Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
12-10-2011
Pampus met hoogspanningsstation
Als je
er eenmaal op gaat letten, dan kom je inderdaad overal buizen tegen. Je hebt
hier gekozen voor een hoogspanningsstation en eerlijkheidshalve, denk ik dat je
je een beetje verslikt hebt. Ik zie
zoveel palen en isolatoren kriskras door elkaar dat ik niet zo goed meer weet
waar ik naar moet kijken. Door de telestand wordt dit nog eens versterkt, want
op deze manier wordt alles tegen elkaar aan gedrukt. Er wordt wel eens gezegd less is more. Juist door minder in beeld te
brengen, kan een foto soms krachtiger worden. Niet dat je deze opdracht opnieuw
moet doen, maar probeer het maar eens uit voor jezelf.
Je hebt een vraag over de (toevallige) onderbelichting. Nu is een
onderbelichting van een derde stop geen enkel probleem. Je vraag over de
relatie tot de sluitertijd is heel interessant. Er zijn fotografen die in
lastige omstandigheden soms een stop onderbelichten om een snellere sluitertijd
te verkrijgen.Onderbelichten (= een
donkerder foto) betekent namelijk dat de camera minder licht nodig heeft. En
hoe kun je minder licht krijgen? Door bijv. je sluitertijd korter te maken. Het
licht krijgt immers dan minder lang de tijd om een plaatje te maken. Volgens de
Exifs heb je een voorkeur voor de sluitertijd gebruikt. De sluitertijd staat
dan vast en diafragma of ISO wordt door de camera aangepast voor een correcte
belichting.
De volgende keer wil ik iets zien van een (fragment van) wiel, van welk voertuig
maakt niet uit. En vergeet niet less of more, dus niet een foto van een
complete fietsenstalling.
Dushi
Allereerst een van harte welkom, Tuur. Je komt meteen met
een mooie inzending. Ik zie een viertal metalen ballen die in een speels ritme
neergelegd zijn, waarbij je kennelijk in gedachten hebt gehouden wat je in de
vorige serie geleerd hebt. De ballen zelf vertonen ook een prima struktuur,
maar zijn te klein om de gehele foto een sterke struktuur mee te geven. De
ballen zijn zichtbaar flink gebruikt, waardoor de weerspiegeling er niet zo
strak uitkomt, maar dat hoeft hier ook helemaal niet. Ik vind het zelfs mooier
zo. Als kers op de taart het kleine balletje. Weliswaar helemaal op de rand van
de foto, maar met nog net een kleine weerspiegeling in de voorste bal. Ook de
achtergrond is heel mooi. Zachte schaduwen van de ballen en lichte golfjes die
zorgen dat het allerminst eentonig wordt. Een kleine aarzeling heb ik over de
kleur van de ballen. Als ze goudkleurig zijn, dan is er niets aan de hand. Als
ze in werkelijkheid meer zilverkleurig zijn, dan is de kleurtemperatuur te hoog
en wordt alles meer geel. Je hebt de wilbalans handmatig ingesteld, maar ik kan
niet ontdekken welke instelling je daarbij gebruikt hebt.
Voor de volgende keer wil ik buitenshuis iets zien met een wiel: auto, fiets,
dat maakt niet uit.
Dushi
Uit je opmerking helaas was het al donker moet ik afleiden
dat je het gebouw wellicht liever overdag gefotografeerd had. Ik kan dat niet
beoordelen, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik houd het hier
natuurlijk bij je nachtopname. Dat is op zich al bijzonder, want
nachtfotografie is beslist een stapje moeilijker. Maar door vakkundig gebruik
te maken van handmatige instellingen ben je er goed uitgekomen. De witbalans
heb je op Auto laten staan, mogelijk vanwege de variatie aan diverse soorten
lichtbronnen met ieder hun eigen kleurtemperatuur.
