Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heel vaak kan ik lovend zijn over een inzending, omdat de cursist met een prima foto komt voor deze serie. Een andere keer moet ik strenger zijn, want aan een zachte heelmeester heb je weinig, tenzij je niet tegen kritiek kunt. Maar wie daar niet tegen kan, doet zeker niet mee aan deze serie lessen. Je begrijpt het al: dit keer wat strenger. Niet vanwege de keuze van je onderwerp, want die is uitstekend. Maar met name door het gekozen standpunt is het toch een vrij rommelig geheel geworden, terwijl er zoveel meer van te maken was geweest. De foto wordt een stuk beter als je erin slaagt voor een rustiger achtergrond te zorgen. Alle aandacht komt dan op het wiel en de spaken.
Daarom een enkele tip. Je hebt nu van boven schuin naar beneden gefotografeerd. Dezelfde foto van beneden naar boven (kwestie van op de grond gaan liggen, of de fiets op een verhoging zetten) levert al een heel ander beeld op waarbij zonder veel moeite een rustiger achtergrond verkregen kan worden. De tweede tip betreft de brandpuntsafstand. Terwijl je goed gekozen hebt voor een bijna volle lensopening van f/3.2, levert dat toch een mooie scherptediepte op, omdat je gekozen hebt voor een korte brandpuntsafstand van 11.4mm, hetgeen vergelijkbaar is met 68mm op full frame camera’s.  De hoge sluitertijd is in dit verband niet belangrijk. Als je zou kiezen  voor een langere brandpuntsafstand (meer zoom), de afstand tot het wiel daarbij zo kort mogelijk houdt en de afstand achter het wiel tot de achtergrond juist zo ruim mogelijk, dan ga je alle aandacht vestigen op het fietswiel met de spaken.
Mag ik voor de volgende keer een foto zien met buizen of staven?
Dushi

18-10-2011 om 00:59 geschreven door Marsje


17-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met straatweg

Dit is een stukje weg, dat een prachtige struktuur oplevert.  Door goed gebruik te maken van het licht, worden ook de oneffenheden van de afzonderlijke stenen goed zichtbaar.  Het zou evengoed een deel van een siermuur kunnen zijn.  Wat je nog had toe kunnen voegen, is een klein voorwerp  op een sterk punt, dat de aandacht vraagt en het tweedimensionale doorbreekt, bijvoorbeeld een fietsbel of iets anders dat je op straat zou kunnen vinden. Ik heb de foto een klein beetje bewerkt, juist om de struktuur nog beter uit te laten komen. Alhoewel de nabewerking buiten de lessen valt, is het toch een punt van aandacht als je meer wilt halen uit je foto’s.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met buizen (driedimensionaal) dat je buiten ergens tegen bent gekomen.  Liever een krachtige struktuur of eerder een ritmische herhaling? Je mag zelf je voorkeur bepalen.
Dushi





17-10-2011 om 21:32 geschreven door Marsje


16-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met treinwiel

Het is aangenaam te merken dat je snel leert van eerdere kritische opmerkingen. Dergelijke aanwijzingen zijn nimmer bedoeld om de cursist uit te lokken tot kopieergedrag, wel tot zelfreflectie.  Het is heel goed dat je gelet hebt op het aanwezige licht, ook al moest je daarvoor de ISO-waarde aanpassen. Het kan hoogstens wat meer ruis geven, maar ik zie liever een goede foto met enige ruis dan een technisch gelikte foto waar geen ziel in aanwezig is.
Wat R&S betreft, heb je goed het accent gelegd op het wiel. Zelfs niet het hele wiel en juist die beperking maakt het beeld sterker.  De as dicht bij een sterk punt en de spaken mooi in beeld. Het zijn vooral de spaken die een mooi ritme geven en struktuur brengen in de foto. Ik probeer nog wat verder door te denken op jouw vermoedelijke bedoelingen. Daarom ben ik nog wat gaan sleutelen. Allereerst het kleine bruine randje aan de onderkant eraf, want het leidt mij af van het mooie ijzer van de rest. Aan de rechterkant heb ik de remschoen grotendeels weggehaald, omdat de vorm daarvan geen ondersteuning is van de ritmische herhaling in de spaken. Over de aandrijfstang heb ik getwijfeld.  Uiteindelijk slechts nog een tikje rechter gezet en het licht daarop wat verzacht, terwijl ik het geheel juist een tikje verhard heb vanwege het materiaal en accentuering van de struktuur.
Met deze geslaagde foto ben je toe aan je laatste opdracht en die is helemaal vrij. Ga maar eens rustig op zoek naar die geweldige R&S die je ons wil laten zien.
Dushi





