Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
17-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ritme & Structuren in uw dagelijkse fotografie

Herhalingen, ritme, structuren ze zijn een wezelijk onderdeel in de fotografie. Het is zoals steeds weer een zaak van goed te kijken en deze zaken op te pikken om ze in je compositie te gebruiken.

17-08-2015 om 22:13 geschreven door Marsje


21-09-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Underdog
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon IXUS 172

Lens:

4.5 - 54 mm
Shot at 6.6 mm

Exposure:

Auto exposure, 1/403 sec, f/11, ISO 250

Flash:

Auto, Did not fire

Focus:

Single, Face Detect, with a depth of field of from 65.53 m to infinity.
AF Area Mode: Auto

Date:

September 6, 2019   5:03:25PM (timezone not specified)
(15 days, 2 hours, 36 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)

Time Zone Offset:

(not set)

Time Zone Offset:

+01:00

File:

700 × 900 JPEG
233,121 bytes (228 kilobytes)

 

De opdracht: graag een foto waar er binnen de herhaling, de afstand, richting of vorm verandert. Graag kreeg ik u motivatie bij deze foto te lezen.

Motivatie: waaier, waar heel veel structuur en ritme in teug te vinden is, zowel in eenzelfde als in tegengestelde richting. Achteraan heeft men ook nog de structuur van ruiten, en de schaduw onderaan geeft ook nog een bepaald effect van structuur.

De opdracht is zeer goed uitgevoerd i.v.m. het gevraagde, de herhaling vinden we terug in de waaier van witte latten en schaduwen. Ook de richting veranderd hierdoor, evenals de vorm van de waaier en zijn schaduwen. Als structuur onthouden we het latenwerk en de lijnschaduwen.

Een puntje van kritiek, ik zou rechts het gedeelte met de muur er afsnijden en zo de aandacht en focus helemaal leggen op de constructie. Zie gewijzigde foto.

Nieuwe opdracht. Een ritme of structuur en daar een aandachtspunt in verwerkt. Dit kan een rechtstreeks onderwerp zijn, een suggestie of iets wat ons een verhaal verteld. Succes.

 

21-09-2019 om 21:06 geschreven door Marsje


28-08-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Underdog
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Hmd Global Nokia 7 plus

Lens:

4.3 mm

Exposure:

Auto exposure, Not Defined, 1/275 sec, f/1.75, ISO 100

Flash:

Auto, Did not fire

Date:

August 26, 2019   7:50:18PM (timezone not specified)
(1 day, 17 hours, 54 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)

Location:

Latitude/longitude:

51° 1' 0.9" North,    44' 7.7" East
( 51.016906, 3.735480 )

 

Map via embedded coordinates at: GoogleYahooWikiMapiaOpenStreetMapBing (also see the Google Maps pane below)


Altitude: 76 meters (249 feet)
Timezone guess from earthtools.org: 1 hour ahead of GMT

File:

1,200 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
420,340 bytes (410 kilobytes)

Een beeld waar zeker ritme en structuur inzit, de winkelkarren hun gebogen structuur, de wieltjes  en de draadstructuur van de karren. 

Is dit nu een foto die anderen kan bekoren? De karren zitten in een nauw kader, misschien had je de wieltjes allen in dezelfde richting kunnen draaien, buiten eentje.

De vuile vloer met lichte en donkere vlekken neemt ook veel aandacht. De diepte in het beeld wordt ook verstoort door het nauwe kader waar het einde van de rij karren ook tegen het kader botst.

Voor uw volgende opdracht graag een foto waar er binnen de herhaling, de afstand, richting of vorm verandert. Graag kreeg ik u motivatie bij deze foto te lezen.

28-08-2019 om 19:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ta.v. NEF
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De opdracht mooi vertaald in dit beeld. Een structuur en ritme van komkommers en daarop in een mooi dwars ritme de drie viooltjes. Dit maakt het een grafisch goede foto.

Ook de belichting is hier mooi bestudeerd en in een goed contrast.

Hierdoor valt uw foto zeker op tussen andere inzendingen in dit thema, dit gegeven zal de mensen zeker boeien.

De opdrachten heb je hier met verve volbracht en ik raad u aan de volgende lessenreeks ‘diepte’ te volgen.