De vele driehoekige vlakken van de koepel vertoont een overdaad aan ritmische
herhalingen. Omdat je de winkels door het glas heen kunt zien, is het
linkerdeel wat onrustiger. Juist omdat de foto ook een aantrekkelijke spel van
gebogen lijnen laat zien, heb ik via wat kleine bewerkingen geprobeerd dat deel
wat meer naar voren laten komen. In de nieuwe uitsnede wordt zo de grotere
struktuur van de foto beter zichtbaar. Al met al een gedurfde en geslaagde
keuze.
De volgende keer wil ik graag een trap zien. Steen, plastic, hout: het maakt
niet uit. De keuze van je standpunt zal daarbij heel belangrijk zijn.
Dushi
De ingestuurde
foto voldoet geheel aan de gegeven opdracht. Ik zie een mooie gebogen lijn van
kleurpotloden. Daar zit een overduidelijk ritme in. Dit beeld wordt nog
aantrekkelijker door de fraaie nuancering in kleuren. De ruimte aan de
bovenzijde heb je netjes opgevuld met de bijbehorende puntenslijper.
Toch vind ik iets minder aantrekkelijk in de foto. Het is het of ik naar een
plaatje voor een reklamefolder zit te kijken. Alles staat er netjes en
duidelijk op, maar bij meer estetische fotografie komen er ook zaken als
compositie, licht, enz. om de hoek kijken. Ik denk dat de foto al veel aan
aantrekkingskracht zou winnen als je een veel lager standpunt had ingenomen en
de puntenslijper minder frontaal aan één zijkant had gefotografeerd. In die in
is dit een goed voorbeeld, dat een ritmische herhaling alleen nog niet altijd
een boeiende foto oplevert. Probeer bij het fotograferenook te zoeken naar meerdere standpunten en
daar je voordeel mee te doen.
De volgende keer wil ik iets zien van een trap. Wat voor trap en hoe je dat in
beeld brengt, mag je helemaal zelf bepalen.
Dushi
Welkom aan boord, Gladys, om in de sfeer van je eerste
inzending te blijven. Fotos van boten en havens vind ik zelf behoren tot de
grootste uitdagingen, omdat er dikwijls in een kleine ruimte zoveel zaken
dringen om de hoogste aandacht. Ik zie een viertal prachtige bolders die met
zijn vieren een keurige ritmische herhaling vertonen. Omdat ze zo groot in
beeld gebracht zijn, geeft dit ook de belangrijkste struktuur aan de foto.Een tweetal zaken verdienen echter wat
aandacht ter optimalisering. De foto vertoont een grote hoeveelheid blauw in
allerlei vlakken. Zelfs de kajuit is blauw. Ik ben zo vrij om te veronderstelen
dat dit een beetje teveel van het goede is. De tweede opmerking sluit aan bij
het begin van dit verhaaltje. De nogal onrustige achtergrond trekt te veel
aandacht naar zich toe. Omdat de ruimte op een schip beperkt is, zijn ook de
fotografische correctiemogelijkheden vrij klein. Probeer zich dicht mogelijk
bij de bolders te komen en gebruik de grootste lensopening. Mogelijk komt het
dan dichter bij het beeld dat ik in de digidoka heb proberen na te bootsen. Op
deze manier komen de bolders beter los van de achtergrond.
Voor de volgende keer graag een opname binnenhuis. Je mag zelf wat dingen bij
elkaar leggen als je dat wil.
