dan ook hopeloos. Zij kunnen alleen maar punctueel ingrijpen. Daarenboven is hun prioriteit het openbaar vervoer. Het Meiserplein oprijden is een hachelijke onderneming en je hebt steeds "bijna-ongevallen". Wanneer je dit plein verlaat, dan slaak je allen maar de verzuchting: OEF.
Toch zijn op het Meiserplein sinds meer dan tien jaar geen verkeersdoden te betreuren, noch zwaar gewonden. Niet de inrichting of de ordehandhaving heeft dit tot gevolg, maar wel juist dat gevoel van bijna-ongeval: iedereen is hypervoorzichtig. Een herinrichting met voorrang voor de gebruikers van het openbaar verkeer, een specifieke inrichting voor de fietsers en eventueel een betunneling zouden soelaas brengen, maar ook de toevoer van auto's dient te worden aangepakt.
Toch nog een opmerking over de verkeersveiligheid op Schaarbeek: de laatste drie jaar zijn ook daar helemaal geen verkeersdoden meer en is het aantal zwaar gewonden met 23 procent gedaald. Maar het MOET nog beter.
Het is niet alleen de mentaliteit, maar ook een gebrek aan rijvaardigheid. Nergens blijven zovelen onnodig op de middelste rijbaan rijden, geen richting aangeven bij wisselen van rijstrook, in- of uitvoegen. Nergens wordt er meer gestunteld op rotondes.
We komen zeer veel in België om te fietsen, daar doen we altijd knooppunten routes. Wat ons opvalt is dat de automobilisten in België bijna altijd stoppen om ons te laten oversteken. Hoef je in Nederland niet te proberen geheid dat je wordt overreden. Wel valt ons op dat autobestuurders in zowel Nederland als België zeer slecht en gevaarlijk rijgedrag vertonen (geldt niet voor alle automobilisten???) Samengevat: men kan beter in België gaan fietsen dan in Nederland. Maar wat het rijgedrag betreft, doet men hetin beide landen even slecht als goed
Inderdaad een puinhoop mag je wel zeggen. Bijna niemand houdt zich nog aan regels, noch bestuurders, fietsers of voetgangers. In deze warrige, snelle tijd zijn de mensen gehaast en egoïstisch. Oversteken doen veel mensen waar ze zelf willen. Wielrenners gaan ervan uit dat zij altijd voorrang hebben.
Rijlessen veel completer dan persoonlijke instructies
Reactie van Mieke F.(75) Lanaken
Ik woon nu 27 jaar in België en heb vele keren discussies gehad over de Belgische autobestuurders. Vooral rotonde rijden, daar kennen ze of willen ze niet van weten. Ik heb op mijn 18e jaar in Nederland mijn rijbewijs gehaald. Ook mijn kleinkinderen rijden veel veiliger dan de Belgen, dank zij de vele lesuren. Ik ben van mening, dat de meeste ouders die hun kinderen rijles geven, zelf niet alle verkeersregels kennen en de fouten doorgeven aan hun kinderen. Ik ben er 100% voor dat hier in België de jonge bestuurders gedegen rijlessen krijgen!!!!
Veel meer blauw op straat zou een grote verbetering zijn
Reactie van Lodewijk T. (66) Temse
Alle dagen worden wij geconfronteerd met onverantwoord gedrag van volwassenen. Vroeger reden er veel meer zwaantjes (gemotoriseerde Politie) op de baan. Veel meer blauw op straat en zeker op de baan. Als men de regels niet wil respecteren moet men maar strenger optreden, er zijn oplossingen genoeg: rijbewijzen afnemen - voor meerdere maanden, jaren voor recidivisten en desnoods voor altijd-, auto in beslag nemen, enz... Het ligt niet aan de rijscholen maar aan het gedrag van de mensen. Men zou terug de afgestudeerde hun legerdienst moeten laten doen, daar leert men hoe jij je moet gedragen. En de heethoofden krijgen de sergeanten wel klein
Zelfs het racen in de binnenstad is enorm toegenomen. Er is te weinig controle op deze hardrijders. En op een zebrapad moet je goed kijken of je wordt ondersteboven gereden en diegene die dan wel eens stoppen die moeten dan oppassen dat de achterligger niet in de koffer vlamt.
Vooral de fietser wordt zeer genegeerd. Mijn man en ik fietsen veel en zien hoeveel bestuurders er zijn die roekeloos rijden. Het valt op dat het in de weekends nog gevaarlijker is dan in de week. Fietsen is een mooie en gezonde sport, maar je zou bang worden de weg op te gaan. Ook tijdens de schooluren vind ik het gevaarlijker dan anders, iedereen is zo gehaast. Is dit te wijten aan de stress van de vele mensen die te laat vertrekken en hun tijd moeten inhalen? Ik vind het ook nog zeer aangenaam als een bestuurder eens zijn hand opsteekt of een ander seintje geeft als je hem doorlaat.
Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (1)
Reactie van Albert L.(68) Deerlijk
Zegt het verkeersreglement niet dat men zijn rijgedrag moet aanpassen aan de staat van de weg, het klimaat en de drukte? Als het inderdaad niet druk is op een weg met gescheiden rijstroken in een stad, en het is 23.00 uur, waarom mag men dan geen 50 km/uur rijden i.p.v. 30 zoals aangegeven? En wat gedacht van de politie die juist dan zijn controles doet?