28-08-2019 om 15:13 geschreven door Marsje


02-07-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. NEF
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D850

Lens:

48 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/20 sec, f/8, ISO 1000, Compensation: +2/3

Flash:

none

Date:

June 13, 2019   2:59:40PM (timezone not specified)
(6 days, 20 hours, 13 minutes, 1 second ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

900 × 900 JPEG 
489,937 bytes (478 kilobytes)

 

Met een neo-gotische achthoek als basis, zoals in een oeroude basiliek, de vlucht naar oneindigheid in de lantaarn van de RK Magdalenakerk in Goes. Wemelende wenteling. Een fuga of zoiets, met een spiraal van linksonder naar rechtsboven. Houtwerk, plexiglas, glas in vattingen, plaaster en verf.  En wat staaldraad om het plexiglas op te houden: weer een achthoek van de ankers. Opname vierkant 1:1. Retouches.

Een foto waar we verschillende ritmische elementen in terugvinden. De bovenbouw van deze basiliek is in een vierkante foto gevat waar het onderwerp zich goed toe leent. Een kleine bemerking, het was misschien niet mogelijk om er pal in het midden onder te staan wat een nog betere symmetrie zou opleveren. Het ritme is duidelijk aanwezig in de vele achthoeken die elkaar opvolgen. De diepte is ook hier goed weergegeven vooral door de kleurvervaging in de top van de basiliek wat ook de aandacht erop versterkt.

Voor uw volgende opdracht dacht ik aan ritme in het dagelijks leven, ritme in de keuken, op de markt, enz… Natuurlijk kan structuur ook ingebracht worden.

 

02-07-2019 om 20:40 geschreven door Marsje


29-05-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. NEF
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Artist:

*NEFF*

Copyright:

2019

Camera:

Nikon D850

Lens:

62 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/8,000 sec, f/4.5, ISO 5000, Compensation: +1

Flash:

none

Date:

May 17, 2019   1:54:05PM (timezone not specified)
(6 days, 21 hours, 50 minutes, 17 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,125 × 900 JPEG (1.0 megapixels)   
480,513 bytes (469 kilobytes)

 

Stad. Ouder nieuw nieuwer nieuwst. Wuivende vakman. Bună ziua.

Vooral de verticale lijnen duiden hier op een ritme. De ondersteunende driehoekige contructie zouden ook nog kunnen meewerken aan het ritme maar de afleiding in deze foto is groot door de hoogte werker die dit ritme onderbreekt, zeker de arm en alle aandacht opeist.

Het ritme zou hier bepaald worden in de achtergrond maar door de vele spiegelingen wordt dit ook wat opgegeven. Gelukkig is het beeld omgezet in zwart/ wit om nog rust te brengen.

Voor uw volgende opdracht zou ik toch graag nog een foto zien met ritme waar het beeld rust brengt met maximaal één aandachtspunt, liefst waar het ritme dit versterkt.

29-05-2019 om 09:34 geschreven door Marsje


07-02-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Carmen2 - Foto 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DC-FZ82

Lens:

N/A 23.3 mm
(Max aperture f/5.2) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Landscape, 1/500 sec, f/5.2, ISO 80

Flash:

Off, Did not fire

Date:

February 3, 2019   10:54:58AM (timezone not specified)
(1 day, 1 hour, 10 minutes ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,193 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
301,279 bytes (294 kilobytes)

 

Voor deze opdracht heb ik gekozen voor een leegstaand art deco pand met bijgebouwen. het vervallen huis bood volop aan structuren bestaande uit afgebladerde verf, vermolmd hout, gebarsten verf.. Het was echter lang wachten op de komst van de zon. Bijkomend wou ik gaan voor het strijklicht, dus een lage zon. Voor mij is dit strijklicht een nieuw gegeven, ik heb dus wel even moeten zoeken en oefenen. Ik hoop, denk, dat ik het gevonden heb. Deze foto is genomen 1 uur na zonsopgang. Langs het huis streek de zon langs de gevel, de deur..Dit is te zien aan de schaduw die geworpen wordt op de deur, of delen van de deur. Wat de structuur betreft vond ik de gebarsten verf een mooi gegeven in de deur. Je ziet dit zowel in de schaduw als in het zonnig gedeelte. De zon legt het accent veel duidelijker op de structuur van de barsten. Deze foto heeft wel enige moeite gekost. Een boze blaffende hond rechtover, een boze eigenaar die plots verscheen... een mens moet er wat voor over hebben he.