Dushi
Het is niet te
hopen dat je zelf met de auto naar huis gereden bent, want dan kijkend naar
iedere deur onderweg, zou een gevaarlijke situatie opleveren. En dat heb ik
liever niet op mijn geweten. Het terugkerend ritme zie ik vooral in
de krullen van het beslag. Dat is een heel mooi ritme. De ritmische herhaling
van de panelen is wat minder goed zichtbaar, alhoewel zeker aanwezig. Ik merk
op deze manier dat je heel goed rondgekeken hebt, een belangrijke voorwaarde op
weg naar steeds boeienderfotos. Omdat
je de deur van een behoorlijk schuin
standpunt genomen hebt, is rechttrekken niet zo zinvol meer. Het zou dan heel
onnatuurlijk worden. Beter was het in dat geval misschien beter geweest de deur
frontaal te fotograferen. Dat is een keuze van de fotograaf. Wel vond ik bij
deze foto de lichte stukken muur naast de deur een tikkeltje storend. Die heb
ik weggehaald. En meteen ook alle panelen netjes rechtgezet en het hoofdmotief,
het prachtige beslag, een beetje meer accent gegeven.
Dat je twijfelt, is helemaal niet erg. De beste fotos ontstaan doordat de
fotograaf iets aan meerdere kanten bekeken heeft, nagedacht heeft over
alternatieve belichtingen enz. De mogelijkheden van dit(gloednieuwe) fototoestel met zijn geweldige
zoom, zijn inderdaad enigszins beperkt, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen
of je een ander toestel moet kopen. Ook dat is je eigen keuze. Al wil ik je
(privé) best proberen te helpen als je concrete vragen hebt. Voor de volgende
keer een vrije opdracht. Wel buitenshuis graag.
Dushi
Je bent nog niet
zo lang lid, anders had je geweten dat een van onze gewaardeerde leden, Acolon,
vereerd zal zijn dat je zijn naam zo prominent in beeld brengt. Dat terzijde.
Nu naar R&S. Het lijkt zo eenvoudig: zet maar enkele gelijkaardige
voorwerpen op een rij en je hebt een geslaagde foto voor R&S. Toch lukt de
ene fotograaf dit beter dan een andere. Voor mij hoort dit bij de betere. Ik
leg je uit waarom ik dit vind. Je toont een aantrekkelijke afwisseling van
donkere en lichtere flesjes.Er is een
heel zachte belichting, niet onbelangrijk bij glaswerk. Het eenvoudige
keukenkleedje van het vakantieverblijf zorgt voor een prachtige achtergrond. En
je twijfel over de eigen weerspiegeling in de fles? Ik heb daar geen enkele
moeite mee, integendeel zelfs. Ook ben ik heel blij dat je de camera steeds
beter leert kennen en niet meer afhankelijk bent bvan de automatische
instellingen.De gebruikte instellingen
zijn zonder meer in orde.
Alhoewel dus een bijzonder geslaagde foto, wil ik je nog een tweetal kleine
tips meegeven (ik heb lang les gegeven en enige betweterigheid is de meeste
docenten niet vreemd; ik vorm daar geen uitzondering op). Allereerst zou ik
scherpgesteld hebbenop de eerste fles, hetgeen meer overeenkomt met onze natuurlijke
kijkhouding waar we dingen dichterbij scherper zien. Natuurlijk zijn er ook
uitzonderingen op deze regel, maar hier vind ik dat niet van toepassing. Als
tweede had je enige ruimte kunnen laten tussen de flesjes, zodat het licht er
beter tussendoor had kunnen spelen.
De volgende opdracht wordt wat pittiger: zoek maar eens buitenshuis iets moois met een serie buizen. Het soort
materiaal maakt niet uit.
Dushi
De tweede inzending is een uitermate aangename verrassing
Erlaf. Je hebt de lepels neerlegd in een cirkelvormige ritmische herhaling. In
dat opzicht voldoet de foto geheel aan de eisen voor deze serie. Maar wat de
foto nog veel meer aantrekkelijk maakt, is het spel van weerspiegelingen in de
lepels: het raam dat telkens net even op een andere manier terugkomt.Dat is een extra buitengewoon fraaie
herhaling in de foto. Eenzelfde boeiende herhaling vertonen de uiteinden van de
lepels. De loftrompet is nog niet volledig geblazen, want als laatste wil ik
wijzen op het schitterende spel van licht en schaduwen op het tafelkleed. Het
is een foto geworden waar ik met veel genoegen naar kijk.