Bijkomende rijlessen zullen ook niet zoveel helpen. Er moet een mentaliteitsverandering komen, maar wat of wie kan daar voor zorgen? Waarschijnlijk bestaat er ergens een speciaal verkeersreglement voor motorrijders. Snelheid overtredingen, overschrijden van doorlopende witte lijnen, slalommen van links naar rechts tussen de auto's door en dit niet enkel in files.
Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (2)
Reactie van Joop N. Dongen
De stelling is helemaal juist. In de auto zijn weongemanierd, gehaast en asociaal. Het is wel een grote vraag of wij daar nog verandering in kunnen brengen.Wij leven in eenmaatschappijdie erg veranderd is. Maar elke verandering is geen verbetering!
Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (3)
Reactie van Roger C. (76) Hooglede
Iedereen denkt dat enkel hij kan rijden, dat de weg van hem alleen is en hij geen rekening dient te houden met de andere weggebruikers. Ik rij al 60 jaar met de auto en heb de ganse verkeerssituatie zien beginnen van nul.Reed tot op heden ongevalsvrij. En rij nu nog ongeveer 25.000 km per jaar voor mijn plezier: met de camper op vakantie naar hetbuitenland en thuis met de personenwagen om verplaatsingen en boodschappen te doen.
Je moet steeds de rijstijl van deandere weggebruikers zoveel mogelijk proberen in te schatten, want velen rijden, maar kennen geen gevaarsituaties. Noch de gevaren van het voertuig waarmede ze op weg zijn. Velen zijn op weg met een moordwapen, houden zich niet aan de opgelegde snelheid of aan de verkeersregels. Moest iedereen zijn mentaliteit van rijden wijzigen dan zou het verkeer veel vlotter en aangenamer verlopen. Liever om 18 uur thuis, dan om 17 uur in het ziekenhuis!!!!
Ik kan er van mee spreken, bovendien is het Meiserpleinqua structuur erg, erg moeilijk. Maar wat ik OOK zie is dat van de weeromstuit veel andere automobilisten extra galant, vriendelijk, geduldig enz. zijn. Misschien als een soort tegengewicht wordt er dus ook geregeld gewuifd en geglimlacht. Ik geef daar extra aandacht aan.
Een van de punten is ook dat blijkbaar niemand weet dat men bij het 'ritsen' degene die van links voorbij komt steken in feite 'zijn snelheid moet aanpassen aan de chauffeurs rechts'. Dat wordt ook té weinig benadrukt in de campagnes.
Inderdaad, hoffelijkheid in het verkeer is soms ver zoek de dag van vandaag, maar de maatschappij draagt daar ook een steentje toe bij. Welke werkgever tolereert nog dat je 5 min. te laat komt op je werk door verkeersomstandigheden? Bij mij weten geen enkele. En dan spreek ik nog niet van de maatregelen die genomen worden om het verkeer te vertragen met zoveel mogelijk verhoogde bermen, vernauwingen, enz.. De stress neemt alsmaar toe.
Maar inderdaad, we zouden allemaal eens meer inspanningen moeten doen om verdraagzamer te worden op de weg.
Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en verbaas mij vooral over de enorme haast die de meeste automobilisten hebben. Nog even inhalen voor de afslag, meerdere gevaarlijke inhaal acties en dan even later 2 auto's voor je staan bij de stoplichten. Niet handsfree bellen en sms'en tijdens het rijden:levensgevaarlijk. Ook vrachtwagenchauffeurs doen klaarblijkelijk van alles en nog wat achter het stuur. Je ziet ze afwijken van de lijn en in het voorbijgaan zie je de chauffeur een computer of telefoon bedienen. Hier zou veel meer op gecontroleerd moeten worden. Ook het op je bumper zitten door vrachtwagens is levensgevaarlijk. Ergeren doe ik mij niet meer in het verkeer, wel verbazen.
Al 46 jaar rij ik met de auto, waarvan 38 jaar beroepshalve. Van bij het begin van mijn dienst (5u.) tot einde dienst (13u), telde ik dagelijks meer dan 100 wagens die geen richtingaanwijzers gebruiken. Steeds weer zijn er die pipo s die zo nodig op de 2de rijstrook moeten rijden en daardoor een gevaar zijn op de weg. De bestelwagens rijden nog het slechtste. Ze komen de snelweg op en verplichten je te stoppen om hen door te laten, niettegenstaande een omgekeerde driehoek laat zien dat ze geen voorrang hebben. Dan proberen ze om zo vlug mogelijk naar het 2e of 3e rijvlak te gaan, waar ze niet meer afkomen. In Engeland noemt men ze de White Van Terrorists. Een heel juiste benaming. Telefoneren of sms-en vinden ze normaal, ook parkeren op fiets- en voetpaden is normaal, net alsop de parkings 2 plaatsen innemen (egoïsten) of op plaatsen voor gehandicapten staan. Het regenweer zou geen slechte zaak mogen zijn want er zijn landen waar het meer regent dan hier en ze toch minder ongevallen hebben. Als de regering geld nodig heeft kan ze beginnen met al die overtreders te beboeten. Ze gaan verschieten hoeveel geld er zal binnenstromen. Bij mijn werkgever moesten we dikwijls een rijexamen doen en je staattelkens verstelt dat er zoveel veranderd is. De overheid zou iedereen moeten verplichten om na 2 jaar weer een theoretisch examen af te leggen. Er zijn er nu duizenden automobilisten die hun rijbewijs hebben gehaald en nadien nooit meer een wegcodeboek hebben ingekeken. De dag van vandaag moet ik kotsen als ik de baan op moet. Je rijdt nog geen km en je hebt al iemand ontmoet die de verkeersreglementen aan zijn laars lapt. Vraag ze zeker niet om wat hoffelijker te zijn, wat respect te hebben of de middenvinger gaat omhoog. Zeer triestig.