Een prachtige structuur gevonden in de afbladerende verf, die een mooie abstracte tekening maakt op een sterk punt in het beeld. Hierdoor heb je buiten structuur ook je compositie verder in het oog gehouden. Door de keuze om tijdens de avondzon te fotograferen heb je buiten mooie kleuren ook het strijklicht dat de schaduwen accentueert.

Een puntje van kritiek, persoonlijk zou ik het stuk gevelmuur rechts afsnijden van de foto. Het beeld wordt er niet alleen rustiger door maar ook de structuur in de verf krijgt zo de aandacht die het verdiend. Al bij al vind ik dat je hier drie mooie inzendingen hebt gepresenteerd en hiermee het vervolg van uw lessenreeks kan inzetten.

Ik verwijs u daarom door naar de lessenreeks ‘diepte’ bij Digiwill’. Natuurlijk ben ik steeds beschikbaar om u verder te helpen indien nodig.

http://blog.seniorennet.be/dieptefotoos/

07-02-2019 om 22:02 geschreven door Marsje


12-01-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Carmen foto 2
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DC-FZ82

Lens:

N/A 9.5 mm
(Max aperture f/3.9) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/80 sec, f/3.9, ISO 125

Flash:

Off, Did not fire

Focus:

Auto
AF Area Mode: 49-area
Focus point highlight: [ click to hide ]

Date:

December 11, 2018   4:32:07PM (timezone not specified)
(2 days, 15 hours, 8 minutes, 15 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,155 × 900 JPEG (1.0 megapixels)   
227,731 bytes (222 kilobytes)

 

Voor deze opdracht koos ik voor een oud gebouw met een oude roeste trapleuning. Ik zie hier herhaling in de reling/trapleuning zelf. Daar zorgen de horizontale en de vertikale elementen voor. De horizontale lijnen van de leuning volgen een zelfde afstand van elkaar. De vertikale elementen moeten noodgedwongen een verschillende afstand volgen wegens de draairichting van de trap.  Nog een fijne avond.

Mooie urban fotografie toon je hier met deze trap. Al zie je hem niet het is duidelijk een trap. De leuning en de stijlen van de venster zorgen hier voor het ritme.

Binnen de herhaling verandert de richting en de vorm wat helemaal in lijn is met de opdracht. Zeer zeldzaam dat dit hier zo mooi uitgewerkt is. Zelfs de trap is hier knap in de compositie geplaatst zodat het oog ook de draaiing wel moet volgen.

Uitstekende belichting, zowel in de donkere als lichte gedeelten. Als enige kritiek kan ik hier enkel wijzen op de groene tak bovenin rechts die wat de aandacht trekt en de harmonie van de ritmes wat breekt.

U toont hier een zeer goed oog voor compositie. Voor uw volgende opdracht vraag ik je uw onderwerp te zoeken naar structuur. Kijk eens goed rond u en je zal dit snel ontdekken, bv een oude muur met afbladerende verf of een houtstructuur met verweerde nerven enz... Hier speelt het licht en zeker het strijklicht een cruciale rol. Veel succes.

12-01-2019 om 21:11 geschreven door Marsje


06-12-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DC-FZ82

Lens:

N/A 23.7 mm
(Max aperture f/5.2) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/20 sec, f/5.2, ISO 1600

Flash:

Off, Did not fire

Focus:

Auto
AF Area Mode: 49-area
Focus point highlight: [ click to hide ]

Date:

December 4, 2018   5:54:21PM (timezone not specified)
(5 hours, 7 minutes, 43 seconds in the future, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 654 JPEG 
210,905 bytes (206 kilobytes)

 

Ik werk met een Panasonic Lumix DMC TZ82. Ik ontvang graag leerzame tips op mijn inzendingen.

Ik heb voor deze opdracht gekozen voor een art deco element uit een huis (foto is genomen in de vooravond). In de kleine ramen zijn elementen verwerkt waarin ritme, harmonie en structuur terug te vinden zijn. De patronen, namelijk de driehoekjes en de ruitjes bijvoorbeeld herhalen zich symmetrisch.  In het glas zelf zit eveneens ritme in de bobbelige structuur. Het element boven de ramen (uitgehouwen in steen) vormt ook een driehoekje, wat mooi oogt bij de driehoekjes in de ramen zelf. Nog een hele fijne avond gewenst. Ik heb een poging gedaan om het 'less is more' principe toe te passen, door enkel deze ramen weer te geven van het mooie gebouw opdat daar alle aandacht naar toe zou gaan. 

