Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-10-2011
Jean-Luc met servetringen
De wereld zit vol verrassingen. Dit is een cursus voor
mensen die het nodige willen leren, en regelmatig zie ik inzendingen die mij
aangenaam verassen. Dit is er ook zo eentje. Ik vind het een heel leuk idee om
de ringen voor een spiegel te plaatsen. Daardoor ontstaat er een veel
aantrekkelijker compositie en wordt de ritmische herhaling een stuk krachtiger.
Uit je uitleg begrijp ik, dat je bewust gekozen hebt voor een groot diafragma.
Ik kan je helemaal volgen in je keuze. Een bijzondergeslaagde opname dus,
alhoewel ik de indruk heb dat de ringen een beetje naar links overhellen.
Ik wil dit afsluiten met een bescheiden tip. Alhoewel je nauwelijks last hebt
van overbelichting, vind ik persoonlijk de lichte delen iets te licht. In
Photoshop even naar de levels gaan (CTRL-L) en dan niet de hele foto lichter
maken, maar onder bij de Output Levels aan de rechterkant een héél klein beetje
naar binnen schuiven. Dat verzacht de allerlichtste delen.
Ga voor de volgende keer buitenshuis eens op zoek naar spijlen of buizen. Je
zult vast iets moois vinden.
Dushi
Heel vaak kan ik lovend zijn over een inzending, omdat de
cursist met een prima foto komt voor deze serie. Een andere keer moet ik
strenger zijn, want aan een zachte heelmeester heb je weinig, tenzij je niet
tegen kritiek kunt. Maar wie daar niet tegen kan, doet zeker niet mee aan deze
serie lessen. Je begrijpt het al: dit keer wat strenger. Niet vanwege de keuze
van je onderwerp, want die is uitstekend. Maar met name door het gekozen
standpunt is het toch een vrij rommelig geheel geworden, terwijl er zoveel meer
van te maken was geweest. De foto wordt een stuk beter als je erin slaagt voor
een rustiger achtergrond te zorgen. Alle aandacht komt dan op het wiel en de
spaken.
Daarom een enkele tip. Je hebt nu van boven schuin naar beneden gefotografeerd.
Dezelfde foto van beneden naar boven (kwestie van op de grond gaan liggen, of
de fiets op een verhoging zetten) levert al een heel ander beeld op waarbij
zonder veel moeite een rustiger achtergrond verkregen kan worden. De tweede tip
betreft de brandpuntsafstand. Terwijl je goed gekozen hebt voor een bijna volle
lensopening van f/3.2, levert dat toch een mooie scherptediepte op, omdat je
gekozen hebt voor een korte brandpuntsafstand van 11.4mm, hetgeen vergelijkbaar
is met 68mm op full frame cameras.De
hoge sluitertijd is in dit verband niet belangrijk. Als je zou kiezenvoor een langere brandpuntsafstand (meer
zoom), de afstand tot het wiel daarbij zo kort mogelijk houdt en de afstand
achter het wiel tot de achtergrond juist zo ruim mogelijk, dan ga je alle
aandacht vestigen op het fietswiel met de spaken.
Mag ik voor de volgende keer een foto zien met buizen of staven?
Dushi
Dit is een stukje
weg, dat een prachtige struktuur oplevert.Door goed gebruik te maken van het licht, worden ook de oneffenheden van
de afzonderlijke stenen goed zichtbaar.Het zou evengoed een deel van een siermuur kunnen zijn.Wat je nog had toe kunnen voegen, is een
klein voorwerp op een sterk punt, dat de
aandacht vraagt en het tweedimensionale doorbreekt, bijvoorbeeld een fietsbel
of iets anders dat je op straat zou kunnen vinden. Ik heb de foto een klein
beetje bewerkt, juist om de struktuur nog beter uit te laten komen. Alhoewel de
nabewerking buiten de lessen valt, is het toch een punt van aandacht als je
meer wilt halen uit je fotos.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met buizen (driedimensionaal) dat je
buiten ergens tegen bent gekomen. Liever
een krachtige struktuur of eerder een ritmische herhaling? Je mag zelf je
voorkeur bepalen.