Ik ben het volledig met u eens wat het verkeer in de grootstad of zelfs in kleinere steden geldt. Ik heb zo de indruk dat veel bestuurders nooit de verkeersregels gelezen hebben. Volgens mij komt dit grotendeels door de opleiding die ze kregen van familie of privépersonen. Deze geven gewoon de fouten die ze zelf maken door aan de leerling. Zijn ze agressief, dan is de leerling agressief; gebruiken ze hun knipperlicht niet om een rondpunt af te rijden, dan heeft de leerling er ook geen weet van.
Wat het verkeer op gewone wegen of snelwegen betreft is het in België niet erger dan in het buitenland, niettegenstaande het feit dat er daar, zogezegd meer geflitst of beboet wordt. Ik rij regelmatig op de autosnelweg en gewone wegen in Frankrijk en Spanje. Wat ik daar zie is niet anders dan hier. Bij 120 km/h (of 130 in Frankrijk) word ik daar ook door talrijke autos voorbijgestoken. Het gaat om auto's van alle nationaliteiten, waarbij de Duitsers, Zwitsers EN Nederlanders de hoogste toppen scheren. 110km bij regenweer in Frankrijk? Een sukkelaar die zich daaraan houdt!
Wat gevaarlijke maneuvers op de snelwegen betreft zijn de Spanjaarden wel de kampioenen.
Overvolle wegen zowel in de stad als op den buiten
Reactie van Mireille V.(53) Zemst
Hoe meer mensen met de wagen rijden, hoe erger het gaat worden. Het is gewoon véél te druk op de autowegen en het gaat er niet op verbeteren, integendeel. Zelfs hier in mijn buurt op 'den buiten rijden ze vaak bijna de benen onder mijn lijf vandaan als ik met de hond ga wandelen! Misschien moeten we terug met paard en kar naar ons werk?
DE oorzaak zou kunnen zijn dat het hier veel te dicht bevolkt is. In Canada op het platte land zie je dit soort zaken helemaal niet. Hoffelijkheid is er een normale zaak. In Torontozie je dan weer net hetzelfde als bij ons. In dicht bevolkte gebieden is dergelijk gedrag schering en inslag. Eigenaardig genoeg zijn de Nederlanders (met een betere rijopleiding) hier alles behalve sportieve autobestuurders.
Agressie, geen respect meer. De constructeur die nog steeds auto's bouwt met de allure van race wagens, vooral om verkoop te stimuleren, geeft mensen machtsgevoel. Mijn suggestie is daarom anonieme politiewagens in te schakelen. Die kunnen het rijbewijs intrekken na meerdere grove overtredingen. Ik persoonlijk rij niet zo veel meer, maar toch nog genoeg. Als ik op autobaan 120 km/uur rij sta ik stil. Dit is strikt mijn mening en wie ben ik...
Als de politie niet strenger optreedt in het verkeer, heeft het geen zin om de rijlessen in de rijscholen nog strenger te maken. Ik heb mijn kinderen zelf opgeleid voor het behalen van hun rijbewijs. Zij zijn wel hoffelijk in het verkeer en houden zich wel aan de verkeersregels. Waarom kunnen de andere bestuurders dit niet? Het is gewoon een kwestie van zelfdiscipline.
Er wordt maar steeds met de vinger gewezen naar de autobestuurders en ja, er zijn wegpiraten. Maar even goed moet er meer opgetreden worden tegen de zwakke weggebruiker.Zowel fietsers als voetgangers zijn door hun doen een van de grootste gevaren op de weg. Ze houden zich nooit aan wat de wegcode voorschrijft.
Wat we nu meemaken zat er 20 jaar geleden al aan te komen. Mooie woorden, slogans en intenties zullen niet werken. De rijopleidingen creëren geen goede chauffeurs wegens te weinig uren rijervaring. Ook het politietoezicht op de wegen is ondertussen sterk verminderd, nochtans is dit essentieel. Mijns inziens zal er niets veranderen op korte termijn. Elke keer een rijexamen laten afleggen na een ongeval door eigen verantwoordelijkheid, vind ik een goed idee. Sorry, België is inderdaad een auto-cowboyland, dat wordt door iedere buitenlander bevestigd!
Mijn ervaring met het Meiserplein is niet zo negatief als hier verteld wordt. Het Montgomeryplein is een even groot circus. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de situatie de laatste jaren verslechterd is in Brussel. Het ritsen bij het in- of uitrijden van de Kleine ring is gemeengoed, maar wringers zijn er natuurlijk altijd. Ik rij de laatste jaren met een kleinere wagen dan tijdens mijn actief leven en ik moet vaststellen dat ik nu te maken krijg met een nieuwe vorm van agressie: de zware wagens die nog rap-rap die kleine eens zullen voorbijsteken. Het is inderdaad ook opvallend hoe slecht men reageert op ambulances.