16-10-2011 om 21:55 geschreven door Marsje


14-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met trap zwembad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt een heel bijzonder standpunt gekozen waardoor er nauwelijks enige weerspiegeling te zien is in het water. Sterker nog, slechts aan het lichtjes vager worden is te merken dat men de diepte in gaat.  Hopelijk was je camera goed op het statief geschroefd. Struktuur is overduidelijk aanwezig, mogelijk nog een tikje sterker als de trap aan beide zij kanten wat meer ruimte had gekregen. In de treden van de trap zit een heel fraai ritme, terwijl ook de tegels van de bodem bijdragen aan R&S. Verder vertoont de foto een grote eenheid van kleur, waardoor alle aandacht gericht kan worden op het lijnenspel. Slechts de krappe uitsnede zou een punt van gesprek kunnen zijn, maar doet weinig af aan deze zeer geslaagde opname.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien uit de vrije natuur.
Dushi

14-10-2011 om 21:13 geschreven door Marsje


12-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met hoogspanningsstation
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je er eenmaal op gaat letten, dan kom je inderdaad overal buizen tegen. Je hebt hier gekozen voor een hoogspanningsstation en eerlijkheidshalve, denk ik dat je je een beetje verslikt hebt.  Ik zie zoveel palen en isolatoren kriskras door elkaar dat ik niet zo goed meer weet waar ik naar moet kijken. Door de telestand wordt dit nog eens versterkt, want op deze manier wordt alles tegen elkaar aan gedrukt. Er wordt wel eens gezegd  “less is more”. Juist door minder in beeld te brengen, kan een foto soms krachtiger worden. Niet dat je deze opdracht opnieuw moet doen, maar probeer het maar eens uit voor jezelf.
Je hebt een vraag over de (toevallige) onderbelichting. Nu is een onderbelichting van een derde stop geen enkel probleem. Je vraag over de relatie tot de sluitertijd is heel interessant. Er zijn fotografen die in lastige omstandigheden soms een stop onderbelichten om een snellere sluitertijd te verkrijgen.  Onderbelichten (= een donkerder foto) betekent namelijk dat de camera minder licht nodig heeft. En hoe kun je minder licht krijgen? Door bijv. je sluitertijd korter te maken. Het licht krijgt immers dan minder lang de tijd om een plaatje te maken. Volgens de Exifs heb je een voorkeur voor de sluitertijd gebruikt. De sluitertijd staat dan vast en diafragma of ISO wordt door de camera aangepast voor een correcte belichting.
De volgende keer wil ik iets zien van een (fragment van) wiel, van welk voertuig maakt niet uit. En vergeet niet “less of more”, dus niet een foto van een complete fietsenstalling.
Dushi