Dushi
Het is aangenaam
te merken dat je snel leert van eerdere kritische opmerkingen. Dergelijke
aanwijzingen zijn nimmer bedoeld om de cursist uit te lokken tot kopieergedrag,
wel tot zelfreflectie.Het is heel goed
dat je gelet hebt op het aanwezige licht, ook al moest je daarvoor de
ISO-waarde aanpassen. Het kan hoogstens wat meer ruis geven, maar ik zie liever
een goede foto met enige ruis dan een technisch gelikte foto waar geen ziel in
aanwezig is.
Wat R&S betreft, heb je goed het accent gelegd op het wiel. Zelfs niet het
hele wiel en juist die beperking maakt het beeld sterker.De as dicht bij een sterk punt en de spaken
mooi in beeld. Het zijn vooral de spaken die een mooi ritme geven en struktuur
brengen in de foto. Ik probeer nog wat verder door te denken op jouw
vermoedelijke bedoelingen. Daarom ben ik nog wat gaan sleutelen. Allereerst het
kleine bruine randje aan de onderkant eraf, want het leidt mij af van het mooie
ijzer van de rest. Aan de rechterkant heb ik de remschoen grotendeels
weggehaald, omdat de vorm daarvan geen ondersteuning is van de ritmische
herhaling in de spaken. Over de aandrijfstang heb ik getwijfeld.Uiteindelijk slechts nog een tikje rechter
gezet en het licht daarop wat verzacht, terwijl ik het geheel juist een tikje
verhard heb vanwege het materiaal en accentuering van de struktuur.
Met deze geslaagde foto ben je toe aan je laatste opdracht en die is helemaal
vrij. Ga maar eens rustig op zoek naar die geweldige R&S die je ons wil
laten zien.
Dushi
Je hebt een heel bijzonder standpunt gekozen waardoor er
nauwelijks enige weerspiegeling te zien is in het water. Sterker nog, slechts
aan het lichtjes vager worden is te merken dat men de diepte in gaat.Hopelijk was je camera goed op het statief
geschroefd. Struktuur is overduidelijk aanwezig, mogelijk nog een tikje sterker
als de trap aan beide zij kanten wat meer ruimte had gekregen. In de treden van
de trap zit een heel fraai ritme, terwijl ook de tegels van de bodem bijdragen
aan R&S. Verder vertoont de foto een grote eenheid van kleur, waardoor alle
aandacht gericht kan worden op het lijnenspel. Slechts de krappe uitsnede zou
een punt van gesprek kunnen zijn, maar doet weinig af aan deze zeer geslaagde
opname.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien uit de vrije natuur.
Dushi
Als je
er eenmaal op gaat letten, dan kom je inderdaad overal buizen tegen. Je hebt
hier gekozen voor een hoogspanningsstation en eerlijkheidshalve, denk ik dat je
je een beetje verslikt hebt. Ik zie
zoveel palen en isolatoren kriskras door elkaar dat ik niet zo goed meer weet
waar ik naar moet kijken. Door de telestand wordt dit nog eens versterkt, want
op deze manier wordt alles tegen elkaar aan gedrukt. Er wordt wel eens gezegd less is more. Juist door minder in beeld te
brengen, kan een foto soms krachtiger worden. Niet dat je deze opdracht opnieuw
moet doen, maar probeer het maar eens uit voor jezelf.