Het probleem bij de opleiding van jonge chauffeurs is hen leren rekening te houden met gevaren die men niet ziet: een onoverzichtelijke bocht naar links kan je beter niet "afsnijden" want er kan een tegenligger aankomen. Voor de top van een helling of op een kruispunt in stad kan je beter niet inhalen. En houd rekening met de langere remweg bij regenweer. Men zou er ook moeten op hameren dat men alleen voorrang kan krijgen als men gezien wordt. En daarbij hoort de opmerking dat het niet is omdat jij de achterbumper van een wagen ziet die uit een zijstraat of uit een garage komt, dat die chauffeur ook jouw voorbumper ziet. Dit soort wederkerigheid bestaat niet in het verkeer.
In de praktijk houdt men zich best aan de regel, dat je alleen zeker bent dat de andere chauffeur joukan zien als je zelf de andere chauffeur kan zien (niet één of ander deel van zijn auto!)
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (1)
Reactie van Lydie (61) Gent
Je omschrijvingen passen perfect bij het dagelijks rijgedrag in het verkeer. Persoonlijk stel ik vast dat preventief rijgedrag van primordiaal belang blijft, maar daarop zie je regelmatig inbreuken van allerlei slag. Vele bestuurders hebben jammer genoeg weinig of geen burgerzin, laat staan de nodige ingesteldheid om veilig te rijden. Om niet te spreken van aanrijdingen met derden die niet over een verzekering beschikken. Die rijden dan snel weg, met gierende banden enz... Kom het maar tegen. Elk rijgedrag is eigen aan de chauffeur. De perfecte chauffeur met 100% concentratie bij het rijden bestaat niet, maar een correct en veilig rijgedrag zou al veel ellende helpen voorkomen.
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (2)
Reactie van Nadine A.(57) Wachtebeke
Dit artikel vat perfect samen hoe de ganse samenleving tegenwoordig is: Uit mijn weg of er zwaait wat en geef vooral aan niemand voorrang!! Jammer genoeg geldt dit voor de totale bevolking: Zoals de ouden zingen, piepen de jongen. Woorden wekken, maar voorbeelden strekken, hé.
Ik heb sinds 1955 mijn rijbewijs (voor het leger) en sinds 1967 mijn burgerrijbewijs en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Gedurende die jaren is het verkeer enorm veranderd natuurlijk. In de loop der jaren is door de grotere drukte de agressie, en de minachting voor de andere chauffeurs op de weg enorm toegenomen. Maar volgens mij mag men dat niet in alle delen van België op gelijke voet zetten. Brussel is zeer druk, met veel buitenlandse chauffeurs, diplomaten enz.. die niet strafbaar zijn, dus is Brussel niet te vergelijken met andere plaatsen. En in de verschillende delen van ons landje is er ook een groot verschil.
Ik woon sedert 2 jaren in mijn huidige woonplaats. Wat ik ondervind is dat er hier anders gereden wordt dan in mijn vorige provincie: de opgelegde snelheden worden zeer goed opgevolgd, de afstand tussen de voertuigen beter gerespecteerd en men houdt meer rekening met voetgangers en fietsers. Meer controle?
Ik heb 26 jaren in Duitsland gewoond en daar is de politie zeer alert. De boetes zijn stijgend naargelang het aantal en soort overtredingen. Het puntensysteem in Duitsland is al tientallen jaren van toepassing. Wanneer zal hier deze wet in voege treden?
Inderdaad, in andere landen zijn er minder ongevallen. Bekijk alleen de infrastructuur buiten ons land: je vindt er minder verkeersremmers. En als die er zijn kan je er zonder schade aan je voertuig over rijden, wat je in België niet kan zeggen. Hier bij ons zijn er 4-, 3- en 2 vak banen waar je respectievelijk 70, 50 en 30 km/uur mag rijden. In Nederland zie je bijvoorbeeld 2-vaksbanen waar een maximum geldt van 100 km/uur.
Intelligente lichten aan de kruispunten? Men wil altijd vergelijken met het buitenland Wel, ga eens kijken hoe vlot het er loopt. Hier rijden de chauffeurs gestresten zijn er teveel richtlijnen en obstakels die meerdere ongevallen veroorzaken.
Elke woensdagavond ga ik biljarten in Oud Berchem. Hoe parkeert men daar na 19 uur? Je moet er meestal 20 min. zoeken naar parkeerplaats. Zelfs op de hoeken van al de straten staan wagens. Dus moet je goed je bocht inschatten! Als voetganger zal je binnen afzienbare tijd over de wagens moeten klauteren om de straat over te steken! Langs twee kanten wordt geparkeerd. Hoe kruis je dan je tegenligger? Waarom worden niet alle straten "enkele richting" gemaakt?
Ik vind dat wij een centraal sms-nummer moeten creëren om daarop alle nummerplaten van gevaarlijke en onbeschofte weggebruikers te kunnen melden. Die informatie zou dan kunnen overgemaakt worden aan de verzekeringsmaatschappijenen politie. Iemand die daar verschillende malengesignaleerd wordt zou een waarschuwing moeten krijgen en/of een hogere verzekeringspremie betalen. Als al onze ogen samenwerken, dan zou dat toch een verschil moeten maken?
De politie kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn, maar als ze nu eens is op plaatsen moesten zijn waar het soms nodig is In België geldt nog steeds de wet van de sterkste en wie niet waagt niet wint, maar dat is geen mentaliteit voor een bestuurder. Maar wie doet er al eens geen foutje ?