Vooreerst zou ik willen starten met de belichting. Daar het vermoedelijk reeds donker was en u fotografeerde met redelijke grootte opening van het diafragma f/5.2 moest je je ISO aanpassen en verhogen naar 1600 om nog een snelheid van 1/20 te bekomen. Is deze foto uit de hand of met statief? Hij heeft in elk geval een redelijke scherpte. Mogelijk met een statief had u f/6.3 of 7.2 kunnen regelen wat een meer gestoken scherpte in de diepte zou kunnen opleveren, vooral in op de ramen en zeker op de sluitsteen bovenaan in het midden. Focus was op het centrum van de middenste raam.

In de aangepaste foto heb ik de scherpte wat geoptimaliseerd. Bewerkingen zijn natuurlijk niet optimaal bij een kleinere resolutie.

De belichting van de ramen is mooi uitgevoerd en je kan alle kleuren goed opmerken.

De compositie is centraal en daar is niet veel aan af te dingen, goed voor een foto waar uw de details wil laten zien van deze art-deco architectuur.

Ritme en ook structuur zijn zeker aanwezig in dit beeld en ik volg uw beschrijving. Voor een oefening in techniek is deze foto zeker waardevol.

Voor uw volgende opdracht graag een foto waar er binnen de herhaling de afstand, richting of vorm verandert. Zoals steeds graag uw motivatie bij deze foto

 

06-12-2018 om 21:17 geschreven door Marsje


27-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Garasb
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon EOS 1100D

Lens:

TAMRON 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD B016
Shot at 16 mm

Exposure:

Manual exposure, 1/40 sec, f/22, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

September 19, 2017   5:16:57PM (timezone not specified)
(3 days, 18 hours, 12 minutes, 59 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 800 JPEG 
363,529 bytes (355 kilobytes)

Ritme is zeker toegepast in dit beeld. Ik probeer te achterhalen over welk fruit het hier gaat en denk peren.

Een goede start met het begin van het ritmisch geheel min of meer op een sterk punt en dan uitdeinend naar zowel links en rechts.

Een goede belichting en horizontale vlakverdeling waar terecht ruimte i sgegeven aan een mooie lucht.

Twee bemerkingen een sterker beeld zou je gehad hebben met een klein beetje ruimte onderaan de fruitboom. Rechts de weg staat er in feite teveel op en trekt de aandacht waardoor de compositie van uw ritme hier onder lijdt.

Voor uw volgende opdracht, trek eens de stad in en zoek het ritme op?

27-09-2017 om 20:38 geschreven door Marsje


29-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/500 sec, f/4, ISO 100, Compensation: +0.33

Flash:

Off, Did not fire

Date:

August 16, 2017   2:12:20PM (timezone not specified)
(9 days, 14 hours, 12 minutes, 45 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
163,222 bytes (159 kilobytes)

 

Ritme vinden we terug in de bloemblaadjes, bij het fotograferen van structuren hebben we zeker licht nodig en dit was hier in bijna ideale omstandigheden aanwezig. De structuren onder de vorm van nerven van de bloemblaadjes komen duidelijk naar voren. Het aandachtpunt, de vleesvlieg heb je mooi scherp weggezet op een sterk punt.

Met deze prachtige foto lever je het bewijs dat je dit onderdeel goed hebt begrepen en in de praktijk kan uitvoeren.

Tijd dus om uw volgende les aan te vatten, waar Digiwil u mee zal begeleiden. Ik dank u voor het aandachtig uitvoeren van de  opdrachten en je kan steeds terecht bij mij indien er nog vragen zijn.

29-08-2017 om 20:40 geschreven door Marsje


18-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/2.8, ISO 100, Compensation: -1.33

Flash:

Off, Did not fire

Date:

August 2, 2017   11:12:28AM (timezone not specified)
(32 minutes, 4 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
400 kB (410.093 bytes)

Opdracht uitgevoerd zoals gevraagd, echter weinig creativiteit aan de dag gelegd. Stilaan als je compositie onder de knie hebt en dat lukt u vrij aardig, is het zaak om een foto te maken die ook een wauw gevoel oproept of een mooi geheel vormt. Een foto als deze roept bij mij de vraag op heb je deze snoepdoos toevallig op de rieten mat gezet en oeps een foto en klaar is kees.

Graag zou ik dan in een volgende opdracht een foto zien waar je bovenstaande elementen ziet en er toch een beetje creativiteit in verwerkt. Een goede foto maken waar men bij stil blijft staan is niet gemakkelijk, compositie, scherpte en belichting heb je voldoende onder de knie om wat verder te kijken. Ga ook eens door de knieen, een lager standpunt geeft dikwijls een originelere foto.