Je hebt een vraag over de (toevallige) onderbelichting. Nu is een
onderbelichting van een derde stop geen enkel probleem. Je vraag over de
relatie tot de sluitertijd is heel interessant. Er zijn fotografen die in
lastige omstandigheden soms een stop onderbelichten om een snellere sluitertijd
te verkrijgen.Onderbelichten (= een
donkerder foto) betekent namelijk dat de camera minder licht nodig heeft. En
hoe kun je minder licht krijgen? Door bijv. je sluitertijd korter te maken. Het
licht krijgt immers dan minder lang de tijd om een plaatje te maken. Volgens de
Exifs heb je een voorkeur voor de sluitertijd gebruikt. De sluitertijd staat
dan vast en diafragma of ISO wordt door de camera aangepast voor een correcte
belichting.
De volgende keer wil ik iets zien van een (fragment van) wiel, van welk voertuig
maakt niet uit. En vergeet niet less of more, dus niet een foto van een
complete fietsenstalling.
Dushi
Allereerst een van harte welkom, Tuur. Je komt meteen met
een mooie inzending. Ik zie een viertal metalen ballen die in een speels ritme
neergelegd zijn, waarbij je kennelijk in gedachten hebt gehouden wat je in de
vorige serie geleerd hebt. De ballen zelf vertonen ook een prima struktuur,
maar zijn te klein om de gehele foto een sterke struktuur mee te geven. De
ballen zijn zichtbaar flink gebruikt, waardoor de weerspiegeling er niet zo
strak uitkomt, maar dat hoeft hier ook helemaal niet. Ik vind het zelfs mooier
zo. Als kers op de taart het kleine balletje. Weliswaar helemaal op de rand van
de foto, maar met nog net een kleine weerspiegeling in de voorste bal. Ook de
achtergrond is heel mooi. Zachte schaduwen van de ballen en lichte golfjes die
zorgen dat het allerminst eentonig wordt. Een kleine aarzeling heb ik over de
kleur van de ballen. Als ze goudkleurig zijn, dan is er niets aan de hand. Als
ze in werkelijkheid meer zilverkleurig zijn, dan is de kleurtemperatuur te hoog
en wordt alles meer geel. Je hebt de wilbalans handmatig ingesteld, maar ik kan
niet ontdekken welke instelling je daarbij gebruikt hebt.
Voor de volgende keer wil ik buitenshuis iets zien met een wiel: auto, fiets,
dat maakt niet uit.
Dushi
Uit je opmerking helaas was het al donker moet ik afleiden
dat je het gebouw wellicht liever overdag gefotografeerd had. Ik kan dat niet
beoordelen, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik houd het hier
natuurlijk bij je nachtopname. Dat is op zich al bijzonder, want
nachtfotografie is beslist een stapje moeilijker. Maar door vakkundig gebruik
te maken van handmatige instellingen ben je er goed uitgekomen. De witbalans
heb je op Auto laten staan, mogelijk vanwege de variatie aan diverse soorten
lichtbronnen met ieder hun eigen kleurtemperatuur.
De vele driehoekige vlakken van de koepel vertoont een overdaad aan ritmische
herhalingen. Omdat je de winkels door het glas heen kunt zien, is het
linkerdeel wat onrustiger. Juist omdat de foto ook een aantrekkelijke spel van
gebogen lijnen laat zien, heb ik via wat kleine bewerkingen geprobeerd dat deel
wat meer naar voren laten komen. In de nieuwe uitsnede wordt zo de grotere
struktuur van de foto beter zichtbaar. Al met al een gedurfde en geslaagde
keuze.
De volgende keer wil ik graag een trap zien. Steen, plastic, hout: het maakt
niet uit. De keuze van je standpunt zal daarbij heel belangrijk zijn.
Dushi
De ingestuurde
foto voldoet geheel aan de gegeven opdracht. Ik zie een mooie gebogen lijn van
kleurpotloden. Daar zit een overduidelijk ritme in. Dit beeld wordt nog
aantrekkelijker door de fraaie nuancering in kleuren. De ruimte aan de
bovenzijde heb je netjes opgevuld met de bijbehorende puntenslijper.