Er is gewoon geen respect. Niet alleen van de automobilist maar ook van voetgangers die zomaar op de rijweg lopen alsof het een voetpad is. Fietsers die denken dat ze alles mogen en de reglementen er enkel zijn voor de automobilisten, maar ja het is altijd de bestuurder die te roekeloos rijdt. Moesten alle andere openbare weggebruikers bestraft worden zoals de autobestuurders dan zou je wat meemaken hoor.
Men zou eens (terug) wekelijks 'veilig rijden' tips mogen geven op radio en TV. De meeste bestuurders (fiets, moto, auto en vrachtwagens) hebben enkel oog voor wat hen zelf aangaat. De anderen (waaronder veel voetgangers) moeten maar zelf zien dat ze (veilig) door het verkeer komen. Grote fouten en hinder: parkeren op voet- en fietspaden, een voetganger op een zebrapad is 'overstekend wild' (geen respect). Fietsers met 2 en 3 naast elkaar op de rijbaan (fietspad dikwijls aanwezig). Fietsers in tegengestelde richting op fietspad (bord C11) en/of voetpad. Fietsers gevaarlijk (fietsend) oversteken op zebrapad. Snelheid auto's en vrachtverkeer in bebouwde kom en zones 30.
Het is het altijd de auto die fout heeft, maar laat de zogezegde zwakke weggebruiker eens de verkeersregels naleven. Ik wil nu niet praten over het rijden in de grote steden omdat ik daar bijna nooit kom. Maar laat ons het hebben op de gewone wegen, en aan de scholen. Hoe worden daar de verkeersregels in acht genomen door de ZWAKKE weggebruikers. 's Morgens donker en regen licht op? Licht op zijt ge zot? Haaientanden op het fietspad, hola wat is dat, kennen we niet.. Denk hier aan mijne heren, wij hebben een plaat rondom ons, maar zij kunnen 6 planken krijgen. En dan maar altijd denken "Wij zijn zwakke weggebruikers, wij zijn altijd in ons recht"
Het is niet enkel in de steden dat je zulke agressie meemaakt. Ik rij nog dagelijks met de auto en de fiets met geen noemenswaardige ongevallen. Alle weggebruikers maken fouten o.a. geen fietsverlichting en aan de scholen is het een chaos. Moesten de ouders kunnen ze reden hun kinderen tot in de klassen. Hoeveel wagens parkeren er niet tegen de rijrichting wat zeer gevaarlijk is voor aankomende fietsers? Probeer eens rustig met de fiets langs de Dender of andere landelijke wegen te rijden tijdens het weekend: de wielertoeristen (of zijn het terroristen) rijden je gewoon de baan af of het water in... Misschien een teken des tijds??
Het is inderdaad ontzettend wat je in het verkeer allemaal ziet. Hoffelijkheid is blijkbaar niet meer van deze tijd. In plaats van regelmatig blauwe zones te controleren zou men beter strengere controles in het verkeer houden. Wat mij ook opvalt is het roekeloos rijden van fietsers. Wanneer ik in de stad op een zebrapad wil oversteken, stoppen wel de auto's maar geen enkele fietser! Het zijn ook veelal fietsers die het rode licht negeren. En dan maar foeteren op de automobilist wanneer deze de fietser geen voorrang verleent. Zij denken dat alles is toegelaten. Bij mijn weten is een zebrapad bestemd voor voetgangers en niet voor fietsers die zonder kijken hier gebruik van maken. Belg, leer weer eens hoffelijkheid en wees een heer of dame in het verkeer.
Het is inderdaad zo dat het aantal hoffelijke chauffeurs met de dag afneemt. Men neemt het niet nauw met de verkeersregels. Als je aan een flitspaal komt zie je vaak vertragen maar eens voorbij hangen ze in je bumper of scheren ze je voorbij in volle snelheid en krijg je je op de koop toe boze blikken. Het is erg met normen en waarden en ik vrees dat het alleen nog slechter wordt.
Men komt van een min of meer georganiseerde gemeenschap waar mensen werden gewezen op hun fouten door... een wijkagent. Wat doet men? Besparen en die gewoon afschaffen om onbeschrijflijke redenen.
Het openbaar vervoer moet het doen met een chauffeur, zonder ,kaartjesknipper... en men klaagt over al het zwartrijden en dies meer. Je vraagt je af waarom er tientallen zebrapaden zijn waar geen enkele chauffeur oog voor heeft... want de controle is ver weg. Deze maatschappij is grondig veranderd in een halve eeuw en wij hebben dat een beetje aan ons eigen te danken. Opvoeding wordt onderschat thuis en in school. Het is een "ik" maatschappij geworden waar "ik" alleen tel thuis, op school, op straat, in het verkeer. Terechtwijzen op fouten is iets dat is verdwenen en verbeterd wordt door nog meer boetes die voor velen niets betekenen. Boetes of straf dienen om van jezelf ook een beter mens te maken. En daar soms wel in slagen. Helaas voor deze "ik" maatschappij.
Per jaar rijd ik nog steeds ± 15 à 16-duizend km en zit dus heel wat uurtjes in de auto. Wat ik sedert een aantal jaren zie grenst gewoon aan het ongelooflijke. De mannen op kop voor de zware snelheidsovertredingen (af en toe ook eens een dame), maar met de dames op kop wat de 'kemels' en het gsm'en betreft. Onlangs reed een dame achter mij. Zij heeft gsm't gedurende meer dan 20 km. Dan reed ze bijna in op mijn wagen aan een verkeerslicht dat 'per ongeluk' op rood sloeg toen ik er ± 50 vanaf was. Dat had mevrouw niet gezien.
