Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met gebouw [2]
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je had al een keer een foto laten zien van een gebouw, dus ik had gehoopt op iets anders, maar dat bewaren we dus voor een andere keer.  Kijkend naar deze foto, zie ik, dat je door het meenemen van iets op de voorgrond allereeerst een aantal krachtige lijnen in het beeld hebt gebracht. Dat heeft vooral te maen met struktuur. Daarnaast zie ik meerdere goed in beeld gebrachte ritmische herhalingen. Het meest in het oog springend natuurlijk de ramen, maar ook nog de rij palen van het dak daarachter. 
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar een foto met ronde buizen als hoofdonderwerp. Ik merk dat je druk aan het  “oefenen”  bent, dus dat komt wel goed.
Dushi

19-12-2011 om 16:43 geschreven door Marsje


17-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met glazen

Je eerste opdracht heb je heel goed vervuld, Saepan. Het is niet dat ik zo dol ben op een merknaam die nadrukkelijk in beeld komt, maar de glazen vertonen een sterke ritmsiche herhaling en dat is wat hier het meeste telt. Ze staan opgesteld in een voor het oog aantrekkelijke diagonale lijn en je hebt heel goed gezorgd voor een rustige achtergrond, waardoor alle aandacht naar het hoofdonderwerp gaat. Alhoewel ik het mis in je uitleg, neem ik aan dat je gewerkt hebt vanaf statief, waardoor je gunstige instellingen hebt kunnen gebruiken op je camera. Ik weet niet met welk programma de foto verwerkt is, maar ik heb een kleine variatie toegepast als tip: de kleurtemperatuur een tikje warmer waardoor de glazen minder blauw overkomen, en een kleine vignettering zodat de hoeken een beetje donkerder worden en ook daardoor de aandacht nog meer naar het centrum gaat. Een tip als deze heeft natuurlijk niet zozeer te maken met R&S, maar betreft fotografie in het algemeen en hopelijk heb je er iets aan.
Voor de volgende keer wil ik graag een opname zien van een gebouw of een gedeelte daarvan als hoofdonderwerp.
Dushi





17-12-2011 om 16:36 geschreven door Marsje


10-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met trap

Je hebt de trap gefotografeerd als een soort doorkijkje. Dat kan soms fotografisch een aardig effect opleveren, zeker als je daarbij goed gebruik weet te maken van selectieve scherpte, maar dat is hier niet het geval. Als ik mijn aandacht vooral richt op de trap zelf, dan zie ik beslist in de stangen en de trapteden een goede ritimsiche herhaling. Maar dat is slechts een klein deel van de totale foto. Het vele bladergroen en de halfkale takken werken eerder verstorend dan ondersteunend. Het is al vaak gezegd: less is more. Probeer je aandacht helemaal te richten op wat je wil uitdrukken en vermijd zoveel mogelijk elementen die er niet echt bij horen. Ik heb daarom dit keer een heel stevige crop uitgevoerd om je te laten zien wat ik bedoel. De volgende keer wil ik graag iets zien uit een winkelcentrum.
Dushi





10-12-2011 om 19:32 geschreven door Marsje


08-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met wiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In je toelichting laat je al merken dat je op meerdere zaken gelet hebt. Het is heel prettig te merken dat cursisten in korte tijd zo snel vertrouwd raken met een aantal belangrijke fotografische regels.  Het resultaat is een foto die niet alleen een krachtige struktuur vertoont en overduidelijk een aantrekkelijke ritmische herhaling laat zien, maar tevens een meer dan charmante foto is geworden. Kortom: een heel succesvolle afsluiting van de serie. Van harte gefeliciteerd. Je hebt hiermee laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra.