Toch vind ik iets minder aantrekkelijk in de foto. Het is het of ik naar een
plaatje voor een reklamefolder zit te kijken. Alles staat er netjes en
duidelijk op, maar bij meer estetische fotografie komen er ook zaken als
compositie, licht, enz. om de hoek kijken. Ik denk dat de foto al veel aan
aantrekkingskracht zou winnen als je een veel lager standpunt had ingenomen en
de puntenslijper minder frontaal aan één zijkant had gefotografeerd. In die in
is dit een goed voorbeeld, dat een ritmische herhaling alleen nog niet altijd
een boeiende foto oplevert. Probeer bij het fotograferenook te zoeken naar meerdere standpunten en
daar je voordeel mee te doen.
De volgende keer wil ik iets zien van een trap. Wat voor trap en hoe je dat in
beeld brengt, mag je helemaal zelf bepalen.
Dushi
Welkom aan boord, Gladys, om in de sfeer van je eerste
inzending te blijven. Fotos van boten en havens vind ik zelf behoren tot de
grootste uitdagingen, omdat er dikwijls in een kleine ruimte zoveel zaken
dringen om de hoogste aandacht. Ik zie een viertal prachtige bolders die met
zijn vieren een keurige ritmische herhaling vertonen. Omdat ze zo groot in
beeld gebracht zijn, geeft dit ook de belangrijkste struktuur aan de foto.Een tweetal zaken verdienen echter wat
aandacht ter optimalisering. De foto vertoont een grote hoeveelheid blauw in
allerlei vlakken. Zelfs de kajuit is blauw. Ik ben zo vrij om te veronderstelen
dat dit een beetje teveel van het goede is. De tweede opmerking sluit aan bij
het begin van dit verhaaltje. De nogal onrustige achtergrond trekt te veel
aandacht naar zich toe. Omdat de ruimte op een schip beperkt is, zijn ook de
fotografische correctiemogelijkheden vrij klein. Probeer zich dicht mogelijk
bij de bolders te komen en gebruik de grootste lensopening. Mogelijk komt het
dan dichter bij het beeld dat ik in de digidoka heb proberen na te bootsen. Op
deze manier komen de bolders beter los van de achtergrond.
Voor de volgende keer graag een opname binnenhuis. Je mag zelf wat dingen bij
elkaar leggen als je dat wil.
Dushi
Het is niet te
hopen dat je zelf met de auto naar huis gereden bent, want dan kijkend naar
iedere deur onderweg, zou een gevaarlijke situatie opleveren. En dat heb ik
liever niet op mijn geweten. Het terugkerend ritme zie ik vooral in
de krullen van het beslag. Dat is een heel mooi ritme. De ritmische herhaling
van de panelen is wat minder goed zichtbaar, alhoewel zeker aanwezig. Ik merk
op deze manier dat je heel goed rondgekeken hebt, een belangrijke voorwaarde op
weg naar steeds boeienderfotos. Omdat
je de deur van een behoorlijk schuin
standpunt genomen hebt, is rechttrekken niet zo zinvol meer. Het zou dan heel
onnatuurlijk worden. Beter was het in dat geval misschien beter geweest de deur
frontaal te fotograferen. Dat is een keuze van de fotograaf. Wel vond ik bij
deze foto de lichte stukken muur naast de deur een tikkeltje storend. Die heb
ik weggehaald. En meteen ook alle panelen netjes rechtgezet en het hoofdmotief,
het prachtige beslag, een beetje meer accent gegeven.
Dat je twijfelt, is helemaal niet erg. De beste fotos ontstaan doordat de
fotograaf iets aan meerdere kanten bekeken heeft, nagedacht heeft over
alternatieve belichtingen enz. De mogelijkheden van dit(gloednieuwe) fototoestel met zijn geweldige
zoom, zijn inderdaad enigszins beperkt, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen
of je een ander toestel moet kopen. Ook dat is je eigen keuze. Al wil ik je
(privé) best proberen te helpen als je concrete vragen hebt. Voor de volgende
keer een vrije opdracht. Wel buitenshuis graag.