12-10-2011 om 02:13 geschreven door Marsje


11-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met petanqueballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst een van harte welkom, Tuur. Je komt meteen met een mooie inzending. Ik zie een viertal metalen ballen die in een speels ritme neergelegd zijn, waarbij je kennelijk in gedachten hebt gehouden wat je in de vorige serie geleerd hebt. De ballen zelf vertonen ook een prima struktuur, maar zijn te klein om de gehele foto een sterke struktuur mee te geven. De ballen zijn zichtbaar flink gebruikt, waardoor de weerspiegeling er niet zo strak uitkomt, maar dat hoeft hier ook helemaal niet. Ik vind het zelfs mooier zo. Als kers op de taart het kleine balletje. Weliswaar helemaal op de rand van de foto, maar met nog net een kleine weerspiegeling in de voorste bal. Ook de achtergrond is heel mooi. Zachte schaduwen van de ballen en lichte golfjes die zorgen dat het allerminst eentonig wordt. Een kleine aarzeling heb ik over de kleur van de ballen. Als ze goudkleurig zijn, dan is er niets aan de hand. Als ze in werkelijkheid meer zilverkleurig zijn, dan is de kleurtemperatuur te hoog en wordt alles meer geel. Je hebt de wilbalans handmatig ingesteld, maar ik kan niet ontdekken welke instelling je daarbij gebruikt hebt.
Voor de volgende keer wil ik buitenshuis iets zien met een wiel: auto, fiets, dat maakt niet uit.
Dushi

11-10-2011 om 18:31 geschreven door Marsje


10-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met gebouw

Uit je opmerking “helaas was het al donker” moet ik afleiden dat je het gebouw wellicht liever overdag gefotografeerd had. Ik kan dat niet beoordelen, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik houd het hier natuurlijk bij je nachtopname. Dat is op zich al bijzonder, want nachtfotografie is beslist een stapje moeilijker. Maar door vakkundig gebruik te maken van handmatige instellingen ben je er goed uitgekomen. De witbalans heb je op Auto laten staan, mogelijk vanwege de variatie aan diverse soorten lichtbronnen met ieder hun eigen kleurtemperatuur.
De vele driehoekige vlakken van de koepel vertoont een overdaad aan ritmische herhalingen. Omdat je de winkels door het glas heen kunt zien, is het linkerdeel wat onrustiger. Juist omdat de foto ook een aantrekkelijke spel van gebogen lijnen laat zien, heb ik via wat kleine bewerkingen geprobeerd dat deel wat meer naar voren laten komen. In de nieuwe uitsnede wordt zo de grotere struktuur van de foto beter zichtbaar. Al met al een gedurfde en geslaagde keuze.
De volgende keer wil ik graag een trap zien. Steen, plastic, hout: het maakt niet uit. De keuze van je standpunt zal daarbij heel belangrijk zijn.
Dushi





10-10-2011 om 04:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met kleurpotloden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De ingestuurde foto voldoet geheel aan de gegeven opdracht. Ik zie een mooie gebogen lijn van kleurpotloden. Daar zit een overduidelijk ritme in. Dit beeld wordt nog aantrekkelijker door de fraaie nuancering in kleuren. De ruimte aan de bovenzijde heb je netjes opgevuld met de bijbehorende puntenslijper.
Toch vind ik iets minder aantrekkelijk in de foto. Het is het of ik naar een plaatje voor een reklamefolder zit te kijken. Alles staat er netjes en duidelijk op, maar bij meer estetische fotografie komen er ook zaken als compositie, licht, enz. om de hoek kijken. Ik denk dat de foto al veel aan aantrekkingskracht zou winnen als je een veel lager standpunt had ingenomen en de puntenslijper minder frontaal aan één zijkant had gefotografeerd. In die in is dit een goed voorbeeld, dat een ritmische herhaling alleen nog niet altijd een boeiende foto oplevert. Probeer bij het fotograferen  ook te zoeken naar meerdere standpunten en daar je voordeel mee te doen.
De volgende keer wil ik iets zien van een trap. Wat voor trap en hoe je dat in beeld brengt, mag je helemaal zelf bepalen.
Dushi