18-08-2017 om 18:10 geschreven door Marsje


10-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/1,600 sec, f/4, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

May 25, 2017   1:53:18PM (timezone not specified)
(1 month, 15 days, 21 hours, 57 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 560 JPEG 
528,050 bytes (516 kilobytes)

 

De opdracht bijna goed uitgevoerd, ritme heeft u in de planken waar het opgerolde touw ligt en natuurlijk ook in het touw. Welke mooi opgerold ligt in drie lussen.

De omzetting naar zw/w is mooi gelukt. Alles heeft een goed escherpte.

Enkele opmerkingen, hier had u kunnen kiezen om rechtop het touw te fotograferen om een mooie symmetrie in de foto te brengen.

Wat stoort in dit beeld is het metalen profiel en kabel die bovenaan in het beeld lopen en niets vandoen hebben met de bedoeling van deze foto. Zoals ik reeds aanhaalde in uw vorige inzending  “Less is more”.

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritmische foto zien met op een sterk punt een element toegevoegd dat vreemd is aan dit ritme. Zie ook uw lessen compositie en vorige opmerkingen.

10-07-2017 om 21:07 geschreven door Marsje


23-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/1,000 sec, f/4, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

May 17, 2017   5:02:59PM (timezone not specified)
(3 days, 17 hours, 39 minutes, 51 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 768 JPEG 
733,489 bytes (716 kilobytes)

Dit beeld past in de opdracht, in de compositie heeft u gebruik gemaakt van een mooie diagonaal van linksonder naar rechtsboven. Wat de foto gemakkelijk laat lezen. Zulke diagonaal zorgt ook voor diepte in het beeld.

Er zit eveneens veel ritme in het beeld door enerzijds de houten stoelen op zich en de laatjes waarvan ze gemaakt zijn en de schaduwen ervan op de muur. Waardoor ook de structuur is ingevuld.

Kleur en belichting zijn in orde.

Voor uw volgende opdracht laten we hier de regel volgen “Less is more”, ik bedoel hiermee dat we enkel door voorwerpen of iets anders maar steeds hetzelfde ons ritme gaan bepalen en dat tegen een neutrale achtergrond die nergens de aandacht afleidt. De foto mag in kleur of zw/w volgens wat uzelf verkiest.

23-05-2017 om 20:33 geschreven door Marsje


15-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Wandelaarster
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D3300

Lens:

18-200 mm f/3.5-6.3
Shot at 18 mm

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/20 sec, f/9, ISO 6400, Compensation: +2/3

Flash:

none

Date:

April 29, 2017   2:46:34PM (timezone not specified)
(6 days, 18 hours, 24 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 800 JPEG 
305,860 bytes (299 kilobytes)

 

Als foto in de opdracht ritme en structuur heeft u een prachtig onderwerp gekozen. U heeft u uitstekend aan de opdracht gehouden om er eveneens symmetrie in te brengen.

Ritme is hier overvloedig te bekijken, in het veelvuldig boogwerk van het plafond van de Dom van Trier.

Mooie structuren waaronder de ribben en de bloemen schilderingen die dan ook nog eens het ritme versterken.

Een klein minpuntje de overbelichte zuil aan de rechterzijde.

Ik denk dat u weet waar u ritme kan ontdekken in de fotografie en u kan dus zeker de lessen aanvatten bij Digiwill waar diepte aan bod zal komen.

Voor de komende maandopdracht kan u uw kennis ten volle kunnen benutten. Lees zeker ook de commentaren bij de andere inzendingen.

15-05-2017 om 20:26 geschreven door Marsje


11-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Wandelaarster
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Creatief geweest in de keuze van uw onderwerp wat ik zeker apprecieer. Wij fotografen nemen geen foto’s maar maken ze, wat je hier toont in uw uitsnede.

Duidelijk een goed gevoel voor compositie waar de steel van de paardenbloem ons leidt naar de bol met pluisjes. De kleine scherpte / diepte zorgt voor een mooie zachte achtergrond waardoor de pluisjes duidelijker naar voor komen. Bij de instellingen moet u nu nog ondervinden met welke F/… waarde u het meeste scherpte /diepte van de pluizen bol bereikt op 200mm. Daarvoor kunt u dit onderwerp eens meerdere keren achter elkaar fotograferen op dezelfde afstand, liefst met statief met dezelfde ISO waarde, liefst 100 en telkens met een andere F waarde. Zo kunt u voor uw lens het beste diafragma bepalen voor een lijkaardig onderwerp.