Dushi
Je bent nog niet
zo lang lid, anders had je geweten dat een van onze gewaardeerde leden, Acolon,
vereerd zal zijn dat je zijn naam zo prominent in beeld brengt. Dat terzijde.
Nu naar R&S. Het lijkt zo eenvoudig: zet maar enkele gelijkaardige
voorwerpen op een rij en je hebt een geslaagde foto voor R&S. Toch lukt de
ene fotograaf dit beter dan een andere. Voor mij hoort dit bij de betere. Ik
leg je uit waarom ik dit vind. Je toont een aantrekkelijke afwisseling van
donkere en lichtere flesjes.Er is een
heel zachte belichting, niet onbelangrijk bij glaswerk. Het eenvoudige
keukenkleedje van het vakantieverblijf zorgt voor een prachtige achtergrond. En
je twijfel over de eigen weerspiegeling in de fles? Ik heb daar geen enkele
moeite mee, integendeel zelfs. Ook ben ik heel blij dat je de camera steeds
beter leert kennen en niet meer afhankelijk bent bvan de automatische
instellingen.De gebruikte instellingen
zijn zonder meer in orde.
Alhoewel dus een bijzonder geslaagde foto, wil ik je nog een tweetal kleine
tips meegeven (ik heb lang les gegeven en enige betweterigheid is de meeste
docenten niet vreemd; ik vorm daar geen uitzondering op). Allereerst zou ik
scherpgesteld hebbenop de eerste fles, hetgeen meer overeenkomt met onze natuurlijke
kijkhouding waar we dingen dichterbij scherper zien. Natuurlijk zijn er ook
uitzonderingen op deze regel, maar hier vind ik dat niet van toepassing. Als
tweede had je enige ruimte kunnen laten tussen de flesjes, zodat het licht er
beter tussendoor had kunnen spelen.
De volgende opdracht wordt wat pittiger: zoek maar eens buitenshuis iets moois met een serie buizen. Het soort
materiaal maakt niet uit.
Dushi
De tweede inzending is een uitermate aangename verrassing
Erlaf. Je hebt de lepels neerlegd in een cirkelvormige ritmische herhaling. In
dat opzicht voldoet de foto geheel aan de eisen voor deze serie. Maar wat de
foto nog veel meer aantrekkelijk maakt, is het spel van weerspiegelingen in de
lepels: het raam dat telkens net even op een andere manier terugkomt.Dat is een extra buitengewoon fraaie
herhaling in de foto. Eenzelfde boeiende herhaling vertonen de uiteinden van de
lepels. De loftrompet is nog niet volledig geblazen, want als laatste wil ik
wijzen op het schitterende spel van licht en schaduwen op het tafelkleed. Het
is een foto geworden waar ik met veel genoegen naar kijk.
Voor de volgende keer iets uit het straatbeeld (gebouwen, stenen objecten,
enz.)
Dushi
Als dit niet vol ritmische herhalingen zit, dan weet ik het
niet meer. Heel goed gezien. Je vroeg me om te raden wat het is. Ik dacht
daarbij aan de puzzelboekjes waar de antwoorden achterin staan. Jouw mail was gelukkig
ook zo een puzzelboekje, anders had ik het echt niet geweten. Je hebt de lijnen
fraai schuin geplaatst. Het enige wat ik nog een beetje mis, is iets om het
meer uitdagend te maken: bijvoorbeeld een
speciale lichtval of een aandachtstrekker op een sterk punt.Zo blijft er altijd wel iets te wensen over. Al met al ben je helemaal klaar om verder te
gaan met de volgende reeks: Dieptewerking
o.l.v. Cijbra. Proficiat en ik wens je
daarbij heel veel succes toe!