Voor de volgende keer iets uit het straatbeeld (gebouwen, stenen objecten,
enz.)
Dushi
Als dit niet vol ritmische herhalingen zit, dan weet ik het
niet meer. Heel goed gezien. Je vroeg me om te raden wat het is. Ik dacht
daarbij aan de puzzelboekjes waar de antwoorden achterin staan. Jouw mail was gelukkig
ook zo een puzzelboekje, anders had ik het echt niet geweten. Je hebt de lijnen
fraai schuin geplaatst. Het enige wat ik nog een beetje mis, is iets om het
meer uitdagend te maken: bijvoorbeeld een
speciale lichtval of een aandachtstrekker op een sterk punt.Zo blijft er altijd wel iets te wensen over. Al met al ben je helemaal klaar om verder te
gaan met de volgende reeks: Dieptewerking
o.l.v. Cijbra. Proficiat en ik wens je
daarbij heel veel succes toe!
Dushi
De foto die je
instuurt, voldoet helemaal aan de opdracht. Ik zie een keurige ritmische
herhaling van lepels die op een rij gelegd zijn. Ook de belichting is netjes in
orde. Toch wil ik de gelegenheid aangrijpen om een enkele tip mee te geven. Niet
schrikkken, want het zijn er wel enkele.
Allereerst zie ik onder en boven een half afgesneden lepel. Als je zelf voorwerpen
bijeenbrengt, is dat niet nodig en ook niet echt mooi.Als tweede zie ik dat je scherpstelpunt ligt
op de rechterzijde van de tweede hele lepel.Als het de bedoeling was om alles scherp in beeld te brengen, had je
beter meer naar het midden scherp kunnen stellen. Ik weet niet of je een
statief gebruikt hebt (dit soort zaken zag in graag in de toelichting op de
foto). Indien wel, dan graag een lagere ISO, indien niet, dan graag een veiliger
sluitertijd van de nu gebruikte 1/20ste seconde. Als derde mis ik
wat je geleerd hebt in de eerste serie lessen bij Cijbra. De compositie is niet
erg sterk. Als vierde: als je toch lepels bijeen brengt, zou een minder slordig
patroon (de afstand tussen de lepels varieert nogal) de foto beslist ten goede
komen. Kom ik terug op mijn beginopmerking: een foto die zonder meer aan de
opdracht voldoet, maar met de puntjes op de i, kan het duidelijk meer worden
dan een voldoende. Vrees hoef je niet te hebben, want bijten doe ik niet, wel
een beetje blaffen als ik mogelijkheden zie tot verbetering.
Voor de volgende keer mag je iets uit gaan zoeken met een deur als
hoofdonderwerp.
Dushi
Mensen met geknoei zijn hier aan het goede adres, want ik
kan een creatieve benadering zeer waarderen. De opname van de tandwielen van
een versnelling is een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen. Je schrijft
dat je allerlei instellingen hebt uitgeprobeerd, maar ik weet niet of je ook een
statief hebt gebruikt. Gezien de ISO-waarde van 400 vermoed ik dat je de foto
uit de losse hand hebt gemaakt.Is het
je niet opgevallen dat de foto op alle punten onscherp is?Je werkt kennelijk
met Photoshop CS5. Bekijk je opname maar eens op 100%! De onscherpte kan komen door
een tweetal redenen. Allereerst is het een goed uitgangspunt om een sluitertijd
te nemen die minimaal hetzelfde getal heeft als het aantal milimeters van de
lens. Aangezien je gewerkt hebt met een 300mm, bij de Canon 400D wordt dat
effektief 487mm, was een sluitertijd van 1/300ste of liever nog 1/500ste
seconde geschikter geweest. Natuurlijk in dit geval vanaf statief, omdat de
ISO-waarde dat veel hoger zou komen te liggen. Een tweede reden zou kunnen zijn,
maar dit is een vermoeden omdat de exif-gegevens dit hier niet laten zien, dat
je je dicht bij je onderwerp hebt gestaan. Het belangrijkste is dat je met deze
foto hebt laten zien een goed oog te hebben. Ook de eenheid van tint spreekt
me aan, alhoewel er wel een neiging is naar een blauw accent. De technisch
zwakke punten zijn eenvoudig te vebeteren.