08-12-2011 om 23:44 geschreven door Marsje


07-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met borrelglaasjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zitten er ritmische herhalingen in deze foto? Jazeker. Ik zie een heel mooie boog van borrelglaasjes met herhalingen van bovenranden, oranjevlakken en prachtige schaduwwerkingen. Dit alles met een aantrekkkelijke eenheid van warme bij elkaar passende kleuren. Dat laatste heeft dan weinig meer te maken met de kern van deze serie, maar geeft wel aan waarom ik het een mooie foto vind. Onderaan verschijnt nog net een rode bal als kers op de taart. Valt er niet te “muggenziften”  bij deze foto? Feitelijk niet, of het zou de donkere rand moeten zijn aan de bovenkant van de foto. Concluderend een heel mooie foto die volledig voldoet aan de opdracht. En de opdracht voor de volgende keer? Ik heb al gezien dat je creatief genoeg bent om de volgende keer zelf met heel iets anders te komen. Wel iets van buiten graag.
Dushi

07-12-2011 om 17:24 geschreven door Marsje


05-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met wiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik dit keer maar eens aan de achterkant beginnen. Het moet behoorlijk donker geweest zijn als je een opname als deze maakt met een lensopening van f/4, een ISO waarde van 1600 en een sluitertijd van 1/15e seconde. Maar met de camera die je hanteert, mag ik aannemen dat je heel bewust bezig bent geweest, al of niet met behulp van een statief.
De compositie vind ik heel geslaagd en dat is een uitstekende basis voor het vervolg. Het is niet verbazingwekkend dat de foto een duidelijke struktuur vertoont. Door het vrij open diafragma ontstaat er een aantrekkelijk spel van scherpe en minder scherpe spaken. Natuurlijk laten de spaken ook een zekere ritmische herhaling zien, maar de struktuur komt eerder in beeld.
Al met al is dit een heel goede afsluiting van de reeks, want je bent ruimschoots geslaagd en mag verder naar de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en heel veel succes met het vervolg.
Dushi

05-12-2011 om 01:55 geschreven door Marsje


03-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met feestzaal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze opname ben ik ervan overtuigd dat jeheel goed gebruik weet te maken van ritmische herhalingen. Zeer terecht heb je het moment gekozen voordat de feestgangers alles kriskras door elkaar hebebn gehaald en er van een gelijkmatige ritmische herhaling weinig overblijft. De feestzaal die je ons laat zien, geeft een veelheid aan mogelijkheden tot dverse foto’s, maar je gekozen standpunt is zeker goed gekozen, al zou ik zelf iets minder plafond in beeld hebben gebracht.
Met deze inzending ben je volledig geslaagd voor deze serie en mag je in volle vertrouwen en veel plezier verder gaan met de lessen Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte proficiat en alle succes!
Dushi

03-12-2011 om 02:57 geschreven door Marsje


02-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met vlotters
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hier hoef ik weinig aan toe te voegen. De ritmische herhaling is overduidelijk aanwezig in deze mooie foto. Het rood geeft beslist en extra accent een de verder koele kleuren. Misschien dat de schuine lijn naar boven wat meer diagonaal had gekund, maar ik kan de mogelijkheden van de standpunten van hieruit niet overzien. De horizontale lijnen worden aantrekkelijk onderbroken door het golvende water. Voor deze reeks is het zonder meer een bijzonder geslaagde opname. Voor het berekenen van de scherptediepte verwijs ik o.a. naar de volgende sites:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
De volgende keer zie ik graag iets met een wiel.
Dushi

02-12-2011 om 02:44 geschreven door Marsje


30-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met fietsen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je valt wel met je neus in de boter als je zo een opvallende rij gelijksoortige fietsen ziet staan. Terecht heb je meteen de camera ter hand genomen om dit vast te leggen, want een dergelijke opvallende ritmische herhaling kom je niet iedere dag tegen. Het standpunt is goed gekozen, want zowel de banden als de spatborden met achterlichten laten een prachtige herhaling zien, al begrijp ik uit je toelichting dat je daarvoor bijna je leven hebt moeten wagen in het drukke verkeer;-).  Positief vind ik ook, dat je voldoende zelfkritiek hebt en je wat stoort aan de mensen op de achtergrond.  Ik vind dat storende wel meevallen. De mensen zijn vrij ver weg en je kijkt ze niet in het gezicht. Als je dit had willen vermijden, zou een nog lager standpunt wellicht bruikbaar zijn. De zadels schermen dan het achterliggende af.
De volgende keer wil ik graag iets zien met een stenen trap.
Dushi