Dushi
De foto die je
instuurt, voldoet helemaal aan de opdracht. Ik zie een keurige ritmische
herhaling van lepels die op een rij gelegd zijn. Ook de belichting is netjes in
orde. Toch wil ik de gelegenheid aangrijpen om een enkele tip mee te geven. Niet
schrikkken, want het zijn er wel enkele.
Allereerst zie ik onder en boven een half afgesneden lepel. Als je zelf voorwerpen
bijeenbrengt, is dat niet nodig en ook niet echt mooi.Als tweede zie ik dat je scherpstelpunt ligt
op de rechterzijde van de tweede hele lepel.Als het de bedoeling was om alles scherp in beeld te brengen, had je
beter meer naar het midden scherp kunnen stellen. Ik weet niet of je een
statief gebruikt hebt (dit soort zaken zag in graag in de toelichting op de
foto). Indien wel, dan graag een lagere ISO, indien niet, dan graag een veiliger
sluitertijd van de nu gebruikte 1/20ste seconde. Als derde mis ik
wat je geleerd hebt in de eerste serie lessen bij Cijbra. De compositie is niet
erg sterk. Als vierde: als je toch lepels bijeen brengt, zou een minder slordig
patroon (de afstand tussen de lepels varieert nogal) de foto beslist ten goede
komen. Kom ik terug op mijn beginopmerking: een foto die zonder meer aan de
opdracht voldoet, maar met de puntjes op de i, kan het duidelijk meer worden
dan een voldoende. Vrees hoef je niet te hebben, want bijten doe ik niet, wel
een beetje blaffen als ik mogelijkheden zie tot verbetering.
Voor de volgende keer mag je iets uit gaan zoeken met een deur als
hoofdonderwerp.
Dushi
Mensen met geknoei zijn hier aan het goede adres, want ik
kan een creatieve benadering zeer waarderen. De opname van de tandwielen van
een versnelling is een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen. Je schrijft
dat je allerlei instellingen hebt uitgeprobeerd, maar ik weet niet of je ook een
statief hebt gebruikt. Gezien de ISO-waarde van 400 vermoed ik dat je de foto
uit de losse hand hebt gemaakt.Is het
je niet opgevallen dat de foto op alle punten onscherp is?Je werkt kennelijk
met Photoshop CS5. Bekijk je opname maar eens op 100%! De onscherpte kan komen door
een tweetal redenen. Allereerst is het een goed uitgangspunt om een sluitertijd
te nemen die minimaal hetzelfde getal heeft als het aantal milimeters van de
lens. Aangezien je gewerkt hebt met een 300mm, bij de Canon 400D wordt dat
effektief 487mm, was een sluitertijd van 1/300ste of liever nog 1/500ste
seconde geschikter geweest. Natuurlijk in dit geval vanaf statief, omdat de
ISO-waarde dat veel hoger zou komen te liggen. Een tweede reden zou kunnen zijn,
maar dit is een vermoeden omdat de exif-gegevens dit hier niet laten zien, dat
je je dicht bij je onderwerp hebt gestaan. Het belangrijkste is dat je met deze
foto hebt laten zien een goed oog te hebben. Ook de eenheid van tint spreekt
me aan, alhoewel er wel een neiging is naar een blauw accent. De technisch
zwakke punten zijn eenvoudig te vebeteren.
Voor de volgende keer graag een opname binnenshuis. Je mag zelf voorwerpen bij
elkaar zetten als je dat wil. Geen flits aub.
Dushi
Alle begin is moeilijk, Dina. Eerst de code vergeten, en
vervolgens een foutieve code. Maar niet getreurd, want alles zal reg kom. Van harte welkom. Ik ben net terug van vakantie
en moet weer van computer wisselen, want onderweg heb ik niet meer dan een mini
bij me.