Voor de volgende keer graag een opname binnenshuis. Je mag zelf voorwerpen bij
elkaar zetten als je dat wil. Geen flits aub.
Dushi
Alle begin is moeilijk, Dina. Eerst de code vergeten, en
vervolgens een foutieve code. Maar niet getreurd, want alles zal reg kom. Van harte welkom. Ik ben net terug van vakantie
en moet weer van computer wisselen, want onderweg heb ik niet meer dan een mini
bij me.
De wasknijpers heb je in een keurig ritmische herhaling bij elkaar gelegd. Conform
wat je geleerd hebt in de vorige serie niet precies in het midden, maar
uitstekend gebruik gemaakt van een sterk punt in het beeld. Als kers op de
taart een enkele wasknijper die het ritme doorbreekt. Heel creatief gedaan. Ook
de belichting en andere instellingen zijn prima in orde. Een foto die daarmee geheel
voldoet aan de eisen van deze reeks.
Voor de volgende keer mag je iets zoeken met een gebouw.
Dushi
Alhoewel ik de
versie in zwart-wit heel gedurfd vind, houd ik het bij de eerste inzending. Het
prachtige kleurenspel daarin sprak me onmiddellijk aan. R&S in de vrije
natuur is over het algemeen niet zo gemakkelijk, maar je hebt een goede weg
gekozen doorje te beperken tot een detail. Ookdaar laat de natuur hoogst zelden
regelmatige ritmische herhalingen zien, maar struktuur zit er zeker in de
opname die je toont. Die struktuur krijgt een extra accent door de afwisseling
van licht en donker en de verschillende, deels terugkerende, kleuren.Je laat in deze serie zien dat je in rap
tempo op weg bent naar steeds boeiender fotos. Voor de volgende en laatste
opdracht laat ik je vrij in de keuze van het onderwerp. Ik ben heel benieuwd
waarmee je me gaat verrassen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie lessen, Pampus. Omdat ik graag zie dat mensen zo bewust en
doordacht mogelijk een foto maken, verdient het inderdaad aanbeveling zo goed
mogelijk gebruik maken van de technische mogelijkheden van de camera.De ene camera is daar wat uitgebreider is dan
de andere. Automatische instellingen geven in bijna alle gevallen goed belichte
fotos,maar als je eenmaal ontdekt hebt
dat er meer is, zulje weinig meer
werken met de stand P of Auto.
Dat dit alles allerminst wil zeggen dat er bij die stand geen goede fotos te
maken zouden zijn, laat je zien met deze fraaie foto van een palmblad (ik woon
in de tropen, dus de palm is voor mij heel herkenbaar) vol lijnen in een
ritmische herhaling.Dat je gebruik
maakt van het geleerde bij de eerste serie van Cijbra, is heel goed, want de
gulden regel is een uitstekend uitgangspunt om gebruikte maken van sterke
punten. Veel cameras geven zelfs de mogelijkheid dit door middel van draden in
het zoekerbeeld te vergemakkelijken. Nog een kleine tip bij deze foto: draai de
foto eens zo, dat je sterke punt niet rechtsboven ligt, maar linksonder. Mij
bevalt dat minstens zo goed.
De volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen binnenshuis die je
zodanig fotografeert dat een aantrekkelijke ritmische herhaling te zien is. Je
weet dat je niet mag flitsen in deze serie, dus dat is meteen een mooie
uitdaging om je toestel verder te verkennen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Glitter. De ingestuurde foto laat zien dat R&S weinig
geheimen voor jekent. Het is een uitermate geslaagde foto voor deze serie.Zowel ritme als een grote struktuur zijn
duidelijk zichtbaar aanwezig. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Daarom
slechts een enkele kleine opmerking los van R&S. Net buiten het midden laat
de trommel een felle witte plek zien. Omdat je werkt met het de laatste versie
van Photoshop, veronderstel ik dat je om kunt gaan met clipping en het
corrigeren daarvan. De tweede opmerking is het gebruik van de bijzonder hoge
ISO-waarde (3200).Niet dat de foto een
storende ruis laat zien, maar omdat je zelf aangeeft gebruik te hebben gemaakt
van statief, was een nog langzamer sluitertijd heel goed mogelijk geweest.
Dit verbaasde me enigszins, omdat je heel gedegen gewerkt hebt met handmatige
instellingen.
Voor de volgende keer graag drie of meer voorwerpen binnenshuis (geen flits)
bijeen gebracht in een ritmische herhaling.
Dushi
Allereerst welkom
bij de tweede serie, Henri. Omdat ik momenteel op vakantie ben en iedere dag
onderweg met een mini laptop, ben ik wat beperkt in demogelijkheden.
Je eerste inzending is er een met een heel mooie dieptewerking. Voor deze serie
is dat niet nodig. Je keuze voor diafragma is veel gebruikt bij ervaren
fotografen. Als de sluitertijd het had toegelaten, had de lensopening nog wel
wat verder dicht gemogen dan de gebruikte f/8 om een groter deel van de
constructie scherp in beeld te brengen, hetgeen voor R&S gunstig is.
Behalve aan je diafragmavoorkeur, kan ik ook aan het gebruikte scherpstelpunt zien
dat je heel bewust bezig bent. Samen met je eigen terechte observatie dat
fotograferen vooral een kwestie is van kijken, toont dit aan dat je goed bezig
bent. De foto laat niet alleen een prima ritmische herhaling zien, maar door
het standpunt ook nog eens de nodige strukturele elementen. Dit alles kan me
heel goed bekoren.
Voor de volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen die je
binnenshuis (zonder flits) in een aantrekkelijk geheel bij elkaar zet met een
accent op ritmische herhalingen.
Dushi
Deze serie heet Ritme & Struktuur. In de meeste gevallen
zie ik fotos waar men het accent probeert te leggen op ritmische herhalingen.
Ik stimuleer dat ook, omdat iets als Struktuur veel lastiger te omschrijven is.
Maar in deze foto zit overduidelijk een sterke struktuur, terwijl ritmsiche
herhalingen nauwelijks aanwezig zijn. Met een foto als deze ga ik onmiddellijk stoeien
met de compositie. Hoe ik echter ook draai of crop, telkens kom ik terug op
jouw inbreng. Dat bevestigt ook mijn eerste indruk: een heel fraai
uitgebalanceerde foto die me zonder meer kan bekoren.
Technisch merk ik dat je (diafragmavoorkeuze) heel bewust hebt gekozen voor een
lensopening van f/8, iets waar ik me helemaal ik kan vinden, ook gelet op de
sluitertijd die dit meebrengt. Het enige dat me een beetje verbaast, is het
feit dat je geen belichtingscorrectie hebt gebruikt. Gewoonlijk levert een foto
tegen ramen waar licht doorheen schijnt, donkerder raambalken op. Over dit belichting
wil ik graag (privé) wat meer weten. Hoe dan ook, de foto is goed belicht en
een pluim waard.
Voor de volgende keer (je hoeft niet te wachten tot ik terug ben van vakantie,
al kan de beoordeling mogelijk langer op zich laten wachten) graag iets uit de
vrije natuur, zonder opmerkelijke door mensenhanden gemaakte elementen.