30-11-2011 om 22:29 geschreven door Marsje


28-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt binnen in deze serie met een foto die zowel een krachtige struktuur alsook een goede ritmische herhaling laat zien. Terecht is dit gebouw een gewild foto-object, zoals je schrijft. Een uitstekend begin dus. De struktuur is met name te zien in de grote vlakken van het gebouw dat met zijn eigenzinnige vormen een fraaie plaat oplevert. Ritmische herhalingen zijn er vele: de rij paaltjes die vanuit de linker benedenhoek schuin naar boven lopen, de raampartij, de stoeptegels, de platen in de grijze buitenkant. Het enige waar ik een beetje met een scheef oog tegenaan kijk, maar dit valt helemaal buiten deze serie en is dus een terzijde, is de merkwaardige vervorming: een deel van de foto helt naar rechts, een ander deel naar links.
Voor de volgende inzending zie ik graag een aantal voorwerpen dit je binnenshuis (zonder flits) zodanig bij elkaar brengt dat er een heel mooie ritmische herhaling ontstaat.
Dushi

28-11-2011 om 22:12 geschreven door Marsje


27-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is heel fijn werken met ijverige leerlingen. Wat je laat zien, is een heel fraaie boog die verdeeld wordt door een groot aantal glazen panelen die bij elkaar een uitstekende ritmische herhaling laten zien. Je hoeft helemaal niet heimeljk te hopen op een positieve beoordeling, want het is natuurlijk de bedoeling dat je steeds meer zelf gaat zien of het resultaat goed is. Ik heb immers ook niet de wijsheid in pacht. De aanwijzingen van de vorige keer heb je je goed ter harte genomen. De belangrijkste lijnen staan nu keurig recht en dat geeft zeker een aangenamer beeld.
De vorige keer heb ik iets gezegd over een heel open diafragma. Dat paste bij die foto. Dit keer heb je terecht gekozen voor een dichter diafragma omdat je alles scherp wilde hebben. Het is zeker niet verkeerd, maar pas wel op dat je nieet onnodig ver het diafragma gaat dichtdraaien, waqnt dat kan zelfs leiden tot een omgekeerd effect vanwege diffractie. Gebruik je scherptediepteknop om een ruw beeld te krijgen van de scherptediepte, of maaks eens gebruik van een scherptediepteberekening. Uitgaande van de gebruikte 55mm en een geschatte afstand van 15 meter tot het gebouw zou je bij f/11 al alles scherp hebben vanaf rum 7 meter tot oneindig. Met de gebruikte f/20 zit je dus aan de heel ruime kant en had je als alternatief je ISO lager kunnen zetten. Het is maar een weet.
Voor de volgende keer geen specifieke opdracht. Kom zelf maar met een eigen gekozen voorbeeld van R&S.
Dushi

27-11-2011 om 00:29 geschreven door Marsje


25-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt het helemaal begrepen en daarmee terecht gekomen aan het einde van deze serie. Struktuur in de natuur is inderdaad lastig als je algemene overzichten zoekt. Maar je hebt een uitstekende weg gekozen en gezocht naar een detail.  Daarin ben je heel goed geslaagd. Struktuur volop tegen de lucht en de naalden laten zeker een ritmische herhaling zien, al is die herhaling in de natuur zelden zonder enige afwisseling. Hiermee ben je met heel mooie “cijfers  afgestudeerd” voor deze serie. Van harte gefeliciteerd en alle succes bij het vervolg: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

25-11-2011 om 15:13 geschreven door Marsje


22-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heel goed gezien, deze opname. De foto zit zo vol ritmische herhalingen, dat het bijna onbegonnen werk is om dit allemaal op te noemen. Mede door het schuine licht  wordt het nog eens extra geaccentueerd. Je hebt dus een heel goed standpunt gekozen. Eveneens goed is, dat er geen storende elementen zoals takken van bomen of een stukje lantaarnpaal te zien is. Je hebt daar kennelijk rekening mee gehouden. Een heel kleine suggestie slechts, aangezien je werkt met CS5. Het is dan niet zo moeilijk om te zorgen dat alle vertikale lijnen inderdaad echt vertikaal staan. Mocht je daar problemen mee hebben, stuur me dan even een mailtje.
Voor de volgende keer verwacht ik iets met een wiel, het maakt niet uit wat voor een wiel.
Dushi