De wasknijpers heb je in een keurig ritmische herhaling bij elkaar gelegd. Conform
wat je geleerd hebt in de vorige serie niet precies in het midden, maar
uitstekend gebruik gemaakt van een sterk punt in het beeld. Als kers op de
taart een enkele wasknijper die het ritme doorbreekt. Heel creatief gedaan. Ook
de belichting en andere instellingen zijn prima in orde. Een foto die daarmee geheel
voldoet aan de eisen van deze reeks.
Voor de volgende keer mag je iets zoeken met een gebouw.
Dushi
Alhoewel ik de
versie in zwart-wit heel gedurfd vind, houd ik het bij de eerste inzending. Het
prachtige kleurenspel daarin sprak me onmiddellijk aan. R&S in de vrije
natuur is over het algemeen niet zo gemakkelijk, maar je hebt een goede weg
gekozen doorje te beperken tot een detail. Ookdaar laat de natuur hoogst zelden
regelmatige ritmische herhalingen zien, maar struktuur zit er zeker in de
opname die je toont. Die struktuur krijgt een extra accent door de afwisseling
van licht en donker en de verschillende, deels terugkerende, kleuren.Je laat in deze serie zien dat je in rap
tempo op weg bent naar steeds boeiender fotos. Voor de volgende en laatste
opdracht laat ik je vrij in de keuze van het onderwerp. Ik ben heel benieuwd
waarmee je me gaat verrassen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie lessen, Pampus. Omdat ik graag zie dat mensen zo bewust en
doordacht mogelijk een foto maken, verdient het inderdaad aanbeveling zo goed
mogelijk gebruik maken van de technische mogelijkheden van de camera.De ene camera is daar wat uitgebreider is dan
de andere. Automatische instellingen geven in bijna alle gevallen goed belichte
fotos,maar als je eenmaal ontdekt hebt
dat er meer is, zulje weinig meer
werken met de stand P of Auto.
Dat dit alles allerminst wil zeggen dat er bij die stand geen goede fotos te
maken zouden zijn, laat je zien met deze fraaie foto van een palmblad (ik woon
in de tropen, dus de palm is voor mij heel herkenbaar) vol lijnen in een
ritmische herhaling.Dat je gebruik
maakt van het geleerde bij de eerste serie van Cijbra, is heel goed, want de
gulden regel is een uitstekend uitgangspunt om gebruikte maken van sterke
punten. Veel cameras geven zelfs de mogelijkheid dit door middel van draden in
het zoekerbeeld te vergemakkelijken. Nog een kleine tip bij deze foto: draai de
foto eens zo, dat je sterke punt niet rechtsboven ligt, maar linksonder. Mij
bevalt dat minstens zo goed.
De volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen binnenshuis die je
zodanig fotografeert dat een aantrekkelijke ritmische herhaling te zien is. Je
weet dat je niet mag flitsen in deze serie, dus dat is meteen een mooie
uitdaging om je toestel verder te verkennen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Glitter. De ingestuurde foto laat zien dat R&S weinig
geheimen voor jekent. Het is een uitermate geslaagde foto voor deze serie.Zowel ritme als een grote struktuur zijn
duidelijk zichtbaar aanwezig. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Daarom
slechts een enkele kleine opmerking los van R&S. Net buiten het midden laat
de trommel een felle witte plek zien. Omdat je werkt met het de laatste versie
van Photoshop, veronderstel ik dat je om kunt gaan met clipping en het
corrigeren daarvan. De tweede opmerking is het gebruik van de bijzonder hoge
ISO-waarde (3200).Niet dat de foto een
storende ruis laat zien, maar omdat je zelf aangeeft gebruik te hebben gemaakt
van statief, was een nog langzamer sluitertijd heel goed mogelijk geweest.
Dit verbaasde me enigszins, omdat je heel gedegen gewerkt hebt met handmatige
instellingen.
Voor de volgende keer graag drie of meer voorwerpen binnenshuis (geen flits)
bijeen gebracht in een ritmische herhaling.
Dushi