Ritme en structuur vinden we duidelijk terug in deze pluizenbol. De witte hartjes van de pluizen geven ons het ritme in het beeld, de pluisjes de structuur.

Uw eerste opdracht toont ons een aangenaam beeld en een sterke compo.

Als tweede opdracht zou ik graag een symmetrie zien in het ritme en/of de structuur. Dit kan u vinden in de architectuur, moderne gebouwen en stations. Ook in de plantenwereld of bij een spiegeling, verras ons.

11-04-2017 om 16:52 geschreven door Marsje


01-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. pitter
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ8

Lens:

6 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/40 sec, f/8, ISO 100, Compensation: -1

Flash:

Off, Did not fire

Focus:

Auto, Continuous
AF Area Mode: 5-area

Date:

March 31, 2017   4:17:47PM (timezone not specified)
(20 hours, 18 minutes, 40 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

975 × 650 JPEG 
352,216 bytes (344 kilobytes)

 

Opdracht :  uw eerste opdracht zou ik graag een ritme zien van voorwerpen, waar u ook aandacht besteed aan uw vorige sessie compositie.

Ritme en structuur vind ik mooi terug in de verweerde tafel waar de planken me een ritme geven en de verweerde nerven de structuur.

Nu wat betreft de tandenborstels op de houten tafel geven deze me niet een mooi ritme, enerzijds door de liggen, ondanks ze mooi rond liggen zijn er verschillen. Ook de verschillende vormen van de tandenborstels werken het ritme en harmonie in de foto tegen. Een eenzelfde onderwerp had hier mogelijk een beter effect gehad.

Herhaling van deze opdracht: ritme van voorwerpen is een beetje overal te vinden, bv. denk aan een rij fietsen, stoeltjes in een tribune van een voetbalveld, tulpen mooi op een rij enz…

01-04-2017 om 21:57 geschreven door Marsje


30-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeld foto : eddyge
Klik op de afbeelding om de link te volgen

we hebben hier een fijn voorbeeld van ritme en structuur waar het mooi is gebruikt om het eigenlijke onderwerp te accentueren. De scherpte / diepte op de juiste plaats gekozen. De keuze voor zw/w maakt dat beide onderwerpen naar elkaar toe groeien.

Dank u eddyge om deze foto ter beschikking te stellen van ons workshop blog.

30-03-2017 om 21:18 geschreven door Marsje


20-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Jokertu
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon EOS 70D

Lens:

EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
Shot at 160 mm

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/500 sec, f/8, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

February 13, 2017   1:23:39PM (timezone not specified)
(6 days, 19 hours, 19 minutes, 35 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 579 JPEG 
446,019 bytes (436 kilobytes)

 

De opdracht goed aangehouden, ritme door middel van de rijen afgereden graan of mais en de structuur van het kaf op de grond. Dat u kan fotograferen is hier wel duidelijk.

De rechterhoek goed benut om de aanzet van het ritme te starten. Kleuren en scherpte zitten goed.

Wat we nu nog missen is een aandachtspunt of een verwijzing naar een verhaal. Daarmee heeft u dan ook uw nieuwe opdracht. Een ritme of structuur en daar een aandachtspunt in verwerkt. Dit kan een rechtstreeks onderwerp zijn, een suggestie of iets wat ons een verhaal verteld.

20-02-2017 om 17:59 geschreven door Marsje


13-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. rene6
Klik op de afbeelding om de link te volgen

orgineel

aangepaste versie, gewoon mijn versie

Een bomenrij, gladde grijze weg het lijkt wel een streepjescode.

Een foto met goede kenmerken, een goede diepte werking door de combinatie in de verte verdwijnende asfaltweg en dubbele bomenrij. Ook de hoogte is geaccentueerd door de weg en het eindpunt laag in het beeld te houden. De hoop stammen had u er misshcien bijgenomen om diepte te scheppen maar ze leiden echter af.

Goede scherpte en belichting. Het geheel oogt wat saai, mogelijk door er nog een element in de diepte aan toe te voegen zodat er meer spanning in komt. De verkeersplaat had u weg mogen werken.

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een architectuur foto zien waar u structuur met ritme combineert.

13-02-2017 om 16:00 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!