10-10-2011 om 04:18 geschreven door Marsje


08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gladys met bolders

Welkom aan boord, Gladys, om in de sfeer van je eerste inzending te blijven. Foto’s van boten en havens vind ik zelf behoren tot de grootste uitdagingen, omdat er dikwijls in een kleine ruimte zoveel zaken dringen om de hoogste aandacht. Ik zie een viertal prachtige bolders die met zijn vieren een keurige ritmische herhaling vertonen. Omdat ze zo groot in beeld gebracht zijn, geeft dit ook de belangrijkste struktuur aan de foto.  Een tweetal zaken verdienen echter wat aandacht ter optimalisering. De foto vertoont een grote hoeveelheid blauw in allerlei vlakken. Zelfs de kajuit is blauw. Ik ben zo vrij om te veronderstelen dat dit een beetje teveel van het goede is. De tweede opmerking sluit aan bij het begin van dit verhaaltje. De nogal onrustige achtergrond trekt te veel aandacht naar zich toe. Omdat de ruimte op een schip beperkt is, zijn ook de fotografische correctiemogelijkheden vrij klein. Probeer zich dicht mogelijk bij de bolders te komen en gebruik de grootste lensopening. Mogelijk komt het dan dichter bij het beeld dat ik in de digidoka heb proberen na te bootsen. Op deze manier komen de bolders beter los van de achtergrond.
Voor de volgende keer graag een opname binnenhuis. Je mag zelf wat dingen bij elkaar leggen als je dat wil.
Dushi





08-10-2011 om 18:44 geschreven door Marsje


06-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met deur

Het is niet te hopen dat je zelf met de auto naar huis gereden bent, want dan kijkend naar iedere deur onderweg, zou een gevaarlijke situatie opleveren. En dat heb ik liever niet op mijn geweten.
 Het terugkerend ritme zie ik vooral in de krullen van het beslag. Dat is een heel mooi ritme. De ritmische herhaling van de panelen is wat minder goed zichtbaar, alhoewel zeker aanwezig. Ik merk op deze manier dat je heel goed rondgekeken hebt, een belangrijke voorwaarde op weg naar steeds boeiender  foto’s. Omdat je de deur  van een behoorlijk schuin standpunt genomen hebt, is rechttrekken niet zo zinvol meer. Het zou dan heel onnatuurlijk worden. Beter was het in dat geval misschien beter geweest de deur frontaal te fotograferen. Dat is een keuze van de fotograaf. Wel vond ik bij deze foto de lichte stukken muur naast de deur een tikkeltje storend. Die heb ik weggehaald. En meteen ook alle panelen netjes rechtgezet en het hoofdmotief, het prachtige beslag, een beetje meer accent gegeven.
Dat je twijfelt, is helemaal niet erg. De beste foto’s ontstaan doordat de fotograaf iets aan meerdere kanten bekeken heeft, nagedacht heeft over alternatieve belichtingen enz. De mogelijkheden van dit  (gloednieuwe) fototoestel met zijn geweldige zoom, zijn inderdaad enigszins beperkt, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen of je een ander toestel moet kopen. Ook dat is je eigen keuze. Al wil ik je (privé) best proberen te helpen als je concrete vragen hebt. Voor de volgende keer een vrije opdracht. Wel buitenshuis graag.
Dushi





06-10-2011 om 23:02 geschreven door Marsje


05-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met flesjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent nog niet zo lang lid, anders had je geweten dat een van onze gewaardeerde leden, Acolon, vereerd zal zijn dat je zijn naam zo prominent in beeld brengt. Dat terzijde. Nu naar R&S. Het lijkt zo eenvoudig: zet maar enkele gelijkaardige voorwerpen op een rij en je hebt een geslaagde foto voor R&S. Toch lukt de ene fotograaf dit beter dan een andere. Voor mij hoort dit bij de betere. Ik leg je uit waarom ik dit vind. Je toont een aantrekkelijke afwisseling van donkere en lichtere flesjes.  Er is een heel zachte belichting, niet onbelangrijk bij glaswerk. Het eenvoudige keukenkleedje van het vakantieverblijf zorgt voor een prachtige achtergrond. En je twijfel over de eigen weerspiegeling in de fles? Ik heb daar geen enkele moeite mee, integendeel zelfs. Ook ben ik heel blij dat je de camera steeds beter leert kennen en niet meer afhankelijk bent bvan de automatische instellingen.  De gebruikte instellingen zijn zonder meer in orde.
Alhoewel dus een bijzonder geslaagde foto, wil ik je nog een tweetal kleine tips meegeven (ik heb lang les gegeven en enige betweterigheid is de meeste docenten niet vreemd; ik vorm daar geen uitzondering op). Allereerst zou ik scherpgesteld hebbenop de eerste fles, hetgeen meer overeenkomt met onze natuurlijke kijkhouding waar we dingen dichterbij scherper zien. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel, maar hier vind ik dat niet van toepassing. Als tweede had je enige ruimte kunnen laten tussen de flesjes, zodat het licht er beter tussendoor had kunnen spelen.
De volgende opdracht wordt wat pittiger: zoek maar eens buitenshuis  iets moois met een serie buizen. Het soort materiaal maakt niet uit.
Dushi