Wat de snelheidsduivels betreft: de wetgever zou er beter aan doen het signaleren van de snelheidsmetingen op allerhande sites te verbieden en veel meer niet aangekondigde controles te doen, eveneens op de autosnelwegen. Op de E40 richting Luik te Haasrode vloog er mij iemand voorbij. En ik reed toch ook 120 km/h ... Men zou ook beter bekeuren op de juiste snelheid en geen foutenmarge meer toekennen. 120 = 120 en geen 121 km/h.
Vrachtwagens worden soms onterecht met de vinger gewezen
Reactie van Richard M. (61 ) Kuringen
Ik ben nu met pensioen.Gelukkig maar, want ik ben 35 jaar vrachtwagen bestuurder geweest. Ik heb heel Europa doorkruist en ik kan jullie zeggen, wat ik allemaal heb gezien en mee gemaakt tart elke verbeelding. Wij waren altijd geladen met 25 ton goederen en dan zijn er bestuurders die snel voorbijsteken en plots zien dat ze een afrit of een straat moeten inslaan. Eén meter voor de truck slaan die af en als je dan toetert steken ze hun middelvinger op.
Stoppen doen ze niet want dat durven ze niet. Ze vergeten dat men met zo een gevaarte en met dat gewicht niet kan stoppen op 5 meter. Ik heb al zaken meegemaakt met autos waar achterin kleine kinderen zitten. En dan denk ik bij mezelf: Waar is jullie verstand? En dat is niet alleen in België, dat is in veel landen het geval.
Bekijk het eens van het standpunt de moe getergde weggebruiker: overal wegeniswerken (veelal nutteloos, terwijl het hoogdringende niet wordt gedaan). Deze werken slepen maanden of jaren aan, terwijl in veel gevallen het werk 's middags kan afgewerkt zijn, indien men met een viertal mensen 's morgens een uur vroeger opstaat. Kunnen onze ontwerpers het begrip 'uitvoeringstermijn' niet beter inschatten of wordt er gewoon geen rekening meer mee gehouden ? Ik baseer mij op een werk uit de omgeving dat al maanden aansleept en zo een honderdtal parkeerplaatsen onbereikbaar houdt. Als je er voorbij komt zie je met veel geluk 2 man aan het werk (de paardenkop ontbreekt zelfs). Doe eens normaal en zet voldoende personeel in.
Als de mensen minder moeten zoeken naar parkeerplaats zullen ze minder nerveus worden en ook veel meer begripvolzijn voor de medeweggebruiker.
Ander groot pijnpunt: de vergeten wegsignalisatie vb: plots staat daar een bord 'wegomlegging', terwijlje kilometers voordien niets gezien heeft van dergelijke borden. Dus ga je twijfelen, verlies je aandacht voor de medeweggebruiker en doe je domme dingen.
De agressiviteit van vele autobestuurders heeft er mij er toe aangezet om in 2007 met vervroegd pensioen te gaan. Ik maakte van mijn hobby mijn beroep en werd rijlesgever. Ik gaf zowel theorie- als praktijklessen voor zowel personenautos, vrachtwagens als autocars. Als ieder wat meer sociaal gedrag zou vertonen zouden er veel minder ongevallen gebeuren! Mijn vrouw is 25% invalide sinds een wielerterrorist haar met de fiets omver reed. Aan de politie meldde hij: Ze reed in mijne weg!!!!
Sedert de politiehervorming is de politie van de straat verdwenen.De agenten zitten in kantoor achter een computer of rijden rond in een combi. Zelfs onze wijkagent is verdwenen. Men kan hem bereiken op www. Alleen de politie die daadwerkelijk optreedt, gesteund door een correct werkend gerecht, kan de wetteloosheid in ons land nog verhelpen.
Autorijden doet je mentaliteit soms veranderen (1)
Reactie van C.VDV (65 )St Amands
Hetgeen hier in dit artikel is vermeld over asociaal en ongemanierd gedrag, dat viel me al verscheidene jaren op. Van iedereen wordt gezegd: 'Dat is een lieve man of een lieve vrouw, een toffe kerel, een toffe madam '. Tot ze plaatsnemen in die 2m², waar ze dan op enkele seconden veranderen als de dag op de nacht ... Men vertrekt , enkele meters verder komt er een verstrooide tegenligger aan die een klein foutje maakt en ... oeps, daar gaat de veelbetekenende middelvinger al omhoog en slingeren enkele verwijten in het rond als: Stomme kloot, ziede da nie da ik voorrang heb ... . Alsof zij dan de perfecte chauffeurs zijn die geen foutje begaan in het verkeer ...Dat zijn dan die leuke mensen ...
Autorijden doet je mentaliteit soms veranderen (2)
Reactie van Eugeen B.(57) Kalmthout
Deze uitspraak gaat niet op voor de meerderheid onder de bestuurders. Het zijn de cowboys die opvallen. Dat gaan veralgemenen is niet fair. Dit is gezegd door een voorzichtige bestuurder die door de cowboys een sukkel wordt genoemd maar nog nooit een ongeval heeft gehad, zelfs geen blutske en dat in 39 jaar.