22-11-2011 om 17:56 geschreven door Marsje


21-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met gezelschapsspellen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent op de goede weg, Rapsodie. Maar juist in je enthousiasme om het zo goed mogelijk te doen, maak je nog een paar kleine foutjes. Ik loop de foto door van achter naar voren.
Je bent goed begonnen met een rustige, maar door de kleine oneffenheden, net geen saaie achtergrond. Ook de volgende stap is goed: de dominostenen die in een keurige ritmsiche herhaling opeengestapeld zijn. Bij de speelkaarten begint het beeld al minder rustig te worden.  De vijf stenen in het midden zijn op zich mooi, maar passen er toch minder goed bij. En bij de mikadostokjes wordt het, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel, behoorlijk rommelig. Je hebt een aantal heel verschillende dingen onder één noemer bij elkaar willen brengen. Maar fotografisch is dat een vrijwel onmogelijke opgave. Een enkel goed uitgewerkt spel had vast een beter resultaat opgeleverd.
Ik sluit af met een enkele technische hint. Spotmeting is in een situatie als deze niet bij voorbaat verkeerd, maar een matrixmeting is meer gebruikelijk. Dat een zo dicht mogelijke lensopening zou leiden tot zo scherp mogelijke foto, is een veel voorkomende misvatting. Het voert te ver om dit hier helemaal uit te leggen, maar ik verwijs gemakshalve naar de volgende link:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/overige/diffractie_en_het_belang_voor_fotografie.asp
Mag ik voor de volgende keer iets zien met een trap?
Dushi

21-11-2011 om 21:57 geschreven door Marsje


20-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met nooduitgang
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Haast is er helemaal niet geboden bij deze lessen. Misschien wel integendeel. Want het lijkt wel of ook in de fotografie een zekere rijping kan leiden tot heerlijker vruchten. Ik vermoed dat er zeker een groep fotografen zal zijn, die dit een schitterende foto zullen vinden, die ver uitstijgt boven een opdracht voor een les, terwijl anderen de foto minder zal kunnen bekoren.
Natuurlijk zit er R&S in de foto: de spijlen van de trap die op een bijzonder boeiende manier versterkt worden middels de schaduwen op de muur. Een muur die in zijn steentjes een overdadige herhaling van patronen toont. Zelfs de schaduwen bovenin lijken een zeker patroon te hebben. Struktuur is overduidelijk aanwezig door de markante rode lijnen die door het beeld lopen. Feitelijk is het onderste deel het meest onduidelijke (en zwakke) deel van de foto. En zelf zou ik een enkele lijn nog net even meer recht zetten. De plaat als geheel echter kan mij bijzonder boeien, zowel in zijn patronen alsook in de combinatie van koele en warme kleuren. Dit is heel goed gezien en het resultaat vind ik prachtig.
Dushi

20-11-2011 om 03:49 geschreven door Marsje


18-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met oorlogstuig
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kan het zijn dat je iets te snel bent geweest met deze inzending, Alifo? Ik zie weliswaar het gevraagde wiel in beeld, maar op de achtergrond de zee. Die staat behoorlijk scheef. Als je dat met een bepaalde bedoeling gedaan hebt, had ik dat graag geweten. Voorlopig beschouw ik het als een slordigheid en een minder sterk punt van je foto. De loop staat heel nadrukkelijk op de foto, en ik vermoed dat je hiermee hebt willen aangeven om wat voor soort wiel het gaat. Overigens gaat het hier om R&S en dan hoef ik niet altijd te weten wat het is. Ik let vooral op terugkerende lijnen en vlakken. Die zitten ook in het wiel, maar door het gekozen standpunt waarbij je als het ware met de loop mee wilt kijken naar de verte, blijft de zijkant van het wiel met de spaken redelijk onopgemerkt. Er zit wel een zekere ritmische herhaling in, maar je hebt het met dit standpunt niet zo goed uitgebuit.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht, maar ik wil wel graag van je weten waarom je het een geschikte foto vindt voor R&S, waarom je een bepaald standpunt gekozen hebt, enz.
Dushi