05-10-2011 om 16:23 geschreven door Marsje


03-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met lepels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De tweede inzending is een uitermate aangename verrassing Erlaf. Je hebt de lepels neerlegd in een cirkelvormige ritmische herhaling. In dat opzicht voldoet de foto geheel aan de eisen voor deze serie. Maar wat de foto nog veel meer aantrekkelijk maakt, is het spel van weerspiegelingen in de lepels: het raam dat telkens net even op een andere manier terugkomt.  Dat is een extra buitengewoon fraaie herhaling in de foto. Eenzelfde boeiende herhaling vertonen de uiteinden van de lepels. De loftrompet is nog niet volledig geblazen, want als laatste wil ik wijzen op het schitterende spel van licht en schaduwen op het tafelkleed. Het is een foto geworden waar ik met veel genoegen naar kijk.
Voor de volgende keer iets uit het straatbeeld (gebouwen, stenen objecten, enz.)
Dushi

03-10-2011 om 20:14 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met fragment jukebox
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als dit niet vol ritmische herhalingen zit, dan weet ik het niet meer. Heel goed gezien. Je vroeg me om te raden wat het is. Ik dacht daarbij aan de puzzelboekjes waar de antwoorden achterin staan. Jouw mail was gelukkig ook zo een puzzelboekje, anders had ik het echt niet geweten. Je hebt de lijnen fraai schuin geplaatst. Het enige wat ik nog een beetje mis, is iets om het meer uitdagend te maken: bijvoorbeeld  een speciale lichtval of een aandachtstrekker op een sterk punt.  Zo blijft er altijd wel iets te wensen over.  Al met al ben je helemaal klaar om verder te gaan met de volgende reeks:  Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Proficiat en ik wens je daarbij heel veel succes toe!
Dushi

03-10-2011 om 19:37 geschreven door Marsje


02-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met soeplepels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt, voldoet helemaal aan de opdracht. Ik zie een keurige ritmische herhaling van lepels die op een rij gelegd zijn. Ook de belichting is netjes in orde. Toch wil ik de gelegenheid aangrijpen om een enkele tip mee te geven. Niet schrikkken, want het zijn er wel enkele.
Allereerst zie ik onder en boven een half afgesneden lepel. Als je zelf voorwerpen bijeenbrengt, is dat niet nodig en ook niet echt mooi.  Als tweede zie ik dat je scherpstelpunt ligt op de rechterzijde van de tweede hele lepel.  Als het de bedoeling was om alles scherp in beeld te brengen, had je beter meer naar het midden scherp kunnen stellen. Ik weet niet of je een statief gebruikt hebt (dit soort zaken zag in graag in de toelichting op de foto). Indien wel, dan graag een lagere ISO, indien niet, dan graag een veiliger sluitertijd van de nu gebruikte 1/20ste seconde. Als derde mis ik wat je geleerd hebt in de eerste serie lessen bij Cijbra. De compositie is niet erg sterk. Als vierde: als je toch lepels bijeen brengt, zou een minder slordig patroon (de afstand tussen de lepels varieert nogal) de foto beslist ten goede komen. Kom ik terug op mijn beginopmerking: een foto die zonder meer aan de opdracht voldoet, maar met de puntjes op de i, kan het duidelijk meer worden dan een voldoende. Vrees hoef je niet te hebben, want bijten doe ik niet, wel een beetje blaffen als ik mogelijkheden zie tot verbetering.
Voor de volgende keer mag je iets uit gaan zoeken met een deur als hoofdonderwerp.
Dushi