Ik denk dat het tijd is dat we allemaal de hand in eigen boezem steken en onze eigen verantwoordelijkheid opnemen! Het is heel gemakkelijk om de 'schuld' voor om het even wat bij de andere of de omgeving te leggen... Het grootste 'mankement' is: gebrek aan zelfrespect en respect voor de andere en onze omgeving! Dat vertoont zich op wereldschaal! Wat we in onze omgeving zien zijn eigenlijk spiegels voor 'onszelf'! Met andere woorden we krijgen wat we zaaien... zolang men zich daar niet van bewust is zal er weinig of niets veranderen! Zolang we de dingen willen veranderen met dezelfde gewoonten van nu, gebeurt er niets!!!
Sta op tijd op, gedraag je respectvol en in vrede met de 'toestand' zoals die zich voordoet en alles lost zich op! Het gezegde verander de wereld, begin met jezelf is maar al te waar!
Heb (door huwelijk) 30 jaar in Nederland gewoond. Nederlanders rijden "beter" in hun eigen land. Eens de grens over wordt het gaspedaal ingedrukt Hier zie je nl. geen politie op de weg.
Grote verschillen met Nederland: (we spreken over de mensen, niet over de kwaliteit van de wegen ed.) ritsen is hier nog geen regel. Bij werkzaamheden, waardoor je op één rijvlak moet, staan ze hier kilometers aan te schuiven op "één rijbaan terwijl men in Nederland op twee rijbanen aanschuift en ritst daar waar aangegeven. De invoegstrook op de snelwegen wordt niet gebruikt in België; men stuift direct de snelweg op en "eist" dat het aankomend verkeer uitwijkt. Traag rijden op de midden rijbaan op de snelweg is hier eerder een gewoonte. Heb jaren met een caravan gereden en weet daardoor (een beetje) wat vrachtwagenchauffeurs meemaken. Van mij mag er makkelijk een wagen tussen.
Mijn auto is mijn vrijheid is geen juiste ingesteldheid
Reactie van Steven Sch.(66) Lier
"Mijn auto is mijn vrijheid" is de slechtste slogan ooit uitgevonden. Van je eigen vrijheid genieten is OK, maar dat is geen synoniem van handelen volgens de wet van de jungle...
We moeten nu meer dan ooit investeren in degelijk onderwijs, niet alleen verkeerstechnisch maar vooral op menselijk vlak. Dat is de enige manier om in deze moderne "rat-race" te overleven....
Tevens moeten we niet alleen naar de jongeren kijken, we moeten de hand in eigen boezem steken en eens een degelijk gewetensonderzoek uitvoeren...
Imago via de auto is voor velen een middel om zich te profileren ten opzichte van de anderen. Bovendien is er dan nog het verschil in PKs van de autos, van 80 tot 250. Dan moet men toch tonen dat men een krachtiger wagen heeft, sneller kan optrekken en de andere voorbijsteken. Als ik 120 rijd op de E314 van Leuven naar Genk, dan rijdt mij toch bijna iedereen voorbij, tot kleine en grotere camionetten toe..
Regelmatig ben ik op de baan, doe behoorlijk wat kilometers en kan er over meespreken.Tot hiertoe ben ik gelukkig vrij van ongelukken gebleven, maar enkele keren ben ik er juist aan ontsnapt.
Er zijn enorm veel mensen die denken dat zij alleen de wegenbelasting betalen en de autosnelweg voor zichzelf opeisen. Daarbij vertonen ze onverantwoord rijgedrag: rechts voorsteken, slingeren, over de volle lijn rijden, op secundaire wegen 90km/uur rijden waar maar 70 is toegelaten.
Sinds de 19de eeuw is het Meiserplein enkel maar geasfalteerd. Verder is daar niets aan veranderd, terwijl het een van de drukste ronde punten in België is. Het toont aan hoe begaan men is om een veilig en efficiënt wegennet te bouwen. Niet dus.
Steden en gemeenten, -zelfs Vadertje Staat-, zijn verantwoordelijk voor ongevallen. Zij leggen opritten en afritten tezamen op snelwegen, wat tot chaos leidt. Ze versmallen wegen in bijvoorbeeld Mortsel met als gevolg dagelijkse files van Boechout tot voorbij de R11. Nu zijn er zelfs op de grens met Boechout van de R11 tot Boechout files tijdens de piekuren.Zelfs op zondag sta je in de file bij ons:van de grens met Boechout naar Berchem is zon 6 km waar je 45 minuten over doet. Op de kruispunten is het een chaos alom.Politie bestraft chauffeurs die met hun auto op het kruispunt staan.Maar die kunnen vaak niet anders, want als je wacht zoals het wettelijk moet dan sta je uren voor het verkeerslicht, want je kan niet door.
Wat meer politieke wil om de toestand aan te pakken
Reactie van Olivier Z.(63)Mol
Dat België nog bestaat met dergelijke wegen. Over één jaar is de gemiddelde snelheid 32 km/uur, dus zitten we met een permanent verkeersinfarct. Verder wordt er zo slecht gereden dat het inderdaad levensgevaarlijk is, bv links afslaan en rechts voorsorteren zodat er zeker niemand meer langs kan. U begrijpt dat mensen die permanent in de file staan en door een instantie betaald worden, op basis van bv 8 uur werken per dag, hier heel erg nerveus van worden en dus agressief gedrag gaan vertonen. Kijk eens naar het buitenland (Duitsland/Nederland), daar wordt het file probleem wel aangepakt (bv A2 Maastricht/Amsterdam). Er is natuurlijk wel enige politieke wil voor nodig en met alleen zakkenvullers en niet- deskundigen gaat dit niet lukken.