18-11-2011 om 02:30 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met vrije natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik naar je fraaie foto kijk, valt me eerder een mooie dieptewerking op dan een ritmische herhaling. Dat is ook best moeilijk te vinden in de vrije natuur. Ik zie wel een herhaling van patronen in het hek naast het pad, maar dat is nu net door mensenhanden gemaakt. Een zekere herhaling zie ik ook in de bomen aan de andere kant van het pad, maar omdat ze zo dicht achter elkaar staan, is het lastiger te zien. Ik vermoed dat een lager standpunt, wat meer naar het hek toe, mogelijk een meer geslaagde foto had opgeleverd voor deze serie. Wel een mooie foto dus, maar niet je sterkste in deze serie. Ik probeer de cursisten te prikkelen tot steeds geslaagder foto’s, maar natuurlijk lukt het de ene keer beter dan een andere keer. Bij mij is dat net zo.
Voor de afsluitende inzending laat ik je de vrije keuze. Ga zelf op zoek naar een geheel andere foto dan je vorige inzendingen. Kijk goed rond en wees niet te snel tevreden. Het gaat er niet zozeer om wat ik vind, maar dat je zelf een kritische houding ontwikkelt en steeds op zoek blijft naar een foto die nét nog even mooier is.
Dushi

18-11-2011 om 02:24 geschreven door Marsje


17-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met afscheiding

Je hebt niet alleen een heel goed onderwerp uitgekozen, maar ook prima in beeld gebracht. Zoals je zelf al aangeeft, geven de planken en balken een uitstekende ritmische herhaling. En door de krachtige lijnen ook nog eens een duidelijke struktuur. Natuurlijk kon ik het ook hier niet laten om de foto wat meer recht te zetten. Dat oogt altijd een tikje netter. Maar voor de verandering heb ik de foto dit keer eens bijna zwart-wit gemaakt. Waarom ik dat gedaan heb? Juist in zwart-wit komt de ritmische herhaling en struktuur nog beter tot zijn recht. Je oog wordt nu minder afgeleid door de kleuren. Slechts de grote lijnen blijven over. En als de foto ook in zwart-wit aantrekkelijk oogt, en dat doet jouw foto, is het zeker een geslaagde opname voor deze serie. Voor de volgende keer mag je komen met een gebouw of een deel daarvan.
Dushi





17-11-2011 om 01:41 geschreven door Marsje


15-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met autobanden

Soms zit ik echt te genieten van de creativiteit waarmee hier foto’s gepresenteerd worden. Zo  ook hier. Wat een leuk idee om een stel autobanden in een ritmische herhaling achter elkaar te zetten. De banden zelf alsook de loopvlakken laten een goed ritme zien. Struktuur zit er beslist in de “naven” en de kasseien van de ondergrond. Dit alles wordt ondersteund met een fraai laagstaand zonnetje, alhoewel tegenlicht mogelijk ook een boeiend resultaat had opgeleverd. Doordenken op je prima idee ben ik zo vrij geweest om de aandacht nog wat meer te concentreren op de banden zelf. Ik heb het al vaker gezegd: less is more. Houd je aandacht vast op je hoofdonderwerp en schakel andere zaken zoveel mogelijk uit. Blijf ook altijd stoeien met meerdere standpunten, vooral hoger of lager. Het kan verrassende effecten opleveren.
Na deze mooie foto wordt het de volgende keer een pittige opdracht: iets uit de vrije natuur. De herfst is grotendeels voorbij, maar de naderende winter geeft ongetwijfeld  andere mogelijkheden. Zoek het niet in de kleuren, maar vormen en vlakken.
Dushi

 





15-11-2011 om 16:22 geschreven door Marsje


12-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met stallen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de club met deze geslaagde opening, Rapsodie. Iik zie een heel fraaie rechte lijn lopen in de kijkrichting. Achteraan kijkt een nieuwsgierig paar nog net naar buiten, maar in de voorgrond is er weinig dat de strakke lijnen doorbreekt. De foto zit vol ritmsiche herhalingen: muurvlakken, onderdeuren, bovendeuren, lampen, enz. Door de grote donkere vlakken die een afwisseling vormen met de lichtere muur, heb je ook een nette struktuur gegeven aan je foto. Kortom: een uitstekend begin.
Voor de volgende keer wil ik dat je binnenshuis wat voorwerpen bij elkaar brengt, maar dit keer niet in een rechte lijn. Dat is best wel lastig, maar ik denk dat je het aan kunt, gezien dit mooie begin. Als je er ook nog wat uitleg aan toevoegt over de gemaakte keuzes, zowel inhoudelijk als technisch, ben ik helemaal een tevreden mens.
Dushi

12-11-2011 om 17:40 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!