02-10-2011 om 03:03 geschreven door Marsje


29-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met derailleur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mensen met “geknoei” zijn hier aan het goede adres, want ik kan een creatieve benadering zeer waarderen. De opname van de tandwielen van een versnelling is een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen. Je schrijft dat je allerlei instellingen hebt uitgeprobeerd, maar ik weet niet of je ook een statief hebt gebruikt. Gezien de ISO-waarde van 400 vermoed ik dat je de foto uit de losse hand hebt gemaakt.  Is het je niet opgevallen dat de foto op alle punten onscherp is?Je werkt kennelijk met Photoshop CS5. Bekijk je opname maar eens op 100%! De onscherpte kan komen door een tweetal redenen. Allereerst is het een goed uitgangspunt om een sluitertijd te nemen die minimaal hetzelfde getal heeft als het aantal milimeters van de lens. Aangezien je gewerkt hebt met een 300mm, bij de Canon 400D wordt dat effektief 487mm, was een sluitertijd van 1/300ste of liever nog 1/500ste seconde geschikter geweest. Natuurlijk in dit geval vanaf statief, omdat de ISO-waarde dat veel hoger zou komen te liggen. Een tweede reden zou kunnen zijn, maar dit is een vermoeden omdat de exif-gegevens dit hier niet laten zien, dat je je dicht bij je onderwerp hebt gestaan. Het belangrijkste is dat je met deze foto hebt laten zien “een goed oog” te hebben. Ook de eenheid van tint spreekt me aan, alhoewel er wel een neiging is naar een blauw accent. De technisch zwakke punten zijn eenvoudig te vebeteren.
Voor de volgende keer graag een opname binnenshuis. Je mag zelf voorwerpen bij elkaar zetten als je dat wil. Geen flits aub.
Dushi

29-09-2011 om 03:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dina met wasknijpers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alle begin is moeilijk, Dina. Eerst de code vergeten, en vervolgens een foutieve code. Maar niet getreurd, want alles zal reg kom. Van harte welkom. Ik ben net terug van vakantie en moet weer van computer wisselen, want onderweg heb ik niet meer dan een mini bij me.
De wasknijpers heb je in een keurig ritmische herhaling bij elkaar gelegd. Conform wat je geleerd hebt in de vorige serie niet precies in het midden, maar uitstekend gebruik gemaakt van een sterk punt in het beeld. Als kers op de taart een enkele wasknijper die het ritme doorbreekt. Heel creatief gedaan. Ook de belichting en andere instellingen zijn prima in orde. Een foto die daarmee geheel voldoet aan de eisen van deze reeks.
Voor de volgende keer mag je iets zoeken met een gebouw.
Dushi

29-09-2011 om 03:13 geschreven door Marsje


25-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met boomstam
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alhoewel ik de versie in zwart-wit heel gedurfd vind, houd ik het bij de eerste inzending. Het prachtige kleurenspel daarin sprak me onmiddellijk aan. R&S in de vrije natuur is over het algemeen niet zo gemakkelijk, maar je hebt een goede weg gekozen doorje te beperken tot een detail. Ookdaar laat de natuur hoogst zelden regelmatige ritmische herhalingen zien, maar struktuur zit er zeker in de opname die je toont. Die struktuur krijgt een extra accent door de afwisseling van licht en donker en de verschillende, deels terugkerende, kleuren.  Je laat in deze serie zien dat je in rap tempo op weg bent naar steeds boeiender foto’s. Voor de volgende en laatste opdracht laat ik je vrij in de keuze van het onderwerp. Ik ben heel benieuwd waarmee je me gaat verrassen.
Dushi