Dushi
Welkom bij deze tweede reeks Erlaf. Het is heel fijn dat je
enge toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt hebt. De keuze van je
onderwerp is niet zeker niet de gemakkelijkste, omdat je behalve de paaltjes
ook een reeks planten en een hoop mulch in beeld brengt. Probeer je zoveel
mogelijk te beperken tot je hoofonderwerp. Dat resulteert vaak in een
aantrekkelijker foto. Door de veelheid komt de ritmsiche herhaling van de
paaltjes er minder sterk uit. Ik heb ze overigens een beetje rechter gezet.
Volgende keer even op letten aub.
Technisch heb je b ewust gekozen voor een sterk dichtgeknepen diafragma. Zelf
doe ik dat vrijwel nooit, maar ieder zijn voorkeur. Het nadeel is weld at je
uitkomt op een vrij hoog ISO van 800 en tevens een sluitertijd met 1/50ste
seconde die redelijk traag uitkomt. Het alternatief zou zijn om te proberen met
name scherp te stellen op het tweede paaltje. Probeer dat maar eens uit en kijk
of het verlies aan scherptediepte storend wordt naar jouw mening.
Voorde volgende keer graag minstens
vier voorwerpen binnenshuis, maar zonder flits, in een ritmische herhaling
bijeenbrengen en zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen.
Dushi
Je hebt dit keer twee delen van een steen bijeen gebracht in
een aantrekkelijke compositie. Het aantal van slechts twee stenen is echter te
weinig om hiermee een ritmische herhaling in beeld te brengen. Wel zie ik in de
stenen zelf een fraaie opeenvolging van lijnen, waardoor er, op een andere manier
dan gevraagd, toch een aantrekkelijk ritme ontstaat.
Wat de scherptediepte betreft wil je twee dingen combineren die zich minder
gemakkelijk laten verenigen: om de stenen van voor tot achter scherp te
krijgen, zou je een dichtere lensopening moeten gebruiken. Minder tele kan in
dit geval ook helpen. Beide oplossingen geven echter tevens een scherpere
achtergrond. In een situatie als deze kun je proberen de afstand tot de stenen
zo klein mogelijk te maken met de gekozen brandpuntafstand en tegelijkertijd de
afstand tot de achtergrond juist zo groot mogelijk. Overigens heb je een heel
rustige achtergrond gekozen, wat ruimte laat aan een kleiner diafragma en
tevens bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van deze foto.
Voor de volgende keer graag iets met ramen.
Dushi
Dag Riet,
Welkom bij de tweede serie lessen. Ik begin met enkele vragen, want ik wil
graag dat mensen hun toestel goed kennen en zo bewust mogelijk fotos maken. Zo
wil ik graag weten waarom je het diafragma dichtgeknepen hebt tot f/22. Omdat
je werkt met diafragmavoorkeur, moet dit welhaast bewust gebeurd zijn.
Misschien ligt het aan mijn ogen, maar op mijn scherm oogt de foto niet
gestoken scherp. Heb je daar een verklaring voor?
Ik stel dit soort vragen ook, omdat ik mensen niet afhankelijk wil maken van
mijn (eveneens beperkte) zienswijze.
Kijkend naar ritmische herhalingen, vind ik dat je een heel zorgvuldig
standpunt hebt uitgekozen en goed gebruik hebt gemaakt van wat je geleerd hebt
in de vorige serie lessen.. Hierdoor staat de linkerrij palen precies achter
elkaar, teeriwjl de rechter rij een aantrekkelijk verloop laat zien van groter
naar kleiner.Ook de dunne streep graas
als ondergrond geeft de foto iets extras. Klein detail: een foto wordt voor
mij niet aantrekkelijker door er nadrukkelijk je naam in te schrijven. Ik weet
toch wel van wie de foto is, en voor copyright heeft het geen enkele zin. Maar
als binnenkomer alles bijeen een geslaagde opname.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto binnenshuis (geen flits) waarbij je
zelf enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een ritmische herhaling.. En
vergeet niet een toelichting te geven op de gebruikte instellingen van je
camera en de keuze van je standpunt.
Dushi