Wil er iemand snappen dat het Belgische wegennet oververzadigd is? Ons land is een doorvoerland: bouwwoede, spoorlijnen, kanalen en ieder dorp zijn verkeersregels, op- en afritten, allerhande verkeersborden die elkaar voortdurend tegenspreken! In andere landen kan je gerust 100 km rijden zonder files, tegenliggers, kruispunten. Een oplossing: een ring rond België!
Dit is overal een groot probleem, omdat we onze normen en waarden laten varen die we als mens geleerd hebben. De tijd is gejaagd, die eeuwige haast is ook niet goed. Maar het is zo, we kunnen de tijd niet terug draaien. Het is niet alleen in het verkeer, maar echt in alles. Die agressie veroorzaakt die ongelukken omdat men zich boos maakt op het moment dat er iets onbenulligs plaatsvindt. Dan ben je de aandacht voor het verkeer een tel kwijt en pats, dan gebeurt het ongeluk! Terwijl we weten dat op de weg alles in minder dan een fractie van een seconde kan gebeuren.
Automobilisten worden gek gemaakt door hindernissen.
Reactie van Ronald L. (67) Borgerhout
Zou het ook niet een beetje het gevolg zijn van het feit dat je als automobilist wordt gek gemaakt met allerlei hindernissen zoals vluchtheuvels, remmers, bloembakken, wegversmallingen enz. En niet te vergeten de zwakke weggebruikers (fietsers) die overal opduiken waar men ze niet verwacht! Daar zou dringend tegen opgetreden moeten worden. Er gebeuren zeer veel ongevallen met fietsers door het roekeloze gedrag van die fietsers.
Parkeerboetes zijn een gemakkelijke bron van inkomsten
Reactie van Ulrik V.O.(59) Mortsel
25 jaar geleden reed ik met de vrachtwagen vaak door Brussel. Al de dingen die in het artikel aangehaald worden bestonden toen ook al, maar dan door autos met een Europese nummerplaat. De chauffeurs in deze wagens konden zich van alles veroorloven. Dus nu moet je niet verschieten dat iedereen hun gedrag overneemt. De enige kans die je tegenwoordig loopt op een boete als je parkeertijd verstreken. Die worden uitgeschreven omdat ze regelrechte inkomsten zijn voor de gemeenten. Voor de rest doe je maar, de politie lacht ermee.
In Brussel rijden 90 à 94 procent van de auto's veel te snel. Waarom worden er nooit rijbewijzen ingetrokken? Laat die chauffeurs het openbaar vervoer maar nemen. Geen twee vliegen in één klap maar wel drie vliegen; minder subsidies nodig voor het openbaar vervoer, minder auto's op de baan en daardoor minder kans op ongevallen en ook minder files. Ik heb ooit aan de zijkant van een vrachtwagen gehangen in Schoten. Ik was verdrukt op de fiets en heb die laten vallen en mij aan de vrachtwagen vastgeklampt. Anders was ik onder de wielen terecht gekomen. Pas bij het eerstvolgende rode licht kon ik van de vrachtwagen springen en ben ik dan mijn fiets gaan halen. De chauffeur was heel verwonderd en verklaarde dat hij mij niet gezien had. Ik heb ondertussen geleerd: Als je niet in de ogen van de chauffeur kunt kijken', dan heeft hij je niet gezien.
Na in 36 jaren, zeker 2,5 miljoen kilometer gereden te hebben met de vrachtwagen ben ik eindelijk op pensioen kunnen gaan. Het was me de laatste jaren teveel geworden en ik ben blij dat ik niet meer overal naar toe moet rijden. Als ik dit artikel lees, dat we in de auto maar ook in de vrachtwagen zo ongemanierd, gehaast en asociaal zijn, dan kan ik dit alleen maar beamen. Het verkeer is steeds toegenomen en men moet elke seconde opletten. In mijn kleine auto zal ik de volgende jarenniet meer zoveel kilometers doen,want ik wil zeker afstand doen van de vele files en rijgedrag van andere weggebruikers. Hetgeen me het meest zal plezieren is het fietsen of wandelen en genieten van de rust op de boerenbuiten. Adieu transport en vooral adieu verkeer.
Men zou beter beginnen met het bijbrengen van de wegreglementering aan de zwakke weggebruiker. Bijna geen enkele fietser houdt zich aan de verkeersreglementen! Ze veranderen zomaar van rijbaan enzovoort, wat natuurlijk levensgevaarlijk is. En dan nog gezwegen van de duizenden wielerterroristen die ieder weekend de wegen onveilig maken! België en vooral Vlaanderenis geen fietsland, is het trouwens nooit geweest en zal het ook nooit worden!!! Vlaanderen is een aaneenschakeling van dorpen waar we binnenkort van de ene zone 30 in de andere mogen rijden. De fietsers en joggers rennen ons dan voorbij met hun middel vinger in de hoogte!
Wij hebben sedert oktober van dit jaar een volledige nieuwe aanpassing van onze straat gekregen. Maar zonder fietspad en met een niet te vernoemen voetpad. En dit anno 2012. Over veiligheid gesproken! Van al die reglementering en verbodstekens worden we gek. Niemand kan dat nog volgen of assimileren, vooral niet tijdens het rijden met de auto. En niet te vergeten: Vlaanderen is het dichtstbevolkte land van Europa!