25-09-2011 om 17:18 geschreven door Marsje


19-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie lessen, Pampus. Omdat ik graag zie dat mensen zo bewust en doordacht mogelijk een foto maken, verdient het inderdaad aanbeveling zo goed mogelijk gebruik maken van de technische mogelijkheden van de camera.  De ene camera is daar wat uitgebreider is dan de andere. Automatische instellingen geven in bijna alle gevallen goed belichte foto’s,  maar als je eenmaal ontdekt hebt dat er meer is, zul  je weinig meer werken met de stand P of Auto.
Dat dit alles allerminst wil zeggen dat er bij die stand geen goede foto’s te maken zouden zijn, laat je zien met deze fraaie foto van een palmblad (ik woon in de tropen, dus de palm is voor mij heel herkenbaar) vol lijnen in een ritmische herhaling.  Dat je gebruik maakt van het geleerde bij de eerste serie van Cijbra, is heel goed, want de gulden regel is een uitstekend uitgangspunt om gebruikte maken van sterke punten. Veel camera’s geven zelfs de mogelijkheid dit door middel van draden in het zoekerbeeld te vergemakkelijken. Nog een kleine tip bij deze foto: draai de foto eens zo, dat je sterke punt niet rechtsboven ligt, maar linksonder. Mij bevalt dat minstens zo goed.
De volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen binnenshuis die je zodanig fotografeert dat een aantrekkelijke ritmische herhaling te zien is. Je weet dat je niet mag flitsen in deze serie, dus dat is meteen een mooie uitdaging om je toestel verder te verkennen.
Dushi

19-09-2011 om 06:09 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met wastrommel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie, Glitter. De ingestuurde foto laat zien dat R&S weinig geheimen voor jekent. Het is een uitermate geslaagde foto voor deze serie.  Zowel ritme als een grote struktuur zijn duidelijk zichtbaar aanwezig. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Daarom slechts een enkele kleine opmerking los van R&S. Net buiten het midden laat de trommel een felle witte plek zien. Omdat je werkt met het de laatste versie van Photoshop, veronderstel ik dat je om kunt gaan met clipping en het corrigeren daarvan. De tweede opmerking is het gebruik van de bijzonder hoge ISO-waarde (3200).  Niet dat de foto een storende ruis laat zien, maar omdat je zelf aangeeft gebruik te hebben gemaakt van statief, was een nog langzamer sluitertijd heel goed mogelijk geweest. Dit verbaasde me enigszins, omdat je heel gedegen gewerkt hebt met handmatige instellingen.
Voor de volgende keer graag drie of meer voorwerpen binnenshuis (geen flits) bijeen gebracht in een ritmische herhaling.
Dushi

19-09-2011 om 06:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met constructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst welkom bij de tweede serie, Henri. Omdat ik momenteel op vakantie ben en iedere dag onderweg met een mini laptop, ben ik wat beperkt in demogelijkheden.
Je eerste inzending is er een met een heel mooie dieptewerking. Voor deze serie is dat niet nodig. Je keuze voor diafragma is veel gebruikt bij ervaren fotografen. Als de sluitertijd het had toegelaten, had de lensopening nog wel wat verder dicht gemogen dan de gebruikte f/8 om een groter deel van de constructie scherp in beeld te brengen, hetgeen voor R&S gunstig is.
Behalve aan je diafragmavoorkeur, kan ik ook aan het gebruikte scherpstelpunt zien dat je heel bewust bezig bent. Samen met je eigen terechte observatie dat fotograferen vooral een kwestie is van kijken, toont dit aan dat je goed bezig bent. De foto laat niet alleen een prima ritmische herhaling zien, maar door het standpunt ook nog eens de nodige strukturele elementen. Dit alles kan me heel goed bekoren.
Voor de volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen die je binnenshuis (zonder flits) in een aantrekkelijk geheel bij elkaar zet met een accent op ritmische herhalingen.
Dushi

19-09-2011 om 05:59 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!